R1Z7fpICfGhbi
Na obrazie przedstawiona jest monumentalna scena Sądu Ostatecznego autorstwa Michała Anioła. Centralną postacią jest Jezus Chrystus, siedzący na tronie z ręką uniesioną w geście sądu. Otoczony jest przez licznych aniołów i świętych, którzy unoszą się na chmurach. Po lewej stronie widoczni są zbawieni, którzy wstępują do nieba, podczas gdy po prawej stronie potępieni są zrzucani do piekieł. Ciała postaci są silnie umięśnione, a ich pozy dynamiczne, co podkreśla dramatyzm całej sceny. Całość utrzymana jest w żywych kolorach z dominującym niebieskim tłem.

Czas renesansu. Humanizm źródłem przemian w kulturze, nauce, religii i organizacji społeczeństw

Sąd Ostateczny, fresk na ścianie ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej (1534‑1541)
Źródło: Michał Anioł, domena publiczna.

Podsumowanie

R1YV7VA2xrEEB1
1492 - 1504 Wyprawy Krzysztofa Kolumba. 1494 Rozdzielenie stref wpływów Portugalii i Hiszpanii. 1497 - 1499 Wyprawa Vasco da Gamy na Ocean Indyjski. 1515 Zjazd wiedeński – układ dynastyczny pomiędzy Habsburgami i Jagiellonami. 1516 Dotarcie Portugalczyków do Chin. 1517 Wystąpienie Marcina Lutra przeciwko odpustom – początek reformacji. 1520 Potępienie przez papieża tez Marcina Lutra. 1519 - 1520 Podbój państwa Azteków przez hiszpańskich konkwistadorów. 1519 - 1522 Podróż Ferdynanda Magellana dookoła świata. 1521 Edykt wormacki. 1524 - 1525 Wojna chłopska w Niemczech. 1526 Pierwsze wydanie katechizmu Marcina Lutra. 1526 Śmierć Ludwika Jagiellończyka - przejęcie tronów Czech i Węgier przez Habsburgów. 1531 Powołanie protestanckiego Związku Szmalkaldzkiego. 1532 - 1535 Podbój państwa Inków przez hiszpańskich konkwistadorów. 1534 Akt supremacyjny - Henryk VIII Tudor głową Kościoła w Anglii. 1536 Ogłoszenie przez Jana Kalwina doktryny predestynacji. 1543 Wygłoszenie traktatu O obrotach sfer niebieskich przez Mikołaja Kopernika. 1545 - 1563 Kontrreformacja, obrady soboru trydenckiego. 1555 Pokój w Augsburgu. 1566 - 1609 Wojny o niepodległość Niderlandów. 1572 Noc św. Bartłomieja. 1579 Unia utrechcka. 1579 Unia w Arras. 1581 Powstanie Republiki Zjednoczonych Prowincji. 1588 Wyprawa hiszpańskiej Wielkiej Armady. 1598 Edykt nantejski
Zastanów się, czy można do osi dopisać dodatkowe ważne wydarzenia. Umieść te, które uważasz za istotne.

Renesans

Wiek XVI to okres renesansu w Europie. Renesans, inaczej odrodzenie, narodził się we Włoszech w końcu XIII w. i wyznaczył początek nowej epoki nowożytnej. Termin ten należy rozumieć szeroko: jako odrodzenie nauk i sztuk w duchu wzorców zaczerpniętych od starożytnych uczonych, Greków i Rzymian, a także jako wyzwolenie się człowieka z tradycji scholastycznej, która obowiązywała w średniowieczu, nakazując rozpatrywanie wszelkich aspektów życia wyłącznie z uwzględnieniem Boga jako stwórcy wszechrzeczy.

Prąd umysłowy, który od łacińskiego słowa humanitas, czyli człowieczeństwo, nazwany został humanizmem, opanował najpierw Italię (XV w.), aby w następnym wieku promieniować na resztę Europy. Humanizm nakazywał koncentrowanie się na zdobywaniu rzetelnego wykształcenia i rozwoju ludzkich zdolności zgodnie z ideałami starożytnej Grecji i Rzymu. Dzięki temu człowiek stawał się doskonalszy, a wiedza, którą zdobywał wzbogacała resztę społeczeństwa. Doskonale oddał ducha tej epoki inny wielki mistrz Odrodzenia, Erazm z Rotterdamu, zwany też księciem humanistów, który twierdził: człowiek jest ze swej natury dobry, a zło pochodzi z niewiedzy.

Włochy w XV w., rozdrobnione na dziesiątki rywalizujących ze sobą księstw i państw‑miast, ze społeczeństwami rozdartymi pomiędzy ideałami republikańskimi, a monarchistycznymi, stały się kolebką europejskiego odrodzenia. Rosły w siłę arystokratyczne rody, które swoje fortuny zawdzięczały nowym stosunkom społeczno‑ekonomicznym opartym na handlu i usługach: Borgiowie, Medyceusze, Orsini, Gonzaga, Sforza, d'Este, wśród których było wielu mężów stanu, kardynałów i papieży. Walcząc o władzę i wpływy, chcąc pokazać swoją świetność i potęgę, arystokraci wznosili rezydencje, pałace, budynki użyteczności publicznej i świątynie, dekorując wnętrza i zamawiając dzieła u najznakomitszych mistrzów epoki: Leonarda da Vinci, Rafaela Santi, Michała Anioła, Tycjana, Sandro Botticellego, otaczając ich swoim mecenatem. Twórcy renesansu czerpali wzorce z antyku. Ich ideałem był człowiek wszechstronnie wykształcony, dążący do poznania świata i czerpiący radość z otaczającej przyrody. Często odwoływali się do słów Terencjusza, znanego rzymskiego komediopisarza z II  w. p.n.e.: Homo sum et nihil humani a me alienum esse puto, czyli: człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce.

REXOE9MboT1Nt
Pałac Medyceuszy we Florencji zbudowany w latach 1440‑1462 dla Kosmy Medyceusza, który był pierwszym znaczącym przedstawicielem rodu Medyceuszy, władcą Florencji oraz wielkim mecenasem sztuki i artystów. Ufundowany przez niego pałac był rodową siedzibą członków jego rodu do poł. wieku XVI. Stanowi on jeden z wczesnych przykładów renesansu w architekturze świeckiej.
Określ na podstawie architektury budowli, jaką funkcję poza artystyczną miał pełnić pałac. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do konkretnych rozwiązań architektonicznych.
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1
R1RVTBusZhZJ51
Na ekranie w ramce pokazane jest, Ćwiczenie 1. zatytułowane jest: „Cechy epoki”.Polecenie brzmi: „Z poniższych pojęć wybierz te, które związane są ze średniowieczem lub renesansem i umieść je na odpowiednim polu”. W treści zadania znajdują się dwie ramki, jedna z napisem „Średniowiecze”, a druga z napisem „Odrodzenie”. Poniżej w rozsypance ułożone są odpowiednio teksty, które należy właściwie przyporządkować do danych epok. W prawym dolnym rogu zadania umieszczone są klawisze „Zapisz odpowiedź” i „Sprawdź” służący sprawdzeniu poprawności wykonania zadania.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o. / Evaco Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RAN7ozdqfnymo
Europa na początku XVI w.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R22rAxKXlpsQC1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RJHNGybL4TtBV
Ćwiczenie 3
Wskaż cechy typowe dla dzieł mistrzów włoskiego renesansu. Możliwe odpowiedzi: 1. idealizacja tematu, 2. umiłowanie kontrastów, 3. harmonia i symetria, 4. nagromadzenie wielu elementów, przepych, 5. proporcje, zasady matematyczne, 6. inspiracja antykiem
11
Ćwiczenie 4

Obejrzyj obraz Człowiek witruwiański Leonarda da Vinci i odpowiedz na pytanie. Zwróć uwagę nie tylko na ilustrację, ale również na jej tytuł.

Zapoznaj się z opisem obrazu Człowiek witruwiański Leonarda da Vinci i odpowiedz na pytanie. Zwróć uwagę nie tylko opis ilustracji, ale również na jej tytuł.

R18nZ3M4FQXaM
Leonardo da Vinci, Człowiek witruwiański
Źródło: dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg, domena publiczna.
Rw3udZsYMeGBY
Na czym polega renesansowy charakter tego dzieła? (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Korzystając z poniższych tekstów i samodzielnie pozyskanych informacji, wykonaj polecenie.

Tekst 1

Edwin Bendyk Giovanni Pico Della Mirandola

W wieku dwudziestu trzech lat postanowił zorganizować w Rzymie publiczną dysputę na temat dziewięciuset przygotowanych przez siebie tez na wszelkie niemal możliwe tematy. Na własny koszt zaprosił w 1486 roku do Wiecznego Miasta myślicieli z całego świata. Papież Innocenty VIII zakazał jednak dysputy, a zawierająca tezy księga została zakazana. Pozostał jednak tekst mowy De dignitatis humanae, który uznaje się powszechnie za manifest humanizmu.”

CART7 Źródło: Edwin Bendyk, Giovanni Pico Della Mirandola, [w:] Tadeusz Zawadzki, Wielkie mowy historii, t. 1, Warszawa 2006, s. 138.

Tekst 2

Giovanni Pico Della Mirandola Mowa o godności człowieka

O, najwyższa dobroci Boga Ojca, o, najwyższa i podziwu godna szczęśliwości człowieka! Zostało mu dane mieć, co zechce, być, kim zechce. W chwili narodzin zwierzęta przynoszą ze sobą z brzucha matki (jako rzecze Lucyliusz) to, co posiadać będą. Duchy wyższe od początku lub nieco później były tym, czym miały być na wieki wieków. Ale człowiekowi Ojciec dał przy narodzinach wszelkiego rodzaju nasiona i wszelkiego gatunku zalążki życia.”

CART8 Źródło: Giovanni Pico Della Mirandola, Mowa o godności człowieka, [w:] Tadeusz Zawadzki, Wielkie mowy historii, t.1, Warszawa 2006, s. 130.
R18xl4tyTmoma
Oceń prawdziwość zdań dotyczących Giovanniego Pico Della Mirandoli. Odmowa papieża wynikała z faktu, że zmagał się on z krytyką Lutra. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wyjątkowość człowieka ma wynikać z tego, że jest istotą zarówno fizyczną jak i duchową. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mirandola krytycznie odnosi się do autorów starożytnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1R0DWcdGIHlV
Ćwiczenie 6
Zaznacz, czy zdania są prawdziwe czy fałszywe. Przewodnią myślą epoki renesansu było łacińskie Vanitas vanitatum et ognia vanitas. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W średniowieczu nie tylko przechowano dzieła starożytnych pisarzy, lecz także z nich czerpano. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Szczególne miejsce w dziejach renesansu włoskiego przypadło Wenecji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Humanizm w centrum zainteresowania stawiał duszę człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najważniejszą postacią renesansu północnoeuropejskiego jest Erazm z Rotterdamu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 7

Dopasuj wyjaśnienia do terminów „renesans” i „humanizm”.

R5C0Lfyc9ls6O
Renesans: inaczej: odrodzenie; 1. nurt filozoficzny, literacki i kulturowy dotyczący życia i ludzkiej egzystencji w świecie wyborów moralnych oraz ról życiowych, a także miejsca, w którym się znajdujemy, 2. prąd umysłowy, który w centrum zainteresowania stawiał człowieka i otaczający go świat, 3. epoka w historii kultury europejskiej obejmująca przede wszystkim wiek XVI, określany często jako „odrodzenie sztuk i nauk, 4. nurt kulturalny oraz okres w historii Europy, szerzący deizm, indyferentyzm religijny, naturalizm i krytykę Kościoła, 5. stanowisko filozoficzne, akcentujące rolę rozumu i rozumowań apriorycznych w zdobywaniu wiedzy.


Humanizm (z łac. humanitas – człowieczeństwo, ludzkość): 1. nurt filozoficzny, literacki i kulturowy dotyczący życia i ludzkiej egzystencji w świecie wyborów moralnych oraz ról życiowych, a także miejsca, w którym się znajdujemy, 2. prąd umysłowy, który w centrum zainteresowania stawiał człowieka i otaczający go świat, 3. epoka w historii kultury europejskiej obejmująca przede wszystkim wiek XVI, określany często jako „odrodzenie sztuk i nauk, 4. nurt kulturalny oraz okres w historii Europy, szerzący deizm, indyferentyzm religijny, naturalizm i krytykę Kościoła, 5. stanowisko filozoficzne, akcentujące rolę rozumu i rozumowań apriorycznych w zdobywaniu wiedzy.
11
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na pytania.

R3KHwRUuZXla4
Widok z południowego wschodu.
Źródło: Mach240390, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1WJHq8w7x2Sy
Jak nazywa się budynek przedstawiony na zdjęciu? (Uzupełnij). Przypomnij sobie, jaką rolę odgrywał ten budynek i opisz ją. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RL2XkSmUpgstN
(Uzupełnij).

Reformacja

W 1517 r., ćwierć wieku przed wydaniem przełomowego dzieła Mikołaja Kopernika, inny kleryk, mnich i teolog Marcin Luter przybił do drzwi kościoła w Wittenberdze 95 tez, które dały początek rewolucji duchowej, reformom, a w efekcie rozłamowi w Kościele katolickim, które nazywamy reformacją. Luter w swoich tezach wystąpił głównie przeciwko kupowaniu odpustów, czyli praktyce odpuszczania grzechów i nabywania łaski Bożej za pieniądze. Zwyczaj ten rozpowszechnili papieże, pozyskując w ten sposób środki na budowę bazyliki św. Piotra w Rzymie i zwrot długów, które zaciągali na potrzeby swojego dworu. Ponadto Luter dążył do przeprowadzenia gruntownej reformy Kościoła: domagał się przejęcia przez społeczeństwo dóbr kościelnych, likwidacji zakonów, zniesienia celibatu i sakramentów (z wyjątkiem chrztu i komunii), sprzeciwiał się dogmatowi o nieomylności papieży oraz stawianiu tradycji Kościoła ponad Pismem Świętym.

Reformy Lutra padły na podatny grunt: chłopi upatrywali w nich szansę uwolnienia się od ciężarów feudalnych, szlachta i bogate mieszczaństwo – przejęcia majątków kościelnych i zakonnych, feudałowie – uzyskania większej swobody względem cesarstwa i papiestwa, natomiast niższe duchowieństwo pociągała możliwość założenia rodziny. Ruch reformatorski miał też  swój radykalny odłam – anabaptystów; reprezentował go Tomasz Müntzer, przywódca i ideolog powstania chłopskiego w 1524 roku. Miało ono doprowadzić do stworzenia królestwa bożego na ziemi – bezklasowego społeczeństwa, w którym wszelkie dobra byłyby wspólne. Zamiast powszechnego szczęścia w chrześcijańskich komunach państwa niemieckie pogrążyły się w wieloletnich wojnach religijnych, zakończonych dopiero w 1555 r. pokojem w Augsburgu. Wtedy to porozumiano się w myśl słynnej maksymy: cuius regio, eius religio, co oznaczało: czyja władza, tego religia – tak więc, jeśli władca wyznawał określoną religię, mógł ją narzucić swoim poddanym. W wyniku reformacji narodziły się nowe wyznania: luteranizm, kalwinizm oraz anglikanizm, który w Anglii wprowadził król Henryk VIII – ogólnie nazywane wyznaniami protestanckimi. Oprócz państw niemieckich, Anglii, a początkowo także Francji (hugenoci) protestantyzm zakorzenił się na stałe w krajach nordyckich, Niderlandach, Czechach i Szwajcarii, często działo się to jednak na drodze wieloletnich wojen o charakterze religijnym. W odpowiedzi na reformację w łonie Kościoła katolickiego podjęto działania mające na celu uzdrowienia stosunków w Kościele. Wraz z soborem trydenckim kraje katolickie Europy wkroczyły w okres zwany kontrreformacją, zakończony wybuchem wojny trzydziestoletniej.

R1YLh7a99VuZh1
Według legendy Marcin Luter ogłosił swoje 95 tez, przybijając je do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze.
Określ, w jaki sposób Luter zachowuje się wobec osób ukazanych na malowidle. Z jakiej warstwy społecznej one mogłyby potencjalnie pochodzić? Zwróć uwagę na ubiór.
Źródło: Wikipedia Commons, domena publiczna.
R15zzIVP2GJyc1
Reformacja w Europie
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wskaż obszary występowania w Europie w końcu XVI w.:

  • luteranizmu; tam, gdzie to możliwe, wyjaśnij: z czyją działalnością, z jakimi wydarzeniami i postanowieniami jest związane jego występowanie na tym obszarze;

  • kalwinizmu; tam, gdzie to możliwe, wyjaśnij: z czyją działalnością, z jakimi wydarzeniami i postanowieniami jest związane jego występowanie na tym obszarze;

  • anglikanizmu; wyjaśnij: z czyją działalnością, z jakimi wydarzeniami i postanowieniami jest związane jego występowanie na tym obszarze.

R1JQsC6AKFE4l
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Na podstawie map przedstaw podział religijny Europy po zawarciu pokoju w Augsburgu w 1555 r:

  • obszary całkowicie opanowane przez wyznania protestanckie,

  • obszary w pełni katolickie,

  • kraje katolickie z dużym udziałem wyznań protestanckich.

R13fSbZS8v8n8
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 9

Przeanalizuj poniższą ilustrację i napisz, do którego postulatu zwolenników reformacji odnosi się jej treść.

Zapoznaj się z opisem ilustracji i napisz, do którego postulatu zwolenników reformacji odnosi się jej treść.

R2AlWeKIEEqCe
Ilustracja pochodzi z niemieckiej książki z przełomu XIX i XX w.
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
RmmzJKqrWTQDM1
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 10
Przeanalizuj opis poniższej ilustrację i wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.
Przeanalizuj opis poniższej ilustrację i wykonaj zamieszczone pod nią polecenia.
RfKCiCzsYA55x
Marcin Luter i jego żona. Ilustracja z epoki.
Źródło: Geschichte der Neuzeit - Das religiöse ... Verlag: Berlin, Ullstein Verlag Erscheinungsdatum: 1907, str. 309, tylko do użytku edukacyjnego.
R1pVgvDCu9I1f
Napisz, do którego postulatu zwolenników reformacji odnosi się treść ilustracji. (Uzupełnij) Określ, czy autor ilustracji był zwolennikiem, czy przeciwnikiem jego wprowadzenia. Uzasadnij odpowiedź, odnosząc się do ilustracji. Autor był (Wybierz: zwolennikiem, przeciwnikiem) Uzasadnienie (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 11

Na podstawie mapy podziel wymienione państwa/kraje niemieckie według wyznania.

R1Nz3rj5mRSUv
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgRtFQMnLVAU61
Państwa katolickie Możliwe odpowiedzi: 1. Pomorze, 2. Elektorat Brandenburgii, 3. Hrabstwo Tyrolu, 4. Elektorat Saksonii, 5. Księstwo Holsztyn, 6. Arcyksięstwo Austrii, 7. Księstwo Wirtembergii, 8. Księstwo Bawarii, 9. Księstwo Lotaryngii, 10. Hrabstwo Hesji Państwa protestanckie Możliwe odpowiedzi: 1. Pomorze, 2. Elektorat Brandenburgii, 3. Hrabstwo Tyrolu, 4. Elektorat Saksonii, 5. Księstwo Holsztyn, 6. Arcyksięstwo Austrii, 7. Księstwo Wirtembergii, 8. Księstwo Bawarii, 9. Księstwo Lotaryngii, 10. Hrabstwo Hesji

Zmiany w gospodarce

W Europie XVI w. działy się ważne rzeczy także w innych dziedzinach życia: społeczeństwa Europy zachodniej powoli przechodziły od stosunków feudalnych do pierwszych form kapitalizmu. Przyczyn tych zmian jest kilka: wielkie odkrycia geograficzne spowodowały napływ cennych kruszców, złota i srebra, a więc dużą podaż pieniądza. Pieniędzy było więcej niż towarów, a zjawisko to spotęgowało się po upadku Konstantynopola (zdobytego przez tureckie wojska w 1453 r.) i bezpośrednim odcięciu od rynków Wschodu, pojawiła się inflacja. Rynki zachodniej Europy zareagowały na to koncentracją kapitałową: w miastach, obok wielu drobnych zakładów rzemieślniczych zrzeszonych w cechach, powstawały duże manufaktury oparte na systemie pracy nakładczej, gdzie przedsiębiorca, do którego należały surowce i narzędzia, zlecał najemcom wykonanie określonych towarów i usług, płacąc im umówione stawki, dbając o rynek zbytu tej produkcji i przeznaczając środki pieniężne z tych transakcji nie tylko na własną konsumpcję, lecz na dalszą produkcję. Tak narodził się kapitał i wolny rynek oparty na zasadach konkurencji.

Natomiast na wsi, choć ciągle dominowały stosunki feudalne, zaczął się proces koncentracji ziemi, upraw i hodowli w rękach najbogatszych właścicieli ziemskich – zjawisko to, rozpoczęte w XVI w. w Anglii tzw. grodzeniem pastwisk, przyczyniło się do upadku małych gospodarstw i odpływu ludzi ze wsi do miast. Kraje Europy Wschodniej pozostały zaś w sferze oddziaływania gospodarki feudalnej. W ten sposób w życiu gospodarczym Europy XVI w. narodził się dualizm.

Słownik

anabaptyści
anabaptyści

(z gr. anabaptizein – na nowo chrzcić) sekta chrześcijańska powstała w okresie reformacji w Niemczech, odrzucająca chrzest niemowląt oraz głosząca równość i wspólnotę wszelkich dóbr

anglikanizm
anglikanizm

wyznanie chrześcijańskie związane z tradycją protestancką, jednak w dużym stopniu nawiązujące do katolicyzmu; anglikanie za głowę Kościoła uznają władcę

antropocentryzm
antropocentryzm

(gr. ánthrōpos - dosł. człowiek; łac. centrum - dosł. środek) pogląd, według którego człowiek jest ośrodkiem i celem wszechświata

dualizm gospodarczy
dualizm gospodarczy

podział Europy na dwie strefy rozwoju gospodarczego, polegający na tym, że na zachodzie rozpoczął się proces kształtowania się kapitalizmu, zaś wschód pozostał w sferze rozwoju gospodarki feudalnej

heliocentryzm
heliocentryzm

(gr. hélios - dosł. słońce; łac. centrum - dosł. środek) teoria budowy Układu Słonecznego, której twórcą jest Mikołaj Kopernik, głosząca, że w centrum tego układu znajduje się Słońce, wokół którego krąży Ziemia wraz z innymi planetami

humanizm
humanizm

(łac. humanus - dosł. ludzki) główny prąd umysłowy epoki odrodzenia, przypisujący człowiekowi centralne miejsce w świecie i najwyższą wartość

inflacja
inflacja

(z łac. inflatio – nadymanie) postępujący spadek siły nabywczej pieniądza i związany z nim wzrost cen

kalwinizm
kalwinizm

jeden z czołowych nurtów protestantyzmu, powstały pod wpływem myśli Jana Kalwina; wyznanie ewangelicko‑reformowane uznające zasadę predestynacji, odrzucające kult świętych i hierarchię kościelną

luteranizm
luteranizm

doktryna teologiczna i chrześcijański ruch reformacyjny, zapoczątkowany przez Marcina Lutra; wyznanie ewangelicko‑augusburskie, które za źródło wiary uznaje Biblię, odrzuca wszystkie sakramenty, oprócz chrztu i komunii

mecenat
mecenat

(łac. Mecenas - imię protektora poetów w starożytnym Rzymie) opieka nad artystami i twórczością artystyczną sprawowana przez osoby majętne i wpływowe

predestynacja
predestynacja

(łac. praedestinatio - dosł. przeznaczenie) pogląd głoszący, że człowiek z góry skazany jest przez Boga na zbawienie lub potępienie

renesans
renesans

(wł. rinascita; odrodzenie, obudzenie się, rozkwit) epoka trwająca w Europie w XV i XVI w.

sobór trydencki
sobór trydencki

sobór zwołany w Kościele katolickim w 1545 r. i obradujący do 1563 r., którego celem było przeciwdziałanie reformacji i uzdrowienie stosunków w Kościele; rozpoczyna okres zwany kontrreformacją

wojna trzydziestoletnia
wojna trzydziestoletnia

ogólnoeuropejski konflikt trwający w latach 1618‑1648, mający podłoże religijne oraz polityczne