Faktura w obrazie - techniki i przykłady dzieł malarskich
RqAZ5MwxyGJqW
Zdjęcie przedstawia mapę, którą można dotykać, aby poznać różnice w ukształtowaniu terenu. Jest na niej część kontynentu Europy i Azji, Afryka i Australia, oraz morza i oceany, których głębokość też można zbadać dotykając palcami powierzchni.
Mapa
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R17rTWnlUENFp
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Zdjęcie składa się z 6 mniejszych fotografii zestawionych obok siebie. Każda z nich przedstawia jakąś powierzchnię znajdującą się w otoczeniu; piasek, skałę, korę drzewa, spękaną ziemię, grzyba rosnącego na pniu, beton. Wszystkiego chce się dotknąć, aby poczuć różne faktury.
Przykłady faktur w naturze, fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
FakturafakturaFaktura to cecha powierzchni, która może być np.: jednolita, zróżnicowana, chropowata, szorstka, spękana, gładka, porowataporowatyporowata. W naturze odbiór faktury może odbywać się przez dotyk i wzrok.
RAaJB1VGIbbfc1
Ilustracja przedstawia zbliżenie na oczy człowieka. Oczy są otwarte i wokół nich z palców dłoni zrobione są okręgi. Taki układ dłoni może sugerować, że chodzi o pokazanie okularów.
Źródło: Adobe Spark, licencja: CC BY 3.0.
W malarstwie odbiór faktury odbywa się inaczej: obrazu znajdującego się w galerii czy muzeum nie dotykamy - nasz odbiór faktury odbywa się za pomocą zmysłu wzroku. Widzimy, że powierzchnia obrazu jest na przykład gładka czy chropowata, lśniąca czy matowa. Niektóre rodzaje faktur możemy odczuć przez dotyk, np.: fakturę chropowatą, gładką, wypukłą.
R4XMOTJD9659T
Ćwiczenie 1
Poniżej zamieszczono zdjęcia różnych przedmiotów. Za pomocą wzroku oceń ich fakturę i do każdego dopasuj odpowiednie hasło.
Poniżej zamieszczono zdjęcia różnych przedmiotów. Za pomocą wzroku oceń ich fakturę i do każdego dopasuj odpowiednie hasło.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
RHEHHBSKX14BC
Połącz w pary: określenie z rodzajem powierzchni
Połącz w pary: określenie z rodzajem powierzchni
Przypomnij sobie odczucia powierzchni podczas dotykania szklanki, kory drzewa, suchej ziemi, papieru ściernego, ogona kota, pumeksu.
Na fakturę w malarstwie wpływ ma kilka czynników, między innymi:
R16JYf7BIhlwG1
Obraz jest abstrakcją zbudowaną z podobnych elementów grubo położonej farby. Wszystkie mają kształt zbliżony do kwadratów, ułożonych nieregularnie obok siebie. Każdy następny rząd nachodzi nieznacznie na poprzedni. Fakturowa powierzchnia obrazu powstała przez nałożenie tego samego rodzaju gęstej farby za pomocą wąskiej, płaskiej szpachelki.
Fakturowa powierzchnia obrazu
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
materiały użyte przez artystę, np. rodzaj podobraziapodobraziepodobrazia, farb, dodanych materiałów (piasku, wiórów, gazet, itp.);
technika malowania, np. impastimpastimpast, techniki klejowetechniki klejowetechniki klejowe, gwaszegwaszgwasze i inne;
sposób malowania – nakładanie farby, prowadzenie pędzla, szpachli lub innego narzędzia.
Ćwiczenie 2
R18ZH11S5OJLF
Opisując fakturę używamy różnych określeń. Wśród niżej zamieszczonych wyrazów zaznacz te, które nie odnoszą się do faktury.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Poniżej znajduje się fragment obrazu. Zbliżenie sprawia, że możesz zwrócić uwagę nie tylko na technikę nakładania farby w celu uzyskania fakturyfakturafaktury malarskiej, ale także na podłoże obrazu, czyli fakturę płótna. Płótno jest jednym z elementów dzieła, które stanowi: podobraziepodobraziepodobrazie.
R7SK2UM54BCFH
Ilustracja przedstawia pracę Andrzeja Krzywki, zatytułowaną. „Pejzaż”. Na obrazie widoczna jest rzeka oraz dwa jej brzegi. Obraz jest wykonany na płótnie. Autor położył niezbyt grubą warstwę farby olejnej, przez którą przebija faktura podobrazia (płótna).
Na zdjęciu kilka grubych pędzli umoczonych w gęstej farbie leży na stole. Farba dotyka blatu stołu pozostawiając plamy farb w różnych kolorach; ciepłych i zimnych. Pędzle są różnej wielkości i grubości, każdy jest zanurzony w farbie, niektóre aż po metalową skuwkę.
Pędzle i farby
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Faktura wykonana pędzlem
Artyści malarze, tworząc swoje obrazy, używają różnych narzędzi. Najczęściej jest to pędzel o różnej szerokości i twardości. W celu uzyskania faktury chropowatej stosowany jest zazwyczaj pędzel o twardym włosiu. FakturęfakturaFakturę, którą pozostawia ślad takiego pędzla, możesz zobaczyć na poniższych zdjęciach.
R1TK5L922XAM8
Ilustracja przedstawia pędzel z czerwonym włosiem, na którego końcu znajduje się farba. Tłem jest zamalowana na biało powierzchnia z widocznymi pociągnięciami pędzla.
Pędzel
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R37E3POVLHEVQ
Ilustracja przedstawia pędzel z żółtym włosiem, na którego końcu znajduje się farba. Tłem jest zamalowana na biało powierzchnia z widocznymi pociągnięciami pędzla.
Pędzel
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Faktura wykonana szpachelką malarską
szpachelka malarska
rodzaj łopatki używanej przez artystów do rozcierania farb na palecie i nakładania ich na płótno; zazwyczaj z metalu, tworzywa sztucznego;
W celu namalowania chropowatej, fakturalnej powierzchni malarze stosują również szpachelki malarskieszpachelka malarskaszpachelki malarskie. Mają one zróżnicowaną wielkość i kształt końcówek umożliwiających nakładanie farb dla uzyskania wielości śladów fakturalnych. Poniżej znajdują się ilustracje wybranych rodzajów szpachli – po kliknięciu w zdjęcia zobaczysz faktury, jakie można nimi uzyskać.
R1MLZ7QHOEEXX
Ilustracja interaktywna przedstawia szeroką szpachlę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem nierównej faktury, uzyskanej za pomocą położenia białej farby za pomocą szpachelki.
Ilustracja interaktywna przedstawia szeroką szpachlę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem nierównej faktury, uzyskanej za pomocą położenia białej farby za pomocą szpachelki.
Szeroka szpachelka malarska
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1TJLKMRCXZDO
Ilustracja interaktywna przedstawia szpachelkę z ostrą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem powierzchni, pokrytej grubą warstwą białej farby, w której końcówką szpachelki wykonano podłużne żłobienia.
Ilustracja interaktywna przedstawia szpachelkę z ostrą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt ze zdjęciem powierzchni, pokrytej grubą warstwą białej farby, w której końcówką szpachelki wykonano podłużne żłobienia.
