R1CJMCYePOODF
Ilustracja przedstawia masywny budynek pięciokondygnacyjny z szeregiem okien ustawionych w równych rzędach, w takich samych odstępach. Na wysuniętym fragmencie fasady, dużo niższej od pozostałej części budynku widnieje wielki napis: Łódzki Bar Mleczny. Przed budynkiem na parkingu ustawione są samochody.

Od nadziei do nadziei – Polska w latach 1981‑1989

Bar mleczny „Łódzki” przy ul. Świerczewskiego (obecnie Piłsudskiego) w Warszawie.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podsumowanie

Życie w Polskiej Rerzeczypospolitej Ludowej, wg ówczesnej władzy było szczęśliwe. Państwo socjalistyczne dzięki propagandzie przekonywało, że robi wszystko, aby zapewnić wygodny byt swoim obywatelom. Niektórzy „przystosowali się” do rzeczywistości, aktywnie też działali w budowie nowego ustroju i im – z reguły – żyło się w PRL lepiej. Większość odczuwała jednak uciążliwość dnia codziennego i przykre konsekwencje życia w państwie rządzonym przez komunistów. Często jedynym ratunkiem było trywializowanie problemów i żart – bo choć taka postawa nie zmieniała rzeczywistości, to jednak odrobinę wpływała na jej obraz.

Rud7SC0DOd2g11
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia: 5 lutego 1947 Wybór Bolesława Bieruta na prezydenta RP. 1952 Zniesienie urzędu prezydenta, ustanowienie PRL. 1953 Śmierć Stalina. 1956 Wygłoszenie tajnego referatu Chruszczowa. 1956-1970 Rządy Władysława Gomułki w PRL. 20 grudnia 1970 Objęcie stanowiska Pierwszego sekretarza KC PZPR przez Edwarda Gierka. 1989 Okrągły Stół. 1997 Uchwalenie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmami i wykonaj kolejne polecenia.

R1Wpg0Pya0xYc
Film opowiadający o ocenie PRL‑u w polskiej historiografii.
Polecenie 2

System totalitarny czy autorytarny? Do jakiej tezy opisującej okres Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej się skłaniasz? Uzasadnij odpowiedź, podając także argumenty niewymienione przez eksperta.

RnhmmSCpP2TbN
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Oceń, w jakim stopniu istotne dla oceny PRL‑u jest analizowanie rozwoju gospodarczego państwa. Czy z tego punktu widzenia oceniasz PRL pozytywnie, czy negatywnie? Uzasadnij odpowiedź.

R1Ybw2CHWQUoX
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RoClZ1bAYuA3r
Film opowiadający o ocenie PRL‑u w polskiej historiografii.
Polecenie 4

Podaj, jakie płaszczyzny sporu o ocenę PRL‑u wymienia ekspert. Z czego może wynikać fakt, że właśnie one stanowią przedmiot dyskusji?

R13RqjRNLjZVc
(Uzupełnij).

Ćwiczenia 1

1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższymi fragmentami dotyczącymi różnych aspektów sporu między historykami na temat dziedzictwa PRL‑u. W sporze dominują trzy główne płaszczyzny oceny: a) czy PRL był państwem suwerennym, b) czy PRL był państwem totalitarnym; c) czy w czasach PRL‑u dokonał się postęp społeczno‑gospodarczy. Poniższe fragmenty dopasuj do właściwej opcji.

Fragment 1
Profesor Jerzy Holzer mówi, że po przełomie lat 1955/1956 zakres swobody własnych decyzji władz PRL „stał się większy niż w państwach kolaboranckich. Najbardziej porównywalny do sytuacji Polski w tym okresie był właśnie status państw satelitarnych III Rzeszy. Abstrahuję tu zupełnie od polityki wewnętrznej, biorę pod uwagę tylko swobodę tych państw w stosunku do metropolii”. Jerzy Eisler zauważa, że po 1956 r. pojawiły się elementy partnerstwa między przywódcami PRL a ZSRR, o czym wcześniej nie mogło być mowy. Wiesław Władyka stwierdza, że wiele strategicznych decyzji – na przykład marcowe 1968, gospodarcze Edwarda Gierka, polityczne z sierpnia 1980 (zgoda na powstanie wolnych związków zawodowych) – było „zaaranżowanych nad Wisłą i nie da się ani ich wytłumaczyć, ani usprawiedliwić zewnętrznym przymusem.

