Dzięki rozwojowi medycyny wiemy, że przyczyną większości chorób są drobnoustroje chorobotwórcze i pasożyty. Wiele znanych chorób potrafimy leczyć, co przyczynia się do wzrostu długości życia ludzi i podnosi jego jakość. Równie ważne jak leczenie jest zapobieganie chorobom. Służą temu: higiena całego ciała, dbanie o czystość otoczenia, stosowanie szczepień ochronnych, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna oraz regularne badania lekarskie.

RWDIdwJXI3Vbu
Według Światowej Organizacji Zdrowia zdrowie to nie tylko brak choroby, ale także stan pełnego dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego
Źródło: Helena Lopes, Unsplash, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jak przeciwciała niszczą drobnoustroje chorobotwórcze;

  • w jaki sposób ruch i ćwiczenia fizyczne pomagają utrzymać zdrowie i sprawność;

  • jak na zdrowie wpływają odpoczynek i zdrowa żywność.

Twoje cele
  • Wskażesz czynniki zagrażające zdrowiu człowieka.

  • Wymienisz i opiszesz choroby wywoływane przez wirusy, mikroorganizmy i pasożyty.

  • Rozróżnisz choroby zakaźne i niezakaźne.

  • Przedstawisz sposoby zapobiegania chorobom zakaźnym i wypadkom.

  • Wyjaśnisz w jaki sposób należy dbać o higienę osobistą na co dzień.

  • Ocenisz skutki stosowania używek.

  • Omówisz zachowania, które sprzyjają zachowaniu zdrowia.

iAgop9MPBo_d5e229

1. Co nam zagraża?

Przykłady organizmów, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia człowieka:

  • drobnoustroje chorobotwórcze, np. wirusy, bakterie i niektóre grzyby wywołujące choroby zakaźne;

  • rośliny i grzyby wytwarzające substancje trujące;

  • zwierzęta wytwarzające substancje jadowe, np. pszczoła, osa, żmija;

  • zwierzęta pasożytnicze, np. tasiemiec, wesz, świerzbowiec, komar, kleszcz.

Bakterie to najmniejsze żyjące na Ziemi organizmy. Bakterie chorobotwórcze wywołują u ludzi choroby zakaźne, jak: angina, krztusiec, tężec, gruźlica. Nie wszystkie bakterie są chorobotwórcze – wiele z nich pełni pożyteczne funkcje, np. rozkładają szczątki roślin i zwierząt, biorą udział w wytwarzaniu niektórych produktów spożywczych.
Wirusy nie są organizmami żywymi. Rozmnażają się wyłącznie w innych organizmach: bakteriach, roślinach, zwierzętach. Chorobami wirusowymi są na przykład odra, ospa wietrzna, świnka, różyczka, grypa, COVID‑19. Zapobiega się im m.in. poprzez stosowanie szczepionek.

1
iAgop9MPBo_d5e283

2. Zdrowie i choroba

Choroby zakaźne to takie, które są wywołane przez drobnoustroje chorobotwórcze. Mogą się przenosić z jednego organizmu do drugiego.

Drogi przenoszenia się chorób zakaźnych to:

  • kropelkowa,

  • pokarmowa,

  • kontaktowa,

  • przez wrota zakażenia (np. rany w skórze).

Choroba niezakaźna to taka, która nie jest wywołana przez mikroorganizmy chorobotwórcze. Przykładami chorób niezakaźnych są: cukrzyca czy próchnica zębów.

Niektóre choroby wywoływane są przez obecność w organizmie pasożytniczych zwierząt. Należą do nich na przykład wszawica, świerzb lub tasiemczyca.

Sposoby zapobiegania chorobom pasożytniczym:

  • dokładne mycie owoców i warzyw przed ich zjedzeniem;

  • częste mycie rąk, szczególnie po skorzystaniu z toalety, przed jedzeniem, podczas przygotowywania posiłków;

  • spożywanie mięsa dobrze ugotowanego i pochodzącego z wiarygodnego źródła;

  • dbanie o higienę osobistą m.in. poprzez: codzienną kąpiel lub prysznic, regularną zmianę odzieży, codzienną zmianę bielizny, dbanie o paznokcie.

