Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Organizm człowieka stale styka się z czynnikami chorobotwórczymi, a pomimo to choruje stosunkowo rzadko. Ma sprawny system obrony i naprawy komórek. Ponadto ludzie mogą podejmować świadome działania zapobiegające chorobom.

RF6Azsgmd8uiI
Właściwe odżywianie jest warunkiem zdrowia. Owoce, takie jak jabłka, zawierają dużo witamin, mikroelementów, błonnika i przeciwutleniaczy. Spożywanie ich regularnie zmniejsza ryzyko rozwoju wielu chorób
Źródło: PublicDomainPictures, Pixabay, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • Jakie czynniki mogą wywoływać choroby?

  • Jakie są metody profilaktyki chorób układu rozrodczego, pokarmowego, krążenia, oddechowego i moczowego?

Twoje cele
  • Zdefiniujesz stan zdrowia i choroby.

  • Przedstawisz zdrowie jako stan równowagi środowiska wewnętrznego organizmu oraz choroby jako zaburzenia homeostazy.

  • Przeanalizujesz informacje dołączane do leków oraz wyjaśnisz, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych i suplementów.

  • Uzasadnisz, że antybiotyki i inne leki należy stosować zgodnie z zaleceniem lekarza.

  • Przeanalizujesz związek między własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia oraz rozpoznasz sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej.

iqmOsCL09c_d5e112

1. Zdrowie

Zdrowie, czyli brak choroby lub niepełnosprawności, jest jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka, dlatego trzeba o nie dbać nawet wtedy, gdy cieszymy się jego pełnią. Zdrowy tryb życia zwiększa szansę na utrzymanie dobrej kondycji ciała i ducha do końca życia oraz na posiadanie zdrowego potomstwa.

Nauką zajmującą się zdrowiem jest higiena.

Więcej informacji o zdrowiu znajdziesz w e‑materiałach:

  • Aktywność fizyczna a zdrowie,

  • Właściwe odżywianie warunkiem zdrowiahttps://zpe.gov.pl/b/wlasciwe-odzywianie-warunkiem-zdrowia/PJ770PR3DWłaściwe odżywianie warunkiem zdrowia,

  • Jak dbać o zdrowie?

2. Choroby

Choroba jest przeciwieństwem zdrowia. To reakcja organizmu na działanie czynników chorobotwórczych, do których zalicza się czynniki:

  • biologiczne,

  • chemiczne,

  • fizyczne,

  • genetyczne,

  • społeczne.

R1VViQndulv6N1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Czynniki chorobotwórczeElementy należące do kategorii Czynniki chorobotwórczeNazwa kategorii: wewnętrzneElementy należące do kategorii wewnętrzneNazwa kategorii: genetyczneKoniec elementów należących do kategorii wewnętrzneNazwa kategorii: zewnętrzneElementy należące do kategorii zewnętrzneNazwa kategorii: biologiczneElementy należące do kategorii biologiczneNazwa kategorii: wirusyNazwa kategorii: bakterieNazwa kategorii: grzybyNazwa kategorii: protistyNazwa kategorii: płazińceNazwa kategorii: nicienieNazwa kategorii: stawonogiKoniec elementów należących do kategorii biologiczneNazwa kategorii: fizyczneElementy należące do kategorii fizyczneNazwa kategorii: temperaturaNazwa kategorii: promieniowanie UVNazwa kategorii: fale dźwiękoweKoniec elementów należących do kategorii fizyczneNazwa kategorii: chemiczneElementy należące do kategorii chemiczneNazwa kategorii: pierwiastki chemiczneNazwa kategorii: nieodpowiednio dawkowane lekiNazwa kategorii: używkiNazwa kategorii: związki chemiczne stosowane w przemyśleKoniec elementów należących do kategorii chemiczneNazwa kategorii: społeczneElementy należące do kategorii społeczneNazwa kategorii: stresNazwa kategorii: konfliktyNazwa kategorii: silne emocjeKoniec elementów należących do kategorii społeczneKoniec elementów należących do kategorii zewnętrzneKoniec elementów należących do kategorii Czynniki chorobotwórcze
Czynniki chorobotwórcze
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zachorowania, zwłaszcza wywołane przez bakterie i wirusy, pojawiają się często wtedy, gdy spada odporność organizmu, co może być wywołane przez niezdrowy, wyniszczający tryb życia oraz przez długotrwałe pozostawanie w stresie.

