Ilustracja przedstawia fotografię wyciągniętej dłoni, otwartej wewnętrzną stroną w kierunku widza. Cała dłoń jest pomalowana grubą warstwą kolorowych farb. Dłoń znajduje się na pierwszym planie, tło jest rozmyte.
Dłoń pomalowana farbami
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RECce34sdBRtW
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Zdjęcie przedstawia paletę malarską. Zrobiona jest ze sklejki w kształcie płaskiej elipsy, z wyciętym wgłębieniem na jednym boku i otworem na palec, ułatwiającym trzymanie. Na paletę zostały wyciśnięte farby w różnych kolorach, więc niemal cała pokryta jest nachodzącymi na siebie plamami różnych farb, w nieregularnych odstępach.
Paleta malarska
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
RGWjREvgSSS08
Wymień wszystkie kolory i ich nazwy, jakie znasz. Zapisz je poniżej lub na kartce.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Farby, którymi posługują się malarze, powstają z konkretnych pigmentówpigmentpigmentów. Dawniej pozyskiwano je z naturalnych źródeł, którymi mogły być np. starta na pył skała, zwęglona kość słoniowa, sok z roślin. Barwniki naturalne możemy uzyskać samodzielnie ze składników, które wykorzystujemy np. w kuchni, są to:
jagody - kolor niebieski,
maliny - kolor czerwony,
kakao - kolor brązowy,
szpinak - kolor zielony,
kurkuma - kolor żółty,
pomarańcze - kolor pomarańczowy.
Polecenie 3
R8PSL6KEyBGw4
Wypisz inne przykłady i sposoby na uzyskanie barwników. Poszukaj informacji w różnych źródłach.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Pigment
pigment – substancja barwiąca, która nadaje kolor; jest wytwarzana przez komórki żywych organizmów, np. tkanki roślin. Może też pochodzić z minerałów.
R1ALBeHUN4iuK
Fotografia przedstawia skały ochrowe. Pomarańczowe skały w różnych odcieniach. W centrum fotografii wystająca skała. W tle zielony las mieszany.
Skały ochrowe w Roussillon [czyt. rusiją] we Francji, z których pozyskiwano pigment do produkcji farb
Źródło: Konrad Górniak, domena publiczna.
Obecnie barwniki są wytwarzane przede wszystkim sztucznie, czyli są syntetyczne.
Świat barw jest niezwykle bogaty. Zdarza się, że mamy kłopot z nazwaniem ich wszystkich. Jednym ze sposobów uporządkowania kolorów jest koło barwkoło barwkoło barw.
R1H9VFP0YovIp
Ilustracja przedstawia koło podzielone na sześć części, które mają kształt trójkąta. Wszystkie trójkąty łączą się w środku. Każda część jest w innym kolorze. Na górze koła kolory: czerwony po lewej i pomarańczowy po prawej, poniżej po prawej stronie żółty, poniżej zielony. Po lewej stronie fioletowy, poniżej niebieski.
Koło barw
Źródło: Own work, domena publiczna.
Istotą koła barw jest możliwość dostrzeżenia, jak powstają kolory, a także w jaki sposób należy je wymieszać, aby otrzymać inną barwę, np.:
z koloru czerwonego i żółtego powstanie kolor pomarańczowy,
z koloru niebieskiego i żółtego powstanie zielony,
z czerwieni i niebieskiego powstanie fiolet.
Ćwiczenie 1
RkvNI5BriZZTL
Jaka barwa powstanie ze zmieszania następujących kolorów? Kolory: czerwony i żółty. Możliwe odpowiedzi: 1. fioletowy, 2. zielony, 3. pomarańczowy. Kolory: czerwony i niebieski Możliwe odpowiedzi:1. fioletowy, 2. zielony, 3. pomarańczowy. Kolory: niebieski i żółty. Możliwe odpowiedzi: 1. fioletowy, 2. zielony, 3. pomarańczowy.
Jaka barwa powstanie ze zmieszania następujących kolorów? Kolory: czerwony i żółty. Możliwe odpowiedzi: 1. fioletowy, 2. zielony, 3. pomarańczowy. Kolory: czerwony i niebieski Możliwe odpowiedzi:1. fioletowy, 2. zielony, 3. pomarańczowy. Kolory: niebieski i żółty. Możliwe odpowiedzi: 1. fioletowy, 2. zielony, 3. pomarańczowy.
Źródło: ORE.
Przypomnij sobie, jakie barwy znajdują się w kole barw.
Zaznacz, który z kolorów pojawiających się na obrazie nie występuje w kole barw?
Zaznacz, który z kolorów pojawiających się na obrazie nie występuje w kole barw?
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie, jakie kolory znajdują się w kole barw.
brązowy
Ćwiczenie 1
R1NHqSU6It8Bh
Wymień jeden kolor, który nie występuje w kole barw.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie, jakie kolory są w kole barw, trzy barwy podstawowe i trzy barwy pochodne.
Brązowy
Barwa jest podstawowym elementem sztuki od początków jej istnienia. Szczególnie dotyczy to malarstwa. Artyści, projektanci, doskonale znają moc barwy i wiedzą, jak może oddziaływać na człowieka. Dlatego tworząc dzieła, starannie i w sposób przemyślany dobierają kolory.
Każdą barwę charakteryzuje ton, stopień jasnościjasność barwyjasności i nasycenianasycenie barwynasycenia.
R1pHqHfi7JnTZ
Ilustracja przedstawia zestaw kredek woskowych ułożonych od barw ciepłych do zimnych. Kredki są różnej długości i ułożone są zatemperowanymi częściami do dołu.
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Oko ludzkie potrafi rozpoznać bardzo wiele kolorów. Kolory te można uporządkować na różne sposoby.
Polecenie 4
R1FT1FVL7NK2V
Jeżeli masz pudełko z kredkami otwórz je teraz i zobacz, jak są w nim ułożone. Poukładaj kredki od koloru najjaśniejszego do najciemniejszego. Zapisz w polu poniżej jaki kolor Twojej kredki jest najjaśniejszy, a jaki najciemniejszy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R13DFMa9fIpUm
Jak sądzisz, czy barwa zielona jest barwą ciepłą czy zimną i od czego to zależy?; Uzasadnij swoją opinię.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R19ZzdHEcZ9AR
Zdjęcie przedstawia paletę malarską z wyciśniętymi farbami. Wyraźna jest tylko środkową część palety, gdzie ręka wyciska z tubki farbę. Pozostałe części są niewyraźne.
Paleta malarska
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Układać kolory można nie tylko w pudełku z kredkami. Malarze, zanim przystąpią do pracy, porządkują je na specjalnym sztywnym podłożu – palecie malarskiejpaleta malarskapalecie malarskiej. Wyciskają farby w odpowiednim miejscu na obwodzie palety. Środek zostawiają pusty – jest on potrzebny do mieszania kolorów.
Polecenie 5
R1SV8FPOUHVJJ
1. Pobierz ilustrację, która znajduje się poniżej. 2. Jeżeli, wiesz jak pobrać ilustrację - przejdź do punktu 3. Kliknij na ilustracji prawym przyciskiem myszy, z menu rozwijanego wybierz opcję „Zapisz obraz jako...”, a następnie zapisz na dysku komputera. 3. Do wykonania polecenia skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisaną wcześniej ilustrację (opcja Plik->Otwórz, wskazanie ilustracji zapisanej na dysku komputera). 4. Następnie spróbuj tak rozmieścić kolory na palecie, aby obok siebie znalazły się te, które według Ciebie są podobne do siebie. 5. W polu poniżej wpisz nazwę koloru, którego odcieni jest najwięcej.
R1LSDmXeiENHg1
Ilustracja przedstawia białą, plastikową paletę z otworem na kciuk, który pomaga w trzymaniu jej podczas pracy. Na powierzchni palety znajdują się wgłębienia, ułatwiające mieszanie kolorów. Przedmiot umieszczony jest na białym tle.
