RsWI2JcCZkKVG
Obraz przedstawia obrady soboru trydenckiego. W ogromniej sali zbudowanej w stylu gotyckim zasiadają tłumy duchownych. Na podwyższeniu, na ambonie przemawia ksiądz ubrany w czarną sutannę. Intensywnie gestykuluje.

Czas renesansu. Humanizm źródłem przemian w kulturze, nauce, religii i organizacji społeczeństw

Kracker János Lukács, Sobór Trydencki, liceum w Egerze.
Źródło: Pásztörperc at Hungarian Wikipedia, fresk, detal, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Reforma katolicka - sobór w Trydencie

Kościół katolicki bardzo opieszale reagował na wystąpienie Marcina Lutra w 1517 r., traktując je jako kolejny z wielu sporów między mnichami o drugorzędne kwestie teologiczne. Pierwsze działania nie wybiegały poza wcześniejszą praktykę – były wezwaniami do ponownego przemyślenia poglądów i odwołania ich w części niezgodnej z doktryną katolicką. Gdy to nie odniosło skutku, papież sięgnął po bardziej kategoryczne środki: potępienie i ekskomunikę, ale one także nie przyniosły oczekiwanych efektów. Powoli w Kościele katolickim krystalizowało się przekonanie, że problem, który przyczynił się do wystąpienia Lutra, jest poważny i wymaga gruntownej reformy wewnętrznej, a nie tylko zwalczania herezji tradycyjnymi i coraz mniej skutecznymi metodami.

R14lknj3Jr2W1
Oś czasu – reforma katolicka
1517 wystąpienie Marcina Lutra,
1519 elekcja Karola V Habsburga na cesarza,
1527 założenie pierwszego uniwersytetu luterańskiego w Magdeburgu,
1534 - 1540 powstanie zakonu jezuitów,
1542 reforma inkwizycji,
1545 - 1563 obrady soboru trydenckiego,
1582 kalendarz gregoriański.
Oś czasu – reforma katolicka
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Hierarchia kościelna wobec „nowinek religijnych” i wystąpienia Lutra

Wystąpienie Marcina Lutra w 1517 r. nie spotkało się z jednoznacznym przyjęciem ze strony ludzi Kościoła katolickiego. Część wyższych hierarchów piastowała swoje stanowiska nie z powołania czy aby realizować religijne cele, a dla wygody, zysków, prestiżu i władzy, jaką zapewniały im godności kościelne. Tacy hierarchowie z pewnością byli zaniepokojeni i wrodzy postulatom wzywającym do ubogiego i prawego Kościoła. Pamiętać jednak należy, że większość ówczesnego kleru to byli ludzie wykształceni, reprezentujący wysoki poziom moralny. Do takich osób należał sam Luter i jego bezpośredni przełożeni, ale też oponenci, jak Tetzel czy nuncjusz Kajetan. Wszyscy uważali, że Kościół wymaga zmian i naprawy.

RhfRx9hrfeo5v
W okresie Reformacji luterańscy artyści w  Norymberdze Wittenberdze stworzyli wiele pamfletów i ulotek, mających na celu ukazanie negatywnych cech kleru katolickiego. Niewielka książeczka, napisana przez Filipa Melanchthon [czyt.: melanhton] i zilustrowana przez Łukasza Cranacha [czyt.: kranacha], w serii trzynastu par drzeworytów, przeciwstawiała sceny z życia Chrystusa scenom z udziałem papieża, przedstawianego jako Antychryst. W dwunastym zestawie papież został ukazany, gdy sprzedaje odpusty, biskupstwa i inne urzędy kościelne, za pieniądze rozwiązuje małżeństwa, tworzy i łamie prawo, błogosławi i potępia itd.
Źródło: Łukasz Cranach Starszy, Pasjonał , 1921, drzeworyt, domena publiczna.
RcY5PYnLYBeVS
Johann Tetzel, dominikanin, przeor klasztoru w Głogowie i inkwizytor, przedstawiony jako handlarz odpustami
Źródło: Jörg (Jan) Breu Starszy, Pytanie do mincerza, ok. 1530, domena publiczna.

Próby ratowania jedności Kościoła katolickiego – polityczne, religijne

Wystąpienie Lutra szybko wywołało podziały wewnątrz Kościoła. Konieczne były działania, które przywróciłyby mu jedność. Zgodnie z ówczesnymi wyobrażeniami i tradycjami można to było osiągnąć w dwojaki sposób:

  • odwołując się do tzw. „ramienia świeckiego”, czyli władzy politycznej sprawującej opiekę nad Kościołem i religią (w przypadku Niemiec był to cesarz),

  • poprzez siły wewnętrzne Kościoła, czyli zwołanie soboru powszechnego.

Początki rozwoju reformacji zbiegły się z końcem panowania Maksymiliana I (zm. 1519) oraz elekcją i początkiem rządów cesarskich Karola V (elekcja 1519). Rozproszenie aktywności politycznej Habsburgów na obszarze niemal całej Europy (sprawy w Hiszpanii, walka z Turcją, rywalizacja z Francją o wpływy we Włoszech i z Jagiellonami w Europie Środkowej) powodowało pozostawienie spraw niemieckich ich władcom oraz małą skuteczność w zwalczaniu postępującego rozbicia religijnego. Także papieże w obawie przed ograniczeniem swojej władzy przez sobór, niechętni byli jego zwołaniu. To pozwoliło nowym prądom religijnym okrzepnąć i zyskać poparcie polityczne.

RZB8Eju3cW3AG
Maksymilian I – grobowiec w kościele dworskim w Innsbrucku
Źródło: Daderot, Maksymilian I – grobowiec w kościele dworskim w Innsbrucku, 2008, fotografia, domena publiczna.

Między „reformami” a herezją

Początki odnowy w Kościele katolickim związane były z papieżem Pawłem III (Aleksander Farnese, 1539‑1549). Był on zaliczany do tzw. papieży renesansowych (skupionych bardziej na sprawach świeckich – poprzez politykę we Włoszech, popieranie interesów rodziny i intensywny mecenat służący celom prestiżowym). Jednocześnie jednak przeprowadził reformę kolegium kardynalskiego, do którego weszli ludzie pragnący głębokiej odnowy i zmian w Kościele. Zwołał sobór w Trydencie w 1545 r. oraz popierał Jana Piotra Carafę (późniejszego papieża Pawła IV, 1555‑1559), który zreformował inkwizycję rzymską (1542), co pozwoliło m.in. szybko i zdecydowanie odpierać ataki na Kościół i jego dogmaty (a więc zapobiegać kolejnym rozłamom). Wreszcie za Piusa IV (1559‑1565) można mówić o początku zdecydowanych działań Kościoła w celu odzyskania utraconych na rzecz protestantów obszarów państwa, szkolnictwa, opieki społecznej itd. Częściowo osiągnięto to m.in. dzięki takim wybitnym jednostkom jak kardynał Karol Boromeusz, późniejszy święty.

RxU51jDiGrsC9
Paweł III (Aleksander Fernese, 1539‑1549)
Źródło: Titian, Paweł III (Aleksander Fernese – 1539-1549), 1545-1546, olej na płótnie, Museo di Capodimonte, domena publiczna.
RB5rOMdvDaL3U
Paweł IV ( Giovanni Pietro Carafa [czyt.: dziowanni], 1555‑1559)
Źródło: Onofrio Panvinio, Paweł IV (Govanni Pietro Carafa – 1555-1559), przed 1568, domena publiczna.
RYfTNfisZzQCN
Pius IV (1559‑1565) zaraz po wyborze odciął się od działań swojego poprzednika i zapowiedział reformy w Kościele. Zaczął od pozbycia się nepotów poprzednika Pawła IV Carafy, a na najbliższego doradcę wyznaczył znanego z pobożności i religijności późniejszego świętego Karola Boromeusza (swojego siostrzeńca, a zatem to także był nepotyzm). Najważniejsze było jednak wznowienie zawieszonych obrad soboru trydenckiego i doprowadzenie jego obrad do szczęśliwego końca. Ostatnie sesje odbyły się 3 i 4 grudnia 1563 r., a 26 stycznia 1564 r. papież zatwierdził dokumenty, w tym wyznanie wiary. W tym samym 1564 r. ogłoszono nowy „Indeks Ksiąg Zakazanych”. Papież zreformował też procedury wewnętrzne Kurii – m.in. dotyczące konklawe. Prezentowany fresk (1588) autorstwa Pasquale Cati [czyt.: peskłali kati] znajduje się w kaplicy Altempsów w bazylice Najświętszej Marii Panny na Zatybrzu w Rzymie
Źródło: Torvindus, Pius IV (1559-1565) – fresk w kaplicy kościoła Rzymskiego przedstawiający Piusa IV, który wydaje bullę „Benedictus Deus”, potwierdzającą dekrety soboru trydenckiego, 2004, fresk, licencja: CC BY-SA 3.0.
R10FA9j6dkknv
Inkwizycja Autodafé [czyt.: ołtodafe] na Plaza Mayor [czyt.: plaze me] w Madrycie
Źródło: Francisco Rizi, Inkwizycja Autodafé na Plaza Mayor w Madrycie, 1683, domena publiczna.
RHFpruiznlrZI
Figura z dawnego klasztoru cystersów w  Wehlen w Nadrenii‑Palatynacie. Święty pokazany został w stroju kardynalskim. Godność tę otrzymał od swojego wuja papieża Piusa IV
Źródło: GFreihalter, Rzeźba św. Karola Boromeusza w stroju kardynalskim, 2012, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zwołanie soboru powszechnego do Trydentu

