RG3gdzafHzVSI
Zdjęcie przedstawia dzieci, młodzież i osoby starsze, ubrane w mundurki. Stoją one za sobą w kilku rzędach. Scena ma miejsce na placu. Za osobami w mundurach widać wysokie drzewa oraz stojące osoby bez umundurowania.

Społeczeństwo obywatelskie – samoorganizujące się społeczeństwo

Tłum ludzi
Źródło: pixaby, domena publiczna.

Formy wpływania obywateli na decyzje władz samorządowych

Nauczysz się
  • rozpoznawać różnorodne formy uczestnictwa obywateli w życiu publicznym;

  • przedstawiać formy wpływania obywateli na decyzje władz samorządowych;

  • podawać przykłady    realizacji     lokalnych     inicjatyw     mieszkańców     finansowanych z budżetów     obywatelskich oraz     przedsięwzięć     podejmowanych     przez młodzieżowe rady gminy/miasta;

  • wyjaśniać, jakie korzyści wynikają z aktywności publicznej obywateli.

Polecenie 1
RsSBQbnEMfe2u
zadanie interaltywne
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RilbBVnhMQEW2
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Zorientuj się, jakie przedsięwzięcia są podejmowane przez młodzieżową radę Twojego miasta lub gminy. Przedstaw je w kilku zdaniach.

RSz6OJ9SWgrKI
(Uzupełnij).

Rodzaje partycypacji politycznej

Mianem partycypacji politycznej określamy uczestnictwo w życiu politycznym wyrażające się dobrowolną aktywnością jednostki albo grup społecznych, zmierzające do wywierania wpływu na wybór rządzących i efekty działań politycznych.

Istnieją trzy formy partycypacji politycznej:

RNcBmQuCyfxB8
konwencjonalna rutynowa, np. aktywność wyborcza;, niekonwencjonalna związana z kontaktem osób ze światem polityki albo bezpośrednim uczestnictwem w polityce; polega na chęci wpływania na decyzje rządzących, np. poprzez organizację zgromadzeń, składanie petycji;, symboliczna uczestnictwo w wydarzeniach politycznych bez poczucia sprawczości, np. udział w pierwszomajowych pochodach w czasach PRL.
RiCuz9FUcJEWk
Wskaż preferowany przez ciebie rodzaj partycypacji politycznej i uzasadnij swój wybór
Źródło: MOs810, licencja: CC BY-SA 4.0.

Formy zgodnej z prawem partycypacji niekonwencjonalnej przedstawia poniższy schemat:

R1PsTLrKK6wrr1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: formy pokojowej partycypacji politycznej Elementy należące do kategorii formy pokojowej partycypacji politycznej Nazwa kategorii: formy indywidualne Elementy należące do kategorii formy indywidualne Nazwa kategorii: bojkoty Nazwa kategorii: pisanie petycji Nazwa kategorii: rozdawanie ulotek politycznych Koniec elementów należących do kategorii formy indywidualne Nazwa kategorii: formy zbiorowe Elementy należące do kategorii formy zbiorowe Nazwa kategorii: zaangażowanie w ruchy społeczne Nazwa kategorii: udział w innych przedsięwzięciach związanych z tematyką polityczną Nazwa kategorii: pikiety i manifestacje Nazwa kategorii: happeningi Nazwa kategorii: strajki Nazwa kategorii: blokady dróg Nazwa kategorii: portale internetowe np. Watchdog Nazwa kategorii: portale społecznościowe Koniec elementów należących do kategorii formy zbiorowe Koniec elementów należących do kategorii formy pokojowej partycypacji politycznej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FKiUATlpqxc
Ćwiczenie 1
Dopasuj rodzaj partycypacji politycznej do jej opisu. konwencjonalna Możliwe odpowiedzi: 1. rutynowa, 2. związana z udziałem w wydarzeniach politycznych bez poczucia sprawczości w zakresie podejmowanych decyzji, 3. związana z bezpośrednim uczestnictwem w polityce niekonwencjonalna Możliwe odpowiedzi: 1. rutynowa, 2. związana z udziałem w wydarzeniach politycznych bez poczucia sprawczości w zakresie podejmowanych decyzji, 3. związana z bezpośrednim uczestnictwem w polityce symboliczna Możliwe odpowiedzi: 1. rutynowa, 2. związana z udziałem w wydarzeniach politycznych bez poczucia sprawczości w zakresie podejmowanych decyzji, 3. związana z bezpośrednim uczestnictwem w polityce
R1MBGj7t6Pzpx
Ćwiczenie 2
Uzupełnij zdanie. Startowanie na prezydenta kraju jest przejawem 1. symbolicznej, 2. niekonwencjonalnej, 3. obligatoryjnej, 4. konwencjonalnej partycypacji politycznej.