CART10 Źródło: s. 17.

Fragment 2
Janusz Kaliński, autor wielu prac poświęconych dziejom powojennej gospodarki, stwierdza: „Ukształtowana w latach pięćdziesiątych struktura gospodarcza nawiązywała do kierunków rozwojowych ZSRR przed II wojną światową. Nie uwzględniała, poza sektorem zbrojeniowym, współczesnych tendencji w gospodarce światowej, inspirowanych rewolucją naukowo‑techniczną. Podobnie jak w systemie radzieckim, w bardzo małym stopniu wychodziła naprzeciw potrzebom konsumpcyjnym społeczeństwa.

CART11 Źródło: s. 25.

Fragment 3
Zachowania funkcjonariuszy partii stalinowskiej na różnych szczeblach były bowiem zróżnicowane. Dla lokalnych administratorów sprzeczność między dyrektywami płynącymi „z centrali” a oporem społecznej materii była szczególnie widoczna. „W tej sytuacji katalog możliwych zachowań władzy zawierał się między rygorystycznym wypełnianiem poleceń zwierzchników z powiatu, województwa czy Warszawy a różnymi formami ich osłabiania aż do form sabotowania włącznie.

CART12 Źródło: s. 22.

Indeks dolny Źródło fragmentów: Andrzej Friszke, Spór o PRL w III Rzeczypospolitej (1989–2001), dostępny w internecie: polska1918‑89.pl. Indeks dolny koniec

R1d8wXxXha1zp
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z dwoma zdjęciami przedstawiającymi okładki książek historycznych dotyczących dziejów najnowszych Polski. Są to okładki tej samej książki, z tym że pierwsze zdjęcie przedstawia wydanie z roku 1987, a drugie z 2003. Wskaż różnice między nimi i odpowiedz, z czego mogły one wynikać.

RDTpbLIxC9dUv
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj dwa poniższe plakaty dotyczące dwóch różnych aspektów dziedzictwa PRL‑u. Napisz komentarz do obu, do pierwszego z perspektywy przeciwnika okresu PRL‑u, a drugi – jego zwolennika.

RZkj5N46tCWFi
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
R5qqMQ8C010Dl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R1YTWRYjbjCxg1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1EQosSwV9BLN
Konstanty Rokossowski, ur. w 1896 w Wielkich Łukach we wschodniej Białorusi, zm. w 1968 w Moskwie, marszałek sowiecki i polski. W czasie wojny sowiecko‑niemieckiej w latach 1941–1945 dowodził kilkoma frontami; w latach 1949–1956 był ministrem obrony narodowej Polski, członkiem Biura Politycznego KC PZPR; następnie wyjechał do ZSRS, gdzie był między innymi wiceministrem obrony narodowej (1958–1962). (Na podstawie: Encyklopedia PWN)
Źródło: Roman Burzyński, Konstanty Rokossowski w polskim mundurze, 1949, fotografia, Przekrój, domena publiczna.
R8xYRnnYkCG44
Pałac Kultury i Nauki został zbudowany w latach 1952–1955 jako dar narodu sowieckiego dla narodu polskiego
Źródło: Nnb, Pałac Kultury i Nauki w Warszawie widziany z 25 piętra budynku Warsaw Financial Center, 2008, fotografia, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1A99olcEM3rk
Tekst Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (taka była oficjalna nazwa państwa polskiego od 1952 do 1989 roku) został przetłumaczony na język rosyjski i poprawiony przez Stalina, zanim zajął się nim polski sejm
Źródło: a. nn., Poprawki Stalina na konstytucji PRL z 1952 r., 1952, Archiwum Akt Nowych, domena publiczna.
RmnSuFp8rHNSk
Powojenne granice Polski zostały ukształtowane podczas konferencji wielkiej trójki według woli Józefa Stalina. Ziemie wschodnie przyłączono do ZSRS. Polsce przypadły tzw. Ziemie Odzyskane na zachodzie i północy – kosztem Niemiec. Wiązało się to także z przesiedleniem ludności
Źródło: Krystian Chariza i zespół, Polska po II wojnie światowej.
RPk4aTEgwjokO
Kombinat hutniczy w Nowej Hucie pod Krakowem zbudowano na początku lat pięćdziesiątych na wzór wielkich sowieckich inwestycji przemysłowych. Miejsce budowy i projekt zatwierdzali inżynierowie sowieccy. Ze Związku Sowieckiego pochodziło wiele urządzeń oraz ruda do produkcji stali. W sąsiedztwie Nowej Huty znajdował się kompleks metalurgiczny
Źródło: Piotr Tomaszewski, Nowa Huta jako idealne socjalistyczne miasto, 2014, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
R1KyeuqmBxv1Y1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Sztandarowym przykładem budownictwa lat pięćdziesiątych w Polsce jest robotnicza Nowa Huta.

