Czas renesansu. Humanizm źródłem przemian w kulturze, nauce, religii i organizacji społeczeństw
Reforma katolicka - sobór w Trydencie
Kościół katolicki bardzo opieszale reagował na wystąpienie Marcina Lutra w 1517 r., traktując je jako kolejny z wielu sporów między mnichami o drugorzędne kwestie teologiczne. Pierwsze działania nie wybiegały poza wcześniejszą praktykę – były wezwaniami do ponownego przemyślenia poglądów i odwołania ich w części niezgodnej z doktryną katolicką. Gdy to nie odniosło skutku, papież sięgnął po bardziej kategoryczne środki: potępienie i ekskomunikę, ale one także nie przyniosły oczekiwanych efektów. Powoli w Kościele katolickim krystalizowało się przekonanie, że problem, który przyczynił się do wystąpienia Lutra, jest poważny i wymaga gruntownej reformy wewnętrznej, a nie tylko zwalczania herezji tradycyjnymi i coraz mniej skutecznymi metodami.
1517 wystąpienie Marcina Lutra,
1519 elekcja Karola V Habsburga na cesarza,
1527 założenie pierwszego uniwersytetu luterańskiego w Magdeburgu,
1534 - 1540 powstanie zakonu jezuitów,
1542 reforma inkwizycji,
1545 - 1563 obrady soboru trydenckiego,
1582 kalendarz gregoriański.
Hierarchia kościelna wobec „nowinek religijnych” i wystąpienia Lutra
Wystąpienie Marcina Lutra w 1517 r. nie spotkało się z jednoznacznym przyjęciem ze strony ludzi Kościoła katolickiego. Część wyższych hierarchów piastowała swoje stanowiska nie z powołania czy aby realizować religijne cele, a dla wygody, zysków, prestiżu i władzy, jaką zapewniały im godności kościelne. Tacy hierarchowie z pewnością byli zaniepokojeni i wrodzy postulatom wzywającym do ubogiego i prawego Kościoła. Pamiętać jednak należy, że większość ówczesnego kleru to byli ludzie wykształceni, reprezentujący wysoki poziom moralny. Do takich osób należał sam Luter i jego bezpośredni przełożeni, ale też oponenci, jak Tetzel czy nuncjusz Kajetan. Wszyscy uważali, że Kościół wymaga zmian i naprawy.


Próby ratowania jedności Kościoła katolickiego – polityczne, religijne
Wystąpienie Lutra szybko wywołało podziały wewnątrz Kościoła. Konieczne były działania, które przywróciłyby mu jedność. Zgodnie z ówczesnymi wyobrażeniami i tradycjami można to było osiągnąć w dwojaki sposób:
odwołując się do tzw. „ramienia świeckiego”, czyli władzy politycznej sprawującej opiekę nad Kościołem i religią (w przypadku Niemiec był to cesarz),
poprzez siły wewnętrzne Kościoła, czyli zwołanie soboru powszechnego.
Początki rozwoju reformacji zbiegły się z końcem panowania Maksymiliana I (zm. 1519) oraz elekcją i początkiem rządów cesarskich Karola V (elekcja 1519). Rozproszenie aktywności politycznej Habsburgów na obszarze niemal całej Europy (sprawy w Hiszpanii, walka z Turcją, rywalizacja z Francją o wpływy we Włoszech i z Jagiellonami w Europie Środkowej) powodowało pozostawienie spraw niemieckich ich władcom oraz małą skuteczność w zwalczaniu postępującego rozbicia religijnego. Także papieże w obawie przed ograniczeniem swojej władzy przez sobór, niechętni byli jego zwołaniu. To pozwoliło nowym prądom religijnym okrzepnąć i zyskać poparcie polityczne.

