R1RmelVXCIauF
Wnętrza wystawowe w barwach ciepłych i zimnych, Katowice 2023; fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R1Rq6Ff8TH0q5
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Temperatura barw. Barwy ciepłe i zimne

  2. Gama barwna: szeroka i wąska

  3. Zharmonizowana gama barwna

  4. Barwy chromatyczne, monochromatyzm i barwy achromatyczne

  5. Akcent barwny w sztuce i naturze

  6. Dominanta kolorystyczna

  7. Już wiesz

  8. Potrafisz

  9. Słownik

link1

Temperatura barw. Barwy ciepłe i zimne

Ogień i woda to dwa przeciwstawne żywioły. Pierwszy kojarzy się z ciepłem, drugi z zimnem. Żywiołom tym przypisujemy określone barwy.

R16PVsdS0xWpJ
Ogień
Źródło: blogspot.com, licencja: CC BY 3.0.
R4C1VUOAB1M8C
Barwy nieba
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
RLKHF11EM4T9X
Ćwiczenie 1
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1bLzrm6z0T5M
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Barwy ciepłe

To określenie barw znajdujących się najbliżej koloru żółtego i czerwonego w kole barw.

Na poniższym zdjęciu ukazane jest słońce, które kojarzy się z latem, ciepłem i wysoką temperaturą. Ciepłe kolory to te, które zmierzają do żółcieni, głównie czerwono‑oranżowo‑żółte, obrazowo nazywane „barwami ognia”.

R2H849SMOZ28X
Ilustracja interaktywna przedstawia pomarańczowe tło. Na tle znajduje się rozświetlone słońce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na fotografii przeważają barwy ciepłe - barwy zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑pomarańczowo‑żółte. Obrazowo nazywane „barwami ognia”.
Barwy ciepłe
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 1
R1NJUKDL1ZEOR
Ilustracja ukazuje portret Stanisława Ignacego Witkiewicza na ciepłym, pomarańczowym tle. Wykonany jest ołówkiem i suchymi pastelami. Narysowana ołówkiem postać artysty uchwycona jest z profilu. Pod szyją ma zawiązany krawat w drobne, poziome pasy. Twarz, fragment włosów oraz koszula podrysowane są białą kredką. Za postacią Witkacego znajduje się fragment głowy kobiety z widocznym prawym okiem oraz ciemnymi, gładkimi włosami. Górna część obrazu pełna jest czerwonych przetarć, które bijąc z portretu artysty przysłaniają kobietę. Dolna partia pracy wypełniona jest układającym się w pętle, biało‑błękitnymi pociągnięciami kredek, miękko okalającymi głowę postaci. Łączący w sobie techniki pasteli i ołówka obraz utrzymany jest w ciepłej, żółto‑czerwonej gamie barwnej. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.

Gama barw ciepłych

Ewa Bińczyk, „Nienasycenie”
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1S5CABVXB1UJ
Ćwiczenie 2
Zaznacz kolory, które należą do barw ciepłych.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RCnbNVhv6xMuR
Wymień przynajmniej trzy kolory, które należą do barw ciepłych.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1FNPKEAX28RV
Ćwiczenie 3
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Rn6Mvj02hAgji
Czy uważasz, że dzieło niedokończone i dzieło dokończone może mieć taki sam tytuł?
Uzasadnij swoją opinię - wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Barwy zimne

R1WWfm4KyUBbc1
Widok na jezioro
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.

To określenie barw znajdujących się najbliżej koloru niebieskiego w kole barw.

Kolor otoczenia, w tym przypadku kolor nieba, wpływa na powstanie różnic w odczuciu temperatury.

Barwy zimne zmierzają do błękitu, są głównie fioletowo‑zielono‑błękitne. 
Możemy się również spotkać z określeniem tych barw: „barwy wody”.

R1VC6B73MR2A4
Ilustracja ukazuje trzy kobiety o ciemnych, spiętych w kok włosach. Pozbawione rąk postacie ubrane są w jasno‑niebieskie suknie z tiulowymi spódnicami. Zwrócone są w prawą stronę. Na niebieskim tle znajdują się płasko malowane fragmenty kadrów z postaciami i powtarzającym się portretem tej samej dziewczyny. Praca namalowana została swobodną, szeroką plamą. Kobiety przedstawione są z dużym uproszczeniem. Artystce nie zależy na wiernym uchwyceniu rzeczywistości, stara się jedynie przekazać nastrój ukazanej sceny. Obraz utrzymany jest w chłodnej, błękitnej gamie barw. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.

Gama barw zimnych

Justyna Grzebieniowska‑Wolska, "Ada", 2008 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJUd2FY2bLvsn
Ćwiczenie 4
Zaznacz kolory, które można skojarzyć z zimowym krajobrazem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RgEBNgcRdP2Zp
Wymień co najmniej trzy nazwy kolorów, które kojarzą Ci się z zimowym krajobrazem.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z ilustracjami, związanymi z barwami ciepłymi i zimnymi w kole barw.

Ćwiczenie 5
RXLkC8RyN73GC
Ilustracja przedstawia koło barw, które przedzielone jest czarną linią. Powyżej linii zamieszczone są kolejno od lewej: żółcienie, pomarańcze, czerwienie, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Pod linią od lewej znajdują się: zielenie, barwy niebieskie i fiolety, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Które z tych barw są ciepłe, a które zimne?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RRleX7bX3tyGE
Ćwiczenie 6
Zaznacz, jakie barwy dominują na poniższym obrazie?
Ilustracja: Piotr Michałowski, "Studium głowy końskiej"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R16SNZPT421ZG
Wymień trzy barwy ciepłe. Wpisz je w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RD6LEFJ98HKP8
Przyjrzyj się obrazom Paula Signaca [czytaj: pola siniaka] "Widok Złotego Rogu" w Konstantynopolu (z lewej strony) oraz Henriego Edmonda Crossa [czytaj: ęriego edmąda krosa] "Cyprysy" (z prawej strony) i dopasuj odpowiadającą im temperaturę barwy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

.

Ćwiczenie 7
R17E8VQARU2Q8
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełninie zdania:
Jeżeli na obrazie przeważają barwy zimne, to znaczy, że są to barwy, takie jak:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link2

Gama barwna: szeroka i wąska

W naturze, jak i w dziełach sztuki dostrzegamy różnorodne barwy, które powodują określone wrażenia wzrokowe. Kolory namalowanych obrazów wpływają na emocje i nastój odbiorców.
Zestawienia barw w obrazie, czy zjawisku możemy określić jako gamę/tonację barwną.

Szeroka gama barwna

Kiedy artyści w swoich dziełach stosują kolory z całego koła barw, mówimy o użyciu szerokiej gamy barwnej.
Szeroka gama barwna to taka, w której występują zarówno barwy ciepłe, jak i zimne.

RFKB1ZD3X2K52
Ćwiczenie 8
Wskaż, w których z poniższych ilustracji dominuje szeroka gama barw.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R7BAXKlTocp27
Wyjaśnij, na czym polega zastosowanie w dziele malarskim szerokiej gamy barw.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Wąska gama barwna

R1YmKnuttt5gZ1
Wąska gama barwna
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.

Wąska gama barwna to taka, w której w danej kompozycji dominują barwy znajdujące się na kole barw blisko siebie. 
Mogą być to barwy zimne lub ciepłe - właśnie wtedy mamy do czynienia z wąską gamą barwną.

wróć do spisu treści

link3

Zharmonizowana gama barwna

walorowe przejścia
R1S7YfdngaiYC1
Zharmonizowana gama barwna, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.

O gamie barwnej - ciepłej lub zimnej - można powiedzieć, że jest zharmonizowana.
Użyte barwy utrzymane są w jednej tonacji, tworząc walorowe przejściawalorowe przejściawalorowe przejścia lub zestawienia. Razem z pozostałymi środkami wyrazu plastycznego (jak plama, kreska, faktura, itp) tworzą dzieło.

Warto wspomnieć w tym miejscu   o walorze. W malarstwie walorwalorowe przejściawalor - to jasność barwy, natężenie światła względem cienia, np. walorowy obraz w błękitach namalujemy, gdy błękitną farbę będziemy rozjaśniać dodając bieli, lub przyciemniać dodając czerni.

R1COB4DVA7E15
Ćwiczenie 9
Podaj termin plastyczny, który określa poniższa definicja: zestawienie plam według określonego porządku (wybranego przez artystę) nadającego obrazowi określony wyraz, ton, który wynika m.in. z przyjętej kolorystyki.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Barwy chromatyczne, monochromatyzm i barwy achromatyczne

Barwy chromatyczne

Barwy chromatyczne (barwy „kolorowe”) – posiadają określony odcień i ton barwny. 
Są to wszystkie kolory oprócz czerni, bieli i wszystkich szarości.

Ćwiczenie 10
R1XB9Q9A2QE43
obraz 1: Witold Pochylski „Notatnik portretowy – obok siebie 7”;
obraz 2: Michał Rygielski;„Myitkyina”;
obraz 3: Tomasz Barczyk You come to me [czytaj: ju kom tu mi]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1UCUOTLCPF41
Wskaż kolory zaliczane do barw ciepłych. Możliwe odpowiedzi: 1. czerwony, pomarańczowy, żółty 2. czerwony, fioletowy, żółty 3. fioletowy, zielony, niebieski.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1S4P4S2RK9S1
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania:
Jeśli obraz jest chromatyczny, to znaczy że jest namalowany barwami:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1ZBOj4J2QWLY
Ćwiczenie 11
Przyjrzyj się zamieszczonym niżej reprodukcjom i dopasuj do nich odpowiednie hasła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R1N1STCMV8X4Q
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania:
Jeżeli obraz jest namalowany wyłącznie w odcieniach jednego koloru, to znaczy że jest to obraz:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Większość z nas rozpozna charakterystyczny styl Vincenta van GoghaVincent van GoghVincenta van Gogha i jego ulubione zestawienia kolorów. Barwy rozświetlonej nocą ulicy ukazują barwy żółte i błękity - barwy ciepłe i zimne w jednej kompozycji - to obraz chromatyczny.

RgJcCl0o35Vwv
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Taras w nocnej kawiarni”, namalowany przez Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga]. Dzieło ukazuje taras nocnej kawiarni, rozświetlony żółtym światłem lampy, zawieszonej pod daszkiem markizy. Przy ścianie kawiarni, na drewnianym podeście ustawione zostały niewielkie, okrągłe stoliki z białymi blatami, przy których siedzą ludzie. Światło kawiarni żółtymi i pomarańczowymi refleksami odbija się w bruku ulicy. Nad jasną przestrzenią lokalu widoczne są błękitne mury kamienic. Po lewej strony znajduje się szereg ciemnych budynków. Oświetlona jest jedynie ich górna część, która tworzy błękitną plamę. Na ciemnoniebieskim niebie, namalowanym szerokimi pociągnięciami i widocznym duktem pędzla, jaśnieją plamy gwiazd. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Kolorem żółtym artysta namalował oświetlone miejsca – taras, okna. Punkt 2: Kolor niebieski i granatowy połączone z szarościami posłużyły malarzowi do oddania nocnej pory.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog], „Taras w nocnej kawiarni” 1888 r.
Źródło: Kröller-Müller Museum [czytaj:kruler muler muzeum] , Holandia elestudiodelpintor.com, licencja: CC BY 3.0.

Monochromatyzm

Zapewne wiesz, że kupując farbę, można skorzystać z próbników kolorów.
Takich, jak np.: te poniżej:

monochromatyzmiemonochromatyzmmonochromatyzmie mówimy wtedy, gdy jeden kolor występuje w różnych odcieniach (np.: obraz w różnych błękitach: błękit paryski, ultramaryna, turkus, indygo, kobalt, granat).

Zdarza się, że artyści celowo zawężają gamę barwną, by osiągnąć określone efekty kolorystyczne w swoim dziele.

ROVEBH7LBZCMM
Przykłady portretów monochromatycznych oraz wielobarwnych.
Źródło: 1. Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] "Autoportret w futrzanym płaszczu", 2. Jean-Honoré Fragonard [czytaj: żą onore fragonar] "Młoda czytająca dziewczyna", 3. Gustav Klimt [czytaj: gustaw klimt] "Portret Fritzy Riedler " [czytaj: fricy ridler], 4. Angelika Kauffman [czytaj: andżelika kałfman] "Portret damy jako westalki", 5. Claude Monet [czytaj: klod mone] "Kobieta z parasolem" domena publiczna, licencja: CC BY 3.0.
R1A3A8Z3U4M6V
Ćwiczenie 12
Zapoznaj się z portretami znajdującym się powyżej. Do każdego z nich dopasuj jedno z dwóch określeń:
portret monochromatyczny lub portret wielobarwny.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Czym różni się kompozycja monochromatyczna od wykonanej w wąskiej gamie barwnej?

Monochromatyzm należy odróżnić od wąskiej gamy barwnej.
Wąska gama barwna występuje wówczas, gdy artysta stosuje kilka barw jednej tonacji, w różnych odcieniach.
Monochromatyzm polega na użyciu odcieni tylko jednej barwy.

R1sZPEqFlU96P
Ilustracja z komiksu Grzegorza Rosińskiego oraz Jeana Van Hamme [czytaj: żą wan ham] „Western”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RVYBM5h8aTfoX
Panorama na rzekę Neckar [czytaj: neka] w Tybindze w Niemczech, fotografia Hansa Schneidera [czytaj: hansa sznajdera], wykonaną w sepii. 1958 r 
Źródło: wikipedia, domena publiczna.

Poniżej zamieszczona reprodukcja przedstawia obraz Claude’a MonetaClaude'a MonetaClaude’a Moneta „Most WaterlooWaterlooWaterloo w Londynie”. Autor do jego namalowania użył wąskiej gamy barwnej.
Kliknij w reprodukcję, a zobaczysz ten sam motyw na innym obrazie z cyklu, namalowanym z użyciem jednej barwy w kilku odcieniach, czyli monochromatycznej.

Claude'a Moneta
Waterloo
R1DTO7DQC67NT
Ilustracja interaktywna przedstawia połyskujący od żółtych świateł most na Tamizie w gęstej mgle, odbijający się w tafli wody. Za nim majaczą kominy fabryk. Obraz jest rozmyty, niewyraźny. Całe dzieło utrzymane jest w fioletowej tonacji. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający ten sam widok, namalowany w odcieniach zieleni i niebieskiego koloru.
Claude Monet [czytaj: klod mone] "Most Waterloo [czytaj: łoterlu] w Londynie", olej na płótnie, 1903 r.
Źródło: wikipedia.org, dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
grisaille
Dla zainteresowanych

GrisaillegrisailleGrisaille - odmiana malarstwa monochromatycznego

Odmianą malarstwa monochromatycznego, jest grisaillegrisaillegrisaille , które naśladowało płaskorzeźbę, rzeźbę lub sztukaterięsztukateriasztukateriasztukaterię. Obrazy wykonane były w różnych odcieniach szarości, do białego włącznie. Nazwa pochodzi z jęz. fr. gris – oznacza siwy, szary, popielaty; grisaillegrisaillegrisaille – szarość, szarzyzna;

Na ilustracji poniżej znajduje się pomieszczenie, którego ściany i sufit zostały ozdobione malarstwem wykonanym techniką grisaillegrisaillegrisaille.

RXPS4dCgWe2Qs
Malarstwo ścienne w Château de Tanlay[czytaj: szato de tanli]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1D85T5NODCR4
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1DEFJ54PPRCV
Wyjaśnij, co to znaczy, że obraz jest monochromatyczny. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.

Budowanie nastroju w malarstwie

Użycie przez artystę ograniczonej gamy barwnej pozwalało oddać pożądany nastrój przedstawianej sceny.

Na przykład holenderski malarz Vincent van GoghVincent van GoghVincent van Gogh starał się odtworzyć atmosferę ubogiego domu, którego bohaterami byli spożywający posiłek chłopi.

Vincent van Gogh

Przyjmuje się, że obraz „Jedzący kartofle” to ukłon van Gogha w stronę dzieła Rembrandta „Wieczerza w Emaus”. Kliknij na poniższą ilustrację i dowiedz się, jaką atmosferę chciał przekazać w swoim dziele artysta. Porównaj nastroje wywołane dzięki zastosowaniu monochromatycznej gamy barwnej w obrazach obu mistrzów.

RyZUBta0VtKVD
Ilustracja interaktywna ukazuje pięć osób siedzących przy stole w niewielkim, ubogim pomieszczeniu. Nad stołem wisi lampa naftowa, która oświetla twarze ludzi. Trzy kobiety i dwaj mężczyźni jedzą kartofle z jednego talerza. Postacie rozmawiają z sobą, ale są smutne. Ich twarze są zdeformowane, mają bruzdy, zmarszczki oraz spracowane ręce. Kobieta po prawej stronie jest smutna, ma pochyloną głowę, nalewa do filiżanek kawę. Obok niej mężczyzna trzyma w ręce ziemniak. Kobieta i mężczyzna po lewej nabierają widelcem ziemniaki z talerza. Jedna z kobiet siedzi tyłem do widza. Obraz utrzymany jest w ciemnej tonacji barwnej, dominują ciemne odcienie zieleni i brązu. Jedynym źródłem światła niewielka lampa zawieszona nad stołem. Ściany wnętrza są brudne, krzywe, okna niewielkie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Wincent van Gogh w liście do swojego brata tak pisał o tym obrazie: Otóż bardzo się starałem wzbudzić w oglądającym myśl, że ci ludzie, którzy tu, przy swojej lampie jedzą ziemniaki, tymi samymi rękami, które sięgają do miski, również sami orali ziemię; obraz mówi więc o pracy ich rąk i o tym, że uczciwie zasłużyli na swe jedzenie... Ale kto woli sielankowych chłopów, może pozostać przy swoich poglądach. Źródło: Wiesław Juszczak, „Postimpresjoniści”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] "Jedzący kartofle"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RXOaGxb8dDMw3
Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] "Wieczerza w Emaus"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Barwy achromatyczne

Kiedy artyści użyją w swoich pracach tylko bieli i czerni, a także różnych stopni szarości - mówimy o achromatyzmie (przeciwieństwo barw chromatycznych, czyli kolorów).
Barwy achromatyczne nie posiadają żadnej dominanty barwnejdominanta kolorystycznadominanty barwnej.
Dzieła achromatyczne najczęściej wykonywane są w technikach graficznych i rysunku, jak na przykład na ilustracjach poniżej.

RXC2L6CP1U249
Czarno‑biała, mroczna grafika ukazuje fantastyczny krajobraz z taflą jeziora pośrodku pofalowanych zboczy gór, na których rozmieszczono różnego rodzaju budowle przywodzące na myśl świat science‑fiction. Nad jeziorem unosi się mały, czarny sześcian. Achromatyczna, czarno‑biała grafika, wykonana została z dużą dbałością o każdy detal za pomocą drobnych linii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.

Achromatyzm

Jakub Jaszewski, „Jezioro”, 2011
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R3XUET6CPZQKG
Agnieszka Majak,"123", 2012
Źródło: online-skills, "123", licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

W malarstwie japońskim czas tworzenia jest związany ze skupieniem i kontemplacją. Zwróć uwagę, że zastosowanie barw achromatycznych sprzyja oddaniu atmosfery ciszy, spokoju i refleksji.

Rq72KMT9Y4SKw
Ilustracja ukazuje pejzaż namalowany czarnym tuszem. W tle wyłaniają się szare, wysokie szczyty gór spowitych mgłą. Na pierwszym planie są skały i krzewy, za nimi widać dachy domów otoczonych płotem. Z prawej strony ledwie zarysowane postacie ludzi w łodzi. Na ilustracji umieszczone są dwa interaktywne punkty z informacjami: Punkt 1: Haboku sansui [czytaj: haboky sansui] to w języku japońskim krajobraz malowany wodą i tuszem na wiszącym zwoju papieru lub jedwabiu. Kształty wyłaniają się z rozmytych kolorów jaśniejszych i ciemniejszych. Punkt 2: Sesshu Toyo [czytaj: sesju tojo] był mnichem żyjącym w Japonii w XV wieku, uważany jest za wielkiego mistrza japońskiego malarstwa tuszem.
Sesshu Toyo [czytaj: sesju tojo] Haboku sansui [czytaj: haboky sansui] 1495 r.
Źródło: Muzeum Narodowe w Tokio, domena publiczna.

Achromatyczna jest również czarno‑biała fotografia.
Ten rodzaj fotografii szczególnie upodobali sobie artyści.

wróć do spisu treści

link5

Akcent barwny w sztuce i naturze

R16D6VLHJ8CBL1
Weronika Tadaj‑Krolikiewicz, "Nidzica II" z cyklu: "Zaułki Warmii i Mazur", 2012 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Akcent barwnyakcent kolorystycznyAkcent barwny, inaczej kolorystyczny - jest to element kompozycji obrazu o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej lub zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących dzieło.

Główną funkcją akcentu barwnego jest zwrócenie uwagi na wybrany fragment całości, podkreślenie znaczenia danego elementu, detalu.

Artyści od dawna świadomie wprowadzali akcent kolorystyczny do swoich dzieł. Niekiedy był on rozpoznawalną cechą ich stylu.

RHNU9OF6SS89K
Ilustracja interaktywna ukazuje malowane szeroką plamą, uproszczone trzy postacie prawdopodobnie kobiet o wysokich fryzurach, namalowane w brązowo‑czerwono‑żółtej tonacji. Jedna wydłużona sylwetka znajduje się po prawej stronie kompozycji, pozostałe dwie, jakby ucięte postacie, umieszczone są w dolnej lewej części obrazu. Tło stanowi abstrakcyjna kompozycja składająca się z czerwono‑żółtych plam oraz niebieskiego prostokąta okna u góry. Obraz cechuje się dużym uproszczeniem form. Dla artysty nie jest ważny detal. Przy pomocy prostych środków wyrazu stara się oddać nastrój przedstawionej sceny. Praca wykonana została w ciepłej, czerwono‑żółtej gamie barw z chłodnym, niebieskim akcentem prostokątnego okna. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.

Gama barw ciepłych z zimnym akcentem kolorystycznym

Piotr Klugowski, „We wnętrzu”, obraz olejny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1H93B3RV5ZTU
Poniżej znajduje się dzieło Weroniki Tadaj‑Królikiewicz.
Przyjrzyj się reprodukcji dzieła i napisz, co stanowi akcent kolorystyczny.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1CRJMXX44D9U
Zapoznaj się z opisem obrazu Weroniki Tadaj‑Królikiewicz i wyjaśnij, która z postaci została w dziele wyróżniona oraz w jaki sposób.
Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1F2NBXMLPAT1
Weronika Tadaj‑Królikiewicz, "Portret rodzinny", 2016 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R14MUD6E8UG55
Akcent kolorystyczny stosowany jest również w architekturze.
Budynek na poniższych ilustracjach (pierwsze zdjęcie przedstawia cały budynek, a drugie jego fragment) ma tylko jeden barwny akcent kolorystyczny.
Zaznacz go na zdjęciu fragmentu budynku.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz”.

R178TZ17AMP6R
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie ilustracji niezbędnej do wykonania zadania.
Budynek
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej - otwórz pobraną i zapisaną wcześniej ilustrację. W dowolny sposób zaznacz akcent kolorystyczny na ilustracji fragmentu budynku.

R18lkboZHjaJH
Aplikacja Mini Paint
Źródło: ViliusL.
Polecenie 3
RV7BZ5X366467
Wyobraź sobie budynek o szarych elewacjach z szaro‑niebieską dekoracją wokół okien oraz okiennicami pomalowanymi na czerwono.
Który kolor stanowi akcent barwny?
Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Akcent kolorystycznyakcent kolorystycznyAkcent kolorystyczny to ważny element komponowania wnętrz mieszkalnych. Przyjrzyj się aranżacji pomieszczenia przedstawionego na zdjęciu.
Projektant umieścił w nim kilka akcentów kolorystycznych.

R1H2DJJ5OX83N
Wnętrze
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1DJM1TAR323S
Ćwiczenie 14
W kompozycji barwnej ważną rolę pełni akcent kolorystyczny. Spośród poniższych wybierz te odpowiedzi, które wskazują na funkcję, którą on pełni: 1. Powoduje, że obraz jest realistyczny, 2. Zwraca uwagę widza na wybrany fragment obrazu, 3. Decyduje o tym, że obraz jest abstrakcją, 4. Podkreśla znaczenie danego elementu, detalu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Akcent barwny w naturze

Akcenty kolorystyczneakcent kolorystycznyAkcenty kolorystyczne często występują w naturze spełniając szczególne funkcje, np. ochronną (upodobnienie do otoczenia) czy odstraszającą. Ilustrują to poniższe przykłady.

RHH4Xq9bNpKNV
Ćwiczenie 15
Dokończ wypowiedź, wybierając jedno z rozwiązań: akcent kolorystyczny może pojawić się: Możliwe odpowiedzi: 1. W przyrodzie, 2. W wystroju wnętrza, 3. W stroju człowieka, 4. W architekturze, 5. Wszystkie odpowiedzi są właściwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R18HFFU6723OA
Ćwiczenie 16
Zaznacz ilustrację, w której nie ma akcentu kolorystycznego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
RGxiX0oy70KmS
Wyjaśnij, kiedy w obrazie lub zdjęciu możemy mówić o braku akcentu kolorystycznego.

Twórz tradycyjnie!

R10wV7vY2YcLp
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R7P5URT1D5JFL
Poszukaj w swoim najbliższym otoczeniu miejsc z wyrazistym akcentem kolorystycznym.
Zrób im 3‑5 zdjęć, zamieść je w komputerze, a następnie wybierz to zdjęcie, na którym według Ciebie akcent kolorystyczny jest najbardziej widoczny.
Wpisz uzasadnienie swojego wyboru w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1BV5NHECZTOU
Wyobraź sobie, że znajdujesz się na łące lub w środku lasu. Dominuje tam kolor zielony.
Wymyśl akcent kolorystyczny, który można wprowadzić do tego pejzażu.
Opisz go krótko w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link6

Dominanta kolorystyczna

Dominanta kolorystycznadominanta kolorystycznaDominanta kolorystyczna to podobne kolorystycznie elementy obrazu odgrywające najważniejszą rolę w kompozycji dzieła – górujące nad pozostałymi elementami, wybijające się kolorem i wpływające na inne barwy.

Przyjrzyj się zamieszczonej niżej reprodukcji, dominantą kolorystyczną jest tu jasna plama barwna.plama barwnaplama barwna.

R1GKQZHOJNL3R
Anna Wysocka, „Mandala”, 1999 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RH7PQZGCUMPGS
Ćwiczenie 17
Przyjrzyj się ilustracji a następnie wskaż co stanowi dominantę kolorystyczną.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RKGjOvgKqb5ev
Wyjaśnij, czym jest w sztuce dominanta kolorystyczna.
R1B99EKLCOGHL
Izabela Retkowska, ERROR[1841]”, 2014 r.
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1Q1ZU73ARFM5
Ćwiczenie 18
Wskaż definicję kompozycji. Możliwe odpowiedzi: 1. dzieło sztuki plastycznej, a także sposób powiązania elementów formalnych dzieła tak, by tworzyły całość zgodną z intencją twórcy. 2. kontrastowa, przykuwająca uwagę plama barwna, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1F2RGR3KGK7J
Gdy w dziele malarskim jest wyraźnie najwięcej jednej barwy - jak nazywa się takie zjawisko?
Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Twórz tradycyjnie!

R164VEB8KSJA4
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RD1653C16CJQ7
1. Przygotuj: kartkę z bloku A4, ołówek, linijkę, nożyczki, farby plakatowe, pędzel, klej.
2. Złóż kartkę na 4 równe części i rozetnij je.
3. Dwie z kartek zamaluj paskami z góry na dół w wąskiej gamie barwnej (np.: błękitów, zieleni, itd), a pozostałe - w szerokiej gamie barwnej.
4. Przyklej pomalowane kartki obok siebie na większym kartonie, tworząc kompozycje w grupach, lub - umieść je na wspólnej tablicy w odpowiednich tonacjach barwnych.
Polecenie 5
ROBL375QMCLUV
Co to jest gama barwna?
Krótki opis wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R1BADDP4TFQNU
Zaplanuj kompozycję złożoną z różnych elementów i wyobraź sobie, że będzie ustawiona na stole pod oknem.
Zaplanuj kompozycję otwartąkompozycję zamkniętą.
Napisz, jakich użyjesz elementów i w jaki sposób będą ustawione na stole.
Swoją odpowiedź zapisz w polu znajdującym się poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link7

Już wiesz:

  • jak scharakteryzować pojęcia; achromatyzm, monochromatyzm, walor;

  • jak odróżnić barwy ciepłe od zimnych;

  • jak rozpoznać gamę barwną w kompozycjach plastycznych;

  • co to jest dominanta kolorystyczna, kontrast i akcent barwny;

  • jaka jest różnica między dominantą kolorystyczną a akcentem barwnym;

  • jak rozpoznać i wskazać w dziełach malarstwa dominantę kolorystyczną, kontrast barwny, akcent barwny.

wróć do spisu treści

link8

Potrafisz:

  • rozróżniać cechy i rodzaje barw w naturze oraz w sztukach plastycznych;

  • odnajdywać i wskazywać w dziełach mistrzów rodzaje barw;

  • wyjaśnić różnicę między dominanta kolorystyczną a akcentem barwnym;

  • wyjaśniać wpływ barw na różnice temperaturowe w pracach plastycznych;

  • określać role barw użytych w dziele malarskim;

  • stosować określoną gamę barw w działaniu plastycznym;

  • tworzyć za pomocą programu komputerowego pracę plastyczną wykorzystując wiedzę na temat rodzajów barw.

wróć do spisu treści

link9

Słownik

akcent kolorystyczny
akcent kolorystyczny

plama barwna, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła, o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej bądź zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz

barwa
barwa

subiektywne wrażenie wywołane przez fale elektromagnetyczne światła

barwniki
barwniki

substancje barwiące przepuszczające światło i zabarwiające sobą materiał, w którym są rozpuszczone lub stopione; w przemyśle barwnikami są substancje wchodzące w reakcję chemiczną z włóknem naturalnym, sztucznym lub skórą; najbardziej znane naturalne barwniki to np. hemoglobina – czerwony barwnik krwi, chlorofil – zielony barwnik roślinny

barwy achromatyczne
barwy achromatyczne

biały, czarny oraz wszystkie stopnie szarości

barwy ciepłe
barwy ciepłe

określenie barw znajdujących się najbliżej koloru żółtego i czerwonego w kole barw, obrazowo nazywane „barwami ognia”: czerwono‑pomarańczowo‑żółte

barwy czyste
barwy czyste

wszystkie kolory koła barw, zarówno podstawowe: żółty, czerwony, niebieski, jak i pochodne: pomarańczowy, zielony, fioletowy

barwy dopełniające 
barwy dopełniające 

kolory leżące naprzeciw siebie w kole barw, powstają z połączenia dwóch kolorów: podstawowego i pochodnego; uzyskany w ten sposób kolor jest dopełnieniem do szarości; dla czerwonego kolorem dopełniającym jest zielony, dla żółtego fioletowy, a dla niebieskiego pomarańczowy

barwy neutralne 
barwy neutralne 

barwy nieposiadające dominanty barwnej, a więc: biel, czerń oraz wszystkie stopnie szarości

barwy pochodne
barwy pochodne

kolory, które powstają poprzez zmieszanie dwóch kolorów podstawowych; zmieszanie żółtego z niebieskim daje zielony, czerwonego z żółtym pomarańczowy, a niebieskiego z czerwonym fioletowy

barwy podstawowe
barwy podstawowe

w malarstwie to kolory, których nie da się uzyskać poprzez mieszanie innych kolorów farb - to czerwony, żółty i niebieski; w programach graficznych, gdzie barwy emitowane są przez monitory i inne kolorowe wyświetlacze: barwami podstawowymi są wiązki świateł red (czerwony), green (zielony), blue (niebieski) - (RGB); w poligrafii do wydruków wielobarwnych, podstawowy zestaw składa się z 4 kolorów: magenta (czytaj: madżenta), (fioletoworóżowy), cyjan (błękitny), yellow (żółty) i key (czarny)- (CMYK); są to barwy podstawowe farb drukarskich

barwy zimne
barwy zimne

określenie barw znajdujących się najbliżej koloru niebieskiego w kole barw

dominanta kolorystyczna
dominanta kolorystyczna

w kompozycji dzieła – wyróżniająca się kolorem plama barwna, zazwyczaj kontrastowa w stosunku do gamy kolorystycznej całego dzieła

gama barwna
gama barwna

inaczej- tonacja barwna, szereg odmian barw; ciepła, zimna, monochromatyczna, wąska, szeroka, z akcentem kolorystycznym

jasność barwy
jasność barwy

odnosi się do tego, ile światła wydaje się z czegoś świecić, to subiektywne odczucie obserwowanego koloru, jeden z parametrów określających kolor

koło barw
koło barw

graficzny model mający postać koła, służący do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, w którym wokół jego środka, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara i układem barw widma światła białego

monochromatyzm
monochromatyzm

użycie w obrazie jednej barwy w różnych odcieniach

nasycenie barwy
nasycenie barwy

im barwa jest bardziej nasycona, tym jest odbierana jako bardziej intensywna; barwy mniej nasycone, zdają się przytłumione i bliższe szarości,

ton barwny
ton barwny

zawęża pojęcie barwy do ściśle określonej jakości, walorze, odcieniu, nasyceniu i jasności;

walor
walor

w malarstwie to jasność barwy, natężenie światła względem cienia (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym;

walorowe przejścia
walorowe przejścia

przejścia między barwą jasną a ciemną, najwyraźniej widoczne w ramach jednego koloru, np.: różne odcienie zieleni.

wróć do spisu treści

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

link2
plama barwna
plama barwna

to ślad na podłożu powstały w wyniku naniesienia farby za pomocą wybranego narzędzia malarskiego. Plamy barwne można uzyskać poprzez nałożenie farby pędzlem, szpachlą, wałkiem, odciskanie farby za pomocą stempla, tkaniny, rozpryskiwanie sprayem, a także rozlewanie;