R1UMtW3tla5vq
Na obrazie przedstawiono starcie wojsk litewskich z krzyżackimi. Przeważa konnica, ale wraz z jazdą konną rycerze również walczą w zwarciu. Na ziemi leżą polegli, porozrzucane są tarcze, chorągwie i miecze. W tle walczą inne chorągwie, widać drzewa i niebo.

Henryk Sienkiewicz Krzyżacy

Bitwa pod Grunwaldem
Źródło: Wojciech Kossak, Grunwald, 1931, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Krzyżacy to powieść historyczna. Jej fabuła osadzona jest w średniowiecznej Polsce, w czasach panowania Władysława Jagiełły. Autor, opisując fikcyjne wątki i postacie, umieszcza w tle wydarzenia historyczne, związane z konfliktem polsko‑krzyżackim, którego zwieńczeniem w utworze jest bitwa pod Grunwaldem. Do napisania powieści przygotowywał się Sienkiewicz przez kilka lat, studiując materiały źródłowe takie jak: dokumenty archiwalne, mapy czy Roczniki słynnego kronikarza Jana Długosza. W ten sposób pisarz na kartach swej powieści stworzył niepowtarzalny i niezwykle ciekawy obraz średniowiecznej Polski i życia jej mieszkańców.

Dla zainteresowanych

Julian Krzyżanowski w jednym z esejówesejesejów poświęconych twórczości Henryka Sienkiewicza stwierdził żartobliwie, że wizja historii zaprezentowana na kartach powieści historycznych autora Trylogii miała tak wielką moc, że całe pokolenia Polaków wychowały się w przekonaniu, iż reżyserami zwycięstwa grunwaldzkiego poza Władysławem Jagiełłą są Maćko i Zbyszko z Bogdańca, a wycieczki Andrzeja Kmicica do obozu szwedzkiego ocaliły klasztor na Jasnej Górze. Tworzone przez Sienkiewicza w czasie zaborów powieści historyczne miały nie tylko barwnie rekonstruować przeszłość Rzeczypospolitej, ale także ukazywać jej dawną wielkość, a tym samym formować mit pozwalający wesprzeć morale i pokrzepić serca Polaków w latach narodowej niewoli.

esej

Bitwa pod Grunwaldem

Bitwa pod Grunwaldem, która rozegrała się 15 lipca 1410 roku, była jedną z największych bitew średniowiecznej Europy. Starło się w niej rycerstwo polsko‑litewskie z wojskami państwa zakonu krzyżackiego.
Wojska polsko‑litewskie ruszyły do boju, śpiewając BogurodzicęBogurodzicaBogurodzicę. Z początku lżej uzbrojone oddziały litewskie zostały zmuszone do ucieczki. Część sił krzyżackich ruszyła za nimi, co osłabiło pozostałych na placu boju. W tym czasie doszło
do nowego ustawienia szyków polskich i do ataku ciężkiej jazdy. O losach bitwy zadecydował powrót Litwinów oraz włączenie do walki sił polskich, które dotychczas nie brały udziału w bitwie.
Po kilku godzinach zmagań całkowite zwycięstwo odniosły wojska polsko‑litewskie. W bitwie poległ wielki mistrz Ulryk von Jungingen oraz wielu rycerzy krzyżackich. Wielu innych dostało się do niewoli. W ręce strony polsko‑litewskiej wpadły liczne chorągwie krzyżackie i działa. Po bitwie zwycięskie wojska zajęły większą część państwa zakonu krzyżackiego i stanęły pod krzyżacką stolicą Malborkiem. Oblężenie potężnego zamku ciągnęło się przez dwa miesiące. W końcu oblegający odstąpili
spod Malborka. Tym samym potęga krzyżacka została wprawdzie pokonana, jednak nie do końca zniszczona.

RxHGLnOQt0pvl
Chorągiew lwowska w bitwie pod Grunwaldem 15 lipca 1410 roku
Źródło: Artur Orlonow, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment dotyczący bitwy pod Grunwaldem i wykonaj związane z nim ćwiczenia.

Wydarzenia przed bitwą pod Grunwaldem w opowieści anonimowej kroniki konfliktu z Krzyżakami
Wydarzenia przed bitwą pod Grunwaldem w opowieści anonimowej kroniki konfliktu z Krzyżakami

Do króla przybyło dwóch posłów. Pierwszy był posłem króla Węgier i niósł obnażony miecz od wielkiego mistrza dla króla, a drugi był posłem księcia szczecińskiego i niósł podobny miecz dla księcia Witolda. Pierwszy rzekł: – Królu! Wielki mistrz przekazuje ci ten miecz, a bratu twojemu Witoldowi dalibyśmy inny miecz od marszałka, gdyby tylko był tu między nami obecny.
Król natychmiast wysłał pewnych posłańców do Witolda i polecił mu, by powstrzymał działania wojenne, do których już wraz ze swym ludem zamierzał przystąpić. Porzuciwszy swoich rycerzy, Witold szybko ruszył w pojedynkę. A gdy przybył, wspomniani posłowie przekazali mu miecz od marszałka i rzekli do króla
i do Witolda:
– Królu i Witoldzie! Wielki mistrz i marszałek ślą wam te miecze ku pomocy i zapraszają was do bitwy. Proszą też, byście sami wybrali jej miejsce, a wybrane nam oznajmili. Nie ukrywajcie się w gęstwinie tego lasu, który nie nadaje się do walki, i nie opóźniajcie przystąpienia do niej, żadną miarą jej bowiem
nie unikniecie.
Król i Witold z wielką łaskawością miecze przyjęli i to wielkiemu mistrzowi i marszałkowi przez posłów odpowiedzieli:
– Pomoc Boska jest dla nas najważniejsza, ale i te miecze przyjmiemy jako wsparcie dla nas. Z wielkim mistrzem walczyć chcemy i nie ukrywamy się w lasach, ponieważ z tym zamiarem tu przybyliśmy, by z wami walczyć, stąd nie możemy mieć forów od was. A wybór miejsca bitwy powierzamy woli i łasce Bożej.

krz_4 Źródło: Wydarzenia przed bitwą pod Grunwaldem w opowieści anonimowej kroniki konfliktu z Krzyżakami, tłum. Wojciech Mrozowicz.
Ćwiczenie 1
RZCxtKl8f2IZi
Odpowiedz na pytanie. Zaznacz poprawną odpowiedź.
Dlaczego dowódcy krzyżaccy przysłali dwa miecze królowi Władysławowi Jagielle i jego bratu Witoldowi?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
ReS7EVmuGFwMk
Odpowiedz na pytanie. Zaznacz poprawną odpowiedź.
W jaki sposób król Władysław Jagiełło zareagował na dar Krzyżaków?
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej fragmentem Roczników Jana Długosza na temat bitwy pod Grunwaldem.

RocznikiJan Długosz
Jan Długosz Roczniki

Kiedy zaczęły rozbrzmiewać pobudki, całe wojsko królewskie zaśpiewało donośnym głosem ojczystą pieśń: BogurodzicęBogurodzicaBogurodzicę, a potem, wznosząc kopie, rzuciło się do walki. Pierwsze jednak poszło do starcia wojsko litewskie. Na rozkaz księcia Aleksandra nie znoszącego żadnej zwłoki. […] A właśnie w tym momencie jedne i drugie oddziały starły się w środku doliny, która rozdzielała wojska, i obydwie strony wzniosły okrzyk, jaki zwykle wznoszą żołnierze przed walką. Krzyżacy na próżno usiłowali podwójnym wystrzałem z bombard porazić i zmieszać oddziały polskie, mimo że wojsko pruskie z głośniejszym krzykiem, silniejszym pędem i z większego wzniesienia zbiegło do walki. W miejscu starcia było 6 wysokich dębów, na które powłaziło i obsiadło ich gałęzie wielu ludzi – nie wiadomo, czy z królewskiego, czy krzyżackiego wojska – by oglądać z góry pierwsze starcie oddziałów i los jednego i drugiego wojska. […] A kiedy szeregi tak się zwarły, nie można było odróżnić tchórza od odważnego, dzielnego od opieszałego, bo jedni i drudzy przywarli do siebie jakby w jakimś splocie. […] Kiedy w końcu połamali kopie, przywarły nawzajem do siebie jedne i drugie oddziały i zbroje do zbroi tak, że naciskani przez konie, złączeni jedynie walczyli mieczami i wyciągniętymi nieco dalej na drzewcu toporami, a walcząc robili tak potężny huk, jaki zwykle jedynie w kuźniach wydają uderzenia młota. A wśród rycerzy walczących wtedy jedynie wręcz, mieczem, dostrzegano przykłady ogromnej dzielności.

