Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHpoIM0ShT6KR
Na obrazie pochód posłów podążających ulicą wśród rozentuzjazmowanego tłumu mieszkańców. Z prawej strony obrazu żołnierze prezentujący broń. W głębi, u wylotu ulicy, widoczny jest fragment fasady Zamku Królewskiego z Wieżą Zygmuntowską (Zegarową). Centralną postacią obrazu ( w środku mężczyzna ubrany na biało) jest marszałek Sejmu Wielkiego Stanisław Małachowski, w lewej ręce trzyma symbol swojej władzy laskę marszałkowską, a w prawej w triumfalnym geście unosi tekst Konstytucji 3 Maja. Marszałka niosą dwaj mężczyźni. Pod prawą ręką marszałka widoczna jest postać trzymająca sztandar z rysów twarzy przypominająca Tadeusza Kościuszkę, z bandażem na głowie. Po lewej stronie marszałka inny męćzyzna także niesiony na rękach. Po schodach do kolegiaty wchodzi król Stanisław August Poniatowski, na ramionach ma założony płaszcz koronacyjny. Z wieńcem laurowym pod baldachimem księżna. Przy drzwiach kościoła wita króla mężczyzna z dziewczynką (w żółtej sukni tyłem do widza). Pośrodku obrazu przedstawiona jest scena, leżący mężczyzna próbuje zabić nożem chłopca, który wyrywa się, za rękę z nożem łapie inny mężczyzna. Z kieszeni wypada mu talia kart. Na koniu z prawej strony obrazu w mundurze, namalowany został królewski bratanek książę Józef Poniatowski. Lista postaci historycznych na obrazie wynosi 37.

Odrodzenie w upadku – powtórzenie

Konstytucja 3 Maja
Źródło: Jan Matejko, 1891, domena publiczna.

Wprowadzenie

W materiale powtórzeniowym znajdują się polecenia oraz ćwiczenia zawierające pytania o I, II i III rozbiór Polski, Konstytucję 3 maja. Wykorzystano w nim pracę z tekstem źródłowym oraz zadania z mapą oraz ze sztuką czyli obrazami wykonanymi przez Jana Matejkę. Wskazówki niezbędne do rozwiązania zadań możesz znaleźć w materiałach: Początki władzy ostatniego królaPLJfw5fcWPoczątki władzy ostatniego króla oraz Sejm Wielki oraz uchwalenie Konstytucji 3 majaPG0R3uhtjSejm Wielki oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja

1
R1dUmfZbK78ge
Rozbiory Polski i zyski terytorialne poszczególnych mocarstw przy kolejnych zaborach
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Mapa - rozbiory Polski i zyski terytorialne państw zaborczych

Ziemie zabrane Rzeczypospolitej w 1772 roku przez:

  • Rosję: województwa: inflanckie, mścisławskie, cześć witebskiego i potockiego;

  • Austrię: województwa: ruskie, bełskie, część krakowskiego i sandomierskiego;

  • Prusy: województwa: chełmińskie, malborskie, pomorskie, cześć inowrocławskiego i kaliskiego.

Ziemie zabrane Rzeczypospolitej w 1793 roku przez:

  • Rosję:

  • województwa: kijowskie, bracławskie, podolskie, mińskie, część wołyńskiego, brzesko‑litewskiego i wileńskiego;

  • Prusy:

  • województwa: poznańskie, gnieźnieńskie, kaliskie, sieradzkie, inowrocławskie, brzesko‑kujawskie, płockie, cześć mazowieckiego i rawskiego, ziemia dobrzyńska, Gdańsk, Toruń.

Ziemie zabrane Rzeczypospolitej w 1795 roku przez:

  • Rosję: Kurlandia, większość Litwy, część Białorusi i Wołyń;

  • Austrię: pozostała część Małopolski z Krakowem, ziemia lubelska i część południowego Mazowsza

  • Prusy: część Mazowsza z Warszawą, część Litwy i Podlasie.

Polecenie 1

Przeanalizuj powyższą mapę Rozbiory Polski i zyski terytorialne państw zaborczych oraz wypisz ziemie zajęte przez poszczególne państwa:

  • w I rozbiorze,

  • w II rozbiorze,

  • w III rozbiorze.

