Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R17q8ycXHOtMK
Zdjęcie przedstawia fragment struktury DNA. Ukazane są tu podwójne helisy składające się na strukturę.

Narodziny pozytywizmu

Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przyjmujemy, że nauka jest owocną formą poznania, ponieważ zawdzięczamy jej odkrywanie i stosowanie ogólnych reguł świata przyrody. Mamy tym samym powody, by zapytać, czy naukowe badanie nie powinno być jedyną formą poznawania?

Jaki jednak miałby być w obliczu tego procesu los filozofii? Czy miałaby się ona stać jedną z dyscyplin nauki lub „królową nauk” syntetyzującą ich dorobek? Czy też raczej powinna, jako niedoskonała forma poznania, zupełnie ustąpić pola nauce, a przynajmniej przejąć z nauki metody poznania? A może należy dokonać podziału przedmiotu i metod badawczych między nauką i filozofią? Pytania te zadawali filozofowie w obliczu kształtujących się nowożytnych nauk empirycznych, czyli już od XVII wieku, zafascynowani skutecznością metod oraz jednoznacznością sądów naukowych.  Pozytywizm jest nurtem filozoficznym powstałym na gruncie tych pytań i dlatego jego głównym obszarem problemowym są kwestie zasad i granic poznania.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z głównymi przedstawicielami i tezami filozofii pozytywistycznej.

  • Dokonasz analizy wybranych propozycji epistemologicznych właściwych filozofii pozytywistycznej.

  • Ocenisz pozytywistyczny model relacji między filozofią a nauką oraz pozytywistyczne rozumienie zadań filozofii.