Zgromadzenia

Sprawy dotyczące organizacji zgromadzeń reguluje Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach.

Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach

Zgromadzenie jest zgrupowaniem osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu w celu odbycia wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych.

CART10 Źródło: Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 6.08.2020].

Zgodnie z polskim prawem zakazane jest uczestniczenie w zgromadzeniach osób mających przy sobie broń, materiały wybuchowe, wyroby pirotechniczne albo inne niebezpieczne materiały lub narzędzia.

Przepisy Ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach przewidują trzy rodzaje zgromadzeń:

  • zgromadzenia tzw. zwykłe (nie ingerujące w ruch drogowy i ingerujące w ruch drogowy);

  • zgromadzenia spontaniczne (odbywające się w związku z zaistniałym nagłym i niemożliwym do wcześniejszego przewidzenia wydarzeniem związanym ze sferą publiczną, którego odbycie w innym terminie byłoby niecelowe lub mało istotne z punktu widzenia debaty publicznej);

  • zgromadzenia cykliczne (zgodnie z art. 26a ust. 1 Ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach organizowane za zgodą wojewody).

R1UNLBMecIY90
Zastanów się, czy istnieje możliwość równoległego przeprowadzenia kolidujących ze sobą zgromadzeń. Jeśli tak, wskaż, jakie warunki powinny być spełnione. Jeśli nie, uzasadnij dlaczego.
Źródło: 1957birth, licencja: CC BY-ND 4.0.

Jednym z wyznaczników podziałów zgromadzeń publicznych jest ich forma. Podział ten przedstawia poniższy schemat:

RW2nSWsEeSiol
Hapening Zorganizowane wydarzenie protestacyjne, często mające charakter narracyjny, którego celem jest protest przeciwko decyzjom władz., Pikieta Protest lub wyrażenie poparcia przez grupę obywateli przed budynkiem użyteczności publicznej lub w miejscu utrudniającym przemieszczanie się, np. droga, ulica., Manifestacja Pochód mający na celu zaprotestowanie np. przeciw działaniom władz bądź obowiązującemu prawu lub wyrażający poparcie.

Prawo do manifestowania jest zapisane w ustawie zasadniczejustawa zasadniczaustawie zasadniczej, a władza nie może tego prawa racjonować poprzez wyrażanie zgody lub jej brak. Wystarczy, że obywatele złożą pisemne zawiadomienie o chęci zorganizowania manifestacji, informując organ gminy lub centrum kryzysowe o swoich zamiarach. W przypadku zgromadzeń spontanicznych nie jest to potrzebne. Jedynie zgromadzenia cykliczne wymagają uzyskania zgody wojewody na ich organizację.

Trwające zgromadzenie może być rozwiązane w następujący sposób:

Ra7fBWDDPpWEV1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: rozwiązanie trwającego zgromadzenia Elementy należące do kategorii rozwiązanie trwającego zgromadzenia Nazwa kategorii: decyzją organizatora lub przewodniczącego zgromadzenia Nazwa kategorii: poprzez jego zakończenie zgodnie z wcześniejszymi planami Nazwa kategorii: decyzją przedstawiciela organu gminy Elementy należące do kategorii decyzją przedstawiciela organu gminy Nazwa kategorii: gdy jego przebieg zagraża życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach Nazwa kategorii: gdy powoduje istotne zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego na drogach publicznych (jeśli nie miało ingerować w ruch drogowy) Nazwa kategorii: gdy narusza przepisy Ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach albo przepisy karne Koniec elementów należących do kategorii decyzją przedstawiciela organu gminy Nazwa kategorii: przez policję w określonych sytuacjach w przypadku zgromadzeń spontanicznych Koniec elementów należących do kategorii rozwiązanie trwającego zgromadzenia
Powody rozwiązania trwającego zgromadzenia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
(…)

Ustawa mówi wprost, że zgromadzenie (jego uczestnicy) nie może zakłócać przebiegu zgromadzenia organizowanego w pozostałych trybach wymienionych w ustawie (tzn. zgłaszanych do gminy czy centrów kryzysowych i tych, na które zgodę wydaje wojewoda).

Ustawa wymienia też sytuacje (art. 28. ust. 1), w których zgromadzenie może być rozwiązane (katalog ten nie różni się zasadniczo od wymienianych przez ustawę powodów przerywania innych rodzajów zgromadzeń).

CART11 Źródło: (…), dostępny w internecie: poradnik.ngo.pl [dostęp 18.08.2019].
RPtC4Bvm7KCVt
Wskaż rodzaj zgromadzenia o którym mowa w tekście. Możliwe odpowiedzi: 1. pikieta, 2. manifestacja, 3. zgromadzenie spontaniczne, 4. zgromadzenie cykliczne
Rsft9JlR3rBKT
Ćwiczenie 4
Zaznacz, w którym ze wskazanych celów mogą się odbywać zgromadzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. w celu organizacji uroczystości rodzinnych, 2. w celu osądzenia sprawcy przestępstwa przeciwko życiu, 3. w celu odbycia wspólnych obrad, 4. w celu wybrania nowego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta

Petycje

Sprawy dotyczące petycji reguluje Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.

RQPKVLr1ZRig41
Ilustracja interaktywna przedstawia mężczyznę w koszuli siedzącego przy stole. Mężczyzna zapisuje coś na kartkach leżących na stole. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Uregulowania prawne Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Art. 2. 1. Petycja może być złożona przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów, zwaną dalej „podmiotem wnoszącym petycję”, do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. 2. Petycja może być złożona w interesie: 1) publicznym; 2) podmiotu wnoszącego petycję; 3) podmiotu trzeciego, za jego zgodą. 3. Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Art. 3. O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna. Art. 4. 1. Petycję składa się w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej., 2. W imię dobra wspólnego Z przyjętego przez Sejm RP prawa o petycjach wynika, że może ją złożyć każdy obywatel RP samodzielnie lub w zorganizowanej grupie mającej wspólne cele. Składając petycję, można zaproponować zmianę prawa lub wprowadzenie pozytywnych zmian w jego wykonaniu. Musimy tylko pamiętać, że, składając petycję, powinniśmy działać w imię dobra wspólnego., 3. Do kogo składa się petycję? W Polsce możemy składać petycje do wszystkich organów administracji publicznej. Poniżej znajduje się wzór petycji, złożonej do wojewody dolnośląskiego. Zwróć uwagę na jej obowiązującą formę i adnotacje urzędowe, które określają czas wymagany do ustosunkowania się organów władzy publicznej do postulatów mieszkańców w niej określonych. Wymagany czas odpowiedzi na petycję wynosi 30 dni jednak nie później niż 3 miesiące. Na zdjęciu petycji, w prawym górnym rogu podana jest miejscowość oraz data. Pod datą zamieszczono dane adresata oraz podmiotu wnoszącego petycję. Poniżej, na środku umieszczono napis petycja oraz informację w jakim interesie jest ona wnoszona. Poniżej umieszczono treść petycji oraz podstawę prawną jej złożenia. W prawym dolnym rogu znajduje się pieczątka oraz podpis podmiotu wnoszącego petycję. petycja Źródło: dostępny w internecie: bip.gov.pl [dostęp 25.06.2020 r.].
Źródło grafiki: CC 0.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Petycję można wnieść zarówno w formie pisemnej, jak też elektronicznej. Nie można jedynie wnieść jej ustnie. Możliwe jest złożenie petycji tylko przez jedną osobę, która się pod nią podpisała. Wszystkie informacje dotyczące petycji są jawne, a organ, do którego jest adresowana, zamieszcza na swojej stronie internetowej informacje o niej i jej skan. Petycja powinna być rozpatrzona bezzwłocznie, nie później niż w terminie trzech miesięcy od daty złożenia (termin podstawowy). Organ, do którego petycja została skierowana, informuje składającego o sposobie jej rozpatrzenia w formie pisemnej albo elektronicznej. Jednocześnie sposób rozpatrzenia petycji nie podlega zaskarżeniu.

RrlCQf52bIZME
Podaj przykłady petycji w sprawie wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego.
Źródło: Stiopa, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 5
RVhva0mjqB4sI
Podaj podstawowy termin rozpatrzenia petycji. (Uzupełnij).
RE7uwLBurvdpo
Zaznacz odpowiedź najbliższą swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 miesiąc od daty złożenia, 2. 12 miesięcy od daty złożenia, 3. 6 miesięcy od daty złożenia, 4. 3 miesiące od daty złożenia

Referendum lokalne

Obywatele mają możliwość w sposób bezpośredni wpływać na decyzje władz. Referendum może być lokalne (na przykład dotyczące budowy wysypiska śmieci bądź oczyszczalni ścieków) albo ogólnopolskie. Najwięcej osób wzięło udział w referendum dotyczącym przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, w czerwcu 2003 roku. Frekwencja wyniosła wówczas 58,85 proc.

R15Dvf9fRNx1Z1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]referenda lokalne[/]
    • Elementy należące do kategorii [bold]referenda lokalne[/]
    • Nazwa kategorii: ze względu[br] na miejsce[br] przeprowadzenia
      • Elementy należące do kategorii ze względu[br] na miejsce[br] przeprowadzenia
      • Nazwa kategorii: gminne
      • Nazwa kategorii: powiatowe
      • Nazwa kategorii: wojewódzkie
      • Koniec elementów należących do kategorii ze względu[br] na miejsce[br] przeprowadzenia
    • Nazwa kategorii: ze względu [br]na przedmiot[br] głosowania
      • Elementy należące do kategorii ze względu [br]na przedmiot[br] głosowania
      • Nazwa kategorii: tematyczne
      • Nazwa kategorii: odwoławcze
      • Koniec elementów należących do kategorii ze względu [br]na przedmiot[br] głosowania
      Koniec elementów należących do kategorii [bold]referenda lokalne[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Referendum lokalne to powszechne głosowanie mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego. Może zostać przeprowadzone w gminie, powiecie oraz województwie. Odbywa się w innym terminie niż inne wybory i mają prawo wziąć w nim udział wszyscy pełnoletni obywatele, mieszkający na stałe na terenie jednostki, w której takie głosowanie się odbywa.

R15yLBP3DW1gk
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Procedura inicjowania referendum lokalnego przeprowadzonego na wniosek mieszkańców.
Polecenie 2
RRlA2TJHAEvSh
Rozważ, czy procedura inicjowania referendum na wniosek mieszkańców daje obywatelom realny wpływ na władze lokalne. Uwzględnij aspekt prawny oraz praktyczny. (Uzupełnij).
Polecenie 3
RC2n73U3Amku8
Podaj, na jakich etapach i czym procedura inicjowania referendum odwoławczego różni się od tej, jaka występuje przy referendum tematycznym. (Uzupełnij).
Polecenie 4
RrLEJvmnZqc3s
Przygotuj wniosek o przeprowadzenie referendum tematycznego dotyczący sprawy ważnej dla twojej gminy. (Uzupełnij).

Budżet partycypacyjny

Od kilku lat w wielu miastach w Polsce ludzie mogą włączyć się w przygotowanie budżetu obywatelskiego, zwanego też partycypacyjnym. W budżetach miast wydzielana jest pewna kwota pieniędzy, o której przeznaczeniu decydują sami mieszkańcy.

Polecenie 5

Zastanów się, jakie lokalne inicjatywy finansowane z budżetów obywatelskich są podejmowane przez mieszkańców Twojej miejscowości czy też osiedla. Przedstaw je w kilku zdaniach.

Rxzks93ibtZhf
(Uzupełnij).