R1VDBIEC78dUH
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Spróbuj ocenić, jakie znaczenie miały porozbiorowe nabytki dla poszczególnych mocarstw i jakie miejsce zajęły te tereny w organizmach państwowych, do których zostały wcielone. Wypełnij poniższą tabelę. Wykorzystaj do pracy przy tym ćwiczeniu wiadomości z encyklopedii, atlasu, Internetu, a także informacje pochodzące z powyższej mapy zatytułowanej 'Rozbiory Polski i zyski terytorialne państw zaborczych'.

Państwo

Obszar

Ludność

Miasta znaczące pod względem wielkości i znaczenia gospodarczego, politycznego oraz kulturalnego (wg kolejności)

Regiony istotne pod względem gospodarczym

Rosja

Prusy

Austria

Polecenie 3

Napisz, które z państw zaborczych odniosło największe korzyści z  opanowania ziem polsko‑litewskich. Uzasadnij swój wybór wykorzystując informacje z tabeli.

RYywvK5K5FhEm
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tzyvam7HAY_0000002D

Odrodzenie w upadku

Uzasadnienie konieczności dokonania pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej
Uzasadnienie konieczności dokonania pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej

[…] Rosyjski dwór cesarski, będąc zmuszony ze względu na interesy własnego imperium położyć wreszcie własnymi siłami kres zaciekłości, jaką odznaczają się zachodzące w Polsce nieporządki, przeszkodzić upadkowi państwa, jak również zabezpieczyć sobie sprawiedliwe zaspokojenie swych legalnych praw, wszedł w całkowite porozumienie z cesarskim i królewskim dworem oraz z Jego Wysokością królem pruskim, aby na drodze uzgodnionych wysiłków i posunięć osiągnąć te cele, tak nieodzowne ze względu na sąsiedztwo ich państw. […]. Jednocześnie Jej Cesarska Mość Carowa Wszechrosji, pragnąć dać zadośćuczynienie swemu państwu i narodowi i nie mogąc czekać dłużej na sprawiedliwość ze strony Polski, aby nie powodować uszczerbku dla ich oczywistych interesów, uznała za niezbędne dać im zadośćuczynienie przez przyjęcie w całkowite władanie i na własność niżej nazwanych ziem i posiadłości Rzeczypospolitej […].

BIB_001 Źródło: [Uzasadnienie konieczności dokonania pierwszego rozbioru Rzeczypospolitej](http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=1182&nomenu=1&oe=UTF-8&q=prettyphoto&iframe=true&width=1000&height=100%).
Polecenie 4

Wynotuj, wymienione w tekście źródłowym argumenty uzasadniające podjęcie działań politycznych w postaci rozbiorów.

R1QOo29oqnBQ8
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Podaj, podpisanie jakiego dokumentu miało uzasadniać przedstawione w tekście źródłowym argumenty i dlaczego takie uzasadnienie miało miejsce. Zapisz swoją odpowiedź poniżej.

R1Dn843PnRBVt
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zastanów się, co poprzez poniższe zwroty Rosja chciała przekazać Polakom i Europejczykom. Dlaczego wydano taki dokument?

  • 'będąc zmuszony',

  • 'interes własnego imperium',

  • 'własnymi siłami',

  • 'zachodzące w Polsce nieporządki',

  • 'przeszkodzić upadkowi państwa',

  • 'sprawiedliwe zaspokojenie swych legalnych praw',

  • 'nieodzowne ze względu na sąsiedztwo ich państw',

  • 'nie mogąc czekać dłużej na sprawiedliwość ze strony Polski'.

Zapisz swoją odpowiedź poniżej.

RCchRfiN8C6bb
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Przygotujcie się do debaty w klasie. Podzielcie się na dwie grupy i wykonajcie poniższe instrukcje. Wcielcie się w rolę delegacji obu państw prowadzących negocjacje tuż przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Grupa 1 – używając argumentacji reprezentującej polski punkt widzenia i emocje wynikające z polskiego patriotyzmu, odnieście się do powyższych zwrotów i objaśnień.

Grupa 2 - używając argumentacji reprezentującej rosyjski punkt widzenia i emocje wynikające z rosyjskiego patriotyzmu, odnieście się do powyższych zwrotów i objaśnień.

Zapiszcie poniżej swoje argumenty, a następnie przedstawcie wzajemnie.

