Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1dpUfwQpaaa7
Obraz przedstawia pejzaż morski. W centralnej i prawej części obrazu znajduje się wzburzone morze. Pływają po nim szarpane falami trzy galeony. Po lewej stronie znajduje się wysoki brzeg, na którym stoi kilka osób. Obserwują one, co dzieje się na morzu.

Człowiek „uwiedziony” przez fałszywą ideę. Postawa bohatera „Zbrodni i kary” w kontekście filozofii Maxa Stirnera

Ludolf Bakhuizen, Rozbicie okrętów w czasie sztormu 1‑3 marca 1694 r., ok. 1694
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Fiodor Dostojewski przez wielu badaczy jest uważany za jednego z najwybitniejszych pisarzy w nowożytnej historii literatury oraz twórcę wielu wybitnych dzieł, na kartach których krzyżują się rozważania filozoficzne oraz teologiczne wzmocnione przez – nakreślone z mistrzowską pieczołowitością – portrety psychologiczne wykreowanych bohaterów.

Bohdan Urbankowski Dostojewski - dramat humanizmów

Dzieła naprawdę wielkie cechuje pewien rodzaj metafizycznej czujności, która sprawia, że pod powierzchnią piękna, olśniewających konstrukcji i wydarzeń zaczynamy dostrzegać cierpliwą obecność śmierci. Dzieła te przybierają kształt moralitetu: rysy twarzy ich bohaterów stają się – jak na zatartych nagrobkach – rysami twarzy każdego z nas: losy życia jednostek – losami narodów i epok. Dzieła te nie mają czasu na drobiazgi, tworzone jakby pod ogromnym ciśnieniem pozostawiają sprawę najważniejsze, uczucia najbardziej krańcowe, sceny najbardziej dramatyczne. Aby uzyskać ten stopień stężenia prawdy o świecie, muszą niejednokrotnie łączyć kilka wydarzeń w jedno, syntezować kilka życiorysów w dzieje jednego człowieka. Stają się w końcu aż prawdziwsze od życia. Może się jednak zdarzyć, że ktoś będzie miał szczęście i we własnym życiu napotka takie właśnie – stężone – sytuacje, że, może nawet przypadkiem, powtórzy jakiś gest o znaczeniu symbolu. Wystarczy potem to opisać. Słowo „szczęście”, rzecz jasna, występuje tutaj w znaczeniu cynicznym. Oznaczać ono może marsz przez śniegi Syberii, śmierć bliskich, której nie można zapobiec, czekanie na placu kaźni, kiedy padnie komenda „pal”. Dostojewski miał takie Szczęście, prześladowało go do końca, podsuwając mu do przeżycia czasem jakiś fragment tragedii, czasem scenę z melodramatu. W końcu wszystko się wymieszało.

W Źródło: Bohdan Urbankowski, Dostojewski - dramat humanizmów, Warszawa 1978, s. 12–13.

Talent Dostojewskiego do tworzenia dzieł fundamentalnych dla kultury, filozofii, sztuki, a nawet myśli religijnej, połączony z trudnymi doświadczeniami pisarza, w sposób szczególny widoczny jest w Zbrodni i Karze, a konkretnej w postaci jej głównego bohatera – Rodiona Raskolnikowa.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz tekst literacki: fragmenty Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego, zwracając uwagę na właściwą ścieżkę analizy i interpretacji.

  • Połączysz elementy filozofii Maxa Stirnera z postawą Rodiona Raskolnikowa.

  • Scharakteryzujesz postać Raskolnikowa.