RQZoq2hi1qBuO
Szkic przedstawia duchownych stojących przy stole okrytym białym obrusem. Są ubrani w czarne szaty. Na stole stoją wysokie kielichy. Wokół stołu stoją dziesiątki osób. Wiele z nich to uzbrojeni w szpady mężczyźni. Jeden z duchownych próbuje powstrzymać nadciągających mężczyzn, a drugi trzyma ręce na stole i spogląda w górę. Po lewej stronie stoją duchowni ubrani w jasne szaty.

Czas renesansu. Humanizm źródłem przemian w kulturze, nauce, religii i organizacji społeczeństw

Jan Kalwin (1509‑64) odmawia udzielenia komunii świętej libertynom w katedrze genewskiej
Źródło: dostępny w internecie: https://wyborcza.pl/alehistoria/7,121681,22652868,jan-kalwin-rygorysta-z-genewy-o-okropnym-charakterze-z.html, Contentplus.pl sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.

Skutki reformacji

Nauki Marcina Lutra wywołały szeroki oddźwięk w Niemczech i poza ich granicami. Nie byłoby to możliwe bez krótkich podsumowań doktryny autorstwa Lutra (największą sławę z nich zyskał katechizm, wydany w 1526 r.) oraz jego uczniów, które wraz z traktatami teologicznymi i krytykującymi papiestwo drukami ulotnymi masowo wychodziły spod pras drukarskich. W obozie zwolenników reformatora znaleźli się niektórzy książęta Rzeszy i miasta, szczególnie w północnych Niemczech.

Rxt5Kmr2YwxQU1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia:  1517 rok, ogłoszenie 95 tez Marcina Lutra. Od 1519 do 1556 roku, Karol piąty Świętym Cesarzem Rzymskim. 1520 rok, wydanie przez papieża bulli potępiającej Marcina Lutra.  1524 rok, rozpoczęcie wojny chłopskiej w Szwabii.  15 maja 1525 roku, bitwa pod Frankenhausen. 1531 rok, założenie Związku Szmalkaldzkiego.  1534 rok, wystąpienie Jana Kalwina z kościoła rzymskokatolickiego.  1545 rok, rozpoczęcie soboru trydenckiego.  1546‑1547 rok, pierwsza wojna szmalkaldzka. 25 września 1555 roku, ustanowienie pokoju religijnego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wojny religijne w Niemczech i pokój w Augsburgu (1555)

W latach 1546‑47 sprzymierzony z papieżem, Bawarią i niektórymi książętami protestanckimi cesarz Karol V wygrał wojnę ze Związkiem Szmalkaldzkim. Wzrost potęgi cesarza przeraził nawet tych, którzy go wcześniej poparli. Doszło do ponownego zjednoczenia obozu protestanckiego, który z pomocą Francji pokonał cesarza w kolejnym etapie wojen. Zmuszony do kapitulacji cesarz Karol V najpierw wycofał się z życia politycznego, przekazując sprawy Rzeszy Ferdynandowi I, a później abdykował.

R16EdachIHtNW
Strona tytułowa traktatu pokojowego zawartego w 1555 roku w Augsburgu
Michail, Strona tytułowa traktatu pokojowego zawartego w 1555 roku w Augsburgu, 1555, fotografia, domena publiczna

W 1555 r. sejm Rzeszy w Augsburgu uchwalił pokój religijny, zwany augsburskim. Jego postanowienia przewidywały, że poddani muszą przyjąć wyznanie swego pana, w myśl zasady cuius regio, eius religio [czyt.: kujus regio, ejus religio] (czyja władza, tego religia). Pokój był wyrazem tolerancji wyznaniowej, ale tylko w odniesieniu do panujących. Jedynie miasta utrzymały na swym obszarze wolność religijną. Pokój objął jedynie luteranów i katolików, nie dotyczył natomiast wyznawców kalwinizmu. Pokój w Augsburgu nie rozwiązywał wszystkich spraw spornych i nie zapobiegł w przyszłości kolejnym konfliktom na terenie Niemiec, z których największym stała się wojna trzydziestoletnia (1618‑1648).

