Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVbljrMEBz0XT
Fotografia przedstawia blat biurka. Leżą nad nim kartki z odręcznymi notatkami. Na nich leży szkło powiększające. Na nimi stoi stos książek. Po prawej stronie stoi maszyna do pisania.

Poeci o swoim życiu, twórczości i pośmiertnej sławie

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Co poeci myślą o samych sobie i znaczeniu swojej pracy twórczej? Czy liczy się dla nich sława? Czy uznają ją za prawdziwą wartość, czy też miewają do niej stosunek ironiczny? Jak komentuje swój los młody poeta, a jak podsumowuje swoje życie poeta dojrzały? Wiersze Tuwima Do losuOstatni z mego pokolenia… Leopolda Staffa to osobiste rozważania poetów na temat ulotności życia, sensu twórczości, poczucia spełnienia. Porównanie tych wierszy pokazuje również to, w jaki sposób upływ czasu zmienia myślenie człowieka i hierarchię jego wartości.

Twoje cele
  • Przeprowadzisz analizę porównawczą utworów: Do losu Juliana Tuwima oraz Ostatni z mego pokolenia… Leopolda Staffa.

  • Na podstawie dwóch wierszy wskażesz, w jaki sposób twórcy formułują refleksje na temat życia, twórczości i pośmiertnej sławy.

  • Omówisz, jaką funkcję pełni topos non omnis moriar w wierszach Tuwima i Staffa.