Wobec rysującego się od chwili wystąpienia Marcina Lutra rozłamu w Kościele, wzywano do przeprowadzenia soboru, który miałby rozpatrzyć zasadność pretensji i usunąć wszelkie kontrowersje. Udało się to zrealizować dopiero w 1545 r. w Trydencie. Wybór miejsca obrad nie był przypadkowy, gdyż sobór odbywał się wprawdzie we Włoszech, ale na terenach cesarstwa, co miało zapewnić bezpieczeństwo uznanym przed ponad dwudziestu laty za heretyków zwolennikom Lutra. Protestanci jednak się nie pojawili. Różnice polityczne i trudności w znalezieniu kompromisu sprawiły, że obrady z dużymi przerwami trwały do 1563 r. Ich efektem był szereg ustaleń, z których najważniejsze to:

  • uznanie wyższości papieży nad soborem;

  • przyjęcie dogmatu o nieomylności papieży;

  • ostateczne potwierdzenie tradycyjnych dogmatów i liturgii katolickiej.

Generalnie zdecydowano o nieustępowaniu protestantom, uznając, że prawdziwe porozumienie z nimi nie będzie możliwe.

R1LB71ik6qLEy
Katedra w Trydencie, w której toczyły się obrady soboru. Plac katedralny z fontanną Neptuna
Źródło: Matteo Ianeselli, licencja: CC BY 3.0.
RDnZm2EFAiduo
Posiedzenie soboru trydenckiego wg kolorowanego rysunku w  „Tyrolischer Adler” [czyt.: tyrolisze adla], t. IX Matthias‘a Burglechner‘a [czyt.: mejafasa bergleczna] przechowywany w Austriackim Archiwum, rękopis nr: W 231/9 XVI w.
Źródło: Matthias‘a Burglechner, Posiedzenia soboru w Trydencie, XVI w., domena publiczna.
Polecenie 1

Wyjaśnij, co oznacza słowo dogmat.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Odnowa starego Kościoła

Postanowienia soboru nakazywały dbałość o kształcenie kleru poprzez powołanie seminariów diecezjalnych. Wprowadzono zasadę przebywania duchownych w swoich parafiach i diecezjach, jak też regularną kontrolę poprzez wizytacje kościelne. Zakazano kumulowania beneficjów oraz zobowiązano do przestrzegania wszelkich nakazów i zakazów wynikających z reguł zakonnych.

Na użytek wiernych ogłoszono tzw. katechizm rzymski, precyzujący podstawowe prawdy wiary. Pozwoliło to łatwo i precyzyjnie określać, co będzie herezją i odejściem od prawowierności. Dla duchowieństwa opracowano w 1568 r. brewiarz, a w 1570 – mszał, które upodobniły liturgię w całym Kościele katolickim. Zwieńczeniem zmian stało się przyjęcie w 1592 r. oficjalnej wersji tekstu Biblii, tzw. Wulgaty i rezerwacja dla kleru wyłączności interpretacji jej tekstu.

Swoistym uzupełnieniem reform było wprowadzenie w 1582 r. nowego, tzw. „gregoriańskiego” kalendarza. Zniwelował on narastające niedokładności tzw. „kalendarza juliańskiego”, ustanowionego przez Juliusza Cezara. Kraje protestanckie i prawosławne nie chciały „podporządkować się decyzji papieża” i zwlekały z tymi zmianami do XVIII w., a Rosja nawet do wieku XX.

R1akCf2MxxvhR
Monstrancja barokowa – niderlandzka z XVIII w. Skarbiec bazyliki w Maastricht w Niderlandach, XVIII w.
Źródło: Kleon3, Monstrancja barokowa – niderlandzka z XVIII w., 2012, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, czym różni się kalendarz juliański od gregoriańskiego.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Nowe siły do walki – nowy typ księdza, nowe zakony: jezuici

Odrodzenie wewnętrzne katolicyzmu nastąpiło m.in. dzięki powstaniu nowych, prężnych zakonów, jak również aktywizacji zreformowanych tradycyjnych zgromadzeń. Do pierwszej grupy z pewnością należy zakon jezuitów, powołany w latach 1534‑1540 przez późniejszego świętego Ignacego Loyolę [czyt.: lojolę] (ok. 1491‑1556). Zakon kładł nacisk przede wszystkim na bezgraniczne posłuszeństwo przełożonym i papieżowi. Sięgnął do metod pracy misyjnej z powodzeniem wykorzystywanych wcześniej przez młody ruch protestancki. Skupiano się na pozyskiwaniu elit i oddziaływaniu na nie przez oświatę i wykształcenie oraz dostosowaniu praktyki i tematyki działań misyjnych do zastanego otoczenia (św. Franciszek Ksawery). Zapewniło to jezuitom niezwykłe i spektakularne sukcesy w postaci szeregu nawróceń i pozyskania zwolenników w misjach na świecie (Ameryce Południowej, Indiach, Chinach itd.). Wywołało jednak także wściekłe ataki propagandowe ze strony najbardziej poszkodowanych, czyli protestantów i starych zakonów katolickich (np. franciszkanów i dominikanów), którzy budowali „czarną legendę jezuitów”.

RMB2Oe9rTThoO
Obraz nieznanego autora w wejściu do zakrystii rzymskiego kościoła Il Gesu; przedstawia scenę zatwierdzenia przez papieża Pawła III reguły zakonnej w 1539 r.
Źródło: Georges Jansoone, 2010, fotografia, licencja: CC BY 3.0.
R12imcECnm7NK
Rzeźba przedstawiająca św. Kajetana z Tienyt, założyciela zakonu teatynów, zajmujących się m.in. kształceniem księży katolickich. Prezentowana rzeźba pochodzi z fasady kościoła teatynów w Madrycie
Źródło: Pedro Alonso de los Ríos, Luis García,, Rzeźba przedstawiająca św. Kajetana z Tienyt, XVII w., fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1C5wpbY3x6JO
Obraz przedstawia św. Ignacego Loyolę, założyciela zakonu jezuitów
Źródło: Peter Paul Rubens, ok. 1600, domena publiczna.
RFNUuIJOmiW6M
Rzeźba św. Franciszka Ksawerego na moście w  Bensheim [czyt.: benshajm] w Niemczech. U jego stóp indyjskie dziecko, które jest chrzczone przez świętego
Źródło: Rzeźba św. Franciszka Ksawerego, 2006, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
RlCYK61GLxYy9
Jezuici przed władcą Indii
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RAFVfGEPueAE5
Misjonarz jezuicki – obraz z ok. 1779 r.
Źródło: a.nn, domena publiczna.
R1I6fqYG2w4ns
Jezuita dyskutuje z japońskim możnym
Źródło: a. nn., domena publiczna.
R12WWliPTqXqM
Jezuici w Chinach
Źródło: Jean-Baptiste Du Halde, Jezuici w Chinach, XVIII w., domena publiczna.

