R1ZOSZ23CSGDG
Mural namalowany z okazji Igrzysk Olimpijskich w 2016 r. w Rio de Janeiro [czytaj: żanejro]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1BUT3VRPRSNO
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Czym jest sztuka?

  2. Co jest, a co nie jest sztuką?

  3. Czy sztuka jest wszędzie?

  4. Jak zmieniało się pojęcie sztuki?

  5. Nowatorstwo w sztuce

  6. Już wiesz

  7. Potrafisz

  8. Słownik

link1

Czym jest sztuka?

Rsa9uJIcA7oZd
Instalacja na ulicy miasta
Źródło: Adobe Spark, licencja: CC BY 3.0.

Historycznie rzecz biorąc, granice pojęcia sztuki są ruchome.
Współcześnie sztukę rozumiemy jako działalność artystyczną, czyli taką działalność, która opiera się na umiejętnościach wymagających talentu.
Jednak istnieje pogląd, który mówi, że „każdy człowiek może być artystą”, ponieważ w każdej pracy powinien znaleźć się element twórczy.

Efektem twórczości artystycznej są dzieła - będące namacalnymi przedmiotami (jak obrazy, rzeźby) lub też czymś ulotnym - wydarzeniem, sytuacją, która trwa i zaraz mija. W każdym z tych znaczeń używamy słowa sztuka, np. wystawa dzieł sztuki współczesnej.

Wydaje się, że kiedyś odpowiedź na pytanie co jest sztuką była łatwiejsza. Wyraźnie było widać, co jest sztuką, a co nią nie jest. Współcześni artyści tworzą na bazie wielu materiałów (mediów), dziś sztuka łączy wiele dyscyplin, niechętnie podporządkowując się jakimkolwiek ograniczeniom.

Sposób eksponowania dzieła może wywoływać spontaniczne reakcje, jak na przykład ta, znajdująca się na fotografii poniżej.

R6mmTzH3wylZe
Rzeźba w przestrzeni publicznej, fot.: Dimitris Komninos [czytaj: dymitri kominołs]
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Pojawiły się zdarzenia artystyczne, a wśród nich performanceperformance (czytaj: performans), który jest sytuacją wykreowaną i „odegraną” przez samego artystę - patrz fotografia poniżej.

RUfr2SRQ4CBNt1
Performance Mariny Abramowicz „Artist is Present” Museum of Modern Art. Maj 2010 roku Foto: Shelby Lessig 
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.

Dzieło nie ma tu charakteru materialnego (nie jest to obraz lub rzeźba), lecz jest to sytuacja stworzona przez artystę. Performance mają zaskakujący przebieg, który podważa nasze wyobrażenia, czym jest sztuka. Ilustracja przedstawia Marinę Abramowicz, która w trakcie swojego performance siedziała nieruchomo w galerii w towarzystwie odwiedzających.

wróć do spisu treści

link2

Co jest, a co nie jest sztuką?

Rz0Nqgogve9Er
Grafika komputerowa z wykorzystaniem fotografii
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.

Piękna roślina nie jest dziełem sztuki, istnieje bowiem w wyniku działania przyrody, nie artysty. W tym sensie sztuka to czynność ludzka, ale nie każda.
Nie chodzi o każdą czynność – bo sztuką nie będzie np. sprzątanie, czy spanie.
Sztuka polega na twórczości - w wyniku przemyślanego działania musi powstać dzieło.
Ale to, że uda mi się narysować kilka linii, nie znaczy jeszcze, że umiem rysować i tworzę dzieło sztukidzieło sztukidzieło sztuki. Twórczość polega bowiem na świadomym zastosowaniu pewnych reguł, żeby osiągnąć pewien cel.

Sztuka opiera się na wiedzy, umiejętności oraz potrzebie przekazania idei, pomysłu za pomocą środków artystycznychśrodki wyrazu plastycznegośrodków artystycznych.

wróć do spisu treści

link3

Czy sztuka jest wszędzie?

R3C5opOQpdAUG1
Dzięki sztuce wspinamy się na wyższy poziom
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.

Sztuka może dostarczać wielu emocji, pobudzać wyobraźnię, zwracać uwagę na to, czego nie dostrzegamy i pokazywać świat, którego nie znamy. Dzieła sztuki mogą inspirować do własnych działań twórczych. 
Dzieła sztuki mogą powodować, że chętnie przebywamy w pewnych miejscach, na przykład ze względu na wystrój wnętrza, architekturę budowli.
Sztuka może wpływać na nasze potrzeby, na przykład otaczania się pięknymi przedmiotami, podróżowania do wybranych miejsc oraz dbania o estetykę otoczenia.

RGwyS9DXI319P
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Sztuka jest wszędzie.
Polecenie 2
R4fQwyj5AG1gJ
Zaznacz, jakiego bohatera przedstawiono na dachu jednego z kin na Leicester Square [czytaj: lejczester skłer]w Londynie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R15pPMO6dYsIn
Zaznacz, jakim dziełem inspirował się Banksy [czytaj: banksi], tworząc mural na Bristol Harbourside [czytaj: bristol herborsajd].
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R8ZTsMzkyHh0A
Portret w technice mieszanej; rysunek tuszem i akwarela.
Źródło: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Niezależnie od tego w jaki sposób - kontakt ze sztuką rozwija osobowość, otwiera nowe możliwości, pozwala inaczej patrzeć na świat.

Ciekawostka

Filozof Roman Ingarden w dziele: „O człowieku” proponuje pewien eksperyment myślowy. Wyobraźmy sobie – pisze – że nagle giną wszystkie dzieła sztuki, wszystkie książki, teorie naukowe, filozoficzne, wszystkie państwa, ginie historia pokoleń, państw, świata…

RqRALfSdRuSuD1
"Co by było...", rys: John Danaher, wikipedia.pl
Źródło: licencja: CC BY 3.0.

Można za Ingardenem postawić pytanie: Kim bylibyśmy, gdybyśmy nie słuchali muzyki i nie czytali książek? Jakie byłoby nasze życie bez sztuki, literatury, filmów, bez projektów domów, ulic i parków, bez edukacji? Jakie byłoby takie życie?
Kim byłby człowiek?

Polecenie 4
RnBRY2MyehkCh
Pomyśl, co by było, gdyby nie było muzyki, filmów, książek, sztuki, Internetu.
Jak wyobrażasz sobie życie człowieka w takim świecie?
Napisz w kilku punktach, jak wyglądałby jeden dzień życia człowieka w takim świecie.
Jeśli wolisz, narysuj, namaluj, zaprojektuj memy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RFFo0J8yEHwgn
Jak wyobrażasz sobie życie człowieka w świecie bez muzyki, sztuki, Internetu?
Napisz w kilku punktach, jak wyglądałby jeden dzień życia człowieka w takim świecie.
Pomyśl, co by było, gdyby ...
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Sztuka tworzy pewien wymyślony świat, który rządzi się swoimi prawami.
Każda gałąź sztuki powstaje dzięki użyciu innych środków, zgodnie z zasadami kompozycji, perspektywy, wiedzy o kolorze i wielu innym - wszystkie mają swoje miejsce i znajdują swojego odbiorcę.

Poznaj niektóre z nich.

wróć do spisu treści

link3

Jak zmieniało się pojęcie sztuki?

R1BUM2XT8S2R4
Mirosława Rochecka, „Obecność”, 1999 r., olej na płótnie, kolekcja prywatna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1ZJQd0X4GF6n
Zacznijmy od tego, co nam najbliższe, czyli od zastanowienia się, w jaki sposób my sami – ludzie żyjący w Europie XXI wieku – rozumiemy słowo „sztuka”.
Podyskutujcie o tym w klasie.
Zapisz kilka skojarzeń w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zapisz jak najwięcej skojarzeń (słów) związanych ze słowem „sztuka”.

RfWKPet2J54QY
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Twoje skojarzenia  mogą być związane z definicją, ale także dotyczyć  powiązań sztuki z czynnościami, wydarzeniami, miejscami, nazwami, emocjami.

Dla zainteresowanych

Poniżej kilka informacji, o tym, jak zmieniało się pojęcie sztuki w epokach:

ANTYK i ŚREDNIOWIECZE – wyraz sztuka (łac. ars, gr. techne) oznaczał umiejętność lub znajomość ściśle określonych reguł i zgodne z nimi postępowanie. Można było więc odnieść go do pojęcia rzemiosła. W poczet sztuk, oprócz malarstwa i rzeźby zaliczano wiele rzemiosł jak garncarstwo czy krawiectwo.  W średniowieczu sztuka miała często charakter anonimowy, jej celem było wielbienie Boga.

RENESANS – w tej epoce pozycja społeczna artystów rosła, chcieli oni oddzielić sztukę od rzemiosła;

XVII WIEK – został wprowadzony termin sztuki piękne. Termin dotyczył: malarstwa, rzeźby, architektury, muzyki, wymowy, poezji, tańca i teatru;

XVIII WIEK – sztuka również obejmowała poezję, wymowę, teatr, taniec, muzykę, architekturę, rzeźbę, malarstwo;

XIX WIEK – od tego czasu sztuka uniezależniła się od rzemiosła, wiążąc się z pojęciem twórczości. Ważne w sztuce stają się oryginalność, indywidualizm, nowatorstwo. Artyści byli motywowani wewnętrznym przymusem tworzenia oraz potrzebą wyrażania uczuć;

WSPÓŁCZESNOŚĆ – w społeczeństwach współczesnych, w dużej części zawłaszczonych przez przemysł rozrywkowy, sztuka stała się w pewnej mierze kolejną gałęzią przemysłu. Piękno wyszło poza sztukę, a dla niej samej nie jest już ani wartością wyróżniającą, ani nawet niezbędną.

Ćwiczenie 1
R1D2xJEsddN8s
Kiedy nastąpiło oddzielenie sztuki od rzemiosła? Możliwe odpowiedzi: 1. XIX w., 2. XX w., 3. XVIII w.
Źródło: Online Skills sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RLKN2M89ZP1PA
W którym wieku nastąpiło oddzielenie sztuki od rzemiosła? Zaznacz poprawną odpowiedź.

Pojęcie sztuki w starożytnej Grecji

Pojęcie sztuki miało zdecydowanie szerszy zakres niż dziś: o sztuce (gr. techne) mówiło się często w liczbie mnogiej o „sztukach”. To nic dziwnego, biorąc pod uwagę, że były nimi zarówno malarstwo, rzeźba i architektura, poezja, jak ceramika czy... budowa okrętów.

R12JziyTgoGbD
Toczenie na kole garncarskim
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], domena publiczna.

Sztuka nie oznaczała wytworu działalności człowieka, lecz umiejętność wytwarzania pewnych przedmiotów – w tym sensie mówiło się o „sztuce rzeźbiarza” lub „sztuce budowniczego”.

R1BSZArCAVoAv
Amfiteatr w Hierapolis, III w. n.e. w Turcji
Źródło: foto: Ewa Klimaszewska, dostępny w internecie: wikipedia.pl, domena publiczna.

W starożytnym pojęciu sztuki działalność, którą dziś nazywamy artystyczną – jak na przykład malarstwo, była bliższa innym rodzajom działalności praktycznej, takim jak rzemiosło czy medycyna.

wróć do spisu treści

link4

Nowatorstwo w sztuce

R1KO3XSOQO39Z1
Claude Claude Monet [czytaj: klod mone] Rouen [czytaj: rułę]” 1894 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

NowatorstwonowatorstwoNowatorstwo polega na wprowadzaniu czegoś świeżego, oryginalnego. Dotyczy to również twórczości, która przez wieki rozwijała się i zmieniała dzięki artystom, którzy mieli odwagę zerwać z tradycją i wprowadzić do świata sztuki nowe, nieznane dotychczas elementy. Nazywamy ich prekursoramiprekursorprekursorami, czyli ludźmi wyprzedzającymi swoje czasy, dającymi początek nowej idei, nowym kierunkom, itp.

