Ilustracja przedstawia obraz Alfreda Sisleya „Zachodzące słońce w Moret”. Ukazuje panoramę miasteczka z wieżą kościoła oraz wystającymi topolami, rosnącymi w rzędzie. Korony topól i wieża kościoła odbijają się w tafli wody. Pomiędzy drzewami ukryte jest zachodzące słońce, którego blask rozpościera się na całym niebie. Obraz utrzymany jest w pastelowych tonacjach fioletu, na niebie rozjaśnionego delikatnymi muśnięciami żółtego blasku słońca. Korony drzew i dachy budynków wyróżniają się z powodu zastosowania ciemniejszych barw. Nad brzegiem wody malarz zaakcentował obecność zieleni.
Alfred Sisely [czytaj: sisle], „Zachodzące słońce w Moret [czytaj: mo‑re]”, 1877 r.
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę powietrzną. Ukazuje widok gór, których pasma w miarę oddalania zmieniają kolorystykę i stają się mniej widoczne. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po jej odwróceniu przedstawiona jest ta sama fotografia z naniesionymi opisami: Na pierwszym planie - blisko - wyraźnie, dalej - lekko zamglone, jeszcze dalej - bardziej zamglone i najdalej - mocno zamglone.
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę powietrzną. Ukazuje widok gór, których pasma w miarę oddalania zmieniają kolorystykę i stają się mniej widoczne. Na ilustracji znajduje się niebieski kwadrat z literą „i”. Po jej odwróceniu przedstawiona jest ta sama fotografia z naniesionymi opisami: Na pierwszym planie - blisko - wyraźnie, dalej - lekko zamglone, jeszcze dalej - bardziej zamglone i najdalej - mocno zamglone.
Na pierwszym planie obrazu stoi mężczyzna w w szarym płaszczu i czerwonym krawacie, na głowie ma czarny melonik. Twarz mężczyzny zasłania zielone jabłko z gałązką i zielonymi liśćmi. Mężczyzna stoi wyprostowany, za nim kamienny mur, za murem błękitne morze zlewające się w całość z niebem lekko zasnutym chmurami.
Rene Magritte[czytaj: ma‑grit], „Syn człowieczy”, 1964 r.,
Źródło: Rene Magritte, dostępny w internecie: https://wikioo.org/pl/paintings.php?refarticle=8XYU67&titlepainting=The%20Son%20of%20Man&artistname=Rene%20Magritte [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Perspektywa powietrznaperspektywa powietrznaPerspektywa powietrzna - jest związana z rolą powietrza w postrzeganiu.
Wraz ze zwiększeniem odległości pomiędzy obiektem a obserwującym, tony i barwy stają się jaśniejsze z domieszką szaro‑błękitnego koloru, a kształty stają się mniej wyraźne.
Intensywność barw i kontrast pomiędzy nimi maleją w miarę oddalania od widza.
Na ilustracji obok przedstawiającej obraz Magritte’a [czytaj: magri‑te] z pejzażem morskim, który w tle zlewa się z niebem – została zatarta granica pomiędzy nimi.
Kliknij w zamieszczoną poniżej ilustrację - zapoznasz się z zasadą perspektywy powietrznejperspektywa powietrznaperspektywy powietrznej.
R1F9PJ9P7BF1T1
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę powietrzną. Grafika ukazuje postacie stojące nad linią. Każda z nich różni się wyrazistością. Na ilustracji zamieszczony jest niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu nad postaciami pojawiają się komentarze. Nad postacią środkową znajduje się informacja: „ta postać jest wyrazista, dlatego wydaje się być najbliżej”. Nad osobą po lewej stronie jest komentarz „ta postać jest najmniej wyraźna, dlatego wydaje się, że stoi najdalej”. Nad wizerunkiem po prawej stronie znajduje się informacja „ta postać jest mniej wyraźna, dlatego wydaje się, że stoi dalej”.
