RRnab4ZDSUJMT
Pracownik drukarni przy nowoczesnym urządzeniu drukującym cyfrowo tzw. ploterze
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], domena publiczna.
Polecenie 1
R16EsxwYJoh6V
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Co to jest grafika

  2. Grafika warsztatowa/artystyczna

  3. Techniki graficzne - druk wypukły

  4. Techniki graficzne - druk wklęsły

  5. Techniki graficzne - druk płaski

  6. Kolografia

  7. Kalkografia

  8. Monotypia

  9. Już wiesz

  10. Potrafisz

  11. Słownik

link1

Co to jest grafika

Słowo grafika pochodzi od greckiego słowa: gráphō [czytaj: grafo]: piszę, rysuję i związane jest z rylcem, którym pisano na woskowych tablicach.

Współcześnie grafika to dziedzina sztuki umożliwiająca powielanie dzieła artystycznego na płaszczyźnie w wielu egzemplarzach.
Dzieli się na grafikę warsztatową, nazywaną inaczej artystyczną i grafikę użytkową.

Dla zainteresowanych
R1JE993O5BMU5
Ilustracja interaktywna przedstawia cylindryczną pieczęć. Po lewej stronie znajduje się matryca, a po prawej wykonana z niej odbitka w glinie. Na odbitce znajdują się dwie postacie, skierowane do siebie i gestykulujące oraz motywy zwierzęce i symbole. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Już w starożytnej Mezopotamii wyrabiano cylindryczne, walcowate, ryte pieczęcie z półszlachetnych kamieni lub kości słoniowe.
Odbijano je przesuwając po tabliczce z miękkiej gliny.
W ten sposób powielano napisy, znaki i obrazy.
Pieczęć cylindryczna z terenów Mezopotamii
Źródło: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
R1UJXCNCHAT5V
Ilustracja interaktywna przedstawia stronę księgi „Diamentowa Sutra”. Przedstawia Buddę, który udziela mądrości jednemu z uczniów. Budda siedzi na tronie i gestykuluje. Naprzeciw niego klęczy uczeń. Dokoła znajduje się tłum słuchaczy - wyznawców Buddyzmu, a także motywy dekoracyjne. Po lewej stronie znajduje się zapis w języku chińskim. Ilustracja jest czarno‑biała. Wszystkie postacie i motywy wykonane są linearnie. Na ilustracji jest umieszczony alternatywny punkt z informacją: Punkt 1: Na Dalekim Wschodzie grafika była znana już ok. II w. n.e.
Początkowo były to kamienne tablice z wyciętym wzorem, które z czasem zastąpiono drewnianymi płytami.
Wykorzystywano je do tworzenia i powielania ilustracji, ornamentu, a z czasem do druku książek.
Najstarsza zachowana książka drukowana to „Diamentowa Sutra", pochodząca z 868 r. n.e.
"Diamentowa Sutra" 868 r.
Źródło: online-skills, domena publiczna.

Sutra to nazwa religijnych ksiąg hinduskich lub buddyjskich napisanych w formie aforyzmów.

Co jest grafiką?

Każdy kształt odbity na papierze możemy nazwać grafiką, stąd istnieją proste techniki graficzne, którymi można pracować w domu. Zapewne wykorzystujesz je już od wczesnego dzieciństwa, np. frotażfrotażfrotaż (w materiale „Frotaż - faktura przedmiotu jako matryca”) powielając faktury różnych przedmiotów na papierze za pomocą mocnego pocierania ołówkiem lub kredkami.

Kiedy odbijasz swoje pomalowane dłonie na kartce, „matrycąmatrycamatrycą” jest dłoń pokryta farbą, zaś odbitką pozostawiony ślad.

RU9RNQONOB19O
Dłonie pomalowane farbą
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RX6TQ95Z82UF3
Odcisk dłoni
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Rysunek na matrycy

Artysta grafik rozpoczyna pracę od projektu na kartce, który następnie przenosi na matrycęmatrycamatrycę. Należy pamiętać, by na matrycęmatrycamatrycę przenieść jego lustrzane odbicie, co pokazuje poniższa ilustracja.

