Faktura w obrazie - techniki i przykłady dzieł malarskich
Podsumowanie: faktura, plama barwna
Plama barwna
RfoHwbPf9ZE36
Zdjęcie przedstawia powstawanie obrazu. Na ujęciu z bliska pędzel dotyka powierzchni płótna pozostawiając nieregularne plamy barwne. Jedne z nich są ciepłe, inne zimne. Na plamy wchodzą z boku zygzakowate linie rysowane cienkim konturem.
Plamy barwne
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1Iqj7qT2By6L
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Sprawdź swoją wiedzę. Zastanów się, które pojęcia, spośród podanych poniżej, znasz, a które są Ci nieznane. Dopasuj je do odpowiednich miejsc. Uwaga! Podczas pracy z materiałem zwróć szczególną uwagę na te pojęcia/terminy, które znalazły się w rubryce NIE WIEM.
Ilustracja przedstawia fotografię z wykadrowaną częścią twarzy z prawym okiem. Prawie cały kadr jest pokryty farbami w intensywnych kolorach, które ściekają po policzku.
Kolory tęczy na twarzy
Źródło: Adobe Spark [czytaj: adobi spaark], licencja: CC BY 3.0.
pigment
substancja barwiąca używana do wyrobu farb;
Głównym środkiem wyrazu artystycznego w malarstwie jest plama barwnaplama barwna.
Artyści stosują plamę barwnąplama barwnaplamę barwną w różny sposób, w zależności od materiałów i narzędzi, którymi się posługują. Mogą to być pędzle, szpachle, spraysprayspray oraz inne sposoby, takie jak np.: odciskanie farby za pomocą stempla, gąbki lub tkaniny, rozpryskiwanie, rozlewanie, czy malowanie dłońmi.
Plama barwnaplama barwnaPlama barwna jest śladem o zróżnicowanym kształcie, wielkości i barwie. Powstaje w wyniku naniesienia pigmentupigmentpigmentu za pomocą wybranego narzędzia malarskiego.
Zapoznaj się z przykładami plam barwnych uzyskanymi różnymi narzędziami.
Slajd 1 z 6
RJGF1ZSTB4DQ5
Ilustracja ukazuje fotografię plam barwnych, naniesionych pędzlem. Charakteryzują się intensywnością i dominacją barw ciepłych.
Ilustracja jest zdjęciem przedstawiającym niebieską deskę, częściowo zamalowaną pędzlem na biało. Po lewej stronie znajduje się zamoczony w farbie szeroki pędzel.
Warstwy farby nakładane pędzlem, Dominika Łowkajtis
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1HXZLQ6NVQ69
Ilustracja przedstawia fotografię zamalowanej sprayami ściany. Znajdują się na niej różnobarwne napisy oraz motywy graficzne.
Farba rozpryskiwana sprayem, Dominika Łowkajtis
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1CVB5OJMH135
Ilustracja jest fotografią, ściekającej po białym tle niebieskiej farby. U góry powstała niebieska plama, a z niej ściekają strugi, których krople są czarne.
Ściekająca farba, Dominika Łowkajtis
Źródło: online-skills, Ściekająca farba, licencja: CC BY 3.0.
R1634E6S5B5BX
Ilustracja przedstawia akwarelę, ukazującą fragment kwiatu. Żółta roślina została przedstawiona na różowym tle.
Farba akwarelowa nakładana miękkim pędzlem, Dominika Łowkajtis
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RVOHJKNF7HAA4
Ilustracja jest fotografią żółtej plamy barwnej, nakładanej szpachlą malarską. Gruba warstwa farby jest nakładana w różnych kierunkach.
Farba nakładana szpachelką malarską, Dominika Łowkajtis
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rodzaje plam barwnychplama barwnaplam barwnych zależą nie tylko od wykorzystanych materiałów i narzędzi plastycznych, ale także od sposobu ich zastosowania przez artystę.
R134PHZ1O2XRH
Ilustracja interaktywna przedstawia cztery rodzaje plam barwnych w odcieniu ciemnego, brudnego różu. Każda z nich została opatrzona interaktywnym punktem z informacjami:
Punkt 1: Plama o miękkich brzegach.
Punkt 2: Plama o ostrych brzegach.
Punkt 3: Plama o zróżnicowanej powierzchni i krawędziach.
Punkt 4: Plama lawowana, rozpływająca się.
Ilustracja interaktywna przedstawia cztery rodzaje plam barwnych w odcieniu ciemnego, brudnego różu. Każda z nich została opatrzona interaktywnym punktem z informacjami:
Punkt 1: Plama o miękkich brzegach.
Punkt 2: Plama o ostrych brzegach.
Punkt 3: Plama o zróżnicowanej powierzchni i krawędziach.
Punkt 4: Plama lawowana, rozpływająca się.
