R7WSfb2FNXXcO
Kolorowa grafika przedstawia dziennikarza w studio telewizyjnym ubranego w białą koszulę, czerwony krawat i czarny garnitur. Dziennikarz stoi po lewej stronie. Po prawej znajduje się błękitny ekran do wyświetlania newsów telewizyjnych. Na dole widoczny jest bordowy pasek z białym napisem „news”, na szarym tle i dziennikarzu.

W świecie mediów

Kamera wideo
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

NewsnewsNews to wyraz zapożyczony z języka angielskiego, który oznacza prasową informację z ostatniej chwili, nadzwyczajną wiadomość, a także niespodziewane wydarzenie. Media, mass mediamass mediamass media środki masowego przekazu to trzy nazwy oznaczające to samo, czyli instytucje, urządzenia i środki, za pomocą których newsy trafiają do wiadomości publicznej. Najważniejsze newsy z kraju i ze świata prezentowane są w telewizyjnych i radiowych programach informacyjnych.

news
Polecenie 1

Wymień dwa powody, dla których ludzie oglądają programy informacyjne. Informacje na ten temat znajdziesz w materiale Czego nie znajdziesz w serwisie informacyjnym?P1CrITxBqCzego nie znajdziesz w serwisie informacyjnym?

Rk6hTpZBF5e9K
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Jakie programy informacyjne znasz? Wypisz nazwy tych programów, godziny projekcji oraz stacje, na których są nadawane.

RltM5tKzF141u
(Uzupełnij).
RYRjmsjAdyZ1e
Ćwiczenie 1
Uzupełnij definicję programu informacyjnego odpowiednimi wyrażeniami. Program informacyjny to gatunek programu telewizyjnego, który ma na celu 1. relacjonowanie, 2. informacji od komentarza, mówienie o faktach, a nie wyrażanie opinii, 3. komentowanie i ocenianie, 4. wpłynięcie na opinię widza i przekonanie do racji głoszonych przez prelegentów bieżących wydarzeń, najczęściej politycznych, ale także kulturalnych, sportowych, itp. Główną zasadą programów tego typu jest wyraźne oddzielenie 1. relacjonowanie, 2. informacji od komentarza, mówienie o faktach, a nie wyrażanie opinii, 3. komentowanie i ocenianie, 4. wpłynięcie na opinię widza i przekonanie do racji głoszonych przez prelegentów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RuOnXl7MpDEgo
Ćwiczenie 2
Wskaż, co należy do zadań dziennikarza przygotowującego program informacyjny.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
RXEmXGE2GUyGH
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj poniższe sformułowania do odpowiednich kategorii. fakt Możliwe odpowiedzi: 1. odwołuje się do przeżyć i poglądów, 2. cechuje się subiektywizmem, 3. zawiera słownictwo neutralne, 4. cechuje się obiektywizmem, 5. odwołuje się do rzeczywistości, 6. zawiera słownictwo nacechowane emocjonalnie, 7. niepodważalny, 8. można z nią dyskutować opinia Możliwe odpowiedzi: 1. odwołuje się do przeżyć i poglądów, 2. cechuje się subiektywizmem, 3. zawiera słownictwo neutralne, 4. cechuje się obiektywizmem, 5. odwołuje się do rzeczywistości, 6. zawiera słownictwo nacechowane emocjonalnie, 7. niepodważalny, 8. można z nią dyskutować
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rv38cg5PRhO2t
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy dane zdanie zawiera fakt, czy opinię. We wtorek Robert Lewandowski rozegrał swoje setne spotkanie w Lidze Mistrzów.. Możliwe odpowiedzi: Fakt, Opinia. Robert Lewandowski to niewątpliwie najlepszy piłkarz w historii polskiej piłki nożnej.. Możliwe odpowiedzi: Fakt, Opinia. Anna Lewandowska wystąpiła w zjawiskowej sukni na gali w Dubaju.. Możliwe odpowiedzi: Fakt, Opinia
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zapoznaj się z filmem prezentującym pracę przy tworzeniu newsównewsnewsów radiowych i telewizyjnych, a następnie wykonaj polecenia.

R1LYIsnPrS14k
Film. Biała plansza z napisem: „Praca przy powstawaniu newsa telewizyjnego i radiowego”. Poniżej zaznaczony na pomarańczowo napis: „Język polski”. Obok fragment zdjęcia kamery telewizyjnej w trakcie nagrania. Następnie plansza znika, a na ekranie pojawia się uśmiechnięta młoda kobieta o krótkich, czarnych włosach. Na sobie ma brązową marynarkę z guzikami, żółtą koszulkę i jeansy. Po lewej stronie wyświetla się napis: „Joanna Berendt – dziennikarz, wydawca”. Kobieta stoi, za nią jasne tło.
Polecenie 3

Kto bierze udział w tworzeniu materiału newsowego dla radia i telewizji? Osobno wypisz osoby tworzące newsa dla radia, osobno dla telewizji.

