Obraz przedstawia dawny, osiemnastowieczny wygląd Pałacu Krasińskich w Warszawie od strony południowej. Pałac jest jednokondygnacyjny, z ozdobnym frontonem. Przed nim, na rozległym placu, stoi wysoka studnia, przy której pojone są konie. Po placu przechadzają się nieliczne osoby.
Obraz przedstawia dawny, osiemnastowieczny wygląd Pałacu Krasińskich w Warszawie od strony południowej. Pałac jest jednokondygnacyjny, z ozdobnym frontonem. Przed nim, na rozległym placu, stoi wysoka studnia, przy której pojone są konie. Po placu przechadzają się nieliczne osoby.
Czasy epoki stanisławowskiej wplecione w interesy obcych mocarstw
Widok na Pałac Krasińskich w Warszawie od południa.
Źródło: Zygmunt Vogel (1764–1826), Wikimedia Commons, domena publiczna.
Kultura czasów Stanisława Augusta Poniatowskiego
Według serwisu TripAdvisor Pałac Łazienkowski w Warszawie – letnia rezydencja Stanisława Augusta Poniatowskiego – to najchętniej odwiedzana atrakcja stolicy. Równie chętnie turyści oglądają odrestaurowane po II wojnie światowej sale Zamku Królewskiego oraz kamienice mieszczańskie i rezydencje magnackie z drugiej połowy XVIII w. W okresie tym w Polsce, podobnie jak na zachodzie Europy, inspirowano się filozofią oświecenia. Zrealizowano wiele ważnych projektów w dziedzinach architektury, malarstwa i rzeźby. Istotną rolę odgrywały tu mecenat króla, polegający na wspieraniu rodzimych i zagranicznych artystów, oraz działalność rodów magnackich. One również wcielały się w patronów nauk i sztuk. Owoce tych przedsięwzięć możemy podziwiać do dziś.
R1eNxQnMk9K4A1
Linia chronologiczna prezentująca wydarzenia między 1740 a 1822 rokiem. 1740 – Założenie w Warszawie szkoły średniej Collegium Nobilium 1740‑1764 wczesna faza oświecenia w Polsce. 1747 – otworzenie Biblioteki Załuskich dla publiczności. 6 września 1764 – elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski. 1765 – założenie czasopisma „Monitor”. 1765 – utworzenie Korpusu Kadetów. 1771 – zorganizowanie pierwszych „obiadów czwartkowych”. 1772 – I rozbiór Polski. 1773 – wprowadzenie reform w szkolnictwie. 1793 – II rozbiór Polski. 1822 – zakończenie epoki oświecenia w Polsce.
Historia Rzeczypospolitej Polskiej w XVIII wieku
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Stanisław August Poniatowski jako człowiek wszechstronnie wykształcony potrafił docenić rolę sztuki. W okresie jego panowania znacznie rozbudowano i upiększono Warszawę. Król kazał przebudować pałac położony na peryferiach Warszawy, nazwany Łazienkami, gdzie chętnie spotykał się z filozofami, pisarzami i poetami. W każdy czwartek organizował dla nich obiady. Jednym z najczęstszych gości był poeta Ignacy Krasicki. Król należał też do wielkich miłośników teatru.
Teatr Narodowy
W Polsce teatr działał już wprawdzie w XVI wieku, jednak był to teatr dworski – przedstawienia oglądali król i jego goście. Dopiero za panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1765 roku założono w Warszawie Teatr Narodowy dostępny dla wszystkich. Teatr spełniał również funkcję edukacyjną. Grane w nim sztuki wyśmiewały zacofaną i przeciwną reformom kraju starą szlachtę, w korzystnym świetle przedstawiając młodych reformatorów.
Przedsięwzięcia królewskie
W Polsce sztuka oświeceniowa związana jest w dużym stopniu z osobą króla. Stanisław August Poniatowski marzył o przebudowie Zamku Królewskiego w Warszawie od początku swojego panowania. W latach 60. i 70. udało się odnowić Gabinet Marmurowy, w którym dodano dekoracje w stylu klasycystycznym w postaci kolumn na ścianach. Prace remontowe na szeroką skalę rozpoczęły się jednak dopiero w latach 70. XVIII w. Wówczas pod okiem włoskiego architekta Dominika Merliniego powstały m.in. Sala Asamblowa, Sala Rycerska oraz pokój audiencjonalny króla. Innym ważnym przedsięwzięciem Stanisława Augusta był słynny Pałac Łazienkowski, pełniący funkcję letniej rezydencji monarchy (zrealizowane projekty można oglądać w galerii poniżej).
