RMUUSWeNie201
Kontrasty barwne
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RQBLQZTQ1RN31
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc.
Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
spis

Spis treści:

  1. Kontrast czyli...

  2. Jasność barwy

  3. Nasycenie barwy

  4. Jeszcze o kontrastach

  5. Już wiesz

  6. Potrafisz

  7. Słownik

link1

Kontrast czyli...

KontrastkontrastKontrast, czyli przeciwieństwo.

Polecenie 2
RBLDZRNU91Q1S
Zastanów się, jakie znasz kontrasty.
Wpisz kilka z nich w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

Mamy wiele kontrastów, które są związane z różnymi dziedzinami i zjawiskami, np.: noc - dzień; ciepło - zimno, czarny - biały.

Wśród kolorów jest wiele kontrastów. Warto wiedzieć, że w szukaniu najsilniejszych kontrastów występujących między barwami pomocne jest koło barw. 
W kole barw znajdują się barwy chromatyczne, czyli wszystkie oprócz bieli, czerni i szarości. Czerń i biel oraz odcienie szarości są barwami achromatycznymibarwy achromatyczneachromatycznymi.

Kontrasty barwne i koło barw

R1eWiwgTC8RLS
Koło barw. Barwy podstawowe i pochodne
Źródło: blogspot.com, licencja: CC BY 3.0.

Koło barw, widoczne powyżej przedstawia podstawowy podział barw, na którym można zaobserwować:

  • barwy najbardziej kontrastujące ze sobą (barwy dopełniającebarwy dopełniające (barwy dopełniające)
    czerwony - zielony, żółty - fioletowy, niebieski - pomarańczowy.

  • a także: barwy podstawowebarwy podstawowebarwy podstawowe: czerwony, żółty , niebieski;

  • oraz barwy pochodnebarwy pochodnebarwy pochodne: zielony, pomarańczowy, fioletowy (powstałe z 2 barw podstawowychbarwy podstawowebarw podstawowych, leżących na kole barw w sąsiedztwie): niebieski i żółty tworzy zielony, żółty i czerwony tworzy pomarańczowy, czerwony i niebieski tworzy fioletowy;

R1DNE4VRDU8BV1
Koło barw
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Obok znajduje się bardziej rozbudowane koło barw.
W tym kole barw pochodnychbarwy pochodnebarw pochodnych jest o wiele więcej (można otrzymać ich nieskończenie wiele). 
Wynika to z proporcji, czyli ilości mieszanych ze sobą kolorów podstawowych.

Czy już wiesz, jak można odnaleźć barwy, które kontrastują ze sobą najbardziej?

To te, które znajdują się naprzeciw siebie w kole barw - nawet w tym najbardziej rozbudowanym.
Poza tym jeszcze: czerń i biel - to także jeden z najsilniejszych kontrastów występujący między barwami.

RhDP6bezZ9osC
Ćwiczenie 1
Zaznacz pary kolorów, które są względem siebie kontrastowe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1DXR7TNLRM7P
Ćwiczenie 2
Wskaż obraz, na którym malarz zastosował kontrast barw.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R8TR7LZUZD4B7
Wyjaśnij, na czym polega kontrast barw.
Podaj przykład zestawienia dwóch barw, które są względem siebie kontrastowe.
Odpowiedź wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link2

Jasność barwy

KontrastkontrastKontrast może być również powiązany ze światłem: kolory mogą być jasne lub ciemne.
Wrażenie jasności kolorujasność barwyjasności koloru jest względne, na jego ocenę bezpośrednio wpływa sąsiedztwo innych kolorów, które decydują o tym, czy dany kolor spostrzegamy jako jaśniejszy czy  ciemniejszy.

Przy zmniejszaniu jasności kolor zawsze zmierza od białego do czarnego, jak na zamieszczonej niżej ilustracji przedstawiającej zestawienie jasności koloru czerwonego o różnej jasności.
Barwa czerwona znajduje się w środku paska i stopniowo ulega rozjaśnieniu lub przyciemnieniu.

R1BT7PC7F16JC
Jasność barwy na przykładzie koloru czerwonego
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

W plastyce stopień jasności barwy określany jest jako walorwalorwalor.

wróć do spisu treści

link3

Nasycenie barwy

Kontrast barw może być również powiązany z nasyceniemnasycenie barwynasyceniem: mogą być barwy nasycone, intensywne lub przygaszone.
Kolory o niskim nasyceniu najczęściej są określane jako pastelowe albo przytłumione, natomiast kolory o dużym nasyceniu postrzegane są jako żywe, jaskrawe.

Na ilustracji poniżej znajduje się zestawienie kolorów o zróżnicowanym nasyceniu. Zestawienie z lewej strony przedstawia kolor o barwie czerwonej w pełnym nasyceniu. Im dalej od lewej - kolor czerwony zawiera coraz więcej szarości.
Z prawej strony znajduje się kolor o barwie szarej. Barwa chromatyczna uległa przekształceniu w  barwę achromatycznąbarwy achromatycznebarwę achromatyczną.

RQPUS3RCMSF5B
Nasycenie koloru na przykładzie barwy czerwonej
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
Ćwiczenie 3
R62UIxsKLYFN21
Odcienie czerwieni
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1WkqqgBPA9zj
Uzupełnij zdanie, zaznaczając poprawną odpowiedź:
Zestaw barw, uszeregowanych od jasnego do ciemnego różu, poprzez jasną, następnie ciemną czerwień, aż do czerni to...
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link4

Jeszcze o kontrastach

Świat wokół nas jest wielobarwny, a spostrzegane kolory nie są izolowane, lecz zawsze występują w sąsiedztwie innych barw. Dlatego na co dzień towarzyszą nam złudzenia barwne. Polegają one na tym, że tonton barwnyton, jasnośćjasność barwyjasnośćnasycenienasycenie barwynasycenie postrzeganego koloru zależą również od tła, na którym się znajduje.

Do najbardziej znanych zjawisk związanych z widzeniem barwnym należą tzw. kontrasty barwnekontrast barwkontrasty barwne, a wśród nich:

Kontrast równoczesny

Kontrast równoczesnykontrast równoczesnyKontrast równoczesny to złudzenie optyczne, polegające na tym, że barwa i jasność postrzeganego obiektu zależy od tła, na którym obiekt jest umieszczony. W zależności od tła wydaje się jaśniejszy, lub ciemniejszy.

Przyjrzyj się dokładnie szarym kwadratom zamieszczonym na poniższej ilustracji. Kwadraty są identyczne - mają taki sam kolor, jasność i nasycenie.
Kliknij na wybrany kwadrat i zauważ, czy dalej wydają ci się takie same? 
Który z kwadratów jest jaśniejszy, a który ciemniejszy? 
W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać, klikając ponownie w ilustrację.

RCN4JQ4NHKHBO
Ilustracja interaktywna przedstawia szary kwadrat na białym tle. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po odwróceniu ukazany jest szary kwadrat na czarnym tle.
P‑041‑OK1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R12GCXV7458CM
Ilustracja interaktywna przedstawia szary kwadrat na białym tle. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po odwróceniu ukazany jest szary kwadrat na również szarym, ale jaśniejszym tle.
P‑041‑OK2
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

A teraz wykonaj to samo ćwiczenie z kolejnymi kwadratami – niebieskimi i zielonymi. Zarówno w przykładach 2 i 3 przedstawione zostały identyczne kwadraty – o tym samym kolorze, jasności i nasyceniu.
Zastanów się, jak zmienia się ich postrzeganie po umieszczeniu na różnych tłach. Czynność możesz powtarzać dowolną liczbę razy, klikając ponownie w ilustrację. Zwróć uwagę, czy po zastąpieniu szarego kwadratu kwadratem barwnym zjawisko przebiega tak samo czy może inaczej.

RNSRG2U5QPJBB
Ilustracja interaktywna przedstawia niebieski kwadrat na białym tle. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po odwróceniu ukazany jest niebieski kwadrat na zielonym tle.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RMVCVN1UZRC92
Ilustracja interaktywna przedstawia niebieski kwadrat na białym tle. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat w literą "i". Po odwróceniu ukazany jest niebieski kwadrat na fioletowym tle.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R18VN258XX98L
Ilustracja interaktywna przedstawia zielony kwadrat na białym tle. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po odwróceniu ukazany jest zielony kwadrat na czerwonym tle.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1C4XUJC2CQKO
Ilustracja interaktywna przedstawia zielony kwadrat na białym tle. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po odwróceniu ukazany jest zielony kwadrat na ciemnożółtym tle.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Kontrast brzegowy

Kontrast brzegowykontrast brzegowyKontrast brzegowy jest również złudzeniem optycznym. Przyjrzyj się bardzo dokładnie szarym prostokątom zamieszczonym poniżej.
Gdy klikniesz w ilustrację, połączą się one w całość, zachowując kolejność od najciemniejszej do najjaśniejszej.
Zwróć uwagę na zmiany zachodzące w miejscach zetknięcia się płaszczyzn.
W celu lepszej obserwacji zjawiska czynność możesz powtarzać wielokrotnie, klikając ponownie w ilustrację.

RT6MP8RJ9BAKX
Ilustracja interaktywna przedstawia zamieszczonych obok siebie siedem pionowych, szarych prostokątów, uszeregowanych od ciemnoszarego do jasnoszarego. Prostokąty zamieszczone są na białym tle, a pomiędzy nimi znajdują się równe odstępy. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu ukazane są te same prostokąty, ale bez odstępów. Stykają się dłuższym bokiem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

A teraz szarość zostanie zastąpiona innym kolorem.
Wykonaj to samo ćwiczenie z różowymi prostokątami i obserwuj zmiany zachodzące w miejscach zetknięcia się płaszczyzn.
Sprawdź, czy po zastąpieniu szarych prostokątów prostokątami barwnymi zjawisko przebiega tak samo czy inaczej.
Czynność możesz powtarzać wielokrotnie, klikając ponownie w ilustrację.

R1RM84MSXBA22
Ilustracja interaktywna przedstawia zamieszczonych obok siebie siedem pionowych, różowych prostokątów, uszeregowanych od ciemnoróżowego do jasnoróżowego. Prostokąty zamieszczone są na białym tle, a pomiędzy nimi znajdują się równe odstępy. W dolnym, prawym rogu znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu ukazane są te same prostokąty, ale bez odstępów. Stykają się dłuższym bokiem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Obserwowane zjawisko barwne nazywa się kontrastem brzegowym.
Na styku zetknięcia jednego koloru z drugim wydaje się, że ciemniejszy kolor ciemnieje, a jaśniejszy jaśnieje, mimo iż w rzeczywistości kolor na całej płaszczyźnie paska jest taki sam.

Kontrast następczy (powidok)

PowidokpowidokPowidok to zjawisko optyczne polegające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt, a następnie odwróceniu wzroku, w oczach pojawia się na chwilę ten sam, zamazany kształt w barwie dopełniającej, np. czerwone zachodzące słońce pozostawi w oczach koło o barwie zielonej.

Na poniższej ilustracji jest zamieszczona czarno‑zielona szachownica. W środku, tam, gdzie kolorowe płaszczyzny łączą się ze sobą, widoczna jest biała gwiazdka.
Patrz na nią uważnie przez 10 sekund, a następnie przenieś wzrok na czarną gwiazdkę znajdującą się po prawej stronie na białej powierzchni.

RBOQURNS2PXD1
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Można zauważyć, że po spojrzeniu w czarną gwiazdkę pojawił się obraz szachownicy w kolorach dopełniających: kwadraty jasnozielone - zmieniły się w jasnoczerwone.

Ćwiczenie 4

Rozwiąż rebus. Rozwiązanie wpisz w pole: Odpowiedź.

RKIkrb1QFBwxl
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1TXMV2N284L7
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
Rf34Br43eZR5h
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1CXZXV39PTF5
Obejrzyj animację, zwracając uwagę na zaprezentowane zjawiska i zapisz je w polu poniżej.
Spróbuj omówić przedstawione zagadnienia plastyczne.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RQ8D9QVRPB8D2
Film przedstawia informacje na temat kontrastów barwnych. Na czarnym tle pojawia się napis „Barwni sąsiedzi - kontrasty barwne”. Następnie pod napisem ukazuje się okrągła łuna żółtego światła, której towarzyszą delikatne dźwięki. Światło zaczyna się oddalać, zmieniając swoje odcienie na zielony, niebieski. Ponownie pojawia się napis „Barwni sąsiedzi kontrasty barwne”. Tekst znika. Barwy zmieniają się w czerwień i żółcień, aż do bieli. Na ekranie wyświetla się napis „Koło barw”. Po zniknięciu - tytułowe koło barw wraz ze znacznikiem wskazującym na kolory. Koło rozpada się na kryształ. Pojawia się napis „ton - kolor”. Ukazują się kolorowe prostopadłościany ułożone w rzędach, kolorami: od czerwieni przez żółcień, zieleń i błękit do fioletu. Podskakują zgodnie z ułożeniem, po czym znikają. Następnie, od prawej do lewej strony przesuwają pojedyncze kwadraty, znikają. Na ekranie napis „Jasność”. Ponownie ukazują się prostopadłościany, ułożone jednak od czerni przez czerwień, aż do bieli. Po ich zniknięciu następują kwadraty w tej samej kolorystyce, które przechodzą od prawej do lewej. Ukazuje się napis „Nasycenie”. Ponownie pojawiają się figury, tym razem ułożone kolorami od szarości do czerwieni. Następuje ta sama sekwencja ze znikaniem kafelek w kolorach od czerwieni do szarości. Na ekranie wyświetla się napis „Kontrast równoczesny”. Ukazuje się podzielony pionowo obraz. Po lewej czarny, po prawej szary. Po obu stronach dryfują szare plamy. Po chwili zamieniają się stronami oraz przybierają kolor zielony. Czarne pole przechodzi w niebieskie, a szare w żółte. Plamy ponownie zamieniają się stronami oraz zmieniają kolor na różowy. Lewe pole przechodzi w czerwone, a prawe w białe. Ponownie wędruje od jednej do drugiej strony. Po chwili znika. Na ekranie pojawia się napis „Kontrast następczy - powidok”. Obraz dzieli się na cztery kolorowe części: żółtą i niebieską na górze oraz zieloną i różową na dole. Na środku znajduje się czarny punkt, z którego wychodzą krótkie promienie, obracając się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Znikają barwne elementy, w miejsce promieni pozostaje punkt, który po chwili znika. Napis na kranie to „Kontrast brzegowy”. Na szarym tle ukazują się prostokąty w niewielkich odstępach, przechodzące od bieli, przez szarość, aż do czerni. Prostokąty rozszerzają się, by po chwili się połączyć. Falują, powodując zwiększanie lub zmniejszanie się poszczególnych kolorów. Znikają i na ich miejsce pojawiają się pionowe prostokąty, ustawione obok siebie od bieli, przez róż, aż do ciemniej czerwieni. Zachowują się w ten sam sposób jak szarości. Stopniowo zanikają. Ekran zmienia się na czarny. Tłem do filmu jest muzyka elektroniczna, złożona z pojedynczych dźwięków o spokojnym, ambientowym charakterze. Powolna, z pojawiającymi się bardziej dynamicznymi dźwiękami w momentach, gdy ruch obrazów zostaje przyspieszony.
Polecenie 3
R6U1X57N7ANEL
Wymień rodzaje kontrastów barwnych. Odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
R16Q6CFMS55PD
Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie. Jakie kolory są kontrastowe do czerwonego i żółtego?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Dopasuj barwę dopełniającą do wskazanej barwy.

REiCcc38gSkU1
R1ASP2DQN3XMH
Odpowiedz na pytanie: jaki kolor jest dopełniający dla koloru pomarańczowego?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
RRpTgQic1g3IE
Napisz, która barwa jest kolorem dopełniającym do koloru pomarańczowego.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
R3dsrDlo3gKMC
Odpowiedz na pytanie: jaki kolor jest dopełniający dla pomarańczowego?
RNVuhDBSBRbAv
Poszerzone koło barw
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

wróć do spisu treści

link5

Już wiesz:

  • że z koła barw można dowiedzieć się o najsilniejszych kontrastach występujących miedzy barwami;

  • co znaczą takie pojęcia, jak: chromatyczność, achromatyczność, jasność, nasycenie barwy;

  • jak powstają barwy dopełniające;

  • że barwy dopełniające są barwami kontrastowymi względem siebie;

  • jak scharakteryzować kontrast barw;

  • jak rozpoznać złudzenia optyczne takie, jak: kontrast równoczesny, kontrast brzegowy, powidok;

  • jak rozpoznać kontrasty barwne w dziełach malarskich.

wróć do spisu treści

link6

Potrafisz:

  • interpretować obserwowane zjawiska barwne;

  • rozróżniać cechy barw na wybranych przykładach dzieł sztuki;

  • tworzyć barwy dopełniające;

  • rozpoznać podstawowe środki wyrazu plastycznego uwzględniające pojęcia dotyczące optycznych złudzeń barwnych;

  • rozpoznawać kontrasty barwne;

  • doskonalić umiejętności twórcze związane z działaniami z barwą i jej rodzajami.

wróć do spisu treści

link7

Słownik

barwa
barwa

subiektywne wrażenie wywołane przez fale elektromagnetyczne światła

barwy achromatyczne
barwy achromatyczne

biały, czarny oraz wszystkie stopnie szarości

barwy ciepłe
barwy ciepłe

określenie barw znajdujących się najbliżej koloru żółtego i czerwonego w kole barw, obrazowo nazywane „barwami ognia”: czerwono‑pomarańczowo‑żółte

barwy dopełniające 
barwy dopełniające 

Kolory leżące naprzeciw siebie w kole barw; powstają z połączenia dwóch kolorów; podstawowego i pochodnego; uzyskany w ten sposób kolor jest dopełnieniem do szarości; dla czerwonego kolorem dopełniającym jest zielony, dla żółtego fioletowy, a dla niebieskiego pomarańczowy; barwy kontrastowe

barwy neutralne 
barwy neutralne 

barwy nieposiadające dominanty barwnej, a więc: biel, czerń oraz wszystkie stopnie szarości

barwy pochodne
barwy pochodne

kolory, które powstają poprzez zmieszanie dwóch kolorów podstawowych; zmieszanie żółtego z niebieskim daje zielony, czerwonego z żółtym pomarańczowy, a niebieskiego z czerwonym fioletowy

barwy podstawowe
barwy podstawowe

w malarstwie to kolory, których nie da się uzyskać poprzez mieszanie innych kolorów farb - to czerwony, żółty i niebieski; w programach graficznych, gdzie barwy emitowane są przez monitory i inne kolorowe wyświetlacze: barwami podstawowymi są wiązki świateł red (czerwony), green (zielony), blue (niebieski) - (RGB); w poligrafii do wydruków wielobarwnych, podstawowy zestaw składa się z 4 kolorów: magenta (czytaj: madżenta), (fioletoworóżowy), cyjan (błękitny), yellow (żółty) i key (czarny)- (CMYK); są to barwy podstawowe farb drukarskich

barwy zimne
barwy zimne

określenie barw znajdujących się najbliżej koloru niebieskiego w kole barw

koło barw
koło barw

graficzny model mający postać koła, służący do objaśniania zasad mieszania się i powstawania barw, w którym wokół jego środka, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara i układem barw widma światła białego

kontrast
kontrast

różnica, przeciwieństwo lub przeciwstawienie elementów np. barw

kontrast barw
kontrast barw

uwydatniona różnica, przeciwieństwo elementów kolorystycznych. Największe kontrasty występują między tymi barwami, które w kole barw są położone naprzeciw siebie, np. czerwony - zielony

kontrast brzegowy
kontrast brzegowy

złudzenie optyczne polegające na tym, że na styku zetknięcia jednego koloru z drugim wydaje się, że ciemniejszy kolor ciemnieje, a jaśniejszy jaśnieje, mimo iż w rzeczywistości kolor na całej płaszczyźnie jest taki sam

kontrast równoczesny
kontrast równoczesny

złudzenie optyczne polegająca na tym, że barwa i jasność postrzeganego obiektu zależy od tła, na którym obiekt jest umieszczony: obiekt ma tendencję do przyjmowania barwy dopełniającej do barwy otoczenia i odwrotnie, np. kolor żółty wydaje się mocniejszy, gdy zostanie umieszczony na fioletowym tle

powidok
powidok

zjawisko optyczne polegające na tym, że po wpatrywaniu się w jakiś kształt, a następnie odwróceniu wzroku, w oczach pojawia się na chwilę ten sam, zamazany kształt w barwie dopełniającej

ton barwny
ton barwny

zawęża pojęcie barwy do ściśle określonej jakości, walorze, odcieniu, nasyceniu i jasności

walor
walor

w malarstwie to jasność barwy, natężenie światła względem cienia (ilość jasności i ciemności), jaka zawarta jest w tonie kolorystycznym

wróć do spisu treści

Źródła

  • sjp.pwn.pl

  • encyklopedia.pwn.pl

Linki do e‑materiałów

link2
jasność barwy
jasność barwy

odnosi się do tego, ile światła wydaje się z czegoś świecić, to subiektywne odczucie obserwowanego koloru, jeden z parametrów określających kolor

nasycenie barwy
nasycenie barwy

im barwa jest bardziej nasycona, tym jest odbierana jako bardziej intensywna; barwy mniej nasycone, zdają się przytłumione i bliższe szarości,

jasność barwy
jasność barwy

odnosi się do tego, ile światła wydaje się z czegoś świecić, to subiektywne odczucie obserwowanego koloru, jeden z parametrów określających kolor

nasycenie barwy
nasycenie barwy

im barwa jest bardziej nasycona, tym jest odbierana jako bardziej intensywna; barwy mniej nasycone, zdają się przytłumione i bliższe szarości,