Ilustracja interaktywna przedstawia perspektywę powietrzną. Grafika ukazuje postacie stojące nad linią. Każda z nich różni się wyrazistością. Na ilustracji zamieszczony jest niebieski kwadrat z literą „i”. Po odwróceniu nad postaciami pojawiają się komentarze. Nad postacią środkową znajduje się informacja: „ta postać jest wyrazista, dlatego wydaje się być najbliżej”. Nad osobą po lewej stronie jest komentarz „ta postać jest najmniej wyraźna, dlatego wydaje się, że stoi najdalej”. Nad wizerunkiem po prawej stronie znajduje się informacja „ta postać jest mniej wyraźna, dlatego wydaje się, że stoi dalej”.
Wybierz dzieło, w którym zastosowano perspektywę powietrzną. Zaznacz wybraną reprodukcję.
Wybierz dzieło, w którym zastosowano perspektywę powietrzną. Zaznacz wybraną reprodukcję.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na sposób przedstawienia planu najdalszego - będzie jaśniejszy, a kontury będą mniej wyraźne, rozmyte.
Ilustracja czarno‑biała.
Ćwiczenie 1
R1CU6UV7MOMS5
Opisz krótko, na czym polega perspektywa powietrzna. Swoją odpowiedź zapisz w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Przypomnij sobie: czy powietrze w swej istocie, jest całkiem przezroczyste?
Obiekty w miarę oddalania się, stają się mniej wyraźne i zatracają kontu, a ich kolor staje się szaro‑niebieski.
Perspektywa powietrzna w malarstwie
Leonardo da Vinci i sfumato
RE8PCK3RBONVU1
Ilustracja przedstawia obraz Leonardo da Vinci „Święta Anna Samotrzecia”, o kształcie pionowego prostokąta. Ukazuje św. Annę, Marię i Jezusa oraz baranka na tle skalistego, dalekiego krajobrazu. Głowy postaci są tak usytuowane, że w jednej linii tworzą przekątną obrazu. Zarówno w twarzach postaci, jak i w pejzażu Leonardo zastosował technikę sfumato, uzyskując efekt miękkości i delikatności. W tle znajduje się krajobraz górski, w miarę oddalania traci swoją ostrość.
Święta Anna Samotrzeć, około 1503, Luwr, Paryż
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Perspektywa powietrznaperspektywa powietrznaPerspektywa powietrzna została zaobserwowana i po raz pierwszy zastosowana przez Leonarda da Vinci.
Artysta zauważył, że obiekty w miarę oddalania się, stają się mniej wyraźne i zatracają kontur. Ich kolor zmienia się: zawiera barwę niebieską. Leonardo da Vinci efekt ten na płaszczyźnie obrazu uzyskiwał, stosując technikę sfumato (sfumatosfumato (zamglenie).
Artysta oprócz perspektywy linearnejperspektywa zbieżnaperspektywy linearnej i malarskiejperspektywa barwnamalarskiej, za pomocą techniki sfumatosfumatosfumato stosował perspektywę powietrznąperspektywa powietrznaperspektywę powietrzną, w której oddalające się przedmioty zatracają swój kontur i wyrazistość a ich kolorystyka błękitnieje.
Przykłady zastosowania perspektywy powietrznej w różnych okresach historycznych
perspektywa kulisowa
elementy znajdujące się bliżej zasłaniają częściowo elementy znajdujące się dalej
RfGrUrCRSiRei1
Ilustracja przedstawia obraz Petera Paula Rubensa „Upadek Ikara”. Ukazuje dwie postacie w powietrzu na tle niskiego pejzażu. Po lewej stronie znajduje się Dedal z rozpostartymi ramionami, na których założone ma skrzydła. Jego lewa noga jest podkurczona, prawa lekko ugięta. Brodaty mężczyzna spogląda na spadającego Ikara. Ciało młodzieńca jest bezwładne, fragmenty jego skrzydeł są zwiotczałe. Na twarzy rysuje się przerażenie z powodu upadku. Pejzaż w dole ukazuje skaliste wybrzeże z zabudowaniami. Po brzegu przechadza się para ludzi. Ciemne morze zapowiada tragedię. Przez chmury na niebie przedostają się promienie słońca.