Nauką zajmującą się utrzymaniem i przywracaniem zdrowia jest medycyna.

Niektórych chorób da się uniknąć, dlatego niezwykle ważna jest profilaktyka, czyli działania mające na celu zapobiegnięcie chorobom.

Więcej informacji o chorobach różnych układów i ich profilaktyce znajdziesz w e‑materiałach:

  • Choroby układu rozrodczego,

  • Choroby układu pokarmowego oraz zasady ich profilaktyki,

  • Profilaktyka chorób układu krążeniahttps://zpe.gov.pl/b/profilaktyka-chorob-ukladu-krazenia/PwDPYLOGVProfilaktyka chorób układu krążenia,

  • Profilaktyka chorób układu oddechowego,

  • Profilaktyka chorób układu moczowego.

Choroby zakaźne i pasożytnicze

1
Choroby zakaźne i pasożytnicze

Choroby

Nazwa choroby

Co ją wywołuje?

Droga zakażenia

Profilaktyka

Wirusowe

COVID‑19

wirus SARS‑CoV‑2

kropelkowa

- szczepienia ochronne
- mycie rąk
- zakrywanie nosa i ust łokciem lub chusteczką podczas kichania i kaszlu
- noszenie maseczek ochronnych
- izolowanie osób chorych

grypa

wirus grypy

kropelkowa

- szczepienia ochronne

ospa wietrzna

wirus ospy wietrznej

kropelkowa

- szczepienia ochronne

różyczka

wirus różyczki

kropelkowa,
zakażenie płodu przez chorą kobietę podczas ciąży lub w trakcie porodu

- szczepienia ochronne

odra

wirus odry

kropelkowa

- szczepienia ochronne

świnka

wirus świnki

kropelkowa

- szczepienia ochronne

AIDS

ludzki wirus niedoboru odporności (HIV)

płciowa,
kontakt z krwią zakażonej osoby,
zakażenie płodu przez chorą kobietę podczas ciąży lub w trakcie porodu

- unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych niezabezpieczonych mechanicznie (np. prezerwatywą)
- używanie wyłącznie własnych przyborów kosmetycznych (żyletek, sprzętu do depilacji)
- używanie jednorazowych, sterylnych igieł
- stosowanie specjalnych leków przeciwwirusowych (tzw. PrEP) przez osoby szczególnie narażone na zakażenie (np. będące w związku z osobą zakażoną)

Bakteryjne

Gruźlica

prątek gruźlicy

kropelkowa

- szczepienia ochronne

Borelioza

krętki boreliozy

ukąszenie przez kleszcza

- ubieranie odpowiedniej odzieży z długimi nogawkami i rękawkami podczas wyjść do lasów i parków
- stosowanie preparatów odstraszających kleszcze

Tężec

laseczka tężca

zabrudzone rany

- szczepienia ochronne

Salmonelloza

pałeczki z rodzaju Salmonella

pokarmowa i wodna

- przestrzeganie zasad higieny

Pasożytnicze

Malaria

zarodziec malarii

ukłucie samicy komara widliszka

- stosowanie preparatów odstraszających komary
- stosowanie leków antymalarycznych

Toksoplazmoza

pierwotniak Toxoplasma gondii

kropelkowa

- przestrzeganie zasad higieny
- niespożywanie surowego mięsa
- picie wyłącznie przegotowanego mleka

Więcej informacji o chorobach zakaźnych i pasożytniczych oraz ich profilaktyce znajdziesz w e‑materiałach:

  • Choroby zakaźne i pasożytniczehttps://zpe.gov.pl/b/choroby-zakazne-i-pasozytnicze/P15RAb1Y6Choroby zakaźne i pasożytnicze,

  • Płazińce i nicieniehttps://zpe.gov.pl/b/plazince-i-nicienie/PmTXaJCF2Płazińce i nicienie,

  • Drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy,

  • Drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez bakterie,

  • Drogi zakażenia i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez protisty.

