Zdjęcie jest podzielone na dwie części. W każdej z nich przedstawiona jest wystawa multimedialna malarstwa Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga]. Na ekranach są wyświetlane różne projekcje. Różnią się one temperaturą barw, to znaczy, że z jednej strony jest projekcja w barwach zimnych, z drugiej w barwach ciepłych.
Wnętrza wystawowe w barwach ciepłych i zimnych, Katowice 2023; fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R1Rq6Ff8TH0q5
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Ogień i woda to dwa przeciwstawne żywioły. Pierwszy kojarzy się z ciepłem, drugi z zimnem. Żywiołom tym przypisujemy określone barwy.
R16PVsdS0xWpJ
Zdjęcie przedstawia z bliska ogień. Płomienie wyskakują wysoko w górę z leżących na ziemi grubych gałęzi, inne pełgają nisko. Wydaje się, że ognisko jest ogromne, wielkości człowieka. Czuje się gorąco.
Ogień
Źródło: blogspot.com, licencja: CC BY 3.0.
R4C1VUOAB1M8C
Ilustracja interaktywna przedstawia zachmurzone niebo. Pomiędzy chmurami przebija się słońce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na fotografii przeważają barwy zimne - barwy zmierzające do błękitu, głównie fioletowo‑zielono‑błękitne. Obrazowo nazywane „barwami wody”.
Barwy nieba
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
RLKHF11EM4T9X
Ćwiczenie 1
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1bLzrm6z0T5M
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Zastanów się, jakie jeszcze są żywioły oprócz ognia i wody.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Skojarz odczucie ciepła i zimna z odpowiednimi żywiołami.
Barwy ognia - czerwony, pomarańczowy, żółty. Barwy wody - niebieski, fioletowy, zielony.
Barwy ciepłe
To określenie barw znajdujących się najbliżej koloru żółtego i czerwonego w kole barw.
Na poniższym zdjęciu ukazane jest słońce, które kojarzy się z latem, ciepłem i wysoką temperaturą. Ciepłe kolory to te, które zmierzają do żółcieni, głównie czerwono‑oranżowo‑żółte, obrazowo nazywane „barwami ognia”.
R2H849SMOZ28X
Ilustracja interaktywna przedstawia pomarańczowe tło. Na tle znajduje się rozświetlone słońce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na fotografii przeważają barwy ciepłe - barwy zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑pomarańczowo‑żółte. Obrazowo nazywane „barwami ognia”.
Ilustracja interaktywna przedstawia pomarańczowe tło. Na tle znajduje się rozświetlone słońce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Na fotografii przeważają barwy ciepłe - barwy zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑pomarańczowo‑żółte. Obrazowo nazywane „barwami ognia”.
Barwy ciepłe
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Przykład 1
R1NJUKDL1ZEOR
Ilustracja ukazuje portret Stanisława Ignacego Witkiewicza na ciepłym, pomarańczowym tle. Wykonany jest ołówkiem i suchymi pastelami. Narysowana ołówkiem postać artysty uchwycona jest z profilu. Pod szyją ma zawiązany krawat w drobne, poziome pasy. Twarz, fragment włosów oraz koszula podrysowane są białą kredką. Za postacią Witkacego znajduje się fragment głowy kobiety z widocznym prawym okiem oraz ciemnymi, gładkimi włosami. Górna część obrazu pełna jest czerwonych przetarć, które bijąc z portretu artysty przysłaniają kobietę. Dolna partia pracy wypełniona jest układającym się w pętle, biało‑błękitnymi pociągnięciami kredek, miękko okalającymi głowę postaci. Łączący w sobie techniki pasteli i ołówka obraz utrzymany jest w ciepłej, żółto‑czerwonej gamie barwnej. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Gama barw ciepłych
Ilustracja ukazuje portret Stanisława Ignacego Witkiewicza na ciepłym, pomarańczowym tle. Wykonany jest ołówkiem i suchymi pastelami. Narysowana ołówkiem postać artysty uchwycona jest z profilu. Pod szyją ma zawiązany krawat w drobne, poziome pasy. Twarz, fragment włosów oraz koszula podrysowane są białą kredką. Za postacią Witkacego znajduje się fragment głowy kobiety z widocznym prawym okiem oraz ciemnymi, gładkimi włosami. Górna część obrazu pełna jest czerwonych przetarć, które bijąc z portretu artysty przysłaniają kobietę. Dolna partia pracy wypełniona jest układającym się w pętle, biało‑błękitnymi pociągnięciami kredek, miękko okalającymi głowę postaci. Łączący w sobie techniki pasteli i ołówka obraz utrzymany jest w ciepłej, żółto‑czerwonej gamie barwnej. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Gama barw ciepłych
Ewa Bińczyk, „Nienasycenie”
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1S5CABVXB1UJ
Ćwiczenie 2
Zaznacz kolory, które należą do barw ciepłych.
Zaznacz kolory, które należą do barw ciepłych.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
RCnbNVhv6xMuR
Wymień przynajmniej trzy kolory, które należą do barw ciepłych.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
To barwy, które związane są z odczuciem ciepła.
Żółty, czerwony, pomarańczowy
R1FNPKEAX28RV
Ćwiczenie 3
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Przypomnij sobie tytuł abstraktu, wysłuchaj nagrania i spróbuj zaproponować własny temat dla dzisiejszej lekcji.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
Rn6Mvj02hAgji
Czy uważasz, że dzieło niedokończone i dzieło dokończone może mieć taki sam tytuł? Uzasadnij swoją opinię - wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
To takie kolory, które związane są z odczuciem zimna. Kolory zimne związane są z kolorem wody, nieba.
Barwy zimne: niebieski, granatowy, fioletowy, zielony ciemny.
Barwy zimne
R1WWfm4KyUBbc1
Zdjęcie przedstawia jezioro. Powierzchnia wody jest lekko falująca, daleko na horyzoncie okalają wodę zabudowania miasteczka i pasmo niewysokich gór, z boku wchodzi w zatokę koniec pomostu.
Widok na jezioro
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.
To określenie barw znajdujących się najbliżej koloru niebieskiego w kole barw.
Kolor otoczenia, w tym przypadku kolor nieba, wpływa na powstanie różnic w odczuciu temperatury.
Barwy zimne zmierzają do błękitu, są głównie fioletowo‑zielono‑błękitne. Możemy się również spotkać z określeniem tych barw: „barwy wody”.
R1VC6B73MR2A4
Ilustracja ukazuje trzy kobiety o ciemnych, spiętych w kok włosach. Pozbawione rąk postacie ubrane są w jasno‑niebieskie suknie z tiulowymi spódnicami. Zwrócone są w prawą stronę. Na niebieskim tle znajdują się płasko malowane fragmenty kadrów z postaciami i powtarzającym się portretem tej samej dziewczyny. Praca namalowana została swobodną, szeroką plamą. Kobiety przedstawione są z dużym uproszczeniem. Artystce nie zależy na wiernym uchwyceniu rzeczywistości, stara się jedynie przekazać nastrój ukazanej sceny. Obraz utrzymany jest w chłodnej, błękitnej gamie barw. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Gama barw zimnych
Ilustracja ukazuje trzy kobiety o ciemnych, spiętych w kok włosach. Pozbawione rąk postacie ubrane są w jasno‑niebieskie suknie z tiulowymi spódnicami. Zwrócone są w prawą stronę. Na niebieskim tle znajdują się płasko malowane fragmenty kadrów z postaciami i powtarzającym się portretem tej samej dziewczyny. Praca namalowana została swobodną, szeroką plamą. Kobiety przedstawione są z dużym uproszczeniem. Artystce nie zależy na wiernym uchwyceniu rzeczywistości, stara się jedynie przekazać nastrój ukazanej sceny. Obraz utrzymany jest w chłodnej, błękitnej gamie barw. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Gama barw zimnych
Justyna Grzebieniowska‑Wolska, "Ada", 2008 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RJUd2FY2bLvsn
Ćwiczenie 4
Zaznacz kolory, które można skojarzyć z zimowym krajobrazem.
Zaznacz kolory, które można skojarzyć z zimowym krajobrazem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RgEBNgcRdP2Zp
Wymień co najmniej trzy nazwy kolorów, które kojarzą Ci się z zimowym krajobrazem.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Odczucie chłodu zimy skojarz z kolorami zimnymi. Zwróć uwagę, że kolorami zimy mogą być również ż te, które nie znajdują się w kole barw.
Biały, błękitny, niebieski.
Zapoznaj się z ilustracjami, związanymi z barwami ciepłymi i zimnymi w kole barw.
RXZOUL6FU7XGK
Ilustracja przedstawia koło barw. Zamieszczone są na nim różne odcienie kolorystyczne.