R13lzNgaW0eQI
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wypisz zadania reportera.

R1ETiongIVMMc
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Opisz schemat materiału newsowego.

RXMPM40XB8774
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Wypisz funkcje, jakie w materiale newsowym pełni ekspert.

R19FRnCxee4Yu
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Jak dziennikarz pracuje nad materiałem newsowym? Wypisz jego działania krok po kroku.

R1ZFCy4zgdm4Z
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Na podstawie poniższego tekstu wypisz cechy newsa prasowego.

Ministerstwo Edukacji Narodowej co roku umieszcza na swojej stronie internetowej „Kalendarz roku szkolnego”. Oto link do strony:
https://www.gov.pl/web/edukacja/kalendarz-roku-szkolnego-2023-2024
Można na niej sprawdzić, między innymi, terminy świąt, ferii zimowych i letnich oraz dni wolnych od nauki szkolnej. Uczniowie ostatnich klas szkół ponadpodstawowych i podstawowych znajdą informacje o datach matur, egzaminów zawodowych i ósmoklasisty.

RpCrCR5VJvWOu
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Zaproponuj trzy tematy na newsynewsnewsy prasowe, które mogłyby zainteresować twoich rówieśników. W tytule wiadomości możesz użyć równoważników, np.  News z ostatniej chwili, Niespodziewane wydarzenie.

RrU5qDj59PY1U
(Uzupełnij).

Przeczytaj zamieszczone poniżej teksty, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Maria Nagajowa Język prasy, radia i telewizji jako sprawdzian poprawności językowej

Język w prasie, radiu i telewizji (zwany też językiem bądź stylem dziennikarskim albo gazetowym) jest m.in. zależny od warunków, w jakich działają wymienione środki masowego przekazu. Ujmowanie wydarzeń na gorąco, np. wiadomości sportowych i bezpośrednie przekazywanie ich na antenę, na wizję i fonię; pośpieszne redagowanie artykułu, notatki, bądź podpisu pod zdjęciem; prowadzenie wywiadu lub rozmowy np. z robotnikami w fabryce bezpośrednio przed kamerą czy mikrofonem – to wszystko nie sprzyja trosce o poprawność języka. […]

Język wymienionych środków masowego przekazu, zwłaszcza prasy, jest przedmiotem obserwacji językoznawców. Jego usterki zostały dość dokładnie zbadane.
[...]

W zakresie słownictwa spotyka się nadmiar wyrazów obcych, który utrudnia lub wręcz uniemożliwia zrozumienie wypowiedzi. […]

Zdarzają się często błędy gramatyczne, a nawet ortograficzne i interpunkcyjne.

Tak więc język w prasie, radiu i telewizji nie może być wzorem do naśladowania. Dobrze byłoby, gdyby czytelnicy i słuchacze, umiejąc wyzyskać odpowiednie informacje prasowe, potrafili jednocześnie dostrzegać usterki języka tych informacji.

CART2 Źródło: Maria Nagajowa, Język prasy, radia i telewizji jako sprawdzian poprawności językowej, [w:] tegoż, Słowo do słowa, Warszawa 1981, s. 51–54.
Współczesne media. Język mediów

Dziennikarze pracujący w mediach odpowiadają za zbieranie i przekazywanie informacji. Wzbogacają naszą wiedzę o otaczającym świecie, kształtują opinie, zainteresowania, wpływają na styl życia lub działania ludzi. Niestety współczesne media: telewizja, Internet, radio, prasa powoli przestają być źródłami dobrych wzorów językowych. Ich język charakteryzuje się specyficznym stylem, oto jego najważniejsze, negatywne cechy:

  • wypieranie języka literackiego przez język potocznyjęzyk potocznyjęzyk potoczny;

  • wulgaryzacja;

  • ubóstwo środków językowych;

  • nieporadność w wyrażaniu uczuć;

  • liczne błędy językowe osób występujących w mediach np. błędy w konstrukcji zdań, niepoprawne stosowanie frazeologizmów, niepoprawne akcentowanie i wymawianie nosówek.

