E-materiały do kształcenia zawodowego

Wyposażenie pracowni terapii zajęciowej

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej - Terapeuta zajęciowy 325907

bg‑azure

Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej

FILM EDUKACYJNY

1

Spis treści

2

Wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej

R1RL6WgizuCt6
Film przedstawiający wyposażenie pracowni kulinarnej w terapii zajęciowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały uzupełniające

Wprowadzenie

W pracowni kulinarnej uczestnicy uczą się prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się sprzętem (ręcznym i mechanicznym) oraz przyborami kuchennymi, a także kształtują umiejętność przyrządzania posiłków. Nabywają umiejętność właściwego przygotowania i sprzątania stanowiska pracy. Poznają zasady organizacji pracy w kuchni, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) oraz zasady bezpieczeństwa przeciwpożarowego (ppoż.). Opanowują umiejętność dbania o higienę i estetykę przygotowania, podawania i spożywania posiłków. Uczą się zasad nakrywania do stołu, doboru odpowiednich naczyń i sztućców. Zajęcia w pracowni kulinarnej umożliwiają również stymulowanie funkcji poznawczych (takich jak planowanie, koncentracja uwagi) oraz rozwijają umiejętność współpracy. Pozwalają także uczestnikom doskonalić sprawność w zakresie motoryki dużej i małej.

Pracownia kulinarna jest wyposażona w odpowiednie stanowiska, takie jak:

  • stanowisko obróbki wstępnej produktów żywnościowych,

  • stanowisko gotowania potraw,

  • stanowisko pieczenia,

  • stanowisko mycia sprzętu.

Każde stanowisko w pracowni kulinarnej jest wyposażone w:

  • odpowiednie urządzenia, sprzęt, aparaty i narzędzia,

  • sprzęt pomiarowy i diagnostyczny,

  • materiały, surowce, półfabrykaty i inne środki niezbędne w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków,

  • środki zapewniające przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zasady BHP

W pracowni kulinarnej należy przestrzegać zasad BHP. Obowiązuje odzież ochronna, czyli fartuch, czepek oraz rękawiczki jednorazowe. Przed przystąpieniem do zajęć należy umyć ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji, korzystając ze specjalistycznych środków. Ręce należy myć każdorazowo po:

  • pobycie w toalecie,

  • czyszczeniu nosa, kichaniu, kasłaniu,

  • dotknięciu surowego mięsa, drobiu, surowych ryb, jaj,

  • wyrzuceniu śmieci.

Przed wyjściem do toalety należy zdjąć odzież ochronną. Śmieci, odpadki, zużyte opakowania po produktach spożywczych należy wrzucać do odpowiednich pojemników. Rozlane płyny trzeba natychmiast wycierać. Z urządzeń należy korzystać zgodnie z instrukcją obsługi. Nie wolno dotykać urządzeń elektrycznych mokrymi rękoma. Nie należy wykonywać gwałtownych ruchów w trakcie używania ostrych narzędzi kuchennych. Przed kontaktem z gorącymi naczyniami trzeba się zabezpieczyć, zakładając rękawice kuchenne.

Zasady BHP obowiązujące w pracowni kulinarnej

  1. Załóż odzież ochronną.

  2. Umyj ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji.

  3. Myj ręce każdorazowo po:

    • pobycie w toalecie,

    • czyszczeniu nosa, kichaniu, kasłaniu,

    • dotknięciu surowego mięsa, drobiu, surowych ryb, jaj,

    • wyrzuceniu śmieci.

  4. Śmieci, odpadki, zużyte opakowania po produktach spożywczych wrzucaj do odpowiednich pojemników.

