W świecie mediów
Warto wiedzieć!
Współczesny świat uzależnił się od mediów. Stanowią one źródło wiedzy, informacji oraz rozrywki, bez której człowiek żyjący w XXI wieku nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Dawniej media ograniczały się do formy papierowej, następnie wynaleziono radio, a po nim telewizję. W ostatnich latach jednak można zaobserwować kolejną innowację – media elektroniczne. To one zaczynają odgrywać coraz bardziej znaczącą rolę zwłaszcza wśród ludzi młodych. Programy telewizyjne i radiowe można odbierać za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie. Media zmierzają w kierunku szybkiego i łatwego w odbiorze przekazu treści, są dla współczesnego człowieka swoistym oknem na świat.
Zapoznaj się z filmem na temat radia i telewizji, a następnie wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1lEetCG3Dpd9
Film przedstawiający historię radia i telewizji od momentu ich powstania, poprzez liczne zmiany, jakie przechodziły do czasów współczesnych.
Zastanów się i odpowiedz, które media są – twoim zdaniem – współcześnie najbardziej popularne. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wymień swoje ulubione programy telewizyjne i audycje radiowe. Uzasadnij swój wybór.
Wysłuchaj w radiu serwisu informacyjnego. Wzorując się na nim, nagraj krótki program z informacjami na temat wydarzeń w szkole z poprzedniego dnia.
Zredaguj scenariusz serwisu informacyjnego na temat wydarzeń w szkole z poprzedniego dnia.
Zapoznaj się z filmem przedstawiającym wywiad z dziennikarzem, a następnie wykonaj polecenia.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/Ro7z41dhvaQm3
Film przedstawiający wywiad z dziennikarzami na temat specyfiki ich pracy oraz m.in. o tym, co robić, aby nauczyć się tej sztuki.
Wskaż cechę, którą - twoim zdaniem - powinien posiadać każdy profesjonalny dziennikarz pojmujący swoją pracę jako służbę innym. Uzasadnij swoją opinię.
Wymień zalety i wady bycia dziennikarzem. Uzasadnij swoje zdanie.
Sformułuj trzy pytania dotyczące warsztatu dziennikarskiego, które mogłyby pojawić się w twoim wywiadzie ze znanym publicystą.
Zapoznaj się z zamieszczonym poniżej tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Fenomen telewizjiTelewizja jest społecznym i kulturowym fenomenemfenomenem. Obecnie znajduje się ona w dynamicznej fazie zmian dotyczących wielu aspektów jej funkcjonowania. Nowoczesne technologie komunikacyjne oraz pojawiające się coraz nowsze urządzenia do transmisji danych mają znaczący wpływ na definiowanie roli telewizji w całościowym systemie współczesnych mediów, a także w życiu codziennym. […] Telewizja jest obecna w ludzkiej codzienności. Wkracza do naszej codzienności, odgrywając rozmaite role, jak w lustrze odbija rzeczywistość, pozwala spojrzeć na nieznane jej obszary, uczy i dostarcza wiedzy, kolekcjonuje zdarzenia przez utrwalanie obrazów w naszej pamięci oraz ukierunkowuje nasze myślenie.
Telewizja tworzy własny ład, schemat objaśniający i interpretujący porządek rzeczywistości, w której żyjemy. Odnosi się do świata, komentuje, parodiujeparodiuje, podejmuje z nim polemikępolemikę. Telewizja umożliwia spojrzenie na nasze życie z dystansu, z innej perspektywy. Daje szansę spojrzenia na rzeczywistość odbitą w telewizyjnym ekranie. Telewizja zatrzymuje w obrazach zdarzenia i towarzyszące im emocje. Podejmuje się również roli nauczyciela przeprowadzającego telewidzów przez trudne i niezrozumiałe meandrymeandry coraz bardziej skomplikowanej codzienności. Ukazuje miejsca i światy, których większość z nas nigdy nie miałaby okazji zobaczyć i doświadczyć wrażeń z tym związanych. Telewizja jest przewodnikiem w codziennym życiu. W gąszczu rozmaitych tematów, zagadnień i faktów pomaga w dokonywaniu wyborów. Poza tym ukierunkowuje nasze myślenie i dostarcza tematów oraz wątków, które mniej lub bardziej świadomie rozważamy.
Pełni funkcję drogowskazu czy też mapy, która ukierunkowuje i porządkuje symbolicznie świat i wyobrażenia na jego temat. Nasza wizja świata zależy w dużym stopniu od tego, jaka jest ta mapa, jak jest skonstruowana i jak jest precyzyjna. Dla wielu jest to dzisiaj jedyna informacja określająca światopogląd oraz wyobrażenie o miejscach, w których żyjemy, i o tych, które są od nas odległe. Telewizja ma wiele wymiarów, a sama jest przestrzenią, w której obrębie tętni życie społeczne.
[…]Fenomen telewizji polega na tym, że z jednej strony stanowi ona część społecznego i codziennego doświadczenia sporej części społeczeństwa, z drugiej zaś usiłuje to społeczeństwo obserwować, opisywać, objaśniać, odzwierciedlać, ukierunkowywać, zatrzymywać w ważnych momentach. […]
Medium to znajduje się obecnie w niezwykle ważnym momencie. Stoi bowiem przed wielką technologiczną, kulturową i społeczną zmianą, która jest odzwierciedleniem zmian społecznych. Nie ulega wątpliwości, że przekształcenie samej telewizji wpłynie również na społeczne życie jednostek, grup i całych społeczeństw. […]
Metafora lustra
[…] telewizja jako lustro odbija tylko część rzeczywistości, fragment, który człowiek z rozmaitych powodów wybiera do obejrzenia. […] Jest to zatem lustro, które pokazuje nam tylko te fragmenty, które chcemy w nim zobaczyć i ujrzeć.[...] Świat społeczny, który dostrzegamy w telewizji, jest wybrany i pokawałkowany. Lustro nie jest w stanie odbić całości i bogactwa obiektywnejobiektywnej rzeczywistości. […] Istnieje także sposób traktowania lustra jak krzywego zwierciadła, w którym możemy się jako społeczeństwo przejrzeć i ujrzeć własny obraz. […] Tego typu spojrzenie na społeczeństwo ukazuje jego ciemną stronę z wszystkimi wadami i słabościami. Ujrzenie własnego odbicia wymaga sporego dystansu i umiejętności refleksyjnego namysłu nad stanem i kondycjąkondycją społecznego świata i panujących w nim stosunków. […]
Metafora okna
Telewizja, która przekracza dzisiaj granice kontynentów, krajów, narodowości i kultur, dostarcza wiedzy na niespotykaną wcześniej skalę. […] Telewizja ukazuje nam miejsca, o których wcześniej albo w ogóle nic nie wiedzieliśmy, albo jedynie mogliśmy o nich przeczytać i je sobie wyobrazić. […] Dzięki telewizji rozumianej jako okno na świat, na innych ludzi, na inne doświadczenia powiększa się obszar wspólnoty ludzkiej, która nie ogranicza się już tylko do tego, co bliskie i znane, ale zmniejsza dystansdystans do tego, co oddalone i nieznane, obce. Poza tym pozwala nam zobaczyć miejsca i sytuacje, do których nie mamy dostępu. […] Dzięki owemu oknu na świat powstaje symboliczna wspólnota, forma społeczeństwa globalnegoglobalnego, które dzieli podobną wiedzę, doświadczenia, przeżycia i wydarzenia. […]
Metafora szkoły
Telewizja nie tylko pozwala spoglądać w nieznane oraz odbijać i obserwować społeczeństwo. Jest w pewnym sensie szkołą, kształtuje bowiem i do pewnego stopnia modeluje cechy mentalnościmentalności, odwołuje się do określonych systemów wartości, upowszechnia idee i światopoglądy, propagujepropaguje kulturę konsumpcjonizmukonsumpcjonizmu. W tym sensie telewizja jest rodzajem trenera czy nauczyciela kształtującego określone postawy człowieka.
Metafora obrazu
Pamięć o zdarzeniach i przeżyciach, których doświadczamy, oraz o pokoleniowych momentach przemian wyznaczają często obrazy zapamiętane z telewizji. Są one wielokrotnie później powtarzane i okazjonalnie przypominane. […] Zazwyczaj pamiętamy, w jakich okolicznościach ujrzeliśmy walące się wieże World Trade CenterWorld Trade Center, lądowanie na Księżycu, informację o śmierci Jana Pawła II [...]. Obraz telewizyjny i informacja zostają zapamiętane wraz z miejscem i kontekstemkontekstem społecznym zdarzenia. […]
Metafora mapy
[…] Mapa umożliwia ogarnięcie ogromu zdarzeń, daje wskazówki tego, co jest istotne i na czym warto się skupić, a co można pominąć. Mapa umożliwia dokonywanie wyborów, unikanie ślepych uliczek, poruszanie się po gąszczu zdarzeń i faktów. Wiele zależy ostatecznie od telewidza i jego wyborów, ale telewizja jako mapa ukierunkowuje myślenie i prowadzi przez skomplikowany teren. […]
Źródło: Małgorzata Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji, Kraków 2012, s. 12–308.
Wyjaśnij, dlaczego telewizja znajduje się obecnie w przełomowym momencie.
Wymień role, jakie odgrywa telewizja w życiu codziennym.
Korzystając ze szkicownika zamieszczonego poniżej, zilustruj wybraną metaforę telewizji.
Wymyśl własną metaforę telewizji.
Sprawdź, czy umiesz!
Słownik
odległość w czasie lub przestrzeni
rzadkie, niezwykłe zjawisko
odnoszący się do całego świata
zespół czynników współistniejących, powiązanych z czymś
nadmierne przywiązywanie wagi do zdobywania dóbr materialnych
tu: ogólny stan czegoś
tu: skomplikowany i często trudny do zrozumienia bieg wydarzeń lub czyichś myśli
swoisty dla kogoś sposób myślenia i postrzegania rzeczywistości
tu: istniejący niezależnie od poznającego podmiotu
świadomie - w celu ośmieszenia - naśladować jakiś utwór, gatunek, styl artystyczny lub czyjeś zachowanie
publiczna dyskusja na ważne tematy
upowszechniać jakieś poglądy, idee lub wiedzę
zwykle jest to artystyczne przełożenie treści utworu – na przykład literackiego na taki, który posługuje się innym systemem znaków, język filmu, teatru, rysunku