Czy można się najeść oczami? O jedzeniu w literaturze i malarstwie
Galeria postaci
Rmt6hvTVmJNJL
Obraz przedstawia scenę tańca na powietrzu, wśród zabudowań wiejskich. Grupa tancerzy pląsa na wiejskiej drodze, tworząc figury poloneza. Z prawej strony pod drzewem przygrywa im dwoje muzykantów, kobieta na harfie i mężczyzna na flecie poprzecznym, za nimi stoi, przyglądający się scenie szlachcic w kontuszu. Zwrócony w lewo, w stronę tancerzy prawą dłoń ułożył na sercu w lewej, przy szabli, trzyma sporą flaszę. Na pucołowatej rumianej, wąsatej twarzy króluje uśmiech. Za nim gruby pień drzewa. Z pnia wyrastają na boki pokryte listowiem drobne gałęzie. Na lewo od flecisty widać zbliżających się dwóch szlachciców, bardzo zajętych rozmową. Z lewej strony cztery pary tańczą poloneza. Mężczyźni noszą stroje szlacheckie, kobiety francuskie. Mają szerokie suknie z dekoltami i peruki na głowach. W tle jasne niebo nad odległym horyzontem nieznacznie pofalowanego krajobrazu. Z lewej strony stoją zabudowania gospodarskie kryte strzechą, jakaś chałupa i stóg sian lub słomy. Wzdłuż dolnej krawędzi obrazu w cieniu poniżej tańczących zalega potężny zmurszały konar, a na prawo od niego w słońcu kwitnie kępka drobnych wyrastających na cienkich łodyżkach kwiatów.
Obraz przedstawia scenę tańca na powietrzu, wśród zabudowań wiejskich. Grupa tancerzy pląsa na wiejskiej drodze, tworząc figury poloneza. Z prawej strony pod drzewem przygrywa im dwoje muzykantów, kobieta na harfie i mężczyzna na flecie poprzecznym, za nimi stoi, przyglądający się scenie szlachcic w kontuszu. Zwrócony w lewo, w stronę tancerzy prawą dłoń ułożył na sercu w lewej, przy szabli, trzyma sporą flaszę. Na pucołowatej rumianej, wąsatej twarzy króluje uśmiech. Za nim gruby pień drzewa. Z pnia wyrastają na boki pokryte listowiem drobne gałęzie. Na lewo od flecisty widać zbliżających się dwóch szlachciców, bardzo zajętych rozmową. Z lewej strony cztery pary tańczą poloneza. Mężczyźni noszą stroje szlacheckie, kobiety francuskie. Mają szerokie suknie z dekoltami i peruki na głowach. W tle jasne niebo nad odległym horyzontem nieznacznie pofalowanego krajobrazu. Z lewej strony stoją zabudowania gospodarskie kryte strzechą, jakaś chałupa i stóg sian lub słomy. Wzdłuż dolnej krawędzi obrazu w cieniu poniżej tańczących zalega potężny zmurszały konar, a na prawo od niego w słońcu kwitnie kępka drobnych wyrastających na cienkich łodyżkach kwiatów.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz
Polonez pod gołym niebem
Źródło: Korneli Szlegel, Polonez pod gołym niebem, 2 poł. XIX w, domena publiczna.
Tytuły, honor i stroje, czyli w szlacheckim świecie
Warto wiedzieć!
W czasach Rzeczpospolitej Obojga Narodów naród polski utożsamiano jedynie ze szlachtą. Była ona liczniejsza niż w innych krajach ówczesnej Europy. Reprezentanci stanu szlacheckiego, powołując się na kroniki Wincentego KadłubkaWincenty KadłubekWincentego Kadłubka i Jana DługoszaJan DługoszJana Długosza, wywodzili swoje pochodzenie od starożytnego ludu Sarmatów. Mieliby oni jakoby reprezentować wybitne cechy rycerskie i dzięki temu podbić ziemie, na których w późniejszym czasie powstała pierwsza Rzeczpospolita. Według tego poglądu, a w zasadzie legendy, ludność miejscową Sarmaci zniewolili, co mogło tłumaczyć nędzne położenie ludu składającego się głównie z chłopów — nazywanych smerdami, chamami i włościanami — i czeladzi, czyli ludności służebnej. W swoim mniemaniu szlachta wzorowała się na obyczaju i zwyczajach rycerskich pradawnego plemienia, którego istnienia potwierdzenia szukała w tekstach starożytnych historyków, a pełny opis znajdowała w wydanej w 1578 roku, popularnej w całej Europie książce, pod wielce znaczącym tytułem „Sarmatiae Europeae descriptioSarmatiae Europeae descriptioSarmatiae Europeae descriptio” napisanej przez polskiego historyka pochodzenia włoskiego, Alessandro GuaginiegoAlessandro GuaginiAlessandro Guaginiego przekonanie o starożytnym rodowodzie umacniało szlachtę w poczuciu wyjątkowości i wyższości, którą podkreślała swoim specyficznym strojem i zachowaniem.
średniowieczny kronikarz na dworze Kazimierza Jagiellończyka
Alessandro Guagini
(wł.) czytaj: alesandro gwagini
Zapoznaj się z tekstem Krystyny BockenheimBockenheimBockenheim , a następnie wykonaj polecenia.
