RS2Ks0wqXmsfx
Fragment blatu stołu na którym rozrzucone są kostki do gry.

Losowość i zmienne w Scratch

Zabawa w zgadywanie liczby

Może znasz grę w zgadywanie liczby? Zadaniem jednego z graczy jest odgadnięcie liczby naturalnej (np. nie mniejszej niż 1 i nie większej niż 100), którą pomyślał drugi gracz. Zagraj w zgadywankę z kolegą lub koleżanką. Poproś, żeby zapisał(a) na kartce liczbę ( tak, żebyś jej nie widział(a) ) i spróbuj ją zgadnąć. Kolega lub koleżanka będzie Ci podpowiadać mówiąc za dużo lub za mało. Pamiętaj, aby potem zamienić się rolami. Jeśli trudno Wam zgadnąć liczbę, ograniczcie zakres dozwolonych liczb, np. do 30 lub 50.

Ćwiczenie 1

Zapisz w punktach rolę gracza, który pomyślał liczbę. Jakie kolejne czynności wykonuje?

RCvlHImwpOtZo
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

Stwórzmy tę grę w języku Scratch. Potrzebne informacje na ten temat znajdziesz w materiale Wprowadzenie do środowiska ScratchP9AYGQXHJWprowadzenie do środowiska Scratch.

Rolę gracza, który pomyślał liczbę, będzie pełnij komputer. Twoim zadaniem będzie zaprojektowanie algorytmu postępowania komputera i zapisanie skryptu go realizującego. Wybierz z galerii (lub zaprojektuj własne w edytorze graficznym) tło sceny oraz duszka, który będzie reprezentował komputer w grze, czyli prosił Ciebie o zgadnięcie liczby i naprowadzał na poprawną odpowiedź.

RCoRparwvBM47
Przykładowa implementacja gry w zgadywanie liczby.
Źródło: nn, licencja: CC BY 3.0.

Implementacja gry

Szanse na to, że zgadniesz liczbę za pierwszym razem są bardzo małe. Komputer będzie więc wielokrotnie prosił Ciebie o podanie liczby i udzielał podpowiedzi.
Kiedy komputer powinien zakończyć zadawanie pytań? Odpowiedź jest oczywista: kiedy zgadniesz, czyli podasz liczbę pomyślaną przez komputer.

Ćwiczenie 2

Zapisz w punktach algorytm postępowania komputera sterującego grą w zgadywanie liczby. Niech komputer losuje liczbę, którą gracz powinien odgadnąć. Może być to liczba z zakresu od 1 do 100.

RrJ5hkD6w36XW
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.

W tym projekcie wykorzystasz zmienną do zapamiętania wylosowanej liczby. Utwórz ją wcześniej. Zwróć uwagę, że wartości zmiennych domyślnie są widoczne na scenie. W tej zabawie grający ma zgadnąć wylosowaną liczbę, więc powinna ona być ukryta. Możesz pozostawić ją widoczną na potrzeby testów, ale potem pamiętaj o wyłączeniu jej widoczności. Możesz wykorzystać także w skrypcie blok ukryj zmiennąiX7liXRCoZ_d357e138ukryj zmienną.

Ćwiczenie 3

Zapisz skrypt realizujący algorytm z powyższego zadania. Pamiętaj o sprawdzeniu poprawności działania skryptu.

iX7liXRCoZ_d357e138
iX7liXRCoZ_d357e155
iX7liXRCoZ_d357e164

Zadania uzupełniające

Ćwiczenie 4

Dodaj do gry w zgadywanie liczby licznik pytań. Po odgadnięciu liczby wyświetl informację, w której próbie udało się grającemu zgadnąć liczbę.

Ćwiczenie 5

Zagraj kilkukrotnie w grę. Zapisz w punktach algorytm zgadującego, prowadzący do odgadnięcia liczby w jak najmniejszej liczbie prób.

Poniżej znajduje się pole tekstowe przeznaczone do zapisywania notatek. Możesz w nim zapisać wszystkie informacje, które uważasz za potrzebne.

R1d0TuXcBPO88
Pole tekstowe do zapisywania odpowiedzi i notatek.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.