Dlu_1 Źródło: Jan Długosz, Roczniki, [w:] Henryk Samsonowicz, Polska Jana Długosza, Warszawa 1984, s. 234.
Ćwiczenie 3

Przedstaw, w jaki sposób kronikarz oddaje podniosłość i gwałtowność opisanej sytuacji. Zwróć uwagę na język, jaki został użyty w dziele.

Rk9wPY7jvJleQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Ustal, jak Jan Długosz określa Bogurodzicę. Wyjaśnij, dlaczego rycerstwo polskie śpiewało tę pieśń przed bitwą pod Grunwaldem.

R1XfZvVp6le0y
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
R19ZmmsHYsWjQ
Na podstawie przytoczonego fragmentu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz Prawda, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo Fałsz, jeśli jest fałszywe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj zamieszczony fragment Krzyżaków Henryka Sienkiewicza, a następnie wykonaj związane z nim ćwiczenia.

KrzyżacyHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Krzyżacy

Mistrz […] skinieniem prawicy ruszył czternaście chorągwi żelaznego rycerstwa.

Gott mit uns!Gott mit unsGott mit uns! — zakrzyknął Wallenrod.

Chorągwie, zniżywszy kopie, poczęły z początku iść krokiem. Lecz równie jak skała stoczona z góry spadając coraz większego pędu nabiera, tak i one: z kroku przeszły w rysią, potem w cwał i szły straszne, niepohamowane, jako lawina, która musi zetrzeć i zdruzgotać wszystko przed sobą.

Ziemia jęczała i gięła się pod nimi.

[...]

Bitwa miała lada chwila rozciągnąć się i rozpalić na całej linii, więc polskie chorągwie poczęły śpiewać starą bojową pieśń św. Wojciecha. Sto tysięcy pokrytych żelazem głów i sto tysięcy par oczu podniosło się ku niebu, a ze stu tysięcy piersi wyszedł jeden olbrzymi głos do grzmotu niebieskiego podobny:

BogurodzicaBogurodzicaBogurodzica, dziewica, Bogiem sławiena Maryja! Twego syna gospodzina, Matko zwolena, Maryja, Zyszczy nam, spuści nam… Kiryjelejzon!…

I wraz moc zstąpiła w ich kości, a serca stały się na śmierć gotowe. Była zaś taka niezmierna zwycięska siła w tych głosach i w tej pieśni, jakby naprawdę grzmoty poczęły się roztaczać po niebie. Zadrżały kopie w rękach rycerzy, zadrżały chorągwie i chorągiewki, zadrżało powietrze, zakolebały się gałęzie w boru, a zbudzone echa leśne jęły odzywać się w głębinach i wołać, i jakby powtarzać jeziorom i łęgom, i całej ziemi jak długa i szeroka:

Zyszczy nam. spuści nam. Kiryjelejzon!…

A oni śpiewali dalej:

Twego dzieła krzciciela, bożycze, Usłysz głosy, napełń myśli człowiecze, Słysz modlitwę, jąż nosimy, A dać raczy, jegoż prosimy, A na świecie zbożny pobyt, Po żywocie rajski przebyt. Kiryjelejzon!

Echo powtórzyło w odpowiedzi: „Kiryjelejzooon!” — a tymczasem na prawym skrzydle wrzała już bitwa zacięta i zbliżała się ku środkowi coraz bardziej.

Łoskot, kwik koni, krzyki okropne mężów mieszały się z pieśnią. Ale chwilami krzyki cichły, jakby tym tam ludziom zbrakło tchu, i w jednej z takich przerw raz jeszcze można było dosłyszeć grzmiące głosy [...].

I znów runęło echo po boru: „Kiryjelejzooon!” Krzyki na prawym skrzydle wzmogły się jeszcze, lecz nikt nie mógł ni widzieć, ni rozeznać, co się tam dzieje, albowiem mistrz UlrykUlrykUlryk, który patrzył z góry na bitwę, stoczył w tej chwili pod wodzą LichtensteinaLichtensteinaLichtensteina dwadzieścia chorągwi na Polaków.

A zaś do polskiego hufca „czelnego”, w którym stali najprzedniejsi rycerze, przypadł jak grom Zyndram z Maszkowic i ukazawszy ostrzem zbliżającą się chmurę Niemców, zakrzyknął tak donośnie, że aż konie poprzysiadały w pierwszym szeregu na zadach:

— W nich! Bij!

Więc rycerze pochyliwszy się na karki końskie i wyciągnąwszy przed się włócznie, ruszyli.

krz_5 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy, Kraków 2003, s. 536–538.
Lichtensteina
Gott mit uns
Bogurodzica
Ulryk
Ćwiczenie 6

Wymień środki stylistyczne, które występują w podanym fragmencie Krzyżaków Henryka Sienkiewicza. Podaj przykłady tych środków i określ ich funkcje.

R1ZgJhIviLaFt
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Przeczytaj poniższy cytat i opisz, w jaki sposób pisarz przedstawił krzyżackie wojska. Wyjaśnij, jaki był cel takiego opisu wojsk wroga.

Chorągwie, zniżywszy kopie, poczęły z początku iść krokiem. Lecz równie jak skała stoczona z góry spadając coraz większego pędu nabiera, tak i one: z kroku przeszły w rysią, potem w cwał i szły straszne, niepohamowane, jako lawina, która musi zetrzeć i zdruzgotać wszystko przed sobą. [...] Ziemia jęczała i gięła się pod nimi.

RR1AwhFJbsY80

Bitwa pod Grunwaldem na obrazie Jana Matejki

Bitwa pod Grunwaldem jest obrazem o tematyce historycznej. Jest to scena batalistyczna przedstawiająca bitwę między wojskami polsko‑litewskimi a zakonem krzyżackim z 15 lipca 1410 roku. Była ona największą bitwą w okresie średniowiecza.

Jan Matejko, malując Bitwę pod Grunwaldem, przeprowadził wnikliwe badania historyczne, inspirując się między innymi Rocznikami Jana Długosza. Umieścił w obrazie autentyczne postacie historyczne. Artysta namalował ten obraz „ku pokrzepieniu serc” i dla podtrzymania uczuć patriotycznych w czasach zaborów.

RrjH1e2hJ9WhA1
Źródło: Jan Matejko, Bitwa pod Grunwaldem, 1878, olej na płótnie, Muzeum Narodowe, Warszawa, domena publiczna.

Obraz malowany jest techniką olejną na płótnie. Kompozycja jest otwarta, dynamiczna. Poszczególne elementy tworzą harmonijną, spójną całość. Utrzymany jest w ciemnej tonacji z przewagą barw zimnych. Światło skupione jest w centrum obrazu, wysuwając na pierwszy plan wielkiego mistrza zakonu krzyżackiego i księcia Witolda. Postacie te zbudowane są dodatkowo w oparciu o kontrast barw białej i czerwonej. Mimo zaciętej walki nie widać drastycznych scen otwartych ran czy rozlewu krwi. Obraz przepełniony jest postaciami, detalami i przedmiotami o symbolicznym znaczeniu.

R1NUvwLA7JZB4
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Bitwa pod Grunwaldem”, na którym książę litewski Witold, ubrany w czerwony żupan,w geście triumfu unosi miecz i tarczę do góry. Scena jest żywiołowa. Za Witoldem postacie tłoczą się, a po prawej stronie toczy się zacięta walka. W tle rozmazany krajobraz i kłębiące się chmury współgrają z pierwszym planem. Na ilustracji znajdują się interaktywne punkty z informacjami: 1. Książę Witold Kiejstutowicz - Wielki Książę Litewski, brat stryjeczny Władysława Jagiełły, w geście triumfu wznosi miecz i tarczę. W czasie bitwy dowodził siłami litewsko - ruskimi, chorągwiami smoleńskimi, tatarskimi i mołdawskimi, 2. Za plecami księcia widać walkę o chorągiew krzyżacką, która przechyla się ku ziemi. Obok dumnie powiewa na wietrze Chorągiew Wielka Królestwa Polskiego z białym orłem na czerwonym tle trzymana przez Marcina z Wrocimowic. Do tekstu dołączona jest ilustracja przedstawiająca wyżej opisaną scenę. 3. Pod kopytami konia księcia Witolda upada książę Konrad VII Biały, walczący po stronie zakonu krzyżackiego. Obok niego leży umierający komtur Malborka, Konrad von Lichtenstein. Do tekstu dołączona jest ilustracja przedstawiająca wyżej opisaną scenę.
R1G4QnlXvVTvu
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje scenę walki, w której udział biorą stłoczone postacie. W centrum znajduje się mistrz zakonu krzyżackiego Urlich von Jungingen, spadający z konia. W postać jeden z uczestników bitwy wymierza włócznię. Postacie u góry ukazane są w zbrojach. Nad postaciami unosi się biały płaszcz Urlicha von Jungingena. Postacie u dołu gestami wyrażają przerażenie. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty: 1. Urlich von Jungingen, wielki mistrz zakonu krzyżackiego, w bitwie pod Grunwaldem dowodził wojskami krzyżackimi. Został przedstawiony w chwili tuż przed śmiercią. Cios zostanie zadany Włócznią Świętego Maurycego, którą w 1000r. czesarz Otton III ofiarował Bolesławowi Chrobremu. Był to dowód uznania suwerenności Polski w Europie i powierzenia jej misji chrystianizacji na wschodzie, 2. Po jego lewej stronie, z uniesionymi rękami stoi Werner von Tettingen - komtur Elbląga. Jego obecność na obrazie ma znaczenie symboliczne, ponieważ w rzeczywistości wcześniej uciekł z pola bitwy. Do komentarza dołączona jest ilustracja z fragmentem opisanym powyżej.
Rk9sRTbV5lwYO1
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Ukazuje zbliżenie na dwie postaci. Rycerz z przodu ma hełm zdobiony pawimi piórami. Wojownicy na koniach uzupełniają tylko zbliżenie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Heinrich von Plauen nie brał udziału w bitwie. Po odparciu oblężenia Malborka przez wojsko polsko-litewskie został wielkim mistrzem zakonu krzyżackiego. Jego obecność na obrazie ma znaczenie symboliczne. Jan Matejko przypomina w ten sposób, że mimo przegranej w bitwie pod Grunwaldem, potęga zakonu krzyżackiego nie została złamana i dała początek państwu pruskiemu, które uczestniczyło w rozbiorach Polski.
Źródło: Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna.
R1MGXd3uPYYyz
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje on zbiorową scenę walki. Główną postacią jest Jan Żiżka, który wykonuje zamach mieczem na leżącą postać. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Jan ŽižkaTrocnova był czeskim bohaterem narodowym, genialnym dowódcą i strategiem, stosującym nowatorskie techniki wojskowe. W bitwie pod Grunwaldem służył jako najemnik w oddziale Jana Sokala z Lamberku. Na obrazie ukazany jest w momencie wymierzania ciosu mieczem komturowi tucholskiemu, Heinrichowi von Schwelbornowi.
R19Qx21NIntBX
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem". Ukazuje scenę z pola walki w dwu planach. Na pierwszym toczą bój dwaj wojownicy, a w tle ukazana jest scena zbiorowa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Jakub Skarbek z Góry przez wiele lat służył na dworze króla Węgier. W czasie bitwy strzegł chorągwi królewskiej razem z ośmioma najlepszymi rycerzami. Na obrazie ukazany jest w walce z Kazimierzem V, księciem szczecińskim, walczącym po stronie zakonu krzyżackiego.
R1GkUp3DdoNBu1
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Bitwa pod Grunwaldem”. Ukazuje detal z dalekiego planu obrazu. W tle bitwy znajduje się król Władysław Jagiełło wraz ze swoją świtą. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją i dwoma fragmentami obrazu przedstawiającymi detale: Władysław Jagiełło, król Polski, siedzi na koniu w okolicach lasu, w którym wojsko polsko-litewskie przeczekało Krzyżaków stojących w upale na otwartym polu. Otaczają go polscy dostojnicy. Jednym z nich jest najprawdopodobniej kardynał i doradca polskiego króla, Zbigniew Oleśnicki. Wskazuje on kopią niebo, na którym widać postać św. Stanisława ze Szczepanowa z rękami złożonymi w geście modlitwy - patrona Polski.
Jan Matejko, „Bitwa pod Grunwaldem” (fragment), 1875-1878, Muzeum Narodowe, Warszawa, Polska, domena publiczna
Polecenie 1

Wyjaśnij, dlaczego Henryk Sienkiewicz odwołał się w Krzyżakach do bitwy pod Grunwaldem. W uzasadnieniu odnieś się do sytuacji polityczno‑społecznej w czasach, kiedy autor tworzył swoją powieść.

RLxOW2ecMSzZI

Obejrzyj współczesne zdjęcia pola bitwy pod Grunwaldem i wykonaj związane z nimi polecenie.

Polecenie 2

Rozważ, który z przedstawionych na zdjęciach obiektów, jest najbardziej wymownym symbolem bitwy pod Grunwaldem. Uzasadnij swój wybór.

R1zecdhR0cJhQ

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 3

Rozważ w formie rozprawki, czy Krzyżaków Henryka Sienkiewicza można uznać za źródło wiedzy o czasach średniowiecza. Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując argumenty z lektury. Twoja wypowiedź powinna zawierać przynajmniej 200 wyrazów.

RL4F41V2EDCGj