Ochrona środowiska i różnorodności biologicznej
Odnawialne i nieodnawialne źródła energii i jej oszczędzanie
Energia elektryczna jest obecnie niezbędna – na przykład bez niej nie można przeczytać tego tekstu na ekranie komputera czy tabletu. Energią elektryczną zasilane są telefony komórkowe oraz mnóstwo innych urządzeń, które ułatwiają nam życie. Skąd wziąć tyle energii, by móc z nich wszystkich korzystać?

Jak człowiek wykorzystuje zasoby przyrody?
Przyroda, która otacza człowieka, jest przez niego wykorzystywana w celu pozyskania pożywienia, wody oraz paliw kopalnych. Jej elementy są też wykorzystywane m.in. do budowy domów, dróg, maszyn oraz w przedsiębiorstwach. Wszystkie elementy przyrody, które człowiek wykorzystuje do własnych celów, nazywane są zasobami przyrodyzasobami przyrody. Niektóre z nich nigdy się nie wyczerpują (zasoby niewyczerpywalne), a inne tak (zasoby wyczerpywalne).
Duże tempo eksploatacji zasobów przyrody może doprowadzić do ich wyczerpania. Jeśli wykorzystywanie zasobów przez człowieka nie będzie zbyt szybkie, to naturalne procesy mogą doprowadzić do ich odtworzenia.
Eksploatacja nieodnawialnych źródeł energii prowadzi do zanieczyszczenia środowiska i staje się nieopłacalna
Energię elektryczną tradycyjnie uzyskuje się podczas spalania paliw kopalnychpaliw kopalnych, takich jak węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa naftowa oraz gaz ziemny. Paliwa te zaliczane są do nieodnawialnych zasobów przyrody.

Pozyskiwanie energii elektrycznej z paliw kopalnych jest stosunkowo wydajne, ponieważ w ciągu wielu lat korzystania z tych surowców opracowano efektywne technologie. Jednak ich wydobycie, jak i spalanie mają negatywny wpływ na przyrodę powodując m.in:
niszczenie krajobrazów;
zanieczyszczenie powietrza i gleby tlenkami siarki, azotu oraz węgla i innymi związkami chemicznymi;
nagromadzenie odpadów skał wydobytych wraz paliwami kopalnymi oraz pyłów i popiołów - produktów ich spalania.
Ponadto, złoża węgla i innych paliw z czasem się wyczerpują – trzeba je wydobywać z coraz większych głębokości, co zwiększa koszt ich pozyskiwania. Należy też liczyć się z tym, że wkrótce złoża się skończą i trzeba będzie szybko zastąpić je innymi surowcami.

Nieodnawialnym źródłem energii jest również uran wykorzystywany w elektrowniach jądrowych. Szacuje się, że światowe zasoby tego surowca wystarczą na około 300 lat. Pozyskiwanie energii z uranu jest bezpieczne dzięki bardzo restrykcyjnym przepisom dotyczącym procesów technologicznych i stale doskonalonym metodom produkcji. Problemem są radioaktywne odpady, które zwykle zostają zabetonowane w stalowych beczkach, a następnie umieszczone w najgłębszych sztolniach nieczynnych kopalni soli. Odpady z elektrowni jądrowych muszą być bezpiecznie składowane przez dziesiątki tysięcy lat, zanim przestaną emitować szkodliwe promieniowanie.
Rozważ następujące problemy, podając ich wady/zalety:
Tanie źródła energii w gospodarstwach domowych – spalanie śmieci
Tanie źródła energii w gospodarstwach domowych – korzystanie z taniego węgla eksportowanego ze Europy Wschodniej
Odnawialne źródła energii to niekopalne zasoby, które nieustannie się odnawiają
Odnawialne źródła energii (OZE) to: wiatr, energia słoneczna, energia wody i pochodząca z wnętrza Ziemi energia geotermalnaenergia geotermalna. Obecnie w Polsce ok. 10% energii uzyskiwana jest z odnawialnych źródełodnawialnych źródeł.

