Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1XAJkmSlc8Zu
Ilustracja przedstawia stos kolorowych elementów drewnianych.

Obliczanie długości odcinków w wielokątach z wykorzystaniem cech przystawania trójkątów

Źródło: Robert Euro Djojoseputro, dostępny w internecie: https://unsplash.com/.

O figurach przystających

Niektóre pojęcia w matematyce szkolnej opierają się na intuicji. Taka sytuacja ma miejsce m.in. w przypadku przystawania figur. Mówiąc, że dwie figury są przystające, mamy na myśli, że są one identyczne, czyli, że dają się na siebie nawzajem nałożyć, w taki sposób, by się pokryły.

RlG7TTjhhJMpN
Figury przystające
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

W przypadku wielokątów możemy porównywać boki i kąty – wtedy przystawanie oznacza równość odpowiednich boków i kątów. W praktyce wygodnie jest korzystać z obiektów, których własności są dobrze znane. Dlatego nie wprowadza się cech przystawania czworokątów, czy wielokątów o większej liczbie boków, dla badania związków miarowych, ale bada się trójkąty, które powstają przez wyróżnienie odpowiednich odcinków i punktów danego wielokąta.

Twoje cele
  • Zastosujesz cechy przystawania trójkątów, w tym trójkątów prostokątnych, do badania związków miarowych w wielokątach.

  • Zastosujesz poznane zależności w sytuacjach typowych i problemowych.