RPje7Sn9rs9Df
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RbzicgoKufAji
Obraz Jana Matejko z cyklu „Dzieje cywilizacji w Polsce”
Źródło: Jan Matejko, Konstytucja 3 maja. Sejm Czteroletni. Komisja edukacyjna. Rozbiór. R.P. 1795, 1889, olej na płótnie, Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, domena publiczna.
Rozważania na temat malarstwa - 3 Maja - kolejny triumfalny upadek
Rozważania na temat malarstwa - 3 Maja - kolejny triumfalny upadek

W niszy na kanapce spoczywa król Stanisław August, […]. Król w […] sali Zamku Warszawskiego przyjmuje gości. Z prawej strony przy oknie zgromadzili się […] artyści. Bacciarelli przedstawia królowi Smuglewicza. Canaletto przez szkła ogląda jakiś nowy obraz. Otaczają go Chodowiecki, Czechowicz, Norblin. Pani Grabowska prowadzi jakąś ożywioną rozmowę z biskupem warmińskim Ignacym KrasickimTrembeckim, poetą i szambelanem. Biskup Naruszewicz, historyk i książę Józef stoją bliżej drzwi. Nad nową Konstytucją radzą Andrzej ZamoyskiStanisław Staszic. Na salę wchodzi Adam X. Czartoryski trzymając w ręku uchwały Sejmu. Za nim postępuje Hugo Kołłątaj z księgą reform jako członek Komisji Edukacji Narodowej, w otoczeniu […] pisarzy i uczonych - księdza Konarskiego, Kopczyńskiego, Potockiego, Karpińskiego, Piramowicza, Czackiego, Niemcewicza i Śniadeckich. Marszałek Bieliński i gen. Mokronowski witają gości. […] na sali znajduje się Repnin, ambasador Katarzyny II […], po prawej u dołu obrazu.

BIB_002 Źródło: dostępny w internecie: > [Rozważania na temat malarstwa - 3 Maja - kolejny triumfalny upadek](http://utw-art.blogspot.com/2012/05/rozwazania-na-temat-malarstwa-kolejny.html).
Polecenie 8

W oparciu o postacie oraz rekwizyty przedstawione na obrazie odpowiedz na pytania:

  • Co Jan Matejko, sto lat po wydarzeniach ukazanych na obrazie, uznał za najważniejsze osiągnięcia epoki?

  • Które elementy malarz umieścił jako zapowiedź katastrofy?

RVy7XMRSBmNRc
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Podaj, kiedy została uchwalona Konstytucja 3 maja.

R1FMxd4Usg9kP
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 9

Zastanów się, czy twoim zdaniem wizja Matejki zgadza się z powszechnymi odczuciami odnośnie tej epoki w dniu dzisiejszym? Uzasadnij swoje zdanie i zastanów się, jak ocenę tamtych faktów zmienia brak niepodległości (czasy Matejki) i niepodległość (stan dzisiejszy).

Rinb1Kt2sfdYE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
R1SHLCLs6Ncff1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, czym groził na Sejmie Wielkim poseł Suchorzewski, jeśli zostanie uchwalona Konstytucja 3 maja.

RTL7xOB3S982B
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1IMID8vH2AAp1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Odpowiedz, którą w Europie i na świecie spisaną konstytucją była Konstytucja 3 Maja.

R5aBzxM6FZRYO
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 10

Wyjaśnij, jaką rolę odegrali w dziejach ostatnich lat istnienia Rzeczypospolitej marszałek Sejmu Wielkiego – Małachowski oraz poseł Suchorzewski.

R1FjQOCXiXlaD
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

Wytłumacz, dlaczego Jan Matejko na obrazie dotyczącym Konstytucji 3 Maja wybrał właśnie postacie Jana Suchorzewskiego oraz Stanisława Małachowskiego, tworząc swoje dzieło w 100 rocznicę wydarzeń – w kraju rozdartym między zaborców, a jednocześnie w zaborze cieszącym się wówczas największą swobodą.

R1dkPZhGSoPNR
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

Podaj, jakie były przyczyny rozbiorów i upadku Rzeczypospolitej:

  • wewnętrzne (wynikające z ustroju oraz innych problemów wewnątrz państwa),

  • zewnętrzne (leżące po stronie sąsiadów oraz dotyczące innych uwarunkowań zewnętrznych).

R1TYAP6mfc5df
(Uzupełnij).
Źródło: Contetplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.