Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Już w starożytności wśród rozumowań logicznych pojawiły się takie, które były na pozór prawidłowe, ale „dowodziły” tez, o których wiadomo, że są nieprawdziwe. Były to sofizmatysofizmatsofizmaty, antynomieantynomiaantynomie i paradoksy.

Sofizmat (z języka greckiego  sophisma – fałszywy wniosek, wykręt) to rozumowanie, w którym świadomie popełniono błąd logiczny, który nadaje temu rozumowaniu pozór poprawności.

Przykład 1

Rozważmy zdanie: Rogów nie zgubiłeś, a czegoś nie zgubił, to posiadasz; zatem posiadasz rogi. Jego autorem był Eubulides z Miletu – filozof należący do szkoły megarejskiej, który żył w IV wieku p.n.e.

Człowiek nie ma rogów, gdzie więc jest błąd w tym rozumowaniu?

Rozwiązanie

Zdanie jest implikacją, którą możemy prościej wyrazić w następujący sposób: Jeśli nie zgubiłeś rogów, to je posiadasz. Błąd tkwi w tym, że nie można zgubić tego, czego się nie ma. Zdanie o zgubieniu i posiadaniu byłoby prawdziwe, gdyby dotyczyło czegoś, co rzeczywiście mamy, np. kluczy w kieszeni: Nie zgubiłeś kluczy, więc musisz je mieć.

Antynomia jest to zbiór zdań, których uznanie wydaje się być dozwolone i prowadzi jednak, poprzez poprawne rozumowanie, do uzasadnienia równoważności jakiegoś zdania i jego negacji (czyli do sprzeczności).

Przykład 2

Rozważmy zdanie (również przypisywane Eubulidesowi): Pewien człowiek twierdzi: „ja teraz kłamię”. Co powiemy o prawdziwości tego zdania?

Rozwiązanie

Jeśli zadamy sobie pytanie, czy ten człowiek jest kłamcą czy też mówi prawdę, dojdziemy do sprzeczności. Jeśli kłamie, to stwierdzając „ja teraz kłamię” mówi prawdę, a więc nie jest kłamcą. Jeśli natomiast mówi prawdę, to znaczy, że kłamie, bo to oznacza wypowiadane przez niego zdanie.

Paradoks (z języka greckiego paradoksos – nieoczekiwany, nieprawdopodobny) to rozumowanie pozornie poprawne, które prowadzi do wniosków jawnie niezgodnych z danymi potocznego doświadczenia i przekonaniami zdroworozsądkowymi.

Przykład 3

Rozważmy jeden z paradoksówparadoksparadoksów Zenona z Elei, który żył w V wieku p.n.e.: „Siew. Skoro przy zasiewaniu pojedynczego ziarna brak jest wrażeń słuchowych, to przy zasiewaniu większej ilości szum musi być złudzeniem” Czy to jest prawda?

Rozwiązanie

Z doświadczenia wiadomo, że nałożenie się na siebie wielu jednakowych bodźców daje inny efekt niż pojedynczy bodziec. Błędność „Siewu” polega na wyciąganiu wniosku ze zbyt niskiego poziomu szumu przy sianiu małej ilości ziarna.

W następnych przykładach będziemy analizować wyłącznie dowodydowód twierdzeniadowody o charakterze matematycznym. Zagadnienia, których dotyczą, mogą wydawać się podobne, ale w każdym dowodzie popełniony jest inny błąd. Zastanowimy się też, jakiej wiedzy matematycznej brakuje osobie popełniającej dany błąd.

Przykład 4

Rozważmy twierdzenietwierdzenietwierdzenie: Jeśli a2 jest liczbą wymierną, to a jest liczbą wymierną. Czy to twierdzenie jest prawdziwe – co nam podpowiada intuicja?

A teraz przeanalizujmy jego „dowód”:

Jeśli a2 jest liczbą wymierną, to możemy zapisać: a2=m2n2, gdzie mn to liczby naturalne. Stąd a=mn, więc a jest liczbą wymierną.

c.n.d.

Czy w tym „dowodziedowód twierdzeniadowodzie” jest błąd? Jeżeli tak, to gdzie?