P‑022‑FOTO13
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RDPAKBJT6K6JC
Ilustracja przedstawia koło barw ze wskazaniem na zimne barwy. W środku koła widoczna jest paletka z kolorami takimi jak: zielony, niebieski i fioletowy. Na kole zamieszczone są różne odcienie tych kolorów.
P‑022‑FOTO15
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1K6F4G57H6O5
Ilustracja przedstawia koło barw ze wskazaniem na ciepłe barwy. W środku koła widoczna jest paletka z kolorami takimi, jak: żółty, pomarańczowy i czerwony. Na kole zamieszczone są różne odcienie tych kolorów.
P‑022‑FOTO14
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RXLkC8RyN73GC
Ilustracja przedstawia koło barw, które przedzielone jest czarną linią. Powyżej linii zamieszczone są kolejno od lewej: żółcienie, pomarańcze, czerwienie, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Pod linią od lewej znajdują się: zielenie, barwy niebieskie i fiolety, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Które z tych barw są ciepłe, a które zimne?
Ilustracja przedstawia koło barw, które przedzielone jest czarną linią. Powyżej linii zamieszczone są kolejno od lewej: żółcienie, pomarańcze, czerwienie, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Pod linią od lewej znajdują się: zielenie, barwy niebieskie i fiolety, wszystkie od najjaśniejszego do najciemniejszego. Które z tych barw są ciepłe, a które zimne?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RRleX7bX3tyGE
Ćwiczenie 6
Zaznacz, jakie barwy dominują na poniższym obrazie?
Zaznacz, jakie barwy dominują na poniższym obrazie?
Ilustracja: Piotr Michałowski, "Studium głowy końskiej"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R16SNZPT421ZG
Wymień trzy barwy ciepłe. Wpisz je w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Skojarz kolory z odczuciem gorąca w słoneczny dzień. Podpowiedź znajdziesz również w treści materiału.
Barwa żółta, czerwona, pomarańczowa oraz ich odcienie.
Ćwiczenie 7
RD6LEFJ98HKP8
Przyjrzyj się obrazom Paula Signaca [czytaj: pola siniaka] "Widok Złotego Rogu" w Konstantynopolu (z lewej strony) oraz Henriego Edmonda Crossa [czytaj: ęriego edmąda krosa] "Cyprysy" (z prawej strony) i dopasuj odpowiadającą im temperaturę barwy.
Przyjrzyj się obrazom Paula Signaca [czytaj: pola siniaka] "Widok Złotego Rogu" w Konstantynopolu (z lewej strony) oraz Henriego Edmonda Crossa [czytaj: ęriego edmąda krosa] "Cyprysy" (z prawej strony) i dopasuj odpowiadającą im temperaturę barwy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
.
Ćwiczenie 7
R17E8VQARU2Q8
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełninie zdania: Jeżeli na obrazie przeważają barwy zimne, to znaczy, że są to barwy, takie jak:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie, jakie barwy są ciepłe, a jakie zimne. Wskaż te, które w sposób jednoznaczny są zawsze barwami zimnymi. Podpowiedź znajdziesz w słowniku.
W naturze, jak i w dziełach sztuki dostrzegamy różnorodne barwy, które powodują określone wrażenia wzrokowe. Kolory namalowanych obrazów wpływają na emocje i nastój odbiorców. Zestawienia barw w obrazie, czy zjawisku możemy określić jako gamę/tonację barwną.
Szeroka gama barwna
Kiedy artyści w swoich dziełach stosują kolory z całego koła barw, mówimy o użyciu szerokiej gamy barwnej. Szeroka gama barwna to taka, w której występują zarówno barwy ciepłe, jak i zimne.
1 z 4
RMxiuRvaivbvp
Zdjęcie przedstawia obraz abstrakcyjny, powstały przez malowanie szpachelką. Użyta została szeroka gama barwna, czyli zostały wykorzystane farby gorące, ciepłe, chłodne i zimne w nieregularnych plamach .
Szeroka gama barwna
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
2 z 4
RtNdNukTa2mgC
Ilustracja przedstawia wnętrze pokoju, w którym stoją dwie czerwone szafki, a na nich ustawiono półokrągłe lustro, pudełka, miseczki, o ścianę oparte są liczne pałeczki zakończone małymi kulkami. Tło jest w odcieniach brązu. Obraz cechuje się dużym uproszczeniem form. Przedmioty obrysowane są wyraźnym konturem. Obraz wykonano w szerokiej gamie barw: począwszy od chłodnych granatów, poprzez zielenie i brązy, aż do gorących czerwieni i pomarańczy. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Szeroka gama barwna
Ilustracja przedstawia wnętrze pokoju, w którym stoją dwie czerwone szafki, a na nich ustawiono półokrągłe lustro, pudełka, miseczki, o ścianę oparte są liczne pałeczki zakończone małymi kulkami. Tło jest w odcieniach brązu. Obraz cechuje się dużym uproszczeniem form. Przedmioty obrysowane są wyraźnym konturem. Obraz wykonano w szerokiej gamie barw: począwszy od chłodnych granatów, poprzez zielenie i brązy, aż do gorących czerwieni i pomarańczy. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Szeroka gama barwna
Piotr Klugowski "Martwa natura" obraz olejny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3 z 4
R99254GC6A5MD
Obraz olejny ukazuje kościół na tle zachodzącego słońca. Wieża budowli odbija się w drobnych falach zatoki. Obraz namalowany jest drobnymi plamkami czystego koloru. Czerwono‑żółto‑oranżowe muśnięcia pędzla oddają efekt zachodzącego słońca, odbijającego się w tafli wody. W ciemnej plamie kościoła pojawiają się fiolety, odcienie czerwono‑czarne oraz barwy ciemnoniebieskie. W górnej części obrazu widać cienki pasek błękitnego nieba. Ten sam kolor odbija się w wodzie, w dolnej partii dzieła. Obraz namalowany jest szeroką gamą barw: od ciepłych oranżów, żółcieni, brązów i fioletów, po chłodne błękity. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Zachód słońca jest porą, która umożliwiła artyście zastosowanie barw ciepłych i zimnych.
Punkt 2: Szeroka gama barwna
Obraz olejny ukazuje kościół na tle zachodzącego słońca. Wieża budowli odbija się w drobnych falach zatoki. Obraz namalowany jest drobnymi plamkami czystego koloru. Czerwono‑żółto‑oranżowe muśnięcia pędzla oddają efekt zachodzącego słońca, odbijającego się w tafli wody. W ciemnej plamie kościoła pojawiają się fiolety, odcienie czerwono‑czarne oraz barwy ciemnoniebieskie. W górnej części obrazu widać cienki pasek błękitnego nieba. Ten sam kolor odbija się w wodzie, w dolnej partii dzieła. Obraz namalowany jest szeroką gamą barw: od ciepłych oranżów, żółcieni, brązów i fioletów, po chłodne błękity. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Zachód słońca jest porą, która umożliwiła artyście zastosowanie barw ciepłych i zimnych.
Punkt 2: Szeroka gama barwna
Claude Monet [czytaj: klod mone] „San Giorgio Maggiore [czytaj: san dżiordżio madżiore]” , 1908, National Museum Cardiff, [czytaj: naszynal mjuze kardif], Wielka Brytania
Źródło: wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
4 z 4
R1OQEZTDUKB3U
Ilustracja interaktywna przedstawia ulicę ze straganami. Pomiędzy nimi przechadzają się ludzie. Na pierwszym planie artysta namalował dwie spacerujące kobiety w czarnych kapeluszach. Postać po prawej ma na sobie długą, niebieską spódnicę i jasnożółtą bluzkę. Natomiast kobieta po lewej ma przykrytą czarnym woalem twarz. Ubrana jest w długą, czerwoną suknię, wykończoną czarnymi koronkami. W lewej ręce trzyma złożoną parasolkę, natomiast w prawej mały, niebieski bukiecik kwiatów. Przy straganie po prawej stronie stoi handlarka ubrana w granatową, długą sukienkę, na którą ma założony i przewiązany w pasie biały fartuch. Kobieta ogląda się na przechadzające kobiety. Nad żółto‑czerwonymi baldachimami straganów górują zielone korony młodych drzew o cienkich pniach. W tle artysta namalował duży, błękitno‑szary budynek, dekorowany kolumnami. Utrzymany w szerokiej gamie barw obraz, namalowany został przy pomocy krótkich pociągnięć pędzla. Jasna, ciepła tonacja obrazu podkreśla pogodny nastrój słonecznego dnia. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Ciepłe barwy głównie występują w namalowanych straganach i znajdujących się na nich kwiatach.
Punkt 2: Zimne kolory to mur kościoła, przed którym stoją stragany oraz niebo.
Ilustracja interaktywna przedstawia ulicę ze straganami. Pomiędzy nimi przechadzają się ludzie. Na pierwszym planie artysta namalował dwie spacerujące kobiety w czarnych kapeluszach. Postać po prawej ma na sobie długą, niebieską spódnicę i jasnożółtą bluzkę. Natomiast kobieta po lewej ma przykrytą czarnym woalem twarz. Ubrana jest w długą, czerwoną suknię, wykończoną czarnymi koronkami. W lewej ręce trzyma złożoną parasolkę, natomiast w prawej mały, niebieski bukiecik kwiatów. Przy straganie po prawej stronie stoi handlarka ubrana w granatową, długą sukienkę, na którą ma założony i przewiązany w pasie biały fartuch. Kobieta ogląda się na przechadzające kobiety. Nad żółto‑czerwonymi baldachimami straganów górują zielone korony młodych drzew o cienkich pniach. W tle artysta namalował duży, błękitno‑szary budynek, dekorowany kolumnami. Utrzymany w szerokiej gamie barw obraz, namalowany został przy pomocy krótkich pociągnięć pędzla. Jasna, ciepła tonacja obrazu podkreśla pogodny nastrój słonecznego dnia. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Ciepłe barwy głównie występują w namalowanych straganach i znajdujących się na nich kwiatach.
Punkt 2: Zimne kolory to mur kościoła, przed którym stoją stragany oraz niebo.
Józef Pankiewicz, „Targ na kwiaty przed kościołem św. Magdaleny w Paryżu”, 1890, Muzeum Narodowe w Poznaniu
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
RFKB1ZD3X2K52
Ćwiczenie 8
Wskaż, w których z poniższych ilustracji dominuje szeroka gama barw.
Wskaż, w których z poniższych ilustracji dominuje szeroka gama barw.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R7BAXKlTocp27
Wyjaśnij, na czym polega zastosowanie w dziele malarskim szerokiej gamy barw.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że jeśli jest coś zastosowane w szerokim zakresie, a nie wąskim to znaczy, że jest tego więcej.
Zastosowanie szerokiej gamy barwnej, a nie wąskiej w dziele malarskim polega na tym, że w dziele występują zarówno barwy ciepłe, jak i zimne.
Wąska gama barwna
R1YmKnuttt5gZ1
Obraz malowany jest w wąskiej gamie barwnej, w odcieniach błękitów, czyli zimnego koloru. Powierzchnie pokrywają miękkie, organiczne formy podobne do pączkujących drożdży, które powstały przez interwencję w gęstej farbie.
Wąska gama barwna
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Wąska gama barwna to taka, w której w danej kompozycji dominują barwy znajdujące się na kole barw blisko siebie. Mogą być to barwy zimne lub ciepłe - właśnie wtedy mamy do czynienia z wąską gamą barwną.
przejścia między barwą jasną a ciemną, najwyraźniej widoczne w ramach jednego koloru, np.: różne odcienie zieleni.
R1S7YfdngaiYC1
Zdjęcie ukazuje kamienisty brzeg morza, wśród kamieni są małe i średnie kamyki oraz wielkie głazy. Od brzegu w głąb morza wchodzi długi falochron. Tafla wody jest spokojna, zachmurzone niebo łączy się z morzem ma horyzoncie.
Zharmonizowana gama barwna, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 4.0.
O gamie barwnej - ciepłej lub zimnej - można powiedzieć, że jest zharmonizowana. Użyte barwy utrzymane są w jednej tonacji, tworząc walorowe przejściawalorowe przejściawalorowe przejścia lub zestawienia. Razem z pozostałymi środkami wyrazu plastycznego (jak plama, kreska, faktura, itp) tworzą dzieło.
Warto wspomnieć w tym miejscu o walorze. W malarstwie walorwalorowe przejściawalor - to jasność barwy, natężenie światła względem cienia, np. walorowy obraz w błękitach namalujemy, gdy błękitną farbę będziemy rozjaśniać dodając bieli, lub przyciemniać dodając czerni.
R1COB4DVA7E15
Ćwiczenie 9
Podaj termin plastyczny, który określa poniższa definicja: zestawienie plam według określonego porządku (wybranego przez artystę) nadającego obrazowi określony wyraz, ton, który wynika m.in. z przyjętej kolorystyki.
Podaj termin plastyczny, który określa poniższa definicja: zestawienie plam według określonego porządku (wybranego przez artystę) nadającego obrazowi określony wyraz, ton, który wynika m.in. z przyjętej kolorystyki.
Barwy chromatyczne, monochromatyzm i barwy achromatyczne
Barwy chromatyczne
Barwy chromatyczne (barwy „kolorowe”) – posiadają określony odcień i ton barwny. Są to wszystkie kolory oprócz czerni, bieli i wszystkich szarości.
Ćwiczenie 10
R1XB9Q9A2QE43
obraz 1: Witold Pochylski „Notatnik portretowy – obok siebie 7”; obraz 2: Michał Rygielski;„Myitkyina”; obraz 3: Tomasz Barczyk You come to me [czytaj: ju kom tu mi]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1UCUOTLCPF41
Wskaż kolory zaliczane do barw ciepłych. Możliwe odpowiedzi: 1. czerwony, pomarańczowy, żółty 2. czerwony, fioletowy, żółty 3. fioletowy, zielony, niebieski.
Wskaż kolory zaliczane do barw ciepłych. Możliwe odpowiedzi: 1. czerwony, pomarańczowy, żółty 2. czerwony, fioletowy, żółty 3. fioletowy, zielony, niebieski.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R1S4P4S2RK9S1
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: Jeśli obraz jest chromatyczny, to znaczy że jest namalowany barwami:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że chromatyczność dotyczy wielobarwności.
wszystkimi barwami tęczy.
R1ZBOj4J2QWLY
Ćwiczenie 11
Przyjrzyj się zamieszczonym niżej reprodukcjom i dopasuj do nich odpowiednie hasła.
Przyjrzyj się zamieszczonym niżej reprodukcjom i dopasuj do nich odpowiednie hasła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11
R1N1STCMV8X4Q
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: Jeżeli obraz jest namalowany wyłącznie w odcieniach jednego koloru, to znaczy że jest to obraz:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że słowo „mono” oznacza jeden, pojedynczy.
monochromatyczny
Większość z nas rozpozna charakterystyczny styl Vincenta van GoghaVincent van GoghVincenta van Gogha i jego ulubione zestawienia kolorów. Barwy rozświetlonej nocą ulicy ukazują barwy żółte i błękity - barwy ciepłe i zimne w jednej kompozycji - to obraz chromatyczny.
RgJcCl0o35Vwv
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Taras w nocnej kawiarni”, namalowany przez Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga]. Dzieło ukazuje taras nocnej kawiarni, rozświetlony żółtym światłem lampy, zawieszonej pod daszkiem markizy. Przy ścianie kawiarni, na drewnianym podeście ustawione zostały niewielkie, okrągłe stoliki z białymi blatami, przy których siedzą ludzie. Światło kawiarni żółtymi i pomarańczowymi refleksami odbija się w bruku ulicy. Nad jasną przestrzenią lokalu widoczne są błękitne mury kamienic. Po lewej strony znajduje się szereg ciemnych budynków. Oświetlona jest jedynie ich górna część, która tworzy błękitną plamę. Na ciemnoniebieskim niebie, namalowanym szerokimi pociągnięciami i widocznym duktem pędzla, jaśnieją plamy gwiazd. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Kolorem żółtym artysta namalował oświetlone miejsca – taras, okna.
Punkt 2: Kolor niebieski i granatowy połączone z szarościami posłużyły malarzowi do oddania nocnej pory.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz olejny „Taras w nocnej kawiarni”, namalowany przez Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga]. Dzieło ukazuje taras nocnej kawiarni, rozświetlony żółtym światłem lampy, zawieszonej pod daszkiem markizy. Przy ścianie kawiarni, na drewnianym podeście ustawione zostały niewielkie, okrągłe stoliki z białymi blatami, przy których siedzą ludzie. Światło kawiarni żółtymi i pomarańczowymi refleksami odbija się w bruku ulicy. Nad jasną przestrzenią lokalu widoczne są błękitne mury kamienic. Po lewej strony znajduje się szereg ciemnych budynków. Oświetlona jest jedynie ich górna część, która tworzy błękitną plamę. Na ciemnoniebieskim niebie, namalowanym szerokimi pociągnięciami i widocznym duktem pędzla, jaśnieją plamy gwiazd. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Kolorem żółtym artysta namalował oświetlone miejsca – taras, okna.
Punkt 2: Kolor niebieski i granatowy połączone z szarościami posłużyły malarzowi do oddania nocnej pory.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog], „Taras w nocnej kawiarni” 1888 r.
Źródło: Kröller-Müller Museum [czytaj:kruler muler muzeum] , Holandia elestudiodelpintor.com, licencja: CC BY 3.0.
Monochromatyzm
Zapewne wiesz, że kupując farbę, można skorzystać z próbników kolorów. Takich, jak np.: te poniżej:
R48BNQLP2U6FG
Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru brązowego, który jest rozjaśniany, aż do jasnego beżu.
Próbnik kolorów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R16U982VOP488
Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru ciemnofioletowego, który jest rozjaśniany aż do prawie bieli o fioletowym odcieniu.
Próbnik kolorów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1ZFPF35VLTOQ
Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru pomarańczowego, który jest rozjaśniany, aż do prawie bieli o pomarańczowym odcieniu.
Próbnik kolorów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1OKQCHTBM83V
Ilustracja przedstawia próbnik kolorów. Ukazuje połączone paski, na których zamieszczone zostały kolory, tworzące zestawy monochromatyczne, pochodzące od koloru ciemnoszarego, który jest rozjaśniany, aż do bardzo jasnej szarości.
Próbnik kolorów
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Slajd 1 z 4
O monochromatyzmiemonochromatyzmmonochromatyzmie mówimy wtedy, gdy jeden kolor występuje w różnych odcieniach (np.: obraz w różnych błękitach: błękit paryski, ultramaryna, turkus, indygo, kobalt, granat).
Zdarza się, że artyści celowo zawężają gamę barwną, by osiągnąć określone efekty kolorystyczne w swoim dziele.
ROVEBH7LBZCMM
Na ilustracji znajduje się pięć obrazów ułożonych poziomo, jeden obok drugiego. Pierwszy " Autoportret w futrzanym płaszczu" autorstwa Rembrandta van Rijn [czytaj: rembronta won rejn] przedstawia popiersie młodego mężczyzny w ciemnobrązowym płaszczu z futrzanym kołnierzem i w czarnym berecie na głowie. Mężczyzna ma kręcone, puszące się, sięgające za uszy, włosy. Jego twarz jest łagodnie oświetlona żółtym światłem. Tło jasnobeżowe, przechodzące w zgaszoną zieleń. Drugi obraz, którego autorem jest Jean‑Honoré Fragonard [czytaj: żą onore fragonar] nosi tytuł "Młoda czytająca dziewczyna". Ukazuje dziewczynę z profilu, która siedzi w fotelu i czyta książkę. Ma na sobie żółtą suknię z bufiastymi rękawami z koronką pod szyją. Rude, gęste włosy upięte są w kok na czubku głowy, który ozdabia jasnoróżowa wstążka. W prawej ręce trzyma niewielką książkę, która ma pomarańczowe boki kartek. Opiera się o dużą poduszkę, którą włożyła na oparcie fotela. Padające na poduszkę światło odbija kolory od jasnego beżu, pomarańczu, czerwieni po róż i fiolet. Tło jest beżowo - pomarańczowo - brązowo - żółte. Trzeci obraz Gustava Klimta [czytaj: gustawa klimta] "Portret Fritzy Riedler " [czytaj: fricy ridler]przedstawia piękną kobietę w białej sukni siedzącą na tle ściany, na której wymalowano trzy prostokąty, jeden największy jest pomarańczowy, drugi wąski beżowy, trzeci żółty. Za głową kobiety na ścianie znajduje element dekoracyjny w kształcie półkola wypełniony małymi kwadracikami w różnych odcieniach czerni i szarości. Kobieta ma kruczoczarne włosy upięte w kok. Siedzi na sofie, której elementem dekoracyjnym są poziome, regulane fale wypełnione szaro‑czarnymi, podłużnymi muszelkami. Czwarty portret autorstwa Angeliki Kauffman [czytaj: andżeliki kałfman] nosi tytuł "Portret damy jako westalki" przestawia kobietę siedzącą na krześle, która jest częściowo okryta cieniem. Tło jest brązowo‑czarne. Kobieta ma kremowo‑białą suknię, która lekko układa się na jej ciele. Włosy upięte w kok przykrywa muślinowa, przezroczysta narzutka. Twarz ukazana jest w pozie en trois quarts [czytaj: trła katr]. W prawej ręce trzyma glinianą lampkę oliwną, lewą przytrzymuje szatę na lewym ramieniu. Piąty obraz namalował Claude Monet [czytaj: klod mone], przestawia kobietę z parasolką, która przechadza się po łące pełniej różnobarwnych kwiatów w wietrzny, słoneczny dzień. Kobieta ujęta jest z żabiej perspektywy. Kwiaty na łące namalowane są grubymi pociągnięciami farby. Dominują tu kolory: odcienie różu, czerwieni, biały, zielony, fioletowy. Kobieta nosi białą suknię, padający cień sprawia, że z przodu wydaje się być różowa. W pasie czerwony akcent - kwiatek. Na szyi powiewająca długa jasnoniebieska chustka, na głowie beżowy kapelusik. Biała parasolka oparta na ramieniu z wierzchu jest kremowo‑biała od spodu zielonkawa. Tło stanowi jasnoniebieskie niebo utkane białymi, kłębiastymi chmurami. Nie widać rysów twarzy kobiety.
Przykłady portretów monochromatycznych oraz wielobarwnych.
Źródło: 1. Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] "Autoportret w futrzanym płaszczu", 2. Jean-Honoré Fragonard [czytaj: żą onore fragonar] "Młoda czytająca dziewczyna", 3. Gustav Klimt [czytaj: gustaw klimt] "Portret Fritzy Riedler " [czytaj: fricy ridler], 4. Angelika Kauffman [czytaj: andżelika kałfman] "Portret damy jako westalki", 5. Claude Monet [czytaj: klod mone] "Kobieta z parasolem" domena publiczna, licencja: CC BY 3.0.
R1A3A8Z3U4M6V
Ćwiczenie 12
Zapoznaj się z portretami znajdującym się powyżej. Do każdego z nich dopasuj jedno z dwóch określeń: portret monochromatyczny lub portret wielobarwny.
Zapoznaj się z portretami znajdującym się powyżej. Do każdego z nich dopasuj jedno z dwóch określeń: portret monochromatyczny lub portret wielobarwny.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Czym różni się kompozycja monochromatyczna od wykonanej w wąskiej gamie barwnej?
Monochromatyzm należy odróżnić od wąskiej gamy barwnej. Wąska gama barwna występuje wówczas, gdy artysta stosuje kilka barw jednej tonacji, w różnych odcieniach. Monochromatyzm polega na użyciu odcieni tylko jednej barwy.
R1sZPEqFlU96P
Ilustracja przedstawia jeden kadr z komiksu, scenę w lesie, ujętą z góry. Leśną drogą jedzie wóz ciągnięty przez konia, którym jadą dwaj mężczyźni, którzy rozmawiają, świadczą o tym dymki nad nimi. Jeden mówi: Wyczekałem tylko na odpowiednią chwilę, żeby go porwać, kiedy się oddalił od obozu. Komisarz rozpoznał pańskiego brata na dagerotypie, który znajdował się w kopercie zegarka z napisem od pana. Jesteśmy na miejscu. Drugi odpowiada: Chciałby go już zobaczyć. Po lewej stronie, na polanie stoi chata kryta strzechą, przed chatą leżą w stosie deski. Komiks wykonany jest akwarelą z podkreślonymi na czarno liniami konturowymi. Na ilustracji dominują brązy, zielenie i beże.
Ilustracja z komiksu Grzegorza Rosińskiego oraz Jeana Van Hamme [czytaj: żą wan ham] „Western”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RVYBM5h8aTfoX
Ilustracja przedstawia fotografię wykonaną w sepii. Ukazuje widok na rzekę, płynącą przez Tybingę w Niemczech. Na brzegu znajdują się ciasno, jeden przy drugim dwu i trzypiętrowe budynki. Rzekę od budynków oddziela ceglany i kamienny mur, na jego szczycie siedzą przechodnie, patrząc na rzekę. Po wodzie łódkami płyną ludzie. Przy brzegu zacumowane są inne łodzie. Przy murze rosną krzaki i wierzby płaczące.
Panorama na rzekę Neckar [czytaj: neka] w Tybindze w Niemczech, fotografia Hansa Schneidera [czytaj: hansa sznajdera], wykonaną w sepii. 1958 r
Źródło: wikipedia, domena publiczna.
Poniżej zamieszczona reprodukcja przedstawia obraz Claude’a MonetaClaude'a MonetaClaude’a Moneta „Most WaterlooWaterlooWaterloo w Londynie”. Autor do jego namalowania użył wąskiej gamy barwnej. Kliknij w reprodukcję, a zobaczysz ten sam motyw na innym obrazie z cyklu, namalowanym z użyciem jednej barwy w kilku odcieniach, czyli monochromatycznej.
Claude'a Moneta
czytaj: kloda moneta
Waterloo
[czytaj: łoterlo]
R1DTO7DQC67NT
Ilustracja interaktywna przedstawia połyskujący od żółtych świateł most na Tamizie w gęstej mgle, odbijający się w tafli wody. Za nim majaczą kominy fabryk. Obraz jest rozmyty, niewyraźny. Całe dzieło utrzymane jest w fioletowej tonacji. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający ten sam widok, namalowany w odcieniach zieleni i niebieskiego koloru.
Ilustracja interaktywna przedstawia połyskujący od żółtych świateł most na Tamizie w gęstej mgle, odbijający się w tafli wody. Za nim majaczą kominy fabryk. Obraz jest rozmyty, niewyraźny. Całe dzieło utrzymane jest w fioletowej tonacji. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt zawierający ten sam widok, namalowany w odcieniach zieleni i niebieskiego koloru.
Claude Monet [czytaj: klod mone] "Most Waterloo [czytaj: łoterlu] w Londynie", olej na płótnie, 1903 r.
Źródło: wikipedia.org, dostępny w internecie: wikipedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Odmianą malarstwa monochromatycznego, jest grisaillegrisaillegrisaille , które naśladowało płaskorzeźbę, rzeźbę lub sztukaterięsztukateriasztukateriasztukaterię. Obrazy wykonane były w różnych odcieniach szarości, do białego włącznie. Nazwa pochodzi z jęz. fr. gris – oznacza siwy, szary, popielaty; grisaillegrisaillegrisaille – szarość, szarzyzna;
Na ilustracji poniżej znajduje się pomieszczenie, którego ściany i sufit zostały ozdobione malarstwem wykonanym techniką grisaillegrisaillegrisaille.
RXPS4dCgWe2Qs
Ilustracja przedstawia malarstwo ścienne w Château de Tanlay[czytaj: szato de tanli]. Ukazuje wnętrze francuskiego zamku. Widoczna jest sala, w której ozdobienie sufitu naśladuje płaskorzeźbę. W szarym odcieniu przedstawione zostały elementy dekoracyjne. Ściana i sufit mają szary kolor. Sufit jest zdobiony namalowanymi ornamentami oraz przedstawieniami figuralnymi. Na ścianach są namalowane wnęki z postaciami, a pomiędzy nimi, w czworokątnych polach, znajdują się obrazy przedstawiające rycerskie zbroje.
Malarstwo ścienne w Château de Tanlay[czytaj: szato de tanli]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1D85T5NODCR4
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13
R1DEFJ54PPRCV
Wyjaśnij, co to znaczy, że obraz jest monochromatyczny. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Zwróć uwagę, że słowo „mono” znaczy jeden, pojedynczy.
Monochromatyzm oznacza, że do malowania obrazu zostały zastosowane barwy w odcieniach jednego koloru.
Na przykład holenderski malarz Vincent van GoghVincent van GoghVincent van Gogh starał się odtworzyć atmosferę ubogiego domu, którego bohaterami byli spożywający posiłek chłopi.
Vincent van Gogh
czytaj: wincent wan goh
Przyjmuje się, że obraz „Jedzący kartofle” to ukłon van Gogha w stronę dzieła Rembrandta „Wieczerza w Emaus”. Kliknij na poniższą ilustrację i dowiedz się, jaką atmosferę chciał przekazać w swoim dziele artysta. Porównaj nastroje wywołane dzięki zastosowaniu monochromatycznej gamy barwnej w obrazach obu mistrzów.
RyZUBta0VtKVD
Ilustracja interaktywna ukazuje pięć osób siedzących przy stole w niewielkim, ubogim pomieszczeniu. Nad stołem wisi lampa naftowa, która oświetla twarze ludzi. Trzy kobiety i dwaj mężczyźni jedzą kartofle z jednego talerza. Postacie rozmawiają z sobą, ale są smutne. Ich twarze są zdeformowane, mają bruzdy, zmarszczki oraz spracowane ręce. Kobieta po prawej stronie jest smutna, ma pochyloną głowę, nalewa do filiżanek kawę. Obok niej mężczyzna trzyma w ręce ziemniak. Kobieta i mężczyzna po lewej nabierają widelcem ziemniaki z talerza. Jedna z kobiet siedzi tyłem do widza. Obraz utrzymany jest w ciemnej tonacji barwnej, dominują ciemne odcienie zieleni i brązu. Jedynym źródłem światła niewielka lampa zawieszona nad stołem. Ściany wnętrza są brudne, krzywe, okna niewielkie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wincent van Gogh w liście do swojego brata tak pisał o tym obrazie: Otóż bardzo się starałem wzbudzić w oglądającym myśl, że ci ludzie, którzy tu, przy swojej lampie jedzą ziemniaki, tymi samymi rękami, które sięgają do miski, również sami orali ziemię; obraz mówi więc o pracy ich rąk i o tym, że uczciwie zasłużyli na swe jedzenie... Ale kto woli sielankowych chłopów, może pozostać przy swoich poglądach. Źródło: Wiesław Juszczak, „Postimpresjoniści”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985.
Ilustracja interaktywna ukazuje pięć osób siedzących przy stole w niewielkim, ubogim pomieszczeniu. Nad stołem wisi lampa naftowa, która oświetla twarze ludzi. Trzy kobiety i dwaj mężczyźni jedzą kartofle z jednego talerza. Postacie rozmawiają z sobą, ale są smutne. Ich twarze są zdeformowane, mają bruzdy, zmarszczki oraz spracowane ręce. Kobieta po prawej stronie jest smutna, ma pochyloną głowę, nalewa do filiżanek kawę. Obok niej mężczyzna trzyma w ręce ziemniak. Kobieta i mężczyzna po lewej nabierają widelcem ziemniaki z talerza. Jedna z kobiet siedzi tyłem do widza. Obraz utrzymany jest w ciemnej tonacji barwnej, dominują ciemne odcienie zieleni i brązu. Jedynym źródłem światła niewielka lampa zawieszona nad stołem. Ściany wnętrza są brudne, krzywe, okna niewielkie. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wincent van Gogh w liście do swojego brata tak pisał o tym obrazie: Otóż bardzo się starałem wzbudzić w oglądającym myśl, że ci ludzie, którzy tu, przy swojej lampie jedzą ziemniaki, tymi samymi rękami, które sięgają do miski, również sami orali ziemię; obraz mówi więc o pracy ich rąk i o tym, że uczciwie zasłużyli na swe jedzenie... Ale kto woli sielankowych chłopów, może pozostać przy swoich poglądach. Źródło: Wiesław Juszczak, „Postimpresjoniści”, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] "Jedzący kartofle"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RXOaGxb8dDMw3
Ilustracja przedstawia obraz Rembrandta van Rijn [czytaj: rembronta won rejn] "Wieczerza w Emaus". Ukazuje scenę w ponurym wnętrzu kamiennej budowli, zaczerpniętą z Ewangelii św. Łukasza, w której dwóch uczniów idących do miasta Emaus w pobliżu Jerozolimy spotyka się z Jezusem na wieczerzy. Jezus i uczniowie ukazani są w dolnej części obrazu. Siedzą przy stole. Jezus pośrodku z uduchowionym wyrazem twarzy. Do stołu podchodzi kobieta z tacą, na której niesie pożywienie. Stół pokryty jest białym obrusem. Pomieszczenie jest ciemne, masywne, kamienne ściany dekoruje łuk, znajdujący się za plecami Jezusa. W obrazie dominują czernie, ciemne brązy, brunatne zielenie oraz ciemne żółcienie.
Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] "Wieczerza w Emaus"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Barwy achromatyczne
Kiedy artyści użyją w swoich pracach tylko bieli i czerni, a także różnych stopni szarości - mówimy o achromatyzmie (przeciwieństwo barw chromatycznych, czyli kolorów). Barwy achromatyczne nie posiadają żadnej dominanty barwnejdominanta kolorystycznadominanty barwnej. Dzieła achromatyczne najczęściej wykonywane są w technikach graficznych i rysunku, jak na przykład na ilustracjach poniżej.
RXC2L6CP1U249
Czarno‑biała, mroczna grafika ukazuje fantastyczny krajobraz z taflą jeziora pośrodku pofalowanych zboczy gór, na których rozmieszczono różnego rodzaju budowle przywodzące na myśl świat science‑fiction. Nad jeziorem unosi się mały, czarny sześcian. Achromatyczna, czarno‑biała grafika, wykonana została z dużą dbałością o każdy detal za pomocą drobnych linii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Achromatyzm
Czarno‑biała, mroczna grafika ukazuje fantastyczny krajobraz z taflą jeziora pośrodku pofalowanych zboczy gór, na których rozmieszczono różnego rodzaju budowle przywodzące na myśl świat science‑fiction. Nad jeziorem unosi się mały, czarny sześcian. Achromatyczna, czarno‑biała grafika, wykonana została z dużą dbałością o każdy detal za pomocą drobnych linii. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Achromatyzm
Jakub Jaszewski, „Jezioro”, 2011
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R3XUET6CPZQKG
Czarno‑biała kompozycja została stworzona na wzór obrazu kalejdoskopowego. Czarna płaszczyzna pracy podzielona została na małe trójkąty. Część z nich artystka zamalowała białą kreską, tworząc jasno‑szare, trójkątne płaszczyzny o różnym natężeniu. Na innych ukazane zostały fragmenty rysunków o nieczytelnej formie. Na jednym z trójkątów w centrum kompozycji znajduje się oko. Kilka trójkątów po prawej stronie ukazuje większy fragment twarzy kobiety o zamkniętych oczach.
Agnieszka Majak,"123", 2012
Źródło: online-skills, "123", licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka
W malarstwie japońskim czas tworzenia jest związany ze skupieniem i kontemplacją. Zwróć uwagę, że zastosowanie barw achromatycznych sprzyja oddaniu atmosfery ciszy, spokoju i refleksji.
Rq72KMT9Y4SKw
Ilustracja ukazuje pejzaż namalowany czarnym tuszem. W tle wyłaniają się szare, wysokie szczyty gór spowitych mgłą. Na pierwszym planie są skały i krzewy, za nimi widać dachy domów otoczonych płotem. Z prawej strony ledwie zarysowane postacie ludzi w łodzi. Na ilustracji umieszczone są dwa interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Haboku sansui [czytaj: haboky sansui] to w języku japońskim krajobraz malowany wodą i tuszem na wiszącym zwoju papieru lub jedwabiu. Kształty wyłaniają się z rozmytych kolorów jaśniejszych i ciemniejszych.
Punkt 2:
Sesshu Toyo [czytaj: sesju tojo] był mnichem żyjącym w Japonii w XV wieku, uważany jest za wielkiego mistrza japońskiego malarstwa tuszem.
Ilustracja ukazuje pejzaż namalowany czarnym tuszem. W tle wyłaniają się szare, wysokie szczyty gór spowitych mgłą. Na pierwszym planie są skały i krzewy, za nimi widać dachy domów otoczonych płotem. Z prawej strony ledwie zarysowane postacie ludzi w łodzi. Na ilustracji umieszczone są dwa interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Haboku sansui [czytaj: haboky sansui] to w języku japońskim krajobraz malowany wodą i tuszem na wiszącym zwoju papieru lub jedwabiu. Kształty wyłaniają się z rozmytych kolorów jaśniejszych i ciemniejszych.
Punkt 2:
Sesshu Toyo [czytaj: sesju tojo] był mnichem żyjącym w Japonii w XV wieku, uważany jest za wielkiego mistrza japońskiego malarstwa tuszem.
Źródło: Muzeum Narodowe w Tokio, domena publiczna.
Achromatyczna jest również czarno‑biała fotografia. Ten rodzaj fotografii szczególnie upodobali sobie artyści.
RDNbCsD8Vkaoh
Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli „Ćma”. Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem i łopatkami. Układające się na plecach światło wygląda jak ćma.
Anna Koli, "Ćma"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RVZH3R6VQE5OU
Ilustracja przedstawia fotografię Anny Koli „Ptak”. Ukazuje fragment oświetlonych, ludzkich pleców na czarnym tle z wyeksponowanym kręgosłupem i łopatkami. Układające się na plecach światło wygląda jak ptak z rozpiętymi skrzydłami.
Ilustracja przedstawia rysunek „Nidzica II”, autorstwa Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Po prawej stronie pierwszego planu znajduje się jasna plama kolumny, dalej ukazany jest fragment tonących w mroku podcieni z łukowatym sklepieniem. W głębi została narysowana skąpana w świetle słońca kamienica, przed którą stoi para dzieci. Ciemne sylwetki wyraźnie rysują się na tle białej ściany. Czerwony sweterek i niebieska spódniczka stanowią wyraźny akcent kolorystyczny w utrzymanym, w szarościach, ołówkowym, delikatnym rysunku.
Weronika Tadaj‑Krolikiewicz, "Nidzica II" z cyklu: "Zaułki Warmii i Mazur", 2012 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Akcent barwnyakcent kolorystycznyAkcent barwny, inaczej kolorystyczny - jest to element kompozycji obrazu o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej lub zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących dzieło.
Główną funkcją akcentu barwnego jest zwrócenie uwagi na wybrany fragment całości, podkreślenie znaczenia danego elementu, detalu.
Artyści od dawna świadomie wprowadzali akcent kolorystyczny do swoich dzieł. Niekiedy był on rozpoznawalną cechą ich stylu.
RHNU9OF6SS89K
Ilustracja interaktywna ukazuje malowane szeroką plamą, uproszczone trzy postacie prawdopodobnie kobiet o wysokich fryzurach, namalowane w brązowo‑czerwono‑żółtej tonacji. Jedna wydłużona sylwetka znajduje się po prawej stronie kompozycji, pozostałe dwie, jakby ucięte postacie, umieszczone są w dolnej lewej części obrazu. Tło stanowi abstrakcyjna kompozycja składająca się z czerwono‑żółtych plam oraz niebieskiego prostokąta okna u góry. Obraz cechuje się dużym uproszczeniem form. Dla artysty nie jest ważny detal. Przy pomocy prostych środków wyrazu stara się oddać nastrój przedstawionej sceny. Praca wykonana została w ciepłej, czerwono‑żółtej gamie barw z chłodnym, niebieskim akcentem prostokątnego okna. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Gama barw ciepłych z zimnym akcentem kolorystycznym
Ilustracja interaktywna ukazuje malowane szeroką plamą, uproszczone trzy postacie prawdopodobnie kobiet o wysokich fryzurach, namalowane w brązowo‑czerwono‑żółtej tonacji. Jedna wydłużona sylwetka znajduje się po prawej stronie kompozycji, pozostałe dwie, jakby ucięte postacie, umieszczone są w dolnej lewej części obrazu. Tło stanowi abstrakcyjna kompozycja składająca się z czerwono‑żółtych plam oraz niebieskiego prostokąta okna u góry. Obraz cechuje się dużym uproszczeniem form. Dla artysty nie jest ważny detal. Przy pomocy prostych środków wyrazu stara się oddać nastrój przedstawionej sceny. Praca wykonana została w ciepłej, czerwono‑żółtej gamie barw z chłodnym, niebieskim akcentem prostokątnego okna. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Gama barw ciepłych z zimnym akcentem kolorystycznym
Piotr Klugowski, „We wnętrzu”, obraz olejny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1H93B3RV5ZTU
Poniżej znajduje się dzieło Weroniki Tadaj‑Królikiewicz. Przyjrzyj się reprodukcji dzieła i napisz, co stanowi akcent kolorystyczny.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1CRJMXX44D9U
Zapoznaj się z opisem obrazu Weroniki Tadaj‑Królikiewicz i wyjaśnij, która z postaci została w dziele wyróżniona oraz w jaki sposób. Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1F2NBXMLPAT1
Ilustracja przedstawia obraz olejny „Portret rodzinny”, namalowany przez Weronikę Tadaj‑Królikiewicz. Praca podzielona została przez artystkę na trzy nierówne, pionowe części. Lewa - najszersza i prawa - węższa są płaszczyznami w różnych odcieniach niebieskiego koloru z poprzecznymi, nierównymi i cienkimi liniami o barwach: błękitnej, granatowej i czerwonej. Pomiędzy płaszczyznami znajduje się przestrzeń, z której wychodzi tłum kaskadowo rozmieszczonych postaci w różnym wieku. Są wśród nich dzieci, kobiety i mężczyźni. Reprezentują różne środowiska: możemy dostrzec między innymi mężczyznę w mundurze, kobietę w kapelusiku w stylu retro, panią w sukience z dużym, koronkowym kołnierzem oraz osoby w codziennych strojach. Obraz utrzymany jest w chłodnej, z przeważającej części monochromatycznej tonacji. Jedynym mocnym akcentem kolorystycznym jest czerwona sukienka kobiety, stojącej w centrum, po lewej stronie.
Weronika Tadaj‑Królikiewicz, "Portret rodzinny", 2016 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R14MUD6E8UG55
Akcent kolorystyczny stosowany jest również w architekturze. Budynek na poniższych ilustracjach (pierwsze zdjęcie przedstawia cały budynek, a drugie jego fragment) ma tylko jeden barwny akcent kolorystyczny. Zaznacz go na zdjęciu fragmentu budynku.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R13fvlPguweOF1
Ilustracja przedstawia bryłę nowoczesnego bloku mieszkalnego. Elewacja dziesięciopiętrowego budynku pokryta jest ciemnoszarą, tłoczoną okładziną. Płyty posadzkowe niektórych balkonów oraz ich wnęki mają żółty kolor. Są to silne akcenty kolorystyczne. Barwa ta jednocześnie ociepla chłód jednolitej, ciemnej bryły. Budynek ukazany jest na tle zachmurzonego, szaroniebieskiego nieba.
Źródło: online-skills.
R1cLI845mI0oy1
Ilustracja przedstawia fragment bryły nowoczesnego bloku mieszkalnego. Elewacja budynku pokryta jest ciemnoszarą, tłoczoną okładziną. Płyty posadzkowe niektórych balkonów oraz ich wnęki mają żółty kolor. Są to silne akcenty kolorystyczne. Barwa ta jednocześnie ociepla chłód jednolitej, ciemnej bryły.
Źródło: online-skills.
Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz”.
R178TZ17AMP6R
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie ilustracji niezbędnej do wykonania zadania.
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie ilustracji niezbędnej do wykonania zadania.
Budynek
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej - otwórz pobraną i zapisaną wcześniej ilustrację. W dowolny sposób zaznacz akcent kolorystyczny na ilustracji fragmentu budynku.
R18lkboZHjaJH
Aplikacja Mini Paint
Aplikacja Mini Paint
Źródło: ViliusL.
Polecenie 3
RV7BZ5X366467
Wyobraź sobie budynek o szarych elewacjach z szaro‑niebieską dekoracją wokół okien oraz okiennicami pomalowanymi na czerwono. Który kolor stanowi akcent barwny? Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Akcent kolorystycznyakcent kolorystycznyAkcent kolorystyczny to ważny element komponowania wnętrz mieszkalnych. Przyjrzyj się aranżacji pomieszczenia przedstawionego na zdjęciu. Projektant umieścił w nim kilka akcentów kolorystycznych.
R1H2DJJ5OX83N
Ilustracja przedstawia zdjęcie wnętrza pokoju urządzonego w starym stylu. Na pierwszym planie znajduje się okryty brązowym obrusem, okrągły stół, na którym stoi czerwona patera z czerwonymi jabłkami oraz bukiet czerwonych kwiatów w szklanym wazonie. U góry kadru, z sufitu zwisa lampa o miedzianym, szerokim kloszu. Obok stołu stoi brązowy fotel. Na zielonych ścianach pokoju wiszą liczne grafiki oprawione w ramki. W głębi wnętrza, pod ścianą umiejscowiona została stara, stylowa kanapa w kolorze brązowym, na której leży czerwony laptop. Obok niej, w kącie stoi lampa z białym kloszem. Po prawej stronie kadru, za fotelem ustawiony został czerwony dzbanek.
Wnętrze
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1DJM1TAR323S
Ćwiczenie 14
W kompozycji barwnej ważną rolę pełni akcent kolorystyczny. Spośród poniższych wybierz te odpowiedzi, które wskazują na funkcję, którą on pełni:
1. Powoduje, że obraz jest realistyczny, 2. Zwraca uwagę widza na wybrany fragment obrazu, 3. Decyduje o tym, że obraz jest abstrakcją, 4. Podkreśla znaczenie danego elementu, detalu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Akcent barwny w naturze
Akcenty kolorystyczneakcent kolorystycznyAkcenty kolorystyczne często występują w naturze spełniając szczególne funkcje, np. ochronną (upodobnienie do otoczenia) czy odstraszającą. Ilustrują to poniższe przykłady.
RH9RM3NV8OMOG
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie zielonej papugi. Siedzący na gałęzi ptak pochyla się do przodu. W tle widoczna jest siatka oraz niewyraźna, rozmazana, zielona plama pejzażu z drzewami. Na tle tych zieleni akcentem kolorystycznym jest zakrzywiona górna część dziobu papugi o intensywnej, żółto‑czerwonej barwie. Na ilustracji umieszczone interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Z pięknego upierzenia słyną tropikalne ptaki, szczególnie papugi.
Punkt 2: Akcent kolorystyczny dopełnia ich fantazyjne „kreacje”. Nadaje im wyrazu, wyróżnia i przyciąga uwagę.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie zielonej papugi. Siedzący na gałęzi ptak pochyla się do przodu. W tle widoczna jest siatka oraz niewyraźna, rozmazana, zielona plama pejzażu z drzewami. Na tle tych zieleni akcentem kolorystycznym jest zakrzywiona górna część dziobu papugi o intensywnej, żółto‑czerwonej barwie. Na ilustracji umieszczone interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: Z pięknego upierzenia słyną tropikalne ptaki, szczególnie papugi.
Punkt 2: Akcent kolorystyczny dopełnia ich fantazyjne „kreacje”. Nadaje im wyrazu, wyróżnia i przyciąga uwagę.
Papuga
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1GXOFBXF16LP
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie motyla. Owad, ze złożonymi skrzydłami siedzi na zielonym źdźble trawy. Powierzchnię jego skrzydła pokrywa drobny, pomarańczowo‑niebieski deseń, na którego tle, w dolnej partii znajduje się duże, otoczone czarną obwódką, biało‑pomarańczowe kółko z czarną plamą pośrodku, przypominające duże oko. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Oko na skrzydle motyla wprowadza w błąd drapieżnika – owad wydaje się większy i groźniejszy niż jest w rzeczywistości.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie motyla. Owad, ze złożonymi skrzydłami siedzi na zielonym źdźble trawy. Powierzchnię jego skrzydła pokrywa drobny, pomarańczowo‑niebieski deseń, na którego tle, w dolnej partii znajduje się duże, otoczone czarną obwódką, biało‑pomarańczowe kółko z czarną plamą pośrodku, przypominające duże oko. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Oko na skrzydle motyla wprowadza w błąd drapieżnika – owad wydaje się większy i groźniejszy niż jest w rzeczywistości.
Motyl
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RK4HT2CECR3LF
Ilustracja przedstawia pływające po tafli wody duże, okrągłe liście nenufarów. Pośrodku kadru znajduje się czerwono‑różowy, rozkwitnięty kwiat lilii, który stanowi mocny akcent kolorystyczny zdjęcia.
Lilia wodna
Źródło: online-skills, Kwiat lilii, licencja: CC BY 3.0.
RRFK56Q1UGJAM
Ilustracja przedstawia zdjęcie zielonego, pełnego krzewów ogrodu. W centrum kadru znajduje się mały krzak hortensji, której różowe, zbite w okrągłe kule kwiaty stanowią akcent kolorystyczny zdjęcia.
Ogród
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RHH4Xq9bNpKNV
Ćwiczenie 15
Dokończ wypowiedź, wybierając jedno z rozwiązań: akcent kolorystyczny może pojawić się: Możliwe odpowiedzi: 1. W przyrodzie, 2. W wystroju wnętrza, 3. W stroju człowieka, 4. W architekturze, 5. Wszystkie odpowiedzi są właściwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R18HFFU6723OA
Ćwiczenie 16
Zaznacz ilustrację, w której nie ma akcentu kolorystycznego.
Zaznacz ilustrację, w której nie ma akcentu kolorystycznego.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 16
RGxiX0oy70KmS
Wyjaśnij, kiedy w obrazie lub zdjęciu możemy mówić o braku akcentu kolorystycznego.
Przypomnij sobie, na czym polega akcent barwny. Podpowiedź znajdziesz w treści materiału.
Wtedy, gdy na obrazie lub zdjęciu nie ma barwy, która jest kontrastowa do pozostałych, dominujących w całej kompozycji.
Twórz tradycyjnie!
R10wV7vY2YcLp
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R7P5URT1D5JFL
Poszukaj w swoim najbliższym otoczeniu miejsc z wyrazistym akcentem kolorystycznym. Zrób im 3‑5 zdjęć, zamieść je w komputerze, a następnie wybierz to zdjęcie, na którym według Ciebie akcent kolorystyczny jest najbardziej widoczny. Wpisz uzasadnienie swojego wyboru w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1BV5NHECZTOU
Wyobraź sobie, że znajdujesz się na łące lub w środku lasu. Dominuje tam kolor zielony. Wymyśl akcent kolorystyczny, który można wprowadzić do tego pejzażu. Opisz go krótko w polu poniżej.
Dominanta kolorystycznadominanta kolorystycznaDominanta kolorystyczna to podobne kolorystycznie elementy obrazu odgrywające najważniejszą rolę w kompozycji dzieła – górujące nad pozostałymi elementami, wybijające się kolorem i wpływające na inne barwy.
Przyjrzyj się zamieszczonej niżej reprodukcji, dominantą kolorystyczną jest tu jasna plama barwna.plama barwnaplama barwna.
R1GKQZHOJNL3R
Ilustracja przedstawiając dzieło malarskie. W centrum abstrakcyjnej kompozycji znajduje się beżowy, podłużny kształt obwiedziony jasnym, szerokim konturem z podpisem Anna Wysocka 98. Obiekt umieszczony jest na ciemnym, granatowym tle, składającym się z dwóch, namalowanych grubą fakturą prostokątów. Przerwa pomiędzy nimi przechodzi szerokim pasem przez beżowy kształt w centrum obrazu, dzieląc go na dwie części, tworzy w nim poszarpaną, ciemną wyrwę. Praca utrzymana jest w chłodnej, ciemnej tonacji z dominantą jasnego beżu w centrum kompozycji.
Anna Wysocka, „Mandala”, 1999 r.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RH7PQZGCUMPGS
Ćwiczenie 17
Przyjrzyj się ilustracji a następnie wskaż co stanowi dominantę kolorystyczną.
Przyjrzyj się ilustracji a następnie wskaż co stanowi dominantę kolorystyczną.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17
RKGjOvgKqb5ev
Wyjaśnij, czym jest w sztuce dominanta kolorystyczna.
Wróć do materiału i poszukaj w nim informacji.
Dominanta to wyróżniająca się kolorem plama barwna, której jest najwięcej w danej kompozycji.
R1B99EKLCOGHL
Abstrakcyjna kompozycja składa się z przerywanych, poziomych linii na czarnym tle. Praca podzielona jest na dwie części. Większa, kwadratowa przestrzeń po prawej stronie zapełniona jest kreskami w kolorach chłodnej czerwieni, spomiędzy których wyłaniają się czarne plamki tła. Na tak stworzony deseń zostały nałożone drobne, pojedyncze, zielone linie, które tworzą skośne smugi, przebiegające przez całą przestrzeń prawej strony obrazu. Lewy, wąski pas kompozycji, równomiernie zapełniają zielono‑szare linie, tworząc płaską, jasną płaszczyznę. Górną część obrazu wypełniają dodatkowe czerwone kreski, które łukiem wdzierają się w jednolitą przestrzeń lewej strony. Wykonany przy pomocy techniki druku cyfrowego obraz, utrzymany jest w ciemnej, chłodnej tonacji z dominantą czerwieni.
Izabela Retkowska, ERROR[1841]”, 2014 r.
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1Q1ZU73ARFM5
Ćwiczenie 18
Wskaż definicję kompozycji. Możliwe odpowiedzi: 1. dzieło sztuki plastycznej, a także sposób powiązania elementów formalnych dzieła tak, by tworzyły całość zgodną z intencją twórcy. 2. kontrastowa, przykuwająca uwagę plama barwna, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła.
Wskaż definicję kompozycji. Możliwe odpowiedzi: 1. dzieło sztuki plastycznej, a także sposób powiązania elementów formalnych dzieła tak, by tworzyły całość zgodną z intencją twórcy. 2. kontrastowa, przykuwająca uwagę plama barwna, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18
R1F2RGR3KGK7J
Gdy w dziele malarskim jest wyraźnie najwięcej jednej barwy - jak nazywa się takie zjawisko? Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że chodzi o przewagę jednego koloru nad pozostałymi.
Dominanta kolorystyczna.
Twórz tradycyjnie!
R164VEB8KSJA4
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
RD1653C16CJQ7
1. Przygotuj: kartkę z bloku A4, ołówek, linijkę, nożyczki, farby plakatowe, pędzel, klej. 2. Złóż kartkę na 4 równe części i rozetnij je. 3. Dwie z kartek zamaluj paskami z góry na dół w wąskiej gamie barwnej (np.: błękitów, zieleni, itd), a pozostałe - w szerokiej gamie barwnej. 4. Przyklej pomalowane kartki obok siebie na większym kartonie, tworząc kompozycje w grupach, lub - umieść je na wspólnej tablicy w odpowiednich tonacjach barwnych.
Polecenie 5
ROBL375QMCLUV
Co to jest gama barwna? Krótki opis wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R1BADDP4TFQNU
Zaplanuj kompozycję złożoną z różnych elementów i wyobraź sobie, że będzie ustawiona na stole pod oknem. Zaplanuj kompozycję otwartą i kompozycję zamkniętą. Napisz, jakich użyjesz elementów i w jaki sposób będą ustawione na stole. Swoją odpowiedź zapisz w polu znajdującym się poniżej.
plama barwna, najczęściej niewielkich rozmiarów w stosunku do całej kompozycji dzieła, o zdecydowanie wyróżniającej się barwie (cieplejszej bądź zimniejszej) względem pozostałych plam tworzących obraz
barwa
barwa
subiektywne wrażenie wywołane przez fale elektromagnetyczne światła
barwniki
barwniki
substancje barwiące przepuszczające światło i zabarwiające sobą materiał, w którym są rozpuszczone lub stopione; w przemyśle barwnikami są substancje wchodzące w reakcję chemiczną z włóknem naturalnym, sztucznym lub skórą; najbardziej znane naturalne barwniki to np. hemoglobina – czerwony barwnik krwi, chlorofil – zielony barwnik roślinny
barwy achromatyczne
barwy achromatyczne
biały, czarny oraz wszystkie stopnie szarości
barwy ciepłe
barwy ciepłe
określenie barw znajdujących się najbliżej koloru żółtego i czerwonego w kole barw, obrazowo nazywane „barwami ognia”: czerwono‑pomarańczowo‑żółte
barwy czyste
barwy czyste
wszystkie kolory koła barw, zarówno podstawowe: żółty, czerwony, niebieski, jak i pochodne: pomarańczowy, zielony, fioletowy
barwy dopełniające
barwy dopełniające
kolory leżące naprzeciw siebie w kole barw, powstają z połączenia dwóch kolorów: podstawowego i pochodnego; uzyskany w ten sposób kolor jest dopełnieniem do szarości; dla czerwonego kolorem dopełniającym jest zielony, dla żółtego fioletowy, a dla niebieskiego pomarańczowy
barwy neutralne
barwy neutralne
barwy nieposiadające dominanty barwnej, a więc: biel, czerń oraz wszystkie stopnie szarości
barwy pochodne
barwy pochodne
kolory, które powstają poprzez zmieszanie dwóch kolorów podstawowych; zmieszanie żółtego z niebieskim daje zielony, czerwonego z żółtym pomarańczowy, a niebieskiego z czerwonym fioletowy
barwy podstawowe
barwy podstawowe
w malarstwie to kolory, których nie da się uzyskać poprzez mieszanie innych kolorów farb - to czerwony, żółty i niebieski; w programach graficznych, gdzie barwy emitowane są przez monitory i inne kolorowe wyświetlacze: barwami podstawowymi są wiązki świateł red (czerwony), green (zielony), blue (niebieski) - (RGB); w poligrafii do wydruków wielobarwnych, podstawowy zestaw składa się z 4 kolorów: magenta (czytaj: madżenta), (fioletoworóżowy), cyjan (błękitny), yellow (żółty) i key (czarny)- (CMYK); są to barwy podstawowe farb drukarskich
barwy zimne
barwy zimne
określenie barw znajdujących się najbliżej koloru niebieskiego w kole barw
dominanta kolorystyczna
dominanta kolorystyczna
w kompozycji dzieła – wyróżniająca się kolorem plama barwna, zazwyczaj kontrastowa w stosunku do gamy kolorystycznej całego dzieła
gama barwna
gama barwna
inaczej- tonacja barwna, szereg odmian barw; ciepła, zimna, monochromatyczna, wąska, szeroka, z akcentem kolorystycznym
jasność barwy
jasność barwy
odnosi się do tego, ile światła wydaje się z czegoś świecić, to subiektywne odczucie obserwowanego koloru, jeden z parametrów określających kolor
koło barw
koło barw
graficzny model mający postać koła, służący do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, w którym wokół jego środka, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara i układem barw widma światła białego
monochromatyzm
monochromatyzm
użycie w obrazie jednej barwy w różnych odcieniach
nasycenie barwy
nasycenie barwy
im barwa jest bardziej nasycona, tym jest odbierana jako bardziej intensywna; barwy mniej nasycone, zdają się przytłumione i bliższe szarości,
ton barwny
ton barwny
zawęża pojęcie barwy do ściśle określonej jakości, walorze, odcieniu, nasyceniu i jasności;
walor
walor
w malarstwie to jasność barwy, natężenie światła względem cienia (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym;
walorowe przejścia
walorowe przejścia
przejścia między barwą jasną a ciemną, najwyraźniej widoczne w ramach jednego koloru, np.: różne odcienie zieleni.
to ślad na podłożu powstały w wyniku naniesienia farby za pomocą wybranego narzędzia malarskiego. Plamy barwne można uzyskać poprzez nałożenie farby pędzlem, szpachlą, wałkiem, odciskanie farby za pomocą stempla, tkaniny, rozpryskiwanie sprayem, a także rozlewanie;