Szkolnictwo i nauka

Jednym z najważniejszych pól konfrontacji między protestantyzmem a katolicyzmem w czasach wczesno nowożytnych okazywała się szkoła i nauka. W miastach protestanckich powstawały średnie szkoły humanistyczne na wysokim poziomie kształcenia o protestanckim charakterze. Tak powstały słynne gimnazja np. we Wrocławiu, Toruniu, Gdańsku. Władcy zakładali lub reorganizowali uniwersytety na modłę luterańską. W 1527 r. powstała pierwsza taka uczelnia w Marburgu, a w 1544 polski lennik Albrecht Hohenzollern [czyt.: hohencolern], książę pruski,  założył uczelnię w Królewcu.

Założyciel zakonu jezuitów, Ignacy Loyola, nakazał zakładanie szkół, w których uczono nie tylko teologii, ale klasycznych nauk humanistycznych, języków współczesnych obok łaciny, wreszcie matematyki i nauk przyrodniczych. Wydany w 1598 r. specjalny podręcznik zawierał nowoczesne wskazówki pedagogiczne stosowane w szkołach prowadzonych przez jezuitów. Zaczęła powstawać sieć szkół średnich i wyższych, które dzięki wysokiemu poziomowi i dostępności zdominowały oświatę w znacznej części Europy.

Skuteczność tego szkolnictwa budziła niechęć i zawiść protestantów, którzy często na drodze administracyjnej utrudniali powstawanie szkół jezuickich.

Polecenie 3

Scharakteryzuj osiągnięcia misyjne jezuitów.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Scharakteryzuj osiągnięcia jezuitów na polu oświaty.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 5

Wymień działania i reformy, które podejmował Kościół katolicki, aby powstrzymać postępy reformacji.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Sztuka

Kolejną dziedziną, w której stoczono walkę o „rząd dusz”, czyli wiernych i wpływy, była sztuka. Architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka, teatr - wszystkie te dziedziny twórczości wykorzystywane były przez Kościół dla celów propagandowych i do walki ideologicznej. Protestanci krytykowali rozrzutność i przeznaczanie wielkich kwot na „czcze ozdoby” w kościołach, które ich zdaniem odciągały uwagę od istoty wiary, tzn. wsłuchiwania się w słowo boże i „przeżywanie Boga”. W początkowej fazie reformacji wiele kościołów „oczyszczono” z rzeźb, obrazów i wszelkich ozdób. Tymczasem katolicy podtrzymywali tradycję, a nawet zintensyfikowali wpływ na wiernych poprzez sztukę. W tym celu fundowali wspaniałe wyposażenie kościołów – wielkie ołtarze, wspaniałe freski, olbrzymie organy. Wszystko ociekało złoceniami i urzekało bogato zdobionymi detalami. Z założenia miało to służyć zbliżeniu do Boga poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły człowieka: wzrok (obrazy, rzeźby), słuch (muzyka, głośne czytania), węch (kadzidła). Architektura kościołów, z wielką przestrzenią wspólną i podniesionym miejscem ołtarzowym obramowanym dekoracjami, przeciwstawiana była surowej pustce zborów protestanckich.

Propaganda

Reformacja przyciągnęła do siebie w początkach swojego rozwoju większość elit intelektualnych. Nacisk na słowo czytane i jego interpretację wydawał się nieść wolność myśli i refleksji religijnej, szybko okazało się jednak, że również nowe wyznania wymagają kontroli i ograniczeń. O ile w kościele katolickim było to zadaniem jego autonomicznych władz z papieżem na czele, o tyle w protestantyzmie najwyższym organem kontrolnym okazywał się władca świecki. Kontrola nie wyeliminowała jednak wzajemnych ataków zwaśnionych odłamów chrześcijaństwa. W XVI, XVII i XVIII w. ukazało się tysiące ulotek, książek, ale też obrazów i rzeźb krytykujących, wyśmiewających lub straszących wiernych ich przeciwnikami. W tych zmaganiach przez długi czas przewaga była po stronie młodych, dynamicznych zwolenników reformacji. Dopiero kontrreformacja i odrodzenie potrydenckiego katolicyzmu zaczęły przywracać równowagę.

Polityka

Najbardziej dramatycznym polem konfrontacji międzywyznaniowej stała się polityka. Przez kilka dziesięcioleci różnice religijne decydowały o współpracy lub rywalizacji państw, implikowały trwałe podziały, a przede wszystkim były powodem wielu konfliktów i wojen. Wprawdzie stosunkowo szybko zdołano je sprowadzić do roli raczej drugorzędnych, ale chętnie wykorzystywanych argumentów ideologicznych i propagandowych. Zróżnicowanie religijne z pewnością spowodowało triumf idei „racji stanu” i przyspieszyło proces „zeświecczenia” poczynań politycznych.

Odnowa życia zakonnego i rola zakonów

W walce z rozprzestrzeniającą się reformacją władze kościelne dużą rolę przypisywały zakonom. Szczególnie szeroki oddźwięk miała działalność kapucynów, którzy dzięki wewnętrznej reformie, silnie akcentującej życie w ubóstwie, stworzyli wzór zakonnika cieszącego się dużym autorytetem w społeczeństwie. Prężnie działał również zakon karmelitanek, zreformowany przez Teresę z Ávili, oraz karmelitów, zreorganizowany przez Jana od Krzyża. Symbolem kontrreformacji okazał się jednak zupełnie nowy zakon – Towarzystwo Jezusowe – znany pod nazwą jezuitów. Założył go w 1534 r. były żołnierz Ignacy Loyola. Zadaniem jezuitów była obrona autorytetu papiestwa i interesów kurii rzymskiej w krajach katolickich oraz odzyskiwanie wpływów Kościoła katolickiego w państwach ogarniętych reformacją, a także nawracanie pogan. Ponadto jezuici zajmowali się edukacją oraz działalnością wydawniczą. Zakon jezuitów był silnie scentralizowany, a zakonnicy składali dodatkowy ślub - wypełniać bez ociągania każdy rozkaz papieża. Dzięki temu zakon jezuitów stał się ważnym narzędziem w walce z reformacją.

Ćwiczenia

1
Ćwiczenie 1
RU1ZbZVEkqVpm1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1aqVesss2Wm91
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Uzupełnij zdania.

RDMjHLDavuQxc
Sobór trydencki został zwołany przez papieża 1. Juliusz III, 2. Pius IV, 3. Pawła III, 4. Paweł III, 5. 1543, 6. Karol V/Karol V Habsburg, 7. Ferdynand I Habsburg, 8. Piusa IV, 9. Klemensa VII, 10. 1545, 11. 1544 w 1. Juliusz III, 2. Pius IV, 3. Pawła III, 4. Paweł III, 5. 1543, 6. Karol V/Karol V Habsburg, 7. Ferdynand I Habsburg, 8. Piusa IV, 9. Klemensa VII, 10. 1545, 11. 1544 roku. W tym czasie na tronie cesarskim zasiadał 1. Juliusz III, 2. Pius IV, 3. Pawła III, 4. Paweł III, 5. 1543, 6. Karol V/Karol V Habsburg, 7. Ferdynand I Habsburg, 8. Piusa IV, 9. Klemensa VII, 10. 1545, 11. 1544. Sobór zakończył swoje obrady w 1563 r. a na początku 1564 r. jego dekrety podpisał papież 1. Juliusz III, 2. Pius IV, 3. Pawła III, 4. Paweł III, 5. 1543, 6. Karol V/Karol V Habsburg, 7. Ferdynand I Habsburg, 8. Piusa IV, 9. Klemensa VII, 10. 1545, 11. 1544.
Ćwiczenie 4

Wymienione wydarzenia ułóż w kolejności chronologicznej

RaeFhZ8aGAf9z
Elementy do uszeregowania: 1. ogłoszenie Indeksu ksiąg zakazanych, 2. zakończenie soboru trydenckiego, 3. powstanie zakonu jezuitów, 4. początek soboru trydenckiego, 5. ustanowienie inkwizycji rzymskiej
1
Ćwiczenie 5
Dokończ zdanie, wybierając odpowiedni element.
Dokończ zdanie, wybierając odpowiedni element.
RzaPAZnZdDFVK1
Jezuici składali typowe śluby zakonne, a ponadto ślubowali: 1. zbrojną walkę z innowiercami., 2. życie w ubóstwie., 3. posłuszeństwo wobec papieża., 4. życie w całkowitej izolacji.
1
Ćwiczenie 6

Wskaż dwie decyzje soboru trydenckiego.