Polecenie 1

Scharakteryzuj pokój w Augsburgu. Oceń, czy jego postanowienia realizowały zasadę tolerancji religijnej.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1b8xkONCpmtn
Karta pocztowa wydana z okazji 400‑lecia Związku Szmalkaldzkiego. Związek ten został zawarty przez protestanckich książąt Świętego Cesarstwa Rzymskiego
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wzrost popularności protestantyzmu we Francji

Panujący od 1515 r. król Franciszek I początkowo patrzył na zwolenników reformacji przez palce, jako że luteranizm osłabiał władzę cesarza Karola V. Sytuacja zmieniła się w 1534 r., gdy w ciągu jednej nocy w Paryżu i w miastach prowincjonalnych pojawiły się plakaty krytykujące dogmat o przeistoczeniu podczas mszy chleba i wina w ciało i krew Chrystusa. W stolicy zorganizowano uroczystą procesję z udziałem monarchy, by przebłagać Boga za tę zniewagę, a nazajutrz rozpoczęto prześladowania winnych i podejrzanych. Nabrały one systematycznego charakteru za rządów Henryka II, który jedną ręką wspomagał luteran w Niemczech, a drugą powołał tzw. Izbę Ognistą, państwowy sąd skazujący na śmierć po kilkuset zwolenników reformacji rocznie.

Mimo prześladowań ich szeregi rosły, a jednocześnie luteranizm tracił swe wpływy na rzecz kalwinizmu, którego wyznawców nazywano we Francji hugenotami. Wśród nich znajdowało się coraz więcej szlachty, w tym także arystokratów. Na czele stronnictwa hugenockiego stanęli admirał Gaspard de Coligny, Antoni Burbon, noszący tytuł króla Nawarry, oraz jego syn Henryk (późniejszy król Francji Henryk IV). Burbonowie byli blisko spokrewnieni z panującą dynastią Walezjuszy i w wypadku jej wygaśnięcia właśnie im przysługiwało prawo do tronu. Po stronie katolickiej pierwsze skrzypce grał ród Gwizjuszy, który dzięki rozległym posiadłościom i licznym urzędom uzależnił od siebie Francję północno‑wschodnią.

RkIP9Fqn3teoM
Mapa przedstawia podział religijny Europy w XVI w. Podaj, jakie wyznania występowały we Francji.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., Stentor, licencja: CC BY-SA 3.0.

Śmierć Henryka II w 1559 r. oraz jego syna Franciszka II w roku następnym otworzyła drogę do tronu małoletniemu Karolowi IX. W jego imieniu władzę sprawowała matka, wdowa po Henryku II, Katarzyna Medycejska. Regentka zamierzała zawiesić prześladowania, zezwalając hugenotom na częściową swobodę kultu. Nie było to jednak na rękę Gwizjuszom, z których inspiracji doszło do rzezi hugenotów w 1562 roku. W tym samym roku wybuchła pierwsza wojna religijna, której stawką było uzyskanie decydującego wpływu na regentkę. Kres walkom położył edykt tolerancyjny z 1570 r., który powtórnie przyznawał hugenotom częściową swobodę kultu oraz ustanawiał tzw. miejsca bezpieczeństwa, czyli wyjęte spod władzy monarszej twierdze obsadzone przez załogi hugenockie. Przypieczętowaniem kompromisu miał być ślub Henryka Burbona z Małgorzatą de Valois, siostrą króla Karola IX. Bezpośrednio po ich zaślubinach, w noc z 23 na 24 sierpnia 1572 r., nazwaną później nocą św. Bartłomieja, tłum zorganizowany przez Gwizjuszy (przy aprobacie króla i mającej nań nadal wielki wpływ regentki) wymordował większość przywódców hugenockich przybyłych do Paryża na uroczystość. Henryk Burbon zachował życie, obiecując przejść na katolicyzm.

W 1589 roku Henryk Burbon, objął tron Francji jako Henryk IV. W 1594 r. król przeszedł na katolicyzm („Paryż wart jest mszy” – miał powiedzieć, tłumacząc swą decyzję), a w 1598 r. wydał edykt nantejski, zezwalający hugenotom na wolność kultu (poza stolicą państwa), dostęp do urzędów oraz przyznający im sto miejsc bezpieczeństwa. Kompromis ten zakończył wojny religijne pustoszące Francję przez poprzednie trzy dziesięciolecia.

