4. Formy wpływania obywateli na decyzje władz samorządowych
RG3gdzafHzVSI
Zdjęcie przedstawia dzieci, młodzież i osoby starsze, ubrane w mundurki. Stoją one za sobą w kilku rzędach. Scena ma miejsce na placu. Za osobami w mundurach widać wysokie drzewa oraz stojące osoby bez umundurowania.
Zdjęcie przedstawia dzieci, młodzież i osoby starsze, ubrane w mundurki. Stoją one za sobą w kilku rzędach. Scena ma miejsce na placu. Za osobami w mundurach widać wysokie drzewa oraz stojące osoby bez umundurowania.
Społeczeństwo obywatelskie – samoorganizujące się społeczeństwo
Tłum ludzi
Źródło: pixaby, domena publiczna.
Idea wolontariatu
Nauczysz się
analizować akty prawne regulujące działalność stowarzyszeń;
przedstawiać różne formy aktywności społecznej młodych ludzi;
definiować, czym jest wolontariat;
wyjaśniać, dlaczego młodzi ludzie podejmują różne formy aktywności społecznej;
formułować wnioski na temat przyczyn niewielkiego zaangażowania ludzi młodych w działalność w różnych organizacjach;
diagnozować poziom zaangażowania młodych ludzi w różne formy aktywności społecznej i uzasadniać przyczyny takiego stanu rzeczy.
Polecenie 1
Wykonaj zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach. Przygotuj schemat przedstawiający przykłady społecznej aktywności uczniów na terenie szkoły.
ROhv66aYE4C6K
(Uzupełnij) -.
Małoletni a stowarzyszenie
Ustawa Prawo o stowarzyszeniach dopuszcza możliwość bycia członkiem stowarzyszeń przez osoby małoletnieOsoba małoletniaosoby małoletnie, w tym osoby poniżej 16 roku życia. Jednakże osoby te mają ograniczone prawa.
Ustawa - Prawo o stowarzyszeniach
Art. 3. 3.
Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do stowarzyszeń według zasad określonych w ich statutach, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia. Jeżeli jednak jednostka organizacyjna stowarzyszenia zrzesza wyłącznie małoletnich, mogą oni wybierać i być wybierani do władz tej jednostki.
CART4 Źródło: Ustawa - Prawo o stowarzyszeniach, dostępny w internecie: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19890200104/U/D19890104Lj.pdf.
R1S1rlDa5Zc46
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne zakończenie zdania dotyczącego ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie z zacytowanym fragmentem ustawy osoba małoletnia poniżej 16 roku życia Możliwe odpowiedzi: 1. może założyć stowarzyszenie za zgodą przedstawicieli ustawowych., 2. może założyć stowarzyszenie za zgodą przedstawicieli ustawowych., 3. może brać udział w głosowaniach na walnych zebraniach członków poprzez swoich przedstawicieli ustawowych., 4. może być wybierana do władz stowarzyszenia przez swoich przedstawicieli ustawowych.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RW1SuZ8yPmiqj
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie ograniczenia dla małoletnich działających w stowarzyszeniach wynikające z tekstu ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Możliwe odpowiedzi: 1. przynależność do organizacji, 2. udział w wyborze władz organizacji, 3. głosowanie w walnych zebraniach członków, 4. bycie wybieranym do władz stowarzyszenia
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Należy podkreślić, że osoby poniżej 16 roku życia mogą co prawda być członkami stowarzyszeń, nie mogą natomiast głosować podczas zebrań. Nie mają też prawa do tworzenia tego rodzaju organizacji. Nie oznacza to jednak, że bycie niepełnoletnim członkiem stowarzyszenia nie daje żadnych możliwości podejmowania decyzji, czy wywierania wpływu na jego działalność. Taki wpływ jest możliwy, m.in. dzięki udziałowi w dyskusjach, które pozwalają wytyczać kierunki działania stowarzyszeń.
R2FTlAQrlRiMO
Zdjęcie przedstawia dwie kobiety i trzech mężczyzn. Dwóch mężczyzn siedzi przy stole. Jeden z nich pisze coś na laptopie. Stoi za nim kobieta w okularach i szarej marynarce. Obok po jego prawej stronie stoi kobieta w okularach i zawiązanym na ramionach swetrze , obok niej opiera się dłońmi o stół trzeci mężczyzna, ubrany w szarą, kraciastą koszulę. W tle, za osobami przedstawionymi na zdjęciu widoczna jest tablica powieszona na ścianie. Na stole rozłożone są dokumenty oraz czarne kubki na napoje.
Zaangażowanie w pracę w organizacjach społecznych uczy bezinteresowności, empatii, a także chęci wspierania drugiego człowieka bez oglądania się na osiąganie wymiernych korzyści.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
W ten sposób zdobywają także cenne doświadczenia, nie tylko w kontekście umiejętności argumentacji, zdolności do obrony własnego stanowiska czy, po prostu, słuchania siebie nawzajem. Szczególnie ważne jest także nawiązywanie bliskich relacji z innymi członkami grupy, współpracę, uczenie się umiejętności współpracy, której celem jest wspólne szukanie pól do działania dla stowarzyszenia, czy rozwiązań problemów jakie pojawiają się w toku prowadzonej przez stowarzyszenie działalności.
Zaangażowanie młodych? Dopuśćcie nas do głosu
Jeżeli ktoś zapytałby mnie, po co chcę się udzielać – myślę, że przede wszystkim z niepokoju. Niepokoju o przyszłość, w której to ja będę musiał żyć i wychowywać swoje dzieci.
Dualistyczna barykada (…) i komentarzowe wojny – super. Brakuje jeszcze wbijania sobie widelców w plecy na każde święta.
To nie jest tak, że wielu z moich znajomych nie chce się angażować. Po prostu, często nie mamy na to czasu – i możliwości. (...)
Myślę jednak, że najczęściej, jeżeli chodzi o osoby w moim wieku, chodzi właśnie o przyszłość. Przyszłość, która nas niepokoi – bo jest już przecież tuż za rogiem. Stąd walka o klimat, walka o państwo, liczne hasła „ponad podziałami”. Dorastam w Polsce – i boję się jej.
CART5 Źródło: Zaangażowanie młodych? Dopuśćcie nas do głosu, dostępny w internecie: https://publicystyka.ngo.pl/zaangazowanie-mlodych-dopusccie-nas-do-glosu.
Rq01UdeloRxrT
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdanie trafnie opisujące opinię autorki tekstu "Zaangażowanie młodych? Dopuśćcie nas do głosu" na temat działalności młodzieży w organizacjach. Możliwe odpowiedzi: 1. Autorka tekstu uważa, że współczesna młodzież, w tym ona sama, nie chce się angażować w działalność w organizacjach, ponieważ się boi., 2. Zgodnie z opinią autorki działalność w organizacjach jest traktowana przez młodzież jako działalność „bez przyszłości”., 3. Autorka tekstu przyczynę podejmowanej przez siebie i innych działalności upatruje w obawach o to, w którym kierunku podąża przyszłość państwa, w jakim żyje., 4. Zgodnie z opinią autorki tekstu młodzież jest zniechęcona do działalności w organizacjach, ponieważ nie widzi w niej sensu.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R1HmGVmSmyNpD
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Analizując tekst źródłowy zwróć uwagę na argumenty, które wymienia autorka tekstu, aby wyjaśnić swoją i innych motywację dotyczącą podejmowania działalności w organizacjach.
Autor tłumaczy przyczyny działalności młodych w organizacjach w ich niepokoju o swoją przyszłość, w której będą musieli żyć i wychowywać swoje dzieci.
A gdyby jednak…?
Jeżeli jednak osoby małoletnie chciałyby mieć udział w powstaniu stowarzyszenia mogą zaproponować to osobie pełnoletniej. Wówczas to ona zbiera siedem osób, które są osobami fizycznymi – obywatelami polskimi posiadającymi pełną zdolność do czynności prawnych (ukończyły 18 lat i nie są ubezwłasnowolnione) i nie pozbawionymi praw publicznych. One to:
Tworzą statut stowarzyszenia.
Organizują walne zgromadzenie, podczas którego podejmują uchwałę o założeniu stowarzyszenia, uchwalają również statut i dokonują wyboru władz.
Wysyłają wniosek o rejestrację stowarzyszenia w KRSKRS (Krajowy Rejestr Sądowy)KRS (Krajowym Rejestrze Sądowym).
Po rejestracji zakładają konto bankowe i zgłaszają w urzędzie skarbowym dane uzupełniające (dane nieznane podczas rejestracji w KRS, np. numer konta bankowego). Po tych kilku krokach można rozpocząć działalność.
R1WxBvIQoHng4
Ćwiczenie 5
Uporządkuj we właściwej kolejności etapy zakładania stowarzyszenia. Elementy do uszeregowania: 1. Wysłanie wniosku o rejestrację stowarzyszenia do KRS., 2. Zgłoszenie danych uzupełniających., 3. Podjęcie uchwały o założeniu stowarzyszenia i zatwierdzeniu statutu., 4. Założenie konta bankowego., 5. Tworzenie statutu., 6. Zorganizowanie walnego zgromadzenia., 7. Dokonanie wyboru władz stowarzyszenia.
Uporządkuj we właściwej kolejności etapy zakładania stowarzyszenia. Elementy do uszeregowania: 1. Wysłanie wniosku o rejestrację stowarzyszenia do KRS., 2. Zgłoszenie danych uzupełniających., 3. Podjęcie uchwały o założeniu stowarzyszenia i zatwierdzeniu statutu., 4. Założenie konta bankowego., 5. Tworzenie statutu., 6. Zorganizowanie walnego zgromadzenia., 7. Dokonanie wyboru władz stowarzyszenia.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RDjpepuyZDPK11
Interaktywna gra ukazująca różne statystyki w zależności od wieku
Interaktywna gra ukazująca różne statystyki w zależności od wieku
Podziel czwórkę kolegów/koleżanek ze szkoły na dwie grupy. Każ im przyporządkować liczbę punktów: 1 punkt, 2 punkty, 3 punkty do zdań:
lubię matematykę;
lubię historię;
lubię WOS.
Zbierz wyniki i oceń w której grupie jakie przedmioty są najbardziej lubiane.
R18WX5q6pWSvM
(Uzupełnij) -.
Wolontariat
W przypadku osób małoletnich działalność w stowarzyszeniach przybiera formę wolontariatuwolontariatwolontariatu, szeroko rozumianego jako pomoc drugiemu człowiekowi. Słowo wolontariusz pochodzi od łacińskiego voluntarius [czyt: woluntarius], co oznacza „dobrowolny”, „ochotniczy”. Pierwotnie w języku polskim określenie to odnosiło się do praktykanta pracującego bez wynagrodzenia w celu zaznajomienia się z wykonywanym zawodem bądź do ochotnika w wojsku.
Jednym z pierwszych ludzi, którzy pojmowali wolontariat w ten właśnie sposób był pochodzący ze Szwajcarii pacyfista Pierre Cérésole [czyt: pier serezol].
RFT4MJyDMIflm
Czarno‑białe zdjęcie przedstawia mężczyznę w pozycji siedzącej, w średnim wieku, z krótkimi, zaczesanymi na bok włosami. Mężczyzna ubrany jest w ciemny garnitur, białą koszulę i czarny krawat. Dłonie trzyma splecione ze sobą i oparte o kolana.
Pierre Cérésole rozwijał ideę wolontariatu rozumianą przez niego jako współpracę i budowanie atmosfery braterstwa między społeczeństwami różnych narodów i kultur.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Pierre_C%C3%A9r%C3%A9sole#/media/Plik:PierreCeresole.jpg, licencja: CC BY 4.0.
W 1920 r. zorganizował pierwszy obóz, w skład którego weszli ochotnicy spośród walczących ze sobą uprzednio krajów. Ich celem miała być odbudowa ze zniszczeń wojennych jednej z wiosek w pobliżu Verdun [czyt: werdę]. Wkrótce, za jego przykładem pojawiło się wiele innych grup i jednostek starających się ochotniczą pracą realizować ideał pomocy drugiemu człowiekowi.
Po II wojnie światowej doszło do powstania wielu inicjatyw, a ślad nimi do utworzenia wielu organizacji, których celem była promocja wolontariatu. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych jest UNESCOUNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury)UNESCO, w ramach którego rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej (CCIVS). Celem działalności komitetu jest wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy. Organizacja działa jako łącznik do nawiązania kontaktów pomiędzy członkami a instytucjami międzynarodowymi, takimi jak Unia Europejska, czy różne agencje i fundacje ONZ.
RBYRHN9XA9Y8P
Ilustracja przedstawia biały napis "UNESCO" umieszczony pomiędzy fundamentem a dachem budynku, przypominające antyczne greckie świątynie. Tło ilustracji jest koloru niebieskiego.
Flaga UNESCO. Działający pod jej auspicjami Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej (CCIVS) zrzesza obecnie ponad 250 stowarzyszeń w 96 krajach świata. Organizacje te znacznie poszerzyły swoje pola działania w stosunku do pierwotnych idei Cérésola .
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Na obszarze Polski wolontariat także ma długą tradycję, choć dawniej tej formy działania tak nie nazywano. Ludzi pracujących społecznie, pomagających sobie wzajemnie, czy angażujących się na rzecz rozwiązywania problemów potrzebujących nazywano społecznikami lub altruistami. Takimi osobami byli m.in. Henryk Jordan i Janusz Korczak.
Współczesny wolontariat jest związany z pierwszymi latami po upadku komunizmu. W 1993 r. powstało w Warszawie Centrum Wolontariatu, które nieprzerwanie popularyzuje ideę działalności wolontariackiej oraz szkoli organizatorów i wolontariuszy. Najważniejszym celem Centrum było dotarcie do jak największej liczby osób, które swoim czasem, wiedzą i doświadczeniem chciałyby podzielić się z innymi, jak również do tych wszystkich którzy chcą korzystać z pomocy tej organizacji.
Społeczna apatia młodych?
Trzydzieści lat po przemianie ustrojowej wciąż zabiega się o budowanie społeczeństwa obywatelskiego, jednak – jak wynika z badań – próby te nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Zwłaszcza w przypadku młodzieży. (…) W tegorocznych badaniach CBOS na pytanie: „Czy Pan(i) poświęca swój wolny czas na działalność w którejś organizacji, stowarzyszeniu, ruchu, klubie lub fundacji?” twierdząco odpowiedziało 5,2 proc. młodzieży. Niedużo, ale i tak lepiej niż w 2002 r., kiedy odsetek ten wyniósł 2,1 proc. (…).
Co poszło nie tak? Nowemu pokoleniu, inaczej niż jeszcze kilka dekad wstecz, towarzyszą przecież sprzyjające warunki do podejmowania aktywności obywatelskiej – swoboda wyrażania własnego zdania, powszechny dostęp do informacji, łatwość zrzeszania się. Co więc stoi na przeszkodzie (…)? (…) Młodzi ludzie zdecydowanie chętniej skupiają się na budowaniu kariery aniżeli na działalności o charakterze wolontaryjnym. Skupieni są nierzadko na celach osobistych, spychają dobro wspólne na dalszy plan (…). Doskonale obrazuje to obecny boom na coaching – obserwujemy wysyp trenerów personalnych, którzy za niemałą sumkę pokażą, jak żyć, jak osiągać życiowe cele i stać się najlepszą wersją siebie.
(…) Gdzie leży problem? Młodzi chcą być słyszani, zdaje się jednak, że wciąż towarzyszy im przeświadczenie o braku realnego wpływu na działania podejmowane przez decydentów państwa. Brak poczucia sprawczości oddziałuje demotywująco. Bez wątpienia istotną rolę odgrywa też czas – młodzi ludzie coraz częściej muszą podejmować pracę zarobkową podczas studiów, aby móc się utrzymać w dużych ośrodkach miejskich. W kształtowaniu postaw obywatelskich zawodzi też edukacja. Uczniowie nie są zachęcani do podejmowania działań prospołecznych. Jedyną formą oferowaną przez placówki oświatowe są zajęcia związane z nimi samymi – w klubach sportowych, kołach teatralnych, samorządach szkolnych. Brakuje inicjatyw stymulujących rozwijanie się uczniów poza strukturami szkoły.
CART6 Źródło: Społeczna apatia młodych?, dostępny w internecie: https://fundacjarepublikanska.org/spoleczna-apatia-mlodych/.
R1WGktUUoIvhJ
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane informacje dotyczące tekstu "Społeczna apatia młodych?" są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli informacja jest prawdziwa lub „F” jeśli jest fałszywa.. Badania przeprowadzone w 2021 r. wskazały, że w porównaniu z 2002 r. większy odsetek młodzieży zdecydował się poświęcić swój wolny czas na działalność w różnych typach organizacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor tekstu wyraża opinię, że udział młodzieży w działalności organizacji, choć większy niż wcześniej, wciąż jest zbyt mały.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na podstawie tekstu można wysnuć wniosek, że kondycja polskiego społeczeństwa obywatelskiego na poziomie młodzieży jest bardzo dobra.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przyczyn słabego uczestnictwa młodzieży w działalności organizacji autor tekstu upatruje w zmianach ustrojowych, do których doszło w ciągu trzydziestu ostatnich lat.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane informacje dotyczące tekstu "Społeczna apatia młodych?" są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli informacja jest prawdziwa lub „F” jeśli jest fałszywa.. Badania przeprowadzone w 2021 r. wskazały, że w porównaniu z 2002 r. większy odsetek młodzieży zdecydował się poświęcić swój wolny czas na działalność w różnych typach organizacji.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor tekstu wyraża opinię, że udział młodzieży w działalności organizacji, choć większy niż wcześniej, wciąż jest zbyt mały.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na podstawie tekstu można wysnuć wniosek, że kondycja polskiego społeczeństwa obywatelskiego na poziomie młodzieży jest bardzo dobra.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przyczyn słabego uczestnictwa młodzieży w działalności organizacji autor tekstu upatruje w zmianach ustrojowych, do których doszło w ciągu trzydziestu ostatnich lat.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7
R59ON4q45QhH2
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Zapoznaj się ponownie z tekstem Społeczna apatia młodych? Zwróć uwagę na treści wskazujące, dlaczego młodzież nie podejmuje się działalności w różnego typu organizacjach.
Młodzi ludzie wolą skupiać się na budowaniu własnej kariery. Koncentrują się na celach osobistych zapominając o dobru wspólnym. Z drugiej strony ci, którzy chcą działać są przeświadczeni o tym, że ich słowa i działania nie mają wpływu na decyzje podejmowane przez władze państwa. Ponadto młodzi ludzie muszą często, obok nauki, podejmować pracę, co powoduje, że nie mają czasu na działalność w organizacjach. Jako kolejny argument wskazany jest wadliwie działający system edukacji, który nie zachęca młodych ludzi do podejmowania działań prospołecznych.
E‑wolontariat
Obecnie jedną z form działalności w ramach wolontariatu jest tzw. e‑wolontariate‑wolontariate‑wolontariat. Od wolontariatu tradycyjnego różni się tym, że:
dana praca, zadanie jest wykonywane zdalnie, za pośrednictwem internetu,
wykonywane zadania mają najczęściej formę tzw. mikrozadań, a więc zadań polegających na wykonaniu jednej, konkretnej czynności, której wykonanie zajmuje krótki czas (do 3 godzin).
RR1ww4FhbW2Ek
Zdjęcie przedstawia dłoń mężczyzny ściskającego wirtualną dłoń wychodzącą z monitora laptopa postawionego na stoliku. Obok komputera leży biała kartka papieru.
Do mikrozadań wykonywanych w ramach e‑wolontariatu można zaliczyć projektowanie strony internetowej, moderowanie forów organizacji, udzielanie porad, tworzenie i edytowanie tekstów bądź multimediów.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Taka forma działalności jest korzystna dla osób, które chcą realizować się w pracy polegającej na pomaganiu innym, ale z różnych powodów (studiują lub pracują do późna, są niepełnosprawne, mieszkają daleko od siedziby organizacji, w której chcą działać) nie mogą się podjąć wolontariatu w formie tradycyjnej.
R16GUHQxhYk63
Ćwiczenie 8
Połącz wymienione postaci i nazwy organizacji z odpowiadającymi im opisami. Pierre Cérésole Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy Janusz Korczak Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej (CCIVS) Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy Centrum Wolontariatu Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy UNESCO Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy
Połącz wymienione postaci i nazwy organizacji z odpowiadającymi im opisami. Pierre Cérésole Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy Janusz Korczak Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej (CCIVS) Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy Centrum Wolontariatu Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy UNESCO Możliwe odpowiedzi: 1. popularyzowanie idei działalności wolontariackiej w Polsce oraz szkolenie organizatorów i wolontariuszy, 2. społecznik, 3. twórca idei wolontariatu, 4. organizacja, w ramach której rozpoczął działalność Komitet Koordynacyjny ds. Międzynarodowej Służby Wolontariackiej, 5. wymiana doświadczeń pomiędzy organizacjami członkowskimi, tworzenie warunków do realizacji wolontariatu zagranicznego i gromadzenie informacji o ofertach pracy dla wolontariuszy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Podsumowanie
Jedną z form aktywności charakteryzującą społeczeństwo obywatelskie jest działalność w ramach tego społeczeństwa różnego rodzaju organizacji. Członkami organizacji są zwykli obywatele, którzy poświęcają swój czas i energię, aby poprzez pracę dla innych polepszyć jakość życia wszystkich członków społeczeństwa. Wśród takich obywateli są także osoby małoletnie, które działają jako wolontariusze.
Wolontariusz to osoba, która ochotniczo i bez wynagrodzenia wykonuje świadczenia na rzecz organizacji społecznych. Dzięki pracy jako wolontariusze możecie nie tylko pomagać, ale też poznawać nowych ludzi, zwiedzać inne kraje, a także zdobywać doświadczenie zawodowe. To bardzo ceniona przez pracodawców działalność. Pamiętajcie, wasza praca społeczna może być doceniona znacznie wcześniej – uczniowie, którzy pracowali jako wolontariusze, otrzymują dodatkowe punkty podczas rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej!
Pomaganie nakręca mnie. Informator dla wolontariuszyKatarzyna Braun
Katarzyna BraunPomaganie nakręca mnie. Informator dla wolontariuszy
Są ludzie, którzy dobrowolnie i bez wynagrodzenia niosą pomoc, angażują się w pracę na rzecz osób i instytucji działających w różnych obszarach życia społecznego. Można ich spotkać, m.in. w: domach dziecka, hospicjach, domach pomocy społecznej, muzeach i schroniskach dla zwierząt. Pracują w instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych, placówkach kultury, sportu i wielu innych. To wolontariusze.
CART13 Źródło: Katarzyna Braun, Pomaganie mnie nakręca. Informator dla wolontariuszy., dostępny w internecie: http://sektor3.wroclaw.pl/biblioteka/pomaganie-nakreca-mnie-informator-dla-wolontariuszy/.
Ćwiczenie 9
Po przeczytaniu powyższego tekstu wykonaj zadanie, pracując w parach.
Zastanów się, jakie motywy kierują ludźmi, którzy decydują się zostać wolontariuszami.
Zapisz wnioski i przedstaw pozostałej części klasy.
Rad9kPIcwopK4
(Uzupełnij).
Przypomnij sobie znaczenie pojęcia wolontariat.
Wolontariat stwarza wolontariuszowi szansę rozwijania własnych pasji, zainteresowań, zdobywania doświadczenia, również doskonalenia zawodowego. Wolontariat jest formą działania, które pozwala jednostce doświadczyć wglądu w siebie, odkrycia i rozwijania własnego ja, odnalezienia sensu własnego istnienia. Wolontariat stanowi formę życiowej pasji, pomysłu na życie, na osobiste spełnienie, doświadczenie szczęścia i satysfakcji, czyniąc jednocześnie dobro i wsparcie wszystkim potrzebującym.
Ćwiczenie 10
Zastanów się, dlaczego praca w wolontariacie może mieć pozytywny wpływ na wasze relacje społeczne. Wykorzystajcie zebrane wnioski do przygotowania krótkiego wystąpienia zachęcającego młodzież do pracy w wolontariacie. Uwaga: Wystąpienie nie powinno zawierać więcej niż dziesięć zdań.
R1YdmnpiyQPgq
(Uzupełnij).
Wskaż, jakie nowe umiejętności nabywasz angażując się w pracę wolontariatu.
Wolontariat to działanie pro bono. Działający nie oczekują i nie otrzymują za swoją aktywność wynagrodzenia. Pomaganie jest wartością samą w sobie. Jest to najlepsza motywacja do tego, aby zaangażować się w wolontariat. Podejmując się pracy wolontariackiej realizujemy określone zadania. Pozwalają one na zdobywanie doświadczenia, nabywanie nowych umiejętności i wiedzy. Wolontariusze mają większe szanse na zdobycie wymarzonej pracy. Bycie aktywnym może też istotnie pomóc w kontaktach z potencjalnymi pracodawcami. Pierwsza umowa o pracę dość często jest kontynuacją współpracy w ramach wolontariatu lub efektem doświadczeń wyniesionych z takiej właśnie działalności. Wolontariusze dzięki swojej aktywności mają okazję do nawiązywania nowych znajomości. Bardzo ważną korzyścią jest samorealizacja, wyjście poza ramy pracy zawodowej, możliwość wykazania się w działaniu.
Projekt
Polecenie 2
Przedyskutujcie, jakie są problemy w twojej miejscowości lub otoczeniu. Może któryś z mieszkańców potrzebuje wsparcia i opieki?
Wybierzcie taki problem, który moglibyście rozwiązać jako wolontariusze. Może moglibyście robić regularnie zakupy starszym, samotnym osobom lub pomagać innym w lekcjach?
Podzielcie się pracą.
Jeśli do realizacji projektu potrzebni są rodzicie, nie wahajcie się poprosić ich o wsparcie. Ale pamiętajcie, to wy jesteście wolontariuszami.
Przygotujcie dokumentację ze swoich działań w postaci zdjęć, reportażu filmowego lub prezentacji. Będziecie mogli pokazać swoją pracę w czasie wizyty w urzędzie gminy lub dzielnicy.
R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Słownik
osoba małoletnia
osoba małoletnia
osoba, która nie ukończyła 18 lat i nie zawarła małżeństwa
KRS (Krajowy Rejestr Sądowy)
KRS (Krajowy Rejestr Sądowy)
rejestr publiczny działający od 1 stycznia 2001 na podstawie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 o Krajowym Rejestrze Sądowym; rejestr ten daje możliwość uzyskania informacji o każdym podmiocie podlegającym obowiązkowi wpisu do tego rejestru
wolontariat
wolontariat
ochotnicza, dobrowolna praca na rzecz różnego rodzaju organizacji, która jest wykonywana bez wynagrodzenia
UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury)
UNESCO (Organizacja Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury)
organizacja wyspecjalizowana działająca w ramach ONZ, organizacja ta koordynuje działania służące rozwojowi międzynarodowej współpracy kulturalnej, oświatowej oraz naukowej; w tym celu tworzy standardy współpracy poprzez ustanawianie prawa międzynarodowego w wymienionych dziedzinach oraz mobilizuje społeczność międzynarodową dla wspólnych działań