R16BPPFfUpqVS
Ilustracja przedstawia statek przycumowany do wybrzeża. Jest to duży okręt pasażerski. Obok statku spacerują tłumy ludzi. Przed statkiem znajdują się tory kolejowe. Obok statku stoi duży budynek, wykonany z betonu, zwieńczony stożkowym dachem, z przodu na budynku powiewają dwie flagi. Przed budynkiem spacerują również tłumy ludzi, po bokach ulicy są zaparkowane różnego typu samochody. Na horyzoncie za budynkiem widać żurawie stoczni.

Plany Eugeniusza Kwiatkowskiego – Gdynia, miasto i port

Transatlantycki statek pasażerski MS „Piłsudski” na Dworcu Morskim w Gdyni.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
bg‑gold

Nasza ojczyzna po odzyskaniu niepodległości stopniowo dźwigała się z powojennej zapaści. Mimo tego, że II Rzeczpospolita miała dostęp do morza, dzięki czemu łatwiej mogła rozwijać się gospodarka, to nie mogła tego w pełni wykorzystać ze względu na brak portu. Teoretycznie Polska mogła korzystać z portu gdańskiego, który w tym czasie nie należał do naszego państwa, ale w praktyce było to niemożliwe. Z tego powodu już w 1920 podjęto decyzję o wyznaczeniu miejsca na budowę portu.

RlJSxWYcEXmT7
Oś czasu - Budowa portu w Gdyni i Centralnego Okręgu Przemysłowego 1922 Rozpoczęcie budowy portu w Gdyni 1923 Pierwszy zagraniczny okręt przypływa do Gdyni 1926 Eugeniusz Kwiatkowski zostaje ministrem przemysłu i handlu; Gdynia uzyskuje prawa miejskie 1935 Eugeniusz Kwiatkowski zostaje ministrem skarbu 1936-1939 Budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego
Oś czasu - Budowa portu w Gdyni i Centralnego Okręgu Przemysłowego
Nauczysz się
  • opowiadać o budowie Gdyni i Centralnego Okręgu Przemysłowego;

  • przedstawiać rolę Eugeniusz Kwiatkowskiego w przebudowie gospodarczej naszego kraju.

Budowa portu w Gdyni

bg‑gold

Najlepszym miejscem dla budowy portu okazały się okolice wsi Gdynia. O tej lokalizacji zadecydowała między innymi znaczna głębokości morza przy brzegu oraz jej osłonięcie od wiatrów przez Półwysep Helski. 23 września 1922 sejm uchwalił Ustawę o budowie portu przy Gdyni na Pomorzu jako portu użyteczności publicznej.

RU4V7U8ZGhN5t
Budowa pierwszego mola w porcie gdyńskim, rok 1921. 
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
bg‑gold

Tymczasowy port powstał już w kwietniu 1923 r., a w kilka miesięcy zawinął tu pierwszy zagraniczny statek „Kentucky”. Prace nad realizacją nabrały jednak tempa dopiero po objęciu funkcji ministra przemysłu i handlu przez Eugeniusza Kwiatkowskiego w 1926 r.. Pierwszym postulatem Kwiatkowskiego było uniezależnienie się od portu morskiego w Wolnym Mieście GdańskWolne Miasto GdańskWolnym Mieście Gdańsk, którego użytkowanie utrudniała proniemiecka polityka władz miejskich.

R1QgwplPwT1VW
Eugeniusz Kwiatkowski (1888‑1974), w latach 1926‑1930 minister przemysłu i handlu. Wicepremier i minister skarbu w latach 1935‑1939
Źródło: a. nn., domena publiczna.
bg‑gold

W ciągu kilku lat na miejscu wioski rybackiej powstał ważny ośrodek handlowy nad Bałtykiem. W 1927 r. do portu zawinął pierwszy parowiec Żeglugi Polskiej „Wilno”. W trzy lata później zainaugurowano linię pasażerską z Gdyni do Nowego Jorku. Wraz z portem rozwijało się miasto, które stało się ważnym centrum turystycznym.

RYX8MnWNHcJkY
Plaża i port w Gdyni w okresie międzywojennym.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
bg‑gold

Aby uniezależnić się od eksportu polskiego węgla do Niemiec, rząd rozpoczął budowę magistralimagistralamagistrali kolejowej, która połączyła Górny Śląsk z portem w Gdyni. W 1933 r. z Gdyni po raz pierwszy wyeksportowano większą masę towarową niż przez port gdański. W 1938 roku do Gdyni zawinęło prawie 6,5 tys. statków, a przeładunki w porcie wyniosły 9,2 mln ton. W chwili wybuchu II wojny światowej była ona jednym z największych i najnowocześniejszych europejskich portów, wokół którego powstało miasto liczące ponad 120 tys. mieszkańców.

RlzWPOOyutpys
Port w Gdyni, molo węglowe w okresie międzywojennym. 
Źródło: Henryk Poddębski, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1DRt9PTHK5K7
zadanie interaktywne
ĆWICZENIE: ćwiczenie - Uzupełnij tekst.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Port w Gdyni rozbudowywany był przez cały okres funkcjonowania II RP. Uznawany był za „okno na świat” państwa polskiego i jedno z największych osiągnięć okresu międzywojennego. Wyjaśnij co to oznacza, że Gdynia była „oknem na świat”.

R14hV9Jkalocm
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Reformy gospodarcze Eugeniusza Kwiatkowskiego

bg‑gold

Ministrem skarbu Kwiatkowski został w 1935 r. Jego celem było przyspieszenie rozwoju technologicznego i gospodarczego kraju. Zaproponował program reform gospodarczych a następnie sam przystąpił do jego realizacji.

Rsqp6fleTP4G4
Tablica upamiętniająca Eugeniusza Kwiatkowskiego
Źródło: a. nn., licencja: CC BY-ND 3.0.
bg‑gold

Z inicjatywy Kwiatkowskiego na pograniczu czterech województw: krakowskiego, kieleckiego, lubelskiego i lwowskiego powstał Centralny Okręg PrzemysłowyCentralny Okręg PrzemysłowyCentralny Okręg Przemysłowy (COP). O położeniu COP zdecydowały różnorodne względy. Obszar był stosunkowo najmniej narażony na agresję ze strony sąsiadów Polski. Ponadto należał do słabo rozwiniętych ekonomicznie, chociaż znajdowały się tam cenne złoża surowców.

RqS2p4ABSP8Gj
Mapa Centralnego Okręgu Przemysłowego.
Na jej podstawie podaj dwa argumenty, które zdecydowały o lokalizacji COP w widłach Wisły i Sanu.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RTwNSjWNY4W1M
Ćwiczenie 3
Zaznacz, które z miast znajdowały się w obrębie Centralnego Okręgu przemysłowego: Możliwe odpowiedzi: 1. Kraków, 2. Warszawa, 3. Poznań, 4. Lublin, 5. Radom, 6. Mielec, 7. Przemyśl
bg‑gold

Władze zaprojektowały COP z wielkim rozmachem. Z inicjatywy Kwiatkowskiego i jego współpracowników powstały m.in. fabryka broni w Radomiu, zakłady lotnicze w Mielcu oraz fabryka sztucznego kauczuku w Dębicy. W dalszej perspektywie minister planował rozbudowę infrastruktury komunikacyjnej i energetycznej. Realizację ambitnych planów Kwiatkowskiego przerwał wybuch II wojny światowej w 1939 roku.

RF4kZJKxzk9kH
Elektrownia w Stalowej Woli, na terenie COP, 1939 rok. W mieście powstały też huta oraz zakłady produkcji sprzętu artyleryjskiego.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Podsumowanie

bg‑gold

Jednym z inicjatorów rozwoju gospodarczego naszego kraju w okresie międzywojennym był Eugeniusz Kwiatkowski. Pełniąc w latach 1926‑1930 funkcję ministra przemysłu i handlu przyczynił się do powstania portu w Gdyni, który stał się jednym z największych i najnowocześniejszych portów europejskich. Jako minister skarbu zainicjował budowę Centralnego Okręgu Przemysłowego, który jednak nie został ukończony ze względu na wybuch II wojny światowej.

R12E8Zfc2iNIt
Mapa przedstawia elementy gospodarki II Rzeczypospolitej.
1.COP. Centralny Okręg Przemysłowy znajdował się na styku czterech województw, obejmując wschodnią część województwa kieleckiego, południową - lubelskiego, wschodnią - krakowskiego i zachodnią - lwowskiego. Według planów miał stanowić ponad 15% powierzchni kraju zamieszkiwanej przez 18% ludności. W ramach COP-u powstały trzy regiony, w których skupiono różne gałęzie przemysłu: A: region surowcowy - kielecko-radomski, B: region aprowizacyjny - lubelski, C region przemysłu przetwórczego - sandomierski. Fragment przemówienia Eugeniusza Kwiatkowskiego przed komisją budżetową Sejmu, dotyczącego budowy COP, 5 lutego 1937 roku: „Pierwsze zręby rozbudowania przemysłu w tym okręgu – przemysłu związanego z celami obrony Państwa, z rozbudowaniem dróg komunikacyjnych, uregulowaniem rzek, z doprowadzeniem i rozprowadzeniem gazu ziemnego i energii elektrycznej, muszą pochłonąć sumę ok. zł 3 mld. Nie możemy jednak zaniedbać normalnego programu dróg komunikacyjnych, rozbudowy dróg wodnych, regulacji i melioracji, inwestycji rolniczych, rolniczo-przemysłowych, rozbudowy Gdyni i floty handlowej, akcji budowlanej, akcji wyposażenia miast, niezbędnych urządzeń w całej Polsce i na ziemiach wschodnich, co zaabsorbuje corocznie nie mniej niż zł 250 mln z funduszów publicznych. Pozostają jeszcze potrzeby specjalne: dotyczą one rozbudowy szkół i niektórych gmachów państwowych, potrzeb obronnych, ześrodkowanych w innych dzielnicach Państwa, a przede wszystkim wykończenia wielu prac, podjętych czasem w ostatnich latach bez należytego uzasadnienia, z punktu widzenia obecnych, nowych kryteriów, oraz potrzeby prac poszukiwawczych i badawczych – choćby w zakresie ustalenia naturalnych bogactw Polski na ziemiach wschodnich i wschodnio-południowych. [Źródło: Ku przebudowie gospodarczej. Wytyczne inwestycji państwowych, Warszawa 1937], Na zdjęciu Centralny Okręg Przemysłowy. Znajdował się on na styku czterech województw, obejmując wschodnią część województwa kieleckiego, południową - lubelskiego, wschodnią - krakowskiego i zachodnią - lwowskiego.
2. Gdynia. Trudno znaleźć lepszy przykład tak spektakularnego rozwoju jak Gdynia, która z wioski (1300 mieszkańców) stała się dużym miastem liczącym 130 tys. ludzie. Budowa portu w Gdyni dała jednak ogromne możliwości dla rozwoju gospodarczej całego kraju, między innymi dzięki wzrastającej wymianie handlowej. Niestety, port w Gdyni został doszczętnie zniszczony podczas II wojny światowej. Tak się uniósł z wód nagle nad torfowym moczarem port gdyński na kesonach: wychybany lewarem z bełtów poprzez chmur grzędy w kamieniste dworzysko sięgnął wieżyc rozpędem, wapnem zlepił sklepisko, a w nim ludzkie ramiona zwarł stalową obręczą i tak przęsła dokonał ku niebieskim przełęczom! (Janusz Stępowski) Dumą II Rzeczypospolitej była budowa dwóch statków transatlantyckich „Batorego” i „Piłsudskiego”. Zdjęcia ich wnętrz do dziś rozbudzają wyobraźnię o luksusowych podróżach za ocean. Na zdjęciu plaża Gdyni. Nie ma widocznych zabudowań portowych. Plaża jest dostępna dla trustów, wokół plaży znajdują się duże tereny zielone i zabudowania mieszkalne. Na zdjęciu wnętrze salony wypełnionego stolikami i krzesłami. Na pierwszym planie widoczna jest rzeźba kobiety trzymającej misę. Na zdjęciu ogromny okręt w stoczni. Na pierwszym planie widoczne są tory, po którym okręt zostanie sprowadzony do morza i zwodowany. Obok stoi budynek, który wydaje się niewielki przy wielkim okręcie. Wzdłuż torów spacerują ludzie. Na zdjęciu dwa okręty, jeden za drugim na wodzie. Stoją przy molo. W tle widoczne są hangary portowe.
3. Kolej. „Na każdej z trzech pozaborczych kolei inne były tory, sygnały, hamulce, parowozy, wagony, przepisy ruchu, taryfy, urządzenia. Nad tym całym bric à brac zniszczonym do niemożliwości ciążył obowiązek nic tylko transportów wojskowych i wyżywienia armii, ale również należało zaopatrzyć w produkty pierwszej potrzeby całe dzielnice, wyniszczone przez wojnę. Trzeba więc było wszystko niemal improwizować – od mostów do zwykłego klucza ślusarskiego i od dworca do budki zwrotniczego” – fragment reportażu Melchiora Wańkowicza. [Źródło: http://www.rp-gospodarna.pl/sztafeta.pdf] Na zdjęciu mapa Polski z oznaczoną siatką krzyżujących się dróg kolejowych. Na zdjęciu pociąg na torach. Pociąg stoi w polu, do wagonów wsiadają ludzie. Na zdjęciu pociąg z wydłużonym kadłubam. Jest on pokryty metalem i śrubami o dużej średnicy.
4. Przemysł naftowy. Najważniejszym miejscem w Polsce pod względem wydobycia ropy naftowej było zagłębie borysławsko-drohobyckie (tzw. „kresowe trójmiasto” – Drohobycz, Borysław, Truskawiec). W latach 20. Polska była trzecim krajem pod względem wydobycia ropy, w latach 30. wyprzedziły ją jeszcze Niemcy.opis alternatywny, 5. Polskie Linie Lotnicze LOT. W 1928 roku powstały pierwsze państwowe linie lotnicze LOT. Bardzo szybko zbudowano dla nich lotnisko Okęcie (obok Warszawy), z którego odlatywały samoloty zarówno do innych miast w Polsce, jak i do Europy oraz na Bliski Wschód. W 1936 roku PLL LOT obsłużyły już ponad 33 tys. pasażerów. Na zdjęciu widoczne są wysokie wieże i inne zabudowania kopalni ropy naftowej. W tle widoczne są góry. Na zdjęciu mężczyzna w roboczym stroju i czapce. Mocuje łańcuch o ogromnych ogniwach do maszyny. Jest cały brudny w czarne plamy. Na zdjęciu ludzie stojący na płycie lotniska. Część z nich wsiada do samolotu. Na zdjęciu rozrysowana siatka połączeń samolotów z Warszawy do innych miast. Na zdjęciu spis miast, do których lata się z lotniska wraz z cenami za bilet.
Mapa: gospodarka II Rzeczypospolitej
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 4
R9oPECbLF9WTF1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
Przenalizuj opis ilustracji, a następnie wykonaj kolejne polecenia.
Przenalizuj opis ilustracji, a następnie wykonaj kolejne polecenia.
RvQFWfinvTGvE
Źródło: dostępny w internecie: grafik.rp.pl, domena publiczna.

Wskaż właściwe dokończenie zdania.

R1JUp7AruF8z5
Rozstrzygnij, czy autor ilustracji był: Możliwe odpowiedzi: 1. sympatykiem opozycji antysanacyjnej, która starała się ośmieszyć pomysłodawcę COP, Eugeniusza Kwiatkowskiego., 2. zwolennikiem działań Eugeniusza Kwiatkowskiego, który - w jego opinii - skutecznie przyciągał inwestycje na rozbudowę COP., 3. sowieckim autorem ilustracji propagandowych, które miały za cel podważać autorytet Rzeczypospolitej wśród polskich robotników., 4. działaczem ruchu ludowego, który popierał rozbudowę COP, gdyż nowo powstałe zakłady dawały zatrudnienie licznym migrantom z przeludnionych wsi.
RlwvpsVEXS3TI
(Uzupełnij).

Słownik

Centralny Okręg Przemysłowy
Centralny Okręg Przemysłowy

ośrodek przemysłu ciężkiego budowany w 1936–1939 w południowo‑centralnych dzielnicach Polski

magistrala
magistrala

główny szlak komunikacyjny lub transportowy

Wolne Miasto Gdańsk
Wolne Miasto Gdańsk

miasto utworzone w 1920 r. na mocy traktatu wersalskiego; obejmowało obszar Gdańska i jego okolic i nie posiadało pełnej suwerenności państwowej

R1M04nt8RaEQa
(Uzupełnij).