R1JH1283WQ6iP1
Możliwe odpowiedzi: 1. Uznanie nakazu celibatu dla duchowieństwa., 2. Uznanie prawa każdego wiernego do samodzielnej interpretacji Biblii., 3. Uznanie nauki o predestynacji., 4. Uznanie wiary za jedyne źródło zbawienia., 5. Uznanie małżeństwa za sakrament.
Ćwiczenie 7

Przyporządkuj wymienione państwa do odpowiednich kategorii.

RzzqoX7pWEVpv
Państwa, które przyjęły postanowienia soboru trydenckiego bez zbędnej zwłoki: Możliwe odpowiedzi: 1. państwa włoskie, 2. Anglia, 3. państwo moskiewskie, 4. Szwecja, 5. Hiszpania, 6. Francja, 7. Portugalia Państwa, które nie były zainteresowane przyjęciem postanowień soboru trydenckiego lub przyjęły je z dużym opóźnieniem: Możliwe odpowiedzi: 1. państwa włoskie, 2. Anglia, 3. państwo moskiewskie, 4. Szwecja, 5. Hiszpania, 6. Francja, 7. Portugalia

Słownik

celibat
celibat

(łac. caelibatus - bezżeństwo) bezżenność praktykowana przez osoby duchowne, czasem przez świeckie, składające śluby czystości; w niektórych religiach, np. Kościele katolickim, celibat obowiązuje zakonników i osoby pełniące funkcje kapłańskie

dogmat
dogmat

prawda wiary, teza religijna, zdefiniowana na soborach lub przez papieży i podana urzędowo do wierzenia pod rygorem utraty zbawienia

ekskomunika
ekskomunika

(łac. excommunicare) najwyższa kara kościelna, polegająca na wykluczeniu z życia Kościoła

heretyk
heretyk

(łac. haeresis - herezja) wyznawca poglądów religijnych sprzecznych z dogmatami religii panującej

katechizm
katechizm

(łac. catechismus) skrótowe zestawienie doktryny chrześcijańskiej

nepotyzm
nepotyzm

(franc. népotisme; łac. nepos - bratanek, siostrzeniec) faworyzowanie członków rodziny przy obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności

sakrament
sakrament

(p.łac. sacramentum) w chrześcijaństwie nazwa głównych rytualnych środków uzyskania łaski uświęcającej

seminarium duchowne
seminarium duchowne

(łac. seminarium) kościelny zakład dydaktyczny, kształcący duchownych

sobór powszechny
sobór powszechny

(ros. собор, sobor) zgromadzenie ogółu biskupów Kościoła katolickiego, obradujących nad sprawami całego Kościoła

Inkwizycja
Inkwizycja

(łac. Inquisitio – śledztwo, badanie) nazwa instytucji śledczo‑sądowniczej Kościoła katolickiego działającej od XIII do XIX wieku, utworzonej w celu wyszukiwania, nawracania i karania heretyków w oparciu o postanowienia ujęte w dokumentach soborowych, synodalnych oraz bullach papieskich.

Indeks ksiąg zakazanych
Indeks ksiąg zakazanych

(łac. Index librorum prohibitorum lub Index Expurgatorius) opracowywany i ogłaszany przez Kościół katolicki spis dzieł, których nie wolno było czytać, posiadać i rozpowszechniać bez zezwolenia władz kościelnych. W indeksie umieszczane były publikacje uznane za niezgodne z doktryną katolicką, wśród nich znalazły się też dzieła naukowe i filozoficzne, m.in. Galileusza, Immanuela Kanta, Kartezjusza, Keplera, Mikołaja Kopernika, Monteskiusza, Andrzeja Frycza Modrzewskiego czy Woltera.

Towarzystwo Jezusowe
Towarzystwo Jezusowe

(łac. Societas Iesu) inaczej jezuici - męski papieski zakon apostolski założony przez Ignacego Loyolę. Cechą charakterystyczną jego charyzmatu jest dyspozycyjność do służenia papieżowi we wszelkich możliwych dziedzinach, a zwłaszcza w zadaniach najtrudniejszych; w związku z tym nie ma ściśle ustalonego zakresu działania, gdyż wyznaczają go znaki czasu.