  5. Rozlane płyny natychmiast wytrzyj.

  6. Używaj urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi.

  7. Nie dotykaj urządzeń elektrycznych mokrymi rękoma.

  8. Zachowaj ostrożność podczas korzystania z ostrych narzędzi kuchennych.

  9. Dotykając gorących naczyń, używaj rękawic kuchennych.

Sprzęt, urządzenia, aparaty i narzędzia

Sprzęt, urządzenia, aparaty i narzędzia (w tym te, które ułatwiają osobom z niepełnosprawnościami wykonywanie czynności związanych z przygotowywaniem posiłków):

  • kuchenka mikrofalowa,

  • kuchenka gazowa z piekarnikiem elektrycznym,

  • wyciąg kuchenny,

  • stół kuchenny duży,

  • zestaw szafek kuchennych,

  • sześć krzeseł,

  • lodówka,

  • robot kuchenny wieloczynnościowy,

  • zlewozmywak z ociekaczem,

  • bateria zlewozmywakowa z wyciąganą wylewką,

  • dozownik na mydło,

  • uchwyt do ręczników papierowych,

  • dwa zestawy noży kuchennych w bloku,

  • stolnica,

  • statyw do flipchartów,

  • trzy obieraczki do warzyw,

  • dwie tarki do jarzyn,

  • wałek do ciasta duży,

  • wałek do ciasta mały,

  • łyżka cedzakowa,

  • łyżka wazowa,

  • łyżka do sosu,

  • durszlak,

  • sztućce – zestaw dla dwunastu osób,

  • zastawa stołowa (obiadowa, do kawy i herbaty) – dla dwunastu osób,

  • pojemniki na sól i pieprz – po dwie sztuki,

  • pojemnik na ocet,

  • pojemnik na oliwę,

  • patelnia teflonowa duża,

  • patelnia teflonowa mała,

  • komplet garnków żaroodpornych,

  • komplet garnków stalowych z grubym dnem,

  • komplet naczyń do kuchenki mikrofalowej,

  • garnek do gotowania na parze,

  • czajnik,

  • pięć desek do krojenia (różnej wielkości),

  • dwie teflonowe foremki do pieczenia okrągłe (różnej wielkości),

  • dwie teflonowe foremki do pieczenia prostokątne (różnej wielkości).

Sprzęt i urządzenia pomiarowe, diagnostyczne

Sprzęt i urządzenia pomiarowe, diagnostyczne:

  • waga kuchenna,

  • dwa kubki z podziałką,

  • minutnik (czasomierz).

Materiały, surowce, półfabrykaty i inne środki niezbędne w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków

Materiały, surowce, półfabrykaty i inne środki niezbędne w procesie kształcenia umiejętności przygotowywania posiłków:

  • papier do flipchartów,

  • zestaw kolorowych flamastrów,

  • pięć lnianych ściereczek kuchennych,

  • ręczniki papierowe,

  • opakowanie mydła w płynie,

  • opakowanie worków na śmieci,

  • folia aluminiowa,

  • opakowanie gąbek do mycia naczyń,

  • produkty spożywcze niezbędne w pracowni kulinarnej,

  • dwa zestawy plansz zawierających skład poszczególnych produktów spożywczych,

  • książki kucharskie.

Środki zapewniające przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

Środki zapewniające przestrzeganie zasad ergonomii oraz bezpieczeństwa i higieny pracy:

  • dwa fartuchy wodoodporne,

  • opakowanie lateksowych rękawic ochronnych,

  • dwie pary gumowych rękawic gospodarczych,

  • jedenaście fartuchów płóciennych,

  • opakowanie płynu do mycia naczyń,

  • opakowanie środka do czyszczenia zlewu,

  • szczotka z szufelką,

  • mop z wiadrem,

  • trzy kosze na śmieci,

  • pięć kompletów instrukcji obsługi urządzeń elektrycznych (lodówki, kuchenki mikrofalowej, kuchenki gazowo‑elektrycznej).

Karta obserwacji funkcjonowania uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej

R1eYOwVJE0MAw

Karta obserwacji funkcjonowania uczestnika WTZ w pracowni kulinarnej
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 152.11 KB w języku polskim

Scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

R18sO5E7wxHjI

Scenariusz zajęć z terapii zajęciowej dla grupy pięciu osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 147.81 KB w języku polskim

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia