Między koncepcją Cavoura i koncepcją Bismarcka – zjednoczenie Włoch i Niemiec

Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dziedzictwo pokoleń". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Przełom cywilizacyjny XIX w. Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, na świecie i ziemiach polskich w II poł. i na pocz. XX wieku składa się z 6 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje najważniejsze wydarzenia na świecie, w Europie i na ziemiach polskich po okresie Wiosny Ludów. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: Fragment przemówienia Ottona von Bismarcka z 30 września 1862 roku, [w:] Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. Lenard, Warszawa 2001, s. 259.