Choroby nowotworowe

1
Klasyfikacja nowotworów

Nowotwory

Charakterystyka

Przykłady

Łagodne

- rozwijają się powoli
- nie wrastają w okoliczne tkanki i narządy
- nie tworzą przerzutów
- nie zagrażają życiu i zazwyczaj są całkowicie uleczalne

gruczolaki, mięśniaki, brodawczaki, naczyniaki

Złośliwe

- rozwijają się gwałtownie
- tworzą nieregularne struktury, które przenikają sąsiadujące tkanki i narządy
- mogą tworzyć przerzuty
- są bardzo niebezpieczne dla życia

raki, mięsaki, chłoniaki, białaczki

Więcej o chorobach nowotworowych znajdziesz w e‑materiale:

Uzależnienia

Uzależnienie to nabyta silna potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji.

Do substancji, które wywołują uzależnienia, zalicza się:

  • alkohol,

  • tytoń,

  • leki,

  • narkotyki.

Więcej informacji o uzależnieniach znajdziesz w e‑materiale:

  • Uzależnieniahttps://zpe.gov.pl/b/uzaleznienia/P13tnLdquUzależnienia.

iqmOsCL09c_d5e191

Zadania

R1A4WRuQo8fGS1
Ćwiczenie 1
Wskaż radę, do której nie należy się stosować. Możliwe odpowiedzi: 1. Antybiotyki pozostałe z poprzedniego leczenia możesz wykorzystać, gdy znów zachorujesz., 2. Zażywaj lek tylko w dawkach przepisanych przez lekarza., 3. Sprawdzaj terminy ważności leków; leki przeterminowane oddawaj w aptece., 4. Zanim przyjmiesz lek, sprawdź, czy trzeba go zażywać przed czy po posiłku.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YbWJyzNZdvB1
Ćwiczenie 2
Zaznacz metodę leczenia, która jest nieskuteczna w walce nowotworami. Możliwe odpowiedzi: 1. radioterapia, 2. chemioterapia, 3. antybiotykoterapia, 4. leczenie operacyjne
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1GAXiCSG4eul1
Ćwiczenie 3
Wskaż dwa zachowania, które mogą prowadzić do rozwoju choroby nowotworowej. Możliwe odpowiedzi: 1. spożywanie owoców i warzyw oraz innych produktów zawierających błonnik, 2. spożywanie produktów grillowanych i wędzonych, zawierających tłuszcze zwierzęce, 3. stosowanie diety zrównoważonej, bogatej w białko i witaminy, 4. uprawianie sportu lub wykonywanie codziennych ćwiczeń fizycznych, 5. regularne korzystanie z solarium i opalanie się
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1UoCCwA7QhEG1
Ćwiczenie 4
Zaznacz składnik dymu papierosowego, który trwale blokuje hemoglobinę. Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek węgla, 2. dwutlenek węgla, 3. tlenek wodoru, 4. dwutlenek siarki
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
RFnUd2GRNGyZm1
Ćwiczenie 5
Kolorem zielonym zaznacz choroby pasożytnicze układu pokarmowego, a czerwonym – pozostałe. zgaga glistnica kamica żółciowaowsica włośnica łuszczyca tasiemczyca posocznica
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R11ilLEdeQSqQ1
Ćwiczenie 5
Zaznacz, które choroby są chorobami pasożytniczymi układu pokarmowego, a które pozostałymi.
Rn3pib5L3Fdsn2
Ćwiczenie 6
Pogrupuj podane choroby na wirusowe, bakteryjne i pasożytnicze. Choroby wirusowe Możliwe odpowiedzi: 1. salmonelloza, 2. glistnica, 3. grypa, 4. AIDS, 5. malaria, 6. włośnica, 7. gruźlica, 8. kiła, 9. wścieklizna, 10. ospa wietrzna, 11. różyczka, 12. tężec Choroby bakteryjne Możliwe odpowiedzi: 1. salmonelloza, 2. glistnica, 3. grypa, 4. AIDS, 5. malaria, 6. włośnica, 7. gruźlica, 8. kiła, 9. wścieklizna, 10. ospa wietrzna, 11. różyczka, 12. tężec Choroby pasożytnicze Możliwe odpowiedzi: 1. salmonelloza, 2. glistnica, 3. grypa, 4. AIDS, 5. malaria, 6. włośnica, 7. gruźlica, 8. kiła, 9. wścieklizna, 10. ospa wietrzna, 11. różyczka, 12. tężec
