Podczas II wojny światowej Polacy doświadczyli dramatu podwójnej okupacji: niemieckiej i sowieckiej. Oba totalitaryzmy dopuściły się nieludzkich zbrodni na mieszkańcach dawnej Rzeczypospolitej. Okupanci dokonywali masowych egzekucji, stosowali politykę wynaradawiania i terroru. Zarówno Niemcy, jak i Sowieci zmuszali Polaków do przymusowej i katorżniczej pracy oraz dążyli do eksterminacji elit. Ponadto naziści realizowali na ziemiach okupowanych plan wymordowania europejskich Żydów.
Po zakończeniu wojny Polacy stanęli w obliczu poważnego wyzwania: jak upamiętnić w godny sposób ogrom zbrodni wojennych oraz uhonorować bohaterów narodowych. Niestety, z przyczyn politycznych, przez długi czas nie było to możliwe. Dopiero lata współczesne przyniosły możliwość wypełnienia „białych plam” w historii Polski. Jednocześnie pojawił się problem innego rodzaju: jak twórczo i mądrze upamiętnić zbrodnie okupantów sowieckich i niemieckich z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz elementów popkultury.
Wskażesz przyczyny powstania „białych plam” w historii Polski w czasach rządów komunistycznych.
Opiszesz proces odkłamywania i odzyskiwania pamięci historycznej o czasach wojennych w wolnej Polsce.
Poznawanie historii przez dotyk, węch, a nawet smak – przedstawisz nowoczesne sposoby popularyzacji wiedzy o czasach okupacji.
Przedstawisz argumenty zwolenników i krytyków nowoczesnych form upamiętnienia zbrodni wojennych, takich jak muzea multimedialne, komiksy i gry komputerowe.