R1F08KQkp7Ye7
Czarno‑biały film negatywowy 35 mm, używany dawniej do rejestracji filmowej
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
spis
Polecenie 1
RXQ7FbvzarUBA
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te określenia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Spis treści

  1. Ważne daty z historii filmu

  2. Taumatrop

  3. Kinematograf i początki filmu

  4. Film animowany

  5. Film fabularny

  6. Już wiesz

  7. Potrafisz

  8. Słownik

R5lWOAZk9TT361
Młody filmowiec - clipart
Źródło: Pinterest, licencja: CC BY 3.0.

Film jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych gatunków sztuk wizualnych. 
Od momentu powstania w 1895 r. interesował artystów z powodu możliwości rejestrowania rzeczywistego ruchu - co wcześniej nie było możliwe.
Jego udźwiękowienie pozwoliło na jednoczesną prezentację obrazu i dźwięku  (audiowizualność). Tym sposobem, dzięki nauce rozwinęła się nowa dziedzina sztuki.

link1

Ważne daty z historii filmu

1895 – odbywa się pierwszy filmowy pokaz w Paryżu braci Auguste’a i Louis Lumière,[ czytaj: ogust i lui lime] przyjmowany za początek kina.

1908 – Émile Cohl [czytaj: emil kool] tworzy jeden z pierwszych filmów rysunkowych „Fantasmagorie”[czytaj: fątasmagori].

1912 – Władysław Starewicz tworzy film „Piękna Lukanida”, uznawany za pierwszy w dziejach kina animowany film lalkowy.

1947 – w reżyserii Zenona Wasilewskiego powstaje film „Za króla Krakusa”, uważany za pierwszy polski profesjonalny film animowany dla dzieci.

1947 – powstają pierwsze w Polsce studia filmowe – w Łodzi Studio Filmów Kukiełkowych „Filmu Polskiego”, późniejsze Studio Małych Form Filmowych Se‑ma‑for, w Katowicach Studio Filmów Rysunkowych, przeniesione następnie do Bielska‑Białej.

wróć do spisu treści

link2

Taumatrop

Ludzie od zawsze marzyli, by ożywić tworzone przez siebie obrazy. Jeszcze przed epoką kina powstawały rozmaite urządzenia, które stwarzały wrażenie ruchu narysowanych postaci i zwierząt. Niektóre z nich działały na prostej zasadzie, jak np. taumatroptaumatroptaumatrop.

R1F9PuYPfj7pv
Grafika przedstawiająca taumatrop
Źródło: Pinterest, licencja: CC BY 3.0.

Na filmie Macieja Rudzina zobaczysz taumatrop, oraz poznasz kilka sposobów na proste animacje w warunkach domowych lub szkolnych.

RXQ2MZD86RKB4
Na zielonym tle pokazuje się napis „TAUMATROP” z podskakującymi po kolei literkami. Kolejny kadr ujawnia zieloną płaszczyznę, na której znajdują się kredki koloru: czerwonego, zielonego, żółtego, niebieskiego, czarnego w prawym dolnym rogu. Po lewej stronie stoi odwrócony plastikowy przeźroczysty kubek. Z góry wystają dwie ręce, z czego prawa trzyma sznurek, a lewa leży na białej karteczce. Między nimi znajduje się czarna kredka. Ręce znikają, a wszystkie przedmioty schodzą się do środka. Z góry zjeżdżają nożyczki. Ręce stawiają kubeczek na karteczce, i obrysowują obwód kubeczka czarną kredką, po czym podnoszą kartkę i wycinają powstałe kółko nożyczkami. Odkładają nożyczki i zieloną kredką rysują trzy nieregularne plamy. Na odwrotnej stronie niebieską kredką postać rysuje kolejne plamy i nożyczkami tworzy dwa otwory. Po uprzątnięciu stołu postać prezentuje gotową pracę - przez otwory kółka z plamami przeciągnięty jest sznurek, który dłonie naciągają i obracają. Podczas obrotu, z plam powstaje obraz podobny do kuli ziemskiej. Na fioletowym tle drukowanymi literami pojawia się napis "ANIMACJA". Ukazują się kolorowe pojemniczki. Dłonie otwierają je, wysypując na stół kolorowe brokaty. Wszystkie mieszają się, aż do połączenia kolorów. W efekcie brokat uzyskuje szary kolor. Kolejna scena ukazuje ten sam zabieg wykonywany dłońmi. Proszek zostaje przesunięty na boki, a dłonie wycinają nożyczkami kartkę, z której powstała chmurka. Animacja obraca nią, zmniejsza i powiększa. Nagle na jej miejscu pojawiają się gwiazdy o różnych rozmiarach, które również się obracają. W kolejnym ujęci na stole pojawiają się kulki czerwonej i żółtej plasteliny, które łączą się z sobą i formowane są z nich zagłębione kształty. Naprzemiennie w zagłębieniach tych pojawiają się żółte lub czerwone plamy. Efekt powtarza się kilkukrotnie. Na fioletowym tle ukazuje się tekst drukowanymi literami "JAK ZOSTAŁO TO ZROBIONE". Dłonie kolorują wyciętą czteroramienną gwiazdę żółtą i czerwoną kredką. Następnie pokazują taki sam efekt na gotowych, ośmioramiennych gwiazdach. Następuje animacja obrotu dwóch gotowych gwiazd nałożonych na siebie. Gwiazdy znikają, a na ekranie pojawiają się kolejne napisy. Napis pierwszy "Aby uzyskać płynną animację należy zrobić zdjęcie po każdej niewielkiej zmianie", drugi "Gotowy materiał można obejrzeć w przeglądarce do zdjęć, szybko przewijając kolejne kadry", trzeci "Zdjęcia można także umieścić w prostym programie komputerowym do realizacji filmów". Na tym samym tle dłonie układają rysunek globusa, przyklejając dwie zielone kropki z plasteliny. Następnie widzimy animację kręcącego się rysunku, dookoła którego wirują powycinane z kartek chmury. W miejsce chmur pojawiają się gwiazdy, oraz księżyc obracany na sznurku, który krąży wokół ziemi. Dłonie powoli zabierają poszczególne elementy. Fioletowe tło wygasa. Filmowi towarzyszy spokojna, melodyjna muzyka o radosnym charakterze. Elektroniczne dźwięki przypominają ksylofon.

Taumatropy powstały w XIX wieku i były używane do demonstrowania, jak nasze oczy i mózg łączą szybko zmieniające się obrazy w jedną ciągłą scenę. To była jedna z pierwszych form animacji i wprowadzenie do zrozumienia, jak działają filmy i inne ruchome obrazy.

Spróbuj wykonać własny taumatrop.

Twórz tradycyjnie!

RIF2PsguOM2vW
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.

Opisana scenka jest przykładowa – wymyśl własną scenkę.
 Może ożywisz wazon z kwiatem lub akwarium z rybką?
Możesz też przygotować taumatroptaumatroptaumatrop z rysunkami ukazującymi skrajne fazy ruchu – np. chłopca siedzącego na koniu, tak jak na ilustracji poniżej.

Polecenie 2
ROS7N1LMKTV47
Potrzebne będą:
- kartka białego papieru formatu A3,
- gruba tektura dowolnego formatu,
- nożyczki,
- cyrkiel lub okrągła forma do odrysowania,
- sznurek,
- dziurkacz,
- przybory do rysowania, malowania.

Etapy Twojej pracy twórczej:
1. Na kartce papieru narysuj 3 koła o średnicy około 10 cm i wytnij je.
2. W pierwszym kole zaprojektuj ilustrację złożoną z dwóch elementów: np. pana z psem.
3. Do drugiego koła przerysuj samego pana.
4. Do trzeciego koła przerysuj samego psa, zachowując ten sam układ postaci co na rysunku wyjściowym.
5. Wytnij z tektury koło o średnicy 10 cm.
6. Z jednej strony koła przyklej rysunek z panem, a na odwrocie rysunek z psem.
7. Przy krawędzi koła zrób dziurkaczem dwa otwory – jeden z prawej strony pana, drugi z lewej.
8. Przygotuj dwa sznurki i przeciągnij je przez otwory, a następnie zwiąż przy krawędzi tektury.
9. W ten sposób powstał taumatrop. Teraz, trzymając za sznurki, obracaj szybko taumatrop wokół osi, następnie pozwól sznurkowi odkręcać się. Szybki ruch tektury połączy dwa obrazy i zobaczysz ruchomą scenkę z panem i psem.
10. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R18G5FmPX4c8f
Projekt taumatropu
Źródło: pinterest.de, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1H537B7B38OF
Na podstawie wcześniejszych opisów, spróbuj wyjaśnić: czym jest i do czego służy taumatrop?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link3

Kinematograf i początki filmu

Polecenie 3

Poniżej możesz zobaczyć pomnik braci Lumière [czytaj: limier] – Augusta Marie i Louisa Jeana [ czytaj: ogusta mari i lui lime]– pionierówPionierpionierów kinematografiikinematografiakinematografii (lub zapoznać się z jego opisem). Po kliknięciu w punkt interaktywny na zdjęciu zobaczysz kadr z pierwszego filmu braci - Wyjście robotników z fabryki Lumière [ czytaj: limie] w Lyonie. [czytaj: lionie].

Re9dTjlwXkDhk
Ilustracja interaktywna przedstawia pomnik braci Lumiere. Ukazuje starą kamerę ustawioną na statywie. Za nią stoją dwa krzesła, na jednym z nich siedzi jeden z braci, który prawą rękę trzyma na kamerze. Drugi, w kapeluszu, stoi za krzesłami z wyciągniętą lewą ręką. W tle widać budynek, a po lewej stronie dwa drzewa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z kadrem z filmu braci Lumiere"Wyjście robotników z fabryki Lumiere w Lyonie". Ukazuje osoby wychodzące z bramy fabryki po skończonej pracy. Pod kadrem umieszczony jest tekst: Punkt 1: Zdjęcie przedstawia plan filmu Wyjście robotników z fabryki Lumiere w Lyonie. Przyjmuje się, że to pierwszy w dziejach kinematografii film pokazany publicznie. Jego projekcja odbyła się w grudniu 1895 r. w Paryżu. Film był migawkami z codziennego życia i trwał około minuty.
Pomnik braci Lumiere w Lyonie, Francja
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.

To właśnie braciom Lumière [czytaj: limie] zawdzięczamy skonstruowanie kinematografu – aparatu filmowego do realizacji i ekranowej projekcji ruchomych obrazów. Pierwszy pokaz filmowy dla publiczności odbył się w Paryżu w 1895 roku. Zobacz, jak wyglądało to urządzenie.

R1A0K6U8aZm8q
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie kinematografu. Na pierwszym planie ukazana jest drewniana szafka z wieloma półkami, na których leżą drobne przedmioty. Na górze szafki ustawiony jest kinematograf - jest to czarny prostokątny przedmiot na małych nóżkach ze złotym kołem pośrodku bocznej ścianki, złotym elementem w kształcie walca na górze oraz wystającą z lewej strony czarną, zwężającą się z przodu tubą. Naprzeciwko tuby znajduje się drewniana, płaska skrzynka, z której u góry wychodzi zwinięta klisza. W tle fotografii ukazane jest wnętrze muzeum z drewnianą podłogą oraz czerwonymi ścianami, na których wiszą eksponaty. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.

Aparat filmowy umożliwiający rejestrację i projekcję na ekranie ruchomych obrazów, skonstruowany przez braci A. i L. Lumière’ów (opatentowany 13 II 1895)

Kinematograf
Źródło: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.

W 1896 roku Francuzi wyświetlili film dokumentalny „Wjazd pociągu na stację w La Ciotat”[czytaj: la siota], który trwał zaledwie 50 sekund. Powtarzana w świecie kina legenda głosi, że widzowie siedzący najbliżej ekranu uciekali w popłochu, przerażeni pędzącym wprost na nich pociągiem. Trudno się dziwić, pod koniec XIX wieku nikt jeszcze nie był przyzwyczajony do tego typu iluzji.

„Wjazd pociągu na stację w La Ciotat”[czytaj: la siota]- dokument filmowy braci Lumière.

R5489pBvT6yiD
Ilustracja interaktywna przedstawia kadr z filmu „Wjazd pociągu na stację w La Ciotat” autorstwa braci Lumière. W centrum czarno‑białego zdjęcia ukazana jest duża lokomotywa pociągu parowego, za którą ciągną się drewniane wagony. Po prawej stronie stoi grupa oczekujących ludzi. Po lewej stronie pod rozłożystym, ciemnym drzewem znajduje się pojedyncza postać mężczyzny w kapeluszu, czarnej marynarce i szarych spodniach. Tło stanowi pofalowany, pagórkowaty pejzaż. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Jeden z pierwszych filmów w historii kina, został nakręcony przez braci Auguste’a i Louisa Lumière skonstruowanym przez nich rok wcześniej aparatem – kinematografem. Film ten nie posiada żadnej fabuły, ponieważ był jednym z pierwszych tego typu eksperymentów, które miały prowadzić do zarejestrowania ruchomego obrazu na taśmie filmowej. Jest to migawka z codziennego życia, a więc dzisiaj możemy zaklasyfikować go jako gatunek dokumentalny. W filmie nie występuje zamierzony ruch kamery, składa się on z jednego ujęcia.
Kadr z filmu „Wjazd pociągu na stację w La Ciotat” [czytaj: la siota]
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Film dokumentalny rejestruje życie codzienne, przekazuje informacje o otaczającym świecie, przedstawia wybrane sytuacje. Tylko z pozoru jest obiektywny, autor może nakierowywać odbiorcę na pewne wnioski, odpowiedzi, nakłaniać do refleksji.

Bracia Lumière [czytaj: limie] z początku nie zauważali potencjału zapoczątkowanej przez nich dziedziny, która rozwinęła się w zaskakującym tempie, uruchamiając cały przemysł filmowy.

RCEitX0kM3Nmz
Ilustracja interaktywna przedstawia podkolorowaną fotografię braci Lumière. Zdjęcie ukazuje dwóch, bardzo do siebie podobnych, siedzących mężczyzn w średnim wieku z wąsami o krótkich, lekko kręconych, siwiejących włosach. Ubrani są w białe koszule, czarne marynarki i spodnie. Pod szyją zawiązane mają muchy. Mucha postaci po lewej jest czarna w drobne białe kropki. Obaj spoglądają w lewą stronę. Twarze ujęte są z profilu. Mężczyzna po prawej nosi okulary, rozpięta marynarka ukazuje fragment kamizelki. Tło stanowi szara, ciężka draperia. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. August Marie Louis 2. Louis Jean
Fotografia braci Lumière [czytaj: limie]
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Dzisiaj możemy oglądać zarówno filmy dokumentalne, fabularne, jak i animowane, a oprócz tego mnóstwo małych form filmowych oraz krótkie „memymem internetowymemy”, realizowane na potrzeby internetowych prezentacji.

mem internetowy

W 1902 roku francuski iluzjonista Georges Méliès (czytaj: żorż mijes) stworzył jeden z pierwszych filmów fabularnych „Podróż na księżyc”, który został oparty na fantazjach naukowych. Film ten uznaje się za prekursora kina rozrywkowego.