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rmf7594ym4uDQ2
Ćwiczenie 7
Łączenie par. Przyporządkuj chorobom drogi i sposoby ich przenoszenia. Zaznacz odpowiednią komórkę tabeli.. Tężec. Możliwe odpowiedzi: Powietrze, Pokarm, Rany, Kontakty seksualne. Choroba Heinego-Medina. Możliwe odpowiedzi: Powietrze, Pokarm, Rany, Kontakty seksualne. Dur brzuszny. Możliwe odpowiedzi: Powietrze, Pokarm, Rany, Kontakty seksualne
Źródło: Alicja Kasińska, Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
RkRAJ1zcM2lPS2
Ćwiczenie 8
Oceń, które cechy dotyczą nowotworów łagodnych, a które nowotworów złośliwych. Nowotwory łagodne Możliwe odpowiedzi: 1. są bardzo niebezpieczne dla życia, 2. mogą tworzyć przerzuty, 3. nie zagrażają życiu i zazwyczaj są całkowicie uleczalne, 4. nie wrastają w okoliczne tkanki i narządy, 5. rozwijają się gwałtownie, 6. nie tworzą przerzutów, 7. tworzą nieregularne struktury, które przenikają sąsiadujące tkanki i narządy, 8. rozwijają się powoli, Nowotwory złośliwe Możliwe odpowiedzi: 1. są bardzo niebezpieczne dla życia, 2. mogą tworzyć przerzuty, 3. nie zagrażają życiu i zazwyczaj są całkowicie uleczalne, 4. nie wrastają w okoliczne tkanki i narządy, 5. rozwijają się gwałtownie, 6. nie tworzą przerzutów, 7. tworzą nieregularne struktury, które przenikają sąsiadujące tkanki i narządy, 8. rozwijają się powoli,
Źródło: Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1emxere79AYj2
Ćwiczenie 9
Łączenie par. Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.. Wszystkie choroby przenoszone drogą płciową są wywoływane przez pierwotniaki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wirus HPV powodujący raka szyjki macicy jest łatwy do zwalczenia za pomocą antybiotyków.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Niektóre choroby przenoszone drogą płciową początkowo przebiegają bezobjawowo.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R10SxIznRlyWH2
Ćwiczenie 10
Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.
Źródło: Alicja Kasińska, Aleksandra Zarzycka, licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 11
RABZSd3mrgvoC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 12

Pacjent 1 odczuwa silne parcie na mocz, oddaje go jednak w niewielkich ilościach. W moczu pojawiła się krew.

Pacjent 2 odczuwa ból podczas oddawania moczu i nieprzyjemne swędzenie w okolicach cewki moczowej.

Pacjent 3 ma obrzęki na twarzy i wokół kostek. Odczuwa silne bóle głowy i nudności. Ma problemy z oddawaniem moczu.

R1CWAojib2Apa
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 13
RVXvsPYpRNJ6w
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 14
R1ChUcmKBtiZY
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 15
R13S5ng2vK6Rw
Fotografia przedstawia sylwetkę człowieka, na której zaznaczone są narządy wewnętrzne
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podaj nazwy pasożytów, które mogą bytować w wskazanych narządach lub przez nie wędrować.

R1HsCpscPsX47
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 16

Od momentu zakażenia do wystąpienia pierwszych objawów choroby w organizmie trwa namnażanie się i rozprzestrzenianie patogenów. Nosiciel patogenu – nie wiedząc, że nim jest – stanowi źródło zakażenia dla otoczenia.