Piosenka o Nowej HucieStanisław Chruślicki
Stanisław Chruślicki Piosenka o Nowej Hucie

Nad Wisłą, nad Wisłą szeroką
Murarzy rozgwarzył się śpiew
I płynie piosenka murarska wysoko,
I płynie przez noce i dnie.
I płynie piosenka murarska wysoko,
I płynie przez noce i dnie.

O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie melodia,
Jest taka jest prosta i piękna
I taka najmilsza z melodii.
O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie są słowa,
Jest taka prosta i piękna
I nowa jak Huta jest Nowa.

Sto domów wyrosło nad Wisłą
I tysiąc dróg do nich na wprost.
Piosenka murarska wyrosła na przyszłość
I łączy dwa brzegi jak most.
Piosenka murarska wyrosła na przyszłość
I łączy dwa brzegi jak most.

O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie melodia,
Jest taka jest prosta i piękna
I taka najmilsza z melodii.
O Nowej to Hucie piosenka,
O Nowej to Hucie są słowa,
Jest taka prosta i piękna
I nowa jak Huta jest Nowa.

CART13 Źródło: Stanisław Chruślicki, Piosenka o Nowej Hucie, 1974.
Ćwiczenie 6
RU7PhF4Qht3UC1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RrX0ioqZoIiEi1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RgDzBrItINRZo1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Kombinat hutniczy w Nowej Hucie powstał w latach 1949–1954. Była to jedna z największych inwestycji w przemyśle ciężkim okresu Polski Ludowej. W latach 1972–1978 trwał pierwszy etap budowy innej wielkiej huty, Huty Katowice.

RFcz05OMEybW41
Huta Katowice, Dąbrowa Górnicza
Źródło: Petr Štefek, 2008, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Podaj, w którym wieku zbudowano Nową Hutę. W której połowie?

R17nNGxBYGKT3
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Napisz, jaki wpływ na środowisko naturalne mają takie inwestycje.

R1PnrZGqJiqzE
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Napisz, co produkuje się w hutach. Z jakiego surowca?

Rb0J9Nl7ELdrU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
R7jJ43tykmYEY1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

W XIX wieku ilość wyprodukowanej stali była wyznacznikiem poziomu gospodarczego państw. W XX wieku większe znaczenie miał przemysł, który wykorzystywał ową stal do produkcji bardziej zaawansowanych technologicznie wyrobów, głównie elektronicznych. Zatem polskie inwestycje w hutnictwo były raczej spóźnione, choć prezentowano je jako wielkie osiągnięcia gospodarcze PRL.

Odbudowa zniszczeń wojennych

RG4OxwuWtEKlT1
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R1eT5CyulEBzH1
Źródło: M. Wolagiewicz, domena publiczna.
RxDKcIKiKWqWZ1
Źródło: sfu, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8

Napisz, która fotografia pochodzi sprzed wojny, która z czasów wojny, a która z czasów współczesnych. Podaj co najmniej trzy elementy, które pozwoliły Ci to określić.

R9ziBEgRMXpM5
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Napisz, która fotografia pochodzi sprzed wojny, która z czasów wojny, a która z czasów współczesnych. Podaj co najmniej trzy elementy, które pozwoliły Ci to określić.

Roq1ctWApTjFP
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Porównując fotografię pierwszą z ostatnią, oceń staranność odbudowy zamku po II wojnie światowej.

Rha0T2kLEL3LQ
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Porównując opisy fotografii pierwszej z ostatnią, oceń staranność odbudowy zamku po II wojnie światowej.

RlroifzBSnXN3
(Uzupełnij).
Ciekawostka

Wiele miejscowości w Polsce bardzo ucierpiało w wyniku działań wojennych. Niektóre ulice przypominały sterty gruzów. Szczególnie zniszczona była Warszawa. Mimo to władze podjęły decyzję, że miasto to pozostanie stolicą Polski, i przeniosły tam swoją siedzibę z Lublina. Zdecydowały też o odbudowie stolicy. Akcja odbudowy spotykała się z pozytywnym odbiorem warszawiaków, którzy sami podejmowali się odgruzowywania i porządkowania domów, ulic, placów.

Warszawa stała się oczkiem w głowie władz. Przyjeżdżali tam ludzie z całej Polski, by pomóc w pracach. Do Warszawy zwożono też z całego kraju materiały na odbudowę starych i budowę nowych gmachów. Czasami bezmyślnie niszczono przy tym istniejące zabudowania, zwłaszcza na Ziemiach Zachodnich i Północnych (traktowanych jako łupy wojenne zdobyte na Niemcach). Nowe warszawskie budynki wznoszono najczęściej w monumentalnym stylu socrealistycznym, wzorowanym na architekturze sowieckiej.

R1RM1OZSYWzY1
Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, 1952
Źródło: W. Slawny, domena publiczna.

Wzrost liczby ludności i długości życia

W rozwijających się społeczeństwach liczba ludności w poszczególnych przedziałach wieku – od najmłodszych do najstarszych – maleje. Na wykresie dane liczbowe tworzą piramidę wieku ludności Meksyku.

R11fAs5b91f9N
Piramidy wieku, 2004
Źródło: Siałababamak, domena publiczna.

Jak widać, w Meksyku najwięcej jest ludzi młodych, a z wiekiem ich liczba sukcesywnie się zmniejsza. Natomiast struktura ludności Polski niezupełnie przypomina tę piramidę.

R166FJR3muV0x1
Źródło: a. nn.
R1aCrL7gv0Lwe1
Źródło: a. nn.
Polecenie 10

Wskaż na piramidach pokolenie, które w momencie wybuchu II wojny światowej miało 20–25 lat. Wskazówka: w jakich latach się urodzili? Ile średnio lat przedstawiciele tego pokolenia mieli w 1975 roku, a ile w 1980?

R1MtPJuGRObcG
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Napisz, czy znasz kogoś - bliską ci osobę lub znajomego - który był świadkiem wydarzeń II wojny światowej. Napisz, kto nim jest.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

To te roczniki stanowiły podstawę polskiego wojska i ruchu oporu – co dobrze widać na piramidzie wieku. Zauważ, że również ich dzieci i wnuków jest mniej niż dzieci i wnuków osób od nich trochę starszych i trochę młodszych

R1IstEGgNtCdd1
Źródło: a. nn.
Polecenie 11

Pokolenie wojenne już prawie zupełnie wymarło. W piramidzie wciąż jednak widać jego ślady. Wskaż je.

RHQ0IBcP9xO80
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Napisz, jakie skutki dla powojennego społeczeństwa miał fakt, że podczas wojny zginęło tak wielu ludzi z jednego pokolenia.

RNYYfnSXYH5ta
(Uzupełnij).

Taką samą liczbę ludności jak przed wojną Polska osiągnęła ponownie pod koniec lat siedemdziesiątych. Stało się tak za sprawą wyżu demograficznego (dużej liczby urodzin) oraz zwiększonej średniej długości życia (dzięki poprawie warunków sanitarnych i lepszej opiece zdrowotnej).

Najwięcej ludności (ponad 38,5 miliona) Polska liczyła pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Obecnie liczba ta spadła poniżej 38 milionów z powodu mniejszej liczby urodzeń oraz znacznej emigracji.

Problemy gospodarcze PRL

Były też takie aspekty życia, którymi władze PRL niekoniecznie chciały się chwalić. Należały do nich przede wszystkim kwestie gospodarcze.

Kolejki

R1H5VA97N5s4D1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

Co chcą kupić stojący w kolejce ludzie? Wybierz dwie listy zakupów, z którymi mogli tu przyjść.

R1G412gufUJ7X
(Uzupełnij).

Listy zakupów:

A

  • 1 kg mięsa mielonego

  • 30 dag parówek

  • musztarda

  • masło

  • bułki

  • pomidory

  • sałata

C

  • 1 kg filetów z kurczaka

  • 2 kg wieprzowiny

  • 0,5 kg wołowiny

  • 1,5 kg kiełbasy

  • duża główka kapusty

  • 1 kg pieczarek

  • 0,5 kg cebuli

B

  • mleko

  • kefir

  • śmietana

  • cukier

  • sól

  • mąka

  • proszek do pieczenia

D

  • lody

  • maliny

  • truskawki

  • banany

  • ciasteczka

  • bita śmietana

Ćwiczenie 10
RcMy28hVrDBh21
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R19REoD14LSkK
Kolejka, fotografia
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 11
R1IxfMFs3HSOx1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 13

Czy dziś też można spotkać tak duże kolejki do sklepów? Jeżeli tak, to napisz w jakim okresie? Do jakich sklepów?

R1GNskiVbAZuE
(Uzupełnij).
Polecenie 13

Zwróć uwagę, że nie widać, ile osób stoi w sklepie. Jeśli każda osoba przeznacza na kupowanie około 5 minut, to ile czasu (co najmniej) spędzi w kolejce ostatnia pani? W obliczeniach pomiń osoby uprzywilejowane – widzisz je pośrodku, przy wejściu: o lasce, z wózkami dziecięcymi, z dziećmi na rękach. Teoretycznie powinny były być obsłużone bez kolejki. W praktyce jednak bywało ich tak wiele, że tworzyły osobną kolejkę, obsługiwaną na zmianę ze „zwykłą” kolejką, w której czas stania wydłużał się jeszcze dwukrotnie. Tu wpisz wynik obliczeń.

R1aTOmwRtXG2V
(Uzupełnij).
Polecenie 13

Zwróć uwagę, że z opisu zdjęcia nie widać, ile osób stoi w sklepie. Jeśli każda osoba przeznacza na kupowanie około 5 minut, to ile czasu (co najmniej) spędzi w kolejce ostatnia pani? W obliczeniach pomiń osoby uprzywilejowane – stoją pośrodku, przy wejściu: o lasce, z wózkami dziecięcymi, z dziećmi na rękach. Teoretycznie powinny były być obsłużone bez kolejki. W praktyce jednak bywało ich tak wiele, że tworzyły osobną kolejkę, obsługiwaną na zmianę ze „zwykłą” kolejką, w której czas stania wydłużał się jeszcze dwukrotnie. Tu wpisz wynik obliczeń:

R1Pw8UbKzdfWL
(Uzupełnij).
Polecenie 14

Co robią ludzie, by zagospodarować czas stania w kolejce? Co mogliby robić? Podaj dwie propozycje.

RIT9rAkVelgLY
(Uzupełnij).