R6NCeJESMS0JA
Ilustracja interaktywna przedstawia kadr z filmu „Podróż na Księżyc”, autorstwa Georgesa Mélièsa. Na czarno‑białym zdjęciu znajduje się okrągły, pełen kraterów księżyc o ludzkiej twarz i dużych, ciemnych ustach, w którego prawym oku tkwi wbita metalowa rakieta. Jasna tafla księżyca unosi się na tle czarnego nieba z zaznaczonymi gdzieniegdzie szarymi zarysami chmur. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Film francuskiego iluzjonisty Georges’a Mélièsa miał swoją światową premierę w Paryżu w 1902 roku. Możemy zaklasyfikować go do niemych filmów krótkometrażowych, przygodowych, science‑fiction (czyli związanego z fantastyką naukową). „Podróż na Księżyc” stała się ikoną kina. Fabuła jak na dzisiejsze standardy nie jest skomplikowana - film opisuje podróż grupy naukowców na księżyc. Podobni do owadów mieszkańcy księżyca biorą ich do niewoli. Przybysze zauważają, że tubylcy rozpadają się po dotknięciu czubkiem parasola, a odkrycie to pozwala naukowcom pokonać wroga i wrócić na Ziemię. Uważany jest za pierwszy w historii „hit” kinowy.
Kadr z filmu „Podróż na Księżyc” Georgesa Mélièsa (czytaj: żorża mijesa)
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R943M8DOQX1EX
Zaznacz poprawną odpowiedź. W którym wieku powstał pierwszy film?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R116RGM63EBFR
Jaka jest najważniejsza cecha filmu dokumentalnego? Możliwe odpowiedzi: 1. Dynamiczny montaż i nastrój filmu, 2. Przedstawienie rzeczywistości, 3. Połączenie sztuki tradycyjnej z nowymi technologiami
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Film animowany

Multimedia są połączeniem tradycyjnych sztuk pięknych i nowych technologii, między innymi, programów komputerowych. Dzięki nim zaczęły powstawać filmy animowane, w których pojawia się relacja między obrazem, dźwiękiem i tekstem.

Jedną z pierwszych kreskówek był pokaz animacji Emile'a Cohla (czytaj: emila kola)  Fantasmagorie [czytaj: fątasmagori] (1908r.), która miała rozbawić publiczność, pokazując między innymi taniec duchów.

Przyjrzyj się niżej zamieszczonemu kadrowikadrkadrowi z filmu „Fantasmagorie” [czytaj: fątasmagori]. Klikając na ilustrację zobaczysz kadry ukazujące przemianę przedmiotu. Dowiesz się, na czym polega szczególna cecha tego środka wyrazu w filmie animowanym.

R1TcUCzcLe7XA
Ilustracja interaktywna przedstawia kadr z animacji „Fantasmagorie”. Na czarnym tle ukazuje pajacyka, stykającego się głową ze słoniem. Rysunek wykonany jest jedną, białą linią. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z trzema kolejnymi kadrami animacji. W pierwszym pajacyk lekko oddziela się od słonia. Druga ilustracja przedstawia pajacyka, ale linie, którymi narysowany był słoń, prostują się. W trzecim kadrze z linii tych powstał budynek z oknem, drzwiami z kluczem i okrągłą lampą pod oknem.
Kadr z animacji „Fantasmagorie” [czytaj: fątasmagori]
Źródło: edycja: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

W ten sposób rodził się film animowany, animacja (z łac. animatio - życie) oznacza ożywienie.

Animacje można tworzyć przy użyciu różnych technik. Do najbardziej znanych należą wymienione poniżej (szczegółowe opisy odczytasz klikając w pojęcia):

PionierempionierPionierem animowanego filmu lalkowego na świecie był artysta polskiego pochodzenia – Władysław Starewicz, który stworzył pierwszy w dziejach kina animowany film lalkowy „Piękna Lukanida” (1912 r.), w którym aktorzy zastąpieni zostali żukami, wcielającymi się w postacie z mitologii greckiej - Heleny i Parysa. Fotografia poniżej przedstawia artystę w towarzystwie swoich lalek.

Rp32cVE8Y2w2r
Władysław Starewicz w otoczeniu lalek
Źródło: fot. nieznany, fototeka.org 1929, Archiwum Z. Pitrery, Polska,, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1M4TLOQ1PS65
Odpowiedz na pytanie. Z czego zasłynął Władysław Starewicz? Możliwe odpowiedzi: 1. był wynalazcą kinematografu, 2. był twórcą filmu rysunkowego, 3. był twórcą animowanego filmu lalkowego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ożywienie - jak można zauważyć wiąże się z ruchem, więc każdy film to setki obrazów wyświetlanych jeden po drugim w odpowiednim tempie. Ludzkie oko łączy je w całość i oglądając - odnosi się wrażenie ciągłego ruchu, jest to 24 klatki/sekundę.

Rqu8L2MxoHsEe
Dwadzieścia cztery obrazy, ukazujące poszczególne etapy lotu ptaka
Źródło: usclibstore.usc.edu, licencja: CC BY 3.0.

Jedną z technik, wykorzystywanych w animacji jest animacja poklatkowa. To metoda tworzenia filmów animowanych, która polega na fotografowaniu obiektów klatka po klatce, a następnie odtwarzaniu tych zdjęć w szybkim tempie, co daje iluzję płynnego ruchu. Każda klatka przedstawia obiekt w nieco innym położeniu, co pozwala na stworzenie wrażenia ruchu.

1
1
Ćwiczenie 4
R5VELCMF365LE
Przypomnij sobie ilustrację z pajacem i słoniem, a następnie wyjaśnij, w jaki sposób słoń przeobraził się w dom.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R7HQNRQR8KR4U
Odpowiedz na pytanie: Jak szybko powinny zmieniać się obrazy (klatki) w filmie animowanym, aby oko ludzkie odniosło wrażenie płynnego ruchu, znajdujących się tam osób/zwierząt/przedmiotów ?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z krótką animację rysunkową umieszczoną poniżej, a następnie wykonaj ćwiczenie.

R8HVLM3py38ye
Animacja „Idący ptak". Animacja przedstawia czarnego ptaka, narysowanego kreskami różnej grubości. Ptak idzie. Jest to animacja wykonana techniką poklatkową. Animacja poklatkowa to technika tworzenia filmów animowanych, która polega na fotografowaniu obiektów klatka po klatce, a następnie odtwarzaniu tych zdjęć w szybkim tempie, co daje iluzję ruchu.
Ćwiczenie 5
RGQV4EMPQ6V48
Co to jest animacja poklatkowa?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Twórz tradycyjnie!

RIF2PsguOM2vW
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1DL6JX2NPLAU
Potrzebne będą: lustro, pięć białych kartek formatu A4, ołówek, gumka. Rozłóż obok siebie kartki na stole. Stojąc przed lustrem, zmieniaj wyraz twarzy od radosnego po smutny. Przyjrzyj się, jak zmienia się mimika twarzy w zależności od emocji, jakie ukazuje.
Następnie narysuj kolejno na kartce pięć faz zmiany ruchów twarzy – np. od radosnej do smutnej, lub od smutnej do zaciekawionej, albo jeszcze inne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RONPBDHQNXGQV
Emocje są często powodem twórczości. Odpowiedz lub napisz, w jakich sytuacjach czujesz się smutny/smutna, wesoły/wesoła, zawstydzony/zawstydzona, zły/zła, znudzony/znudzona? Spróbuj określić dwie emocje.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Rysunki twarzy chłopca przedstawiające różne emocje.

RFSdS8hZVTEdR
Rysunki przedstawiające emocje
Źródło: szczesliwa14.pl, licencja: CC BY 3.0.

Film animowany jest złożoną dziedziną sztuki. Ponadto każdy artysta tworzy animacje niepowtarzalne pod względem stylu. Artystycznymi filmami są najczęściej animacje autorskie, czyli takie, w których artysta sam tworzy scenariusz, scenografię, jest reżyserem i animatorem.

Autorski film animowany

R1Eyl0eHbvclR1
Kadr z filmu Piotra Dumały „Franz Kafka”, 1991r.
Źródło: fototeka, Filmoteka Narodowa, licencja: CC BY 3.0.

Wśród wielu realizacji filmowych pojawia się autorski film animowany, czyli taki, w którym autor sam wymyśla historię, tworzy rysunki, lub wykorzystując inne techniki plastyczne tworzy scenografię, reżyseruje i animuje.

Zapoznaj się z kadrem z filmu Piotra Dumały „Franz Kafka” i zwróć uwagę na precyzyjny rysunek. Autor klatka po klatce malował i wydrapywał obrazy na płytach gipsowych.

Zapoznaj się z kadrem poniżej, z filmu rysunkowego Aliny Maliszewskiej „Przygoda w paski”. Klikając w ilustrację, uzyskasz dodatkowe informacje na temat filmu animowanego.

R14EBVH9FAMmm
Ilustracja przedstawia kadr z filmu Aliny Maliszewskiej „Przygoda w paski”. Ukazuje cztery słonie, idące w szeregu przez dżunglę. Słonie są w czarno‑białą kratę, Mają zadarte trąby, którymi trzymają się za ogony. Tło jest czarne. Punkt 1: Animacja jest ożywioną, ruchomą plastyką. Film animowany cechuje umowność świata przedstawionego, co znaczy, że świat ukazany na ekranie nie jest dosłownym, wiernym odbiciem rzeczywistości. Ponieważ w krótkim filmie musi zmieścić się dużo treści, animacja posługuje się skrótem plastycznym. Popatrz na pejzaż ukazany w kadrze filmu – kształty plam i figur jedynie sugerują dżunglę. Słonie są narysowane prosto, a ich graficzne, czarno‑białe przedstawienie, pozwala je dostrzec na kolorowym tle.
Kadr z filmu Aliny Maliszewskiej „Przygoda w paski”
Źródło: UMK, licencja: CC BY 3.0.

W filmie animowanym postacie bohaterów są tak stworzone, by przekazać widzowi jak najwięcej informacji. Na przykład w ich wyglądzie przesadnie eksponowane są niektóre cechy, tak jak obserwujemy to u bohaterów filmu Ryszarda Antoniszczaka „Kalejdoskop Miki Mola”.

RXueKdXcl9cn2
Kadr z filmu Ryszarda Antoniszczaka „Kalejdoskop Miki Mola”, 1978r.
Źródło: fototeka, Filmoteka Narodowa, licencja: CC BY 3.0.

Do znanych polskich twórców autorskich filmów animowanych można zaliczyć również:

  • Jana Lenicę

  • Witolda Giersza

  • Juliana Antonisza

Poniżej zostały zaprezentowane kadry z wybranych filmów animowanych Jana Lenicy. Klikając w interaktywne punkty, zapoznasz się z cechami stylu tego artysty.

R17qDkgBHnKsP
Ilustracja interaktywna przedstawia kadr z filmu animowanego Jana Lenicy „Monsieur Tête (Pan Głowa)”. Ukazuje profil mężczyzny z brodą, wąsem i w okularach, który w ręku trzyma białą kartkę. Naprzeciw niego znajdują się kwiaty w kolorach: zielonym, niebieskim i różowym. Tłem ilustracji są pionowe, czarno‑białe pasy. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Twórca posługiwał się metaforą wizualną. W tym kadrze widać, jak z ust mężczyzny wychodzi kolorowy kwiat, będący metaforą kwiecistej mowy i używania wielu słów‑ozdobników bez treści. Punkt 2: Lenica tworzył własne wycinankowe postacie, o uproszczonych, lekko kanciastych kształtach.
Kadr z filmu animowanego Jana Lenicy „Monsieur Tête [czytaj: mesie tet] (Pan Głowa)”, 1959 r.
Źródło: ilustracja pochodzi z: E. Czerwiakowska, T. Kujawski (2002), Jan Lenica. Labirynt, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 204, licencja: CC BY 3.0.
RmIbGeupdHPgd
Ilustracja przedstawia czarno‑biały kadr z filmu Jana Lenicy „Labirynt”. Ukazuje mężczyznę w cylindrze, stojącego na skrzyżowaniu ulic, skierowanego w lewo. W tle znajdują się dwa zabytkowe, wielokondygnacyjne budynki, dekorowane okładzinami oraz rzeźbami. Punkt 1: Artystę inspirowała architektura i architektoniczne detale, stąd w niektórych animacjach zabytkowe kamienice i budynki są tłem scenograficznym. Punkt 2: Lenica chętnie wykorzystywał XIX‑wieczną ilustrację, wycinał postacie ze starych rycin i gazet.
Kadr z filmu Jana Lenicy „Labirynt”, 1962 r.
Źródło: ilustracja pochodzi z: E. Czerwiakowska, T. Kujawski (2002), Jan Lenica. Labirynt, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 125, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Poniżej znajdują się kadry z filmów Jana Lenicy. Odwołując się do wiedzy o stylu animacji artysty, do każdego kadru dopasuj odpowiednie hasło - wpisz A, B, C w polu poniżej dopasowując każdą z nich do punktów 1,2 lub 3.

RVSCRSBRBM4GJ
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

1 - inspiracja architekturą/architektonicznym detalem
2 - wykorzystanie postaci ze starej ryciny
3 - tworzenie prostego, graficznego kształtu postaci ludzkiej

Innym twórcą polskiej animacji jest Witold Giersz. Stosował on zróżnicowane techniki animacji; od filmu lalkowego, kolaż, po plamę barwną. Zapoznaj się z kadrami wybranych filmów artysty.

R4TqBMxVPqkWc
Kadr z filmu Witolda Giersza i Ludwika Perskiego „Oczekiwanie”, 1962 r.
Źródło: fototeka.fn.org.pl, Filmoteka Narodowa, licencja: CC BY 3.0.
RcnLyjT3A6E0c
Fragment animacji Witolda Giersza „Mały Western ”, 1960 r.
Źródło: playpoland.org Filmoteka Narodowa, licencja: CC BY 3.0.
R1BaT6UVfmTl9
Fragment obrazu z animacji Witolda Giersza „Pożar”1975 r.
Źródło: fototeka.fn,org.pl, Filmoteka Narodowa, licencja: CC BY 3.0.

Julian Antonisz większość swoich animacji rysował bezpośrednio na taśmie filmowej. Wydrapywał rysunek, następnie bezbarwną pastą do butów i czernią z sadzy pokrywał wyryte w taśmie kształty, które na koniec wypełniał kolorem. Kadr z filmu poniżej, ilustruje tą technikę.

R1LFh2VrmwlLo
Kadr z filmu Juliana Antonisza „Jak działa jamniczek”
Źródło: fototeka.fn.org.pl, licencja: CC BY 3.0.

Najbardziej znany jest film pt. „Jak działa Jamniczek” (1971), który powstał częściowo bez użycia kamery.

Technika taka określana jest jako non‑camera, ponieważ obraz powstaje bezpośrednio na taśmie filmowej, np. poprzez malowanie, wydrapywanie lub przyklejanie dodatkowych elementów.

Ćwiczenie 7

Poniżej znajduje się kadr z filmu „Jak działa Jamniczek” . W filmie artysta wyraża fascynację żywymi organizmami i przyrównuje je do mechanicznych urządzeń. Przyjrzyj się ilustracji i wybierając spośród wymienionych haseł, zaznacz obecne w kadrze przedmioty związane z techniką.

RE11DQKC4S8AT
Kadr z filmu „Jak działa Jamniczek”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

A - gwoździe
B - klucz francuski
C - młotek
D - sprężyny
E - trybiki

Ćwiczenie 7
R1BRVMS4HSH7S
Jaką nazwę nosi technika animacji, w której artysta tworzy obraz bezpośrednio na taśmie filmowej, bez użycia kamery? Nazwę wpisz w notatniku poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RNHM5XEZVMHSM
Odpowiedz na pytanie. Które z poniższych stwierdzeń są prawdziwe? 1. Witold Giersz stworzył pierwszy polski autorski film animowany pt. Był sobie raz, 2. Jan Lenica tworzył filmy animowane w technice wycinanki. 3. Julian Antonisz nigdy nie zrealizował filmu non‑camerowego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Twórz tradycyjnie!

RHOebER9D8zgr
Kolorowa plastelina - dobry materiał do animacji
Źródło: Pinterest, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1B27ODAOSV6V
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RM19XR17FQEAU
Glina i plastelina wspaniale rozwijają wyobraźnię.
Przygotuj kilka lasek plasteliny i tekturową podkładkę. Połącz je w jedną bryłę i ugniataj w rękach, aż plastelina będzie miękka.
Następnie podziel ją na dwie części i ulep dwie różne postacie.
Nie musisz lepić szczegółów, każda postać powinna mieć głowę, tułów, ręce, nogi, dodatkowe elementy zależą już od Ciebie. Powodzenia!
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Film fabularny

Filmy fabularne - oglądane przez nas najczęściej, również mogą nosić miano artystycznych. W odróżnieniu od filmów dokumentalnych są realizowane z udziałem aktorów i opierają się na scenariuszu, czyli wymyślonej historii ( czasami też opartej na prawdziwych wydarzeniach). Od początku pracuje nad tym cały zespół fachowców.

O etapach produkcji filmowej i trudnej pracy reżysera opowie w krótkim materiale filmowym, Agnieszka Holland, znana polska reżyserka i scenarzystka.  .

RASOZ9DXCT7ST
Film przedstawia Agnieszkę Holland, reżyserkę i scenarzystkę filmową, która opowiada o powstawaniu filmu i trudnej pracy reżysera. Reżyserka ubrana jest w czarną koszulę. Ma krótkie, brązowe włosy i okulary w czarnych oprawkach. Siedzi na tle zielonego tła. Na początku filmu pojawiają się czarne napisy unoszące się na białym tle, m.in. "poezja", "retoryka", "teatr", "gramatyka", "proza", "kultura", "wartości". Napisy przechodzą w napis "Praca reżysera". Na końcu pojawia się biała plansza, na dole której umieszczone zostały logotypy: - niebieski prostokąt z białą, żółtą i czerwoną gwiazdą podpisana obok "Kapitał Ludzki. Narodowa Strategia Spójności"; - szary napis "ORE" z czerwoną kropką w środku "o", a obok napis "Ośrodek Rozwoju Edukacji"; - niebieskie kółko z białą otwartą książką w środku, a obok napis "scholaris"; - niebieski prostokąt z żółtymi gwiazdkami ułożonymi w kształcie koła, a obok napis "Unia Europejska. Europejski Fundusz Społeczny". Poniżej znajduje się napis "Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu "Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli" współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ćwiczenie 9
RMOU13LZFGX7U
Wyszukaj i zakreśl 12 rzeczowników związanych z filmem. Litery mogą tworzyć słowa w liniach pionowych i poziomych.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9
R29DEVL5V1EJB
Wyjaśnij, co to znaczy „wykadrować ujęcie”.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1VANLX37S11Q
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu opisów do wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R1NN7EH77DCMB
zadanie interaktywne o gatunkach filmowych
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
R1LvS67sLiVuk
Zastanów się i odpowiedz: Co wyróżnia film spośród innych sztuk wizualnych?
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Już wiesz

  • wymieniasz nazwiska pionierów filmu dokumentalnego i animacji filmowej;

  • znasz sposoby powstawania animacji (animacje rysunkowe, lalkowe, plastelinowe, z materiałów sypkich, z wycinanek, wydzieranek, fotoanimacje, animacje komputerowe 2D i 3D);

  • wiesz, na czym polega technika animacji poklatkowej;

  • wyjaśniasz pojęcie „autorski film animowany”;

  • rozumiesz, czym różni się film dokumentalny od fabularnego.

wróć do spisu treści

link7

Potrafisz

  • wykonać taumatrop zgodnie z instrukcją;

  • wyjaśnić pojęcia: taumatrop, animacja, kadr, plan zdjęciowy, ujęcie, reżyser, scenarzysta, scenograf, scenopis, akcja, montaż, premiera;

  • rozróżnić rodzaje animacji: (rysunkowe, lalkowe, plastelinowe, z materiałów sypkich, z wycinanek, wydzieranek, fotoanimacja, animacje komputerowe 2D i 3D);

  • skojarzyć pierwsze próby filmowe z ich twórcami;

  • opowiadać o filmach i animacjach, posługując się pojęciami charakterystycznymi dla języka filmu.

wróć do spisu treści

link8

Słownik

animacja 
animacja 

technika filmowa polegająca na tworzeniu efektu ożywienia nieruchomych kształtów za pomocą serii pojedynczych zdjęć rysunków, wycinanek, kukiełek lub sylwetek i wyświetlaniu ich w sposób ciągły

animacja lalkowa
animacja lalkowa

film animowany zrealizowany z użyciem specjalnie skonstruowanej lalki, kukiełki lub przedmiotu

animacja plastelinowa
animacja plastelinowa

technika z użyciem plasteliny, modeliny lub innej plastycznej masy, którą łatwo się formuje i przekształca

animacja rysunkowa
animacja rysunkowa

film stworzony w technice rysunkowej za pomocą rysunku na celuloidzie lub półprzezroczystym papierze, takim jak kalka. Ze względu na pracochłonność tej techniki, najczęściej realizowany zespołowo. Najpierw tworzony jest kontur postaci lub rzeczy, który następnie wypełnia się odpowiednim kolorem

fotoanimacja
fotoanimacja

podstawę techniki stanowi fotografia. Czasem cała animacja wykorzystuje zdjęcia wykonane poklatkowo. Często też postać lub przedmiot, który został wcześniej zarejestrowany metodą poklatkową, wyodrębnia się lub wycina z tła i nakłada na nowy obraz

kadr
kadr

pojedyncza klatka filmowa

kolaż w filmie animowanym
kolaż w filmie animowanym

technika tworzenia obrazu, polegająca na wykorzystaniu różnych materiałów, w tym fragmentów gotowych ilustracji, wycinków z gazet itd., które następnie komponowane są w nową całość. W filmie poszczególne elementy nie są przytwierdzane do tła, lecz pozostają ruchome i są przesuwane względem siebie i względem tła

metafora
metafora

termin oznaczający przenośnię – nowy sens nadany przez zestawienie ze sobą odległych znaczeniowo słów lub obrazów

plan filmowy
plan filmowy

sposób komponowania filmowego obrazu. W zależności od odległości filmowanego obiektu wyróżniamy różne rodzaje planów filmowych, takie jak: plan ogólny, plan pełny, plan amerykański, plan średni, półzbliżenie, zbliżenie

taumatrop
taumatrop

wynalazek Johna Parisa z 1826 roku, umożliwiający wytworzenie wrażenia ruchu poprzez szybki obrót umieszczonego na sznurku krążka, zawierającego po obu stronach rysunki. Podczas obrotu obserwator widzi naraz dwa zlewające się obrazy

transformacja
transformacja

metamorfoza postaci lub struktury, przeobrażenie ich w nowe formy

ujęcie
ujęcie

najmniejsza ruchoma cząstka dzieła filmowego; odcinek taśmy filmowej z obrazem filmowanym od startu kamery do momentu jej zatrzymania; też: scena utrwalona na takim odcinku taśmy filmowej

wycinanka w filmie animowanym
wycinanka w filmie animowanym

technika animacji płaskich elementów. Przedmioty przeznaczone do animacji, jak np. postacie ludzkie czy zwierzęta, składają się z kilku oddzielnych, ruchomych elementów, które można przesuwać względem siebie i względem tła. Technika wycinanki w tradycyjnej animacji charakteryzuje się uproszczoną formą plastyczną

Źródła

  • encyklopedia.pwn.pl

  • sjp.pwn.pl

  • filmotekaszkolna.pl

RT9vHqeJEep7B
(Uzupełnij).
R1cuFT9ApL64V
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Linki do e‑materiałów

wróć do spisu treści

link9
pionier
pionier

inaczej prekursor - ten, kto toruje nowe drogi w jakiejś dziedzinie

animacja z materiałów sypkich
animacja z materiałów sypkich

technika polegająca na rysowaniu w miękkiej, sypkiej materii, takiej jak sól, mąka, piasek, specjalne proszki. Pozwala na miękkie przejścia pomiędzy kolejnymi fazami ruchu, dając duże możliwości w zakresie transformacji (przemiany) jednego kształtu w inny.

animacja 2D
animacja 2D

technika, która wykorzystuje programy komputerowe do tworzenia grafiki i obróbki obrazu oraz programy do animacji. Obiekty w tym rodzaju animacji są płaskie, a iluzja przestrzeni jest tworzona podobnie jak w tradycyjnych technikach. Animacje 2D mogą charakteryzować się bogatą kolorystyką i skomplikowanym rysunkiem lub być oszczędne w formie.

pionier
pionier

inaczej prekursor - ten, kto toruje nowe drogi w jakiejś dziedzinie