Slajd 1 z 3
R1IrgcoqcmTdq
Fotografia przedstawiająca pałacowy gabinet marmurowy. Ściany wyłożone są marmurami: dębnickim (czarnym) i chęcińskim (czerwonym). Podłoga zrobiona jest z czarno‑białego marmuru ułożonego w szachownicę. Na ścianach widoczne są liczne złote zdobienia, typowe dla okresu baroku i rokoka. Na jednej z nich widać ogromny portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym. Wysoko, pod sufitem zawieszone są portrety królów i królowych. Na ścianach pod sufitem wiszą liczne portrety przodków Władysława IV z dynastii Jagiellonów, Wazów i Habsburgów. Na suficie widoczny jest fresk przedstawiający wpółnagą kobietę otoczoną cherubinami. To alegoria Sławy - Wieczności.
Gabinet Marmurowy wykonany według projektu Jakuba Fontany z 1768 r. Zwróć uwagę na złote zdobienia, typowe dla baroku i rokoka. Wskaż klasycystyczne elementy projektu.
Źródło: A. Ring L. Sandzewicz, własność Zamek Królewski, tylko do użytku edukacyjnego.
R15MHYUerbZxJ
Fotografia przedstawiająca neoklasycystyczny Pałac Łazienkowski w Warszawie. Przed pałacem znajduje się zbiornik wodny, do którego prowadzą schody, przed pałacem stoją pomniki i rzeźby.
Pałac Łazienkowski w Warszawie. Wskaż cechy klasycystyczne tej budowli.
Źródło: Puchaczka, licencja: CC BY 3.0.
R9YGMgsE6AgWP
Fotografia przedstawiająca wnętrze zamku Królewskiego w Warszawie, Salę Rycerską. Sala jest biała, ale cała udekorowana złotymi przedmiotami i detalami. Na suficie zawieszone są ogromne, kryształowe żyrandole. I drzwiami stoją postumenty z białymi, marmurowymi rzeźbami. Na wprost widza usytuowany jest duży obraz. Wnętrze budynku jest bardzo bogato zdobione.
Zamek Królewski w Warszawie, Sala Rycerska. Czego na pewno nie było w tym pomieszczeniu w czasach Stanisława Augusta Poniatowskiego?
Źródło: Carlos Delgado, licencja: CC BY 3.0.
Rzeźba
Rzeźba stanowiła ważny element wystroju domów mieszkalnych oraz gmachów publicznych. Również tutaj inspirowano się sztuką starożytną. Wielu przyszłych artystów szkoliło się we Włoszech, gdzie mogli doskonalić swój warsztat, kopiując antyczne rzeźby. Jednym z nich był przyszły kierownik pracowni rzeźbiarskiej na Zamku Królewskim, Andrzej Le Brun, odpowiedzialny za dostarczenie popiersi postaci historycznych do Sali Rycerskiej. Przykłady prac prezentuje poniższa galeria interaktywna.
Slajd 1 z 4
R1Frb8E3VQpfR
Fotografia przedstawiająca rzeźbę Chronosa autorstwa Jakuba Monaldiego w Sali Rycerskiej na Zamku Królewskim w Warszawie. Chronos ukazany jest jako stary, brodaty, ale muskularny mężczyzna. Unosi na plecach planetę, a w prawej ręce trzyma złotą kosę. Miejsce w którym stoi rzeźba jest bogato zdobione, dookoła jest wiele złotych elementów, obrazów, rzeźb.
Giacomo Monaldi, Chronos.
Źródło: Scotch Mist, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1DrO55R4xwnm
Fotografia przedstawiająca rzeźbę Alegorii Sprawiedliwości i Pokoju Andrzeja le Bruna w Pokoju Marmurowym w Zamku Królewskim w Warszawie. Rzeźba przedstawia anioła i kobietę z mieczem i wagą, dookoła nich widoczne są złote wykończenia i marmur. Między kobietą a aniołem umieszczona jest owalna tarcza zwieńczona koroną. Na tarczy widnieją naprzemiennie sylwetki orła w koronie i Pogoni Litewskiej. Obok rzeźby wiszą na ścianach portrety mężczyzn, poniżej okrągły, złoty zegar.
Andrzej Le Brun, alegorie Sprawiedliwości i Pokoju.
Źródło: Adrian Grycuk, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Rki3Vpv7zSaka
Fotografia przedstawiająca rzeźbę Jana III Sobieskiego na koniu. Pod koniem leży postać i unosi rękę do góry, Sobieski ma na sobie kapelusz z pióropuszem i płachtę.
Andrzej Le Brun, projekt pomnika Sobieskiego.
Źródło: Tadeusz Rudzki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RCJyAUdyw5o7m
Fotografia przedstawiająca rzeźbę popiersia Izabeli Lubomirskiej. Kobieta jest młoda, ma starannie ufryzowane włosy.
Józef JakubTatarkiewicz, popiersie Izabeli Lubomirskiej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Malarstwo
Spośród trzech czołowych malarzy polskiego oświecenia dwóch korzystało z mecenatu królewskiego. Marcello Bacciarelli, Włoch z pochodzenia, zasłynął dzięki licznym portretom Stanisława Augusta Poniatowskiego oraz przedstawicieli polskiej arystokracji. Bernardo Bellotto zwany Canalettem, również Włoch, malował z kolei widoki Warszawy. Dzięki jego precyzyjnym i szczegółowym obrazom możemy sobie dzisiaj wyobrazić, jak wyglądała stolica w czasach panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Co ciekawe, wzorowano się na nich przy odbudowie Warszawy ze zniszczeń po II wojnie światowej.
Slajd 3 z 3
R9EkkeJ6vQG4c1
Ilustracja przedstawia portret autorstwa Marcella Bacciarellego. Jest to ujęta w owalu podobizna, ukazująca Kazimierza Wielkiego. Król z długą siwą brodą i koroną na głowie opiera skrzyżowane dłonie na tarczy. Głowę ma zwróconą w lewą stronę i ubrany jest w złocistą szatę, na którą nałożony jest czerwony płaszcz. Tło portretu jest w odcieniu ziemistej zieleni.
Marcello Bacciarelli, „Kazimierz Wielki”, 1768-1771, Zamek Królewski, Warszawa, kolekcja.zamek-krolewski.pl, CC BY 3.0
RprGWRqNREtEn1
Ilustracja przedstawia portret autorstwa Marcella Bacciarellego ukazujący Bolesława Chrobrego w zbroi, na którą narzucony jest czerwony płaszcz, spięty klamrą. Na szyi króla, na złotym łańcuchu, zawieszony jest wisior z herbem. Prawa dłoń spoczywa na rękojeści miecza.
Marcello Bacciarelli, „Bolesław Chrobry”, 1768-1771, Zamek Królewski, Warszawa, kolekcja.zamek-krolewski.pl, CC BY 3.0
RURpQUooPf3D31
Ilustracja przedstawia portret autorstwa Marcella Bacciarellego, który ukazuje królową Jadwigę z głową obróconą w lewą stronę, ubraną w żółtą suknię. Kobieta na głowie ma założony welon oraz koronę, jej szyję zdobią podwójne perły. W prawej dłoni trzyma obrączkę.
Marcello Bacciarelli, „Królowa Jadwiga”, 1768-1771, Zamek Królewski, Warszawa, kolekcja.zamek-krolewski.pl, CC BY 3.0
Trzecim malarzem, o którym nie sposób nie wspomnieć, był Francuz Jan Piotr Norblin, który do Polski zaproszony został przez magnata Adama Czartoryskiego. Artystę interesowały sceny z życia codziennego wszystkich grup społecznych. Uwiecznił m.in. stroje z epoki, obrady sejmikowe i uchwalenie Konstytucji 3 maja.
Polskie malarstwo wyróżniało się na tle europejskiego tematyką patriotyczną. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się portrety władców i osób, które w przeszłości zasłużyły się swoją działalnością na rzecz ojczyzny, oraz ważne dla historii narodowej wydarzenia. Kilka przykładów obrazów z tamtego okresu można oglądać w poniższej galerii.
Slajd 3 z 3
R155my1emimS7
Obraz przedstawiający portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Król jest tu przedstawiony w zwykłych, codziennych szatach w kolorze niebieskim. Siedzi wsparty prawym ramieniem na klepsydrze. Jest zamyślony. Jego korona leży na stole. Otacza klepsydrę. Na drugim planie, przez okno widać pochmurne niebo.
Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego z klepsydrą, 1793. W jaki sposób artysta przedstawił monarchę? Zwróć uwagę na ułożenie postaci, strój i przedmioty na stole.
Źródło: domena publiczna.
R14H575nVGxmd
Obraz przedstawiający Kościół Świętego Krzyża w Warszawie. Tłumy ludzi spacerujących na ulicy obok kościoła, widoczne są powozy z ludźmi, konie. W tle kamienice mieszkalne. Kościół góruje nad budynkami. Ma elewację z jasnego kamienia, dach pokryty czerwoną cegłą i szerokie schody z balustradą przed wejściem.
Bernardo Bellotto, Kościół Świętego Krzyża w Warszawie, 1778.
Źródło: domena publiczna.
R1KjArGfgSzDS
Rysunek przedstawiający postać szlachcica polskiego z szablą. Mężczyzna ubrany jest w długi kontusz, pod którym ma żupan. Na głowie ma wysoki kołpak. Przy pasie przytroczoną karabelę. a na nogach sięgające łydek buty, baczmagi.
Jan Piotr Norblin, Szlachcic polski, lata 90. XVIII w. Rozpoznaj trzy elementy typowe dla stroju polskiego.
Źródło: domena publiczna.
Muzyka
W czasach stanisławowskich w muzyce dominowała opera, wystawiana w teatrach publicznych oraz w rezydencjach elit przy okazji spotkań towarzyskich. W tych ostatnich często zatrudniano profesjonalnych muzyków i aktorów, którzy odpowiadali za organizację przedstawień teatralnych i koncertów. Sami goście czy gospodarze spotkań także prezentowali swoje umiejętności. Ówcześni doceniali np. talenty wokalne i aktorskie Heleny Radziwiłłowej oraz grę na klawesynie Izabeli Branickiej. Do dziś zaś profesjonalni muzycy wykonują utwory niezwykle uzdolnionych muzycznie braci Michała Kazimierza i Michała Kleofasa Ogińskich. Obok repertuaru poważnego nie brakowało repertuaru lżejszego, tanecznego (na ilustracji poniżej pary tańczące poloneza).
R19Nq2w48Avix
Obraz przedstawiający scenę rodzajową. W pałacowej Sali trwa bal. W kącie Sali widać dwóch muzyków przygrywających do tańca. Sala wypełniona jest szlachtą. Mężczyźni ubrani są w staropolskie kontusze, przy pasach mają przytroczone karabele. Kobiety mają długie, zdobne suknie. Na pierwszy planie widać mężczyznę prowadzącego kobietę w rytm poloneza.
Jan Piotr Norblin, Polonez. Do popularnych ówcześnie tańców należały polonez, mazurek i krakowiak.
Źródło: domena publiczna.
Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
RM2R9ZSVtsdL51
Piętrowy pałac stoi nad wodą. Na parterze okna są wysokie, na pierwszym piętrze standardowych rozmiarów. Jego fasadę zdobią rzeźby i kolumny. Po jego dwóch stronach i za pałacem znajdują się drzewa.
Pałac na Wodzie. Łazienki Królewskie w Warszawie
Źródło: fot. Artur Malinowski, licencja: CC BY 2.0.
R12EGTbEePfMB1
zadanie interaktywne
Pałac w Łazienkach zbudowany był w modnym pod koniec XVIII wieku stylu klasycystycznym, czyli wzorowanym na antyku. Do architektury starożytnej nawiązują...
kolumny.
rzeźby.
fosa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RgQJRnjL5Irpf1
Na placu stoi piętrowy budynek. Przed budynkiem leżą pnie drzew, trzech ludzi - w tym dwóch żołnierzy. Jeden stoi z bronią na ramieniu, drugi rozmawia z kobietą, która trzyma kosz. Obok znajduje się część budynku, rusztowania i dźwig.
Teatr Narodowy na Placu Krasińskich w Warszawie.
Źródło: Zygmunt Vogel, domena publiczna.
R1BwnYCohSAtZ1
zadanie interaktywne
Powyższy rysunek przedstawia budynek Teatru Narodowego w Warszawie i najbliższą okolicę. Przyjrzyj mu się uważnie i wskaż zdanie, które mogłoby być podpisem pod tą ilustracją.
Gmach Teatru Narodowego wzniesiono w stylu klasycystycznym.
Wszystkie budynki w Warszawie były już wówczas murowane.
Ulice Warszawy były zadbane, a w centrum miasta panował ład i porządek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Rx7U7g1uMuoxy1
Ćwiczenie 2
obrazk opis Możliwe odpowiedzi: 1. Gmach Teatru Narodowego wzniesiono w stylu klasycystycznym., 2. Wszystkie budynki w Warszawie były już wówczas murowane., 3. Ulice Warszawy były zadbane, a w centrum miasta panował ład i porządek.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R7gTlJUM2Fz0h
Przyporządkuj wydarzenia do odpowiedniej daty na osi czasu. 1748 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce 1760 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce 1764 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce 1775 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce
Przyporządkuj wydarzenia do odpowiedniej daty na osi czasu. 1748 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce 1760 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce 1764 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce 1775 Możliwe odpowiedzi: 1. II faza oświecenia w Polsce, 2. odkrycie ruin Pompejów, 3. wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski, 4. I faza oświecenia w Polsce
Przyporządkuj wydarzenia do odpowiedniej daty na osi czasu.
Połącz wydarzenia z datami
1764,
1775,
1760,
1748
odkrycie ruin Pompejów
I faza oświecenia w Polsce
wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski
II faza oświecenia w Polsce
R9IsevsWTM4qn
Uzupełnij luki w tekście. 1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 odkrycie ruin Pompejów
1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 I faza oświecenia w Polsce
1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski
1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 II faza oświecenia w Polsce
Uzupełnij luki w tekście. 1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 odkrycie ruin Pompejów
1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 I faza oświecenia w Polsce
1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 wybór Stanisława Augusta Poniatowskiego na króla Polski
1. 1748, 2. 1760, 3. 1764, 4. 1775 II faza oświecenia w Polsce
Ćwiczenie 4
R1R6uWnQiDjSE
Poszerz swoją wiedzę na temat charakterystycznych elementów stylu oświecenia w budownictwie, szukając dodatkowych informacji w dostępnych ci źródłach (np. w internecie, encyklopedii lub specjalistycznych publikacjach). Podaj co najmniej cztery budynki zbudowane w tym stylu w Polsce.
Poszerz swoją wiedzę na temat charakterystycznych elementów stylu oświecenia w budownictwie, szukając dodatkowych informacji w dostępnych ci źródłach (np. w internecie, encyklopedii lub specjalistycznych publikacjach). Podaj co najmniej cztery budynki zbudowane w tym stylu w Polsce.
Poszerz swoją wiedzę na temat charakterystycznych elementów stylu oświecenia w budownictwie, szukając dodatkowych informacji w dostępnych ci źródłach (np. w internecie, encyklopedii lub specjalistycznych publikacjach).
RQGCRuNhu2JOG
Podaj co najmniej cztery budynki zbudowane w tym stylu w Polsce. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 5
Przeanalizuj poniższą ilustrację i odpowiedz na pytanie.
RYPQZaQuhO4MO
Ilustracja
RYEqYCW34pDeC
Które elementy budynku wskazują na styl klasycystyczny? Możliwe odpowiedzi: 1. rzeźby wzorowane na antycznych, 2. symetria, 3. kolumnowy portyk, 4. monumentalizm, 5. bogactwo dekoracji i form ornamentalnych, 6. prosta fasada, bez zdobień
Które elementy budynku wskazują na styl klasycystyczny?
rzeźby wzorowane na antycznych
symetria
kolumnowy portyk
monumentalizm
bogactwo dekoracji i form ornamentalnych
prosta fasada, bez zdobień
RMCrteGWiZPIL
Zaznacz wszystkie elementy wskazujące na styl klasycystyczny budynków? Możliwe odpowiedzi: 1. rzeźby wzorowane na antycznych, 2. symetria, 3. kolumnowy portyk, 4. monumentalizm, 5. bogactwo dekoracji i form ornamentalnych, 6. prosta fasada, bez zdobień
Słownik 1
Łazienki Królewskie
Łazienki Królewskie
zespół pałacowo‑ogrodowy; letnia rezydencja Stanisława Augusta Poniatowskiego, położona w Ujazdowie (współcześnie część warszawskiej dzielnicy Śródmieście)