R1ekMeoGh5LPQ
Grafika przedstawia z lewej strony zarys ludzkiej głowy z profilu, która wypełniona jest rysunkami układów scalonych. W pozostałej części grafiki znajdują się cztery monitory. Pierwszy monitor od lewej strony zawiera czarny rysunek grupy ludzi; od osoby stojącej z przodu odchodzi dymek. Drugi monitor przedstawia czarny rysunek kobiety i mężczyzny, między którymi znajduje się dziecko. Na trzecim monitorze znajduje się czarny rysunek głowy kobiety. Czwarty monitor zawiera czarny rysunek kuli ziemskiej. Tło jest błękitno‑niebieskie.

W świecie mediów

Ikony symbolizujące człowieka w dobie cyfryzacji
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Współczesny świat uzależnił się od mediów. Stanowią one źródło wiedzy, informacji oraz rozrywki, bez której człowiek żyjący w XXI wieku nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Dawniej media ograniczały się do formy papierowej, następnie wynaleziono radio, a po nim telewizję. W ostatnich latach jednak można zaobserwować kolejną innowację – media elektroniczne. To one zaczynają odgrywać coraz bardziej znaczącą rolę zwłaszcza wśród ludzi młodych. Programy telewizyjne i radiowe można odbierać za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie. Media zmierzają w kierunku szybkiego i łatwego w odbiorze przekazu treści, są dla współczesnego człowieka swoistym oknem na świat.

Zapoznaj się z filmem na temat radia i telewizji, a następnie wykonaj polecenia.

R1lEetCG3Dpd9
Film przedstawiający historię radia i telewizji od momentu ich powstania, poprzez liczne zmiany, jakie przechodziły do czasów współczesnych.
Polecenie 1

Zastanów się i odpowiedz, które media są – twoim zdaniem – współcześnie najbardziej popularne. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R10w71UQlQDd8
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wymień swoje ulubione programy telewizyjne i audycje radiowe. Uzasadnij swój wybór.

RT07Zbql9HgGr
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wysłuchaj w radiu serwisu informacyjnego. Wzorując się na nim, nagraj krótki program z informacjami na temat wydarzeń w szkole z poprzedniego dnia.

R1BIUrDoOXodQ
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zredaguj scenariusz serwisu informacyjnego na temat wydarzeń w szkole z poprzedniego dnia.

RWXnUd8t0XxpU
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem przedstawiającym wywiad z dziennikarzem, a następnie wykonaj polecenia.

Ro7z41dhvaQm3
Film przedstawiający wywiad z dziennikarzami na temat specyfiki ich pracy oraz m.in. o tym, co robić, aby nauczyć się tej sztuki.
Polecenie 4

Wskaż cechę, którą - twoim zdaniem - powinien posiadać każdy profesjonalny dziennikarz pojmujący swoją pracę jako służbę innym. Uzasadnij swoją opinię.

R1JgQusHdmWYg
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Wymień zalety i wady bycia dziennikarzem. Uzasadnij swoje zdanie.

R7evoPdnQNQfh
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Sformułuj trzy pytania dotyczące warsztatu dziennikarskiego, które mogłyby pojawić się w twoim wywiadzie ze znanym publicystą.

R4uWgWjXjFf6O
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Fenomen telewizjiMałgorzata Bogunia‑Borowska
Małgorzata Bogunia‑Borowska Fenomen telewizji

Telewizja jest społecznym i kulturowym fenomenemfenomenfenomenem. Obecnie znajduje się ona w dynamicznej fazie zmian dotyczących wielu aspektów jej funkcjonowania. Nowoczesne technologie komunikacyjne oraz pojawiające się coraz nowsze urządzenia do transmisji danych mają znaczący wpływ na definiowanie roli telewizji w całościowym systemie współczesnych mediów, a także w życiu codziennym. […] Telewizja jest obecna w ludzkiej codzienności. Wkracza do naszej codzienności, odgrywając rozmaite role, jak w lustrze odbija rzeczywistość, pozwala spojrzeć na nieznane jej obszary, uczy i dostarcza wiedzy, kolekcjonuje zdarzenia przez utrwalanie obrazów w naszej pamięci oraz ukierunkowuje nasze myślenie.

Telewizja tworzy własny ład, schemat objaśniający i interpretujący porządek rzeczywistości, w której żyjemy. Odnosi się do świata, komentuje, parodiujeparodiowaćparodiuje, podejmuje z nim polemikępolemikapolemikę. Telewizja umożliwia spojrzenie na nasze życie z dystansu, z innej perspektywy. Daje szansę spojrzenia na rzeczywistość odbitą w telewizyjnym ekranie. Telewizja zatrzymuje w obrazach zdarzenia i towarzyszące im emocje. Podejmuje się również roli nauczyciela przeprowadzającego telewidzów przez trudne i niezrozumiałe meandrymeandrymeandry coraz bardziej skomplikowanej codzienności. Ukazuje miejsca i światy, których większość z nas nigdy nie miałaby okazji zobaczyć i doświadczyć wrażeń z tym związanych. Telewizja jest przewodnikiem w codziennym życiu. W gąszczu rozmaitych tematów, zagadnień i faktów pomaga w dokonywaniu wyborów. Poza tym ukierunkowuje nasze myślenie i dostarcza tematów oraz wątków, które mniej lub bardziej świadomie rozważamy.

Pełni funkcję drogowskazu czy też mapy, która ukierunkowuje i porządkuje symbolicznie świat i wyobrażenia na jego temat. Nasza wizja świata zależy w dużym stopniu od tego, jaka jest ta mapa, jak jest skonstruowana i jak jest precyzyjna. Dla wielu jest to dzisiaj jedyna informacja określająca światopogląd oraz wyobrażenie o miejscach, w których żyjemy, i o tych, które są od nas odległe. Telewizja ma wiele wymiarów, a sama jest przestrzenią, w której obrębie tętni życie społeczne.
[…]

Fenomen telewizji polega na tym, że z jednej strony stanowi ona część społecznego i codziennego doświadczenia sporej części społeczeństwa, z drugiej zaś usiłuje to społeczeństwo obserwować, opisywać, objaśniać, odzwierciedlać, ukierunkowywać, zatrzymywać w ważnych momentach. […]

Medium to znajduje się obecnie w niezwykle ważnym momencie. Stoi bowiem przed wielką technologiczną, kulturową i społeczną zmianą, która jest odzwierciedleniem zmian społecznych. Nie ulega wątpliwości, że przekształcenie samej telewizji wpłynie również na społeczne życie jednostek, grup i całych społeczeństw. […]

Metafora lustra

[…] telewizja jako lustro odbija tylko część rzeczywistości, fragment, który człowiek z rozmaitych powodów wybiera do obejrzenia. […] Jest to zatem lustro, które pokazuje nam tylko te fragmenty, które chcemy w nim zobaczyć i ujrzeć.[...] Świat społeczny, który dostrzegamy w telewizji, jest wybrany i pokawałkowany. Lustro nie jest w stanie odbić całości i bogactwa obiektywnejobiektywnyobiektywnej rzeczywistości. […] Istnieje także sposób traktowania lustra jak krzywego zwierciadła, w którym możemy się jako społeczeństwo przejrzeć i ujrzeć własny obraz. […] Tego typu spojrzenie na społeczeństwo ukazuje jego ciemną stronę z wszystkimi wadami i słabościami. Ujrzenie własnego odbicia wymaga sporego dystansu i umiejętności refleksyjnego namysłu nad stanem i kondycjąkondycjakondycją społecznego świata i panujących w nim stosunków. […]

Metafora okna

Telewizja, która przekracza dzisiaj granice kontynentów, krajów, narodowości i kultur, dostarcza wiedzy na niespotykaną wcześniej skalę. […] Telewizja ukazuje nam miejsca, o których wcześniej albo w ogóle nic nie wiedzieliśmy, albo jedynie mogliśmy o nich przeczytać i je sobie wyobrazić. […] Dzięki telewizji rozumianej jako okno na świat, na innych ludzi, na inne doświadczenia powiększa się obszar wspólnoty ludzkiej, która nie ogranicza się już tylko do tego, co bliskie i znane, ale zmniejsza dystansdystansdystans do tego, co oddalone i nieznane, obce. Poza tym pozwala nam zobaczyć miejsca i sytuacje, do których nie mamy dostępu. […] Dzięki owemu oknu na świat powstaje symboliczna wspólnota, forma społeczeństwa globalnegoglobalnyglobalnego, które dzieli podobną wiedzę, doświadczenia, przeżycia i wydarzenia. […]

Metafora szkoły

Telewizja nie tylko pozwala spoglądać w nieznane oraz odbijać i obserwować społeczeństwo. Jest w pewnym sensie szkołą, kształtuje bowiem i do pewnego stopnia modeluje cechy mentalnościmentalnośćmentalności, odwołuje się do określonych systemów wartości, upowszechnia idee i światopoglądy, propagujepropagowaćpropaguje kulturę konsumpcjonizmukonsumpcjonizmkonsumpcjonizmu. W tym sensie telewizja jest rodzajem trenera czy nauczyciela kształtującego określone postawy człowieka.

Metafora obrazu

Pamięć o zdarzeniach i przeżyciach, których doświadczamy, oraz o pokoleniowych momentach przemian wyznaczają często obrazy zapamiętane z telewizji. Są one wielokrotnie później powtarzane i okazjonalnie przypominane. […] Zazwyczaj pamiętamy, w jakich okolicznościach ujrzeliśmy walące się wieże World Trade Center01World Trade Center, lądowanie na Księżycu, informację o śmierci Jana Pawła II [...]. Obraz telewizyjny i informacja zostają zapamiętane wraz z miejscem i kontekstemkontekstkontekstem społecznym zdarzenia. […]

Metafora mapy

[…] Mapa umożliwia ogarnięcie ogromu zdarzeń, daje wskazówki tego, co jest istotne i na czym warto się skupić, a co można pominąć. Mapa umożliwia dokonywanie wyborów, unikanie ślepych uliczek, poruszanie się po gąszczu zdarzeń i faktów. Wiele zależy ostatecznie od telewidza i jego wyborów, ale telewizja jako mapa ukierunkowuje myślenie i prowadzi przez skomplikowany teren. […]

CART3 Źródło: Małgorzata Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji, Kraków 2012, s. 12–308.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego telewizja znajduje się obecnie w przełomowym momencie.

R9rSJoCBpihpm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wymień role, jakie odgrywa telewizja w życiu codziennym.

RH7y0lBjRVeJF
(Uzupełnij).
RoZbtMYZz4DAw
Ćwiczenie 3
Połącz metafory z objaśnieniami. metafora lustra Możliwe odpowiedzi: 1. telewizja odbija fragmenty rzeczywistości, 2. telewizja pozwala zobaczyć miejsca i sytuacje, do których realnie nie mamy dostępu, 3. telewizja kształtuje mentalność, światopogląd, system wartości, propaguje idee, 4. telewizja ukierunkowuje myślenie, 5. telewizja utrwala w świadomości obrazy ważnych wydarzeń metafora okna Możliwe odpowiedzi: 1. telewizja odbija fragmenty rzeczywistości, 2. telewizja pozwala zobaczyć miejsca i sytuacje, do których realnie nie mamy dostępu, 3. telewizja kształtuje mentalność, światopogląd, system wartości, propaguje idee, 4. telewizja ukierunkowuje myślenie, 5. telewizja utrwala w świadomości obrazy ważnych wydarzeń metafora szkoły Możliwe odpowiedzi: 1. telewizja odbija fragmenty rzeczywistości, 2. telewizja pozwala zobaczyć miejsca i sytuacje, do których realnie nie mamy dostępu, 3. telewizja kształtuje mentalność, światopogląd, system wartości, propaguje idee, 4. telewizja ukierunkowuje myślenie, 5. telewizja utrwala w świadomości obrazy ważnych wydarzeń metafora obrazu Możliwe odpowiedzi: 1. telewizja odbija fragmenty rzeczywistości, 2. telewizja pozwala zobaczyć miejsca i sytuacje, do których realnie nie mamy dostępu, 3. telewizja kształtuje mentalność, światopogląd, system wartości, propaguje idee, 4. telewizja ukierunkowuje myślenie, 5. telewizja utrwala w świadomości obrazy ważnych wydarzeń metafora mapy Możliwe odpowiedzi: 1. telewizja odbija fragmenty rzeczywistości, 2. telewizja pozwala zobaczyć miejsca i sytuacje, do których realnie nie mamy dostępu, 3. telewizja kształtuje mentalność, światopogląd, system wartości, propaguje idee, 4. telewizja ukierunkowuje myślenie, 5. telewizja utrwala w świadomości obrazy ważnych wydarzeń
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Korzystając ze szkicownika zamieszczonego poniżej, zilustruj wybraną metaforę telewizji.

R1A1AjpaibTsA
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Wymyśl własną metaforę telewizji.

R8JUeSamRuK48
(Uzupełnij).
R54RxFgYxPxQS
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Na podstawie przytoczonego fragmentu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.. W telewizji można zobaczyć całościowy i obiektywny obraz świata.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W tekście pojawia się stwierdzenie, że telewizja jest czasem jak krzywe zwierciadło.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przekształcenie się telewizji wpłynie na społeczeństwo.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eigdXhgffTe
Ćwiczenie 5
Zaznacz cechy artykułu publicystycznego, które zawiera przytoczony powyżej tekst. Możliwe odpowiedzi: 1. charakteryzuje się prostym i zrozumiałym językiem, 2. zawiera świat przedstawiony, 3. w tekście wypowiada się narrator, 4. ma charakter subiektywny i polemiczny, 5. łączy w sobie elementy innych stylów (artystycznego, naukowego czy potocznego), 6. odznacza się jasną i uporządkowaną konstrukcją, 7. omawia aktualne tematy z życia społecznego, 8. w tekście występuje podział na role, 9. tekst jest podzielony na zwrotki
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rgq4TDoZZXoeg
Ćwiczenie 6
Pogrupuj słowa wartościujące i neutralne występujące w tekście Fenomen telewizji. Słowa wartościujące: Możliwe odpowiedzi: 1. ważny, 2. obiektywny, 3. niezrozumiały, 4. słabość, 5. globalny, 6. rozmaity, 7. skomplikowany, 8. bliski, 9. codzienny, 10. symboliczny, 11. istotny, 12. obcy, 13. precyzyjny, 14. wada, 15. określony, 16. trudny, 17. dystans Słowa neutralne: Możliwe odpowiedzi: 1. ważny, 2. obiektywny, 3. niezrozumiały, 4. słabość, 5. globalny, 6. rozmaity, 7. skomplikowany, 8. bliski, 9. codzienny, 10. symboliczny, 11. istotny, 12. obcy, 13. precyzyjny, 14. wada, 15. określony, 16. trudny, 17. dystans
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

RTVjAl6VMiWo2
Ćwiczenie 7
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Jest ich dziewięć, telewizja bywa nazywana dziesiątą., 2. Nazwa odbiornika telewizyjnego., 3. Przekazuje tylko dźwięk., 4. Np. informacyjny w telewizji lub radiu., 5. Np. rozrywkowy lub edukacyjny.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RlsKk6GjYdQPT
Ćwiczenie 8
Telewizja bywa nazywana oknem na świat. Zaznacz prawidłowe objaśnienie związku frazeologicznego „okno na świat”. Możliwe odpowiedzi: 1. to, co umożliwia nam zdobycie informacji o życiu i wydarzeniach w kraju i za granicą, 2. otwór w ścianie ukazujący świat zewnętrzny, 3. wydzielony obszar na ekranie monitora
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Słownik

dystans
dystans

odległość w czasie lub przestrzeni

fenomen
fenomen

rzadkie, niezwykłe zjawisko

globalny
globalny

odnoszący się do całego świata

kontekst
kontekst

zespół czynników współistniejących, powiązanych z czymś

konsumpcjonizm
konsumpcjonizm

nadmierne przywiązywanie wagi do zdobywania dóbr materialnych

kondycja
kondycja

tu: ogólny stan czegoś

meandry
meandry

tu: skomplikowany i często trudny do zrozumienia bieg wydarzeń lub czyichś myśli

mentalność
mentalność

swoisty dla kogoś sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości

obiektywny
obiektywny

tu: istniejący niezależnie od poznającego podmiotu

parodiować
parodiować

świadomie - w celu ośmieszenia - naśladować jakiś utwór, gatunek, styl artystyczny lub czyjeś zachowanie

polemika
polemika

publiczna dyskusja na ważne tematy

propagować
propagować

upowszechniać jakieś poglądy, idee lub wiedzę

przekład intersemiotyczny
przekład intersemiotyczny

zwykle jest to artystyczne przełożenie treści utworu – na przykład literackiego na taki, który posługuje się innym systemem znaków, język filmu, teatru, rysunku

01