Szpachelka z ostrą końcówką
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RLJ9JZ3AA7MPH
Ilustracja interaktywna przedstawia szpachelkę z szeroką, półkolistą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, przedstawiający nałożoną tą szpachelką grubą warstwę farby z widocznymi żłobieniami.
Ilustracja interaktywna przedstawia szpachelkę z szeroką, półkolistą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, przedstawiający nałożoną tą szpachelką grubą warstwę farby z widocznymi żłobieniami.
Szpachelka z szeroką półkolistą końcówką
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1C7GOJ11D548
Ilustracja interaktywna przedstawia długą szpachelkę z wąską, półkolistą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, przedstawiający nałożoną tą szpachelką grubą warstwę farby z widocznymi żłobieniami.
Ilustracja interaktywna przedstawia długą szpachelkę z wąską, półkolistą końcówką. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt, przedstawiający nałożoną tą szpachelką grubą warstwę farby z widocznymi żłobieniami.
Szpachelka z wąską zaokrągloną końcówką
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
R1P7S2M54FTFB
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RMM5BUGXVSENZ
Potrzebne będą: skrawki różnych materiałów, np.: folia aluminiowa, papier ścierny, płótno o wyraźnym splocie, włóczka, wata, nożyczki, klej, kartka papieru lub tektury.
Etapy Twojej pracy: 1. Rozłóż zgromadzone materiały przed sobą, przyjrzyj się im, a następnie zamknij oczy i dotykaj je. 2. Zapamiętaj swoje odczucia dotykowe i podziel zgromadzone ścinki na dwie grupy: przyjemne i nieprzyjemne w dotyku. 3. W ten sposób podzielisz materiały na kontrastowe, czyli stanowiące swoje przeciwieństwo, skrajnie odmienne faktury. 4. Za pomocą nożyczek powycinaj z materiałów różne figury geometryczne, np. koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty. 5. Z tak wyciętych figur, mając na uwadze akcentowanie różnorodności faktur, ułóż na kartce kompozycję, którą przykleisz do podłoża. 6. Stwórz własną abstrakcję na temat faktury, nadaj jej tytuł i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RSRNE5K47G1XM
Po zapoznaniu się z rodzajami faktury i narzędziami do ich uzyskania, jak sądzisz, czy do namalowania obrazu wielkich rozmiarów o chropowatej fakturze - bardziej przydatna byłaby szpachelka czy pędzel? Odpowiedź zapisz w polu poniżej i krótko uzasadnij, dlaczego tak uważasz.
niewielka część, element większej całości; szczegół, drobiazg;
ImpastimpastImpast lub impastoimpastimpasto najczęściej jest stosowany w technice olejnej, akrylowej, a także podczas malowania farbami plakatowymi. Polega na nakładaniu farby grubą warstwą przy pomocy szpachli lub pędzla. Uzyskane w ten sposób nierówności tworzą urozmaiconą fakturęfakturafakturę. Zwróć uwagę, jak posługiwał się impasto Vincent van GoghVincent van GoghVincent van Gogh. Po kliknięciu w interaktywne punkty zobaczysz detaledetaldetale obrazu.
Vincent van Gogh
czytaj: wincent wan goh
R1PYyb2Jz1825
Dzieło ukazuje fragment drogi, przy której rośnie zboże oraz cyprysy oraz inne krzewy. W tle rozciąga się pasmo niewysokich gór oraz niebo. Na obrazie widoczne są pociągnięcia pędzla, oddające fakturę poszczególnych elementów. Na ilustracji zostały zamieszczone punkty interaktywne, przedstawiające fragmenty dzieła: zielony krzew oraz fragment zboża.
Dzieło ukazuje fragment drogi, przy której rośnie zboże oraz cyprysy oraz inne krzewy. W tle rozciąga się pasmo niewysokich gór oraz niebo. Na obrazie widoczne są pociągnięcia pędzla, oddające fakturę poszczególnych elementów. Na ilustracji zostały zamieszczone punkty interaktywne, przedstawiające fragmenty dzieła: zielony krzew oraz fragment zboża.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] „Pole pszenicy z cyprysami”, 1889 r., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
RzjJSBOUvJkcz
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Pole pszenicy z cyprysami” autorstwa Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga]. ukazuje rozłożyste drzewo rosnące w zbożu na tle górskiego pejzażu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment drzewa oraz kłosy zboża, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment obrazu „Pole pszenicy z cyprysami” autorstwa Vincenta van Gogha [czytaj: wincenta wan goga]. ukazuje rozłożyste drzewo rosnące w zbożu na tle górskiego pejzażu. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment drzewa oraz kłosy zboża, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] "Pole pszenicy z cyprysami", 1889 r., Muzeum Sztuki Metropolitan, Nowy Jork, Stany Zjednoczone Ameryki
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 2.0.
R1DTnaLcULyHn
Ilustracja interaktywna przedstawia łan pszenicy na tle łąki i nieba. Na pierwszym planie znajduje się falujące zboże i krzak czerwonych maków. W tle rosną drzewa i niewielkie krzaki. Z prawej strony wyróżnia się większe od innych ciemnozielone drzewo. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment z makami przy drodze oraz cyprys, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.
Ilustracja interaktywna przedstawia łan pszenicy na tle łąki i nieba. Na pierwszym planie znajduje się falujące zboże i krzak czerwonych maków. W tle rosną drzewa i niewielkie krzaki. Z prawej strony wyróżnia się większe od innych ciemnozielone drzewo. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty, przedstawiające detale z ilustracji: fragment z makami przy drodze oraz cyprys, w których uwagę zwraca faktura, uzyskana przez grubo nałożoną farbę i dukt pędzla.
Vincent van Gogh [czytaj: wincent wan gog] „Pole pszenicy z cyprysami” (fragment)
Źródło: flickr [czytaj: flike], dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 3.0.
RNLT53LX83J7Q
Ćwiczenie 3
Zaznacz obraz, który został wykonany z zastosowaniem impasto.
Zaznacz obraz, który został wykonany z zastosowaniem impasto.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1J9ZMET2NOKT
Czy to zdanie jest prawdziwe - zaznacz tak lub nie: Do malowania farbami akwarelowymi stosuje się impasto.
Zwróć uwagę, że impasto dotyczy sposobu i ilości użytej farby podczas malowania. Podpowiedź znajdziesz w opisach ilustracji dzieł.
Nie.
Farba z domieszkami
Niektórzy artyści, chcąc uzyskać jeszcze większą ekspresję za pomocą zróżnicowanej faktury, dodają do farb różne substancje. Mogą to być, na przykład: trociny, tłuczone szkło, piasek lub żwir. Jednym z pierwszych twórców, który odwoływał się do takiej techniki był George BraqueGeorge BraqueGeorge Braque . Zapoznaj się z ilustracją znajdującą się poniżej, przedstawiającą dzieło artysty. Po kliknięciu w punk na ilustracji zobaczysz powiększony detal.detaldetal.
George Braque
czytaj: żorż brak
R1793848JLFCO
Obraz przedstawia piętrowy dom za drzewami. Na pierwszym planie znajdują się dwa drzewa bez liści o niebieskich konturach. Za nimi stoi dom o dwóch rzędach okien i żółtym dachu. Kolory nie są realistyczne - drzewa są czerwone z niebieskim konturem. Dom o białych ścianach ma zielone okna. Wszystkie przedmioty i rośliny mają niebieskie kontury. W tle znajdują się plamy pejzażu. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt, zawierający fragment drzewa z widoczną fakturą, uzyskaną przez grubo położoną warstwę farby.
Obraz przedstawia piętrowy dom za drzewami. Na pierwszym planie znajdują się dwa drzewa bez liści o niebieskich konturach. Za nimi stoi dom o dwóch rzędach okien i żółtym dachu. Kolory nie są realistyczne - drzewa są czerwone z niebieskim konturem. Dom o białych ścianach ma zielone okna. Wszystkie przedmioty i rośliny mają niebieskie kontury. W tle znajdują się plamy pejzażu. Na ilustracji umieszczony został interaktywny punkt, zawierający fragment drzewa z widoczną fakturą, uzyskaną przez grubo położoną warstwę farby.
Georges Braque [czytaj: żorż brak] „Dom za drzewami”
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Zapoznaj się z galerią, w której znajdują się detaledetaldetale, pochodzące z różnych prac George’a Braque’aGeorge BraqueGeorge’a Braque’a . Zwróć szczególną uwagę na fakturęfakturafakturę dzieł.
RLXVD1BCO71MZ
Na obrazie widoczne są dwie ryby, które znajdują się w małym akwarium. Powierzchnia akwarium namalowana jest szarą farbą z użyciem piasku, co nadaje faktury.
Georges Braque [czytaj: żorż brak], "Skrzynka do pakowania"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RKB841Q6D41JQ
Obraz przedstawia paletę malarską z pięcioma, wyciśniętymi z tubki farbami: szarą, niebieską, żółtą, czerwoną i beżową. Z prawej strony profil człowieka namalowany ciemnobrązową farbą. Całość namalowano nakładając bardzo grubo farbę.
Georges Braque [czytaj: żorż brak] "Kobieta siedząca na sztaludze"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R6OVBERCHO21J
Obraz przestawia niebieską łódkę na plaży. Wnętrze łódki wypełnione grubo nałożoną czarną farbą, która tworzy nieregularną, ostrą fakturę. Plaża namalowana jest gładkimi pociągnięciami pędzla. Morze namalowano czarną farbą, grubo nałożoną.
Georges Braque [czytaj: żorż brak] "Łódź na brzegu"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
R13X4CEPJXASC
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RPH1HF71AX2JF
Spróbuj znaleźć w swoim otoczeniu przynajmniej jeden przedmiot codziennego użytku, który mógłby posłużyć jako narzędzie malarskie.
Potrzebne będą: 1. Na przykład: szczoteczka, zmywak kuchenny, szmatka, korek plastikowy, folia bąbelkowa i wiele innych. 2. Kartka z bloku technicznego A3. 3. Farby plakatowe lub akrylowe. 4. Paleta malarska - jej rolę może pełnić np.: folia aluminiowa, talerzyk plastikowy.
Zanim przystąpisz do malowania, wyobraź sobie, że zanurzasz wybrane narzędzie w gęstej farbie. Zastanów się, jakie ślady powstaną, jaki będą miały kształt. Następnie przygotuj gęstą farbę w różnych kolorach i wykonaj obraz tym narzędziem. Może to być Twój portret, martwa natura, albo widok z okna. W polu poniżej wpisz tytuł swojej pracy.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RS6EQ4UJMQGJU
Jak sądzisz, jakiego rodzaju faktura byłaby najbardziej odpowiednia do namalowania obrazu przedstawiającego burzę na morzu? Odpowiedź z krótkim uzasadnieniem wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Krakelury
krakelury
nieregularna siatka spękań farby na powierzchni malowidła;
Specyficznym rodzajem faktury powstającej na powierzchni obrazów olejnych, freskach i ceramice są krakelury, czyli siatka spękań na powierzchni dzieła. Najczęściej powstaje ona w wyniku upływu czasu i jest charakterystyczna dla starych dzieł. Zdarza się także, że artyści świadomie wykorzystują tę właściwość materiału (głównie werniksuwerniksowaniewerniksu) i czynią z niej atut dekoracyjności. Poniżej znajdują się dwa dzieła malarskie. Jeśli chcesz na nich zobaczyć charakterystyczne krakelurykrakelurykrakelury, kliknij na punkty znajdujące się na ilustracjach.
R1ayMyUI0kTOj
Na portrecie ukazana jest kobieta na tle pejzażu. Jej wzrok skierowany jest przed siebie. Postać delikatnie się uśmiecha. Ubrana jest w ciemną suknię z dużym dekoltem, na którą zarzucona jest delikatna, przezroczysta tkanina. Ręce trzyma przed sobą, zakładając prawą na lewą. Zielono-brązowy pejzaż w tle jest ukazany we mgle. Dodatkowo na obrazie został zamieszczony interaktywny punkt nr 1. z fragmentem dzieła, przedstawiającym detal: usta i nos kobiety. W dużym zbliżeniu widać popękaną nieregularnie farbę. Pęknięcia tworzą nieregularną, ciemnobrązową siatkę.
Na portrecie ukazana jest kobieta na tle pejzażu. Jej wzrok skierowany jest przed siebie. Postać delikatnie się uśmiecha. Ubrana jest w ciemną suknię z dużym dekoltem, na którą zarzucona jest delikatna, przezroczysta tkanina. Ręce trzyma przed sobą, zakładając prawą na lewą. Zielono-brązowy pejzaż w tle jest ukazany we mgle. Dodatkowo na obrazie został zamieszczony interaktywny punkt nr 1. z fragmentem dzieła, przedstawiającym detal: usta i nos kobiety. W dużym zbliżeniu widać popękaną nieregularnie farbę. Pęknięcia tworzą nieregularną, ciemnobrązową siatkę.
Leonardo da Vinci [czytaj: leonardo da winczi] "Mona Lisa", Luwr, Paryż
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.
RdjNy4JrNjoxd
Obraz przedstawia martwą naturę. Na parapecie z brązowej terakoty ustawiono od lewej srebrny kielich, trzy orzechy włoskie, w tym jeden rozłupany na pół, trzy brzoskwinie na wiklinowym talerzu , kiść zielonych i fioletowych winogron. Od winogron odbijają się plamki światła. Martwa natura ustawiona jest na tle ciemnej, brunatnej ściany. Na obrazie znajduje się interaktywny punkt, pod którym został zamieszczony fragment dzieła ukazujący owoce. Widać wyraźnie popękaną farbę, pęknięcia tworzą szare, nieregularne kształty na obrazie, widoczne tylko w powiększeniu.
Obraz przedstawia martwą naturę. Na parapecie z brązowej terakoty ustawiono od lewej srebrny kielich, trzy orzechy włoskie, w tym jeden rozłupany na pół, trzy brzoskwinie na wiklinowym talerzu , kiść zielonych i fioletowych winogron. Od winogron odbijają się plamki światła. Martwa natura ustawiona jest na tle ciemnej, brunatnej ściany. Na obrazie znajduje się interaktywny punkt, pod którym został zamieszczony fragment dzieła ukazujący owoce. Widać wyraźnie popękaną farbę, pęknięcia tworzą szare, nieregularne kształty na obrazie, widoczne tylko w powiększeniu.
Jean Chardin [czytaj: żą szardę] "Martwa natura z brzoskwiniami, srebrnym kielichem, winogronami i orzechami"
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RTTHS96CQD25E
Namaluj abstrakcyjny obraz fakturalny przy użyciu naturalnych materiałów. Tym razem potrzebne będą: cienkie papierowe serwetki; karton formatu A3 (np.: okładka bloku technicznego); klej introligatorski; różnej grubości sznurki, włóczki; farby plakatowe lub akrylowe; pędzle; pojemnik na wodę substancja do utrwalenia pracy: werniks (może być nim np.: lakier do włosów).
Po przygotowaniu materiałów i przyborów: 1. Karton i serwetki posmaruj klejem. 2. Następnie pognieć serwetkę w dłoniach i przyklej do kartonu, dobrze ją dociskając. Twoja praca jest na płaszczyźnie i nie powinna zbyt mocno od niej odstawać. 3. Poprzyklejaj kawałki sznurków lub włóczek - zrób to dosyć szybko, żeby klej nie zdążył wyschnąć zanim zaczniesz przyklejać. 4. Odczekaj aż całość wyschnie i pomaluj dowolnymi kolorami farb. 5. Kiedy Twój obraz wyschnie, przy użyciu miękkiego pędzla usuń delikatnie materiał fakturalny, który się nie przykleił. 6. Teraz możesz zabezpieczyć i utrwalić obraz. Artyści używają do tego specjalnych werniksów malarskich, a proces nazywa się werniksowaniem obrazu. Użyj do tego np.: lakieru do włosów – spryskaj nim cały obraz. 7. Nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1LHHQ289KZLO
Do których z poniższych tematów dzieł malarskich mogą być zastosowane krakelury? Zaznacz właściwe odpowiedzi.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Faktura gładka
RGT3K4T2XS9TD1
Obraz przedstawia wnętrze pokoju o białym suficie, różowych ścianach i drewnianej podłodze. Z lewej strony widać fragment okna. W pokoju znajduje się wielkie, zielone jabłko, które wypełnia całą przestrzeń pokoju.
René Magritte [czytaj: rene magrit], „Pokój przesłuchań", 1958 r., Muzeum Sztuki, Zurych, Szwajcaria; fot.: krata
Źródło: zbiory prywatne, licencja: CC BY 3.0.
Na ilustracji obok znajduje się niezwykły i niepokojący obraz René MargrittaRené MagrittaRené Margritta pt. „Pokój przesłuchań”. Jednolita, gładka powierzchnia obrazu jest tutaj drugorzędna, aby nie przeszkadzała w odbiorze dzieła. Przytłaczająca atmosfera przesłuchania uzyskana jest przez powiększenie jabłka do ponadnaturalnych rozmiarów.
Narzędziami, którymi można uzyskać gładką fakturę są miękkie pędzle oraz farby o odpowiedniej konsystencji. Duże znaczenie mają również precyzyjne, niemal niewidoczne ślady pędzla.
René Magritta
czytaj: rene magrita
R1KA5ZSJL2TGK
Ćwiczenie 4
Przyjrzyj się obrazom umieszczonym w ćwiczeniu i zaznacz to dzieło, które ma gładką fakturę: bez nierówności i chropowatości.
Przyjrzyj się obrazom umieszczonym w ćwiczeniu i zaznacz to dzieło, które ma gładką fakturę: bez nierówności i chropowatości.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4
RAP5F7RB68FUR
Jak sądzisz, czy do wykonania realistycznego portretu malarskiego byłaby bardziej odpowiednia faktura gładka czy chropowata? Odpowiedź wpisz w polu poniżej i krótko uzasadnij.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że faktura z wyraźnymi śladami pędzla mogłaby utrudnić ukazanie szczegółów twarzy.
Przykładowa odpowiedź: Uważam, że do wykonania malarskiego portretu realistycznego najbardziej odpowiednia byłaby faktura gładka, ponieważ najbardziej odda rzeczywisty wygląd twarzy ludzkiej, podobnie jak fotografia.
Faktura matowa
Ruk0fK1etmpHN1
Obraz przedstawia gałązkę czerwonych kwiatów, mieczyków, na tle białej zasłony i fragmentu brązowej ściany. Malowane są śmiałymi pociągnięciami pędzla, wyraźnie odcinają się od tła obrazu, które podzielone jest na dwie części białą i brązową. Na dole gałązki znajdują się trzy najbardziej rozwinięte kwiaty, im bliżej czubka, kwiaty są w kształcie pąków.
Przykład faktury matowej, gwasz
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Matową fakturęfakturafakturę najlepiej zaobserwować w oryginale, na ilustracji nie zawsze będzie dobrze widoczna.
Na przykład na ilustracji obok trudno jest rozpoznać, czy faktura jest błyszcząca, czy matowa.
Dopiero wiedza na temat techniki malarskiej umożliwia rozwianie wątpliwości, ponieważ każdy rodzaj farb powoduje inne efekty.
Matowe faktury uzyskuje się zazwyczaj przy użyciu technik klejowychtechniki klejowetechnik klejowych, gwaszygwaszgwaszy, akwareli lub temperytemperatempery, a także farb plakatowych.
Faktura błyszcząca
Błyszczące są obrazy olejne, zwłaszcza werniksowanewerniksowaniewerniksowane, w których farba nakładana jest za pomocą laserunkówlaseruneklaserunków. W galerii poniżej możesz zapoznać się z wybranymi przykładami dzieł malarskich, w których artyści zastosowali fakturę błyszczącą. Wśród poniższych przykładów możesz zapoznać się z dziełami mistrza laserunku, którym był, m.in.: artysta tworzący w okresie baroku, RembrandtRembrandtRembrandt.
Rembrandt
czytaj: rembront
R1bdOkYZ9Ojjk
Obraz przestawia martwą naturę. Na stole przykrytym atłasowym, szaro‑złotym obrusem umieszczono srebrne półmiski z owocami morza, jajkami, serami. Po lewej stronie na okrągłym półmisku leży krab, a z prawej rak, między nimi duży talerz z krewetkami, mała miseczka z kawiorem i srebrna solniczka, wyglądająca jak świecznik, na czubku usypana kulka białej soli. Z przodu, na brzegu stołu umieszczono płaskie placki pszenne i bułkę, przykrytą ściereczką, obok leży nóż do pieczywa z bogato rzeźbioną rączką. W prawym rogu znajduje się miska z przepiórczymi jajkami. W tle są ułożono przekrojone na pół krążki żółtych serów. Po ich lewej stronie stoją dwa kielich z różowym winem, jeden smukły, drugi pękaty. P prawej stronie rzeźbiony dzban z uchem odbijający światło. Światło padające na stół sprawia, że przedmioty sprawiają wrażenie, jakby wyłaniały się z ciemnego tła.
Clara Peeters [czytaj: klara piters] "Martwa natura z krabem, krewetkami, i homarem"
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1RkDscxFU8Ij
Obraz przedstawia martwą naturę. Na stole przykrytym częściowo grubym zielono‑brunatnym suknem ustawiono talerze i kielichy. Pośrodku stoi ozdobny kielich, częściowo napełniony białym winem. Przed nim znajduje się metalowy talerz z orzechem włoskim i cytryną, która jest częściowo obrana, a jej zakręcona skórka zwisa poza krawędź stołu. Obok leży przewrócona, bogato zdobiona, srebrna misa. Za nią stoi szklanka, napełniona piwem. Po lewej stronie, na talerzu ułożone są ostrygi. Przed talerzem zwinięta tutka zapisanego papieru. Za talerzem leży przewrócony, rozbity kielich, jego część leży na talerzu z ostrygami. Kolorystyka obrazu jest monochromatyczna. Dominują odcienie szaro‑zielone i brunatne. Jedynym żywszym akcentem jest żółta cytryna w centrum obrazu.
Willem Claesz [czytaj:wilem klas] Heda „Martwa natura z ostrygami kielichem, cytryną i srebrną miską”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1AxxnTHVReYh
Obraz przedstawia grupę mężczyzn, członków straży obywatelskiej, wychodzących na służbę. Wśród zebranych znajduje się dwudziestu ośmiu mężczyzn i troje dzieci. Postacie zostały przedstawione w ruchu. W centrum znajduje się kapitan Frans Banning Cocq [czytaj: frans baning kok]. Ubrany jest na czarno i przepasany czerwoną, zdobioną złotem - szarfą. Rękę ma skierowaną do przodu. Przemawia do znajdującego się obok Willema van Ruytenburgha [czytaj: wilema wan rautenburcha] ubranego w jasny, mleczno‑biały strój. Obaj mężczyźni mają szpiczaste bródki, wąsy, kapelusze na głowach, wysokie buty z cholewami i broń białą w ręku. Dookoła nich mężczyźni trzymają piki, pistolety, strzelby. Po prawej stronie stoi mężczyzna z dużym bębnem. Po lewej stronie spomiędzy mężczyzn wyłania się jasnowłosa, ubrana w białą sukienkę dziewczynka z zawieszonym u paska rogiem. Światło pada na twarze osób, wydobywając je z ciemności.
Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] "Kompania Fransa Banninga Cocqa [czytaj: fransa baninga koka] i Willema van Ruytenburgha [czytaj: wilema wan rautenburcha]
Źródło: online-skills, domena publiczna.
R1LFFKLFP9AZD
Ilustracja interaktywna przestawia młodą kobietę na ciemnobrązowym tle, która stoi bokiem, twarz ma lekko obróconą, ukazaną z profilu. Światło padające z lewej strony od góry oświetla jej twarz i krawędź dużego czerwonego aksamitnego beretu z białym strusim piórem. Dłonie ma złączone na klatce piersiowej. Nosi suknię z czerwonego aksamitu, który obszyto złotym haftem. Beret również ozdobiony jest złotym haftem. Dekolt sukni zasłania bogato zdobiona koszula szczelnie zapięta pod szyją. Jest ozdobiona haftem układającym się dookoła szyi ze złotymi aplikacjami oraz naszyjnikiem z pereł. Większa perła pośrodku jest w kształcie kropli. Spod krótkich rękawów sukni wystają obszerne, błyszczące złotem rękawy koszuli. Kobieta na obu nadgarstkach nosi złote i perłowe bransolety. Rude włosy upięte w kok zdobią dwa złote łańcuszki. Złote są również kolczyki z perłą w kształcie kropli. Przez prawe ramię przewiesiła futro, przez lewe – czarną wstążkę ozdobioną klejnotami. W kontraście do misternej biżuterii modelka trzyma w dłoni jedynie małą gałązkę o drobnych, zielonych listkach. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jest to obraz Rembrandta van Rijn [czytaj: rembronta won rejn]– holenderskiego malarza okresu baroku, dla którego światło było najważniejszym środkiem wyrazu plastycznego. Na obrazie widać mistrzowskie połączenie światła i cienia, dzięki czemu postać wyłania się z mroku, a obraz zyskuje na tajemniczości.
Punkt 2: Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] tworzył portret żony Saskii na początku małżeństwa. Często ją portretował. Kiedy zmarła w wieku trzydziestu lat, przemalował go. Dodał pióra przy kapeluszu, które są symbolem przemijalności ludzkiego życia oraz gałązkę rozmarynu, symbol wierności małżeńskiej i wiecznej pamięci.
Ilustracja interaktywna przestawia młodą kobietę na ciemnobrązowym tle, która stoi bokiem, twarz ma lekko obróconą, ukazaną z profilu. Światło padające z lewej strony od góry oświetla jej twarz i krawędź dużego czerwonego aksamitnego beretu z białym strusim piórem. Dłonie ma złączone na klatce piersiowej. Nosi suknię z czerwonego aksamitu, który obszyto złotym haftem. Beret również ozdobiony jest złotym haftem. Dekolt sukni zasłania bogato zdobiona koszula szczelnie zapięta pod szyją. Jest ozdobiona haftem układającym się dookoła szyi ze złotymi aplikacjami oraz naszyjnikiem z pereł. Większa perła pośrodku jest w kształcie kropli. Spod krótkich rękawów sukni wystają obszerne, błyszczące złotem rękawy koszuli. Kobieta na obu nadgarstkach nosi złote i perłowe bransolety. Rude włosy upięte w kok zdobią dwa złote łańcuszki. Złote są również kolczyki z perłą w kształcie kropli. Przez prawe ramię przewiesiła futro, przez lewe – czarną wstążkę ozdobioną klejnotami. W kontraście do misternej biżuterii modelka trzyma w dłoni jedynie małą gałązkę o drobnych, zielonych listkach. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Jest to obraz Rembrandta van Rijn [czytaj: rembronta won rejn]– holenderskiego malarza okresu baroku, dla którego światło było najważniejszym środkiem wyrazu plastycznego. Na obrazie widać mistrzowskie połączenie światła i cienia, dzięki czemu postać wyłania się z mroku, a obraz zyskuje na tajemniczości.
Punkt 2: Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] tworzył portret żony Saskii na początku małżeństwa. Często ją portretował. Kiedy zmarła w wieku trzydziestu lat, przemalował go. Dodał pióra przy kapeluszu, które są symbolem przemijalności ludzkiego życia oraz gałązkę rozmarynu, symbol wierności małżeńskiej i wiecznej pamięci.
Rembrandt van Rijn [czytaj: rembront won rejn] „Saskia w czerwonym kapeluszu”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RgptpdsvvKQzO
Ilustracja przedstawia scenę w pokoju. Przy stole nakrytym czerwonym obrusem z grubego aksamitu siedzi mężczyzna w czarnym stroju w białej peruce, który patrzy na żonę stojącą obok niego. Mężczyzna nosi ciemny kaftan z białym żabotem i koronkowymi, białymi mankietami. Na głowie ma białą, gładką perukę z lokami po bokach. Lewy łokieć opiera na leżących na stole kartkach papieru. Prawa dłoń, trzymająca pióro gęsie, spoczywa na rozłożonych kartkach papieru. Spod spływającej ze stołu draperii wysuwa się noga mężczyzny w krótkiej nogawce spodni, czarnej pończosze i czarnym bucie z klamrą. Przed nogą leży przewrócony szklany pojemnik w kształcie kuli, zakończony mosiężnym korkiem. Obok niego, oparta lewą ręką o jego ramię, a prawą o stół stoi kobieta. Nie oddaje spojrzenia mężczyźnie, wzrok ma skierowany w kierunku odbiorcy. Kobieta na głowie ma dużą szarą perukę z lokami, z której na plecy spływają długie pukle włosów. Ubrana jest w długą, suto marszczoną w talii, białą suknię, przepasaną niebieską szarfą w pasie z bufiastymi rękawami i koronkowo wykończonym dekoltem. Para ukazana jest na tle szarej, marmurowej ściany z kanelowanymi pilastrami. Na stole przed mężczyzną leżą zapisane kartki papieru, obok stoi pojemnik na pióra gęsie. Z prawej strony stoją szklane słoje, jeden z kranikiem, drugi wąski, trezeci do połowy napełniony wodą. Obraz wykonany jest z dużą dbałością o wierne odwzorowanie natury.
Jacques‑Louis David [czytaj: żą lui dawid] „Portret Monsieur de Lavoisier i jego żony” [czytaj: mesje de lawłazje]
Źródło: licencja: CC BY 3.0.
R1dYD0ClA8B0w
Ilustracja ukazuje popiersie młodej dziewczyny w pozie en trois quarts [czytaj: trła katr]. Ma na sobie beżowo‑żółtą suknię z białym kołnierzem oraz niebiesko‑beżowy turban. Dziewczyna pozuje bokiem, ale jej twarz zwraca się w kierunku odbiorcy. Czerwone, dziewczęce usta są lekko uchylone. Wyraźnym akcentem obrazu jest duża perła w kolczyku lewego ucha dziewczyny, w której odbija się otoczenie. Jej postać na ciemnym tle oświetlona jest miękkim światłem, padającym z lewej strony. Kompozycja jest statyczna, co podkreśla nastrój wyciszenia i spokoju. Na obrazie dominują beże, przełamane ultramaryną turbanu i czerwienią ust.
Johannes Vermeer [czytaj: johanes wermir] "Dziewczyna z perłą", obraz olejny
Źródło: online-skills, domena publiczna.
R1ADLY9nkP2Qp
Dzieło ukazuje realistyczny pejzaż nad rzeką. Na pierwszym planie znajduje się pagórkowata łąka z pasącymi się kozami i owcami po lewej oraz czwórką postaci w centrum. Dwie młode kobiety w niebieskich sukniach stoją po obu stronach starszego mężczyzny z brodę w czerwonym stroju. Naprzeciwko nich stoi pasterz z laską, pokazujący ręką swoje stado. Za nimi znajduje się pięć drzew, dwa z nich są bardzo wysokie i bujne, stanowią wyraźną dominantę kompozycji. Z lewej strony na drugim planie, na niewielkim wzgórzu wznosi się zamek z okrągłymi wieżami, jedna z nich góruje nad wszystkimi, prowadzi do niego drewniany most. Wzgórze zamkowe porośnięte jest krzewami i drzewami. W oddali rozpościera się widok łąk, wijącej się rzeki oraz pagórków na horyzoncie. W tle we mgle majaczy morska zatoka na której gdzieniegdzie pływają łodzie z białymi żaglami. Nad pejzażem góruje rozjaśniające się ku horyzontowi, jasnoniebieskie niebo z delikatnymi chmurkami. Kompozycja obrazu jest statyczna, kolorystyka harmonijna, utrzymana w zielono‑niebiesko‑beżowej tonacji z czerwonym akcentem, strojów postaci postaci, w centrum.
Claude Lorrain [czytaj: klod lorę] "Jakub z Labanem i jego córkami", 1676 r.
Źródło: online-skills, domena publiczna.
Poniżej znajdują się ilustracje dwóch obrazów wykonanych w tym samym czasie i na tym samym podłożu (na drewnie), przy czym jeden został namalowany temperą, a drugi farbą olejną. Zapoznaj się z nimi, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne. Weź pod uwagę, że obraz olejny ma fakturę błyszczącą - spowodowaną obecnością oleju. Natomiast obraz namalowany temperą ma fakturę matową - tutaj spoiwem nie jest olej, który jest błyszczący, ale np.: żółtko jaja kurzego.
RGSPVJCAOQZF8
W centrum obrazu znajduje się Maryja, trzymająca nagiego małego Jezusa. Ubrana jest w czerwoną suknię i granatowy płaszcz z chustą. Po obu stronach scenie towarzyszą inne postacie. Mężczyzna po lewej stoi z otwartą księgą i czyta tekst. Spogląda na niego stojąca obok kobieta. Po prawej stronie Marii stoją trzy postacie: stary mężczyzna i dwie kobiety. Na brzegu płótna jest św. Katarzyna ze swoim atrybutem, kołem. Poniżej Jezusa stoi mały św. Jan Chrzciciel. Jezus dotyka ręką jego głowy. Obraz jest namalowany temperami, dlatego wszystkie kolory są przygaszone, matowe i pozbawione intensywności.
Andrea Mantegna, „Dziewica z Dzieciątkiem i Świętymi”
Źródło: online-skills, domena publiczna.
RQ2428PQ8SLGU
Ilustracja przedstawia obraz Giovanniego Belliniego „Madonna z Dzieciątkiem, św. Pawłem i św. Grzegorzem”. Pośrodku stoi Maryja w czerwonej sukni, białej chuście i niebieskim płaszczu z nagim Jezusem, stojącym na fragmencie jej szat. Po jej prawej stronie znajduje się św. Paweł, trzymający rękojeść miecza. Po drugiej stronie, w zbroi stoi św. Grzegorz. W dłoni trzyma drzewiec czerwonej chorągwi, która jest tłem postaci. Obraz jest namalowany farbami olejnymi: wszystkie kolory są intensywne i wyraziste, faktura błyszcząca i połyskliwa.
Giovanni Bellini, „Madonna z Dzieciątkiem, św. Pawłem i św. Grzegorzem”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFEU98F3X8MCK
Ćwiczenie 5
Dopasuj nazwy technik do obrazów.
Dopasuj nazwy technik do obrazów.
Źródło: online skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
RKJQO1ARPZX2Z
Jak sądzisz, do namalowania wnętrza sklepu z diamentami bardziej pasowałyby farby temperowe czy olejne? Odpowiedź wpisz w polu poniżej i krótko uzasadnij.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Pomyśl, jaką fakturę mają diamenty: matową czy błyszczącą. Następnie skojarz z odpowiednim rodzajem farb umożliwiającym uzyskanie takiej faktury.
Uważam, że wnętrze sklepu z diamentami najlepiej byłoby namalować farbami olejnymi, ponieważ umożliwiają oddanie faktury błyszczącej, charakterystycznej dla diamentów.
Ludzie od dawna podziwiali malarstwo za wierny obraz rzeczywistości. Ceniono i zachwycano się obrazami, na których wszystko wyglądało jak prawdziwe. Dlatego też artyści dążyli do wiernego oddania struktury materiałów i przedmiotów: blasków metalowej zbroi, gładkiego jedwabiu, miękkości chmur, szorstkości skał, połyskliwej biżuterii czy delikatnej skóry człowieka.
R1eAlEeuhs1Yk
Ilustracja interaktywna przedstawia martwą naturę. Na drewnianym blacie stołu ustawione są naczynia i produkty spożywcze. Na samym brzegu, od lewej leżą dwa precle, srebrny, nóż ze zdobioną rączką i talerz z migdałami, rodzynkami i suszonymi figami. Kilka migdałów leży na blacie, po lewej stronie talerza. Centrum martwej natury zajmują duże bloki przekrojonych niedbale serów żółtych. Na serach leży mały talerzyk z popękaną bułką. Dalej, po prawej stronie stoi gliniany , brązowy dzban z wiekiem i szklany, ozdobny kielich napełniony do połowy białym winem, z przykrywką. Za kielichem leży bułka. Ciemne tło martwej natury powoduje, że jasne przedmioty zostają uwypuklone, a ciemniejsze wtapiają się w nie. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: powierzchnia chropowata,
Punkt 2: powierzchnia chropowata,
Punkt 3: powierzchnia gładka z wyżłobieniami,
Punkt 4: powierzchnia gładka.
Ilustracja interaktywna przedstawia martwą naturę. Na drewnianym blacie stołu ustawione są naczynia i produkty spożywcze. Na samym brzegu, od lewej leżą dwa precle, srebrny, nóż ze zdobioną rączką i talerz z migdałami, rodzynkami i suszonymi figami. Kilka migdałów leży na blacie, po lewej stronie talerza. Centrum martwej natury zajmują duże bloki przekrojonych niedbale serów żółtych. Na serach leży mały talerzyk z popękaną bułką. Dalej, po prawej stronie stoi gliniany , brązowy dzban z wiekiem i szklany, ozdobny kielich napełniony do połowy białym winem, z przykrywką. Za kielichem leży bułka. Ciemne tło martwej natury powoduje, że jasne przedmioty zostają uwypuklone, a ciemniejsze wtapiają się w nie. Na ilustracji umieszczone są interaktywne punkty z informacjami:
Punkt 1: powierzchnia chropowata,
Punkt 2: powierzchnia chropowata,
Punkt 3: powierzchnia gładka z wyżłobieniami,
Punkt 4: powierzchnia gładka.
Clara Peeters [czytaj: klara piters] „Martwa natura z serami, migdałami i preclami”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
trompe l'oeil
rodzaj iluzjonistycznego ujęcia przedstawianego motywu, wywołujący u widza wrażenie, że ma przed sobą rzeczywiste, trójwymiarowe przedmioty; typ obrazu, który naśladuje deskę z przypiętymi do niej drobiazgami codziennego użytku, przedmiotami zbieractwa (sztuki lub przyrody) itp.;
odzaju dzieła malarskie określane są jako trompe l'oeiltrompe l'oeiltrompe l'oeilczytaj: [trąp lej]trompe l'oeilczytaj: [trąp lej]
R1PZNCLT2945E
Ilustracja interaktywna ukazuje ciemną deskę z trzema skórzanymi, czerwonymi paskami, za którymi zatknięte są różne przedmioty: gazety, zapieczętowane listy, broszury, grzebień, pióro zostały wsunięte pod czerwone skórzane pasy. Wszystkie przedmioty wykonane są z niezwykłą precyzją. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po kliknięciu na literę i oraz odwróceniu obrazu zostaje wyświetlona informacja: Trompe l’oeil [czytaj: trąp lej] tłumaczone jest jako "zmylenie oka". W sztuce to rodzaj malarstwa iluzjonistycznego, tworzącego złudzenie, że na dwuwymiarowej powierzchni mamy do czynienia z trójwymiarową przestrzenią. Terminem tym określa się również typ obrazu, który naśladuje deskę z przypiętymi do niej drobiazgami codziennego użytku, czy zbieranymi przedmiotami.
Ilustracja interaktywna ukazuje ciemną deskę z trzema skórzanymi, czerwonymi paskami, za którymi zatknięte są różne przedmioty: gazety, zapieczętowane listy, broszury, grzebień, pióro zostały wsunięte pod czerwone skórzane pasy. Wszystkie przedmioty wykonane są z niezwykłą precyzją. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą „i”. Po kliknięciu na literę i oraz odwróceniu obrazu zostaje wyświetlona informacja: Trompe l’oeil [czytaj: trąp lej] tłumaczone jest jako "zmylenie oka". W sztuce to rodzaj malarstwa iluzjonistycznego, tworzącego złudzenie, że na dwuwymiarowej powierzchni mamy do czynienia z trójwymiarową przestrzenią. Terminem tym określa się również typ obrazu, który naśladuje deskę z przypiętymi do niej drobiazgami codziennego użytku, czy zbieranymi przedmiotami.
Evert Collie [czytaj: ewert koli] „Martwa natura”, ok. 1696, olej na płótnie, Indianapolis Museum of Art, Indianapolis, Stany Zjednoczone
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1CCAMVVDC7BD
Ilustracja ukazuje zamocowane na trzech sklejonych z sobą deskach różne przedmioty. Na górze, po brzegach zawieszone są dwa pistolety, a pomiędzy nimi - pasek ze skóry, nóż i nożyczki. Na dole, za przypiętą czerwoną tasiemką z lakowymi pieczęciami, zatknięte są kartki - ryciny, listy, kalendarz, plan twierdzy, szkic sceny walki. Wszystkie przedmioty wykonane są z niezwykłą precyzją.
Carl Hofverberg [czytaj: karl howerberg] "Trompe l’oeil' [czytaj: trąp lej]
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Niekiedy doskonałe pod względem odwzorowania rzeczywistości martwe natury, były pretekstem do ukrycia autoportretu artysty, jak ta poniżej.
R26XPFXMJD3SG
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Abrahama van Beyerena [czytaj: abrahama wan bejrena] „Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku”. Ukazuje bogato zastawiony stół nakryty ciemnym obrusem. Znajdują się na nim: cynowe naczynie z mięsem na plecionym koszyku ze słomy, obrana cytryna, chleb, winogrona, zegarek, porcelanowa miska zawierająca brzoskwinie i dynię, cynowy dzban, kieliszki z białym winem oraz cynowe naczynia. W odbiciu srebrnego dzbana widoczna jest postać malarza, stojącego przy sztalugach. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą "i". Po odwróceniu obrazu zostaje wyświetlony fragment obrazu ze srebrnym dzbankiem, w którym odbija się artysta stojący przy sztalugach w momencie malowania dzieła oraz informacja: Detal z obrazu Abrahama van Beyerena [czytaj: abrahama wan bejrena] " Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku".
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Abrahama van Beyerena [czytaj: abrahama wan bejrena] „Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku”. Ukazuje bogato zastawiony stół nakryty ciemnym obrusem. Znajdują się na nim: cynowe naczynie z mięsem na plecionym koszyku ze słomy, obrana cytryna, chleb, winogrona, zegarek, porcelanowa miska zawierająca brzoskwinie i dynię, cynowy dzban, kieliszki z białym winem oraz cynowe naczynia. W odbiciu srebrnego dzbana widoczna jest postać malarza, stojącego przy sztalugach. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat w literą "i". Po odwróceniu obrazu zostaje wyświetlony fragment obrazu ze srebrnym dzbankiem, w którym odbija się artysta stojący przy sztalugach w momencie malowania dzieła oraz informacja: Detal z obrazu Abrahama van Beyerena [czytaj: abrahama wan bejrena] " Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku".
Abraham van Beyeren [czytaj: abraham wan bejren] „Biesiada. Martwa natura z autoportretem malarza w srebrnym dzbanku”, ok. 1655‑1665, Mauritshuis, Haga, Holandia
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
RD6p7ZMKWEtMv
Obraz Giuseppe Arcimboldo [czytaj: dżiuzepe arczimboldo] pt. "Ziemia" przedstawia piramidę przytulonych do siebie zwierząt, wyłaniającą się z ciemności. W rzeczywistym życiu przedstawione zwierzęta walczyłyby ze sobą, byłyby wrogami. Podstawą piramidy są lew z otwartym pyskiem i baran, wyżej są bawoły, antylopy, słoń, pumy, wilki, jelenie, małpy i inne. Wszystkie zwierzęta trwają obok siebie w jakiejś harmonii, która przywołuje harmonię życia na Ziemi. Z wielką starannością malowane są wszystkie szczegóły wyglądu zwierząt, sierść, grzywy, futra i poroża.
Giuseppe Arcimboldo [czytaj: dżiuzepe arczimboldo], „Ziemia", 1566 r.
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 4.0.
Mistrz martwych natur – Jean ChardinJean ChardinJean Chardin imitował delikatną skórkę brzoskwiń i śliwek. Fakturę materiałów, futer doskonale przedstawiali Lucas CranachLucas CranachLucas Cranach Starszy i Hans HolbeinHans HolbeinHans Holbein Młodszy. Zapoznaj się z ich obrazami.
Jean Chardin
czytaj: żą szardę
Lucas Cranach
czytaj: lukas kranach
Hans Holbein
czytaj: hans holbajn
R1J13BRATDA7U
Ilustracja przedstawia parę książęcą Henryka Pobożnego po lewej i Katarzynę Meklemburską po prawej stronie. Oboje pozują z psami. Mężczyzna jest ubrany w kolorowy, paradny strój strój. Nosi czerwony kaftan i spodnie, przetykane złotymi ozdobami w kształcie łezki. Ułożone są one poziomo, oddzielone złotymi lamówkami. Na ramiona ma zarzucony zielony płaszcz z identycznymi, złotymi zdobieniami. Spodnie sięgają za kolano, związane zielonymi podwiązkami. Za nim znajduje się duży pies. Prawą dłonią trzyma rękojeść przypiętego do pasa sztyletu. Kobieta pozuje w złotej sukni w czerwone pasy. Na tych pasach znajdują się złote ornamenty. Na palcach ma wielkie, złote pierścienie, na szyi ciężki naszyjnik z kamieniami szlachetnymi. Na głowie nosi ozdobny kapelusz z samych piór, zachodzący bokiem na prawe ucho. Przy nogach siedzi mały, kudłaty, biały piesek. Tło obydwu dzieł jest ciemne. Na uwagę zasługuje oddanie faktury sierści psów oraz piór na głowie damy.
Lucas Cranach [czytaj: lukas kranach] „Henryk Pobożny i Katarzyna Meklemburska”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R19u7ToBwf5Wx
Obraz przedstawia portret mężczyzny. Ma brązowe włosy zakrywające uszy, na głowie czarny, płaski beret. Jest ubrany w biało‑czerwoną aksamitną koszulę i czarną kamizelkę. W prawej ręce trzyma list, a lewą dotyka pieczęci. Na palcu wskazującym prawej dłoni ma sygnet. Twarz wyraża skupienie. Patrzy w lewo w stronę widza. Jest przedstawiony do pasa, zwrócony do widza. Mężczyzna siedzi przy stoliku nakrytym czerwonym, wzorzystym obrusem. Na stoliku leżą różne przedmioty. Po lewej stronie stoi szklany wazon z trzema różowymi goździkami i ziołami. Naprzeciwko znajdują się złota busola i log (przyrząd do mierzenia szybkości statku). W pobliżu leży igła stalowa, złoty sygnet, naprzeciwko którego stoi srebrny pojemnik z monetami i przyrządami do pisania. Obok lewej ręki leży skórzana teczka z brązowymi zapięciami. Tło stanowi ściana obita zielonymi deskami. Do ściany przybito półki, na nich leżą różne przedmioty, wiszą łańcuszki, zapisane kartki, niewielka waga. Na wysokości twarzy mężczyzny, z prawej strony wisi na łańcuszku złota kula z brązowymi ornamentami. Na górnej półce z lewej strony leży księga, obok żółte okrągłe pudełko. Nad głową mężczyzny przybito dwoma pineskami białą kartkę zapisaną czarnym atramentem. Po prawej stronie mężczyzny znajdują się półki, na górnej leży żółte pudełko, poniżej zawieszono zagięte kartki, zapisane czarnym atramentem.
Hans Holbein [czytaj: hans holbajn] "Portret Georga Giszego", 1532 r., Gemäldegalerie , Berlin
niewielka część, element większej całości; szczegół, drobiazg
faktura
faktura
charakterystyczny sposób ukształtowania powierzchni przedmiotu (w plastyce – powierzchni dzieła)
impast
impast
z wł. impasto – ugniatam; technika malarska (stosowana głównie w malarstwie olejnym lub akrylowym), polegająca na nakładaniu wypukłej, grubej warstwy farby
krakelury
krakelury
nieregularna siatka spękań farby na powierzchni malowidła;
laserunek
laserunek
cienka warstwa przezroczystej farby położona na powierzchni obrazu
matowy
matowy
niemający połysku
porowaty
porowaty
z gąbczastą strukturą; mający szorstką powierzchnię z małymi otworkami
szpachelka malarska
szpachelka malarska
rodzaj łopatki używanej przez artystów do rozcierania farb na palecie i nakładania ich na płótno; zazwyczaj z metalu, tworzywa sztucznego;
techniki klejowe
techniki klejowe
techniki malarskie polegające na posługiwaniu się farbami kryjącymi powstałymi z połączenia farby w proszku z klejem (klajstrem lub mączką kasztanową); do malowania farbami klejowymi stosowane są pędzle szczecinowe
trompe l´oeil [czytaj: trąp lej]
trompe l´oeil [czytaj: trąp lej]
rodzaj iluzjonistycznego ujęcia przedstawianego motywu, wywołujący u widza wrażenie, że ma przed sobą rzeczywiste, trójwymiarowe przedmioty; typ obrazu, który naśladuje deskę z przypiętymi do niej drobiazgami codziennego użytku, przedmiotami zbieractwa (sztuki lub przyrody) itp.;
werniksowanie
werniksowanie
werniks jest mieszaniną szybkoschnącego pokostu i oleju lub roztworów żywiczych; werniksowanie polega na wprowadzaniu do obrazów powłoki chroniącej przed wpływami atmosferycznymi i uszkodzeniami;
materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryty zaprawą malarską, na którym powstaje malowidło
gwasz
gwasz
kryjąca farba wodna z dodatkiem bieli ołowiowej lub kredy, w której spoiwem jest guma arabska lub białko; także technika malarska posługująca się farbami gwaszowymi oraz obraz wykonany taką techniką
tempera
tempera
rodzaj kryjącej farby, do wyrobu której oprócz barwników używa się jako spoiwa jaj kurzych w połączeniu z sokiem, piwem czy kwasem chlebowym lub gumy arabskiej i kazeiny, rozpuszczonych w oczyszczonym oleju i żywicy drzew iglastych; także technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami temperowymi oraz obraz namalowany tą techniką