Specjalny status w państwie, jaki zyskali dzięki edyktowi nantejskiemu, hugenoci tracili stopniowo w XVII wieku. W 1628 r. kardynał Richelieu zdobył jedno z najważniejszych miejsc bezpieczeństwa – twierdzę La Rochelle nad Zatoką Biskajską. Rzecz jednak charakterystyczna, że nie zależało mu na nawróceniu innowierców, lecz na zlikwidowaniu ich przywilejów politycznych, a edykt łaski, wydany w 1629 r., zezwalał im nadal na swobodę kultu. Zniósł ją dopiero Ludwik XIV, który w 1685 r. odwołał edykt nantejski, skutkiem czego z Francji wyemigrowało ok. 200 tys. hugenotów, w znacznej mierze wykwalifikowanych rzemieślników.

Działalność jezuitów

Głównym zadaniem jezuitów było nawracanie pogan, przywracanie Kościołowi katolickiemu odstępców i nauczanie. Wszystkie te zobowiązania zakonnicy wypełniali z ogromnym zaangażowaniem.

Rub4a8Qy7ruP0
Kolegium jezuickie w Brukseli, stan w XVII w., wg ryciny R. Blokhuyse (Archives Générales du Royaume w Brukseli, przerys).
Źródło: Wielka historia świata, tom VII, str. 493, tylko do użytku edukacyjnego.

Podstawą działalności jezuitów było duszpasterstwo, ale wielką wagę przywiązywali także do kształcenia młodzieży. Jakub Lainez, który zastąpił na stanowisku generała Ignacego Loyolę, zainicjował tworzenie kolegiów. Dzięki temu powstała sieć nowatorskich szkół, w których odstąpiono od starych, scholastycznych metod nauczania na rzecz nowoczesnego nauczania w duchu odrodzeniowym. Jeszcze za życia Ignacego Loyoli powstało 20 kolegiów. Ważną innowacją był stosowany w jezuickich kolegiach podział na klasy skupiające uczniów w tym samym wieku i na podobnym poziomie edukacji. Jezuici organizowali również seminaria duchowne, w których stawiali kandydatom wysokie wymogi dotyczące wykształcenia, oraz starali się opanować niektóre uniwersytety. Ważnym obszarem aktywności jezuitów była działalność wydawnicza.

Zasady obowiązujące w szkołach jezuickich

Co miesiąc lub co dwa miesiące mają być wybierani dostojnicy klasowi i nawet, według roli, nagrodami odznaczeni, jeżeli to tu i ówdzie w retoryce nie wyda się zbyteczne; w tym celu mają uczniowie napisać raz zadanie w prozie łacińskiej, raz także, według upodobania, w klasach wyższych w prozie greckiej lub wiersz ułożyć; na te zawody trzeba wyznaczyć cały czas szkolny, jeżeli w niższych klasach nie wyda się lepiej tylko pół godziny na to pozostawić. Ci, którzy najlepiej napiszą, otrzymają najwyższą godność, najbliżsi im inne zaszczyty, których nazwy, ażeby rzecz miała silniejszy pokost uczoności, mają być wzięte z greckiego albo rzymskiego życia państwowego lub wojskowego. […]

