Zdrowie i choroby
Organizm człowieka stale styka się z czynnikami chorobotwórczymi, a pomimo to choruje stosunkowo rzadko. Ma sprawny system obrony i naprawy komórek. Ponadto ludzie mogą podejmować świadome działania zapobiegające chorobom.

Jakie czynniki mogą wywoływać choroby?
Jakie są metody profilaktyki chorób układu rozrodczego, pokarmowego, krążenia, oddechowego i moczowego?
Zdefiniujesz stan zdrowia i choroby.
Przedstawisz zdrowie jako stan równowagi środowiska wewnętrznego organizmu oraz choroby jako zaburzenia homeostazy.
Przeanalizujesz informacje dołączane do leków oraz wyjaśnisz, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych i suplementów.
Uzasadnisz, że antybiotyki i inne leki należy stosować zgodnie z zaleceniem lekarza.
Przeanalizujesz związek między własnym postępowaniem a zachowaniem zdrowia oraz rozpoznasz sytuacje wymagające konsultacji lekarskiej.
1. Zdrowie
Zdrowie, czyli brak choroby lub niepełnosprawności, jest jedną z najważniejszych wartości w życiu człowieka, dlatego trzeba o nie dbać nawet wtedy, gdy cieszymy się jego pełnią. Zdrowy tryb życia zwiększa szansę na utrzymanie dobrej kondycji ciała i ducha do końca życia oraz na posiadanie zdrowego potomstwa.
Nauką zajmującą się zdrowiem jest higiena.
Więcej informacji o zdrowiu znajdziesz w e‑materiałach:
Aktywność fizyczna a zdrowie,
Właściwe odżywianie warunkiem zdrowiaWłaściwe odżywianie warunkiem zdrowia,
Jak dbać o zdrowie?
2. Choroby
Choroba jest przeciwieństwem zdrowia. To reakcja organizmu na działanie czynników chorobotwórczych, do których zalicza się czynniki:
biologiczne,
chemiczne,
fizyczne,
genetyczne,
społeczne.
Zachorowania, zwłaszcza wywołane przez bakterie i wirusy, pojawiają się często wtedy, gdy spada odporność organizmu, co może być wywołane przez niezdrowy, wyniszczający tryb życia oraz przez długotrwałe pozostawanie w stresie.
Nauką zajmującą się utrzymaniem i przywracaniem zdrowia jest medycyna.
Niektórych chorób da się uniknąć, dlatego niezwykle ważna jest profilaktyka, czyli działania mające na celu zapobiegnięcie chorobom.
Więcej informacji o chorobach różnych układów i ich profilaktyce znajdziesz w e‑materiałach:
Choroby układu rozrodczego,
Choroby układu pokarmowego oraz zasady ich profilaktyki,
Profilaktyka chorób układu krążeniaProfilaktyka chorób układu krążenia,
Profilaktyka chorób układu oddechowego,
Profilaktyka chorób układu moczowego.
Choroby zakaźne i pasożytnicze
Choroby | Nazwa choroby | Co ją wywołuje? | Droga zakażenia | Profilaktyka |
---|---|---|---|---|
Wirusowe | COVID‑19 | wirus SARS‑CoV‑2 | kropelkowa | - szczepienia ochronne |
grypa | wirus grypy | kropelkowa | - szczepienia ochronne | |
ospa wietrzna | wirus ospy wietrznej | kropelkowa | - szczepienia ochronne | |
różyczka | wirus różyczki | kropelkowa, | - szczepienia ochronne | |
odra | wirus odry | kropelkowa | - szczepienia ochronne | |
świnka | wirus świnki | kropelkowa | - szczepienia ochronne | |
AIDS | ludzki wirus niedoboru odporności (HIV) | płciowa, | - unikanie przypadkowych kontaktów seksualnych niezabezpieczonych mechanicznie (np. prezerwatywą) | |
Bakteryjne | Gruźlica | prątek gruźlicy | kropelkowa | - szczepienia ochronne |
Borelioza | krętki boreliozy | ukąszenie przez kleszcza | - ubieranie odpowiedniej odzieży z długimi nogawkami i rękawkami podczas wyjść do lasów i parków | |
Tężec | laseczka tężca | zabrudzone rany | - szczepienia ochronne | |
Salmonelloza | pałeczki z rodzaju Salmonella | pokarmowa i wodna | - przestrzeganie zasad higieny | |
Pasożytnicze | Malaria | zarodziec malarii | ukłucie samicy komara widliszka | - stosowanie preparatów odstraszających komary |
Toksoplazmoza | pierwotniak Toxoplasma gondii | kropelkowa | - przestrzeganie zasad higieny |
Więcej informacji o chorobach zakaźnych i pasożytniczych oraz ich profilaktyce znajdziesz w e‑materiałach:
Choroby zakaźne i pasożytniczeChoroby zakaźne i pasożytnicze,
Płazińce i nicieniePłazińce i nicienie,
Drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez wirusy,
Drogi rozprzestrzeniania się i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez bakterie,
Drogi zakażenia i zasady profilaktyki chorób wywoływanych przez protisty.