Między „reformami” a herezją
Początki odnowy w Kościele katolickim związane były z papieżem Pawłem III (Aleksander Farnese, 1539‑1549). Był on zaliczany do tzw. papieży renesansowych (skupionych bardziej na sprawach świeckich – poprzez politykę we Włoszech, popieranie interesów rodziny i intensywny mecenat służący celom prestiżowym). Jednocześnie jednak przeprowadził reformę kolegium kardynalskiego, do którego weszli ludzie pragnący głębokiej odnowy i zmian w Kościele. Zwołał sobór w Trydencie w 1545 r. oraz popierał Jana Piotra Carafę (późniejszego papieża Pawła IV, 1555‑1559), który zreformował inkwizycję rzymską (1542), co pozwoliło m.in. szybko i zdecydowanie odpierać ataki na Kościół i jego dogmaty (a więc zapobiegać kolejnym rozłamom). Wreszcie za Piusa IV (1559‑1565) można mówić o początku zdecydowanych działań Kościoła w celu odzyskania utraconych na rzecz protestantów obszarów państwa, szkolnictwa, opieki społecznej itd. Częściowo osiągnięto to m.in. dzięki takim wybitnym jednostkom jak kardynał Karol Boromeusz, późniejszy święty.





Zwołanie soboru powszechnego do Trydentu
Wobec rysującego się od chwili wystąpienia Marcina Lutra rozłamu w Kościele, wzywano do przeprowadzenia soboru, który miałby rozpatrzyć zasadność pretensji i usunąć wszelkie kontrowersje. Udało się to zrealizować dopiero w 1545 r. w Trydencie. Wybór miejsca obrad nie był przypadkowy, gdyż sobór odbywał się wprawdzie we Włoszech, ale na terenach cesarstwa, co miało zapewnić bezpieczeństwo uznanym przed ponad dwudziestu laty za heretyków zwolennikom Lutra. Protestanci jednak się nie pojawili. Różnice polityczne i trudności w znalezieniu kompromisu sprawiły, że obrady z dużymi przerwami trwały do 1563 r. Ich efektem był szereg ustaleń, z których najważniejsze to:
uznanie wyższości papieży nad soborem;
przyjęcie dogmatu o nieomylności papieży;
ostateczne potwierdzenie tradycyjnych dogmatów i liturgii katolickiej.
Generalnie zdecydowano o nieustępowaniu protestantom, uznając, że prawdziwe porozumienie z nimi nie będzie możliwe.


Wyjaśnij, co oznacza słowo dogmat.
Odnowa starego Kościoła
Postanowienia soboru nakazywały dbałość o kształcenie kleru poprzez powołanie seminariów diecezjalnych. Wprowadzono zasadę przebywania duchownych w swoich parafiach i diecezjach, jak też regularną kontrolę poprzez wizytacje kościelne. Zakazano kumulowania beneficjów oraz zobowiązano do przestrzegania wszelkich nakazów i zakazów wynikających z reguł zakonnych.
Na użytek wiernych ogłoszono tzw. katechizm rzymski, precyzujący podstawowe prawdy wiary. Pozwoliło to łatwo i precyzyjnie określać, co będzie herezją i odejściem od prawowierności. Dla duchowieństwa opracowano w 1568 r. brewiarz, a w 1570 – mszał, które upodobniły liturgię w całym Kościele katolickim. Zwieńczeniem zmian stało się przyjęcie w 1592 r. oficjalnej wersji tekstu Biblii, tzw. Wulgaty i rezerwacja dla kleru wyłączności interpretacji jej tekstu.
Swoistym uzupełnieniem reform było wprowadzenie w 1582 r. nowego, tzw. „gregoriańskiego” kalendarza. Zniwelował on narastające niedokładności tzw. „kalendarza juliańskiego”, ustanowionego przez Juliusza Cezara. Kraje protestanckie i prawosławne nie chciały „podporządkować się decyzji papieża” i zwlekały z tymi zmianami do XVIII w., a Rosja nawet do wieku XX.

Wyjaśnij, czym różni się kalendarz juliański od gregoriańskiego.
Nowe siły do walki – nowy typ księdza, nowe zakony: jezuici
Odrodzenie wewnętrzne katolicyzmu nastąpiło m.in. dzięki powstaniu nowych, prężnych zakonów, jak również aktywizacji zreformowanych tradycyjnych zgromadzeń. Do pierwszej grupy z pewnością należy zakon jezuitów, powołany w latach 1534‑1540 przez późniejszego świętego Ignacego Loyolę [czyt.: lojolę] (ok. 1491‑1556). Zakon kładł nacisk przede wszystkim na bezgraniczne posłuszeństwo przełożonym i papieżowi. Sięgnął do metod pracy misyjnej z powodzeniem wykorzystywanych wcześniej przez młody ruch protestancki. Skupiano się na pozyskiwaniu elit i oddziaływaniu na nie przez oświatę i wykształcenie oraz dostosowaniu praktyki i tematyki działań misyjnych do zastanego otoczenia (św. Franciszek Ksawery). Zapewniło to jezuitom niezwykłe i spektakularne sukcesy w postaci szeregu nawróceń i pozyskania zwolenników w misjach na świecie (Ameryce Południowej, Indiach, Chinach itd.). Wywołało jednak także wściekłe ataki propagandowe ze strony najbardziej poszkodowanych, czyli protestantów i starych zakonów katolickich (np. franciszkanów i dominikanów), którzy budowali „czarną legendę jezuitów”.








Szkolnictwo i nauka
Jednym z najważniejszych pól konfrontacji między protestantyzmem a katolicyzmem w czasach wczesno nowożytnych okazywała się szkoła i nauka. W miastach protestanckich powstawały średnie szkoły humanistyczne na wysokim poziomie kształcenia o protestanckim charakterze. Tak powstały słynne gimnazja np. we Wrocławiu, Toruniu, Gdańsku. Władcy zakładali lub reorganizowali uniwersytety na modłę luterańską. W 1527 r. powstała pierwsza taka uczelnia w Marburgu, a w 1544 polski lennik Albrecht Hohenzollern [czyt.: hohencolern], książę pruski, założył uczelnię w Królewcu.
Założyciel zakonu jezuitów, Ignacy Loyola, nakazał zakładanie szkół, w których uczono nie tylko teologii, ale klasycznych nauk humanistycznych, języków współczesnych obok łaciny, wreszcie matematyki i nauk przyrodniczych. Wydany w 1598 r. specjalny podręcznik zawierał nowoczesne wskazówki pedagogiczne stosowane w szkołach prowadzonych przez jezuitów. Zaczęła powstawać sieć szkół średnich i wyższych, które dzięki wysokiemu poziomowi i dostępności zdominowały oświatę w znacznej części Europy.
Skuteczność tego szkolnictwa budziła niechęć i zawiść protestantów, którzy często na drodze administracyjnej utrudniali powstawanie szkół jezuickich.
Scharakteryzuj osiągnięcia misyjne jezuitów.
Scharakteryzuj osiągnięcia jezuitów na polu oświaty.
Wymień działania i reformy, które podejmował Kościół katolicki, aby powstrzymać postępy reformacji.
Sztuka
Kolejną dziedziną, w której stoczono walkę o „rząd dusz”, czyli wiernych i wpływy, była sztuka. Architektura, rzeźba, malarstwo, muzyka, teatr - wszystkie te dziedziny twórczości wykorzystywane były przez Kościół dla celów propagandowych i do walki ideologicznej. Protestanci krytykowali rozrzutność i przeznaczanie wielkich kwot na „czcze ozdoby” w kościołach, które ich zdaniem odciągały uwagę od istoty wiary, tzn. wsłuchiwania się w słowo boże i „przeżywanie Boga”. W początkowej fazie reformacji wiele kościołów „oczyszczono” z rzeźb, obrazów i wszelkich ozdób. Tymczasem katolicy podtrzymywali tradycję, a nawet zintensyfikowali wpływ na wiernych poprzez sztukę. W tym celu fundowali wspaniałe wyposażenie kościołów – wielkie ołtarze, wspaniałe freski, olbrzymie organy. Wszystko ociekało złoceniami i urzekało bogato zdobionymi detalami. Z założenia miało to służyć zbliżeniu do Boga poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły człowieka: wzrok (obrazy, rzeźby), słuch (muzyka, głośne czytania), węch (kadzidła). Architektura kościołów, z wielką przestrzenią wspólną i podniesionym miejscem ołtarzowym obramowanym dekoracjami, przeciwstawiana była surowej pustce zborów protestanckich.
Propaganda
Reformacja przyciągnęła do siebie w początkach swojego rozwoju większość elit intelektualnych. Nacisk na słowo czytane i jego interpretację wydawał się nieść wolność myśli i refleksji religijnej, szybko okazało się jednak, że również nowe wyznania wymagają kontroli i ograniczeń. O ile w kościele katolickim było to zadaniem jego autonomicznych władz z papieżem na czele, o tyle w protestantyzmie najwyższym organem kontrolnym okazywał się władca świecki. Kontrola nie wyeliminowała jednak wzajemnych ataków zwaśnionych odłamów chrześcijaństwa. W XVI, XVII i XVIII w. ukazało się tysiące ulotek, książek, ale też obrazów i rzeźb krytykujących, wyśmiewających lub straszących wiernych ich przeciwnikami. W tych zmaganiach przez długi czas przewaga była po stronie młodych, dynamicznych zwolenników reformacji. Dopiero kontrreformacja i odrodzenie potrydenckiego katolicyzmu zaczęły przywracać równowagę.
Polityka
Najbardziej dramatycznym polem konfrontacji międzywyznaniowej stała się polityka. Przez kilka dziesięcioleci różnice religijne decydowały o współpracy lub rywalizacji państw, implikowały trwałe podziały, a przede wszystkim były powodem wielu konfliktów i wojen. Wprawdzie stosunkowo szybko zdołano je sprowadzić do roli raczej drugorzędnych, ale chętnie wykorzystywanych argumentów ideologicznych i propagandowych. Zróżnicowanie religijne z pewnością spowodowało triumf idei „racji stanu” i przyspieszyło proces „zeświecczenia” poczynań politycznych.
Odnowa życia zakonnego i rola zakonów
W walce z rozprzestrzeniającą się reformacją władze kościelne dużą rolę przypisywały zakonom. Szczególnie szeroki oddźwięk miała działalność kapucynów, którzy dzięki wewnętrznej reformie, silnie akcentującej życie w ubóstwie, stworzyli wzór zakonnika cieszącego się dużym autorytetem w społeczeństwie. Prężnie działał również zakon karmelitanek, zreformowany przez Teresę z Ávili, oraz karmelitów, zreorganizowany przez Jana od Krzyża. Symbolem kontrreformacji okazał się jednak zupełnie nowy zakon – Towarzystwo Jezusowe – znany pod nazwą jezuitów. Założył go w 1534 r. były żołnierz Ignacy Loyola. Zadaniem jezuitów była obrona autorytetu papiestwa i interesów kurii rzymskiej w krajach katolickich oraz odzyskiwanie wpływów Kościoła katolickiego w państwach ogarniętych reformacją, a także nawracanie pogan. Ponadto jezuici zajmowali się edukacją oraz działalnością wydawniczą. Zakon jezuitów był silnie scentralizowany, a zakonnicy składali dodatkowy ślub - wypełniać bez ociągania każdy rozkaz papieża. Dzięki temu zakon jezuitów stał się ważnym narzędziem w walce z reformacją.
Ćwiczenia
Co to jest sobór (też: powszechny)?
- rada biskupów w kościele prawosławnym
- świątynia prawosławna wyróżniająca się znaczeniem dla kultu
- kaplica pogrzebowa
- zwierzę futerkowe, daleki kuzyn sobola
- spotkanie biskupów całego Kościoła w celu ustanowienia praw kościelnych
Które z poniższych twierdzeń są dogmatami?
- Papież posiada tę nieomylność, jaką Boski Zbawiciel chciał wyposażyć swój Kościół w definiowaniu nauki wiary i moralności.
- Zauroczeni możemy być wieloma osobami, ale kochać, możemy tylko, tak naprawdę jedną.
- Wszelkie dobro i zło, które przydarza się człowiekowi, dzieje się za wolą Boga (jeden z dogmatów Islamu).
- Najświętsza Maryja Panna od pierwszej chwili swego poczęcia – mocą szczególnej łaski i przywileju wszechmogącego Boga, mocą przewidzianych zasług Jezusa Chrystusa, Zbawiciela rodzaju ludzkiego – została zachowana jako nietknięta od wszelkiej zmazy grzechu pierworodnego.
Uzupełnij zdania.
Wymienione wydarzenia ułóż w kolejności chronologicznej
- początek soboru trydenckiego
- ustanowienie inkwizycji rzymskiej
- ogłoszenie Indeksu ksiąg zakazanych
- zakończenie soboru trydenckiego
- powstanie zakonu jezuitów
życie w całkowitej izolacji., zbrojną walkę z innowiercami., życie w ubóstwie., posłuszeństwo wobec papieża.
Jezuici składali typowe śluby zakonne, a ponadto ślubowali ................................................................
Wskaż dwie decyzje soboru trydenckiego.
- Uznanie nakazu celibatu dla duchowieństwa.
- Uznanie prawa każdego wiernego do samodzielnej interpretacji Biblii.
- Uznanie nauki o predestynacji.
- Uznanie wiary za jedyne źródło zbawienia.
- Uznanie małżeństwa za sakrament.
Przyporządkuj wymienione państwa do odpowiednich kategorii.
państwa włoskie, państwo moskiewskie, Szwecja, Anglia, Portugalia, Francja, Hiszpania
| Państwa, które przyjęły postanowienia soboru trydenckiego bez zbędnej zwłoki: | |
|---|---|
| Państwa, które nie były zainteresowane przyjęciem postanowień soboru trydenckiego lub przyjęły je z dużym opóźnieniem: |
Słownik
(łac. caelibatus - bezżeństwo) bezżenność praktykowana przez osoby duchowne, czasem przez świeckie, składające śluby czystości; w niektórych religiach, np. Kościele katolickim, celibat obowiązuje zakonników i osoby pełniące funkcje kapłańskie
prawda wiary, teza religijna, zdefiniowana na soborach lub przez papieży i podana urzędowo do wierzenia pod rygorem utraty zbawienia
(łac. excommunicare) najwyższa kara kościelna, polegająca na wykluczeniu z życia Kościoła
(łac. haeresis - herezja) wyznawca poglądów religijnych sprzecznych z dogmatami religii panującej
(łac. catechismus) skrótowe zestawienie doktryny chrześcijańskiej
(franc. népotisme; łac. nepos - bratanek, siostrzeniec) faworyzowanie członków rodziny przy obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności
(p.łac. sacramentum) w chrześcijaństwie nazwa głównych rytualnych środków uzyskania łaski uświęcającej
(łac. seminarium) kościelny zakład dydaktyczny, kształcący duchownych
(ros. собор, sobor) zgromadzenie ogółu biskupów Kościoła katolickiego, obradujących nad sprawami całego Kościoła
(łac. Inquisitio – śledztwo, badanie) nazwa instytucji śledczo‑sądowniczej Kościoła katolickiego działającej od XIII do XIX wieku, utworzonej w celu wyszukiwania, nawracania i karania heretyków w oparciu o postanowienia ujęte w dokumentach soborowych, synodalnych oraz bullach papieskich.
(łac. Index librorum prohibitorum lub Index Expurgatorius) opracowywany i ogłaszany przez Kościół katolicki spis dzieł, których nie wolno było czytać, posiadać i rozpowszechniać bez zezwolenia władz kościelnych. W indeksie umieszczane były publikacje uznane za niezgodne z doktryną katolicką, wśród nich znalazły się też dzieła naukowe i filozoficzne, m.in. Galileusza, Immanuela Kanta, Kartezjusza, Keplera, Mikołaja Kopernika, Monteskiusza, Andrzeja Frycza Modrzewskiego czy Woltera.
(łac. Societas Iesu) inaczej jezuici - męski papieski zakon apostolski założony przez Ignacego Loyolę. Cechą charakterystyczną jego charyzmatu jest dyspozycyjność do służenia papieżowi we wszelkich możliwych dziedzinach, a zwłaszcza w zadaniach najtrudniejszych; w związku z tym nie ma ściśle ustalonego zakresu działania, gdyż wyznaczają go znaki czasu.




