E‑book – Rola komunikacji marketingowej i zarządzania marketingowego w agrobiznesie
ROL.05.3 Organizacja i prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie – technik agrobiznesu 331402
Zarządzanie informacją w decyzjach marketingowych
Sprawny, celowy i systemowy przepływ informacji jest kluczowy w działaniach marketingowych. System informacji marketingowej obejmuje całość, tzn. ludzi, sprzęt, procedury oraz techniki gromadzenia, porządkowania, przetwarzania i udostępniania informacji osobom, które podejmują ważne decyzje. W większych firmach taki system jest tworzony po to, by lepiej systematyzować informacje i dokładniej przekazywać je odpowiednim osobom odpowiedzialnym – menedżerom lub pracownikom do spraw marketingu.
Informacje zawarte w systemie informacji marketingowej głównie zbierane są w celu:
zmniejszenia niepewności co do podejmowanych decyzji,
oceny sytuacji w otoczeniu biznesowym,
poznania słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa,
obserwowania działalności konkurencji i partnerów biznesowych.
Narzędziami wspierającymi system informacji marketingowej są bazy danych. Ułatwiają one dostęp do informacji i tworzą miejsce, w którym informacje przechowywane są w uporządkowany sposób.

Dla przykładu: porządek w danych może się opierać na kategoriach sprzedaży (różne gatunki owoców, warzyw itp.). Inny sposób to porządkowanie informacji na podstawie grup odbiorców, preferencji klientów, grup produktów itp. Na przykład gospodarstwo agroturystyczne może w okolicach Świąt Wielkanocnych wysłać e‑mail z przypomnieniem o konieczności rezerwacji terminu pobytu podczas zbliżających się wakacji.

Istotne jest, aby łatwy dostęp do baz danych posiadali nie tylko specjaliści zajmujący się marketingiem, ale również osoby, których zadaniem jest podejmowanie ważnych decyzji w przedsiębiorstwie. Dzięki temu osoby te mogą zobaczyć nowe możliwości działania.
Zbieranie informacji wspierają urządzenia technologiczne, które pozwalają je gromadzić automatycznie. Dla przykładu: internetowe konto bankowe wskaże, a nawet przeanalizuje wydatki na określony cel, systemy bazujące na plikach tzw. cookies pokażą preferencje osób odwiedzających stronę internetową danej firmy, a elektroniczne karty lojalnościowe zgromadzą informacje dotyczące stałych klientów.