CART6 Źródło: Zasady obowiązujące w szkołach jezuickich, Teksty źródłowe do dziejów wychowania. Odrodzenie, t. 3, oprac. S. Możdżeń, Kielce 1993, s. 54–55.
R1C1I1Hj0JA5G
Elia Naurizio, Kongregacja generalna na soborze trydenckim, 1633 r. Jezuici odegrali na nim ważną rolę. Wyjaśnij, na czym polegała szczególna rola zakonu jezuitów na soborze trydenckim.
Źródło: Elia Naurizio - Praca własna, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Z ogromnym rozmachem prowadzili misje. Symbolem oddania pracy misyjnej stał się Franciszek Ksawery, który od 1542 r. pracował w Indiach, a od 1549 r. w Japonii. Jezuici działalnością misyjną objęli także Nowy Świat. Działalność misyjną jezuitów wyróżniało dostosowywanie praktyk chrześcijańskich do zwyczajów religijnych nawracanych ludów. Na terenie kolonii hiszpańskich (obszar późniejszych państw Paragwaj, Ekwador, Boliwia i Peru) oraz portugalskiej Brazylii jezuici tworzyli tzw. redukcje. Były to zarządzane przez misjonarzy kolonie nawróconych Indian, którym nadano pewną autonomię oraz powierzano niższe stanowiska administracyjne. Federacja redukcji stanowiła quasi‑państwo, nazywane potocznie Republiką Guaranów. W latach 1610‑1767 powstało 30 takich redukcji. Łącznie mieszkało w nich 150 tys. osób, a dzięki ich działalności nawrócono 700 tys. Indian.

RKpWpqmOAKFtU
Obraz anonimowego autora przedstawiający św. Franciszka Ksawerego nawracającego pogan. W jaki sposób ilustracja oddaje stosunek jezuitów do rodzimych tradycji ewangelizowanych społeczności?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W pamięci współczesnych jezuici utrwalili się przede wszystkim jako niezwykle aktywni uczestnicy życia publicznego (np. ks. Piotr Skarga). Przenikali na dwory władców europejskich. Zabiegali o funkcje spowiedników i kapelanów królewskich, by je potem wykorzystywać do realizacji celów polityki papieskiej. Ich wszechobecność i nadzwyczajna skuteczność przysporzyła im wielu wrogów. Przez społeczeństwo odbierani byli jako narzędzie absolutyzmu papieskiego, ingerującego w sprawy wewnętrzne innych krajów.

Ćwiczenia

Ćwiczenie 1

Przeanalizuj dwa fragmenty tekstów źródłowych, a następnie określ, które z podanych poniżej stwierdzeń jest prawdziwe, a które fałszywe.

Źródło 1

1

Henryk z łaski Bożej król Francji i Nawarry wszystkim obecnym i przyszłym pozdrowienie.: […]. 

II. Zabraniamy wszystkim poddanym naszym jakiegokolwiek stanu i godności odnawiać pamięć tego tj. poprzednich wojen religijnych, zaczepiać się wzajemnie z powodu tego, co zaszło w przeszłości z jakiegokolwiek powodu, lub pod jakimkolwiek pozorem; lecz mają się zachowywać i żyć razem spokojnie, jak bracia, przyjaciele i współobywatele, z zagrożeniem ukarania sprzeciwiających się, jako łamiących pokój i burzycieli spokoju publicznego.

III. Zarządzamy, że religia katolicka, apostolska i rzymska ma być przywrócona we wszystkich, miejscach tego naszego królestwa i krajów nam podległych, gdzie wykonywanie tejże zostało przerwane, zabraniając bardzo wyraźnie wszystkim osobom jakiegokolwiek stanu lub godności pod karami wyżej podanymi niepokoić duchownych w spełnianiu świętej służby, korzystania z dziesięcin, owoców i dochodów ich beneficjów oraz wszystkich innych praw i obowiązków, które do nich należą […].

VI. I aby nie pozostawić żadnego powodu do zaburzeń i rozterek między naszymi poddanymi, pozwoliliśmy i pozwalamy wyznawcom rzeczonej religii zreformowanej żyć i przebywać we wszystkich miastach i miejscach tego naszego królestwa i krajów nam podległych z tym, że nie będą poszukiwani, prześladowani i niepokojeni, ani też zmuszani do czynienia czegokolwiek w rzeczach dotyczących religii wbrew ich sumieniu, ani też z powodu tejże poszukiwani w domach i miejscach, w których zechcą zamieszkać, zachowując się zresztą według treści naszego obecnego edyktu. […]

XIII. Zabraniamy bardzo wyraźnie wszystkim wyznawcom rzeczonej religii wykonywania kultu poza miejscami dozwolonymi i wyznaczonymi niniejszym edyktem. […]

XXVIII. W końcu, aby zjednoczyć lepiej wolę naszych poddanych, jak to jest naszym zamiarem, ogłaszamy wszystkim, którzy wyznają lub będą wyznawać rzeczoną religię, za zdolnych do dzierżenia i sprawowania wszelkich godności, urzędów i obowiązków publicznych jakichkolwiek, królewskich, państwowych lub w miastach naszego królestwa […].

CART4Cytat za: M. Stolarczyk, Wybór tekstów źródłowych z historii powszechnej (do 1789 r.), Rzeszów 1978, s. 130 - 133.

Źródło 2

1

[...] książę Gwizjusz [przywódca katolików francuskich] wraz z (...) oddziałem zbrojnych ludzi udali się do domu admirała [Coligny, przywódcy hugenotów]. Cosseins rozstawiwszy arkebuzjerów zamknął dom z obu stron. Admirał uwiadomiony o wrzawie i szczęku oręża, chociaż miał w domu zaledwie 10 ludzi zdolnych do broni, w komnacie zaś swojej dwóch chirurgów, 1 kaznodzieję, jednego lub dwóch pokojowców, nie dał się zastraszyć, ufny, jak często powtarzał w łaskę króla [...] Admirał na wieść o tym natychmiast wstał, podniesiony z łoża przez swoich, narzucił nocną szatę i upomniał domowników, aby ratowali się ucieczką i nie troszczyli się więcej o niego. Tymczasem do górnej części domu wszedł pewien Niemiec, wychowany w domu Gwizjusza, nazwiskiem Besme (a wraz z nim kilku ludzi). Gdy wpadli do komnaty admirała, wówczas Besme rzucił się na niego z dobytym mieczem, pytając: Czy nie jesteś admirałem? Tak, ja jestem — odpowiedział ów ze spokojnym wyrazem twarzy, jak to później od nich się dowiedziano, następnie patrząc na wyciągnięty miecz: Młodzieńcze — powiedział — miej wzgląd na mój wiek i chorobę. Ten jednak naprzód przebił mieczem pierś admirała, później wielokrotnie uderzył go w głowę. Attin zaś strzałem z arkebuza go przeszył. Gdy admirał nawet pomimo tej rany żył jeszcze, Besme zadał mu trzeci cios w krzyż: tak pół martwy upadł.

CART5Cytat za: https://spotkaniazhistoria.blogspot.com/2017/02/teksty-zrodowe-rozdzia-5-xv-xvi-wiek.html.
R1Oe19OT090qp
Łączenie par. . Wydarzenia opisane w tekście nr 2 stanowią konsekwencję wydarzeń przedstawionych w tekście nr 1.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na mocy dokumentu nr 1 katolicy we Francji mieli bardziej uprzywilejowaną pozycję niż hugenoci.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dokument nr 1 wprowadza we Francji całkowitą tolerancję religijną.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższe drzewo genealogiczne władców panujących w XVI w. we Francji i rozstrzygnij, którzy władcy sprawowali władzę podczas wydarzeń opisanych w tekstach źródłowych z poprzedniego ćwiczenia.

RfOlruxzxMT69
Źródło: Contentplus.pl na podstawie wikipedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvsZzHFsvHi62
Tekst 1 - (Uzupełnij) Tekst 2 - (Uzupełnij).
R13M7rWxopAUR
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście. Śmierć Henryka II w 1559 r. oraz jego syna 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon w roku następnym otworzyła drogę do tronu małoletniemu Karolowi IX. W jego imieniu władzę sprawowała matka, wdowa po Henryku II, Katarzyna Medycejska. Regentka zamierzała zawiesić prześladowania, zezwalając hugenotom na częściową swobodę kultu. Nie było to jednak na rękę 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon, z których inspiracji doszło do rzezi hugenotów w 1562 roku. W tym samym roku wybuchła pierwsza wojna religijna, której stawką było uzyskanie decydującego wpływu na regentkę. Kres walkom położył edykt tolerancyjny z 1570 r., który powtórnie przyznawał hugenotom częściową swobodę kultu oraz ustanawiał tzw. miejsca bezpieczeństwa, czyli wyjęte spod władzy monarszej twierdze obsadzone przez załogi hugenockie. Przypieczętowaniem kompromisu miał być ślub Henryka Burbona z Małgorzatą de Valois, siostrą króla Karola IX. Bezpośrednio po ich zaślubinach, w noc z 23 na 24 sierpnia 1572 r., nazwaną później 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon, tłum zorganizowany przez Gwizjuszy (przy aprobacie króla i mającej nań nadal wielki wpływ regentki) wymordował większość przywódców hugenockich przybyłych do Paryża na uroczystość. 1. Franciszka II, 2. nocą św. Bartłomieja, 3. Gwizjuszom, 4. Henryk Burbon zachował życie, obiecując przejść na katolicyzm.
1
Ćwiczenie 3

Uzupełnij zdania.

RzO03GXRS82651
Uzupełnij zdania Franciszek Ksawery/ Jakub Lainez /Piotr Faber był współtwórcą zakonu jezuitów, który poświęcił się pracy misyjnej w Azji. Jezuici, prowadząc na wielką skalę działalność misyjną wśród nowo odkrytych ludów, utworzyli państwo w Boliwii/Peru/Paragwaju. Jezuici przykładali dużą rolę do kształcenia młodzieży – m.in. zakładali szkoły, zwane kolegiami/gimnazjami/akademiami.
1
Ćwiczenie 4

Wskaż informacje zgodne z regułą Towarzystwa Jezusowego.

RH9ln6aDj1KTJ
Możliwe odpowiedzi: 1. Jezuitów obowiązywał nakaz życia w klasztorze., 2. W zakonie jezuitów dużą wagę przywiązywano do zasady posłuszeństwa, 3. Jezuici byli zobowiązani do noszenia białych habitów zakonnych, 4. Stojący na czele zakonu jezuitów generał pełnił swoją funkcję dożywotnio., 5. Generała powoływał papież.

Słownik

edykt wormacki
edykt wormacki

wydany w 1521 r. przez cesarza Karola V, w którym władca uznawał Marcina Lutra za heretyka; na mocy edyktu Luter i jego zwolennicy zostali skazani na banicję, a dzieła Lutra – na spalenie

predestynacja
predestynacja

(łac. praedestinatio - przeznaczenie) doktryna teologiczna wyrażająca pogląd, że Bóg zaplanował wszystkie wydarzenia, włącznie z ostatecznym zbawieniem lub potępieniem duszy

protestantyzm
protestantyzm

(franc. protestantisme) ruch religijny w Europie w XVI w. o podłożu społeczno‑politycznym, dążący do przeprowadzenia reform w zakresie doktryny, kultu i organizacji oraz obyczajów, a także powrotu do pierwotnej prostoty wiary chrześcijańskiej

reformacja
reformacja

(łac. reformatio) ruch religijny w Europie w XVI w. o podłożu społeczno‑politycznym zapoczątkowany w Niemczech przez Marcina Lutra, dążący do przeprowadzenia reform w zakresie doktryny, kultu i organizacji oraz obyczajów

Rzesza
Rzesza

(z niem. Reich) historyczne określenie państwa niemieckiego; w latach 962‑1806 istniało Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego zwane też I Rzeszą; w latach 1871‑1918 była to II Rzesza; w latach 1918‑1933 Rzesza Niemiecka zwana również Republiką Weimarską; a w latach 1933‑1945 III Rzesza

edykt
edykt

(z łac. edictum – obwieszczenie) we Francji przed rewolucją z lat 1788–1799 ustawa królewska regulująca szczegółowe kwestie dotyczące określonej sprawy lub części terytorium

hugenoci
hugenoci

(z niem. Eidgenossen - sprzysiężenie szwajcarskie) nazwa wyznawców protestantyzmu, głównie kalwinizmu we Francji

jezuita
jezuita

członek zakonu katolickiego założonego w 1534 r. przez Ignacego Loyolę

kolegium jezuickie
kolegium jezuickie

(łac. collegium - zrzeszenie) placówka oświatowa prowadzona przez jezuitów

misja
misja

posłannictwo; rozpowszechnianie religii w innym państwie i pozyskiwanie nowych wyznawców poprzez pogłębianie ich życia religijnego;

misjonarz
misjonarz

(łac. missio - wysłanie) osoba prowadząca działalność misyjną; głoszący wiarę