Strategie radzenia sobie z kolejkami dobrze oddaje gra planszowa „Kolejka”.

RvStxbLZpLE7Z
Gra planszowa „Kolejka"
Źródło: Marta Malesińska, 2011, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15

Czego jeszcze można się dowiedzieć o realiach życia w PRL na podstawie fotografii? Zapisz dwa spostrzeżenia.

RQtFzaQb6r4J5
(Uzupełnij).
Polecenie 15

Czego jeszcze można się dowiedzieć o realiach życia w PRL na podstawie opisu fotografii? Zapisz dwa spostrzeżenia.

R16O1OEzUVuQs
(Uzupełnij).

Warunki życia w PRL

Swoją młodość w PRL opisał w książce Piękni dwudziestoletni Marek Hłasko (1934–1969).

Ćwiczenie 12
RB7sBUqQzopk61
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Wypisz na jakie trudności trafił autor tekstu:

„Skończyłem wtedy szesnaście lat i ustawowo, jako nie uczący się, musiałem zacząć pracować. Pracowałem jako pomocnik szofera w PPB; potem w firmie „Paged”, w bazie Bystrzyca Kłodzka. Napisałem o tym książkę; wiele lat później Krzysztof Toeplitz, w swym artykule Święci młodziankowie, napisał, że jest to opowieść o ludziach, jak to sobie wyobraża mały Mareczek.

Pytano mnie wielokrotnie, czy rzeczywiście było tam tak, jak o tym napisałem. Nie, nie było tak. Było o wiele gorzej: wstawaliśmy rano o czwartej, a o dziesiątej wieczór kończyliśmy rozładunek na stacji; potem jechało się jeszcze czterdzieści kilometrów do domu, co przy samochodzie typu GMC z przyczepą, po górskich drogach, zabierało około dwóch godzin. Potem jeszcze gotowaliśmy sobie jeść, a potem dopiero kładliśmy się spać. Niedziel i świąt nie było pod koniec miesiąca kierownik bazy w Bystrzycy Kłodzkiej oświadczał nam, że wyrobiliśmy około czterdziestu, czasami około czterdziestu pięciu procent normy. Pracowałem tam stosunkowo niedługo; odszedłem, gdyż groziło mi więzienie za sabotaż i jeden wypadek złamania kręgosłupa; zresztą ten też zdaje się umarł już w szpitalu, gdyż nie byliśmy w stanie odtransportować go natychmiast; nasze samochody przystosowane były do wozu kłonic, więc nie można go było położyć. […]. Pracując po czternaście godzin dziennie, włącznie z niedzielami i świętami, zarabiałem około siedmiuset złotych miesięcznie. Nie miałem mieszkania, mieszkałem na korytarzu. Pierwsze ubranie sprawiłem sobie mając dwadzieścia dwa lata.

RfXeEUuYqJFNV
(Uzupełnij).

(Źródło: M. Hłasko, Piękni dwudziestoletni, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1988)

Ćwiczenie 13

Napisz, w którym roku miały miejsce opisywane zdarzenia.

RLav42pELFRHW
(Uzupełnij).
Polecenie 16

Napisz, w jaki sposób opisywane realia stoją w sprzeczności z oficjalnymi deklaracjami władz PRL, że w Polsce jako państwie robotników i chłopów przestrzegane jest prawo pracy, a robotnicy mają zagwarantowane liczne przywileje i świadczenia socjalne?

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Kartki

Zdarzało się, że w sklepie takim, jak ten na fotografii, zabrakło towaru, zanim ostatni stojący w kolejce zdążyli dotrzeć do lady. Wyobraź sobie rozczarowanie i frustrację osób, które spędziły w kolejce kilka godzin i odeszły z kwitkiem. Braki w zaopatrzeniu były ciągłą bolączką handlu w PRL. Aby im chociaż częściowo zaradzić, wprowadzano tzw. reglamentację, czyli sprzedaż tylko określonej liczby towarów na osobę. Czasem sprzedawca decydował, że na przykład każda osoba z kolejki może kupić jedynie dwie paczki kawy. W latach siedemdziesiątych wprowadzono kartki na cukier, a w osiemdziesiątych – na wiele innych wyrobów. Kartki określały miesięczny przydział danego towaru na osobę. Gdy ktoś kupił dany towar, sprzedawczyni odcinała odpowiedni kupon z jego kartki.

RWQkdA9wnCT1x
Osobne kartki obowiązywały na zakup mięsa
Źródło: Przemysław Sakrajda, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 14

Zapisz, ile miesięcznie przypadało na osobę:

  • kilogramów mięsa?

  • dekagramów czekolady?

  • kilogramów mąki?

  • kilogramów cukru?

R5rD0pJ6qlFp0
(Uzupełnij).
R174xb1mTaAo1
Kartka wieloasortymentowa
domena publiczna
Ćwiczenie 15
RicZNkif4Qme31
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17

Zapytaj rodziców, ile dzisiaj takich artykułów spożywczych zużywa miesięcznie twoja rodzina.

RfD8kv7hAvKvB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16
R1cMQslDUlKd71
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Przyczyny trudności gospodarczych

Ćwiczenie 17
R15wRshL6qa651
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Produkcja artykułów codziennego użytku nie była aż tak ważna dla władz PRL. Czy to władze muszą decydować o hodowli bydła czy wyrobie kiełbasy, szyciu ubrań albo produkcji pomocy szkolnych? W gospodarce socjalistycznej, która panowała w Polsce – tak. Obowiązywało centralne planowanie i wszelkie decyzje gospodarcze zapadały na najwyższym szczeblu. Decydujący głos miała Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, czyli partia komunistyczna. Rząd jedynie wykonywał jej zalecenia. Taki układ można nazwać dyktaturą partii komunistycznej.

Decydując o tym, jakie gałęzie gospodarki rozwijać i w jaki sposób, uwzględniano przede wszystkim czynniki polityczne i ideologiczne, a nie na przykład opłacalność gospodarczą albo potrzeby społeczne. Dlatego inwestowano w przemysł ciężki, co było zgodne z ideologią komunistyczną i oczekiwaniami sowieckimi – nawet gdy okazywało się to bardzo kosztowne i nie przynosiło wielkich korzyści gospodarczych. Pracownicy nie byli zachęcani do wysiłku wyższymi zarobkami – wszyscy zarabiali mniej więcej tyle samo. Gaże artystów nie zależały od tego, ile osób chciało oglądać ich występy. Zarobki pracowników handlu nie przekładały się na wysokość sprzedaży. Mówiono: „Czy się stoi, czy się leży, dwa tysiące się należy”, a wysokość wynagrodzeń ustalały władze.

Polecenie 18

Zaproponuj kilka zasad, które mogłyby usprawnić gospodarkę PRL.

RpTSyOHadQkQ4
(Uzupełnij).

Niestety, władze PRL nie uwzględniłyby Twoich propozycji. Nie chciały one bowiem słuchać niezależnych ekonomistów. Uważały, że gospodarka powinna być planowana centralnie i podlegać dyktaturze PZPR. Cenzura dbała o to, by odmienne poglądy nie przedostawały się do opinii publicznej. Tych zaś, którzy jednak krytykowali system gospodarczy i polityczny, czekały represje (więcej o nich w następnym rozdziale).

Słownik

Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL)
Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL)

okres w dziejach państwa polskiego umownie trwający od 1945 do 1989 r., kiedy przewodnią rolę odgrywała partia komunistyczna, a kraj znajdował się w strefie wpływów Związku Sowieckiego

Solidarność
Solidarność

związek zawodowy powstały w 1980 r. pod przywództwem Lecha Wałęsy, później ruch społeczny dążący do zmiany systemu

Instytut Pamięci Narodowej
Instytut Pamięci Narodowej

urząd państwowy powołany w 1999 r., zajmujący się działalnością badawczą, edukacyjną, archiwalną oraz prowadzący śledztwa i lustracje