Czasami dobrze jest myśleć o dowodzie twierdzenia jak o małej „bitwie” między autorem dowodu a jego odbiorcą, czytelnikiem. Na początku nauki dowodzenia twierdzeń często jesteśmy odbiorcami, ucząc się dowodów przedstawionych przez nauczycieli lub znalezionych w podręcznikach. Czytanie dowodów nie jest łatwe i może się znudzić, jeśli po prostu spróbujemy czytać je jak książkę, nie koncentrując się maksymalnie. Najważniejszą częścią analizy dowodu jest kwestionowanie wszystkiego, co mówi nam autor. Na każdym etapie rozumowania powinniśmy stawiać pytanie „dlaczego?”
W tym materiale zajmiemy się analizowaniem dowodów pozornie poprawnych, znajdziemy w nich błędy i w każdym z przypadków odpowiemy na pytanie: dlaczego nie można wykonać danego kroku w rozumowaniu? Pozwoli nam to przypomnieć sobie i utrwalić kilka ważnych zasad arytmetycznych i algebraicznych.
Materiał tu zawarty jest materiałem nadobowiązkowym, więc jeśli nie interesuje Cię ta tematyka, możesz po prostu lekcję pominąć.
Wyszukasz błędy w dowodach twierdzeń.
Przeanalizujesz wybrane dowody, aby zweryfikować ich poprawność.