„Ucieczka od wolności”. Ideologia i praktyka włoskiego faszyzmu, niemieckiego narodowego socjalizmu, i odmienność totalitaryzmu sowieckiego

Kategorie
Historia
Szkoła podstawowa IV-VIII

Element jest częścią modułowego podręcznika pt. "Dziedzictwo pokoleń". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Droga do Apokalipsy. Dążenia państw totalitarnych do II wojny światowej składa się z 4 modułów. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń poznaje zagadnienia dotyczące okresu historii dwudziestolecia międzywojennego. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: Aleksandr Sołżenicyn, Archipelag Gułag, t. 3, tłum. Jerzy Pomianowski, Warszawa 1990, s. 247–248.
  • Źródło: Edward Czapiewski, Jakub Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2012, s. 239–240.
  • Źródło: Martin Kitchen, Historia Europy 1919–1939, tłum. Tadeusz Rybowski, Hanna Szłapka, Wrocław–Warszawa–Kraków 1992.
  • Źródło: Jurij Drużnikow, Rozejrzyjcie się dzieci..., „Życie” 2000.
  • Źródło: Lenin o zasadach terroru, [w:] Paul Johnson, Historia świata (od roku 1917), Londyn 1989.
  • Źródło: Alan Bullock, Hitler i Stalin. Żywoty równoległe, t. 2, Warszawa 1994.
  • [w:] B. Mussolini, Doktryna faszyzmu, Lwów 1935, s. 25–26.
  • Mein Kampf, [w:] A. Hitler, Moja walka, tłum. P. Marszałek, I. Puchalska, Krosno 1992.