Od nadziei do nadziei – Polska w latach 1981‑1989
Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dziedzictwo pokoleń". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.
Wątek Rozpad dwubiegunowego świata składa się z 6 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje zagadnienia dotyczące okresu historii najnowszej Polski i przemian społeczno - politycznych w Europie i na świecie w okresie rozpadu ZSRS.. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.
Bibliografia
- Źródło: Stanisław Chruślicki, Piosenka o Nowej Hucie, 1974.
- Źródło: Konstytucja Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
- Źródło: Akt oskarżenia wobec Popiełuszki., dostępny w internecie: https://www.rp.pl/Historia/301289937-Oskarzeni-za-prowokacje-na-Chlodnej.html.
- Źródło: dewiza ks. Jerzego Popiełuszki będąca cytatem ze św. Pawła, tekst dostępny online: pl.wikiquote.org.
- Źródło: fragment piosenki Mury autorstwa Jacka Kaczmarskiego.
- Źródło: tekst: artysta malarz i grafik Maciej Bieniasz, grudzień 1981 r., tekst dostępny online: solidarnosc.gda.pl.
- Źródło: fragment pieśni Jana Pietrzaka, Nielegalne kwiaty, tekst dostępny online: teksty.org.
- Źródło: fragment utworu Przeżyj to sam zespołu Lombard, autor tekstu: Andrzej Sobczak, 1982 r.
- Źródło: fragment piosenki New Year’s Day irlandzkiej grupy U2. Inspiracją dla powstania utworu były wydarzenia stanu wojennego w Polsce. Tekst dostępny online: tekstowo.pl, tłumaczenie dostępne online: mlodziezowy.pl.
- Źródło: fragment utworu Wojciecha Młynarskiego Róbmy swoje, tekst dostępny online: teksciory.interia.pl.
- Źródło: Big Cyc, Nasz PRL [w:] Szambo i perfumeria CD, 2008.
- Źródło: s. 17.
- Źródło: s. 25.
- Źródło: s. 22.