Peter Paul Rubens „Upadek Ikara”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Na ilustracji obok oraz na ilustracji poniżej znajdują się dzieła malarskie o tematyce mitologicznej, zainspirowane mitemmitmitem o Dedalu i Ikarze.
Patrząc na te obrazy odnosimy wrażenie, że namalowane sceny rozgrywają się w dużej przestrzeni. To wrażenie jest wzmocnione przez zastosowanie modelunku światłocieniowegoświatłocieńmodelunku światłocieniowego oraz perspektyw:perspektywaperspektyw: kulisowejperspektywa kulisowakulisowej zbieżnejperspektywa zbieznazbieżnej powietrznejperspektywa powietrznapowietrznej
Kontury i barwy przedmiotów stają się coraz mniej wyraźne i błękitnieją, w miarę oddalenia od widza.
RM2Obz1zKmNbQ
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pietera Bruegela „Pejzaż z upadkiem Ikara”. Na pierwszym planie znajduje się mężczyzna, który zajęty jest oraniem pola. Postać znajduje się na wysokim morskim brzegu. Za nim, w dole, pasterz pasie stado owiec. Jeszcze niżej, nad brzegiem morza rybak zarzuca sieci. W głębi widać rozległą zatokę morską z płynącymi statkami. Na horyzoncie widoczne są góry oraz portowe miasto. Tytułowy Ikar jest niewidoczny dla nikogo i za chwilę utonie. Jego nogi wystają z morza, pomiędzy rybakiem, a statkiem. Nikt nie zwraca uwagi na tragedię Ikara, wszyscy są pochłonięci swoją pracą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Tytuł obrazu nawiązuje do mitu o Ikarze, opisanego w Metamorfozach Owidiusza. Artysta namalował rozległy pejzaż, na pierwszym planie na wysokim morskim brzegu chłop orze pole. Nieco niżej pasterz pasie stado owiec, nad brzegiem morza rybak zarzuca sieci. W głębi widać rozległą zatokę morską z płynącymi statkami pod żaglami. Na horyzoncie widoczne są góry, a w oddali portowe miasto. Tytułowy Ikar jest praktycznie niewidoczny, z prawej strony u dołu można dostrzec jedynie wystające z wody nogi i kilka piór unoszących się na powierzchni. Katastrofa Ikara pozostała niezauważona i w żaden sposób nie wpłynęła na zachowanie znajdujących się w pobliżu osób.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pietera Bruegela „Pejzaż z upadkiem Ikara”. Na pierwszym planie znajduje się mężczyzna, który zajęty jest oraniem pola. Postać znajduje się na wysokim morskim brzegu. Za nim, w dole, pasterz pasie stado owiec. Jeszcze niżej, nad brzegiem morza rybak zarzuca sieci. W głębi widać rozległą zatokę morską z płynącymi statkami. Na horyzoncie widoczne są góry oraz portowe miasto. Tytułowy Ikar jest niewidoczny dla nikogo i za chwilę utonie. Jego nogi wystają z morza, pomiędzy rybakiem, a statkiem. Nikt nie zwraca uwagi na tragedię Ikara, wszyscy są pochłonięci swoją pracą. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Tytuł obrazu nawiązuje do mitu o Ikarze, opisanego w Metamorfozach Owidiusza. Artysta namalował rozległy pejzaż, na pierwszym planie na wysokim morskim brzegu chłop orze pole. Nieco niżej pasterz pasie stado owiec, nad brzegiem morza rybak zarzuca sieci. W głębi widać rozległą zatokę morską z płynącymi statkami pod żaglami. Na horyzoncie widoczne są góry, a w oddali portowe miasto. Tytułowy Ikar jest praktycznie niewidoczny, z prawej strony u dołu można dostrzec jedynie wystające z wody nogi i kilka piór unoszących się na powierzchni. Katastrofa Ikara pozostała niezauważona i w żaden sposób nie wpłynęła na zachowanie znajdujących się w pobliżu osób.
Pieter Bruegel [czytaj: piter bleuhol]„Pejzaż z upadkiem Ikara”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę na obraz „Wędrowiec nad morzem mgły” Caspara Davida Friedricha [czytaj: kaspara dawida fridricha], ukazujący przestrzeń górskiego krajobrazu. Perspektywa powietrznaperspektywa powietrznaPerspektywa powietrzna pogłębia wrażenie odległego krajobrazu i przestrzeni.
RPTXKTM7K3KP9
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Wędrowiec ponad morzem mgły”. Ukazuje stojącego na skale mężczyznę z laską w prawym ręku, zwróconego tyłem do widza i wpatrującego się w daleki pejzaż. W tle widoczne są fragmenty szczytów gór, skąpane we mgle. Im dalej, tym pejzaż staje się bardziej rozmyty i łączy się z jasnym niebem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wędrowiec nad morzem mgły - obraz ukazuje piękno i tajemniczość górskiego krajobrazu. Została zastosowana perspektywa powietrzna, która wzmacnia wrażenie złudzenia optycznego – chmury i mgła nad przepaścią przypominają fale wzburzonego morza. Zagadkowa postać odwróconego plecami mężczyzny jest zilustrowaniem romantycznego indywidualizmu.
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Caspara Davida Friedricha „Wędrowiec ponad morzem mgły”. Ukazuje stojącego na skale mężczyznę z laską w prawym ręku, zwróconego tyłem do widza i wpatrującego się w daleki pejzaż. W tle widoczne są fragmenty szczytów gór, skąpane we mgle. Im dalej, tym pejzaż staje się bardziej rozmyty i łączy się z jasnym niebem. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją:
Punkt 1: Wędrowiec nad morzem mgły - obraz ukazuje piękno i tajemniczość górskiego krajobrazu. Została zastosowana perspektywa powietrzna, która wzmacnia wrażenie złudzenia optycznego – chmury i mgła nad przepaścią przypominają fale wzburzonego morza. Zagadkowa postać odwróconego plecami mężczyzny jest zilustrowaniem romantycznego indywidualizmu.
Caspar David Friedrich [czytaj: kaspar dawid fridrich], „Wędrowiec ponad morzem mgły”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Perspektywa powietrzna w grafice komputerowej i rysunku
R1EM5D4H5E94Q
Ilustracja przedstawia grafikę cyfrową Jakuba Jaszewskiego pt. „XRYT 006”. Na grafice zostały przedstawione zniszczone rury na gruzowisko. Jest to mnóstwo małych elementów. Cała ilustracja jest w odcieniach szarości.
Jakub Jaszewski, „XRYT 006”, grafika komputerowa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Kompozycje grafiki cyfrowej, dzięki możliwościom programów komputerowych mogą stwarzać iluzje materiałów i relacji przestrzennych bez większych trudności. Tutaj walorwalorwalor oraz perspektywa powietrznaperspektywa powietrznaperspektywa powietrzna tworzą przestrzeńprzestrzeńprzestrzeń obrazu.
Także w rysunkach wykonanych np.: ołówkiem wykorzystuje się perspektywę powietrznąperspektywa powietrznaperspektywę powietrzną, na przykład różnicując stopień intensywności linii - jak na rysunku poniżej.
R1OJ77P9UVPVH
Ilustracja przedstawia rysunek rozłożystego drzewa pozbawionego liści. Zastosowana jest perspektywa powietrzna - gałęzie są narysowane z różną intensywnością linii.
Henry Ward Ranger [czytaj: henri łord rejndże], rysunek ołówkiem
Źródło: commons.wkimedia.org, domena publiczna.
Ćwiczenie 2
R1VZLHF55551U
Do terminów dobierz właściwe definicje.Walor. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Kontrast temperaturowy. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Perspektywa powietrzna. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Przestrzeń. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Mit. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Plama. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną.
Do terminów dobierz właściwe definicje.Walor. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Kontrast temperaturowy. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Perspektywa powietrzna. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Przestrzeń. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Mit. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Linia. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną. Plama. Możliwe odpowiedzi: 1. trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie., 2. wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego., 3. kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego., 4. niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas, 5. różne tonacje jednego koloru., 6. starożytna opowieść o bogach., 7. zestawienie barwy ciepłej z zimną.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że część treści wyjaśnień zawiera podpowiedzi w postaci nazw zjawisk. Zacznij dopasowywanie od tych, które są Ci najbardziej znane.
Walor - różne tonacje jednego koloru. Kontrast temperaturowy - zestawienie barwy ciepłej z zimną. Perspektywa powietrzna - niebieskawe i coraz jaśniejsze przedmioty wraz z oddalaniem się od nas. Przestrzeń - trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Mi - |starożytna opowieść o bogach. Linia - wyznacza granice plam lub kształtów, środek wyrazu plastycznego. Plama barwna - kolorowy nieokreślony kształt, środek wyrazu plastycznego.
Ćwiczenie 2
RFOTTVQTRL8TO
Połącz w pary, czyli dopasuj do siebie pojęcia i wyjaśnienia.
Połącz w pary, czyli dopasuj do siebie pojęcia i wyjaśnienia.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Zwróć uwagę, że część treści wyjaśnień zawiera podpowiedzi w postaci nazw zjawisk. Zacznij dopasowywanie od tych, które są Ci najbardziej znane.
Walor - zróżnicowanie intensywności tego samego koloru. Kontrast temperaturowy - zestawienie barwy ciepłej z zimną. Perspektywa powietrzna - coraz jaśniejsze obiekty wraz z oddalaniem się od widza w barwach z domieszką niebieskiego. Przestrzeń - trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Mit - starożytna opowieść o bogach. Linia - wyznacza granice plam lub kształtów. Plama barwna - kolorowy nieokreślony kształt, zależny od narzędzia malarskiego.
Twórz tradycyjnie!
R1SDsIENxTGg6
Zdjęcie przedstawia przybory plastyczne; z prawej strony w dużym zbliżeniu znajdują się kredki ułożone obok siebie, od zimnych do gorących kolorów. Po drugiej stronie - rozłożony komplet farb akwarelowych i a nad nim dwie ręce. Jedna wskazuje palcem farby, druga nabiera je pędzelkiem. Z brzegu wychyla się kilka pędzli w kubku. Na górnej krawędzi zdjęcia zostały dodane spływające do dołu farby, częściowo zasłaniające obraz.
Materiały i przybory plastyczne
Źródło: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1QUKVNG7TXPK
Jeszcze raz przypomnij sobie wiadomości dotyczące ujęcia przestrzeni na płaszczyźnie – przed Tobą zadanie plastyczne na temat: „Podróż wśród chmur”. Potrzebne będą: - farby plakatowe, akrylowe lub akwarelowe, - kartka z bloku A3, - pędzle, - paleta (to może być kartka, folia, tacka plastikowa), - pojemnik na wodę.
Zastosuj perspektywę powietrzną. Weź pod uwagę zestawienia kolorów i zacieranie kształtów na dalszym planie, co buduje przestrzeń. Spróbuj opisać wrażenia, jakie towarzyszyły Ci przy malowaniu - zapisz je w polu poniżej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RS2H6PG3B5EPZ
Wyobraź sobie, że jesteś scenografem i Twoim zadaniem jest wykonanie scenografii do spektaklu na temat "Podróż w chmurach". Zaplanuj w kilku punktach elementy scenografii zgodnie z zasadami: 1. Perspektywy kulisowej (zasłanianie obiektów dalszych przez obiekty bliższe) 2. Perspektywy barwnej (barwy ciepłe na planie pierwszym, zimne na dalszych) 3. Perspektywy powietrznej.
Źródło: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Już wiesz
jak wyjaśnić pojęcie perspektywy powietrznej;
co to jest sfumato;
jak rozróżnić sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich;
że perspektywa powietrzna ma zastosowanie w rysunku, malarstwie, grafice komputerowej;
co to jest walor;
jak wykorzystać perspektywę powietrzną w pracach plastycznych;
wymieniać dzieła sztuki wykorzystujące perspektywę powietrzną;
przyporządkowywać dzieło sztuki do twórcy;
rozwijać wiedzę na temat poznanych sposobów tworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie we własnej pracy twórczej.
zaprojektować i wykonać pracę plastyczną przy wykorzystaniu perspektywy powietrznej.
Słownik
inspiracja
inspiracja
twórczy zapał, pomysł na własne dzieło pod wpływem czyjejś pracy lub obserwacji natury;
mit
mit
opowieść o życiu bogów w starożytności;
perspektywa
perspektywa
określenie stosowane w sztukach wizualnych, które odnosi się do sposobów przedstawiania iluzji przestrzeni na dwuwymiarowej płaszczyźnie;
perspektywa powietrzna
perspektywa powietrzna
technika malarska służąca zwiększeniu iluzji głębi. Za wynalazcę tej techniki uznaje się Leonardo da Vinci, który zastosował ją w większości swoich prac. Wykorzystanie perspektywy powietrznej powoduje, że wraz ze zwiększeniem odległości pomiędzy obiektem a obserwującym, tony i barwy stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty stają się mniej wyraźne;
przestrzeń
przestrzeń
trójwymiarowy (3D) obszar, otoczenie. Jest nieograniczona, ale często wyznacza się jej umowne granice, np. przestrzeń pomieszczenia, przestrzeń publiczna;
renesans
renesans
(inaczej odrodzenie) – to okres w historii kultury europejskiej odwołujący się do koncepcji antyku, określany też jako początek sztuki nowożytnej, który narodził się po 1400 roku we Włoszech. W wyniku przemian politycznych i społecznych, ruchów reformacyjnych, rozwoju mecenatu, odkryć geograficznych oraz wynalezienia druku nastąpił w tym czasie wielki rozkwit literatury i sztuki. Istotą była nowa humanistyczna postawa wobec rzeczywistości i nowy sposób naukowego myślenia.
sfumato
sfumato
z włoskiego: „przydymiony”, „mglisty”; technika malarska okresu renesansu. Polegała ona na łagodnym przejściu z partii ciemnych do jasnych połączonym z rozmyciem konturów; technikę tę stosował m.in. Leonardo da Vinci,
światłocień
światłocień
rozłożenie i przenikanie się miejsc ciemnych i jasnych w rysunku, grafice i malarstwie w celu imitowania oświetlenia mającego podkreślić trójwymiarowość przedstawianych obiektów;
walor
walor
zróżnicowanie intensywności (natężenia) tego samego koloru.
zwana też perspektywą linearną, geometryczną; jej istotą jest podporządkowanie elementów kompozycji zasadzie geometrycznej; linie przeprowadzone przez wszystkie poziome elementy obrazu spotykają się w tzw. punkcie zbiegu (patrz: punkt zbiegu), piony zostają zachowane
perspektywa barwna
perspektywa barwna
sposób oddania przestrzeni w malarstwie i uzyskanie głębi wykorzystujące odczuwanie temperatury barw – ciepłe występują ku przodowi a zimne cofają się w głąb