Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907
Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej
FILM EDUKACYJNY
Spis treści
Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowejWyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej
Materiały uzupełniająceMateriały uzupełniające
Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1RL6WgizuCt6
Film przedstawiający wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały uzupełniające
Wprowadzenie
W pracowni kulinarnej uczestnicy uczą się prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się sprzętem (ręcznym i mechanicznym) oraz przyborami kuchennymi, a także kształtują umiejętność przyrządzania posiłków. Nabywają umiejętność właściwego przygotowania i sprzątania stanowiska pracy. Poznają zasady organizacji pracy w kuchni, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) oraz zasady bezpieczeństwa przeciwpożarowego (ppoż.). Opanowują umiejętność dbania o higienę i estetykę przygotowania, podawania i spożywania posiłków. Uczą się zasad nakrywania do stołu, doboru odpowiednich naczyń i sztućców. Zajęcia w pracowni kulinarnej umożliwiają również stymulowanie funkcji poznawczych (takich jak planowanie, koncentracja uwagi) oraz rozwijają umiejętność współpracy. Pozwalają także uczestnikom doskonalić sprawność w zakresie motoryki dużej i małej.
Pracownia kulinarna jest wyposażona w odpowiednie stanowiska, takie jak:
stanowisko obróbki wstępnej produktów żywnościowych,
stanowisko gotowania potraw,
stanowisko pieczenia,
stanowisko mycia sprzętu.
Każde stanowisko w pracowni kulinarnej jest wyposażone w:
odpowiednie urządzenia, sprzęt, aparaty i narzędzia,
sprzęt pomiarowy i diagnostyczny,
materiały, surowce, półfabrykaty i inne środki niezbędne w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków,
środki zapewniające przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zasady BHP
W pracowni kulinarnej należy przestrzegać zasad BHP. Obowiązuje odzież ochronna, czyli fartuch, czepek oraz rękawiczki jednorazowe. Przed przystąpieniem do zajęć należy umyć ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji, korzystając ze specjalistycznych środków. Ręce należy myć każdorazowo po:
pobycie w toalecie,
czyszczeniu nosa, kichaniu, kasłaniu,
dotknięciu surowego mięsa, drobiu, surowych ryb, jaj,
wyrzuceniu śmieci.
Przed wyjściem do toalety należy zdjąć odzież ochronną. Śmieci, odpadki, zużyte opakowania po produktach spożywczych należy wrzucać do odpowiednich pojemników. Rozlane płyny trzeba natychmiast wycierać. Z urządzeń należy korzystać zgodnie z instrukcją obsługi. Nie wolno dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękoma. Nie należy wykonywać gwałtownych ruchów w trakcie używania ostrych narzędzi kuchennych. Przed kontaktem z gorącymi naczyniami trzeba się zabezpieczyć, zakładając rękawice kuchenne.
Zasady BHP obowiązujące w pracowni kulinarnej
Załóż odzież ochronną.
Umyj ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji.
Myj ręce każdorazowo po:
pobycie w toalecie,
czyszczeniu nosa, kichaniu, kasłaniu,
dotknięciu surowego mięsa, drobiu, surowych ryb, jaj,
wyrzuceniu śmieci.
Śmieci, odpadki, zużyte opakowania po produktach spożywczych wrzucaj do odpowiednich pojemników.
Rozlane płyny natychmiast wytrzyj.
Używaj urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi.
Nie dotykaj urządzeń elektrycznych mokrymi rękoma.
Zachowaj ostrożność podczas korzystania z ostrych narzędzi kuchennych.
Dotykając gorących naczyń, używaj rękawic kuchennych.
Sprzęt, urządzenia, aparaty i narzędzia
Sprzęt, urządzenia, aparaty i narzędzia (w tym te, które ułatwiają osobom z niepełnosprawnościami wykonywanie czynności związanych z przygotowywaniem posiłków):
kuchenka mikrofalowa,
kuchenka gazowa z piekarnikiem elektrycznym,
wyciąg kuchenny,
stół kuchenny duży,
zestaw szafek kuchennych,
sześć krzeseł,
lodówka,
robot kuchenny wieloczynnościowy,
zlewozmywak z ociekaczem,
bateria zlewozmywakowa z wyciąganą wylewką,
dozownik na mydło,
uchwyt do ręczników papierowych,
dwa zestawy noży kuchennych w bloku,
stolnica,
statyw do flipchartów,
trzy obieraczki do warzyw,
dwie tarki do jarzyn,
wałek do ciasta duży,
wałek do ciasta mały,
łyżka cedzakowa,
łyżka wazowa,
łyżka do sosu,
durszlak,
sztućce – zestaw dla dwunastu osób,
zastawa stołowa (obiadowa, do kawy i herbaty) – dla dwunastu osób,
pojemniki na sól i pieprz – po dwie sztuki,
pojemnik na ocet,
pojemnik na oliwę,
patelnia teflonowa duża,
patelnia teflonowa mała,
komplet garnków żaroodpornych,
komplet garnków stalowych z grubym dnem,
komplet naczyń do kuchenki mikrofalowej,
garnek do gotowania na parze,
czajnik,
pięć desek do krojenia (różnej wielkości),
dwie teflonowe foremki do pieczenia okrągłe (różnej wielkości),
dwie teflonowe foremki do pieczenia prostokątne (różnej wielkości).
Sprzęt i urządzenia pomiarowe, diagnostyczne
Sprzęt i urządzenia pomiarowe, diagnostyczne:
waga kuchenna,
dwa kubki z podziałką,
minutnik (czasomierz).
Materiały, surowce, półfabrykaty i inne środki niezbędne w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków
Materiały, surowce, półfabrykaty i inne środki niezbędne w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków:
papier do flipchartów,
zestaw kolorowych flamastrów,
pięć lnianych ściereczek kuchennych,
ręczniki papierowe,
opakowanie mydła w płynie,
opakowanie worków na śmieci,
folia aluminiowa,
opakowanie gąbek do mycia naczyń,
produkty spożywcze niezbędne w pracowni kulinarnej,
dwa zestawy plansz zawierających skład poszczególnych produktów spożywczych,
książki kucharskie.
Środki zapewniające przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Środki zapewniające przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy:
dwa fartuchy wodoodporne,
opakowanie lateksowych rękawic ochronnych,
dwie pary gumowych rękawic gospodarczych,
jedenaście fartuchów płóciennych,
opakowanie płynu do mycia naczyń,
opakowanie środka do czyszczenia zlewu,
szczotka z szufelką,
mop z wiadrem,
trzy kosze na śmieci,
pięć kompletów instrukcji obsługi urządzeń elektrycznych (lodówki, kuchenki mikrofalowej, kuchenki gazowo‑elektrycznej).
Karta obserwacji funkcjonowania uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej
Scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści