Ewolucja modelu państw europejskich. Między Ludwikiem „Słońce” i Oliwerem Cromwellem a anarchią magnacką w Polsce
Francja Ludwika XIV. Absolutna władza monarchy
Ponadtrzydziestoletnie panowanie Ludwika XIII (1610–1643) to okres systematycznego wzmacniania władzy królewskiej we Francji i budowania monarchii absolutnej. Architektem zmian politycznych był kardynał Armand de Richelieu, który jako pierwszy minister faktycznie rządził państwem. Przyczynił się do ograniczenia roli arystokracji oraz złamania oporu i pozbawienia praw politycznych hugenotów.
Utrwalanie władzy absolutnej stało się też celem jego następcy, kardynała Jules’a Mazarina, oraz – już bezpośrednio – króla Ludwika XIV. Król Słońce dążył do samodzielnych rządów, lubił się przedstawiać jako wybitny władca i bardzo starannie dbał o własny wizerunek.
Podstawy absolutnych rządów. Ludwik XIII i jego pierwszy minister
Ludwik XIII (panujący w latach 1610–1643) w chwili śmierci ojca miał dziewięć lat. W czasie jego małoletności państwem kierowała – jako regentka – jego matka Maria de’ Medici, a bardzo duże wpływy zdobył jej faworyt Concino Concini. Był to okres wyraźnego regresu politycznego Francji. U władzy brakowało ludzi wybitnych i oddanych monarchii, a na bieżącą politykę destrukcyjnie działały dworskie intrygi. Zaogniały się stosunki między hugenotami (francuskimi protestantami) a katolikami, zaostrzała rywalizacja między arystokracją a dworem. Do tego dochodziła pogarszająca się sytuacja finansowa państwa.
Sytuacja uległa zmianie dopiero w 1624 r., gdy obowiązki pierwszego ministra zaczął pełnić kardynał Armand de Richelieu – jeden z najwybitniejszych mężów stanu w historii Francji. Nowy pierwszy minister swoją karierę rozpoczął jeszcze za panowania Henryka IV, który w 1606 r. mianował go biskupem Luçon. Dzięki protekcji Marii Medycejskiej w 1622 r. został mianowany kardynałem. Ludwik XIII obdarzył kardynała pełnym zaufaniem i uznał jego prymat w kierowaniu państwem. Richelieu okazał się godny tego zaufania, za cel swojej polityki obrał walkę o wzmocnienie autorytetu i władzy króla oraz obronę państwa przed wrogami zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi.

Całą drugą dekadę panowania Ludwika XIII wypełniła wojna, której celem była likwidacja hugenockiego „państwa w państwie”. Hugenoci w 1620 r. stanowili ok. 8 proc. ogółu ludności Francji i zamieszkiwali głównie jej południowe i zachodnie prowincje. Od 1598 r. na mocy edyktu nantejskiego cieszyli się dużymi swobodami religijnymi - mieli zapewnioną wolność polityczną i wyznania (choć nie mieli zgody na uprawianie kultu na terenie Paryża) oraz równouprawnienie wobec katolików, mogli tworzyć m.in. własne szkoły i uniwersytety, budować protestanckie kościoły czy szpitale. Gwarancją wydanego aktu prawnego było około sto tzw. miejsc bezpieczeństwa, w tym potężne twierdze La Rochelle i Montauban.
Ludwik XIII chciał zademonstrować swoją siłę, czego wynikiem było m.in. wcielenie Navarry (do tej pory połączonej z królestwem osobą władcy) do monarchii francuskiej. Na skutek walk armii królewskiej z oddziałami hugenockimi w 1621 r. hugenoci stracili ok. jednej trzeciej swojego dotychczasowego stanu posiadania, ale w zawartym w następnym roku pokoju uzyskali potwierdzenie dotychczasowych wolności religijnych na pozostałym terenie. Bunty hugenotów jednak nie ustawały: w 1625 r. doszło do kolejnej rebelii La Rochelle, dwa lata później francuscy protestanci otrzymali nawet dużą pomoc zbrojną z Anglii.

Co może świadczyć o dawnej potędze miasta?

Kardynał Armand de Richelieu nie był fanatykiem religijnym, ale po objęciu steru rządów kontynuował walkę z hugenotami. Widział w nich nie tyle wrogów religijnych, ile groźny czynnik polityczny, destabilizujący sytuację w państwie i angażujący obce mocarstwa w spory wewnętrzne. Armia królewska przystąpiła do oblężenia La Rochelle. Anglicy dwukrotnie starali się przyjść oblężonym z pomocą, ale ich okręty nie zdołały się przebić przez francuską blokadę. Po tragicznym 14‑miesięcznym oblężeniu twierdza skapitulowała 28 października 1628 r., spośród 28 tys. mieszkańców do kapitulacji dotrwało zaledwie 5,5 tys. W czerwcu następnego roku zaniechała oporu armia hugenocka walcząca w Langwedocji.
Państwo absolutne Richelieu
Sposobem na zwiększenie skuteczności rządzenia stawali się specjalni urzędnicy wysyłani przez królów na prowincję – tzw. intendenci. Pochodzili oni z mieszczaństwa lub drobnej szlachty, byli dobrze wykształceni, ale przez rodowód i skromny majątek zależni od woli monarchów. Bezdyskusyjnie wykonywali powierzone im zadania, a jednocześnie na prowincji bezpośrednio reprezentowali majestat królewski. Czynne przeciwstawienie się im oznaczało bunt.
Francja pod rządami Mazarina
Mazarin był kontynuatorem polityki swojego poprzednika – konsekwentnie zmierzał do wzmocnienia władzy królewskiej i utrwalenia absolutyzmu. W tym czasie w kraju narastał opór. Ożywiła się stara rodowa arystokracja, która w słabej regencji dostrzegła szansę na odzyskanie dawnych wpływów, utraconych na skutek umacniania się absolutyzmu. Natomiast mieszczanie i chłopi buntowali się przeciw obciążeniom podatkowym, nakładanym na nich z powodu nieustannie rosnących kosztów udziału Francji w wojnie trzydziestoletniej. Swoją pozycję polityczną usiłował też zwiększyć parlament paryski.
Król Słońce
W 1661 r. zmarł kardynał Mazarin. Król Ludwik XIV nie wyznaczył nowego pierwszego ministra, przejmując osobiście jego zadania. Wymagało to narzucenia sobie żelaznej dyscypliny i poświęcenia codziennie wielu godzin na pracę z ministrami i sekretarzami. Powstał typowy dla rządów absolutnych system rządów gabinetowych. Do tego doliczyć należy bardzo czasochłonne i uciążliwe obowiązki wynikające z rozbudowanej etykiety i funkcji reprezentacyjnych.
Ludwik potrafił jednak dobrać sobie grono uzdolnionych współpracowników, z których na plan pierwszy wybijał się bez wątpienia Jean Baptiste Colbert – szef administracji i finansów, markiz de Louvois – minister wojny oraz ministrowie spraw zagranicznych de Lionne i de Pomponne.
Przekonanie o swojej wielkości, ale też polityczna kreacja owej wielkości spowodowały niespotykaną od czasów antycznych autoreklamę władcy. To sam król miał ukuć określenie „państwo to ja”, czy „Król Słońce”. Uchybienie godności królewskiej było wystarczającym pretekstem do wszczęcia wojny (np. wojny z Holandią w 1672 r.). Rozkaz królewski stawał się prawem, a wydalenie z dworu oznaczało zepchnięcie na margines życia publicznego, niemal „śmierć publiczną”.
Wielkość Francji Ludwika Wielkiego
System absolutny, który powstał we Francji XVII w., spowodował olbrzymi wzrost znaczenia Francji na arenie międzynarodowej. Wynikało to przede wszystkim z ogromnego potencjału, jakim dysponowało to państwo. W drugiej połowie wieku doszło do serii wojen, w których był realizowany dawny plan osiągnięcia granic naturalnych (por. wyżej). Mimo rozwoju dyplomacji i znaczących sukcesów w zawieraniu sojuszy i szukaniu sprzymierzeńców, ostateczne rozstrzygnięcia i tak zapadały na polach bitewnych. Miały miejsce kolejne konflikty: wojna dewolucyjna (1667‑1668), wojna z Holandią (1672‑1679), wojna dziewięcioletna (1689‑1697). W wielu z nich Francja z powodzeniem samotnie walczyła z koalicją kilku państw. Jej zdobycze terytorialne wyznaczyły zasięg porównywalny z granicami dzisiejszej Francji, a Ludwikowi nadano przydomek Wielki.

Także państwo polsko‑litewskie było wciągane w plany francuskiej dyplomacji, stając się obiektem współzawodnictwa dworów wersalskiego i wiedeńskiego. Dwie polskie królowe: Ludwika Maria, żona Władysława IV, a później Jana Kazimierza, oraz Maria Kazimiera Sobieska, z domu d’Arquien, były promotorkami sprawy Ludwika XIV. Wreszcie Stanisław Leszczyński, antykról, a później legalnie obrany władca Rzeczpospolitej, był teściem króla Francji Ludwika XV.
Symbolem absolutyzmu i wielkości Francji Ludwika XIV stał się pałac w Wersalu. Dawny pałacyk myśliwski wzniesiony dla Ludwika XIII jego syn i następca przekształcił w największą rezydencję w Europie i otoczył wielkim, 500‑hektarowym parkiem (obecnie powiększonym do 800 ha). Przebudowę rozpoczęto w 1668 r., a w 1682 prace były na tyle zaawansowane, że przeniesiono tu z paryskiego Luwru oficjalną siedzibę dworu. Podstawowe prace ukończono w 1689, ale przez kolejne sto lat wznoszono następne budowle, m.in. pałace Grand i Petit Trianon czy sentymentalną „wioskę Marii Antoniny”.


Sztuka i nauka w królewskiej służbie
Przemiany ustrojowe we Francji miały przemożny wpływ na sztukę. Było to wynikiem pomyślnego rozwoju ekonomicznego i zmian zachodzących w społeczeństwie, a przede wszystkim w jego wciąż bogacących się elitach. Najważniejszą jednak zmianą była centralizacja. Władca miał pełną kontrolę nad większością elit, które sprowadził na swój dwór. To on narzucał kanon piękna, modę, kreował zamówienia artystyczne. Na rozwój poszczególnych dziedzin kultury wpływał w sposób nieco biurokratyczny. W tym celu powołał utrzymywane przez państwo instytucje centralne dla różnych dziedzin aktywności artystycznej i intelektualnej.
Powstały zatem:
1635 r. - Akademia Francuska (literatura i język francuski),
1648 r. - Królewska Akademia Malarstwa i Rzeźby
1661 r. - Królewska Akademia Tańca,
1663 r. - Królewska Akademia Inskrypcji i Literatury Pięknej,
1666 r. - Królewska Akademia Nauk,
1669 r. - Królewska Akademia Muzyki,
1671 r. - Królewska Akademia Architektury.
Przynależność do akademii gwarantowała uznanie, ale przede wszystkim zamówienia (czyli pracę) płynące z kręgów dworskich. Powstał mecenat państwowy, sterujący i kreujący kierunki służące władzy i ją sławiące.

Pompa etykiety i zacisze salonu
Narzucone przez monarchię absolutną, a szczególnie Ludwika XIV (panował przez 72 lata, a rządził osobiście przez 54) miejsce i zadania dla elit krajowych ograniczały się do uczestnictwa w ściśle sformalizowanym i zniewolonym etykietą życiu dworskim. Poranne wstawanie króla, śniadanie, audiencje, oficjalne spacery urastały do wydarzeń kulturalnych. Udział w tych wydarzeniach był konieczny, aby zapewnić sobie dochody i prestiż. Dość szybko jednak zaczęto poszukiwać autentycznych form uczestnictwa w kulturze. W takiej atmosferze narodziła się kultura salonu.
W drugiej połowie XVII w. zaczęły powstawać salony towarzyskie, prowadzone przez kobiety, a skupiające elity intelektualne kraju. Gospodynie gwarantowały, że zgromadzenia nie będą budziły podejrzeń o zabronioną działalność polityczną. Zapraszani intelektualiści kreowali sztukę konwersacji i dyskursu naukowego czy społecznego o przyswajalnym dla przeciętnego człowieka poziomie refleksji. Oczywiście bezpośrednia krytyka władzy nie wchodziła w grę, możliwa była jedynie w formie zakamuflowanej, idealistyczno‑utopijnej. Był to krok w kierunku późniejszego Oświecenia.
dla zainteresowanych
Francja Ludwika XIV - prezentacja
Nazwij formę rządów opisaną w przytoczonych fragmentach źródłowych, a następnie określ, czy zamieszczona niżej okładka XVII‑wiecznego traktatu filozoficznego stanowi ilustrację ideologii tejże formy sprawowania władzy. Uzasadnij odpowiedź.

Ćwiczenia
Odpowiedz na poniższe pytania.
wojny religijne, fronda, pierwszy minister, noc św. Bartłomieja, intendent
Jaką funkcję pełnił Mazarini?
..........................................
Jak nazywa się bunt możnych na początku panowania Ludwika XIV?
..........................................
Co nękało Francję przed edyktem nantejskim?
..........................................
Przeczytaj fragment testamentu politycznego Richelieugo i na jego podstawie oraz własnej wiedzy uzupełnij zamieszczone pod nim zdania.
Zapoznaj się z fragmentem testamentu politycznego Richelieugo i na jego podstawie oraz własnej wiedzy uzupełnij zamieszczone pod nim zdania.
Testament kardynała RichelieuDwie były choroby, toczące Francję: herezja i swawola. Obydwie uleczył Ludwik swoim orężem a moją radą. Pierwsza choroba tak się wyodrębniała, że w granicach jednego królestwa liczono wiele państewek. Religia tolerowana przez władców, ledwo raczyła tolerować prawowitego króla. Z dwunastu warowni przyznanych gwoli bezpieczeństwa, uczyniono tyleż przedmurzy buntu; w stu miastach płonęło zarzewie stu republik […]. Ja zmierzyłem się z tym smokiem, którego inni ministrowie, moi poprzednicy, lękali się podrażnić. Ludwik zdobywa […] i w tym jednym mieście zwycięża wszystkie wrogie żywioły. W jednym roku bierze trzysta zamków i w kilka niemal dni odnosi triumf, w granicach Francji zwycięża drugie królestwo i jakoby dwa razy zostaje królem.
Źródło: Testament kardynała Richelieu, [w:] Historia powszechna 1500–1548. Wybór tekstów źródłowych, oprac. S. Cynarski, Kraków 1981, s. 186–188.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie na podstawie jego treści oraz własnej wiedzy określ, które zdania zamieszczone w tabeli są prawdziwe, a które fałszywe.
Stany GeneralneWszyscy przyznają, że istnieją wypadki, przy których Stany Generalne są bezwzględnie potrzebne. Dotyczy to fundamentalnych praw państwa, tj. takich spraw, jak wykonywanie prawa salickiego, niewzruszalność domeny, okup za królów, jeżeli w czasie wojny dostali się do niewoli, regencja w tym czasie, jeśli król nie przewidział jej uprzednio; w tych wszystkich wypadkach wydaje się, że władza panującego, pozostająca jakby w zawieszeniu, nie może być zastąpiona inaczej, jak tylko przez zwołanie Stanów Generalnych. […] Należy jeszcze zauważyć, że dawniej uprawnienia stanów były większe niż ostatnio: król nie mógł nakładać nowych subsides bez zgody stanów; jest to zaznaczone w wielu momentach naszych dziejów, gdy podkreślano, że królowie, nie posiadający innych zwykłych dochodów poza dochodami z domeny, nakładali podatki jedynie za zgodą trzech stanów, skoro tylko było konieczne, aby ludność świadczyła ze swych dóbr na wydatki wojenne i obronę państwa. Pozostał jeszcze jakiś ślad tych starych uprawnień stanów w pewnych prowincjach królestwa, w których trzy stany z prowincji zbierają się, aby ustalić sumy mające być nałożone na ludność. Istnieje nadto jeszcze jeden szczególny wypadek, w którym trzy stany mają moc tworzenia prawa partykularnego, a mianowicie przy układaniu obowiązującego prawa zwyczajowego, będącego rzeczywistym prawem cywilnym prowincji. Podkreśla się w ten sposób starożytną wolność ludu francuskiego, który miał moc tworzyć dla siebie prawa, moc podobną do tej, jaką miał lud rzymski zasiadając w komicjach.
Źródło: Stany Generalne, [w:] Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, oprac. M. Kinstler, M.J. Ptak, Wrocław 1996, s. 59–60.
Słownik
(łac. absolutus - zupełny, bezwzględny), forma rządów, w której cała władza spoczywa w rękach monarchy, będącego źródłem prawa i stojącego ponad nim
rozporządzenie króla Francji Henryka IV wydanew 1598 r. w Nantes, określające zasady współistnienia katolików i protestantów
(z fr. fronde – proca) wojna domowa we Francji w latach 1648–1653, spowodowana niezadowoleniem części społeczeństwa z absolutystycznej polityki dworu królewskiego; rozpoczęła się od zatargu dworu z parlamentem i wybuchu powstania w Paryżu w 1648 r.; nazwa – odwołująca się do broni stosowanej przez dzieci – sugerowała nierozważne postępowanie uczestników buntu
nazwa wyznawców protestantyzmu, głównie kalwinizmu we Francji; od 1559 r. nazwa ich partii politycznej
(łac. intendens - dozorujący), urząd administracyjny w prowincjach francuskich
(śrdw.-łac rego - rządzę), rada sprawująca regencję, czyli wykonująca władzę w okresie małoletności, choroby lub dłuższej nieobecności w kraju prawowitego władcy
dawny parlament francuski, będący zgromadzeniem przedstawicieli trzech stanów: duchowieństwa, szlachty i mieszczaństwa (później tzw. stan trzeci)