Na przykład nowością było malowanie w plenerze przez przedstawicieli impresjonizmuimpresjonizmimpresjonizmu. Stało się to w drugiej połowie XIX wieku. Artyści zabierali farby, pędzle, płótna i wychodzili z pracowni, żeby malować w naturalnym świetle. Byli oni prekursoramiprekursorprekursorami nowego sposobu tworzenia, nowego kierunku w sztuce.

Twórz tradycyjnie!

R64oJT6MXbY5p
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
R7AG2CMQZJ8RV
Stwórz nowatorską kompozycję. Przygotuj następujące materiały i przybory::
1) wycięte koło z białej kartki bloku technicznego formatu A4;
2) pędzle;
3) klej;
4) nożyczki;
5) pojemnik na wodę; paleta malarska - może nią być grubsza kartka papieru, tacka styropianowa lub plastikowa, folia aluminiowa;
6) farby akrylowe lub plakatowe;
7) kolorowe papiery /wycinanki.

Gdy już przygotujesz wszystkie materiały i przybory:
1. Przetnij koło na dwie równe części.
Do tego zadania będzie Ci potrzebna tylko jedna część koła.
2.W ybierz temat swojej kompozycji: „Ziemia” lub „Niebo” – i zapisz w polu poniżej.
3. Zamaluj cały półokrąg, przyklej kolorowe papiery - możesz na nich również malować.
4. Powieś swoją pracę w miejscu wyznaczonym przez nauczyciela.
Przyjrzyj się wszystkim pracom i pomyśl, jak można połączyć je ze sobą, aby powstały całe okręgi. Możesz je zestawiać na zasadzie kontrastu lub podobieństwa - wybór należy do Ciebie.
5. Pamiętaj, że połączenia półokręgów możesz dowolnie zmieniać i decydować, czy więcej będzie zestawień typu: „Ziemia” - „Ziemia”, „Niebo” - Niebo”, czy „Ziemia” - „Niebo”.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7
R16RCJNVMKBKR
Zaprojektuj nowatorską kompozycję na płaszczyźnie pt.: "Ziemia" lub "Niebo".
Napisz, w jakim kształcie będzie kompozycja (prostokąt, kwadrat, koło, półkole lub inny).
Zaplanuj materiały z których powstanie Twoja kompozycja - wybierz technikę.
Napisz krótko, jak powinna wyglądać Twoja kompozycja "Ziemia" lub "Niebo", aby można było o niej powiedzieć, że jest nowatorska.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Już wiesz

  • jakie cechy charakterystyczne wyróżniają; malarstwo, rysunek, rzeźbę, grafikę, architekturę i sztukę użytkową;

  • jakimi środkami wyrazu artystycznego posługują się dziedziny sztuki bazujące na nowych mediach, takie jak; film, fotografia;

  • jak charakteryzować rodzaje działań w ramach street artu, jak: graffiti, mural, wlepka;

  • jak rozpoznać tradycyjne dziedziny sztuk plastycznych;

  • po czym poznać, że dzieło należy do określonej dziedziny sztuk plastycznych;

  • jak wyjaśnić czym jest dzieło sztuki;

  • jak zmieniało się pojęcie sztuki w różnych epokach;

  • jak rozpoznać nowatorstwo w sztuce;

  • kto to jest prekursor;

  • że sztuka jest wszędzie.

wróć do spisu treści

link7

Potrafisz

  • wyjaśnić, na czym polega nowatorstwo w sztuce;

  • wyjaśnić kim jest prekursor;

  • opisać, jak zmieniało się pojęcie sztuki w różnych epokach;

  • określić cechy dzieła sztuki;

  • określić, co jest, a co nie jest dziełem sztuki;

  • udowodnić, że sztuka jest wszędzie;

  • wskazać cechy charakterystyczne dla poszczególnych dziedzic: malarstwa, rysunku, rzeźby, grafiki, architektury, sztuki użytkowej;

  • wymienić środki wyrazu artystycznego, jakimi posługują się dziedziny sztuki bazujące na nowych mediach: film, fotografia.

wróć do spisu treści

link8

Słownik

abstrakcja
abstrakcja

oderwanie od rzeczywistości; także dzieło sztuki stanowiące zazwyczaj kompozycję linii, plam, brył i płaszczyzn

dzieło sztuki
dzieło sztuki

wytwór i działanie człowieka, które jest unikatowe, oryginalne, zawiera określony sens i ma wartość estetyczną

estetyka
estetyka

(gr. aisthetikos)– dotyczący poznania zmysłowego) dział filozofii zajmujący się sztuką, procesem jej tworzenia i odbioru; estetyka zajmuje się również analizą wartości związanych z postrzeganiem zmysłowym

graffiti
graffiti

to obrazy, napisy, rysunki umieszczane najczęściej w przestrzeni publicznej (np. na murach, płotach, ścianach, pociągach) za pomocą sprayu – farby w aerozolu lub markerów; mogą być malowane z ręki lub przy użyciu wykonanych wcześniej szablonów; często tworzone są bez odpowiednich zezwoleń

impresjonizm
impresjonizm

kierunek w sztuce powstały we Francji w drugiej połowie XIX w.; artyści malowali w plenerze, zwracając uwagę na wpływ światła na kolor i stosując kadry, do których inspiracją była fotografia

Charlesa Batteux
malarstwo
malarstwo

dziedzina sztuk plastycznych, której istotą jest posługiwanie się linią i barwą lub jedynie plamą barwną na płótnie

mural
mural

to rodzaj wielkoformatowego malowidła ściennego, którego treść może mieć charakter edukacyjny, patriotyczny, upamiętniający, dekoracyjny, reklamowy; murale są pracochłonne – wykonywane kilka dni lub tygodni, ich autor nie jest anonimowy i działa legalnie

nowatorstwo
nowatorstwo

wprowadzenie czegoś nowego, oryginalnego; dotyczy to również twórczości, przez wieki rozwijającej się i zmieniającej dzięki artystom, którzy mieli odwagę zerwać z tradycją i wprowadzić do świata sztuki nowe, nieznane dotychczas elementy

nowe media
nowe media

w sztuce to nowe środki wyrazu artystycznego, wykorzystujące do przekazu artystycznego najnowsze technologie, opierające się na zapisie cyfrowym

performance
performance

rodzaj ulotnych działań wykonywanych przez artystę w obecności widzów bądź przed kamerą; ciało performera staje się zarówno podmiotem, jak i przedmiotem w kreowanej przez niego sytuacji artystycznej

prekursor
prekursor

człowiek wyprzedzający swoje czasy, zapoczątkowujący jakąś ideę, jakiś kierunek, itp.

przeżycie estetyczne
przeżycie estetyczne

kształtowanie się estetycznego przedmiotu, którego nie można utożsamiać z niczym rzeczywistym; stan, który jest impulsem i regulatorem do postrzegania przedmiotu jako dzieła sztuki; w trakcie przeżycia estetycznego uchwycone naocznie jakości zostają uformowane a przedmiot przedstawiony w dziele sztuki zostaje „przeżyty” przez odbiorcę

street art
street art

to angielskie określenie na sztukę ulicy, są to działania artystyczne realizowane w przestrzeni publicznej; do street artu należą między innymi: graffiti, murale, wlepki

sztuka
sztuka

(łac. ars, gr. techne) w kulturze starożytnej Grecji: specyficzna ludzka działalność, wytwarzanie przedmiotów oparte na praktycznej wiedzy; według Arystotelesa sztuki uzupełniają przyrodę (np. architektura) lub ją naśladują (np. rzeźba)

sztuki wizualne
sztuki wizualne

wszystkie dziedziny twórczości artystycznej, które odbierane są poprzez wzrok, zarówno tradycyjne jak i nowe; słowo wizualny oznacza wzrokowy, dostrzegalny (z łac. videre – widzieć)

środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego

elementy, jakimi twórcy posługują się tworząc dzieło sztuki, charakterystyczne dla danej dziedziny, są to, m.in.: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, faktura,  światło, bryła

unikatowy
unikatowy

wyjątkowy, niepowtarzalny

wartości artystyczne
wartości artystyczne

wartości zawarte w schemacie dzieła sztuki, ujawniające się jako efekt sprawności twórcy

Źródła

  • encyklopedia.pwn.pl

  • sjp.pw

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link2