Pstrzy się jak dzięcioł PolakKrystyna Bockenheim
Krystyna BockenheimPstrzy się jak dzięcioł Polak
Szlachcic wynosił z domu znajomość obyczajów i form towarzyskich. Sarmacki savoir‑vivresavoir‑vivresavoir‑vivre był wbrew pozorom niezmiernie skomplikowany […]. Zawiły sposób tytułowania, składania ukłonów, odkrywania głowy, umiejętność wiązania pasa i znajomość tysiąca drobiazgów, które młody szlachcic przejmował z domu tak jak znajomość języka, były trudne do naśladowania. Ważny element świata szlacheckiego to tytuły. Wprawdzie wszyscy byli braćmi, ale użycie niewłaściwej formy przy zwracaniu się do jednego z nich mogło doprowadzić do ciężkiego konfliktu. Kancelaria królewska miała ściśle określone ramy tego, co się komu należy: „Urodzony, wiernie nam miły”, pisze król do hetmana polnegohetman polnyhetmana polnego, Krzysztofa Radziwiłła. HetmanhetmanHetman to nie senatorsenatorsenator , nie był więc „wielmożny”, tylko „urodzony” i był „wiernością”, a nie „uprzejmością”. „Wielmożny” i „Uprzejmość Twoja” należały się tylko senatorom. „Urodzony” oznaczało stan rycerski. Bratem był każdy, ale zwracanie się w ten sposób rezerwowano dla rzeczywiście równych. Zwrócenie się „Panie bracie” do na przykład starostystarostastarosty było niewybaczalnym nietaktem. Zwrot „Przyjaciel” przeznaczony był dla plebejuszaplebejuszeplebejusza . […] We wczesnej młodości szlachcicowi wpajano też pojęcie honoru. Była to zasada bezwzględnego kierowania się w życiu wyższymi wartościami. Ten zespół ideałów nie był w żaden sposób skodyfikowany. Młody obywatel był zobowiązany do ochrony znaku rodowego, czyli herbu, przed obrazą, dbałości o rodziców i bliskich, obrony ojczyzny, wiary i wreszcie samego siebie. Brak ścisłego określania, co jest ujmąujmaujmą czy obrazą, powodował, że oprócz wypadków ewidentnegoewidentnyewidentnego uchybienia zdarzały się drobne incydenty, często nieumyślne, które powodowały nadmierną reakcję. Stąd ogromna ilość zatargów i zwad, które kończyły się krwawo. Honor Sarmaty był ogromnie czuły. Nieostrożne słowo, nieumyślne potrącenie w tłoku powodowały, że szabla sama wychodziła z pochwy. KarabelakarabelaKarabela była atrybutem Sarmaty, jak lira – Apollina, a waga – Temidy. Była oznaką stanową i żaden mężczyzna nie wychodził bez niej z domu. Odpasanie broni w gościnie oznaczało gest uprzejmości i zaufania. Szabla przechodziła z ojca na syna i stanowiła często rodową świętość, zdobioną kamieniami i złotem, była prawdziwym dziełem sztuki. […] Polacy zresztą […] nosili się strojnie i barwnie, uwielbiali kolory, które dziś określilibyśmy jako papuzie. Buty z szerokimi cholewami, w które wpuszczano szarawaryszarawaryszarawary , szlachta nosiła zawsze żółte. KontuszkontuszKontusz lub deliadeliadelia i żupanżupanżupan były w kontrastowych kolorach, chętnie czerwone, błękitne, zielone. Używano też kosztownych orientalnychorientalnyorientalnych materiałów, przetykanych złotą lub srebrną nicią. Na tle większości nacji europejskich, preferujących raczej czerń, nawet polscy protestanci wyglądali bardzo egzotycznie. Ubiór polski składał się z elementów stałych, to jest deliideliadelii (a zimą szubyszubaszuby ), kontuszakontuszkontusza i żupanażupanżupana, nie wnikając w szczegóły bielizny […].
RsHwnacUS8MHP
Pionowo zorientowana reprodukcja barwna przedstawiająca pełnopostaciowy portret mężczyzny ukazanego prawym półprofilem w siedemnastowiecznym szlacheckim stroju polskim, trzymającego w prawej ręce berło. Mężczyzną w purpurowym żupanie i delii tej samej barwy podbitej czarnym futrem na ramionach jest Królewicz Władysław Waza przyszły król Polski. To szatyn w wieku około trzydziestu lat. Dość krótko ostrzyżony z zarysowującymi się już zakolami nad wysokim, prostym czołem. Wąskie ciemne brwi uniesione nad oczyma o ciemnych źrenicach. Nos prosty lekko zagięty. Nad wąskimi ustami jasne, niezbyt szerokie, długie rozłożone na boki, podwinięte na końcach wąsy. Twarz pociągła z pełnymi policzkami zakończona drobnym podbródkiem. Dłonie mocne. W prawej opartej o okryty czarnym suknem narożnik stołu bogato nabijane ciemnymi kamieniami skierowane nieznacznie głową w dół złote berło. Lewa dłoń zaciśnięta na podobnie zdobionej rękojeści szabli zwisającej u boku, podpiętej na dwu ozdobnych paskach – rapciach – do cienkiego, płaskiego złoconego paska zapiętego nad purpurowym wykonanym z miękkiej tkaniny pasem jednolitej barwy, oplatającym kilkukrotnie rysujący się już dość pokaźnie brzuch. Na piersi zapiętego na drobne złote guzy żupana złoty łańcuch z prostokątnych i owalnych – z takimi ciemnymi kamieniami, ogniw z wisiorem w kształcie dębowych liści. Krawędź futrzanego kołnierza delii, okrywającego ramiona niczym krótka pelerynka, w przedniej części obszyta jest, też płaskim, trochę węższym łańcuchem z ciemnymi kamieniami, zaopatrzonym w dużą, okrągłą sprzączkę spinającą delię na prawym ramieniu. Odchodzą od niej w dół rozchylone, obszyte czarnym futrem poły płaszcza. Prawy schodzi skosem do łokcia, po prawej ręce, a lewy przecina pierś i za nadgarstkiem lewej ręki opada w dół aż do wysuniętej nieco ku przodowi lewej stopy dochodzącej przodem niemal do samej krawędzi obrazu. Lewa stopa ustawiona jest palcami w stronę widza. Mężczyzna ma żółte, niezbyt wysokie, okrywające cholewkami kostki, zakończone długimi, wąskimi czubkami buty na czarnej, cienkiej podeszwie i niskim, niewielkim obcasie. Na widocznych poniżej sięgającego niżej kolan żupana nogach, grube czarne pończochy. Na stole pomiędzy prawym przedramieniem a lewą krawędzią płótna spoczywa ciemny zdobiony złotem i drobnymi kamieniami husarski kask z daszkiem i osłonami na nos oraz uszy. W tle z lewej strony czarna obficie drapowana tkanina obszyta gęstymi, krótkimi frędzlami. Przysłania ona skosem, dochodząc do prawego górnego narożnika obrazu błękitne przetykane obficie różowymi obłokami niebo widoczne poniżej i szarą marmurową kolumnę za lewym ramieniem Królewicza, przed którą zwisa się narożnik zasłony. Poniżej niego z lewej strony kolumny widać również wąski pasek nieba. Od kolumny odchodzi w prawo kamienna balustrada z tralkami. Nad nią w tle dostrzec można odległą warowną budowlę. Jeszcze dalej pasmo wzgórz na horyzoncie poniżej jaśniejszego, zaróżowionego obszaru nieba.
Portret Królewicza Władysław Wazy (1595‑1648)
Źródło: Pieter Claesz Soutman [czyt. piter klas sautmen], technika olejna, 1642 r., kopia warsztatowa obrazu z 1626 r., domena publiczna.
Delia była szerokim płaszczem z charakterystycznym wykładanym kołnierzem. Zakładano ją na jedną rękę, na drugą zarzucano, a pod szyją spinano kosztownymi agrafami. W domu noszono żupan, wąski, zapinany z przodu, na który, wychodząc z domu, nakładano delię albo kontusz. Był to rodzaj płaszcza, z rękawami wysoko rozciętymi, spod których ukazywały się wąskie, marszczące się rękawy żupana.
