U boku Napoleona – jak powstał polski hymn narodowy
Wątek Od wielkich zwycięstw do wielkiej niewoli składa się z 5 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje postacie i wydarzenia mające znaczenie dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej takie jak: Jan Zamoyski, Augustyn Kordecki, Stefan Czarniecki, Jan III Sobieski, Tadeusz Kościuszko, Jan Henryk Dąbrowski, Józef Wybicki, Romuald Traugutt, Maria Skłodowska‑Curie, bitwie pod Racławicami, powstaniu hymnu polskiego i państwie powstańczym. Moduł trzeci został przeznaczony na treści związane z działalnością Jana Henryka Dąbrowskiego, Józefa Wybickiego i powstaniem hymnu polskiego. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.
Bibliografia
- Źródło: Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego, 1797.
- Źródło: Jak powstał Mazurek Dąbrowskiego?, dostępny w internecie: http://www.zssp.org.pl/przeslane_pliki/materialy_7/HISTORIA%20WOS%20KL.%204-8.pdf [dostęp 7.08.2023].
- Źródło: Nota Dąbrowskiego do Dyrektoriatu, 9 X 1796, [w:] Teksty źródłowe do nauki historii w szkole. Legiony Dąbrowskiego. Europa w dobie wojen napoleońskich, t. 26, oprac. J. Willaume, Warszawa 1960, s. 9–10.
- Źródło: Józef Wybicki, Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, dostępny w internecie: (https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/piesn-legionow-polskich-we-wloszech.html).