Energia wiatru jest zamieniana w energię elektryczną w elektrowniach wiatrowych. Energia słoneczna przekształcana jest w energię elektryczną za pomocą ogniw fotowoltaicznych lub w energię cieplną przy użyciu kolektorów słonecznych. Energia z płynącej wody zamieniana jest w elektrowniach wodnych na energię elektryczną. Natomiast energia geotermalna to energia pozyskiwana ze skał, wody i gruntu, która wykorzystywana jest do produkcji energii elektrycznej w elektrowniach geotermalnych, a także do ogrzewania wody i budynków mieszkalnych. Źródła te się nie wyczerpują, a elektrownie pozyskujące taką energię nie zanieczyszczają środowiska.
Energetyka oparta na OZE nie jest pozbawiona wad
Elektrownie wiatrowe są opłacalne w krajach, gdzie wiatry są stałe i silne. Turbiny wiatrowe zajmują duże powierzchnie, zmieniają krajobraz i stosunkowo często wymagają kosztownych remontów. Dodatkowo hałas generowany przez turbiny wiatrowe może stanowić niebezpieczeństwo dla wielu zwierząt i uciążliwość dla mieszkańców okolicznych terenów.
Elektrownie wodne często budowane są w górach, gdzie spadek terenu pozwala na wykorzystanie energii płynącej wody. Ich wadą jest to, że stanowią barierę dla organizmów wodnych, a także, jeśli są budowane na zaporach, zmieniają naturalny bieg rzeki i mogą powodować zmiany w środowisku niebezpieczne dla zamieszkujących je organizmów.
Najmniej szkodliwe dla środowiska są elektrownie słoneczne i geotermalne. Ogniwa słoneczne są jednak opłacalne przy dużym nasłonecznieniu. Z kolei energia wnętrza Ziemi może być wykorzystywana tylko w tych rejonach, gdzie stosunkowo płytko (do 10 km pod ziemią) znajdują się skały lub wody gromadzące ciepło.
Warunki naturalne w Polsce pozwalają przede wszystkim na opłacalne pozyskiwanie energii wody i energii geotermalnej.
Galeria zdjęć przedstawiających odnawialne źródła energii:
Zasady zrównoważonego rozwoju stworzono w drugiej połowie XX w.
W 2015 r. 193 państwa członkowskie ONZONZ uchwaliły Agendę 2030, która zawiera 17 zasad zrównoważonego rozwoju. Zgodnie z nimi, zaspokajanie potrzeb obecnego pokolenia powinno odbywać się w taki sposób, aby nie ograniczać możliwości zaspokajania potrzeb przyszłych pokoleń.
Zrównoważony rozwój opiera się na trzech filarach:
Ochrona środowiskaOchrona środowiska: dbanie o zachowanie różnorodności biologicznejróżnorodności biologicznej, ekosystemów i zasobów naturalnych dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń.
Rozwój społeczny: zapewnianie wszystkim ludziom dostępu do podstawowych potrzeb, takich jak żywność, woda, edukacja, opieka zdrowotna i godne warunki życia.
Wzrost gospodarczy: rozwijanie gospodarki w sposób zrównoważony, który nie wyczerpuje zasobów naturalnych i nie degraduje środowiska.
Zasady zrównoważonego rozwoju należy stosować w życiu codziennym
Oszczędzanie energii elektrycznej oznacza mniejsze zużycie surowców energetycznych oraz mniejsze szkody w środowisku. Najprostszym sposobem, aby to osiągnąć, jest wyłączanie urządzeń elektrycznych gdy nie są używane, a gdy się zużyją, zastąpienie ich bardziej energooszczędnymi odpowiednikami.

Wiele urządzeń elektrycznych pozostawianych w tzw. trybie czuwania (stand‑by), tak jak wyłączony pilotem telewizor, także pobiera prąd. To może być nawet 30% energii pobieranej w czasie pracy.