Fundusz sołecki

Fundusz jest formą budżetu partycypacyjnego. Środki finansowe wyodrębnione w budżecie gminy, są zagwarantowane dla sołectw na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków ich życia. To zebranie wiejskie – czyli mieszkańcy danego sołectwa podejmują decyzje na co mają zostać wykorzystane ww. środki finansowe. Dlatego też, to samym mieszkańcom zależy na tym, aby środki były wydawane w sposób prawidłowy i efektywny.  Fundusz sołecki jest realizowany od 2009 r.

RMjr959dDOzJC
Efekt ogrodniczej partyzantki – kwiatowa grządka w miejsce rozebranego betonowego chodnika. Czy masz świadomość istnienia takich oddolnych inicjatyw mieszkańców, czy są dla ciebie nowością?
Źródło: Lampje, licencja: CC BY-SA 2.5.

Podsumowanie

Ważnym elementem sprawnego funkcjonowania demokratycznego państwa jest uczestnictwo polityczne jego obywateli. Polega ono na podejmowaniu działań, które wpływają na wybór rządzących, wspierają lub przeciwstawiają się instytucjom władzy oraz ustalonym przez nie decyzjom i ich skutkom.

Dla prawidłowego funkcjonowania demokracji nieodzownym elementem jest możliwość korzystania przez obywateli z praw i wolności politycznych, w tym organizowania zgromadzeń oraz składania petycji. Jedne i drugie cieszą się znaczną popularnością wśród polskich obywateli.

Obywatele mogą także zorganizować referendum. Uczestnicy referendum podejmują decyzję w sprawie lokalnej, która mieści się w zakresie zadań i kompetencji organów jednostki samorządowej.

Ćwiczenie 6
RvD3lVuf2UJVx
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Referendum powiatowe może dotyczyć tylko takich kwestii, które mieszczą się w granicach zadań i kompetencji organów powiatu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mieszkańcy gminy mogą się w drodze referendum samoopodatkować. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Referendum lokalne może się odbyć tego samego dnia, co wybory samorządowe w całym kraju. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z przedstawioną sytuacją i opierając się na przywołanej podstawie prawnej, wykonaj polecenie.

Pismem z 15 czerwca 2020 r. Jan Kowalski zawiadomił prezydenta miasta Przemyśl o zamiarze zorganizowania na terenie rynku tego miasta zgromadzenia 1 września 2020 r. Wiadomość ta dotarła do prezydenta miasta 31 lipca 2020 r., w związku z czym prezydent przygotował dla Jana Kowalskiego odpowiedź, informując, że zgromadzenie byłoby nielegalne.

1
Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach

Art. 7.
1. Organizator zgromadzenia zawiadamia organ gminy o zamiarze zorganizowania zgromadzenia w taki sposób, aby wiadomość dotarła do organu nie wcześniej niż na 30 dni i nie później niż na 6 dni przed planowaną datą zgromadzenia. (…)
3. Organ gminy, po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze zorganizowania zgromadzenia, udostępnia niezwłocznie na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej informację o miejscu i terminie organizowanego zgromadzenia.

CART10 Źródło: Ustawa z dnia 24 lipca 2015 r. Prawo o zgromadzeniach, dostępny w internecie: isap.sejm.gov.pl [dostęp 6.08.2020].
RA86NlTQOJc9v
Przedstaw, w jaki sposób prezydent Przemyśla uzasadnił swoje stanowisko, biorąc pod uwagę treść ustawy. (Uzupełnij).

Słownik

manifestacja
manifestacja

inaczej demonstracja; to wystąpienie zbiorowe, mające na celu wyrażenie opinii w ważnej społecznie sprawie; może być zarówno formą poparcia, jak i sprzeciwu, np. wobec rządzących, podjętych decyzji, zjawisk społecznych; manifestacje mogą przybierać różne formy: wieców, marszów, czy pikiet

pikieta
pikieta

forma społecznego protestu; zorganizowana grupa osób manifestuje, najczęściej przed gmachem jakiegoś urzędu, wykrzykując hasła z żądaniami i obnosząc je na transparentach

PRL
PRL

Polska Rzeczpospolita Ludowa; oficjalna nazwa państwa polskiego w latach 1952–1989

ustawa zasadnicza
ustawa zasadnicza

konstytucja

R14zEYYDVrtX6
{duzepole-Miejsce na Twoje notatki).