Choroby nowotworowe
Nowotwory | Charakterystyka | Przykłady |
---|---|---|
Łagodne | - rozwijają się powoli | gruczolaki, mięśniaki, brodawczaki, naczyniaki |
Złośliwe | - rozwijają się gwałtownie | raki, mięsaki, chłoniaki, białaczki |
Więcej o chorobach nowotworowych znajdziesz w e‑materiale:
Choroby nowotworoweChoroby nowotworowe.
Uzależnienia
Uzależnienie to nabyta silna potrzeba wykonywania jakiejś czynności lub zażywania jakiejś substancji.
Do substancji, które wywołują uzależnienia, zalicza się:
alkohol,
tytoń,
leki,
narkotyki.
Więcej informacji o uzależnieniach znajdziesz w e‑materiale:
UzależnieniaUzależnienia.
Zadania
Pacjent 1 odczuwa silne parcie na mocz, oddaje go jednak w niewielkich ilościach. W moczu pojawiła się krew.
Pacjent 2 odczuwa ból podczas oddawania moczu i nieprzyjemne swędzenie w okolicach cewki moczowej.
Pacjent 3 ma obrzęki na twarzy i wokół kostek. Odczuwa silne bóle głowy i nudności. Ma problemy z oddawaniem moczu.

Podaj nazwy pasożytów, które mogą bytować w wskazanych narządach lub przez nie wędrować.
Od momentu zakażenia do wystąpienia pierwszych objawów choroby w organizmie trwa namnażanie się i rozprzestrzenianie patogenów. Nosiciel patogenu – nie wiedząc, że nim jest – stanowi źródło zakażenia dla otoczenia.
Najczęściej po kilku dniach pojawiają się takie objawy, jak bóle głowy, osłabienie, wzrost temperatury ciała, na podstawie których trudno postawić właściwą diagnozę. Dopiero później występują objawy charakterystyczne, np. biegunka, wymioty, bóle brzucha. Później – w wyniku działania układu odpornościowego i leków – choroba ustępuje. Tylko niekiedy leczenie jest nieskuteczne.
Wirus HIV atakuje komórki układu odpornościowego, powodując szereg objawów chorobowych znanych pod wspólną nazwą zespołu AIDS. Obecnie nie ma skutecznego lekarstwa na AIDS, chociaż dzięki różnym lekom można powstrzymywać rozwój wirusa w organizmie.
brak danych: Svalbard i Jan Mayen , Czarnogóra, Macedonia Północna, Portugalia. Poniżej 2: Kosowo, Chorwacja, Norwegia, Słowenia2-5: Cypr, Serbia, Bośnia i Hercegowina, Albania, Turcja, Szwajcaria, Wielka Brytania, Szwecja, Słowacja, Rumunia, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Litwa, Włochy, Węgry, Austria, Bułgaria, Grecja, Czechy, Niemcy, Dania, Finlandia, Polska5-10: Azerbejdżan, Islandia, Irlandia, Belgia, Estonia, Francja10-20: Gruzja, Armernia, Białoruś, Łotwa20-50: Mołdawia, Ukraina, Rosja
Podaj 3 kraje, w których liczba zakażeń wirusem HIV na 100 000 jest najwyższa.
Podaj 3 przyczyny zakażeń wirusem HIV.
Określ, jak można uniknąć zakażenia wirusem HIV.
Przeanalizuj tabelę i wykonaj zadania.
Kobiety niebędące w ciąży | Kobiety w ciąży (6‑9 miesiąc) | |
energia [MJ] | 9,2 | 11,2 |
witamina C [mg] | 60 | 70 |
witamina D [µg] | 5 | 5 |
witamina B [µg] | 320 | 520 |
wapń [mg] | 800 | 800 |
żelazo [mg] | 18 | 26 |
Indeks górny Na podstawie: M. Jarosz, E. Rychlik, K. Stoś, J. Charzewska (red.), Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, NIZP‑PZH, 2020. Indeks górny koniecNa podstawie: M. Jarosz, E. Rychlik, K. Stoś, J. Charzewska (red.), Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie, NIZP‑PZH, 2020.
Wyjaśnij, z czego wynikają różnice dotyczące zapotrzebowania energetycznego u obu grup kobiet.
Wymień składniki pokarmowe, na które zapotrzebowanie w okresie ciąży jest większe niż poza tym okresem. Wyjaśnij przyczynę różnic.
Wiedząc, że dobowe zapotrzebowanie mężczyzn na żelazo to 10 mg, wyjaśnij dlaczego zapotrzebowanie kobiet na żelazo jest wyższe niż u mężczyzn.
Wiedząc, że BIndeks dolny 1212 występuje przede wszystkim w mięsie, rybach, jajkach, mleku i jego przetworach, uzasadnij konieczność suplementacji tej witaminy przez wegan.
Przeanalizuj wykres, który ilustruje zmianę zawartości hormonu płciowego w moczu chłopców i wykonaj zadania.

Podaj nazwę hormonu, którego zmiany przedstawiono na wykresie.
Podaj zakres poziomu hormonu znajdującego się w moczu chłopca przed okresem dojrzewania i po jego zakończeniu.
Wymień zmiany, które zachodzą w organizmie chłopca pod wpływem tego hormonu.
Przeczytaj tekst i odpowiedz na pytania.
Palenie papierosów zwiększa ryzyko wszystkich typów nowotworów płuc. Z wdychaniem dymu tytoniowego wiążą się też zachorowania na nowotwory krtani, języka i warg. U palaczy, częściej niż u osób niepalących, występują też nowotwory nerek, pęcherza moczowego, żołądka, wątroby i trzustki, sutka i szyjki macicy, a także białaczki. Zdaniem niektórych ekspertów, ok. 1/3 wszystkich nowotworów ma związek z paleniem tytoniu.
Za ich wywołanie odpowiedzialne są kancerogeny obecne zarówno w powietrzu wciąganym do płuc podczas palenia tytoniu (tzw. strumień główny), jaki i dymie unoszącym się swobodnie z żarzącego się papierosa (tzw. strumień boczny). Co ciekawe, w strumieniu bocznym stężenia tych niebezpiecznych substancji są nawet wyższe niż w głównym. […] W strumieniu głównym dymu papierosowego wykrywa się ponad 60 kancerogenów. Najbardziej znanym jest alfa‑benzopiren. […] Inne silne substancje rakotwórcze to N‑nitrozoaminy i aminy aromatyczne […]. Ponadto na dym papierosowy składa się wiele czynników o słabszym działaniu, ale za to występujących w większych ilościach. Należą do nich acetoaldehyd, tlenek azotu oraz tlenek węgla. Mówiąc o składnikach zawartych w tytoniu, nie można zapomnieć o nikotynie. W mniejszych dawkach zwęża ona naczynia krwionośne (w tym wieńcowe), w dużych zaś jest silnie trująca. W przypadku obecności nowotworu może pobudzać wzrost guza przez nasilenie tworzenia nowych naczyń krwionośnych, które go odżywiają.
Podaj nazwy chorób nowotworowych, na które narażeni są palacze tytoniu.
Podaj nazwę użytego w tekście naukowego terminu oznaczającego czynniki rakotwórcze.
Opisz konsekwencje zdrowotne przebywania w pomieszczeniach, gdzie pali się papierosy.
Wymień nazwy czynników rakotwórczych zawartych w dymie papierosowym.