Wyprodukowanie 1 kWh energii elektrycznej w procesie spalania węgla oznacza wyemitowanie do atmosfery 1 kg dwutlenku węgla. Oblicz, ile energii zużywa w ciągu doby Twoja rodzina i oszacuj, ile dwutlenku węgla zostało uwolnione do atmosfery, by umożliwić pracę używanych w domu urządzeń.
1 kWh kosztuje ok. 55 groszy. Jeśli uważasz, że w Twoim domu zużywa się zbyt dużo energii elektrycznej, oszacuj ile pieniędzy moglibyście zaoszczędzić w ciągu roku, gdyby zużycie prądu spadło np. o 10%. Aby poznać roczne zużycie prądu wykorzystaj dane z rachunków za energię elektryczną.
Dowiedz się, komu możesz zgłosić fakt, że lampy uliczne świecą się w dzień.
Oszczędzanie wody pozwala chronić środowisko naturalne. Wiele gatunków roślin i zwierząt żyje w zależności od wód słodkich, przez co nadmierne zużycie wody może prowadzić do wysychania rzek, jezior i mokradeł, co z kolei zagraża ich przetrwaniu.

Zużycie wody stale się zwiększa nie tylko z powodu wzrostu liczby ludzi. Obserwujemy stały wzrost potrzeb higienicznych (coraz większą dbałość, czasem nadmierną, o utrzymanie czystości), a także wzrost zapotrzebowania na różne dobra. Do wyprodukowania takich przedmiotów, jak np. chleb, zeszyt czy telefon, potrzeba wody. A my nabywamy wciąż więcej dóbr i wyrzucamy coraz więcej zużytych sprzętów, odzieży, przedmiotów jednorazowego użytku oraz niepotrzebnie kupionej żywności.
Sposoby zużycia wody | Średnia ilość zużytej wody [l] |
Prysznic | 30 (5 min) |
Kąpiel w wannie | 60 |
Pranie w pralce | 95 |
Mycie zębów przy otwartym kranie | 6 |
Mycie zębów przy zamkniętym kranie | 1 |
Mycie zębów z wykorzystaniem kubka wody | 0,2 |
Cieknący kran (1 kropla/s) | 12 tys. rocznie |
Produkty | Zużycie w wody [l] |
Bochenek chleba | 462 |
Samochód osobowy | 379 tys. |
1 kg papieru | 250 |
1 kg wołowiny | 4,3 tys. |
1 litr soku pomarańczowego | 50 |
By oszacować ilość zużywanej wody, biorąc pod uwagę nie tylko tę, która jest potrzeba do picia, mycia i prania, ale także do produkcji żywności, przedmiotów oraz urządzeń, wprowadzono pojęcie śladu wodnegośladu wodnego. Jest on miarą ilości wody niezbędnej do wyprodukowania określonego towaru. Ustalono na przykład, że do wytworzenia 1 kg czekolady potrzeba przeszło 17 tys. litrów wody. Jest ona niezbędna do wyhodowania krzewu kakaowca i przetworzenia jego owoców na kakao, a potem na czekoladę. Produkcja kakao zubaża zasoby wodne np. Etiopii, w której między innymi są uprawiane kakaowce.

Obniżenie śladu wodnego jest niezbędne w celu ochrony ograniczonych zasobów wodnych naszej planety oraz zapobieżenia negatywnym skutkom zmian klimatycznych, takim jak susze i degradacja ekosystemów wodnych.
Jeśli masz w domu wodomierz, odczytaj ilość zużytej wody, potem przez 2 godziny nie otwieraj wody w całym domu. Zrób ponowny odczyt i sprawdź, czy masz szczelną instalację wodną. Jeśli nie, oszacuj, ile wody tracone jest co miesiąc. Dowiedz się, ile kosztuje woda i oblicz koszty, które Twoja rodzina ponosi niepotrzebnie każdego roku. Zapisz obliczenia. Pamiętaj, że koszty środowiskowe są wielokrotnie wyższe i ponoszą je wszyscy.
Zatem, aby oszczędzać wodę, nie wystarczy dbać jedynie o to, by woda niepotrzebnie nie płynęła z kranu. Każde działanie prowadzące do ograniczenia zakupów, np. naprawianie zepsutych urządzeń zamiast kupowania nowych czy wielokrotne wykorzystywanie opakowań lub innych przedmiotów, a przede wszystkich ograniczenie naszych często nieracjonalnych potrzeb, pomaga oszczędzać zasoby wody zarówno w naszym kraju, jak i na świecie.
Przeanalizuj wielkość śladu wodnego w różnych krajach świata.
Państwo | Średnie roczne zużycie wody na jednego mieszkańca [mIndeks górny 33/rok] |
Etiopia | 675 |
Chiny | 702 |
Kenia | 714 |
Polska | 1103 |
Wielka Brytania | 1245 |
Austria | 1607 |
Włochy | 2332 |
USA | 2483 |
Średnie zużycie na świecie | 1243 |
To ważne!
Węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny oraz uran to nieodnawialne źródła energii.
Odnawialne źródła energii to energia promieniowania słonecznego, energia wiatru, energia geotermalna oraz energia pochodząca z przepływu wody; nie zanieczyszczają środowiska oraz nie wyczerpują się, ale pozyskana z nich energia nie jest pozbawiona wad.
Do wad odnawialnych źródeł energii należy m.in. ingerencja w naturalne środowisko oraz zmiana krajobrazu.
W Polsce większość energii pochodzi ze spalania węgla.
Oszczędzanie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym ma wpływ na stan atmosfery Ziemi, zasoby środowiska.
Oszczędzanie energii polega na korzystaniu z wydajnych urządzeń elektrycznych i używaniu ich w racjonalny sposób.
Ślad wodny to wskaźnik określający całkowitą ilość wody zużytej do wytworzenia danego produktu lub usługi. Obejmuje zarówno wodę użytą bezpośrednio np. picia, nawadniania upraw jak i pośrednio czyli w produkcji danego dobra.
Obniżenie śladu wodnego jest niezbędne w celu ochrony ograniczonych zasobów wodnych naszej planety oraz zapobieżenia negatywnym skutkom zmian klimatycznych, takim jak susze i degradacja ekosystemów wodnych.
Na pożegnanie
Połącz w pary nazwy rodzajów elektrowni z opisami wad tych elektrowni.
produktem ubocznym są odpady radioaktywne, duża powierzchnia zajmowana przez elektrownię, emisja dwutlenku węgla i tlenków siarki
| elektrownia jądrowa | |
| elektrownia wiatrowa | |
| elektrownia węglowa |
Wskaż źródło informacji o tym, czy dane urządzenie zużywa dużo prądu.
- tabliczka znamionowa urządzenia
- etykieta energetyczna urządzenia
- rachunek za energię elektryczną
- infolinia elektrowni lub dostawcy energii elektrycznej
Wskaż sposoby ograniczenia zużycia energii elektrycznej, które polecasz do stosowania.
- zastąpienie tradycyjnych żarówek energooszczędnymi
- uruchamianie pralki lub zmywarki tylko wtedy, gdy są całkowicie zapełnione
- gaszenie światła po wyjściu z pokoju
- wkładanie do lodówki potraw o temperaturze pokojowej
- używanie urządzeń o klasie energetycznej A+++
- zastąpienie tradycyjnej żarówki w lampce biurkowej tradycyjną żarówką o mniejszej jasności
- wymiana czajnika o małej mocy na czajnik o dużej mocy
- pozostawianie na noc telewizora w stanie czuwania
Jak możemy oszczędzać wodę?
- nie marnując żywności
- biorąc szybki prysznic
- nie kupując przedmiotów jednorazowego użytku
- używając minimalną zalecaną ilość proszku do prania
- kupując napoje w opakowaniach zwrotnych
- gromadząc i wykorzystując deszczówkę
- biorąc długi prysznic
- pijąc sok pomarańczowy zamiast wody mineralnej
- korzystając z naczyń jednorazowych
Wskaż wyjaśnienie terminu ślad wodny.
- ilość wody zużyta do wytworzenia żywności oraz przedmiotów i urządzeń, z których korzystamy na co dzień
- droga wodna, którą przypływają do Polski towary z dalekich krajów, zwłaszcza żywność
- ilość wody zużywana bezpośrednio przez przeciętną rodzinę do picia i zabiegów higienicznych
- droga przemieszczania się wody pomiędzy oceanami, atmosferą i powierzchniową warstwą Ziemi
W tabeli przedstawiono zużycie wody na potrzeby gospodarki narodowej i ludności w mld mIndeks górny 33.
Wyszczególnienie | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ogółem | 10,3 | 10,6 | 10,3 | 10,0 | 10,2 | 10,0 | 10,1 | 9,6 | 9,4 | 8,8 | 8,4 | 8,8 |
Przemysł | 7,7 | 8,0 | 7,7 | 7,5 | 7,7 | 7,5 | 7,5 | 7,1 | 6,8 | 6,3 | 5,9 | 6,4 |
Napełnianie i uzupełnianie stawów rybnych | 1,1 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,9 | 1,0 | 0,9 | 0,9 | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Eksploatacja sieci wodociągowej | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,6 | 1,6 |
Indeks górny Źródło: Ambroch M. i in. (2022) Raport GUS: Polska na drodze zrównoważonego rozwoju – rozwój zrównoważony środowiskowo, s.30 Indeks górny koniecŹródło: Ambroch M. i in. (2022) Raport GUS: Polska na drodze zrównoważonego rozwoju – rozwój zrównoważony środowiskowo, s.30
Przeanalizuj poniższy wykres przedstawiający energię i moc uzyskiwaną z odnawialnych źródeł energii, a następnie sformułuj wniosek dotyczący zmian w bilansie energetycznym świata w latach od 1992 do 2018.

Zapoznaj się z poniższą tabelą przedstawiającą energię i moc uzyskiwaną z odnawialnych źródeł energii, a następnie sformułuj wniosek dotyczący zmian w bilansie energetycznym świata w latach od 1992 do 2018.
Rok | Ilość produkowanej energii [GW] | ||
|---|---|---|---|
w elektrowniach wiatrowych | w elektrowniach słonecznych | w elektrowniach geotermalnych | |
1992 | 5 | 0,1 | 9 |
1996 | 9 | 0,2 | 9 |
2000 | 40 | 0,8 | 10 |
2004 | 80 | 5 | 10 |
2008 | 100 | 20 | 10 |
2012 | 400 | 100 | 10 |
2016 | 600 | 400 | 15 |
2018 | 800 | 800 | 20 |
Opracuj plan oszczędzania energii elektrycznej przez Ciebie i Twoją rodzinę.
Policz, ile urządzeń elektrycznych znajduje się w Twoim domu. Zastanów się, które z nich można zastąpić bardziej energooszczędnymi odpowiednikami lub nawet takimi, które wcale nie pobierają energii elektrycznej (zastąpienie elektrycznego młynka do kawy młynkiem ręcznym). Wskaż wady i zalety takich rozwiązań.
Ułóż zestaw 5 zadań dla innych uczniów korzystających z tego podręcznika, które sprawdzą wiedzę o odnawialnych i nieodnawialnych źródłach energii. Do każdego pytania w zadaniu podaj 4 proponowane odpowiedzi, ale tylko jedna ma być prawidłowa. Pytanie z odpowiedziami wyślij Twojemu nauczycielowi, który włączy je do quizu Milionerzy.
Wiesz już na czym są odnawialne i nieodnawialne źródła energii i jak o nie dbać. Wróć do polecenia na stronie „Na dobry początek” i dopisz brakujące definicje. Pamiętaj, żeby nie kopiować słownika, ale wyjaśnić każde słowo kluczowe w miarę możliwości swoimi słowami.



