Przyjmujemy, że nauka jest owocną formą poznania, ponieważ zawdzięczamy jej odkrywanie i stosowanie ogólnych reguł świata przyrody. Mamy tym samym powody, by zapytać, czy naukowe badanie nie powinno być jedyną formą poznawania?
Jaki jednak miałby być w obliczu tego procesu los filozofii? Czy miałaby się ona stać jedną z dyscyplin nauki lub „królową nauk” syntetyzującą ich dorobek? Czy też raczej powinna, jako niedoskonała forma poznania, zupełnie ustąpić pola nauce, a przynajmniej przejąć z nauki metody poznania? A może należy dokonać podziału przedmiotu i metod badawczych między nauką i filozofią? Pytania te zadawali filozofowie w obliczu kształtujących się nowożytnych nauk empirycznych, czyli już od XVII wieku, zafascynowani skutecznością metod oraz jednoznacznością sądów naukowych. Pozytywizm jest nurtem filozoficznym powstałym na gruncie tych pytań i dlatego jego głównym obszarem problemowym są kwestie zasad i granic poznania.
Zapoznasz się z głównymi przedstawicielami i tezami filozofii pozytywistycznej.
Dokonasz analizy wybranych propozycji epistemologicznych właściwych filozofii pozytywistycznej.
Ocenisz pozytywistyczny model relacji między filozofią a nauką oraz pozytywistyczne rozumienie zadań filozofii.