Najczęściej po kilku dniach pojawiają się takie objawy, jak bóle głowy, osłabienie, wzrost temperatury ciała, na podstawie których trudno postawić właściwą diagnozę. Dopiero później występują objawy charakterystyczne, np. biegunka, wymioty, bóle brzucha. Później – w wyniku działania układu odpornościowego i leków – choroba ustępuje. Tylko niekiedy leczenie jest nieskuteczne.

RjvPo3SpTezPW
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 17
RPnr1R95wnd0f
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 18
RPiBjIZHqPepN
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 19

Wirus HIV atakuje komórki układu odpornościowego, powodując szereg objawów chorobowych znanych pod wspólną nazwą zespołu AIDS. Obecnie nie ma skutecznego lekarstwa na AIDS, chociaż dzięki różnym lekom można powstrzymywać rozwój wirusa w organizmie.

Rc0IEEkLTT0b41
Mapa Europy przedstawia liczbę nowych wykrytych infekcji wirusem HIV na 100 000 osób w 2021 r.
brak danych: Svalbard i Jan Mayen , Czarnogóra, Macedonia Północna, Portugalia. Poniżej 2: Kosowo, Chorwacja, Norwegia, Słowenia2-5: Cypr, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Albania, Turcja, Szwajcaria, Wielka Brytania, Szwecja, Słowacja, Rumunia, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Litwa, Włochy, Węgry, Austria, Bułgaria, Grecja, Czechy, Niemcy, Dania, Finlandia, Polska5-10: Azerbejdżan, Islandia, Irlandia, Belgia, Estonia, Francja10-20: Gruzja, Armernia, Białoruś, Łotwa20-50: Mołdawia, Ukraina, Rosja
Liczba nowych wykrytych infekcji wirusem HIV na 100 000 osób w 2021 r
Źródło: GroMar Sp. z o.o., na podstawie: Fleck A., HIV: Russia, Ukraine See Highest Diagnoses Rates of European Region, statista.com, 2022, licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Podaj 3 kraje, w których liczba zakażeń wirusem HIV na 100 000 jest najwyższa.

  2. Podaj 3 przyczyny zakażeń wirusem HIV.

  3. Określ, jak można uniknąć zakażenia wirusem HIV.

RINyauO2BvZEl
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 20

Przeanalizuj tabelę i wykonaj zadania.

Dobowe zapotrzebowanie kobiet na energię i wybrane składniki pokarmowe

Kobiety niebędące w ciąży

Kobiety w ciąży (6‑9 miesiąc)

energia [MJ]

9,2

11,2

witamina C [mg]

60

70

witamina D [µg]

5

5

witamina B [µg]

320

520

wapń [mg]

800

800

żelazo [mg]

18

26

Indeks górny Na podstawie: M. Jarosz, E. Rychlik, K. Stoś, J. Charzewska (red.), Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, NIZP‑PZH, 2020. Indeks górny koniec

  1. Wyjaśnij, z czego wynikają różnice dotyczące zapotrzebowania energetycznego u obu grup kobiet.

  2. Wymień składniki pokarmowe, na które zapotrzebowanie w okresie ciąży jest większe niż poza tym okresem. Wyjaśnij przyczynę różnic.

  3. Wiedząc, że dobowe zapotrzebowanie mężczyzn na żelazo to 10 mg, wyjaśnij dlaczego zapotrzebowanie kobiet na żelazo jest wyższe niż u mężczyzn.

  4. Wiedząc, że BIndeks dolny 12 występuje przede wszystkim w mięsie, rybach, jajkach, mleku i jego przetworach, uzasadnij konieczność suplementacji tej witaminy przez wegan.

R6SBiK7ZEyQjD
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 21

Przeanalizuj wykres, który ilustruje zmianę zawartości hormonu płciowego w moczu chłopców i wykonaj zadania.

RzXGSsyQOlYBK
Poziom hormonów płciowych u chłopców w wieku 6‑20 lat
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Podaj nazwę hormonu, którego zmiany przedstawiono na wykresie.

  2. Podaj zakres poziomu hormonu znajdującego się w moczu chłopca przed okresem dojrzewania i po jego zakończeniu.

  3. Wymień zmiany, które zachodzą w organizmie chłopca pod wpływem tego hormonu.

RHKwtnpAOUi1k
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 22

Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.

Palenie papierosów zwiększa ryzyko wszystkich typów nowotworów płuc. Z wdychaniem dymu tytoniowego wiążą się też zachorowania na nowotwory krtani, języka i warg. U palaczy, częściej niż u osób niepalących, występują też nowotwory nerek, pęcherza moczowego, żołądka, wątroby i trzustki, sutka i szyjki macicy, a także białaczki. Zdaniem niektórych ekspertów, ok. 1/3 wszystkich nowotworów ma związek z paleniem tytoniu.

Za ich wywołanie odpowiedzialne są kancerogeny obecne zarówno w powietrzu wciąganym do płuc podczas palenia tytoniu (tzw. strumień główny), jaki i dymie unoszącym się swobodnie z żarzącego się papierosa (tzw. strumień boczny). Co ciekawe, w strumieniu bocznym stężenia tych niebezpiecznych substancji są nawet wyższe niż w głównym. […] W strumieniu głównym dymu papierosowego wykrywa się ponad 60 kancerogenów. Najbardziej znanym jest alfa‑benzopiren. […] Inne silne substancje rakotwórcze to N‑nitrozoaminy i aminy aromatyczne […]. Ponadto na dym papierosowy składa się wiele czynników o słabszym działaniu, ale za to występujących w większych ilościach. Należą do nich acetoaldehyd, tlenek azotu oraz tlenek węgla. Mówiąc o składnikach zawartych w tytoniu, nie można zapomnieć o nikotynie. W mniejszych dawkach zwęża ona naczynia krwionośne (w tym wieńcowe), w dużych zaś jest silnie trująca. W przypadku obecności nowotworu może pobudzać wzrost guza przez nasilenie tworzenia nowych naczyń krwionośnych, które go odżywiają.

  1. Podaj nazwy chorób nowotworowych, na które narażeni są palacze tytoniu.

  2. Podaj nazwę użytego w tekście naukowego terminu oznaczającego czynniki rakotwórcze.

  3. Opisz konsekwencje zdrowotne przebywania w pomieszczeniach, gdzie pali się papierosy.

  4. Wymień nazwy czynników rakotwórczych zawartych w dymie papierosowym.

RikCrN4cdXau6
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 23

Ulotki dołączane do każdego leku zawierają szereg informacji ważnych dla pacjenta. Wyszukaj w ulotce popularnego leku na przeziębienie informacje, które pozwolą ci wykonać zadania.

  1. Podaj nazwy głównych składników leku i opisz ich działanie.

  2. Wyjaśnij, przy jakich dolegliwościach stosuje się ten lek.

  3. Wymień osoby, które nie powinny stosować tego leku.

  4. Wyjaśnij, w jakich sytuacjach należy zachować ostrożność w stosowaniu leku.

  5. Wymień działania niepożądane podczas stosowania leku i określ, gdzie należy je zgłosić w razie ich wystąpienia.

RiQc9Q9Yzf9Gj
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 24

Wirus brodawczaka ludzkiego (HPV) wywołuje choroby nowotworowe: raka szyjki macicy, nowotwory sromu, pochwy, odbytu, gardła i krtani. Szczepionka dziewięciowalentna chroni przed typami onkogennymi wirusa HPV: 16, 18, 31, 33, 45, 52 i 58 oraz nieonkogennymi: 6 i 11 wywołującymi kłykciny kończyste (brodawki płciowe).

R1LmQ3ExbKUbr
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 25

W pewnym ośrodku badawczym obserwowano tempo rozwoju mózgu, mięśni i narządów rozrodczych człowieka od dnia narodzin do ich pełnego ukształtowania się. Wyniki tych badań przedstawia wykres.

R1WILRz10Hsqr
Stopień rozwoju narządów został wyrażony w procentach w stosunku do stanu osoby dorosłej przy przyjęciu stopnia rozwoju noworodka jako 0 %
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
  1. Zaproponuj tytuł dla tego wykresu.

  2. Porównaj tempo rozwoju narządów rozrodczych z rozwojem innych narządów do 14. roku życia.

  3. Odczytaj z wykresu, w jakim wieku mózg i narządy rozrodcze człowieka są już całkowicie ukształtowane. Sformułuj wniosek wynikający z tego faktu.

RM5m3HrpdsBmw
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 26

W pewnym szpitalu klinicznym wybrano 2 grupy pacjentów płci męskiej w podobnym wieku. Pacjenci z grupy A chorowali na raka płuc, a pacjenci z grupy B mieli inne schorzenia. Ustalono, ilu pacjentów w każdej grupie paliło papierosy. Wyniki tego badania przedstawia tabela.

Wyniki badania

Badana grupa

Odsetek pacjentów palących ponad 20 papierosów dziennie

Odsetek pacjentów niepalących

grupa A

30

1

grupa B

10

5

  1. Sformułuj problem badawczy, który rozwiązywano, prowadząc opisane obserwacje.

  2. Ustal, jaką rolę pełnili w tym badaniu pacjenci z grupy B.

  3. Na podstawie danych zawartych w tabeli sformułuj wniosek wynikający z badań.

R1efmSbpcoYOp
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 27
R1KrqAMfh4fjb
Czynniki zwiększające ryzyko chorób nowotworowych
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NBBpnycyS2x
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Projekt badawczy

Obserwacja 1

Problem badawczy: Czy uczniowie potrafią odróżnić stereotypowe błędne przekonania od prawdziwych informacji na temat zdrowia?

R1BrADSa4ckcN
Hipoteza 1 Uczniowie potrafią odróżnić stereotypowe błędne przekonania od informacji prawdziwych na temat zdrowia., Hipoteza 2 Uczniowie nie potrafią odróżnić stereotypowo błędnych przekonań od informacji prawdziwych na temat zdrowia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Co będzie potrzebne
  • 10 osób

  • ankieta (załącznik do pobrania)

R1GXdf3AkmKYs

Załącznik do pobrania.

Załącznik do pobrania.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 89.99 KB w języku polskim
Instrukcja
  1. Pracując w grupie, przeczytajcie ankietę i zaznaczcie w niej swoje odpowiedzi.

  2. Odpowiedzi przedyskutujcie z kolegami i koleżankami w waszej grupie.

  3. Sprawdźcie w dostępnych źródłach, które stwierdzenia zawarte w ankiecie są nieprawdziwe, i wyjaśnijcie, dlaczego. Odpowiedzi zanotujcie.

  4. Przeprowadźcie ankietę wśród uczniów, którzy poznali zagadnienia z działu Organizm człowieka, i opracujcie wyniki w postaci diagramów.

  5. Jeśli osoby ankietowane zostały podzielone na różniące się między sobą grupy (np. według wieku), opracujcie wyniki dla każdej z nich i porównajcie je. Zastanówcie się, czy ewentualne różnice w wynikach zależą od cech badanej grupy.

  6. Zaprezentujcie na forum szkoły wyniki ankiety i wyjaśnijcie, dlaczego popularne przekonania na temat zdrowia są błędne.

  7. Uzupełnij kartę pracy (do pobrania poniżej). Odpowiedz na pytania:

  • W jakich źródłach znajdziesz informacje na temat mitów medycznych?

  • Kto może zweryfikować informacje np. zdobyte w Internecie?

  • Jak dobrać grupy, na których przeprowadzicie badanie? Czym powinny różnić się te grupy?

  • Jak zaprezentować wyniki pracy?

  • Komu, kiedy i gdzie zostaną przedstawione wyniki pracy?

  • Czego nauczyła cię praca w tym projekcie?

R1bUssEWJRhpj

Załącznik do pobrania.

Załącznik do pobrania.
Źródło: Alicja Kasińska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Plik PDF o rozmiarze 108.47 KB w języku polskim

Notatnik

R1X2BTLvfP7f0
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.