Ulotki dołączane do każdego leku zawierają szereg informacji ważnych dla pacjenta. Wyszukaj w ulotce popularnego leku na przeziębienie informacje, które pozwolą ci wykonać zadania.
Podaj nazwy głównych składników leku i opisz ich działanie.
Wyjaśnij, przy jakich dolegliwościach stosuje się ten lek.
Wymień osoby, które nie powinny stosować tego leku.
Wyjaśnij, w jakich sytuacjach należy zachować ostrożność w stosowaniu leku.
Wymień działania niepożądane podczas stosowania leku i określ, gdzie należy je zgłosić w razie ich wystąpienia.
Wirus brodawczaka ludzkiego (HPV) wywołuje choroby nowotworowe: raka szyjki macicy, nowotwory sromu, pochwy, odbytu, gardła i krtani. Szczepionka dziewięciowalentna chroni przed typami onkogennymi wirusa HPV: 16, 18, 31, 33, 45, 52 i 58 oraz nieonkogennymi: 6 i 11 wywołującymi kłykciny kończyste (brodawki płciowe).
W pewnym ośrodku badawczym obserwowano tempo rozwoju mózgu, mięśni i narządów rozrodczych człowieka od dnia narodzin do ich pełnego ukształtowania się. Wyniki tych badań przedstawia wykres.

Zaproponuj tytuł dla tego wykresu.
Porównaj tempo rozwoju narządów rozrodczych z rozwojem innych narządów do 14. roku życia.
Odczytaj z wykresu, w jakim wieku mózg i narządy rozrodcze człowieka są już całkowicie ukształtowane. Sformułuj wniosek wynikający z tego faktu.
W pewnym szpitalu klinicznym wybrano 2 grupy pacjentów płci męskiej w podobnym wieku. Pacjenci z grupy A chorowali na raka płuc, a pacjenci z grupy B mieli inne schorzenia. Ustalono, ilu pacjentów w każdej grupie paliło papierosy. Wyniki tego badania przedstawia tabela.
Badana grupa | Odsetek pacjentów palących ponad 20 papierosów dziennie | Odsetek pacjentów niepalących |
grupa A | 30 | 1 |
grupa B | 10 | 5 |
Sformułuj problem badawczy, który rozwiązywano, prowadząc opisane obserwacje.
Ustal, jaką rolę pełnili w tym badaniu pacjenci z grupy B.
Na podstawie danych zawartych w tabeli sformułuj wniosek wynikający z badań.

Projekt badawczy
Problem badawczy: Czy uczniowie potrafią odróżnić stereotypowe błędne przekonania od prawdziwych informacji na temat zdrowia?
10 osób
ankieta (załącznik do pobrania)
Pracując w grupie, przeczytajcie ankietę i zaznaczcie w niej swoje odpowiedzi.
Odpowiedzi przedyskutujcie z kolegami i koleżankami w waszej grupie.
Sprawdźcie w dostępnych źródłach, które stwierdzenia zawarte w ankiecie są nieprawdziwe, i wyjaśnijcie, dlaczego. Odpowiedzi zanotujcie.
Przeprowadźcie ankietę wśród uczniów, którzy poznali zagadnienia z działu Organizm człowieka, i opracujcie wyniki w postaci diagramów.
Jeśli osoby ankietowane zostały podzielone na różniące się między sobą grupy (np. według wieku), opracujcie wyniki dla każdej z nich i porównajcie je. Zastanówcie się, czy ewentualne różnice w wynikach zależą od cech badanej grupy.
Zaprezentujcie na forum szkoły wyniki ankiety i wyjaśnijcie, dlaczego popularne przekonania na temat zdrowia są błędne.
Uzupełnij kartę pracy (do pobrania poniżej). Odpowiedz na pytania:
W jakich źródłach znajdziesz informacje na temat mitów medycznych?
Kto może zweryfikować informacje np. zdobyte w Internecie?
Jak dobrać grupy, na których przeprowadzicie badanie? Czym powinny różnić się te grupy?
Jak zaprezentować wyniki pracy?
Komu, kiedy i gdzie zostaną przedstawione wyniki pracy?
Czego nauczyła cię praca w tym projekcie?