Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RN5aNaT1bdubc
Ilustracja przedstawia osobę piszącą wzory matematyczne na szklanej tablicy.

Kody kreskowe

Źródło: Thisisengineering Raeng, dostępny w internecie: www.unslash.com.

Zapewne zdarzyło Ci się zauważyć, że niemal na wszystkich towarach, jakie można kupić w sklepie, widnieje kod złożony z grubszych i cieńszych kresek podpisanych trzynastoma cyframi. Nazywany jest on europejskim numerem produktu i oznaczany EAN–13 od jego nazwy w języku angielskim (European Article Number) oraz liczby użytych cyfr. Nietrudno domyślić się, że kod ten przechowuje pewne informacje o produkcie. Pierwsze cyfry określają zwykle kod kraju, z którego pochodzi dany produkt (np. kod Polski to 590), następne przypisane są producentowi, a kolejne – oprócz ostatniej, trzynastej cyfry – samemu produktowi. W ten sposób każdy towar nosi na sobie rodzaj „dowodu osobistego”, ułatwiającego zakupy, gdyż sprzedawca nie musi pamiętać cen sprzedawanych produktów - wystarczy, że przesunie czytnikiem po kodzie, a cena pojawi się na wyświetlaczu.

RgHkkAQm5ZIAF

Oczywiście, w samym numerowaniu produktów, producentów i krajów pochodzenia, mniej jest matematyki niż funkcjonującej biurokracji. A jednak w każdym kodzie kreskowym ukryte jest pewne zadanie matematyczne związane z ostatnią, trzynastą cyfrą kodu, która – jak wspomnieliśmy już – niczego nie koduje. Czemu więc ona służy? Aby zrozumieć jej użyteczność, zauważmy, że z rozmaitych powodów podczas odczytywania kodu przez kasjera może nastąpić pomyłka, to znaczy jakaś cyfra może być zastąpiona inną (gdyż – na przykład – paski są niewyraźne), może też się zdarzyć, że zamieniona zostanie kolejność dwóch sąsiednich cyfr. Czy można tak tworzyć kody, żeby przynajmniej część błędów mogła być automatycznie wykrywana (i sygnalizowana przez dźwięk czytnika)? Okazuje się, że dzięki cyfrze kontrolnej jest to w dużej mierze możliwe.

Twoje cele
  • Określisz  zasady tworzenia kodu EAN–13.

  • Ustalisz, co oznaczają poszczególne liczby w kodzie.

  • Obliczysz brakujące cyfry w podanych kodach.