Rozwiązanie

Twierdzenie jest fałszywe; można podać kontrprzykład: Niech a=5, wówczas a2=5 i jest liczbą wymierną, podczas gdy a jest liczbą niewymierną.

Błąd w „dowodzie” tkwi w zapisie: a2=m2n2. Liczbę wymierną rzeczywiście zapisujemy w postaci ilorazu dwóch liczb całkowitych, przy czym mianownik nie może być zerem, ale liczby te nie muszą być kwadratami liczb całkowitych (w tym przykładzie rozważano liczby naturalne). Kiedy możemy popełnić taki błąd? Gdy nie znamy dobrze definicji liczby wymiernej.

Przykład 5

W poniżej przytoczonym rozumowaniu „udowodniono”, że 1=2. Jest to oczywista nieprawda, więc przeanalizujmy „dowód” i znajdźmy błąd.

„Dowód”

Weźmy dwie takie liczby ab, że a=b. Możemy wykonać kolejne przekształcenia równoważne:

a2=ab

a2+a2=a2+ab

2a2=a2+ab

2a22ab=a2+ab2ab

2a22ab=a2ab

2a2ab=a2ab

2=1.

c.n.d.

Gdzie został popełniony błąd?

Rozwiązanie

Równość 2a2ab=a2ab została obustronnie podzielona przez wyrażenie a2ab. Na początku założyliśmy, że a=b, więc a2ab=0. Nie wolno dzielić przez 0. Kiedy możemy popełnić taki błąd? Gdy nie zwracamy uwagi na poczynione założenia i gdy podejmując dzielenie przez wyrażenie algebraiczne nie sprawdzamy, czy nie jest ono równe 0.

Przykład 6

W tym przykładzie będziemy wykonywać wyłącznie działania arytmetyczne. W poniżej przytoczonym rozumowaniu „udowodniono”, że 3+2=4. Jest to oczywista nieprawda, więc przeanalizujmy „dowód” i znajdźmy błąd.

„Dowód”:

Zapiszmy równość prawdziwą: -20=-20 i dalej ją przekształcajmy:

-20=-20

16-36=25-45

42-4·9 = 52-5·9

42-4·9+814=52-5·9+814

42-2·4·92+922=52-2·5·92+922

4-922=5-922

4-92=5-92

4=5

3+2=4

c.n.d.

Gdzie został popełniony błąd?

Rozwiązanie

Błąd został popełniony przy obustronnym pierwiastkowaniu wyrażenia

4-922=5-922.

4-92=-12, zaś 5-92=12, więc liczby te nie są równe. Tutaj uwaga o obliczaniu pierwiastków drugiego stopnia: pierwiastek (tzw. arytmetyczny) drugiego stopnia z liczby nieujemnej jest nieujemny, chociaż liczba podpierwiastkowa może być wynikiem podnoszenia do kwadratu liczby ujemnej. Istnieją natomiast dwa pierwiastki tzw. algebraiczne z liczby dodatniej a: są to liczby a-a jako rozwiązanie równania x2=a. Kiedy możemy popełnić taki błąd? Gdy nie pamiętamy, że jeżeli drugie potęgi danych liczb są równe, to liczby te nie muszą być równe, ale mogą być przeciwne.

Słownik

twierdzenie
twierdzenie

zdanie oznajmujące złożone z dwóch zdań, przy czym jedno wynika z drugiego

dowód twierdzenia
dowód twierdzenia

wykazanie, że pewne zdanie jest prawdziwe; każdy krok dowodu musi jasno wynikać z poprzednich lub być przyjętym aksjomatem (faktem matematycznym, którego prawdziwość jest ogólnie znana, przyjmowana bez dowodu)

sofizmat
sofizmat

rozumowanie, w którym świadomie popełniono błąd logiczny, który nadaje temu rozumowaniu pozór poprawności

antynomia
antynomia

zbiór zdań, których uznanie wydaje się być dozwolone i prowadzi jednak, poprzez poprawne rozumowanie, do uzasadnienia równoważności jakiegoś zdania i jego negacji (czyli do sprzeczności)

paradoks
paradoks

rozumowanie pozornie poprawne, które prowadzi do wniosków jawnie niezgodnych z danymi potocznego doświadczenia i przekonaniami zdroworozsądkowymi