R1JNFMD7UJGZU
Ilustracja interaktywna przedstawia 3 grafiki, na których znajdują się świecące biurowe lampki. Pierwsza, tylko naszkicowana, skierowana jest w prawo i ukazana jest na białym tle. Druga jest na szarym tle i jest symetryczna względem pierwszej, trzecia jest powtórzeniem pierwszej. Wszystkie grafiki są otoczone czarnym konturem. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: 1. Szkic/projekt wstępny. Punkt 2: 2. Szkic przeniesiony na matrycę, w formie lustrzanego odbicia. Punkt 3: 3. Odbitka wykonana na papierze, zgodna ze szkicem.
Jak powstaje odbitka
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RUH6cY9ViGKdH
Wymień etapy tworzenia odbitki.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RwFKazF7BK4mN
Odtwórz proces tworzenia odbitki. W tym celu uporządkuj zdania w odpowiedniej kolejności, aby utworzyły logiczny ciąg.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
link2

wróć do spisu treści

Grafika warsztatowa / artystyczna

Matryca

Artysta tworzy rysunek na matrycy,matrycamatrycy, którą może być: płytka metalowa, klocek drewniany, kamień albo eksperymentuje z technikami graficznymi w celu uzyskania efektów wizualnych.
Odbitki graficzne wykonane przez artystów są sygnowane, czyli odpowiednio opisane. Zawierają imię i nazwisko, tytuł pracy, technikę w jakiej została wykonana, rok wykonania i kolejny numer odbitki.

Opracowaną matrycę (il. 1) grafik pokrywa farbą drukarską (il. 2). Następnie przygotowuje papier do druku (il. 3), na który za pomocą odpowiedniej prasy graficznej (il. 4) przenosi obraz z matrycy. Tak powstałą odbitkę należy pozostawić do wyschnięcia, a następnie podpisać.

link3

wróć do spisu treści

Techniki graficzne - druk wypukły

Istnieje wiele technik graficznych. Do druku wypukłego zaliczamy: drzeworyt, gipsoryt i linoryt. Technikami druku wklęsłego są m.in.: akwaforta, akwatinta, kamienioryt, kwasoryt, mezzotinta, miedzioryt, miękki werniks, staloryt, sucha igła. Druk płaski to m.in. algrafia, cynkografia, fotolitografia, litografia, serigrafia (sitodruk).

Druk wypukły – drzeworyt / linoryt / gipsoryt

R1CFRMUQMLUXV
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat powstawania wypukłodruku. Ukazuje różnych rozmiarów różowe prostokąty, ułożone w rzędzie. Pod nimi znajduje się przekrój matrycy w naniesioną warstwą farby. Na ilustracji zamieszczono interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: 1. Matrycą graficzną jest np. drewno, gips, linoleum. Punkt 2: 2. Ślady rycia narzędziem w matrycy są wklęsłe - czyli wycięte w matrycy. Kształt wycięć zależy od narzędzia. Punkt 3: 3. Farbą drukarską pokryte są tylko te fragmenty matrycy, które pozostały wypukłe - tutaj zaznaczone kolorem różowym. Punkt 4: 4. W odbitce zadrukowane fragmenty odpowiadają wypukłym elementom matrycy.
Jak powstaje grafika wypukła: schemat
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Drzeworyt

R13TK7KXLENFN1
Ernst Ludwig Kirchner [czytaj: kirchśna], „Głowa mężczyzny. Autoportret”, drzeworyt, 1926 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Drzeworyt jest jedną z najstarszych technik graficznych, powstałych jeszcze w starożytności.
Matrycą w tej technice jest gładko wyszlifowana deska z twardego drewna, natomiast narzędziami są głównie dłuta, rylce i nożyki.
W matrycy wycinane są te elementy, które mają pozostać białe. Za pomocą wałka, farba nanoszona jest na wypukłe miejsca i odbijana jest za pomocą prasy na papier.

Na ilustracji obok znajduje się przykład drzeworytu.
Płaska czarna plama oraz czarne linię świadczą o tym, że te części nie zostały wyryte na matrycy.

Linoryt

Gdy matryca zostanie zrobiona z linoleumlinoleumlinoleum, mamy do czynienia z linorytem.
Taka praca charakteryzuje się płaską plamą, najczęściej kontrastem czerni i bieli oraz szarościami, które powstają przy zagęszczeniu wyciętych linii.

R15pNdJar4w9P
Ilustracja interaktywna przedstawia linoryt Michała Rygielskiego „Sen”. Ukazuje podzieloną liniami płaszczyznę, na której znajdują się plamy różnej wielkości, zakreskowania, linie. Praca jest abstrakcją. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Tytuł: Sen Punkt 2: Technika: linoryt Punkt 3: Nakład: 7/25 to informacja, że jest to siódma z 25 wykonanych odbitek Punkt 4: Autor: Michał Rygielski Punkt 5: Rok powstania: 2016
Michał Rygielski "Sen" linoryt
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1S528U3JABAM
Jakub Jaszewski, „Stacja Solaris”, 2017, linoryt
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Linoryt może być wykonany również w kilku kolorach (linoryt barwny). Należy wówczas wyciąć tyle matryc, ile chcemy wprowadzić kolorów i dopasować je do siebie, aby odbitka nie miała przesunięć i była spójną kompozycją.

R17RQDTM51Z6O
Joanna Frydrychowicz‑Janiak, „Tu każdy ma swojego Anioła Stróża”, linoryt
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych

Grafiką jest również wzór odbity na kartce, wcześniej wycięty - na przykład w ziemniaku i pomalowany farbą.
Na zdjęciu zamieszczonym poniżej możesz zobaczyć matrycęmatrycamatrycę z ziemniaka.

Rau0B6UsREuS0
Wzór serca wycięty z ziemniaka
Źródło: Pixabay .com, licencja: CC BY 3.0.

Jeśli zdecydujesz się na tradycyjną technikę wykonania małej formy graficznej - możesz wykorzystać zrobioną pieczątkę z ziemniaka. 
Jak to zrobić - dowiesz się z filmu poniżej:

R1NTXLHUNSLSN
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Jak zrobić pieczątkę z ziemniaka?
Ważne!

Pamiętaj, żeby o wycięcie wzoru poprosić starsze rodzeństwo, rodziców lub babcię czy dziadka.

Techniki graficzne - druk wklęsły

Techniki graficzne metalowe sięgają XV w. Ich nazwa pochodzi od rodzaju podłoża stanowiącego matrycęMatrycamatrycę graficzną, którą jest metalowa blacha.
Techniki metalowe możemy podzielić na techniki suche i techniki trawione (tzw. mokre).

Techniki metalowe suche

Techniki suche polegają na pozostawianiu wgłębień w blasze za pomocą takich narzędzi, jak: rylec, igła, chwiejka. Im większa siła, z jaką przyciskane jest narzędzie, tym większe powstaje wgłębienie, w którym zatrzymuje się farba. Odbitka wiernie odwzorowuje ślad narzędzia w matrycy.
Do technik suchych należą, między innymi, miedziorytsucha igła, czyli suchoryt.

R1X1AO7NXH2TC
Marek Zajko, „Dziwne stany pana Macieja", 2007 r., suchoryt
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Techniki metalowe trawione czyli mokre

Techniki trawione, zwane też mokrymi to techniki, w których do opracowania matrycy graficznej artysta wykorzystuje środki chemiczne – roztwory kwasów. Najpopularniejsze wśród tych technik są akwaforta  i akwatinta.

Akwaforta

Zapoznaj się z poniższą ilustrację interaktywną, która przedstawia schemat tworzenia odbitek techniką akwaforty.

RjBOCqmxdgnzl
Ilustracja interaktywna przedstawia kolejne etapy tworzenia odbitek techniką akwaforty. Ukazuje cztery kwadratowe pola. Pierwsze jest całe czarne, drugie ukazuje biały kontur trójkąta na czarnym tle, w trzecim trójkąt ten ma barwę różową, natomiast czwarte pole to różowy trójkąt na białym tle. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: 1. Całą matrycę pokrywamy kwasoodporną substancją. Punkt 2: 2. Igłą lub ostrym narzędziem rysujemy powierzchnię zgodnie z  projektem (tutaj jest to trójkąt).
Rysując, zdrapujemy substancję kwasoodporną, odsłaniając w tych miejscach metalową płytkę. Punkt 3: 3. Matrycę zanurzamy w kwasie, który odsłonięte, porysowane fragmenty trawi, „wygryza”.
W matrycy powstaje w ten sposób wklęsłość. Im dłużej matryca ma kontakt z kwasem, tym wgłębienia są większe.
Matrycę pokrywamy farbą drukarską, farba zatrzymuje się w wytrawionych wgłębieniach (tutaj różowy kolor). Punkt 4: 4. Tak wygląda odbitka graficzna na papierze.
Schemat tworzenia odbitek techniką akwaforty
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.

W technice akwaforty całość metalowej matrycy zabezpieczana jest kwasoodporną substancją zwaną werniksem.
Następnie rysuje się na powierzchni blachy igłą, zdrapując ochronną warstwę werniksu.
Tak przygotowaną matrycę zanurza się w kwasie, który „wygryza” niezabezpieczone fragmenty, tworząc w ten sposób wgłębienia w powierzchni. Im dłuższe trawienie w kwasie, tym wgłębienia są większe.
Farba po nałożeniu, a następnie wytarciu, zatrzymuje się w wytrawionych fragmentach.
Pod naciskiem prasy farba odbijana jest na papierze, który dla tej techniki powinien być lekko mokry.
W pracach wykonanych tą techniką dominuje kreska, dlatego efekt przypomina rysunek piórkiem.

Akwatinta

RB69JBL5JJB9Z
Schemat tworzenia odbitek techniką akwatinty
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

W technice akwatinty dominują jasne i ciemne płaszczyzny, przypominające lawowanie tuszem. Efekt ten można uzyskać poprzez:

  1. Pokrycie metalowej płytki drobnym pyłkiem substancji, których ziarenka są kwasoodporne.

  2. Po zanurzeniu w kwasie, trawi on przestrzenie pomiędzy ziarnami.

  3. W matrycy powstają dzięki temu mikropunkty, w których po nałożeniu gromadzi się farba.

Dla zainteresowanych

Im dłużej matryca pozostaje w kwasie, tym większe są punkty, tym samym zgromadzi się tam więcej farby, zatem płaszczyzna po odbiciu będzie ciemniejsza. Miejsca, które powinny pozostać zupełnie jasne, zabezpiecza się lakierem.

Techniki graficzne - druk płaski

Litografia

RHHF1Q4LZ9HLT1
Prasa litograficzna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Litografia to technika powstała w XVIII w., w której matrycą jest gładko i precyzyjnie wypolerowany kamień. Do wykonania odbitek potrzeba specjalnej prasy litograficznej, takiej jak na przykład ta, na ilustracji poniżej

Jak powstaje litografia?
Artysta za pomocą piórka lub pędzla nanosi rysunek tłustą substancją.
Tłuszcz w farbie wiąże się z zewnętrzną warstwą kamienia.
Następnie kamień zwilżany jest rozczynem kwasu azotowego lub solnego, dzięki czemu powstaje związek chemiczny, który nie przyjmuje farby drukarskiej.
Farba z miejsc niezarysowanych jest usuwana poprzez wytarcie miękką, wilgotną ściereczką.

R11MCA9JDDM52
Tomasz Barczyk, „Uważaj na słowa"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Sitodruk czyli serigrafia

RKSVCNQNX7RUK1
Przeciskanie farby przez sito w technice sitodruku
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Serigrafia, zwana także sitodrukiem, to technika rozpowszechniona dopiero w XX wieku.

Jak powstaje sitodruk?
Wykonanie odbitki polega na przetłaczaniu farby przez matrycę, jak na ilustracji znajdującej się obok.
Matrycą w technice sitodruku jest naciągnięta na ramy siatka z niewielkimi dziurkami.

R1773ONPV3RKJ
Kolorowa grafika przedstawia ramkę, wewnątrz narysowano literę m, która jest odbita na płaszczyźnie poniżej. Na ilustracji znajdują się punkty: 1. farba, 2. rakiel, 3. odkryta część siatki przepuszczająca farbę, 4. część siatki zakryta szablonem, 5. rama siatki, 6. odbitka graficzna.
Wykonanie odbitki techniką sitodruku, schemat
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.
R1QPGL9DJBNKX
Agata Dworzak‑Subocz " Portrait – pink " [czytaj: portret pink]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Druk cyfrowy

R15CQ3CQS47ZL1
Izabella Retkowska „Interferencje_16_d0”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wraz z rozwojem technik komputerowych rozwinął się druk cyfrowy.
Komputerowe programy graficzne zostały potraktowane jako narzędzia, dające grafikom nowe możliwości, nieosiągalne w klasycznych technikach graficznych. Projekt opracowany cyfrowo zostaje wydrukowany na materiale dobrej jakości na maszynach drukujących zwanych ploterami.

RQ8LX8ZBJTPQ2
Jakub Jaszewski " XRTYT‑004'
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1PR58QDC3X6Z
Zaznacz pracę, która została stworzona techniką litografii.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RKEVD8X7U1NHG
Napisz dwie cechy, które charakteryzują litografię.
RDZE6HRBFQZ5N
Marek Basiul, Ekslibris, linoryt, druk pusty, 2002
Źródło: online-skills, dostępny w internecie: https://www.grafika.umk.pl/wykladowcy/marek-basiul/, licencja: CC BY 3.0.
Dla zainteresowanych
R1FT47KNOGUS71
Marek Basiul, „MassimoBattollaexl”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Druk ślepy
Artysta może na papierze odbić czystą matrycę, bez farby drukarskiej, za to przy zwiększonym nacisku prasy. Powstanie w ten sposób tzw. druk pusty, zwany też drukiem ślepym. Wykorzystywany jest czasem do wyciskania logotypów lub napisów, które poprzez swoją wypukłość są eleganckim urozmaiceniem małych form graficznych. Poniżej praca w tej technice.

Dla zainteresowanych

Druk tekturowy
Inną techniką odbijania, w której również wykorzystujemy tekturę, jest tzw. druk tekturowy (inaczej sztancowanie). 
Początkowo wykorzystywano go do wydruków dużych liter lub ornamentów. Matrycę tworzy się umieszczając na podłożu wycięte, tekturowe kształty. Jest to druk wypukły, ponieważ tylko to, co jest wypukłe względem płaszczyzny zostawi ślad na kartce podczas odbijania.

Przyjrzyj się ilustracji umieszczonej poniżej, która obrazuje matrycę druku tekturowego. Klikając na poszczególne obrazki ilustracji interaktywnej dowiesz się, w jaki sposób ją przygotować.

RdsfFL6QXgP3f1
Ilustracja interaktywna przedstawia etapy wykonania matrycy druku tekturowego z motywem liścia. Ukazuje pięć etapów wykonania pracy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Pierwszym etapem pracy jest stworzenie projektu, który przenosimy na tekturową płaszczyznę. Punkt 2: Narysowane elementy wycinamy nożykiem. Punkt 3: Wycięte elementy układamy i przyklejamy do podłoża matrycy. Po zakończeniu klejenia należy obciążyć matrycę czymś ciężkim, np. grubą encyklopedią i poczekać, aż klej wyschnie. Punkt 4: Wyschniętą matrycę pokrywamy farbą przy pomocy wałka malarskiego i odbijamy na kartce. W celu lepszego dociśnięcia matrycy do kartki możemy użyć wałka do ciasta lub łyżeczki, odciskając po kolei każdy fragment matrycy. Ważne jest by nie poruszyć matrycy w trakcie wykonywania odbitki. Punkt 5: Gotowa matryca druku tekturowego. Punkt 6: Takie odbitki możemy przygotowywać w wielu egzemplarzach.
Źródło: Etapy wykonania matrycy druku tekturowego z motywem liścia, licencja: CC BY 3.0.

Kolografia

RFOCZ7VF5XMX51
Faktura koronki
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Kolejną techniką graficzną jest kolografia, powstała z połączenia kolażu i grafiki.
Jest to odmiana druku wypukłego.
Matryce kolograficzne tworzy się przyklejając do podłoża różnorodne materiały o zróżnicowanej fakturze. Każda z faktur pozostawia na odbitce odmienny ślad. Materiały, które można wykorzystać do przygotowania matrycy to np.: tkaniny, papiery, tektury, tapety, siatki, taśmy, sznurki, nitki, folie, liście, papiery ścierne itp.

Poniżej znajdują się przykłady materiałów o zróżnicowanej fakturze.
Zwróć uwagę na to, jaki ślad odbicia mogą zostawić.

Jak powstaje kolografia?

Po najechaniu kursorem na poszczególne ilustracje interaktywne możesz zapoznać się z etapami wykonania odbitki techniką kolografii.

RnRFE4td8ygt9
Ilustracja interaktywna przedstawia technikę kolografii. Na pierwszej ilustracji znajdują się materiały o różnej fakturze: folia bąbelkowa, koronka, kawałek tapety, materiał wykonany z drobnej siatki. Druga ukazuje wyciętą z folii bąbelkowej matrycę w kształcie ryby. Kolejna przedstawia dołączone: płetwę i ogon, wykonane z kolejnych materiałów. Ostatnia ukazuje odbitkę z przygotowanej matrycy, odwzorowującą ukształtowanie powierzchni ze względu na wykorzystany materiał. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1. Przygotowujemy materiały o ciekawych fakturach. Punkt 2. Z każdego materiału wycinamy elementy, które umieszczamy na podłożu matrycy (może to być np. tektura). Punkt 3. Wszystkie wycięte elementy przyklejamy do podłoża matrycy, wykorzystując do tego odpowiednio mocny klej. Po zakończeniu klejenia należy obciążyć matrycę czymś ciężkim i poczekać, aż klej wyschnie. Punkt 4. Wyschniętą matrycę pokrywamy farbą przy pomocy wałka malarskiego i odbijamy na kartce. W celu lepszego dociśnięcia matrycy do kartki możemy użyć wałka do ciasta lub łyżeczki, odciskając po kolei każdy fragment matrycy. Ważne jest, by nie poruszyć matrycy w trakcie wykonywania odbitki. Punkt 5. Odbitka z matrycy odwzorowuje ukształtowanie powierzchni. Tak powstałe odbitki można wykonywać w wielu egzemplarzach.
Źródło: edycja: online skills, Etapy wykonania odbitki techniką kolografii, licencja: CC BY 3.0.

Przy tworzeniu matrycy kolograficznej, oprócz faktury przyklejanych przedmiotów ważna jest także różnica wysokości. Te elementy, które są bardziej wypukłe (wystają ponad płaszczyznę kartki) będą na odbitce ciemniejsze, co należy uwzględnić w projekcie.

Twórz tradycyjnie!

R1bAw0QfLCq7t
Materiały i przybory plastyczne, wikipedia.pl
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1SJOVQO4BSM5
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R3H78SR8NH73O
Jak sądzisz, które z faktur można wykorzystać do wykonania pracy w technice kolografii? Wybrane elementy przeciągnij w pole znajdujące się poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
RTEV1LT4K8836
Poniżej przedstawiono 8 zdjęć. Wskaż, które z przedstawionych na fotografiach materiałów nie nadają się do wykonania matrycy kolograficznej.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1QRFEJ83HXXU
Zaznacz te materiały, które nie nadają się do wykonania matrycy kolograficznej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Kalkografia

R1BP4V6V67TC31
Kalki
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Do tworzenia odbitek wykorzystać można także kalkę maszynową.
Taką technikę graficzną nazywamy kalkografią.
Dla uzyskania lepszego pokrycia farbą używa się rozgrzanego żelazka, którym sprasowuje się drukowaną powierzchnię.

W kalkografii matrycą są elementy wycięte z papieru, które zabezpieczają kartkę przed farbą z kalki.
Można powiedzieć, że jest to rodzaj druku wklęsłego, gdyż tylko wklęsłe fragmenty zostają zadrukowane.

Technika ta jest bardzo prosta. Aby poznać poszczególne etapy pracy prześledź ilustrację interaktywną.

R1VNTPS17QN7R
Ilustracja interaktywna przedstawia etapy wykonania odbitki z kalki. Na ilustracji umieszczone są kolejno od lewej: konturowy rysunek budowli, wycięte z papieru budowle - szablon, kalka maszynowa leżąca na szablonie, rysunek żelazka na kalkach przełożonych papierem, gotowa odbitka ukazująca budowle. Do ilustracji dołączono interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Na kartce papieru przygotowujemy projekt wstępny. Punkt 2: Narysowane elementy wycinamy – nie tylko ich kształt, ale także elementy wewnątrz projektu (tu np. okna). Wycięte elementy układamy na kartce, która będzie odbitką. Punkt 3: Całość przykrywamy kalką maszynową, układając ją błyszczącą stroną do dołu. Punkt 4: Na wierzch kalki kładziemy warstwę ochronną w postaci gazety lub innej kartki i prasujemy całość gorącym żelazkiem. Punkt 5: Tak powstała odbitka kalkograficzna. Wycięte elementy mogą posłużyć dalej jako matryca. Możesz powielić ją kilkakrotnie, wymieniając za każdym razem kalkę na nową. Powstałą odbitkę można także dalej przetwarzać, np. pokolorować białe elementy kredkami.
Kalkografia
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1AA5GDOMCO6S
Przykładowe prace wykonane techniką kalkografii
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Twórz tradycyjnie!

R1SA2Jj5cUWVM
Materiały i przybory plastyczne, wikipedia.pl
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RJ1T5HGHVAR3F
Do wykonania pracy potrzebne będą:
- 2 sztuki białych kartek xero;
- 2 kolorowe kartki (jasnego koloru) z bloku technicznego A3;
- ołówek;
- kalka maszynowa;
- gazeta;
- żelazko;
- nożyczki;
- nożyk do papieru;
- ewentualnie ażurowe serwetki papierowe.

Stwórz projekt ulicy z kamienicami.

Narysuj kilka budynków, które będą różnić się od siebie wielkością oraz ilością i kształtem okien.
Kamienice wytnij z papieru, każdą osobno - pamiętaj by wyciąć także okna i drzwi.
Ułóż kamienice w dowolnej kolejności na kartce, uzupełniając fragmentami ażurowych serwetek (np. dodając je jako elementy architektury lub drzewa, obłoki),
Następnie wykonaj odbitkę zgodnie z instrukcją zawartą w opisie Ilustracji interaktywnej, znajdującej się powyżej.
Po wykonaniu odbitki wycięte budynki ułóż ponownie na nowej kartce, tym razem w innej kolejności, dodaj drzewa wydarte z papieru, obłoki lub elementy ulicy i wykonaj nową odbitkę.
Połącz ze sobą obie kartki tworząc jedną długą ulicę.

Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RaECsIbBaRCxy
Czy technika kalkografii jest techniką mieszaną?
Uzasadnij krótko swoją odpowiedź i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
link7

wróć do spisu treści

Monotypia

Monotypia to technika na pograniczu grafiki, malarstwa i rysunku.
Zalicza się ją do technik graficznych, choć z matrycy można wykonać tylko jedną odbitkę. Każda następna będzie trochę inna: nie ma dwóch takich samych monotypii.

Ćwiczenie 4
R15DMLAZVXUF7
Zaznacz zdanie prawdziwe.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RAMZE6XL9IMZS
Jaką fakturę posiadają podane materiały? Dopasuj elementy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Jak powstaje monotypia?

Istnieją dwa sposoby pracy z monotypią.

Pierwszy sposób
polega na pokryciu szklanej płytki (matrycy) farbą, a następnie działaniu bezpośrednio na matrycy poprzez rysowanie po powierzchni, ściąganie farby, odciskanie i zostawianie śladów.
Na tak opracowaną matrycę kładziemy kartkę i odbijamy monotypię na papier. Aby poznać poszczególne etapy pracy tą metodą prześledź ilustrację interaktywną.

RG87QVZ29Z368
Ilustracja interaktywna przedstawia wykonanie grafiki metodą monotypii. Na ilustracji znajdują się cztery instruktażowe obrazki, na których przedstawione są kolejne etapy tworzenia grafiki z motywem kaktusa. Dodatkowo na każdym z nich zostały dołączone interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Szklaną płytkę pokrywamy całościowo farbą, a następnie rysujemy na jej płaszczyźnie, zbierając tym samym farbę z matrycy. Farba nie musi być w jednym kolorze, możemy stworzyć barwny podkład, który będzie stanowić tło dla wyrysowanego motywu. Punkt 2: Do wykonania rysunku na matrycy możemy wykorzystać różne narzędzia, np.: patyki, patyczki do uszu, szpachelki, igły, nożyki, pędzle, tkaniny, waciki, sznurki itp. Każde z nich zostawia inny ślad na płaszczyźnie matrycy. Punkt 3: Gdy matryca zostanie już opracowana, przykrywamy ją kartką i dociskając na całej płaszczyźnie, wykonujemy odbitkę. Punkt 4: Tak powstała jedyna i niepowtarzalna odbitka monotypii.
Wykonanie grafiki metodą monotypii
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Drugi sposób
tworzenia monotypii polega na położeniu kartki na pomalowaną matrycę. Podczas rysowania po kartce na jednej stronie, na drugiej przywiera farba z matrycy tworząc charakterystyczną miękką kreskę z delikatnymi zabrudzeniami. Przyjrzyj się ilustracji interaktywnej i przeanalizuj poszczególne etapy powstawania monotypii tą metodą.

R1S1DXNE2ZQGM
Ilustracja interaktywna przedstawia wykonanie grafiki metodą monotypii. Zawiera trzy instruktażowe obrazki, ukazujące kolejne etapy tworzenia pracy z motywem kaktusa. Dodatkowo na każdym z nich zostały dołączone interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Szklaną płytkę pokrywamy całościowo farbą. Punkt 2: Na matrycę przykładamy kartkę, a następnie rysujemy na niej, np. ołówkiem, wybrany motyw. W miejscach zarysowanych, po drugiej stronie kartki przykleja się farba z matrycy, tworząc charakterystyczne miękkie kreski z delikatnymi zabrudzeniami. Punkt 3: Po zakończeniu rysowania ostrożnie odrywamy kartkę od matrycy. Tak powstała jedyna i niepowtarzalna odbitka monotypii.
Wykonanie grafiki metodą monotypii
Źródło: edycja: online skills, licencja: CC BY 3.0.

Technika monotypii była często wykorzystywana przez artystów. Tworzyli w niej m.in. Edgar DegasEdgar DegasEdgar Degas oraz Paul GauguinPaul GauguinPaul Gauguin . Poniżej zostały  umieszczone przykłady prac artystów wykonanych tą techniką.

Edgar Degas
Paul Gauguin
Ćwiczenie 5
RV5DZFB8MANJM
Wyjaśnij, czym jest monotypia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
R13SVUXJH7E4D
Wymień dwie cechy charakteryzujące technikę monotypii.
Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RV9VZ161RHRVR
Połącz nazwy technik z właściwymi dla nich narzędziami. Faktury, nożyczki. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia. Żelazko, kalka. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia. Szkło, farba. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia. Spray, tektura. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R13GV3T2O2GNR
Połącz nazwy technik z właściwymi dla nich narzędziami. Faktury, nożyczki. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia. Żelazko, kalka. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia. Szkło, farba. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia. Spray, tektura. Możliwe odpowiedzi: 1. monotypia, 2. technika szablonowa, 3. kalkografia, 4. kolografia.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1CS297EX48OU
Uzupełnij tekst.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1E5X8LX37BBC
Uzupełnij zdanie wybierając właściwą odpowiedź:
Technika graficzna, która pozwala na uzyskanie tylko jednej odbitki, to
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RZ2axrfSn2s26
Źródło: online skills, cc0.
RMSHATZ3858B6
Przyjrzyj się ilustracjom przedstawiającym proces wykonywania dzieła graficznego. Uzupełnij tekst.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R16OTONHUOAFK
Która z poniższych technik jest techniką graficzną wypukłą?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
link8
link10

wróć do spisu treści

Już wiesz:

  • czym charakteryzuje się grafika artystyczna;

  • jak zdefiniować pojęcia: matryca, prasa graficzna, druk wklęsły, druk wypukły, druk płaski, druk pusty;

  • jakie są podstawowe techniki graficzne: drzeworyt, linoryt, gipsoryt, miedzioryt; sucha igła, akwatinta, akwaforta, litografia, serigrafia, druk cyfrowy;

  • na czym polega różnica między grafiką artystyczną a innymi dyscyplinami plastycznymi;

  • na czym polega technika kolografii;

  • na czym polega technika kalkografii;

  • na czym polega technika monotypii;

link11

wróć do spisu treści

Potrafisz:

  • rozpoznawać dzieła graficzne;

  • opisywać proces wykonania grafiki techniką warsztatową;

  • wykonać samodzielną pracę prostymi technikami graficznymi, jak kalkografia; kolografia, monotypia;

  • formułować samodzielne wypowiedzi na temat prac wykonanych metodami grafiki warsztatowej - uwzględniając właściwą terminologię;

  • wyjaśnić, na czym polega technika kolografii;

  • wyjaśnić, na czym polega technika kalkografii;

  • wyjaśnić, na czym polega technika monotypii;

  • wskazać różnice między technikami graficznymi: wypukłymi, wklęsłymi i płaskimi.

link12

wróć do spisu treści

Słownik

akwaforta
akwaforta

technika graficzna polegająca na wytrawieniu rysunku kwasem azotowym na płytce metalowej, najczęściej miedzianej

dłuto
dłuto

narzędzie zbudowane z ostrza i uchwytu, używane przez grafików do rycia w linoleum

druk pusty (ślepy)
druk pusty (ślepy)

technika graficzna polegająca na odbijaniu na papierze czystej matrycy bez farby drukarskiej; powstaje w ten sposób relief, czyli wypukłość na kartce, który odwzorowuje wyciętą formę w matrycy

druk wklęsły
druk wklęsły

technika drukowania, w której elementami drukującymi są wyryte w matrycy wgłębienia wypełnione farbą

druk wypukły
druk wypukły

technika drukowania, w której elementami drukującymi są wypukłe fragmenty matrycy, a miejsca wyżłobione pozostają puste

kolaż
kolaż

technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku; po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier)

linoleum
linoleum

gruba tkanina z juty powleczona warstwą mieszaniny korka, kauczuku i oleju lnianego, używana do pokrywania podłóg, ścian itp.

matryca
matryca

płytka, na której powstaje rysunek; płytka, z  której wykonuje się odbitkę rysunku wykonanego odpowiednimi narzędziami w zależności od materiału, a którego jest matryca, np.: linoleum, miedź

mezzotinta
mezzotinta

technika graficzna druku wklęsłego należąca do technik suchych, czyli niewymagających trawienia; matrycą jest miedziana płytka równomiernie opracowana specjalnym dłutkiem, chwiejakiem; rysunek na matrycy wykonuje się za pomocą gładzika i skrobaczki

miedzioryt
miedzioryt

technika graficzna druku wklęsłego należąca do technik suchych, czyli niewymagających trawienia; matrycą jest miedziana płytka, na której żłobi się rysunek za pomocą stalowych rylców

miękki werniks
miękki werniks

technika graficzna wgłębna, trawiona, także nazwa odbitki wykonanej w tej technice

monotypia
monotypia

technika odbijania, która umożliwia stworzenie tylko jednej odbitki graficznej

rakiel
rakiel

narzędzie najczęściej z tworzywa sztucznego, służy do przeciskania farby przez odkryte oczka formy drukowej na zadrukowywane podłoże

sucha igła (suchoryt)
sucha igła (suchoryt)

technika graficzna druku wklęsłego należąca do technik suchych, czyli niewymagających trawienia; matrycą jest miedziana płytka, na której wykonuje się rysunek za pomocą ostrego narzędzia – stalowej igły

szkic
szkic

szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych; służy doskonaleniu techniki i umiejętności obserwacji artysty

środki wyrazu plastycznego
środki wyrazu plastycznego

to środki plastyczne, którymi  posługuje się artysta, tworząc swoją pracę, należą do nich: kompozycja, linia, perspektywa, barwa, kontur, światłocień, kreska, plama, walor, faktura

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • brainly.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

link1

wróć do spisu treści

frotaż
frotaż

(z fr. frottage – pocieranie, tarcie) – jedna z technik graficznych, polegająca na odciskaniu faktury przedmiotów na papier poprzez mocne pocieranie go ołówkiem