RDzTl1FAQAqxq
Aplikacja MiniPaint
Aplikacja MiniPaint
Źródło: ViliusL, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R9hRrTKbjSeG9
Wypisz kolory tak, aby obok siebie znalazły się te, które według Ciebie są podobne.
Ilustracja multimedialna przedstawia koło barw obracające się w pętli
Koło barw
To wszystkie barwy (kolorowe) oprócz czerni, bieli i odcieni szarości.
Przykład 1
RnVQQj0PFFqbt
Zdjęcie wykonane jest z góry i przedstawia farby plakatowe w otwartych słoiczkach. Są gęste, mają barwy ciepłe i zimne. Stoją na papierze pomalowanym w plamy, jest ich 9.
Farby plakatowe
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Barwy achromatyczne
To barwy, takie jak: czerń, biel i odcienie szarości. To barwy, które nie mają żadnej dominanty barwnej.
Przykład 2
RNsfJcKyW6ocu
Zdjęcie wykonane z poziomu niewysokiego patrzącego, ujęcie z boku i przedstawia kamienne schody. Mają ciekawy kształt, przypominający łagodną falę, brzegi stopni są częściowo oświetlone słońcem.
To kolory występujące w różnych odcieniach i o różnej jasności. W sztuce istnieje określenie: obraz monochromatyczny, monochromatyzm - czyli użycie tylko jednej barwy w różnych odcieniach i intensywności.
Przykład 3
ROfcI0yWpUGMR
Zdjęcie przedstawia płatki róży w dużym zbliżeniu. Płatki pokryte są kroplami rosy.
Płatki róży, fotografia kolorowa
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Barwy podstawowe
R15XIBL9EWxhd
Ilustracja przedstawia trzy kolorowe kredy ułożone obok siebie, od lewej czerwona, żółta i niebieska. Obok każdej kredy leżą pokruszone kawałki. Tło jest białe.
Trzy podstawowe kolory
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
R1815ngtnGaQs1
Zdjęcie obrazuje problem plastyczny trzech podstawowych kolorów. Fotografia przedstawia dwie osoby zasłaniające głowy kołami z tektury. Na pierwszym planie stoi kobieta w czerwonej sukience, trzyma w ręku wielkie niebieskie koło, widać tylko jej tułów. Na drugim planie stoi kobieta w garniturze, przed głową trzyma koło czerwone. Jest ubrana w niebieską marynarkę i czerwone spodnie. Tło jest żółte.
Barwy podstawowe
Źródło: pexels.com, licencja: CC BY 3.0.
Trzy kolory czerwony, żółty i niebieski, to barwy podstawowebarwy podstawowebarwy podstawowe.
Nazwa wzięła się stąd, że barw podstawowych nie można uzyskać ze zmieszania innych farb, bo to one są podstawowe i to właśnie z nich powstają inne kolory.
Malarstwo na przestrzeni wieków jest dowodem na różnorodność barw w oparciu o barwy podstawowe.
W wydrukach i na monitorach
R1Kk62zUP6jZP1
Zdjęcie pokazuje trzy koła umieszczone pośrodku, nachodzące na siebie. Obrazują barwy podstawowe emitowane przez monitory i inne wyświetlacze. To barwy RGB (z jęz. ang. Red, Green, Blue) - gorący red, chłodny green i zimny blue
Kolory podstawowe RGB, czyli Red (R), Green (G), Blue (B) emitowane przez monitory
Źródło: wikipedia.com, licencja: CC BY 3.0.
RxAznDYze7knX1
Zdjęcie pokazuje trzy koła umieszczone pośrodku, nachodzące na siebie. Obrazują barwy podstawowe używane do wydruków kolorowych w drukarniach. To 4 barwy CMYK (z jęz. ang. Cyjan, Magenta, Yelow i Key) - zimny cyjan, gorąca magenta, ciepły yelow i bardzo zimny key, który powstaje z połączenia 3 pozostałych.
Cztery barwy podstawowe CMYK używane w poligrafii: Cyjan, Magenta, Yellow i Key, wikipedia.com
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Na monitorach W przypadku mieszania barw, które są emitowane przez monitory i inne kolorowe wyświetlacze: barwami podstawowymi są wiązki świateł (RGB): Red (czerwony); Green [czytaj: grin] zielony; Blue [czytaj: blu] niebieski. Ten rodzaj zapisu kolorów używany jest w programach graficznych do określenia konkretnego koloru, jak na ilustracji obok.
W wydrukach Z kolei podczas wydruków wielobarwnych (plakaty, billboardy, fotografie), zachodzi mieszanie barw światła odbitego. W tym przypadku podstawowy zestaw składa się z 4 kolorów (CMYK): Cyjan (błękitny); Magenta [czytaj: madżenta] fioletoworóżowy; Yellow [czytaj: jeloł] żółty; Key [czytaj: kej] czarny. Są to barwy podstawowe farb drukarskich, jak na ilustracji obok.
Przykład 4
RyJc7ivuSj2XF
Ilustracja przedstawia obraz współczesny. Na niebieskim tle znajdują się grube pociągnięcia pędzla z farbą. W lewym górnym rogu żółte pociągnięcie pędzlem tworzy kąt prosty. Poniżej fragment pociągnięcia pędzla czerwoną farbą, jakby ciągnęło się ono dalej za ramą obrazu. Oba pociągnięcia zostały namalowane gęstą farbą oraz wąskim i szerszym pędzlem o twardym włosiu.
Zastosowanie barw podstawowych w malarstwie współczesnym
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Barwy pochodne
Pomarańczowy, zielony i fioletowy są barwami, które pochodzą ze mieszania ze sobą dwóch barw podstawowych. Nazywamy je barwami pochodnymibarwy pochodnebarwami pochodnymi.
Przykład 5
RaqGQTAayvbE7
Ilustracja przedstawia obraz współczesny - abstrakcję. Od dołu kolor zielony i ciemnozielony przechodzi w beżowy i jasnobeżowy. Kolory mieszają się tak, jakby ktoś rozlał dwie puszki farby. Białe miejsca na obrazie zostały nieregularnie zamazane fioletowym i pomarańczowym flamastrem.
Malarstwo współczesne, zastosowano barwy pochodne
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Barwy czyste
Barwy czystebarwy czysteBarwy czyste powstają z rozszczepienia światła białego. W naturze występują rzadko, np.: tęcza, która składa się wyłącznie z kolorów czystych.
Przykład 6
Rrm2j4DP8Of8G
Zdjęcie przestawia ażurowe chorągiewki - wycinanki zawieszone na sznurkach jedna obok drugiej. Sznurki z chorągiewkami wypełniają cały kadr, są ułożone poziomo. Na chorągiewkach wycięte są różne wzory i napisy, niektóre mają powiewające na wietrze frędzelki. Jest sześć rzędów sznurków z chorągiewkami, na każdym sznurku powiewają 2‑4 wycinanki. Tło jest niebieskie.
Chorągiewki na wietrze
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Przykład 7
R5P9THaMIO9ju
Obraz olejny. Biała płaszczyzna abstrakcyjnej kompozycji podzielona jest przez dwie linie: pozioma linia, która dzieli ją na górną i dolną część oraz pionowa, która dzieli obraz na prawą, szerszą i lewą, węższą stronę. W ten sposób na obrazie powstały cztery prostokąty. Płaszczyzna po prawej stronie dolnej części kompozycji podzielona jest dodatkowo na pięć prostokątów: jeden duży, biały oraz cztery wąskie w kolorze żółtym, czarnym, białym i niebieskim. Dominującym akcentem kompozycji jest czerwony prostokąt, znajdujący się w lewej, górnej partii obrazu.
Piet Mondrian „Kompozycja Nr III. Czerwony, niebieski, żółty i czarny” obraz olejny
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
Barwy złamane
To kolory z domieszką czerni, bieli lub szarości. Są przeciwieństwem barw czystych.
Przykład 8
RqJZCZTp8RemL
Fotografia przedstawia powierzchnię Księżyca, po której idzie człowiek w skafandrze kosmicznym. Po jego prawej stronie, na pierwszym planie są dwa ogromne kratery. Powierzchnia jest nierówna. Za horyzontem księżycowego globu wychyla się częściowo tylko oświetlona połowa kuli ziemskiej. W tle punkty świetlne, gwiazdy i mgławice.
Widok na Ziemię od strony Księżyca, fotografia astronomiczna
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Przykład 9
RUUbSwJkaNYRO
Ilustracja przedstawia pracę namalowaną akwarelą. Kompozycja składa się z geometrycznych kształtów. Podłużne pasy tworzą przestrzeń pejzażu. Z prostokątów i trójkątów zbudowane są trzy domki, ustawione w rzędzie w centrum akwareli. Zielone koło w górnym lewym rogu to słońce lub księżyc. Cała praca obramowana jest ciemną, szaro‑fioletową ramką. Praca utrzymana jest w wąskiej, chłodnej tonacji zieleni i szarawych granatów. Jedynym ciepłym akcentem jest róż na fragmencie budynku po prawej stronie.
Paul Klee [czytaj: paul kli] "Trzy domy", 1922 r., akwarela
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R187jRovHWTXj
Przyjrzyj się dwóm reprodukcjom dzieł sztuki i dopasuj właściwe dla nich rodzaje barw.
Przyjrzyj się dwóm reprodukcjom dzieł sztuki i dopasuj właściwe dla nich rodzaje barw.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na intensywność barw na ilustracjach. Wróć do treści materiału.
barwy złamane - ilustracja z dziełem w kolorach zróżnicowanych zieleni. barwy czyste - ilustracja z dziełem w kolorach: czerwieni, bieli, czerni.
Ćwiczenie 3
R1YnX20Zc3YWW
Wyjaśnij, jak rozumiesz pojęcie barwa czysta.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie zjawisko rozszczepienia światła białego w pryzmacie. Podpowiedź znajdziesz w filmie „Koło barw”.
Barwy czyste powstają z rozszczepienia światła białego.
Barwy dopełniające
To pary kolory leżące naprzeciwko siebie w kole barw. W wyniku mieszania ich ze sobą powstaje kolor z odcieniem szarości, stąd nazwa - kolory dopełniające, bo dopełniają się do szarości.
RGZK6RXOKZXD9
Koło barw - pomiędzy barwami podstawowymi znajdują się barwy pochodne, powstałe z ich połączenia. Pomiędzy trójkątem czerwonym i żółtym znajduje się trójkąt pomarańczowym. Pomiędzy trójkątem czerwonym i niebieskim znajduje się trójkąt fioletowy, a pomiędzy niebieskim i żółtym zielony.
Ilustracja składa się z pary barw dopełniających, leżących w kole barw naprzeciw siebie,. Są to: czerwony i zielony.
RfUeffEoyvrF31
Ilustracja składa się z pary barw dopełniających, leżących w kole barw naprzeciw siebie,. Są to: pomarańczowy i niebieski.
R10iky3i1Gk6Q1
Ilustracja składa się z pary barw dopełniających, leżących w kole barw naprzeciw siebie,. Są to: żółty i fioletowy.
Ważne!
Pary barw dopełniających są jednocześnie najbardziej kontrastujące. Przyciągają uwagę odbiorców, dlatego często używa się ich w reklamie, plakatach.
Ćwiczenie 4
R22F6NAuUV2dx
Wybierz kolory dopełniające do podanych kolorów: pomarańczowy Tu uzupełnij, żółty Tu uzupełnij, zielony Tu uzupełnij, niebieski Tu uzupełnij, fioletowy Tu uzupełnij. Możliwe odpowiedzi: 1. czerwony, 2. niebieski, 3. pomarańczowy, 4. fioletowy, 5. żółty
Wybierz kolory dopełniające do podanych kolorów: pomarańczowy Tu uzupełnij, żółty Tu uzupełnij, zielony Tu uzupełnij, niebieski Tu uzupełnij, fioletowy Tu uzupełnij. Możliwe odpowiedzi: 1. czerwony, 2. niebieski, 3. pomarańczowy, 4. fioletowy, 5. żółty
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Pomocne będzie koło barw. Barwy dopełniające to te, które w kole barw leżą naprzeciw siebie.
Przyjrzyj się reprodukcjom i przeciągnij elementy z nazwami kolorów do obrazów, w których te kolory są dominujące.
Przyjrzyj się reprodukcjom i przeciągnij elementy z nazwami kolorów do obrazów, w których te kolory są dominujące.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Dominujące, czyli takie, których w danym dziele jest najwięcej.
czyste - górny rząd, ilustracja pierwsza z lewej; zimne - górny rząd, ilustracja środkowa; ciepłe- górny rząd, ilustracja z prawej; zimne - dolny rząd, ilustracja pierwsza z lewej; dopełniające - dolny rząd, ilustracja środkowa; złamane - dolny rząd, ilustracja z prawej.
Ćwiczenie 6
RqN7DaKM141Gt
Wyjaśnij, czym jest koło barw?
Podpowiedź znajdziesz w treści materiału „Koło barw”.
To sposób na uporządkowanie barw. Istotą koła barw jest możliwość dostrzeżenia, jak powstają kolory, a także w jaki sposób należy je wymieszać, aby otrzymać inną barwę.
Barwy ciepłe i zimne
RtslNwr69VoJN1
Ilustracja przedstawia koło podzielone na osiem trójkątów. W każdym z nich znajdują się kolorowe kółka w różnych kolorach: jasno zielonym, ciemno zielonym, niebieskim, fioletowym, różowym, czerwonym, pomarańczowym i żółtym.
Źródło: Koło barw, licencja: CC BY 3.0.
Każde koło barw możemy podzielić na dwie części. Jedną tworzą barwy zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑pomarańczowo‑żółte, które są nazywane barwami ciepłymi.barwy ciepłebarwami ciepłymi.
Na drugą część składają się barwy skierowane do błękitu, głównie błękitno‑zielono‑fioletowe, nazywane barwami zimnymibarwy zimnebarwami zimnymi.
Barwy neutralne to takie barwy, które nie są ani ciepłe, ani zimne. Barw neutralnych nie ma w kole barw. Barwy neutralne to czerń, biel i wszystkie odcienie szarości.
Zdjęcie przedstawia zjawisko atmosferyczne - tęczę, które powstaje na niebie pod wpływem rozszczepienia światła słonecznego przez krople deszczu. Kadr zajmuje morze i pogodne niebo, na którym w formie wielkiego łuku rozpościera się tęcza. Tęcza jest 7‑barwnym pasmem kolorów, ustawionych w określone kolejności.
Zjawisko tęczy nad morzem
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Naukowcy i artyści próbowali na różne sposoby porządkować, układać kolory. Jedni i drudzy zauważyli, że aby widzieć i rozróżniać kolory, potrzebne jest światło. Być może wiesz już, że światło słoneczne, inaczej nazywane białym, daje się rozszczepić na poszczególne barwy? Obejrzyj film, który mówi o tych zależnościach.
RVC2TTGBBXHES
Film edukacyjny „Koło barw”. Na filmie pokazane koło barw oraz opisy: Układ kolorów na tej palecie nie jest przypadkowy. Jest ich sześć: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Kolejność kolorów też nie jest przypadkowa. Na obwodzie palety sąsiadują ze sobą kolory będące obok siebie w widmie barw. Widmo barw można zobaczyć, kiedy światło słoneczne, inaczej nazywane białym, ulega rozszczepieniu. Dzieje się tak czasami po deszczu i wtedy oko ludzkie widzi tęczę. Nie musisz czekać na deszcz, możesz zjawisko rozszczepiania barw zobaczyć, używając pryzmatu. Pryzmat to szklany przyrząd optyczny o dwóch trójkątnych ścianach. Kiedy światło słoneczne przechodzi przez pryzmat, po jego drugiej stronie nie jest już białe, lecz wielobarwne. Zauważ, że pomiędzy barwami nie ma granic, płynnie przechodzą jedna w drugą. I w tęczy, i w pryzmacie ich kolejność kolorów jest następująca: jest taka sama, od góry: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Jeśli widmo światła białego ułożyć jak na tarczy zegarka, tak by spotkały się skrajne barwy czerwona i fioletowa, otrzymamy koło barw. Koło barw w plastyce, to uporządkowanie kolorów wokół środka koła, zgodnie z układem barw widma światła białego. Można znaleźć jeszcze inne zależności między kolorami. Są kolory, których nie można uzyskać poprzez mieszanie. Nazywa się je podstawowymi i są to kolory: żółty, czerwony i niebieski. Mieszając ze sobą dwa kolory podstawowe otrzymamy kolory pochodne. Jaki kolor wyjdzie ze zmieszania np. czerwonego i niebieskiego, łatwo zaobserwować na kole barw. Czy wiesz już jaki kolor uzyskasz, kiedy pomieszasz żółty z niebieskim? A żółty z czerwonym? Wszystkie kolory koła barw, zarówno podstawowe, jak i pochodne, można nazwać kolorami czystymi. Jeśli jednak dodamy do czystego koloru niewielką ilość dopełniającego, otrzymamy kolor złamany. Można też przyjrzeć się połówkom koła barw. Kolory, które są blisko czerwonego i żółtego, kojarzą nam się z ciepłem. Kolory te nazywamy ciepłymi. Kolory, które są blisko niebieskiego, kojarzą się nam z chłodem. Kolory te nazywamy zimnymi.
Film edukacyjny „Koło barw”. Na filmie pokazane koło barw oraz opisy: Układ kolorów na tej palecie nie jest przypadkowy. Jest ich sześć: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Kolejność kolorów też nie jest przypadkowa. Na obwodzie palety sąsiadują ze sobą kolory będące obok siebie w widmie barw. Widmo barw można zobaczyć, kiedy światło słoneczne, inaczej nazywane białym, ulega rozszczepieniu. Dzieje się tak czasami po deszczu i wtedy oko ludzkie widzi tęczę. Nie musisz czekać na deszcz, możesz zjawisko rozszczepiania barw zobaczyć, używając pryzmatu. Pryzmat to szklany przyrząd optyczny o dwóch trójkątnych ścianach. Kiedy światło słoneczne przechodzi przez pryzmat, po jego drugiej stronie nie jest już białe, lecz wielobarwne. Zauważ, że pomiędzy barwami nie ma granic, płynnie przechodzą jedna w drugą. I w tęczy, i w pryzmacie ich kolejność kolorów jest następująca: jest taka sama, od góry: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Jeśli widmo światła białego ułożyć jak na tarczy zegarka, tak by spotkały się skrajne barwy czerwona i fioletowa, otrzymamy koło barw. Koło barw w plastyce, to uporządkowanie kolorów wokół środka koła, zgodnie z układem barw widma światła białego. Można znaleźć jeszcze inne zależności między kolorami. Są kolory, których nie można uzyskać poprzez mieszanie. Nazywa się je podstawowymi i są to kolory: żółty, czerwony i niebieski. Mieszając ze sobą dwa kolory podstawowe otrzymamy kolory pochodne. Jaki kolor wyjdzie ze zmieszania np. czerwonego i niebieskiego, łatwo zaobserwować na kole barw. Czy wiesz już jaki kolor uzyskasz, kiedy pomieszasz żółty z niebieskim? A żółty z czerwonym? Wszystkie kolory koła barw, zarówno podstawowe, jak i pochodne, można nazwać kolorami czystymi. Jeśli jednak dodamy do czystego koloru niewielką ilość dopełniającego, otrzymamy kolor złamany. Można też przyjrzeć się połówkom koła barw. Kolory, które są blisko czerwonego i żółtego, kojarzą nam się z ciepłem. Kolory te nazywamy ciepłymi. Kolory, które są blisko niebieskiego, kojarzą się nam z chłodem. Kolory te nazywamy zimnymi.
Film edukacyjny „Koło barw”. Na filmie pokazane koło barw oraz opisy: Układ kolorów na tej palecie nie jest przypadkowy. Jest ich sześć: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Kolejność kolorów też nie jest przypadkowa. Na obwodzie palety sąsiadują ze sobą kolory będące obok siebie w widmie barw. Widmo barw można zobaczyć, kiedy światło słoneczne, inaczej nazywane białym, ulega rozszczepieniu. Dzieje się tak czasami po deszczu i wtedy oko ludzkie widzi tęczę. Nie musisz czekać na deszcz, możesz zjawisko rozszczepiania barw zobaczyć, używając pryzmatu. Pryzmat to szklany przyrząd optyczny o dwóch trójkątnych ścianach. Kiedy światło słoneczne przechodzi przez pryzmat, po jego drugiej stronie nie jest już białe, lecz wielobarwne. Zauważ, że pomiędzy barwami nie ma granic, płynnie przechodzą jedna w drugą. I w tęczy, i w pryzmacie ich kolejność kolorów jest następująca: jest taka sama, od góry: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski i fioletowy. Jeśli widmo światła białego ułożyć jak na tarczy zegarka, tak by spotkały się skrajne barwy czerwona i fioletowa, otrzymamy koło barw. Koło barw w plastyce, to uporządkowanie kolorów wokół środka koła, zgodnie z układem barw widma światła białego. Można znaleźć jeszcze inne zależności między kolorami. Są kolory, których nie można uzyskać poprzez mieszanie. Nazywa się je podstawowymi i są to kolory: żółty, czerwony i niebieski. Mieszając ze sobą dwa kolory podstawowe otrzymamy kolory pochodne. Jaki kolor wyjdzie ze zmieszania np. czerwonego i niebieskiego, łatwo zaobserwować na kole barw. Czy wiesz już jaki kolor uzyskasz, kiedy pomieszasz żółty z niebieskim? A żółty z czerwonym? Wszystkie kolory koła barw, zarówno podstawowe, jak i pochodne, można nazwać kolorami czystymi. Jeśli jednak dodamy do czystego koloru niewielką ilość dopełniającego, otrzymamy kolor złamany. Można też przyjrzeć się połówkom koła barw. Kolory, które są blisko czerwonego i żółtego, kojarzą nam się z ciepłem. Kolory te nazywamy ciepłymi. Kolory, które są blisko niebieskiego, kojarzą się nam z chłodem. Kolory te nazywamy zimnymi.
Polecenie 6
RAKl6crhZqUAE
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym, sporządź notatkę. Wypisz najważniejsze, według Ciebie informacje.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ważne!
R1ZLZJC5QUD2V1
Ilustracja przedstawia próbkę koloru indygo uzyskanego naturalnie. Na ilustracji znajduje się plama w kształcie koła, w kolorze ciemnoniebieskim z odcieniem fioletu.
Indygo
Źródło: commons.wikimedia.org, domena publiczna.
Indygo to barwnik naturalny lub otrzymywany sztucznie. Ma kolor ciemnoniebieski z odcieniem fioletu.
Ćwiczenie 6
Rk6hn8Q6uZKnT
Poukładaj barwy w taki sposób, w jaki znajdują się one na tęczy.
Poukładaj barwy w taki sposób, w jaki znajdują się one na tęczy.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie tęczę. Zacznij układać barwy od jej górnego łuku.
W XX wieku w Polsce tworzyli koloryści, zwani kapistami (skrót od KP - koloryści polscy). Barwa była wartością nadrzędną i to za jej pomocą starano się odwzorować nastój, atmosferę dzieła. Koloryzm, jak sama nazwa wskazuje, bazował na kształtowaniu formy poprzez kolor. Kolorystą był m.in.: Artur Nacht‑Samborski, którego przykład dzieła znajduje się na ilustracji poniżej.
RXZ6OFF8245Q8
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Artura Nachta‑Samborskiego „Martwa natura (Dzban liliowy)”. Ukazuje fragment dzbana z widocznymi liśćmi kwiatu lilii. Obok widoczny jest fikus. Dzban znajduje się na zielonym stole, na którym stoją inne naczynia. Tłem jest płaska, brązowa ściana. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Artysta znany jest z często pojawiającego się w jego twórczości motywu rośliny - fikusa.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Artura Nachta‑Samborskiego „Martwa natura (Dzban liliowy)”. Ukazuje fragment dzbana z widocznymi liśćmi kwiatu lilii. Obok widoczny jest fikus. Dzban znajduje się na zielonym stole, na którym stoją inne naczynia. Tłem jest płaska, brązowa ściana. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Artysta znany jest z często pojawiającego się w jego twórczości motywu rośliny - fikusa.
Artur Nacht‑Samborski, „Martwa natura (Dzban liliowy)”
Źródło: zacheta.art.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1TKQNKJOH96A
Ćwiczenie 7
Dopasuj nazwy barw do odpowiednich palet.
Dopasuj nazwy barw do odpowiednich palet.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R1WDpD7UTiKzu
Wymień kolory podstawowe.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Są trzy kolory podstawowe. Przypomnij sobie koło barw.
Barwy nigdy nie są wyizolowane ze środowiska, lecz zawsze występują w sąsiedztwie innych barw – obok siebie, na rozmaitych tłach, w różnych konfiguracjach. Niebo, słońce, chmury czy krzesło, stół, podłoga... Dlatego można zauważyć różne zjawiska barwne, odbierane indywidualnie, niejednakowo przez wszystkich ludzi.
Asymilacja barwna
inaczej rozprzestrzenianie się barwy na tło, upodobnienie sąsiadujących z sobą barw.
Poniżej są przedstawione zjawiska barwne określane jako asymilacja barwnaasymilacja barwna, czyli rozprzestrzenianie się barwy na tło, w efekcie czego możemy dostrzegać pozorne zmiany wartości barwnych zależne od otoczenia. Do najbardziej znanych zjawisk tego typu należą:
zjawisko van Bezolda,
efekt neonowy,
zjawisko akwarelowe (ang.watercolor effectwatercolor effectwatercolor effect ).
watercolor effect
czytaj: łoterkolor efekt
RM5KE9V3VSQ53
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytanie. Upodobnienie jakich barw jest asymilacją barwną? Możliwe odpowiedzi: 1. sąsiadujących ze sobą, 2. odległych od siebie.
Odpowiedz na pytanie. Upodobnienie jakich barw jest asymilacją barwną? Możliwe odpowiedzi: 1. sąsiadujących ze sobą, 2. odległych od siebie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przyjrzyj się szarej jednorodnej płaszczyźnie zamieszczonej poniżej, a następnie kliknij na nią. Czarne i jasnoszare paski umieszczone nad płaszczyzną zsuną się w dół. Obserwuj, jak kolor pasków wpływa na postrzeganie barwy tła. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną ilość razy, klikając ponownie w ilustrację.
R1Z2FP94MOXMC
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: czarne i jasnoszare. Poniżej usytuowany ciemnoszary prostokąt. Czarne i jasnoszare paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: czarne i jasnoszare. Poniżej usytuowany ciemnoszary prostokąt. Czarne i jasnoszare paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja. Asymilacja barwna
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Można zauważyć, że – mimo iż tło jest jednorodne – kolor pasków się rozprzestrzenia. Dlatego tam, gdzie paski są czarne, spostrzegane tło staje się ciemniejsze, a tam, gdzie jasnoszare - tło staje się jaśniejsze.
A teraz wykonaj to samo ćwiczenie w kilku wariantach: gdy zmienia się kolor, szerokość pasków i ich zagęszczenie. Ponownie obserwuj, jak kolor pasków wpływa na postrzeganie barwy tła. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację.
RQGBXAG49A7ZS
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne, określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: jasnoszare i błękitne. Poniżej usytuowany błękitno‑szary prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne, określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: jasnoszare i błękitne. Poniżej usytuowany błękitno‑szary prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawiająca zjawisko asymilacji barwnej.
Źródło: online-skills.
RNG7BCVBU2ZT4
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: bladoczerwone i żółte. Poniżej usytuowany żółty prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: bladoczerwone i żółte. Poniżej usytuowany żółty prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawiająca zjawisko asymilacji barwnej.
Źródło: online-skills.
R1OBFN4D2U6G9
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: pomarańczowy i żółty. Poniżej usytuowany szarobłękitny prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: pomarańczowy i żółty. Poniżej usytuowany szarobłękitny prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną, przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawiająca zjawisko asymilacji barwnej.
Źródło: online-skills.
RABOJS3GFKLNX
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne, określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: ciemnoszary i jasnoszary. Poniżej usytuowany jasnozielony prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawia nachodzące na siebie zjawiska barwne, określane jako asymilacja barwna. W górnej części znajdują się dwa zestawy linii: ciemnoszary i jasnoszary. Poniżej usytuowany jasnozielony prostokąt. Paski umieszczone nad płaszczyzną przemieszczają się w dół, zakrywając prostokąt, który sprawia wrażenie zmiany barwy.
Animacja przedstawiająca zjawisko asymilacji barwnej.
Źródło: online-skills.
jasność barwy
subiektywne odczucie obserwowanego koloru, jeden z parametrów określających kolor
Kolor pasków nałożonych na tło rozprzestrzenia się, zmieniając jego kolor, jasnośćjasność barwyjasność i nasycenienasycenie barwynasycenie. Paski jaśniejsze sprawiają wrażenie, że tło też widzimy jako jaśniejsze, natomiast paski ciemniejsze powodują, że tło jest odbierane jako ciemniejsze. Zjawisko to powstaje przy paskach różnej grubości i ich różnym zagęszczeniu.
nasycenie barwy
im barwa jest bardziej nasycona, tym jest odbierana jako bardziej żywa, intensywna; barwy mniej nasycone, zdają się przytłumione i bliższe szarości
R1JiMLSYzC96S
Ćwiczenie 9
Dokończ zdanie. Asymilacja barwna to inaczej:
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zjawisko van Bezolda
Taki sam efekt daje też obwiedzenie ornamentu konturem białym lub czarnym. Czarny kontur powoduje, że tło wydaje się ciemniejsze, a biały, że jaśniejsze. Efekt ten jest określany jako zjawisko van Bezolda.
Zapoznaj się z ilustracjami zamieszczonymi poniżej, obrazującymi to zjawisko na przykładzie ornamentów:
R1LHZ8SK371DK
Ilustracja przedstawia cztery prostokąty, ozdobione ornamentem. Na pierwszym prostokącie widać czerwony ornament na niebieskim tle. Drugi prostokąt został podzielony na trzy części, w pierwszej części widzimy niebieski ornament z białą obramówką na czerwonym tle, w drugiej części niebieski ornament, bez obramówki, na czerwonym tle, a w trzeciej części niebieski ornament z czarną obramówką na czerwonym tle. Trzeci prostokąt przedstawia, w pierwszej części czarny ornament na czerwonym tle, w drugiej części biały ornament na czerwony tle, a w trzeciej części czerwony ornament na czarnym tle. Czwarty prostokąt, w pierwszej części przedstawia czarny ornament na niebieskim tle, w drugiej części widzimy biały ornament na niebieskim tle, a w trzeciej części niebieski ornament na czarnym tle.
Ornament
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R693XQQNDNQ3Z
Ćwiczenie 10
Przyjrzyj się ilustracji i dokończ zdanie. W efekcie określanym jako zjawisko van Bezolda ....
Przyjrzyj się ilustracji i dokończ zdanie. W efekcie określanym jako zjawisko van Bezolda ....
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
RREXEdnet6Cvd
Zaznacz zdanie wyjaśniające efekt van Bezolda.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Efekt związany jest ze wrażeniem, że w pewnych warunkach barwy wydają się ciemniejsze lub jaśniejsze. Podpowiedź znajdziesz w treści materiału.
Czarny kontur powoduje, że tło wydaje się ciemniejsze, a biały kontur, że jaśniejsze
Efekt neonowy
Przykład 10
W pierwszej animacji umieszczonej poniżej znajdują się dwa szare krzyże. Kliknij na nie.
W pierwszym krzyżu jego środkowa część rozjaśni się.
W drugim krzyżu jego środkowa część stanie się ciemniejsza.
Zastanów się, czy różnicowanie koloru środkowych części krzyży wpływa na zmianę ich spostrzegania. W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację.
R16DHMRADUTB3
Animacja przedstawia zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. Ukazuje dwa szare krzyże, w których po uruchomieniu animacji zmieniają się środkowe ich fragmenty. W pierwszym krzyżu jego środkowa część rozjaśnia się. W drugim krzyżu jego środkowa część ciemnieje.
Animacja przedstawia zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. Ukazuje dwa szare krzyże, w których po uruchomieniu animacji zmieniają się środkowe ich fragmenty. W pierwszym krzyżu jego środkowa część rozjaśnia się. W drugim krzyżu jego środkowa część ciemnieje.
Animacja przedstawiająca zjawisko asymilacji barwnej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
W ćwiczeniu ponownie można było zaobserwować zjawisko rozprzestrzeniania się barwy. Po zmianie środkowej części koloru krzyża spostrzegamy jakby na szare, krzyżujące się linie zostały nałożone koliste płytki z zabarwionego na szaro matowego szkła. Zjawisko to nazywa się efektem neonowym.
W tej samej animacji wykonaj to ćwiczenie inaczej:
Przykład 11
Wariant, gdy krzyże są czarne, a ich środki stają się jasnoniebieskie i różowe. Ponownie zastanów się, czy różnicowanie koloru środkowych części krzyży wpływa na zmianę ich spostrzegania.
RU5TJPN6UPZ39
Animacja przedstawia zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. Ukazuje dwa szare krzyże, które po uruchomieniu animacji zmieniają się na czarne, a ich środkowe fragmenty są: niebieski w lewym i różowy w prawym.
Animacja przedstawia zjawiska barwne określane jako asymilacja barwna. Ukazuje dwa szare krzyże, które po uruchomieniu animacji zmieniają się na czarne, a ich środkowe fragmenty są: niebieski w lewym i różowy w prawym.
Animacja przedstawiająca zjawisko asymilacji barwnej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Tym razem widzimy jakby na czarne, krzyżujące się linie została nałożona kolista płytka z matowego szkła zabarwionego na niebiesko (po lewej) i różowo (po prawej). Efekt neonowy powstaje przy różnicowaniu koloru środkowych części krzyży.
Poniżej umieszczono ilustrację przedstawiającą siatkę złożoną z szarych krzyży. Kliknij w ilustrację, a środkowa część każdego krzyża rozjaśni się. Zaobserwuj, czy pojawia się efekt neonowy.
R1S0acxrSCGVG
Ilustracja interaktywna przedstawia szarą siatkę. W prawym, dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Druga strona ilustracji zawiera tę samą siatkę, jednak na skrzyżowaniach poziomych i pionowych linii zostały nałożone transparentne, jasnoszare kółka, które spowodowały, że w tych miejscach linie stały się jasnoszare.
Ilustracja interaktywna przedstawia szarą siatkę. W prawym, dolnym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Druga strona ilustracji zawiera tę samą siatkę, jednak na skrzyżowaniach poziomych i pionowych linii zostały nałożone transparentne, jasnoszare kółka, które spowodowały, że w tych miejscach linie stały się jasnoszare.
R1MAAOUP6RRCU
Ćwiczenie 11
Wskaż najbardziej znane zjawiska asymilacji barwnej. Możliwe odpowiedzi: 1. zjawisko van Bezolda, 2. efekt neonowy, 3. zjawisko akwarelowe, 4. zjawisko tęczy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R13DR78EFVGPG
Ćwiczenie 12
Wyjaśnij, czym w plastyce jest efekt neonowy.
Wyjaśnij, czym w plastyce jest efekt neonowy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12
Ruj7Cmx5d1Dxp
Wyjaśnij, czym w plastyce jest asymilacja barwna.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Podpowiedź znajdziesz w treści materiału.
Zjawisko rozprzestrzeniania się barwy na tło.
Dla zainteresowanych
Na filmie znajdującym się poniżej zapoznasz się ze zjawiskiem asymilacji barwnej.
RVX7788B7FOQK
Ukazują się dwie nieregularne, przylegające do siebie kule: niebieska i zielona. Na ich tle pojawia się napis: „Barwni sąsiedzi. Asymilacja”. Po chwili znika, a kule zmieniają swoje kolory: niebieska w zieleń, zielona zaś w czerwień. Kule po chwili unoszą się, znikając z kadru. Pojawiają się rozbite kształty, w kolorach: czarnym i odcieniach szarego. Powiększają się i przybliżają, następnie łączą się w poziomie, tworząc harmonijkę. Zmienia się na szary prostokąt, na którego tle są dwa mniejsze: po lewej szary z czarnymi pionowymi liniami, po prawej szary z białymi liniami. Na tym tle pojawia się napis: „Barwa rozprzestrzenia się”. Dwa prostokąty rozszerzają się do pełnego ekranu.
Kadr ukazuje obrazy zmieniające się z szarych na barwne. Najpierw ekran podzielony jest na trzy części: pierwszy w czerwono‑granatowe, pionowe linie, środkowy w biało‑czerwone linie, dolny w zielono‑czerwone. Sprawiają wrażenie łączących się w taki sposób, że kolory z jednego pasa przenikają do pozostałych. W kolejnych ujęciach zmieniają się: górny pas z granatowego na niebieski, a linie na wszystkich pasach na kolor zielony. Na końcu skrajne pasy i linie zmieniają swój kolor na szary.
Szare prostokąty znikają. Tło zmienia się na ciemnoszare. Linie dzielą się na dwie części, przecinając się pod kątem czterdziestu pięciu stopni i tworzą siatkę. Pojawiają się czerwone punkty, ułożone po przekątnych, cztery na każde ramię. Przekątne kręcą się wokół środka. Następnie kratka zmienia kolor na czarny, a tło staje się białe, w wyniku tego punkty są mniej widoczne, tworzą wrażenie powidoku. W dalszej części animacji znikają czerwone punkty. Tło zamienia się barwami z siatką, po czym również znika.
Na białym tle pojawia się napis: „Efekt van Bezolda”. Na różowym tle, z dołu ekranu wyłaniają się czerwone sześciany, zbudowane z małych kostek z czarnymi krawędziami. Z góry przesuwają się ku środkowi ekranu takie same sześciany złożone z kostek, ale z białym konturem. Figury zderzają się i rozpadają na części. Optycznie czerwień na sześcianach z białą obwódką jest jaśniejsza od tych z czarną.
Pojawia się białe tło, z napisem „Efekt neonowy”, a zaraz po nim dwanaście krzyżyków, zbudowanych z cienkich, ciemnoszarych linii pionowych i poziomych, rytmicznie przecinających się i ustawionych w czterech kolumnach, po trzy w każdej. Na przecięciach pojawiają się jasnoszare punkty. Po ich zniknięciu pozostaje złudzenie, że na ich miejscu linie są ciemniejsze. Następnie pojawia się siatka, której kwadraty mają wierzchołki, są czerwonymi punktami. Siatka faluje, a punkty w płynny sposób zmieniają kolejno swój kolor na: żółty, zielony, niebieski, fioletowy. Efekt sprawia złudzenie, że nie tylko punkty, ale i kratka jest kolorowa.
Pojawia się napis „Efekt akwareli”. Na plamie przypominającej postrzępiony prostokąt z otworem w środku znajdują się kontury: czarne na zewnątrz i żółte w środku. Kontury te falują, zmieniając kształt i kolor. Kolejno pojawiają się kolory: zielony, niebieski, granatowy. Następnie czarny kontur zostaje przeniesiony od środka, a na zewnątrz znajdują się kontury kolorowe, po czym prostokąt zostaje pozbawiony nierówności i powstaje figura prostokąta z otworem o zaokrąglonych rogach. Prezentacji towarzyszy ambientowa muzyka, złożona z pojedynczych, długich dźwięków elektronicznych.
Ukazują się dwie nieregularne, przylegające do siebie kule: niebieska i zielona. Na ich tle pojawia się napis: „Barwni sąsiedzi. Asymilacja”. Po chwili znika, a kule zmieniają swoje kolory: niebieska w zieleń, zielona zaś w czerwień. Kule po chwili unoszą się, znikając z kadru. Pojawiają się rozbite kształty, w kolorach: czarnym i odcieniach szarego. Powiększają się i przybliżają, następnie łączą się w poziomie, tworząc harmonijkę. Zmienia się na szary prostokąt, na którego tle są dwa mniejsze: po lewej szary z czarnymi pionowymi liniami, po prawej szary z białymi liniami. Na tym tle pojawia się napis: „Barwa rozprzestrzenia się”. Dwa prostokąty rozszerzają się do pełnego ekranu.
Kadr ukazuje obrazy zmieniające się z szarych na barwne. Najpierw ekran podzielony jest na trzy części: pierwszy w czerwono‑granatowe, pionowe linie, środkowy w biało‑czerwone linie, dolny w zielono‑czerwone. Sprawiają wrażenie łączących się w taki sposób, że kolory z jednego pasa przenikają do pozostałych. W kolejnych ujęciach zmieniają się: górny pas z granatowego na niebieski, a linie na wszystkich pasach na kolor zielony. Na końcu skrajne pasy i linie zmieniają swój kolor na szary.
Szare prostokąty znikają. Tło zmienia się na ciemnoszare. Linie dzielą się na dwie części, przecinając się pod kątem czterdziestu pięciu stopni i tworzą siatkę. Pojawiają się czerwone punkty, ułożone po przekątnych, cztery na każde ramię. Przekątne kręcą się wokół środka. Następnie kratka zmienia kolor na czarny, a tło staje się białe, w wyniku tego punkty są mniej widoczne, tworzą wrażenie powidoku. W dalszej części animacji znikają czerwone punkty. Tło zamienia się barwami z siatką, po czym również znika.
Na białym tle pojawia się napis: „Efekt van Bezolda”. Na różowym tle, z dołu ekranu wyłaniają się czerwone sześciany, zbudowane z małych kostek z czarnymi krawędziami. Z góry przesuwają się ku środkowi ekranu takie same sześciany złożone z kostek, ale z białym konturem. Figury zderzają się i rozpadają na części. Optycznie czerwień na sześcianach z białą obwódką jest jaśniejsza od tych z czarną.
Pojawia się białe tło, z napisem „Efekt neonowy”, a zaraz po nim dwanaście krzyżyków, zbudowanych z cienkich, ciemnoszarych linii pionowych i poziomych, rytmicznie przecinających się i ustawionych w czterech kolumnach, po trzy w każdej. Na przecięciach pojawiają się jasnoszare punkty. Po ich zniknięciu pozostaje złudzenie, że na ich miejscu linie są ciemniejsze. Następnie pojawia się siatka, której kwadraty mają wierzchołki, są czerwonymi punktami. Siatka faluje, a punkty w płynny sposób zmieniają kolejno swój kolor na: żółty, zielony, niebieski, fioletowy. Efekt sprawia złudzenie, że nie tylko punkty, ale i kratka jest kolorowa.
Pojawia się napis „Efekt akwareli”. Na plamie przypominającej postrzępiony prostokąt z otworem w środku znajdują się kontury: czarne na zewnątrz i żółte w środku. Kontury te falują, zmieniając kształt i kolor. Kolejno pojawiają się kolory: zielony, niebieski, granatowy. Następnie czarny kontur zostaje przeniesiony od środka, a na zewnątrz znajdują się kontury kolorowe, po czym prostokąt zostaje pozbawiony nierówności i powstaje figura prostokąta z otworem o zaokrąglonych rogach. Prezentacji towarzyszy ambientowa muzyka, złożona z pojedynczych, długich dźwięków elektronicznych.
Źródło: online skills, Film pt. „Barwni sąsiedzi. Asymilacja”, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: online skills, Film pt. „Barwni sąsiedzi. Asymilacja”, licencja: CC BY 3.0.
Ukazują się dwie nieregularne, przylegające do siebie kule: niebieska i zielona. Na ich tle pojawia się napis: „Barwni sąsiedzi. Asymilacja”. Po chwili znika, a kule zmieniają swoje kolory: niebieska w zieleń, zielona zaś w czerwień. Kule po chwili unoszą się, znikając z kadru. Pojawiają się rozbite kształty, w kolorach: czarnym i odcieniach szarego. Powiększają się i przybliżają, następnie łączą się w poziomie, tworząc harmonijkę. Zmienia się na szary prostokąt, na którego tle są dwa mniejsze: po lewej szary z czarnymi pionowymi liniami, po prawej szary z białymi liniami. Na tym tle pojawia się napis: „Barwa rozprzestrzenia się”. Dwa prostokąty rozszerzają się do pełnego ekranu.
Kadr ukazuje obrazy zmieniające się z szarych na barwne. Najpierw ekran podzielony jest na trzy części: pierwszy w czerwono‑granatowe, pionowe linie, środkowy w biało‑czerwone linie, dolny w zielono‑czerwone. Sprawiają wrażenie łączących się w taki sposób, że kolory z jednego pasa przenikają do pozostałych. W kolejnych ujęciach zmieniają się: górny pas z granatowego na niebieski, a linie na wszystkich pasach na kolor zielony. Na końcu skrajne pasy i linie zmieniają swój kolor na szary.
Szare prostokąty znikają. Tło zmienia się na ciemnoszare. Linie dzielą się na dwie części, przecinając się pod kątem czterdziestu pięciu stopni i tworzą siatkę. Pojawiają się czerwone punkty, ułożone po przekątnych, cztery na każde ramię. Przekątne kręcą się wokół środka. Następnie kratka zmienia kolor na czarny, a tło staje się białe, w wyniku tego punkty są mniej widoczne, tworzą wrażenie powidoku. W dalszej części animacji znikają czerwone punkty. Tło zamienia się barwami z siatką, po czym również znika.
Na białym tle pojawia się napis: „Efekt van Bezolda”. Na różowym tle, z dołu ekranu wyłaniają się czerwone sześciany, zbudowane z małych kostek z czarnymi krawędziami. Z góry przesuwają się ku środkowi ekranu takie same sześciany złożone z kostek, ale z białym konturem. Figury zderzają się i rozpadają na części. Optycznie czerwień na sześcianach z białą obwódką jest jaśniejsza od tych z czarną.
Pojawia się białe tło, z napisem „Efekt neonowy”, a zaraz po nim dwanaście krzyżyków, zbudowanych z cienkich, ciemnoszarych linii pionowych i poziomych, rytmicznie przecinających się i ustawionych w czterech kolumnach, po trzy w każdej. Na przecięciach pojawiają się jasnoszare punkty. Po ich zniknięciu pozostaje złudzenie, że na ich miejscu linie są ciemniejsze. Następnie pojawia się siatka, której kwadraty mają wierzchołki, są czerwonymi punktami. Siatka faluje, a punkty w płynny sposób zmieniają kolejno swój kolor na: żółty, zielony, niebieski, fioletowy. Efekt sprawia złudzenie, że nie tylko punkty, ale i kratka jest kolorowa.