1

Więcej informacji na temat chorób zakaźnych znajdziesz w materiale „Zdrowie i choroba”.

iAgop9MPBo_d5e354

3. Co robić, aby się nie zarazić?

Profilaktyka to działania, których celem jest zapobieganie chorobom. Należą do nich:

  • dbanie o higienę osobistą poprzez częste mycie rąk, szczególnie po przyjściu z dworu i przed spożywaniem posiłków;

  • utrzymanie w czystości i częste wietrzenie pomieszczeń, w których się przebywa;

  • unikanie kontaktu ze zwierzętami, które mogą roznosić choroby zakaźne, np. bezpańskie psy i koty, dzikie zwierzęta;

  • unikanie kontaktu z osobą chorą na chorobę zakaźną przenoszoną drogą kropelkową;

  • częste przebywanie na świeżym powietrzu, także w chłodne dni;

  • stosowanie aktywności fizycznej przez cały rok, np. bieganie, jazda na rowerze, spacery, udział w grach zespołowych, pływanie;

  • szczepienia ochronne;

  • spożywanie wyłącznie świeżych pokarmów i picie czystej wody.

R5aunvnG4ODwp1
Animacja przedstawia proces pochłaniania bakterii przez białą krwinkę człowieka.
iAgop9MPBo_d5e415

4. Niebezpieczne miejsca

Najczęstsze przyczyny wypadków to:

  • nieostrożne zachowanie w miejscach niebezpiecznych, np. ruchliwa ulica, tory kolejowe, zamarznięty staw;

  • kontakt z niebezpiecznymi przedmiotami, np. fajerwerki, niewypały, niewybuchy;

  • kąpiele i skoki do wody w miejscach niestrzeżonych.

Sposoby na zapobieganie wypadkom:

  • zabawa w miejscach do tego przeznaczonych, np. na placach zabaw, boisku szkolnym, sztucznym lodowisku, hali sportowej;

  • kąpiel wyłącznie w miejscach dozwolonych lub w basenie;

  • zachowanie ostrożności podczas poruszania się po drodze lub podczas przekraczania torów kolejowych;

  • powiadomienie odpowiednich służb o znalezieniu niewypału lub niewybuchu, niepodnoszenie go, powiadomienie dorosłej osoby lub wykonanie telefonu do straży miejskiej, na policję lub do straży pożarnej;

  • sprawdzenie przed jazdą rowerem, czy hamulce są sprawne; poruszanie się po ścieżce rowerowej, pasie rowerowym lub poboczem jezdni;

  • przewidywanie skutków zabawy i ocena, czy jest dla nas bezpieczna;

  • stanowcze odmawianie, gdy ktoś nas nakłania do ryzykownej zabawy.

1

Więcej informacji na temat bezpiecznych i niebezpiecznych miejsca do zabawy znajdziesz w materiale „Niebezpieczne miejsca”.

iAgop9MPBo_d5e485

5. Pierwsza pomoc

Umiejętność udzielenia pierwszej pomocy jest niezwykle ważna – umożliwia uratowanie zdrowia, a może i życia osobie poszkodowanej w wypadku. W razie znalezienia się na miejscu wypadku należy zawiadomić służby ratunkowe, podając następujące informacje: imię, nazwisko, miejsce zdarzenia, stan osoby poszkodowanej.

Numery alarmowe:

  • 112 – numer alarmowy do wszystkich służb powołanych do niesienia pomocy,

  • 996 – straż miejska,

  • 997 – policja,

  • 998 – straż pożarna,

  • 999 – pogotowie ratunkowe.

1

Więcej informacji na temat pierwszej pomocy znajdziesz w materiale „Pierwsza pomoc”.

iAgop9MPBo_d5e538

6. Jesteś tym, co jesz

Składniki pokarmowe dzielimy na:

  • budulcowe, czyli budujące ciało (białka i tłuszcze);

  • energetyczne, dostarczające energii (cukry i tłuszcze);

  • regulacyjne, biorące udział w procesach zachodzących w organizmie (witaminy i sole mineralne).

W codziennym żywieniu należy stosować zasady prawidłowego odżywiania.

RgaMiqp50fhkD1
Talerz zdrowego żywienia przedstawia w formie graficznej zalecane proporcje poszczególnych grup produktów w całodziennej diecie
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
iAgop9MPBo_d5e590

7. Zdrowie na co dzień

Zachowania, które sprzyjają zachowaniu dobrego stanu zdrowia:

  • codzienne mycie całego ciała,

  • dbanie o włosy (dokładne szczotkowanie, mycie odpowiednim szamponem),

  • dbanie o paznokcie (utrzymywanie w czystości, regularne obcinanie, unikanie obgryzania),

  • mycie zębów przynajmniej dwa razy dziennie (rano i wieczorem) i odwiedzanie dentysty przynajmniej dwa razy w roku,

  • noszenie zawsze ubrań czystych i dostosowanych do pory roku,

  • utrzymywanie czystości w pomieszczeniu, w którym się przebywa.

Skutki zaniedbania higieny osobistej:

  • mniejsza odporność na choroby zakaźne,

  • rozwój chorób skórnych, np. łupieżu, świerzbu, wszawicy, grzybicy skóry,

  • rozwój próchnicy zębów.

1

Więcej informacji na temat zasad mających na celu zachowanie dobrego stanu zdrowia i uniknięcie chorób oraz urazów znajdziesz w materiale „Zdrowie na co dzień”.

iAgop9MPBo_d5e663

8. Dbamy o oczy i uszy

Elementy higieny oczu:

  • praca przy dobrym oświetleniu;

  • czytanie tylko przy odpowiednim świetle;

  • zakładanie okularów przeciwsłonecznych w słoneczny dzień, także zimą;

  • noszenie okularów ochronnych, np. podczas pływania, jazdy na nartach, wykonywania prac wymagających ochrony oczu;

  • robienie krótkich przerw podczas pracy przy komputerze;

  • noszenie okularów korekcyjnych w przypadku posiadania wady wzroku.

Elementy higieny uszu:

  • unikanie długiego przebywania w pomieszczeniu, w którym jest hałas;

  • wypoczywanie w ciszy;

  • utrzymywanie uszu w czystości;

  • unikanie głośnego słuchania muzyki przez słuchawki.

1

Więcej informacji na temat dbania o oczy i uszy znajdziesz w materiale „Dbamy o oczy i uszy”.

iAgop9MPBo_d5e736

9. Używki

Używka to substancja, po spożyciu której organizm jest pobudzony. Nie jest konieczna dla funkcjonowania organizmu. Używkami nieszkodliwymi przy stosowaniu w umiarkowanych ilościach są kawa i herbata.

Alkohol, nikotyna i narkotyki to używki, które mogą stać się przyczyną uzależnienia. Osoba uzależniona to taka, która nie może zrezygnować z pobierania tych substancji. Ludzie uzależnieni od alkoholu, papierosów i narkotyków chorują częściej i żyją krócej od osób wolnych od nałogów.

Wpływ używek na organizm człowieka

Rodzaj używki

Alkohol

Nikotyna

Narkotyki

Skutki pobierania

obniżenie refleksu i zdolności do koncentracji, kłopoty z utrzymaniem równowagi, choroby różnych narządów (w tym wątroby i serca), zmniejszenie odporności, niekorzystne zmiany w zachowaniu

choroby płuc i serca, zwiększone ryzyko wystąpienia nowotworów, niszczenie skóry, włosów i paznokci

choroby narządów wewnętrznych, obniżenie odporności, obniżenie zdolności do koncentracji, silne, niekorzystne zmiany zachowania

Więcej informacji na temat używek znajdziesz w materiale „Używki”.

iAgop9MPBo_d5e781

10. O ziołach i roślinach trujących

Zioła to rośliny, które zawierają substancje mające wpływ na organizm człowieka. Należą do nich zarówno rośliny lecznicze, jak i trujące. Rośliny lecznicze odpowiednio stosowane korzystnie wpływają na zdrowie człowieka. Wiele z nich wchodzi w skład lekarstw oraz kosmetyków. Rośliny trujące zawierają substancje niebezpieczne dla człowieka.

Galeria zdjęć ziół leczniczych
1
Galeria zdjęć ziół trujących
1

Więcej informacji na temat roślin leczniczych i trujących znajdziesz w materiale „Rośliny lecznicze i trujące”.

iAgop9MPBo_d5e822

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1FOkZxXPPrJQ1
Zaznacz właściwą odpowiedź. Grypą można się zarazić: Możliwe odpowiedzi: 1. drogą kropelkową., 2. drogą pokarmową., 3. przez ranę w skórze., 4. przez używanie przedmiotów chorej osoby.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R40fUpw4y5koR1
Wskaż choroby, którymi człowiek nie zarazi się od chorej osoby. Możliwe odpowiedzi: 1. rak płuc, 2. odra, 3. ospa wietrzna, 4. tężec, 5. cukrzyca, 6. różyczka, 7. nadciśnienie
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3
R1H9K5br7reqe1
Połącz nazwę choroby zakaźnej z opisem sposobu, w jaki można na nią zachorować. zabrudzenie rany glebą Możliwe odpowiedzi: 1. grzybica, 2. tężec, 3. wścieklizna, 4. salmonelloza zjedzenie nieświeżego pokarmu Możliwe odpowiedzi: 1. grzybica, 2. tężec, 3. wścieklizna, 4. salmonelloza pogryzienie przez chore zwierzę Możliwe odpowiedzi: 1. grzybica, 2. tężec, 3. wścieklizna, 4. salmonelloza używanie ręcznika chorej osoby Możliwe odpowiedzi: 1. grzybica, 2. tężec, 3. wścieklizna, 4. salmonelloza
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
RRgGSigOH19wN1
Wskaż niewłaściwe postępowanie osoby, która zachorowała na grypę. Możliwe odpowiedzi: 1. Idzie do szkoły na zajęcia., 2. Podczas kichania i kaszlu zasłania nos i usta chusteczką., 3. Wietrzy pokój, w którym przebywa., 4. Nie wychodzi na dwór.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
R1VRaAO48uOUY1
Uczniowie wyjaśniali, jak zapobiegać chorobom zakaźnym.
Anka: Należy aktywnie spędzać wolny czas przez cały rok.
Bartek: Trzeba dbać o higienę osobistą.
Czarek: Trzeba się szczepić przeciwko chorobom zakaźnym.
Danusia: Należy profilaktycznie przyjmować antybiotyki i inne lekarstwa.
Kto ma rację? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Anka, Bartek i Czarek., 2. tylko Bartek i Czarek., 3. tylko Czarek., 4. tylko Danusia.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
R1FZf86yQE3nA
Ćwiczenie 6
Łączenie par. . Komary przenoszą boreliozę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tasiemcem można się zarazić poprzez spożywanie mięsa niedogotowanego i pochodzącego z niewiadomego źródła.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. . Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 7
RPDCJLajdKM0j1
Połącz numer telefonu alarmowego z nazwą instytucji. numer alarmowy do wszystkich służb powołanych do niesienia pomocy Możliwe odpowiedzi: 1. 999, 2. 998, 3. 996, 4. 112, 5. 997, 6. 992 pogotowie gazowe Możliwe odpowiedzi: 1. 999, 2. 998, 3. 996, 4. 112, 5. 997, 6. 992 Straż Miejska Możliwe odpowiedzi: 1. 999, 2. 998, 3. 996, 4. 112, 5. 997, 6. 992 Policja Możliwe odpowiedzi: 1. 999, 2. 998, 3. 996, 4. 112, 5. 997, 6. 992 Straż Pożarna Możliwe odpowiedzi: 1. 999, 2. 998, 3. 996, 4. 112, 5. 997, 6. 992 Pogotowie Ratunkowe Możliwe odpowiedzi: 1. 999, 2. 998, 3. 996, 4. 112, 5. 997, 6. 992
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8
R10wXgrtCecyB1
Oceń, kto dobrze się odżywia. Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ania codziennie je owoce i warzywa., 2. Kuba codziennie kupuje chipsy w szkolnym sklepiku., 3. Michał je kolację najczęściej po 21.00, 4. Janek wypija dwie szklanki mleka każdego dnia., 5. Krysia często nie je śniadania przed wyjściem do szkoły.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
R4pA2HOTeiaWd1
Wskaż zestaw śniadaniowy zawierający wszystkie składniki pokarmowe. Możliwe odpowiedzi: 1. kromka chleba z masłem i szynką, pomidor, kakao, 2. grzanka z masłem i dżemem, herbata, 3. jabłko, baton, sok owocowy, 4. pączek, banan, kakao
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10
RDNHCShAWUM7P1
Z podanych nazw produktów, wybierz te, które nie są nazwami używek. Możliwe odpowiedzi: 1. sok owocowy, 2. mleko, 3. kawa zbożowa, 4. woda mineralna, 5. pączek, 6. naturalna kawa, 7. napój energetyzujący, 8. papierosy, 9. piwo, 10. szampan
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 11
Rw98BWhimpRf21
Które z opisanych osób nie dbają o swoje oczy? Zaznacz właściwe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ada lubi patrzeć na słońce., 2. Tomek nie nosi okularów, które przepisał mu lekarz., 3. Pan Jan podczas spawania nie używa okularów ochronnych, bo mu przeszkadzają., 4. Iza zaczerwienione i piekące oczy przemywa wodą., 5. Ala zakłada okulary pływackie na basenie., 6. Michał w słoneczny dzień zawsze zakłada okulary przeciwsłoneczne.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 12
RVXuaxMoQtAnS1
Oceń, które osoby dbają o swoje zdrowie. Możliwe odpowiedzi: 1. Michał dokładnie myje owoce przed zjedzeniem., 2. Jola myje zęby po każdym posiłku., 3. Jurek podczas pobytu na basenie pożycza od kolegi grzebień., 4. Antek idzie do dentysty dopiero wtedy, gdy zaboli go ząb., 5. Michał często zapomina umyć ręce przed wyjściem z toalety.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 13
RlGaHFZyzwtJ21
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań, zaznaczając Prawda lub Fałsz.. Wszystkie mikroorganizmy wywołują choroby.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bakterie mogą występować tylko w wodzie i glebie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wirusy rozmnażają wyłącznie w ciele innych organizmów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wirusy i bakterie wywołują niektóre choroby u ludzi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 14
RYfewxUA9riEs1
Uzupełnij zdania, wybierając poprawne informacje. Materiału do budowy organizmu dostarczają nam 1. witaminy i sole mineralne, 2. cukry i woda, 3. cukry i tłuszcze, 4. sole mineralne i witaminy, 5. białka i witaminy, 6. witamina c i magnez, 7. białka i tłuszcze, 8. białka i sole mineralne, 9. wapń i magnez, 10. witaminy i cukry, 11. witaminy i tłuszcze. Do budowy kości i zębów niezbędne są 1. witaminy i sole mineralne, 2. cukry i woda, 3. cukry i tłuszcze, 4. sole mineralne i witaminy, 5. białka i witaminy, 6. witamina c i magnez, 7. białka i tłuszcze, 8. białka i sole mineralne, 9. wapń i magnez, 10. witaminy i cukry, 11. witaminy i tłuszcze. Pokarmy bogate w 1. witaminy i sole mineralne, 2. cukry i woda, 3. cukry i tłuszcze, 4. sole mineralne i witaminy, 5. białka i witaminy, 6. witamina c i magnez, 7. białka i tłuszcze, 8. białka i sole mineralne, 9. wapń i magnez, 10. witaminy i cukry, 11. witaminy i tłuszcze dostarczają energii. Do sprawnego funkcjonowania organizmu potrzebne są też 1. witaminy i sole mineralne, 2. cukry i woda, 3. cukry i tłuszcze, 4. sole mineralne i witaminy, 5. białka i witaminy, 6. witamina c i magnez, 7. białka i tłuszcze, 8. białka i sole mineralne, 9. wapń i magnez, 10. witaminy i cukry, 11. witaminy i tłuszcze , które nie dostarczają energii ani nie są budulcem, ale biorą udział w wielu procesach w organizmie.
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY-SA 3.0.
RI2mOAv6wL0WO3
Ćwiczenie 15
Dopasuj do siebie nazwy roślin z ich zdjęciami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15
RKhNLjK88cL4m
Połącz w pary nazwy roślin z odpowiednimi opisami.
3
Ćwiczenie 16
RFYanTS3nd8pf1
Podziel rośliny na lecznicze i trujące. Rośliny lecznicze Możliwe odpowiedzi: 1. pokrzywa, 2. bieluń dziędzierzawa, 3. dziurawiec, 4. rumianek, 5. glistnik jaskółcze ziele, 6. melisa, 7. cis, 8. krwawnik Rośliny trujące Możliwe odpowiedzi: 1. pokrzywa, 2. bieluń dziędzierzawa, 3. dziurawiec, 4. rumianek, 5. glistnik jaskółcze ziele, 6. melisa, 7. cis, 8. krwawnik
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
iAgop9MPBo_d5e979
bg‑azure

Notatnik

RmzUJZsQMH3ru
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.