RBidZDMjbsB7V
Zorientowana pionowo ilustracja z końca XVIII wieku przestawiająca na pierwszym planie, wypełniającą centralnie większą jego część postać wąsatego szlachcica polskiego w charakterystycznym stroju. Zwrócony lewym półprofilem zarumienionej, wąsatej, pucołowatej twarzy mężczyzna w średnim wieku ma na głowie wysoki, przechylony na prawy bok czoła, otoczony jasnobrązowym futerkiem niebieski kołpak. Spod niego, nad nienaturalnie dużym uchem, wystają kędziory jasnych, podgolonych dołem do skóry, równą poziomą linią według szlacheckiej mody, włosów. Mężczyzna spogląda na widza sponad podkręconych, cienkich, ciemnych wąsów, oczyma oprawionymi w dość obfite, ciemne brwi. Ubrany jest w czerwony kontusz z długimi, rozciętymi od łokci, swobodnie zwisającymi rękawami zwanymi wylotami. Zakończenie lewego sięga poniżej rysującego się pod kontuszem obfitego pośladka. Prawy wylot został zarzucony przez ramię na plecy. Spod wylotów ukazują się marszczone dość wąskie rękawy jasnoniebieskiego żupana, który widoczny również spod rozchylonego na piersiach kontusza, jest zapinany z przodu na szereg kilkunastu niewielkich guzików. Stroju dopełniają: żółty zakończony frędzlami, zawiązany z przodu, podtrzymujący wypięty brzuch, pas kontuszowy oraz podwieszona przy lewym boku na dwu paskach zwanych rapciami długa szabla w pochwie, sięgająca ziemi, na której szlachcic stoi w rozkroku w żółtych baczmagach, czyli butach z podwiniętymi w górę czubkami i długimi marszczonymi cholewami. Mężczyzna ukazany został z dość niskiej perspektywy, co podkreśla jego wyniosłość. Lewą dłoń wsparł na rękojeści szabli, a prawą uniósł otwartą wnętrzem ku jasnemu niebu z białym obłokiem, na którego tle rysuje się większość jego postaci. U dołu w oddali na wysokości kolan z lewej parterowy dwór z niższymi alkierzami po bokach i z zacienionym gankiem na środku w formie wspartego na czterech kolumnach portyku z trójkątnym tympanonem na froncie. Z prawej zabudowa folwarku. Za tym wszystkim po prawej i lewej widoczne korony drzew. Pod ilustracją, zaraz przy dolnej krawędzi drobnym, skośnym drukiem napisy: z lewej Norblin del, na środku Déposé à la Direction, przy tym niewielka czerwona okrągła pieczęć, a po prawej Debucourt sculp. Niżej na środku, podobną ozdobną, ale dużą czcionką, napis: Szlachcic polski, a pod nim mniejszą prostą i grubą, NOBLE POLONAIS.
Polski szlachcic
Źródło: Jean-Pierre Norblin de La Gourdaine [czyt. żon pier norblę de la gurden], Polski szlachcic, akwarela na papierze, 1790 r., domena publiczna.
Na nim też wiązano nieodzowny składnik stroju – pas. Początkowo składał się on z drobnych, metalowych, czasem złotych ogniwek. Później został wyparty przez orientalne pasy z kosztownych jedwabnych materii, a w końcu przez słynne, krajowe pasy słuckie. Ten element stroju był bardzo kosztowny […]. Samo nakładanie pasa wymagało pomocy drugiej osoby, a nieumiejętność wiązania go mogła zdemaskować plebejusza, który pragnąłby się podszyć pod szlachcica. Stroje były kosztowne, przekazywano je z pokolenia na pokolenie. […]
RHAZK4yd3HeSz
Zorientowana pionowo fotografia barwna przedstawiająca jedną ze stron czterostronnego słuckiego pasa kontuszowego. Pasy czterostronne uzyskiwano w ten sposób, że strona prawa i lewa były podzielone wzdłuż na dwie połowy, które różniły się kolorystyką, a nieraz wzorem. Taka budowa pozwalała na to, by jeden pas, który składano wzdłuż na pół, mógł być stosowany w czterech wariantach. Zakończenie pasa, zwykle o dużym wzorze, zwano głową i czasem ozdabiano frędzlami; środkowe pola, najczęściej o wzorze drobnym – wciążem. Poprzeczne paski dzielące wciąż nazywano pólkami, zewnętrzny, obramiający ornament, bordiura, to szlaczek. Pasy składano wzdłuż, przy czym jedna strona, bardziej ozdobna, była noszona w dni świąteczne i podczas uroczystości, a druga, skromniejsza, na co dzień. Często do pasa zawieszano paski do podwieszania pochwy szabli – rapcie. Na fotografii głowa zakończona frędzlami znajduje się u dołu. Zawiera ona motyw dwóch wpisanych w prostokąt ukwieconych krzaczków o splecionych symetrycznie łodygach, wyrastających z uciętych pni posadowionych na kopczykach. Prawa strona na tle, z ugrowo‑złotym wzorem; kwiaty czerwone i niebieskie. Po lewej beżowo‑srebrne tło z jaśniejszym wzorem, kwiaty czerwone i szare z łodygami. Środek w poprzeczne pólka, rozdzielone szlaczkami z drobnych rombów. W pólkach wciąża powtarzający się motyw wici kwiatowej. Kwiaty powtarzają kolor odpowiednio do ukazanego na kwiatach głowy. Po lewej mniej ozdobnej stronie co drugie pólko puste, po prawej wypełnione czerwonym ornamentem. Szlaczek po prawej w niebieskie i białe kwiatki na wici, a po lewej w szare i czerwone. U dołu szlaczki kończą napisy SŁUCK.
Pas słucki czterostronny. Można go było złożyć wzdłuż i eksponować na cztery różne sposoby, zależnie od noszonego stroju. Zazwyczaj była w nim jedna strona czarno‑srebrna, używana na pogrzeby. Motyw dekoracji głów z wyrastającymi z pni krzaczkami widoczny u dołu na fotografii jest rzadko spotykany, a jeśli się pojawia to tylko na pasach słuckich.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Zastanowić się należy, w jaki sposób strój wpływał na zachowanie ówczesnych Polaków. Sarmacki gest nie został wymyślony przez historyków i kostiumologów. Odbijał się w tańcu, znanym jako „polski” albo „chodzony”, czyli polonezie. Ów ruch zarzucania wylotów kontusza uwieczniony został później przez Mickiewicza:
– Podkomorzy rusza I z lekka zarzuciwszy wyloty kontusza, I wąsa pokręcając, podał rękę Zosi I skłoniwszy się pięknie w pierwszą parę prosi.
Rozcięte rękawy kontusza przypinano tylko na uroczyste okazje. Wymagały odrzucania do tyłu, a nawet spięcia, gdyż w przeciwnym razie plątałyby się i przeszkadzały właścicielowi. Ten ruch zaważył na sylwetce Sarmaty. Był elegancki, nonszalancki, znamionujący pewność siebie. Jednocześnie postawa znana nam z wielu portretów sarmackich, pełna dumy, a czasem pychy, nie przypominała wielmożów hiszpańskich czy angielskich. Z kolei gesty powitalne, niski ukłon, niemający nic z uniżoności, zamiatanie czapką przed kobietą czy kimś znacznie godniejszym, padanie do nóg rodzicom lub magnatom składały się na sylwetkę, która odróżniała Polaka od przedstawicieli wszystkich innych nacjinacjanacji.
R1AKeJsR9Hl0X
Zorientowana pionowo barwna reprodukcja obrazu przedstawiającego pełnopostaciowy portret szlachcica w czerwonym kontuszu stojącego w pałacowym wnętrzu pośród rokokowych mebli. Zwrócony lewym półprofilem nieznacznie zarumienionej pociągłej twarzy mężczyzna w średnim wieku ma bokami podgoloną równo, powyżej długich wąskich uszu, głowę, zwieńczoną czupryną, rozczesanych na boki, ciemnobrązowych prostych włosów. Poniżej wysokiego gładkiego czoła wąskie, proste ciemne brwi, a pod nimi niewielkie, lecz o bystrym inteligentnym spojrzeniu równie ciemne oczy. Pod krótkim, prostym nosem, jaśniejsze od włosów na głowie, brązowe, okrywające górną wargę, dość obfite, ułożone na boki, końcami podkręcone ku górze wąsy. Spod nich wysuwa się dość obfita dolna warga, poniżej której charakteru zdecydowania dodaje twarzy zaokrąglony wydatny podbródek. Podany nieco do przodu, sprawia, że policzki lekko przyprószone odrastającym ciemnym zarostem stają się trochę zapadnięte. Pod szyją, niezbyt duży, trójkątny fragment białego żupana, ujętego po bokach w wąski szalowy biały kołnierz kontusza, którego górna część opina szczupły tors, podkreślając płaski brzuch i silne mięśnie klatki piersiowej. Lewy rękaw płaszcza został odrzucony na plecy. Dzięki temu widać bliższy widzowi lewy okazały bark mężczyzny okryty obfitym w tym miejscu żupanem ze srebrzystym, marszczonym, wąskim rękawem poniżej. Mężczyzna podparł się pod bokiem o również srebrzysty niezbyt szeroki pas kontuszowy wierzchem lewej dłoni. W jej palcach trzyma obszyty brązowym futrem kołpak. Końce pasa nie opadają swobodnie na dół brzucha, lecz zostały zaplecione. U boku zwisa, w czarnej zdobionej złotem pochwie, podpięta do pasa na dość długich ozdobnych rapciach, szabla, z też czarną rękojeścią i złotym jelcem. Na prawo widoczny tylko fragment schowanego za krawędzią obrazu wyściełanego zielonym aksamitem złoconego krzesła z oparciami na łokcie. Palec odchylonej nieco od tułowia wyprostowanej prawej ręki, okrytej do łokcia wylotem kontusza, wskazuje na podtrzymywaną przez dwa amorki tarczę herbową z koroną, na szczycie wieczka złotej szkatuły, stojącej na malachitowym blacie rokokowego biurka, którego fragment wyłania się zza lewej krawędzi płótna. Bliżej na krawędzi blatu laska czerwonego laku do pieczętowania listów i dokumentów, dalej duży okrągły tłok pieczętny położony bokiem na pliku białych kartek. Wyżej po lewej w tle dwie okrągłe, marmurowe brązowej barwy kolumny – lewa ujęta na obrazie tylko w połowie grubości. Wparte na płaskim bloku, wieńczącym, sięgające niżej ramienia mężczyzny, obmurowaniu, górą, niespełna metr nad nim, znikają za krawędzią obrazu. Za głową szlachcica, jasnozielona zachodząca trochę rogiem na kolumnę draperia albo sztandar, a na prawo pilaster ściany z kamienia bliskiemu brązową barwą temu, z którego wykuto kolumnę. Z takiego kamienia są też ukazane w perspektywie u dołu obrazu płyty posadzki. Na niej z prawej strony mocnym akcentem znaczy kompozycję obrazu wysunięty spod czerwieni kontusza skierowany w skos na prawo w stronę widza żółty but, na lewej stopie, zakończony prostym, wąskim, ostrym czubkiem. Drugi, prawy, cofnięty w kontrapoście, schowany w głębokim cieniu szerokiego dołem, pofałdowanego sięgającego wyżej kostek szlacheckiego płaszcza skierowany jest ku lewej krawędzi malowidła.
Portret Stanisława Antoniego Szczuki – sarmaty w stroju reprezentacyjnym. Czerwony kontusz, pod nim brokatowy żupan bez kołnierza, szarawary wpuszczone w buty z safianową cholewą, w ręku futrzana czapka.
Źródło: a. nn., ok. 1735–1740, olej na płótnie, domena publiczna.
Istniał cały skomplikowany ceremoniał powitań, odkrywania głowy. Odkrycie głowy było oznaką wielkiego szacunku, zazwyczaj kołpakakołpakkołpaka tylko uchylano. Wymagało to nie lada wiedzy, kogo można ucałować (równego sobie), kogo pocałować w rękę, przed kim paść na kolana albo plackiem do stóp wymagało wiedzy, której nie miał nuworysznuworysznuworysz czy spryciarz pragnący nielegalnie awansować do stanu szlacheckiego. Znakomitą okazję do pokazania kosztownego stroju i zalet towarzyskich stanowiły uczty. Nie ma żadnych wątpliwości, że Sarmaci uwielbiali jeść i pić. Przodkowie nasi nie byli niestety smakoszami, tylko żarłokami, i strach pomyśleć, co by się działo, gdyby nie rygory Kościoła w postaci postów, których liczba dochodziła do około stu pięćdziesięciu dni w roku. Co prawda i z tym sobie radzono, przyrządzając znakomicie ryby, co podkreślają cudzoziemcy w swoich relacjach, zatem o umartwianiu się nie było mowy. Menu sporej części XVII‑wiecznej szlachty (bo nie można mówić jednym tchem o nich i o chłopach czy mieszczanach) zależało oczywiście od stopnia zamożności, ale każdy miał pod dostatkiem produktów z własnego folwarku. Ogólnie mówiąc, pożerano ogromne ilości mięsiwa i wypijano dużo wina oraz miodu. Tłuszcz uważano za zdrowy, mięso zatem musiało być tłuste. Jadłospis uzupełniały chleb, kasze, groch, potrawy mączne, natomiast jarzyny – oprócz kapusty – uważano za paszę dla bydła. […] Podstawową rozrywką szlachty, niezależnie od stopnia zamożności, było polowanie, które w owym czasie zastępowało sport, dostarczało ruchu na świeżym powietrzu, zaspokajało potrzebę ryzyka i ducha współzawodnictwa. Najbardziej pożądane były łowy na grubego zwierza z nagonką, ale nie każdy mógł sobie na nie pozwolić. Nieprawdziwa jest natomiast wymowa tyradytyradatyrady Wojskiego z „Pana Tadeusza” na temat łowów:
Za moich, panie, czasów, w języku strzeleckim Dzik, niedźwiedź, łoś, wilk, zwany był zwierzem szlacheckim, A zwierzę niemające kłów, rogów, pazurów Zostawiano dla płatnych sług i dworskich ciurówciuraciurów ; Żaden pan nigdy przyjąć nie chciałby do ręki Strzelby, którą zhańbiono sypiąc w nią śrut cienki! […] Nazywam się Hreczecha, a od króla Lecha Żaden za zającami nie jeździł Hreczecha.
Co powiedziałby na te słowa Albrycht Stanisław Radziwiłł, kanclerz wielki litewski, piszący we wrześniu 1632 r.: „Na początku miesiąca zabawiałem się polowaniem na zające, aby odprężyć umysł znużony przeszłymi troskami […]”. Podobnie rozrywali się Władysław IV Waza w 1636 r. i Jan III Sobieski, nie wiedząc, że za dwieście lat Mickiewicz ustami Wojskiego odsądzi ich od czci i wiary. Oczywiście nikt nie zapraszał czcigodnego kolegi senatora, a tym bardziej króla na zające. Nie można jednak oprzeć się przekonaniu, że takie polowanie na otwartym terenie było szlachetniejszym sportem od egzekucji zwierząt pod mianem łowów w czasach saskich, gdzie dla króla Augusta III i jego świty zbudowano pawilon, z którego bez fatygi można było strzelać do zegnanych w jego pobliże niedźwiedzi, łosi, jeleni i dzików. Łowy były rozrywką kosztowną, ponieważ wymagały zarówno odpowiednich koni, jak i utrzymywania sforysforasforygończychgończygończych i legawcówlegawieclegawców . Para rasowych psów była zaliczana do królewskich podarków i często panujący, przy okazji wysyłania poselstwa, obdarzali się wzajemnie nie tylko końmi, ale i psami. Do tego dochodził koszt utrzymania na dworze łowczychłowczyłowczych i sokolnikówsokolniksokolników , łowy z sokołem należały bowiem do rozrywek królów.najwyższy dowódca wojsk w Polsce i na Litwie od XV w. do rozbiorów
bock_1 Źródło: Pstrzy się jak dzięcioł Polak, [w:] Krystyna Bockenheim, Dworek, kontusz, karabela, Wrocław 2002, s. 90–103.
hetman
najwyższy dowódca wojsk w Polsce i na Litwie od XV w. do rozbiorów
senator
senator – członek senatu – wyższej izby ustawodawczej
plebejusze
plebejusze – w dawnej Polsce: warstwa społeczna nienależąca do stanu szlacheckiego
starosta
starosta – od XIV w.: urzędnik mianowany i odwoływany przez monarchę jako namiestnik prowincji lub ziemi
ujma
ujma – to, co kogoś obraża lub poniża
ewidentny
ewidentny – oczywisty, wyraźny
szarawary
szarawary – długie, bufiaste spodnie, marszczone w pasie i w kostkach, noszone w Polsce w XVI–XVII w.
orientalny
orientalny – właściwy ludom, językom i kulturom Azji i północno‑wschodniej Afryki
savoir‑vivre
[czyt. sawuar wiwr] – zasady odpowiedniego zachowania się w towarzystwie
Bockenheim
Bockenheim [czyt. bokenhajm]
nuworysz
nuworysz – człowiek, który dzięki wzbogaceniu się lub wykształceniu znalazł się w wyższej warstwie społecznej, ale nie jest przez nowe środowisko akceptowany
RkxYLB6faUAOs
Ćwiczenie 1
hetman Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. starosta Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. plebejusz Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. senator Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
hetman Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. starosta Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. plebejusz Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. senator Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
R1FRjhJVndMkw
Wypiszcie kilka obyczajów, o jakich jest mowa w tekście pt. „Pstrzy się jak dzięcioł Polak”
Wypiszcie kilka obyczajów, o jakich jest mowa w tekście pt. „Pstrzy się jak dzięcioł Polak”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
RY574sHgOXbRH
Wypisz kilka obyczajów szlacheckich, o jakich jest mowa w tekście pt. Pstrzy się jak dzięcioł Polak.
Ciekawostka
Szabla karabela była bronią noszoną na co dzień przez polską szlachtę. Składała się z trzech zasadniczych części, z których każda miała przypisaną inną funkcję. Do zadawania ciosów oraz obrony przed nimi służyła głownia o łukowatym kształcie. To metalowa, ostro zaostrzona z jednej albo obu stron, najdłuższa część szabli. Broń trzymało się, obejmując dłonią rękojeść. W bojowych szablach miała ona drewniane okładziny trzonka przymocowane na mosiężnegwoździe. Na końcu trzonek się rozszerzał. To głowica o kształcie orlej głowy. Dziób orła stanowił oparcie na mały palec, co ułatwiało wymachy szablą. Pomiędzy głownią a rękojeścią mocowano jelec. Miał on kształt krzyża, stąd nazwa krzyżowy. Stanowił ochronę trzymającej szablę dłoni przed ciosami przeciwnika i jednocześnie zabezpieczał ją przed zsunięciem się na ostrze głowni. Im bardziej reprezentacyjną funkcję pełniła szabla, tym bardziej zdobione drogimi metalami, kamieniami czy innymi materiałami były wszystkie elementy karabeli, a szczególnie rękojeść i jelec. Równie ozdobna bywała pochwa służąca do przechowywania szabli. Pochwę podwieszano do pasa na dwóch paskach zwanych rapciami.
R17cZSrtN6fir
Ćwiczenie 2
W powyższej Ciekawostce wyróżniono pogrubioną czcionką elementy karabeli. Przyporządkuj je do części szabli zaznaczonych na ilustracji, wpisując wyrazy i wyrażenia w odpowiednie miejsce.
W powyższej Ciekawostce wyróżniono pogrubioną czcionką elementy karabeli. Przyporządkuj je do części szabli zaznaczonych na ilustracji, wpisując wyrazy i wyrażenia w odpowiednie miejsce.
Źródło: Fot. Samuel Uhrdin, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1001ANCxbg9I
Ćwiczenie 2
Przeczytaj „ciekawostkę” i przyporządkuj nazwy elementów karabeli do jej części o różnych funkcjach. Zaostrzona część do cięcia: Możliwe odpowiedzi: 1. głowica, 2. głownia, 3. mosiężne gwoździe mocujące okładziny, 4. dziób, 5. jelec krzyżowy, 6. drewniane okładziny trzonka Część chroniąca dłoń przed ciosami przeciwnika i przed ześlizgnięciem się jej na ostrze: Możliwe odpowiedzi: 1. głowica, 2. głownia, 3. mosiężne gwoździe mocujące okładziny, 4. dziób, 5. jelec krzyżowy, 6. drewniane okładziny trzonka Rękojeść do trzymania szabli w dłoni: Możliwe odpowiedzi: 1. głowica, 2. głownia, 3. mosiężne gwoździe mocujące okładziny, 4. dziób, 5. jelec krzyżowy, 6. drewniane okładziny trzonka
Przeczytaj „ciekawostkę” i przyporządkuj nazwy elementów karabeli do jej części o różnych funkcjach. Zaostrzona część do cięcia: Możliwe odpowiedzi: 1. głowica, 2. głownia, 3. mosiężne gwoździe mocujące okładziny, 4. dziób, 5. jelec krzyżowy, 6. drewniane okładziny trzonka Część chroniąca dłoń przed ciosami przeciwnika i przed ześlizgnięciem się jej na ostrze: Możliwe odpowiedzi: 1. głowica, 2. głownia, 3. mosiężne gwoździe mocujące okładziny, 4. dziób, 5. jelec krzyżowy, 6. drewniane okładziny trzonka Rękojeść do trzymania szabli w dłoni: Możliwe odpowiedzi: 1. głowica, 2. głownia, 3. mosiężne gwoździe mocujące okładziny, 4. dziób, 5. jelec krzyżowy, 6. drewniane okładziny trzonka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2
R1RS4Sc3stw8J
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, jak polscy Sarmaci podkreślali swoją pozycję i zamożność.
RI7s8xy7jd2Re
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na ubiór polskich Sarmatów, przestrzegane przez nich formy towarzyskie oraz na to, jakie rozrywki najbardziej cenili.
Polscy Sarmaci podkreślali swoją pozycję i zamożność poprzez:
noszenie karabeli,
ubiór wykonany często z kosztownych, orientalnych materiałów, zdobionych złotą lub srebrną nicią,
przyjmowanie dumnej wyprostowanej postawy podkreślającej pewność siebie i męskość,
przewiązanie kontusza powyżej bioder szerokim, ozdobnym, haftowanym pasem,
zachowanie odpowiednich form towarzyskich, na przykład niski ukłon, padanie do kolan lub do stóp,
szarmancki, praktykowany przed przystąpieniem do tańca, gest zarzucania na plecy, rozciętych w górnej części tzw. wylotami, wydłużonych rękawów kontusza,
udział w kosztownych zbiorowych polowaniach,
wzajemne odwiedziny i towarzyszące im wystawne uczty.
Polecenie 3
Wykorzystując informacje zawarte w tekście Krystyny Bockenheim, zredaguj plan dnia Sarmaty. Weź pod uwagę posiłki, spotkania, rozrywki.
R1NPjuctbXG52
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
R1AJPKwqX536n
Ułóż sarmacką krzyżówkę, w której znajdą się wyrazy związane z obyczajowością szlachecką.
Ułóż sarmacką krzyżówkę, w której znajdą się wyrazy związane z obyczajowością szlachecką.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1WVCZRhvwauo
Ćwiczenie 5
Połącz tytuły ze zdaniami wskazującymi na to, do kogo były skierowane. Jejmość Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Aśćka Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Acani Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Acan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Waść Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. „Urodzony” Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Waćpan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Przyjaciel Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Wasza Miłość/Jaśnie Wielmożny Pan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca.
Połącz tytuły ze zdaniami wskazującymi na to, do kogo były skierowane. Jejmość Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Aśćka Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Acani Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Acan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Waść Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. „Urodzony” Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Waćpan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Przyjaciel Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca. Wasza Miłość/Jaśnie Wielmożny Pan Możliwe odpowiedzi: 1. Zwrot stosowany przez szlachtę w rozmowach między sobą, nierzadko wypowiadany z lekceważeniem., 2. Zwrot do kobiety o niższym statusie społecznym., 3. Skrót od waszmość pan, skierowany do kogoś równego stanem., 4. Tytułowanie kogoś pochodzącego z wyższego stanu., 5. Zwrot do starszej, nieznajomej do kobiety., 6. Skrót od waśćka; wasza miłość; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 7. Tytuł, jaki nosił tylko szlachcic., 8. Skrót od waszmość pani; zwrot skierowany do kobiet równych stanem., 9. Zwrot szlachcica do kogoś niższego stanem, np. mieszczanina lub kupca.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
nacja
nacja – naród, narodowość
kołpak
kołpak – wysoka czapka bez daszka, w kształcie cylindra lub stożka, futrzana lub obszyta futrem, noszona w średniowieczu przez Tatarów, w Polsce od XV do XIX w.
sfora
sfora – para psów gończych uwiązanych do rzemienia i prowadzonych na polowanie; też: gromada psów myśliwskich
karabela
karabela – w dawnej Polsce: krzywa szabla turecka, bogato zdobiona, służąca zazwyczaj nie jako broń, ale jako uzupełnienie stroju
tyrada
tyrada – długie przemówienie
gończy
gończy – pies z rasy myśliwskich psów gończych, używanych do tropienia, osaczania i napędzania zwierzyny
legawiec
legawiec – pies myśliwski wystawiający i aportujący zwierzynę
banicja
banicja – dawna kara polegająca na wygnaniu z kraju i pozbawieniu praw obywatelskich
ciura
ciura – osoba lekceważona
szuba
szuba – długie okrycie o futrzanym podbiciu; zakładano je na wierzch zimą
łowczy
łowczy – urzędnik dworski w dawnej Polsce, osoba odpowiadająca za zwierzynę i przebieg polowań
sokolnik
sokolnik – myśliwy, który polował z sokołem
kontusz
kontusz – dawny strój przeznaczony dla mężczyzn w formie długiej sukmany z rozciętymi rękawami, którą zapinało się z przodu
delia
delia – dawny strój męski noszony przez szlachtę przeważnie w XVI i XVII wieku; rodzaj płaszcza podbitego futrem, o kołnierzu również futrzanym z szerokimi rękawami, które nie były zszyte
żupan
żupan – dawny strój męski w formie długiej sukmany zapinanej na guziki z wąskimi rękawami
Alessandro Guagnini
Alessandro Guagnini [czyt. alesandro głanini]
Codzienność na Litwie
Rm87EA6XNs2R9
Grafika ilustruje scenę z Księgi VII Pana Tadeusza, ukazuje szlachtę przygotowującą się do zajazdu na Sopliców. Zgromadzona tłumnie szlachta żywo dyskutuje. Z tłumu wyróżnia się starszy, siwy mężczyzna z wąsami, stojący na podwyższeniu. Nosi żółty żupan, przepasany skórzanym pasem, w ręku trzyma szablę skierowaną w dół. Drugą rękę opiera na biodrze. Wokół zgromadzeni mężczyźni patrzą na niego, gestykulują, krzyczą. Wszyscy noszą kontusze z pasami słuckimi i baczmagi, czyli buty z cholewami. W prawym dolnym rogu, na pierwszym planie ilustracji siedzi na stołku szlachcic w starszym wieku. Ma siwe włosy i wąsy. Ubrany jest w typowy strój szlachecki, czyli kontusz. Prawą rękę opiera zgiętą na kolanie, drugą trzyma wyprostowaną z dłonią położoną na kolanie. Mężczyzna ma przymknięte oczy i jest zamyślony, nie bierze udziału w dyskusji, która toczy się za jego plecami. W tle znajduje się okno z jasną framugą.
Ilustracja do Księgi VII Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, Gerwazy Rębajło, 1881, domena publiczna.
Ważne!
Słowo codzienność, zarówno w języku, jak i w kulturze, dopiero od niedawna nabrało nowych znaczeń. Kiedy pytamy o codzienność w utworze literackim, chodzi nam o metodę opowiadania o życiu codziennym, obyczajach czy zwykłym porządku dnia. W przypadku Pana Tadeusza codzienne bytowanie w dworku szlacheckim w powiecie nowogródzkim zostało ujęte w formę gawędygawędagawędy, czyli opowieści adresowanej do wszystkich odbiorców, nawet takich, którzy nie lubią czytać, lecz wolą słuchać.
gawęda
utwór literacki mający swobodną formę opowiadania
folwark
budynek dworski na uboczu dziedzińca, mieszkał tam Wojski z córką, służba
tkacki
mianem tym określano płótno tkane w domu
puderman
kaftan roboczy, okrycie płócienne chroniące do kurzu i ubrudzenia, nakładane, aby chronić ubranie w czasie pudrowania peruk
Nagotowane
dziś - przygotowane
chłodnik
zabielany barszcz z botwiny albo z buraków, podawany na zimno
kwestarz
zakonnik zbierający datki na utrzymanie klasztoru, mowa o Jacku Soplicy
bernardyn
członek zakonu bernardynów, mowa o Jacku Soplicy
wiciny
łódki, na których kupcy przewozili towary
moka
dziś - mokka, wyborowy gatunek kawy
Pan TadeuszAdam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz
Księga I.Gospodarstwo, w. 142‑159 Tymczasem na folwarkufolwarkfolwarku nie uszło baczności, Że przed ganek zajechał któryś z nowych gości. Już konie w stajnią wzięto, już im hojnie dano, Jako w porządnym domu, i obrok, i siano: Bo Sędzia nigdy nie chciał, według nowej mody, Odsyłać koni gości Żydom do gospody. Słudzy nie wyszli witać; ale nie myśl wcale, Aby w domu Sędziego służono niedbale: Słudzy czekają, nim się pan Wojski ubierze, Który teraz za domem urządzał wieczerzę. On pana zastępuje i on, w niebytności Pana, zwykł sam przyjmować i zabawiać gości (Daleki krewny pański i przyjaciel domu). Widząc gościa, na folwark dążył po kryjomu, Bo nie mógł wyjść spotykać w tkackimtkackitkackimpudermaniepudermanpudermanie; Wdział więc jak mógł najprędzej niedzielne ubranie NagotowaneNagotowaneNagotowane z rana, bo od rana wiedział, Że u wieczerzy będzie z mnóstwem gości siedział.
Księga I. Gospodarstwo, w. 210‑216 Właśnie z lasu wracało towarzystwo całe, Wesołe, lecz w porządku. Naprzód dzieci małe Z dozorcą, potem Sędzia szedł z Podkomorzyną, Obok pan Podkomorzy otoczon rodziną; Panny tuż za starszymi, a młodzież na boku; Panny szły przed młodzieżą o jakie pół kroku (Tak każe przyzwoitość).
Księga I. Gospodarstwo, w. 300‑307 Goście weszli w porządku i stanęli kołem. Podkomorzy najwyższe brał miejsce za stołem; Z wieku mu i z urzędu ten zaszczyt należy, Idąc kłaniał się damom, starcom i młodzieży. Przy nim stał kwestarzkwestarzkwestarz, Sędzia tuż przy bernardyniebernardynbernardynie. Bernardyn zmówił krótki pacierz po łacinie; Mężczyznom dano wódkę; wtenczas wszyscy siedli, I chołodziecchłodnikchołodziec litewski milcząc żwawo jedli.
Księga II. Zamek, w. 493‑512 Różne też były dla dam i mężczyzn potrawy: Tu roznoszono tace z całą służbą kawy, Tace ogromne, w kwiaty ślicznie malowane, Na nich kurzące wonnie imbryki blaszane I z porcelany saskiej złote filiżanki; Przy każdej garnuszeczek mały do śmietanki. Takiej kawy, jak w Polszcze, nie ma w żadnym kraju: W Polszcze, w domu porządnym, z dawnego zwyczaju, Jest do robienia kawy osobna niewiasta, Nazywa się kawiarka; ta sprowadza z miasta, Lub z wicinwicinywicin bierze ziarna w najlepszym gatunku I zna tajne sposoby gotowania trunku, Który ma czarność węgla, przejrzystość bursztynu, Zapach mokimokamoki i gęstość miodowego płynu. Wiadomo, czym dla kawy jest dobra śmietana; Na wsi nietrudno o nią: bo kawiarka z rana, Przystawiwszy imbryki, odwiedza mleczarnie I sama lekko świeży nabiału kwiat garnie Do każdej filiżanki w osobny garnuszek, Aby każdą z nich ubrać w osobny kożuszek.
Księga XII. Kochajmy się, w. 621‑636 Bo na dziedzińcu zamku już stali parami Oficery z damami, wiara z wieśniaczkami. «Poloneza!» krzyknęli wszyscy w jedno słowo. Oficerowie wiodą muzykę wojskową; Ale pan Sędzia w ucho rzekł do jenerała: «Każ pan, żeby się jeszcze kapela wstrzymała. Wiesz, że dzisiaj synowcasynowiecsynowca mego zaręczyny; A dawnym obyczajem jest naszej rodziny, Zaręczać się i żenić przy wiejskiej muzyce. Patrz, stoi cymbalista, skrzypakskrzypakskrzypak i kozicekozicekozice, Poczciwi muzykanci; już się skrzypak zżyma, A kobeźnikkobeźnikkobeźnik kłania się i żebrze oczyma. Jeżeli ich odprawię, biedni będą płakać; Lud przy innej muzyce nie potrafi skakać. Niechaj ci zaczną; niech się i lud podweseli; Potem będziem wybornej twej słuchać kapeli».
mick_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967.
synowiec
syn brata, dziś - bratanek
kozice
instrument dęty zwany kozą lub dudami
kobeźnik
kobziarz
skrzypak
skrzypek
Ćwiczenie 6
RdqzvLccCDYL6
Na podstawie fragmentów Pana Tadeusza opisz atmosferę dworu w Soplicowie.
Zwróć uwagę na to, jakie wydarzenia są opisywane oraz jak zachowują się bohaterowie.
Atmosfera dworu w Soplicowie kształtowana była przez zachowania związane z tradycją i obyczajowością. Każda czynność w ciągu dnia, nawet najbardziej błaha, taka jak picie kawy, była związana z konkretnymi zachowaniami oraz kolejnością wykonywanych czynności. Każdej czynności towarzyszyła wzniosłość i szacunek do tradycji, co możemy zobaczyć w powyższych fragmentach. W pierwszym z nich ukazany został sposób przyjmowania gości – byli oni traktowani z należytym szacunkiem i według etykiety. W drugim oraz trzecim fragmencie przedstawiona została dbałość o zachowanie hierarchii – zarówno w czasie spaceru, jak i siadaniu przy stole. Fragment czwarty ukazuje celebrowanie picia kawy i dbałość o najdrobniejsze elementy związane z parzeniem i podawaniem napoju. Ostatni fragment ukazuje niezwykły szacunek, w jakim podchodzono do służby i osób pochodzących z niższych warstw społecznych – Sędziemu zależało na zadowoleniu każdego, bez względu na pochodzenie.
RubHtigvHusYa
Obraz ilustruje scenę z grzybobrania III Księgi Pana Tadeusza. Przedstawia polanę w lesie, o poranku, otoczoną wysokimi drzewami oraz szukających grzybów ludzi. Na pierwszym planie z prawej strony przy starym drzewie przykucnął starszy mężczyzna, rozgarniając poszycie w poszukiwaniu grzybów. Po lewej stronie na dużym, okrągłym kamieniu siedzi drugi mężczyzna w słomkowym kapeluszu i białej szacie, ręce odpiera o laskę. Niedaleko niego, na czerwonym kocu, leży kobieta czytająca książkę, ma jasnobłękitną suknię i czarne, upięte w kok włosy. Głowę oparła o prawą rękę. W tle, pomiędzy drzewami, widoczne są niewyraźne postacie, które szukają grzybów, ich głowy są pochylone. Obraz utrzymany jest w jasnych barwach. Scena dzieje się w świetle dziennym.
Ilustracja do III Księgi Pana Tadeusza
Źródło: Franciszek Kostrzewski, Grzybobranie, 1860, domena publiczna.
Pan TadeuszAdam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz
Księga I. Gospodarstwo, w. 481‑496 Chwała Bogu, że teraz, jeśli nasza młodzież Wyjeżdża za granicę, to już nie po odzież, Nie szukać prawodawstwa w drukarskich kramarniachkramarniakramarniach Lub wymowy uczyć się w paryskich kawiarniachkawiarniekawiarniach. Bo teraz Napoleon, człek mądry a prędki, Nie daje czasu szukać mody i gawędki. Teraz grzmi oręż, a nam starym serca rosną, Że znowu o Polakach tak na świecie głośno; Jest sława, a więc będzie i Rzeczpospolita! Zawżdy z wawrzynówwawrzynwawrzynów drzewo wolności wykwita. Tylko smutno, że się nam ach! Tak się lata wleką W nieczynności! A oni tak zawsze daleko! Tak długo czekać! nawet tak rzadka nowina! Ojcze Robaku (ciszej rzekł do Bernardyna), Słyszałem, żeś znad Niemna odebrał wiadomość; Może też co o naszym wojsku wie Jegomość?
mick_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Wrocław 1967.
kramarnia
kram
kawiarnie
w tamtych czasach kawiarnie były miejscami zebrań klubów, odgrywały wielką rolę w kształtowaniu opinii publicznej
wawrzyn
laur, znak sławy wojennej
Ćwiczenie 7
R1WBk5wE6gl8I
Na podstawie powyższego fragmentu Pana Tadeusza napisz, jaką tradycję obyczajową i w jakiej epoce zakorzenioną krytykuje w zachowaniu młodych Polaków Podkomorzy. Wyjaśnij, w jakim celu wyjeżdżano poza granice Litwy w 1811 roku.
Przeczytaj ponownie cztery pierwsze wersy fragmentu i zastanów się, co, według Podkomorzego, było celem wyjazdów młodych.
Podkomorzy krytykuje tradycję, która polegała na podróżach młodych Polaków po Europie Zachodniej. Powracali oni do kraju odmienieni - przejmowali zachowanie, modę oraz język krajów Zachodu, jednocześnie traktując polską tradycję oraz zwyczaje jako gorsze i prymitywne. Podkomorzy zauważa, że w 1811 roku z Litwy zaczęto wyjeżdżać, aby dołączyć do Napoleona.
Rbs1sUoKJBlcA
Ilustracja przedstawia trzech mężczyzn, jedną kobietę oraz jedną postać zasłaniającą dłoniami twarz, której nie da się zidentyfikować. Jeden z mężczyzn ma długą szatę i siedzi. Wyciąga dłonie przed siebie, opowiadając zgromadzonym historię. Mężczyzna ma na głowie czepek. Ma długie wąsy oraz okulary. Wokół mężczyzny zgromadziło się dwóch mężczyzn i kobieta. Jeden z mężczyzn, stojący naprzeciwko siedzącego, przykłada lewą dłoń w geście zastanowienia. Ma długą, sięgającą do kolan, szatę oraz wysokie buty. Ma ciemne, bujne włosy oraz czarny wąs. Drugi mężczyzna stoi obok siedzącego, z jego prawej strony. Ma na sobie długą, zakonną szatę, którą przewiązał w pasie sznurem. Jest łysy i ma wokół czubka głowy wąski pas włosów. Wpatruje się w siedzącego. Kobieta stoi z lewej strony mówiącego. Jest odwrócona do widza plecami. Widoczna jest jej długa, sięgająca do ziemi, szata oraz płaszcz do kolan. Na głowie ma czepek. Pochyla się lekko w stronę siedzącego. Ilustracja jest czarno‑biała.
Ilustracja do Księgi I Pana Tadeusza Adama Mickiewicza
Źródło: Michał Elwiro Androlli, Ksiądz Robak, 1881, domena publiczna.
Ważne!
Mickiewicz ukazał historię zwykłej codzienności na Litwie, ale sugerował, że tradycja staropolska, ciągle jeszcze zakorzeniona w świadomości uczestników przedstawionych zdarzeń, odchodzi już w przeszłość, a młode pokolenie (reprezentowane przez Tadeusza i Zosię) zaprowadzi w Soplicowie nowe porządki. Bohaterowie poematu z nostalgią odnoszą się do tradycji kulturowej i historycznej, są uosobieniem zarówno zalet, jak i wad staroszlachetczyzny ukazanej w krzywym zwierciadle: z ironią i humorem. Rzeczywistość przedstawioną współtworzą sceny związane z codziennym funkcjonowaniem dworu: zajęcia gospodarskie, rozrywki, zainteresowania mieszkańców. Wszystko to zostało przedstawione realistycznie i sugestywnie, ale też z dużą dozą ciepła i tkliwości, dzięki czemu wzbudza sympatię odbiorcy.
Pan Tadeusz z jednej strony eksponował obraz szlacheckiej przeszłości i życia w ustroju feudalnym, z drugiej - sygnalizował jej kres i konieczność wprowadzenia reform społecznych.
Sprawdź, czy umiesz!
Ćwiczenie 8
Przeczytaj poniżej podane sformułowania, a następnie określ funkcję powtarzającego się epitetu „ostatni”.
ostatnia uczta staropolska, ostatni zjazd na Litwie, ostatni z Horeszków, ostatnia woźnieńska protestacja, ostatni z dworzan, ostatni Woźny Trybunału
RpaE8hxDQmALQ
Zwróć uwagę, że świat opisywany przez narratora radykalnie się zmienia. Młode pokolenie nie będzie kultywować pewnych dawnych tradycji.
Powtarzający się epitet „ostatni” podkreśla odchodzenie w przeszłość zwyczajów szlacheckich. Jednocześnie pokazuje, że utrata wolności oznaczała nowe obyczaje oraz prawa.
Ćwiczenie 9
RSyFAfx1A8vWg
Wypisz, jakie obyczaje i zwyczaje szlacheckie zostały ukazane w "Panu Tadeuszu".
Przypomnij sobie sposób, w jaki w Panu Tadeuszu spożywano posiłki oraz spędzano czas wolny.
W Panu Tadeuszu zostały ukazane takie obyczaje i zwyczaje szlacheckie, jak na przykład:
uroczyste zasiadanie i wstawanie od stołu w czasie posiłków;
grzybobranie;
podawanie czarnej polewki mężczyznom, aby odrzucić ich oświadczyny;
uroczystość zaręczyn;
tańczenie poloneza na rozpoczęcie i zakończenie uroczystości;