Rodzaje plam barwnych
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
spray
czytaj: sprej
Polecenie 2
RS5GXZMEM8XO9
Przyjrzyj się plamie po kawie na obrusie i za pomocą wybranych narzędzi uzupełnij ilustrację tak, by powstał wiosenny kwiat. 1. Pobierz ilustrację. 2. Jak pobrać ilustrację? Jeśli wiesz - przejdź do punktu 3. W tym celu kliknij na ilustracji prawym przyciskiem myszy, z menu rozwijanego wybierz opcję „Zapisz obraz jako...”, a następnie zapisz na dysku komputera. 3. Do wykonania polecenia skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisaną wcześniej ilustrację (opcja Plik->Otwórz, wskazanie ilustracji zapisanej na dysku komputera). 4. Po otwarciu pliku z ilustracją: - zastanów się z jakimi barwami kojarzy Ci się wiosna; - wybierz kolory z palety do zilustrowania swojego wyobrażenia; - wypróbuj różne narzędzia, aby sprawdzić, jak bardzo różnorodne plamy barwne możesz uzyska; - nadaj tytuł swojej pracy i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RR8QZNQG31GPU
Zdjęcie ukazuje ślad po rozlanej kawie, powstałej w wyniku odciśnięcia spodu filiżanki. Jest okręgiem o nierównej grubości z plamą w górnej części.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RGni5FAVk1jHI
Aplikacja minipaint
Aplikacja minipaint
Źródło: ViliusL, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RT4SB2OED1HLQ
Jaka jest Twoja ulubiona pora roku? Wyobraź sobie, że Twoim zadaniem jest przedstawić Twoją ulubioną porę roku za pomocą trzech wybranych środków malarskich. Wybierz spośród: rodzajów faktury, np.: chropowata, gładka, błyszcząca; rodzajów kompozycji; np.: dynamiczna, statyczna, symetryczna, otwarta, zamknięta; rodzajów elementów; np.: koła, kwadraty, płynne linie, kanciaste linie, kwiaty, drzewa, skały, morze, rzeka. Uzasadnij swój wybór.
O plamie barwnejplama barwnaplamie barwnej najlepiej mówić na przykładach dzieł malarstwa. Trzeba być uważnym i dociekliwym zarazem, warto oglądać malarstwo z bliska, najlepiej w oryginale. Zapoznaj się z poniższymi reprodukcjami.
W pracy francuskiego malarza Paula SérusieraPaula SérusieraPaula Sérusiera pt. „Talizman” plama barwnaplama barwnaplama barwna jest nieregularna, płaska, z wyraźnie zaznaczonymi granicami, położona za pomocą pędzla, co widać po malowanych formach.
Paula Sérusiera
czytaj: pola serusje
RF6cRswcH11HX
Zdjęcie przedstawia pejzaż w parku. Obraz sprawia wrażenie szkicu. Jesienne drzewa nad brzegiem stawu odbijają się w wodzie. Brzeg przecina powierzchnię obrazu pod ukosem. Korony drzew i ich odbicia w wodzie namalowane są szerokimi plamami, tylko pnie drzew i linię brzegu artysta maznął kilkoma dobrze odznaczającymi się pociągnięciami pędzla.
Louis Paul Hernri Sérusier [czytaj: lui pol ąri serusje], "Talizman", 1888 r., Musée d'Orsay [czytaj: mjuze dorse], Paryż, Francja
Źródło: wikiart.com, licencja: CC BY 3.0.
Obraz poniżej należy do abstrakcjabstrakcjaabstrakcji tzw. gorącej, wypływającej z gestu, to znaczy, że obraz powstał przez rozlewanie kolorowych farb w wielu kierunkach, nakładających się na siebie w nieregularnych kształtach. Jest to działanie intuicyjne, wrażeniowe, bardzo emocjonalne, słowo pochodzi z języka angielskiego action paintingaction paintingaction painting - malarstwo gestu).
action painting
czytaj: akszyn pejting
ROqQDAG4cY7T2
Reprodukcja przedstawia obraz należący do abstrakcji tzw. gorącej. Powstał przez rozlewanie i bryzganie farbą w wielu kolorach, nakładających się na siebie w nieregularnych kształtach. Występują tu długie rozlane, nieregularne plamy, kleksy, małe i duże krople, które łączą się ze sobą. Obraz jest zróżnicowany temperaturowo, od barw zimnych, poprzez ciepłe po gorące.
Jackson Pollock [czytaj: dżekson polok], "Galaxy [czytaj: galaksi]", Joslyn Art Muzeum [czytaj: dżoslyn ar mjuze], Filadelfia, USA
Źródło: flickr [czytaj: flike], licencja: CC BY 3.0.
R17VSDCAN94DA1
Dla odmiany obraz z nurtu abstrakcji geometrycznej. Jego autorem jest współtwórca tego nurtu w Polsce - Henryk Stażewski. Obraz składa się z 2 znaków przypominających części liter. Wypełniają one cały obraz. Ich barwy są czyste, jasne, o równych, ostrych krawędziach, jakby wyciętych z papieru. Artysta użył tylko 3 temperatury barw, kształty znaków są jasne, pozostałe płaszczyzny są tłem w zimnych barwach.
Henryk Stażewski, "Bez tytułu", 1920 r., Centro Cultural de Belem [czytaj: centro kultural de belem], Lizbona, Portugalia
Dla odmiany następny obraz jest z nurtu abstrakcjiabstrakcjaabstrakcji geometrycznej. Jego autorem jest współtwórca tego nurtu w Polsce - Henryk Stażewski. Obraz składa się z dwóch znaków przypominających części liter oraz kilku płaszczyzn za nimi. Ich barwy są czyste, o równych, ostrych krawędziach, jakby wyciętych z papieru. Malarz ograniczył kolorystykę do ciemnego brązu i zieleni w tle oraz ciepłej bieli głównego elementu.
Tutaj plama barwnaplama barwnaplama barwna jest jednolita, zdyscyplinowana wyraźnymi granicami między poszczególnymi kolorami.
plama barwna
to ślad na podłożu powstały w wyniku naniesienia farby za pomocą wybranego narzędzia malarskiego; plamy barwne można uzyskać poprzez nałożenie farby pędzlem, szpachlą, wałkiem, odciskanie farby za pomocą stempla, tkaniny, rozpryskiwanie sprayem, a także rozlewanie
walor
różny stopień natężenia barwy i cienia
RJU4BSVDO1KHG1
Obraz to dzieło Stanisława Wyspiańskiego pochodzące z roku 1895. Namalowano je z użyciem pasteli. Portret przedstawia dziecko z przechyloną głową w niebieskim kapeluszu, opartą na ręce położonej na ramieniu. Dziewczynka spogląda w bok i sprawia wrażenie zamyślonej lub rozmarzonej.
Stanisław Wyspiański, „Dziewczyna w niebieskim kapeluszu", 1895 r., Muzeum Narodowe, Kraków
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Inny rodzaj plamy barwnejplama barwnaplamy barwnej w obrazie - to plama obwiedziona konturem. Taką plamą i kreską posługiwał się - na przykład - Stanisław Wyspiański.
W jednym z pastelowych portretów pt.: „Dziewczyna w niebieskim kapeluszu” plama barwna jest jednorodna, płaska i podporządkowana konturowi. Jednak na twarzy i ręce tworzy walorowewalorwalorowe niuanse, które podkreślają delikatność dziewczynki.
Wiele jest obrazów i ciągle powstają nowe - moglibyśmy w każdym z nich dostrzec zupełnie inny sposób malowania. Te cechy wskazują na styl malarza - po nich możemy rozpoznać, czyje to dzieło.
R1RJP8LEXA5GL
Ćwiczenie 1
Wymień rodzaje plam barwnych.
Wymień rodzaje plam barwnych.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R1L7KC33TNQLK
Czy rodzaj plamy barwnej zależy od rodzaju farb i pędzli? Odpowiedź wpisz w polu poniżej i krótko uzasadnij.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Podpowiedź znajdziesz w treści materiału i opisach ilustracji.
Tak. W zależności od rodzaju farb i pędzla, plama barwna będzie różniła się gęstością, krawędziami, wielkością.
R1XJRVRKGR8TA
Obraz przedstawia pejzaż namalowany farbami akwarelowymi. Niebo rozjaśnione jest pośrodku słońcem i odbija się w wodzie, która przechodzi w nieokreślony ląd z rozsypanymi, ciemnymi drobinkami. Trudno znaleźć granice wody, ziemi i nieba. Słońce jest tylko niewielką okrągłą plamką, natomiast ląd i odbicia w wodzie to duże, nieregularne plamy mocno rozwodnionej farby zachodzące na siebie.
Lech Wolski, „Pejzaż”, 1991, akwarela
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1QDBHQCK2MAH
Czym charakteryzuje się technika akwareli?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
R1KH9SMU6JA4T
Wybierz właściwą odpowiedź jako uzupełnienie zdania: W technice akwareli plama barwna jest:
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że technika akwareli polega na malowaniu na wilgotnym papierze rozwodnioną farbą.
miękka, rozmyta
R1OZ5SROSEXT7
Ćwiczenie 3
W jaki sposób narzędzie malarskie wpływa na kształt i wielkość plamy barwnej?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Twórz tradycyjnie!
R1P7S2M54FTFB
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: wikipedia.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RODEFX7F9HSLC
Za pomocą jak największej ilości różnorodnych plam barwnych stwórz pracę pt.: „Na łące pełnej kwiatów” lub: „W podmorskich głębinach” Potrzebne Ci będą: - kartka A3 - najlepiej z bloku technicznego, - farby plakatowe lub akrylowe, - pędzle, - pojemnik na wodę, - paleta malarska - to może np.: być folia aluminiowa, talerzyk plastikowy.
Posługując się poznanymi nazwami plam (np.: plama ostra, miękka, obwiedziona konturem) zastanów się, jaki rodzaj plamy jest w Twojej pracy? Wpisz określenia Twoich plam barwnych w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RG2BTXBP5LHT5
Jak sądzisz, czy stosując jednolitą plamę barwną czy zróżnicowaną plamę barwną artysta malując rozległy pejzaż morski może zasugerować bardziej odległą przestrzeń? Wpisz odpowiedź w pole poniżej i uzasadnij swój pogląd.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RKGSVHX28ER3U
Rozpoznajesz już różne rodzaje plam i wiesz, za pomocą jakich narzędzi je stworzyć. Zostań projektantką/projektantem i zastanów się, jak ozdobisz koszulkę lub torbę?
W tym celu: 1. Pobierz ilustrację - jeżeli wiesz, jak to zrobić, przejdź do punktu 2. Kliknij na ilustracji prawym przyciskiem myszy, z menu rozwijanego wybierz opcję „Zapisz obraz jako...”, a następnie zapisz na dysku komputera. 2. Do wykonania polecenia skorzystaj z aplikacji miniPaint, dostępnej poniżej i otwórz zapisaną wcześniej ilustrację (opcja Plik->Otwórz, wskazanie ilustracji zapisanej na dysku komputera). 3. Przygotuj wzór na koszulce lub torbie. 4. Zatytułuj swój projekt i wpisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
REG1QPNXHNEBN
Zdjęcie przedstawia kontur torby na zakupy. Ma ona trapezowy kształt. W górnej części znajdują się dwa otwory, przez które przełożone są rączki.
Szablon torby, Dominika Łowkajtis
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RQRHBNEKFD3TG
Zdjęcie przedstawia kontur koszulki z krótkim rękawem.
Szablon koszulki, Dominika Łowkajtis
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RGni5FAVk1jHI
Aplikacja minipaint
Aplikacja minipaint
Źródło: ViliusL, licencja: CC BY 3.0.
R1K34B1UMLGD8
Zaplanuj wykonanie nadruku na koszulce lub torbie bawełnianej. Opisz krótko swój projekt uwzględniając rodzaj plamy barwnej
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
akcent barwny
element wyróżniający się kolorem, często kontrastowym do całości;
W kompozycji barwnej ważną rolę może odegrać akcent kolorystycznyakcent kolorystycznyakcent kolorystyczny, który też jest plamą o zdecydowanie wyróżniającej się barwie względem tonacji obrazu. Główną jego funkcją jest zwrócenie uwagi na wybrany element, podkreślenie jego znaczenia. Na ilustracji poniżej aakcent barwnyakcentem barwnymakcent barwnykcentem barwnym jest najjaśniejsza plama barwna przedstawiająca słońce.
R1LLOXOUP6CJ2
Obraz przedstawia pejzaż z drogą biegnącą do horyzontu, nad którym wisi słońce, najjaśniejszy punkt na obrazie. Od słońca idą w górę promienie, od których rozjaśnia się całe niebo, w dół jasna, ostra smuga przecina drogę. Po dwóch stronach drogi stoją pojedyncze drzewa, a w rogu nieregularna plama zimnego koloru przypominająca zarośla.
Wojciech Weiss, „Promienny zachód słońca", 1900 r.
element wyróżniający się kolorem, często kontrastowym do całości;
barwa
barwa
subiektywne wrażenie wywołane przez fale elektromagnetyczne światła;
faktura
faktura
charakterystyczny sposób ukształtowania powierzchni przedmiotu (w plastyce – powierzchni dzieła);
pigment
pigment
substancja barwiąca używana do wyrobu farb;
plama barwna
plama barwna
to ślad na podłożu powstały w wyniku naniesienia farby za pomocą wybranego narzędzia malarskiego; plamy barwne można uzyskać poprzez nałożenie farby pędzlem, szpachlą, wałkiem, odciskanie farby za pomocą stempla, tkaniny, rozpryskiwanie sprayem, a także rozlewanie;
podobrazie
podobrazie
materiał, np. płótno, papier, drewno, pokryty zaprawą malarską, na którym powstaje malowidło;
dzieło sztuki oderwane od obrazowania rzeczywistości, stanowiące zazwyczaj kompozycję linii, plam, brył i płaszczyzn, zaliczane do sztuki nieprzedstawiającej świat rozpoznawalnych przedmiotów