Skąd się wziął technologiczny sukces koła?
Badanie archeologiczne wskazują, że już w tysiącleciu w Mezopotamii wykorzystywano koło, a niedługo później trafiło ono do Europy. Zaskoczeniem dla badaczy cywilizacji prekolumbijskiej obu Ameryk, w okresie późniejszym o blisko pięć tysięcy lat, była nieznajomość koła, w kontekście jego technologicznego wykorzystania, np. w transporcie.
Podstawą funkcjonowania stosowanego w pojazdach koła jest możliwość znacznej redukcji tarcia i tym samym siły, jakiej potrzeba, by wprawić pojazd w ruch oraz stabilność, jaką gwarantuje fakt, że przymocowanie pojazdu do osi obrotu kół zapewnia niezmienność jego położenia względem poziomego podłoża, w szczególności stały prześwit (szerokość) między podłożem a podłogą pojazdu. Inaczej mówiąc, istnieją dwie równoległe proste – po jednej z nich można toczyć koło, a druga „leży” na tym kole.
Pod koniec wieku pokazano, że istnieją inne figury, które gwarantują tak zdefiniowaną niezmienność położenia. Rozważmy trójkąt równoboczny i trzy okręgi, których środkami są wierzchołki trójkąta, a które przechodzą odpowiednio przez dwa pozostałe wierzchołki, jak na rysunku.
Suma powstałych wycinków koła tworzy figurę, pokolorowaną na rysunku, zwaną trójkątem Reuleauxtrójkątem Reuleaux (od nazwiska jego twórcy).
Okazuje się, że tak zdefiniowaną figurę można toczyć między dwiema prostymi o stałej odległości.
Poznasz pojęcie stycznej i siecznej.
Będziesz badać wzajemne położenie prostej i okręgu i sformułujesz kryteria pozwalające to położenie określić.
Skonstruujesz styczną do okręgu o zadanych własnościach.
Zastosujesz poznane zależności w sytuacjach typowych i problemowych.