Pojawia się napis „Efekt akwareli”. Na plamie przypominającej postrzępiony prostokąt z otworem w środku znajdują się kontury: czarne na zewnątrz i żółte w środku. Kontury te falują, zmieniając kształt i kolor. Kolejno pojawiają się kolory: zielony, niebieski, granatowy. Następnie czarny kontur zostaje przeniesiony od środka, a na zewnątrz znajdują się kontury kolorowe, po czym prostokąt zostaje pozbawiony nierówności i powstaje figura prostokąta z otworem o zaokrąglonych rogach. Prezentacji towarzyszy ambientowa muzyka, złożona z pojedynczych, długich dźwięków elektronicznych.
Wykonaj pracę plastyczną na temat: „Kolory wokół mnie”, używając tylko jednego rodzaju kolorów: pochodnych, zimnych, ciepłych, czystych, złamanych, podstawowych – jeśli jesteś w klasie IV. Skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej. W polu poniżej napisz, jaki rodzaj kolorów zastosujesz w swojej pracy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RCfhbBjYKBZ85
Źródło: ViliusL.
Polecenie 7
R17BRScFCRpZB
Zaprojektuj kompozycję plastyczną przy użyciu tylko jednego rodzaju kolorów: zimnych, ciepłych, czystych lub złamanych. Opisz krótko swój projekt i nadaj mu tytuł.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
R8UOWQBkBiLWb
ilustracja dekoracyjna, przedstawia różnokolorowe materiały plastyczne, farby oraz kredki ołówkowe
Kredki i farby
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R11A5ZOOJ263K
Aby utrwalić wiadomości o barwach - wykonaj pracę plastyczną na temat: „Kolorowy świat motyli”, używając tylko barw podstawowych. Przygotuj: 1. Karton formatu A3 2. Farby 3. Pędzle 4. Zamiast farb i pędzli mogą być kredki lub pastele
W polu poniżej napisz, jakimi kolorami wykonasz swoją pracę plastyczną.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1AO57SFDBFU9
Ilustracja przedstawia biały karton, pędzle, kolorowe farby oraz kredki.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Jeśli nie pamiętasz, jakie to są barwy podstawowe, wróć do materiału powyżej ćwiczenia.
W malarstwie barwami podstawowymi są: czerwony, żółty i niebieski.
Ćwiczenie 13
Rub5lIZqEGmMd
Czy zawsze kolory podstawowe są takie same? Wymień kolory podstawowe w malarstwie i w projektowaniu graficznym na monitorach.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Jeśli masz wątpliwości - wróć do materiału mówiącego o barwach podstawowych powyżej.
W malarstwie kolorami podstawowymi są: czerwony, żółty i niebieski. W przypadku mieszania barw, które są emitowane przez monitory i inne kolorowe wyświetlacze barwami podstawowymi są wiązki świateł (tzw. RGB): Red (czerwony), Green (czytaj: grin) zielony, Blue (czytaj: blu) niebieski.
plama barwna, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła, o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej bądź zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz
asymilacja barwna
asymilacja barwna
inaczej rozprzestrzenianie się barwy na tło, upodobnienie sąsiadujących ze sobą barw
barwa
barwa
subiektywne wrażenie wywołane przez fale elektromagnetyczne światła
barwniki
barwniki
substancje barwiące przepuszczające światło i zabarwiające sobą materiał, w którym są rozpuszczone lub stopione; w przemyśle barwnikami są substancje wchodzące w reakcję chemiczną z włóknem naturalnym, sztucznym lub skórą; najbardziej znane naturalne barwniki to np. hemoglobina – czerwony barwnik krwi, chlorofil – zielony barwnik roślinny
barwy achromatyczne
barwy achromatyczne
biały, czarny oraz wszystkie stopnie szarości
barwy ciepłe
barwy ciepłe
określenie barw znajdujących się najbliżej koloru żółtego i czerwonego w kole barw, obrazowo nazywane „barwami ognia”: czerwono‑pomarańczowo‑żółte
barwy czyste
barwy czyste
Wszystkie kolory koła barw, zarówno podstawowe: żółty, czerwony, niebieski, jak i pochodne: pomarańczowy, zielony, fioletowy
barwy dopełniające
barwy dopełniające
kolory leżące naprzeciw siebie w kole barw; powstają z połączenia dwóch kolorów: podstawowego i pochodnego; uzyskany w ten sposób kolor jest dopełnieniem do szarości; dla czerwonego kolorem dopełniającym jest zielony, dla żółtego fioletowy, a dla niebieskiego pomarańczowy
barwy neutralne
barwy neutralne
barwy nieposiadające dominanty barwnej, a więc: biel, czerń oraz wszystkie stopnie szarości
barwy pochodne
barwy pochodne
kolory, które powstają poprzez zmieszanie dwóch kolorów podstawowych; zmieszanie żółtego z niebieskim daje zielony, czerwonego z żółtym pomarańczowy, a niebieskiego z czerwonym fioletowy
barwy podstawowe
barwy podstawowe
w malarstwie to kolory, których nie da się uzyskać poprzez mieszanie innych kolorów farb - to czerwony, żółty i niebieski; w programach graficznych, gdzie barwy emitowane są przez monitory i inne kolorowe wyświetlacze: barwami podstawowymi są wiązki świateł Red (czerwony), Green (zielony), Blue (niebieski) - (RGB); w poligrafii do wydruków wielobarwnych, podstawowy zestaw składa się z 4 kolorów: Magenta (czytaj: madżenta), (fioletoworóżowy), Cyjan (błękitny), Yellow (żółty) i Key (czarny)- (CMYK). Są to barwy podstawowe farb drukarskich
barwy zimne
barwy zimne
określenie barw znajdujących się najbliżej koloru niebieskiego w kole barw
dominanta kolorystyczna
dominanta kolorystyczna
w kompozycji dzieła – wyróżniająca się kolorem plama barwna, zazwyczaj kontrastowa w stosunku do gamy kolorystycznej całego dzieła
gama barwna
gama barwna
inaczej - tonacja barwna, szereg odmian barw: ciepła, zimna, monochromatyczna, wąska, szeroka, z akcentem kolorystycznym
jasność barwy
jasność barwy
ilość światła emitowanego przez źródło, to subiektywne odczucie obserwowanego koloru, jeden z parametrów określających kolor
koło barw
koło barw
graficzny model mający postać koła, służący do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, w którym wokół jego środka, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara i układem barw widma światła białego
kontrast
kontrast
różnica, przeciwieństwo lub przeciwstawienie elementów np.: barw
kontrast barw
kontrast barw
uwydatniona różnica, przeciwieństwo elementów kolorystycznych; największe kontrasty występują między tymi barwami, które w kole barw są położone naprzeciw siebie
monochromatyzm
monochromatyzm
użycie w obrazie jednej barwy w różnych odcieniach
nasycenie barwy
nasycenie barwy
im barwa jest bardziej nasycona, tym jest odbierana jako bardziej intensywna; barwy mniej nasycone, zdają się przytłumione i bliższe szarości
paleta malarska
paleta malarska
owalna płytka, która służy malarzowi do rozrabiania farb podczas malowania obrazu
pigmenty
pigmenty
substancje barwiące nierozpuszczalne w wodzie i olejach, używane do wyrobu farb; drobno zmielone substancje stałe, najczęściej nieprzezroczyste, zazwyczaj są to rozdrobnione minerały
plama barwna
plama barwna
to ślad na podłożu powstały w wyniku naniesienia farby za pomocą wybranego narzędzia malarskiego. Plamy barwne można uzyskać poprzez nałożenie farby pędzlem, szpachlą, wałkiem, odciskanie farby za pomocą stempla, tkaniny, rozpryskiwanie sprayem, a także rozlewanie;
powidok
powidok
zjawisko optyczne polegające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt, a następnie odwróceniu wzroku, w oczach pojawia się na chwilę ten sam, zamazany kształt w barwie dopełniającej
ton barwny
ton barwny
zawęża pojęcie barwy do ściśle określonej jakości, walorze, odcieniu, nasyceniu i jasności
walor
walor
w malarstwie to jasność barwy, natężenie światła względem cienia (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym