Zapisywanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych
Wyrażenia algebraiczne można utworzyć z liczb, liter oraz znaków działań matematycznych i nawiasów. Litery występujące w wyrażeniu algebraicznym nazywamy zmiennymi.
W wyrażeniach algebraicznych można pominąć znak mnożenia między dwiema literami oraz liczbą i literą, jeżeli liczba jest w tym zapisie pierwsza.
Za pomocą wyrażeń algebraicznych możemy zapisywać na przykład wzory matematyczne, równania, nierówności. Nazwę wyrażenia algebraicznego określa działanie, które zgodnie z kolejnością wykonywania działań, byłoby w tym wyrażeniu wykonywane jako ostatnie.
Zapiszemy za pomocą wyrażeń algebraicznych podane zwroty matematyczne.
Nazwijmy podane wyrażenia algebraiczne.
Połącz w pary.
<span aria-label="z indeks górny, dwa, minus, dwa" role="math"><math><msup><mrow><mi>z</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup><mi> </mi><mo>–</mo><mi> </mi><mn>2</mn></math></span>, <span aria-label="nawias x, plus, y zamknięcie nawiasu indeks górny, trzy" role="math"><math><mo>(</mo><mi>x</mi><mo>+</mo><mi>y</mi><msup><mo>)</mo><mn>3</mn></msup></math></span>, <span aria-label="x indeks górny, trzy, plus, y indeks górny, trzy" role="math"><math><msup><mrow><mi>x</mi></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></msup><mi> </mi><mo>+</mo><mi> </mi><msup><mrow><mi>y</mi></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></msup></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, z indeks górny, dwa, mianownik, dwa, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mrow><msup><mrow><mi>z</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="y, plus, pięć" role="math"><math><mi>y</mi><mo>+</mo><mn>5</mn></math></span>, <span aria-label="zero kropka trzy pięć a" role="math"><math><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>35</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="pięć y" role="math"><math><mn>5</mn><mi>y</mi></math></span>, <span aria-label="a, plus, zero kropka trzy pięć a" role="math"><math><mi>a</mi><mo>+</mo><mn>0</mn><mo>,</mo><mn>35</mn><mi>a</mi></math></span>
Liczba o większa od | |
Liczba razy większa od | |
Liczba razy mniejsza od kwadratu liczby | |
Liczba o mniejsza od kwadratu liczby | |
Liczba równa liczby | |
Liczba o większa od liczby | |
Suma sześcianów liczb i | |
Sześcian sumy liczb i |
Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Pani Zofia w sklepie kupiła jabłek po za kilogram, kg gruszek po za kilogram i śliwek po za kilogram. Pani Anna kupiła takie same ilości owoców w sklepie , gdzie były one tańsze: kilogram jabłek o , kilogram gruszek o a kilogram śliwek o .
Zapisz za pomocą wyrażenia algebraicznego:
wartość zakupów pani Zofii,
wartość zakupów pani Anny,
O ile złotych mniej zapłaciła za swoje zakupy pani Anna?
Ile złotych zapłaciłby za swoje zakupy pan Ireneusz, gdyby kupił jabłek i gruszek w sklepie i kg śliwek w sklepie
W dużym koszu mieści się kg jabłek, a w małym koszu kg. Sadownik ma dużych koszy i małych. Zapisz za pomocą wyrażeń algebraicznych.
Ile kilogramów jabłek zmieści się we wszystkich koszach?
Ile kilogramów jabłek zmieści się w koszach sadownika, gdy dokupi duże kosze?
Ile kilogramów jabłek zmieści się w koszach, jeżeli małe kosze uległy zniszczeniu?
Ile kilogramów jabłek zmieści się w koszach, jeżeli sadownik dokupi dużych koszy i małych?
Ile kilogramów jabłek zmieści się w koszach, jeżeli sadownik zastąpi wszystkie małe kosze dużymi (nie będzie korzystał z małych koszy, a w ich miejsce zakupi taką samą liczbę dużych koszy)?
Ile uścisków dłoni wymienił każdy z uczestników, jeżeli w spotkaniu brało udział
osób?
osób?
osób?
Ile uścisków dłoni zostało wymienionych podczas spotkania, jeżeli brało w nim udział
osób?
osób?
osób?
W dzbanku znajduje się litrów soku, a w butelce litrów soku. Zapisz wyrażenia algebraiczne opisujące, ile litrów soku znajduje się w butelce, a ile w dzbanku, gdy przelano:
litry soku z butelki do dzbanka,
soku zawartego w dzbanku do butelki.
Łamana przedstawiona na rysunku składa się z odcinków pionowych i poziomych. Pierwszym odcinkiem jest odcinek pionowy długości . Drugi to odcinek poziomy długości . Trzeci to odcinek pionowy długości , a czwarty odcinek poziomy długości . Kolejne odcinki, z których zbudowana jest łamana, tworzone są według tej samej reguły.
Oblicz długość
dziesiątego odcinka
trzydziestego odcinka
–tego odcinka, jeżeli jest liczbą parzystą
piątego odcinka
piętnastego odcinka
–tego odcinka, gdy jest liczbą nieparzystą
Podczas zajęć kółka chemicznego Paweł zmieszał gramów wody i gramów kwasu solnego (pamiętając o tym, że należy wlewać kwas do wody, a nie odwrotnie).
Stężenie procentowe otrzymanego w ten sposób wodnego roztworu kwasu solnego można zapisać w postaci
Połącz dane wyrażenie z odpowiadającym mu opisem.
<span aria-label="a, plus, b" role="math"><math><mi>a</mi><mi> </mi><mo>+</mo><mi> </mi><mi>b</mi></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, b, mianownik, x, koniec ułamka" role="math"><math><mfrac><mrow><mi>b</mi></mrow><mrow><mi>x</mi></mrow></mfrac></math></span>, <span aria-label="x, minus, y" role="math"><math><mi>x</mi><mo>-</mo><mi>y</mi></math></span>, <span aria-label="dwa nawias a, plus, b zamknięcie nawiasu" role="math"><math><mn>2</mn><mo>(</mo><mi>a</mi><mo>+</mo><mi>b</mi><mo>)</mo></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, pięć, koniec ułamka, x" role="math"><math><mfrac><mn>1</mn><mn>5</mn></mfrac><mi>x</mi></math></span>, <span aria-label="dwa a" role="math"><math><mn>2</mn><mi>a</mi></math></span>, <span aria-label="z indeks górny, trzy" role="math"><math><msup><mrow><mi>z</mi></mrow><mrow><mn>3</mn></mrow></msup></math></span>, <span aria-label="y indeks górny, dwa" role="math"><math><msup><mrow><mi>y</mi></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></msup></math></span>, <span aria-label="początek ułamka, jeden, mianownik, dwa, koniec ułamka, c" role="math"><math><mfrac><mrow><mn>1</mn></mrow><mrow><mn>2</mn></mrow></mfrac><mi>c</mi></math></span>
Suma a i b | |
Iloraz b przez x | |
Piąta część x | |
Połowa c | |
Sześcian z | |
Różnica x i y | |
Podwojona suma a i b | |
Kwadrat y | |
Iloczyn 2 i a |