Przykłady ilustrujące język współczesnych mediów.
Najwięcej błędów językowych, przykładów wykorzystania słów niecenzuralnychsłowa niecenzuralnesłów niecenzuralnych znajdziemy w reklamach. Oglądane lub słuchane dzień w dzień, utrwalają złe nawyki, np. błąd językowy w znanej, emitowanej w radiu i telewizji reklamie: metoda na głoda, powinno być: metoda na głód.
wydawnictwach, czy programach dla młodzieży razi nadużywanie wyrazów obcych. AnglicyzmyanglicyzmAnglicyzmy wplatane są do wielu tekstów, mimo iż słowa te posiadają polskie odpowiedniki np. slayslayslay – wyraz aprobaty, cringecringecringe – wstyd, łymyn – żartobliwe określenie kobiety zachowującej się nieracjonalniezachowanie nieracjonalnenieracjonalnie. Tworzy się neologizmy za pomocą przedrostkówprzedrostekprzedrostków mega-, super-, ekstra-, dodawanych do każdej części mowy i w każdym kontekście np. superfigura, megaszok, ekstrabuty.
Niepokojącym zjawiskiem jest przyzwolenie na publiczne stosowanie wulgaryzmów i zwrotów o ujemnym zabarwieniu lub wyrazów z pogranicza wulgaryzmów. W programach telewizyjnych lub radiowych używają ich dziennikarze, prezenterzy, artyści, politycy, ponieważ wychodzą z założenia, że dzisiaj publicznie można powiedzieć wszystko.
W wielu programach publicystycznych mamy z kolei do czynienia z agresją słowną, zdominowała ona debaty publiczne polityków. Używanie wulgaryzmów lub kolokwializmów w mediach świadczy o obniżeniu poziomu kultury politycznej.
W wielu programach telewizyjnych i radiowych wydawcywydawcawydawcy zupełnie nie zwracają uwagi na niepoprawne akcentowanie wyrazów pochodzenia obcego zakończonych na –yka i –ika np. matematyka, polityka. Akcent w tych wyrazach powinien padać na trzecią sylabę od końca.
Nagminnie stosowana jest niepoprawna końcówka –ą w celowniku liczby mnogiej rzeczowników np. przyglądam się (komu?) ludzią, zamiast poprawnej -om: przyglądam się (komu?) ludziom.
Na koniec Internet, który oferuje wolność i anonimowość, hamulce przestają istnieć, a użytkownikom wydaje się, że mogą tu praktycznie bezkarnie, napisać wszystko. Pozwalają sobie na takie zachowania językowe, na które nie zdecydowaliby się w świecie realnym. Jeśli często korzystasz z Internetu - przyzwyczajasz się do stosowania skrótowego języka potocznego, jeśli dopuszczasz błędy - utrwalasz je, ograniczasz w ten sposób zasób słownictwa, co prowadzi do zaśmiecania języka i jego ubożenia.

medi Źródło: Współczesne media. Język mediów, red. Iwona Hofman, Danuta Kępa-Figura, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej Lublin 2013. Tekst skrócony i zmodyfikowany.
slay
cringe
R1RqV1pZazBS8
Ćwiczenie 6
Wskaż, co jest głównym tematem tekstu? Możliwe odpowiedzi: 1. wyzwania przy tworzeniu newsów telewizyjnych i radiowych, 2. charakterystyka języka prasy, radia i telewizji, 3. błędy językowe popełniane przez dziennikarzy, 4. wskazówka, jak poprawnie zredagować tekst dziennikarski
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R8qMOfUBs1WrD
Ćwiczenie 7
Do wyrazów obcych nadużywanych przez dziennikarzy dopasuj polskie odpowiedniki. aktualny Możliwe odpowiedzi: 1. zgodzić się, 2. specjalista, 3. skutek, 4. bieżący, 5. uszkodzenie, 6. postanowienie, 7. zdarzenie defekt Możliwe odpowiedzi: 1. zgodzić się, 2. specjalista, 3. skutek, 4. bieżący, 5. uszkodzenie, 6. postanowienie, 7. zdarzenie efekt Możliwe odpowiedzi: 1. zgodzić się, 2. specjalista, 3. skutek, 4. bieżący, 5. uszkodzenie, 6. postanowienie, 7. zdarzenie ekspert Możliwe odpowiedzi: 1. zgodzić się, 2. specjalista, 3. skutek, 4. bieżący, 5. uszkodzenie, 6. postanowienie, 7. zdarzenie incydent Możliwe odpowiedzi: 1. zgodzić się, 2. specjalista, 3. skutek, 4. bieżący, 5. uszkodzenie, 6. postanowienie, 7. zdarzenie zaakceptować Możliwe odpowiedzi: 1. zgodzić się, 2. specjalista, 3. skutek, 4. bieżący, 5. uszkodzenie, 6. postanowienie, 7. zdarzenie decyzja Możliwe odpowiedzi: 1. zgodzić się, 2. specjalista, 3. skutek, 4. bieżący, 5. uszkodzenie, 6. postanowienie, 7. zdarzenie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RbBqVA844DxN8
Ćwiczenie 8
Rozważ, które z podanych cech języka współczesnych mediów prowadzą do zubożenia słownictwa i utrwalania błędów językowych. Ułóż je według własnego uznania w kolejności od najbardziej "znaczącego".
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
RJ7Hcr0UBK91X
Czy zgadzasz się ze zdaniem, że najwięcej błędów językowych znajdujemy w reklamach? Zbierz argumenty i uzasadnij swoją opinię.
Polecenie 10

Wskaż, jakie predyspozycje powinien posiadać dziennikarz przygotowujący news telewizyjny lub radiowy.

R1BTxO8Hb58Uh
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, z czego może wynikać niewielkie zainteresowanie prasą jako źródłem informacji.

Rl58KKHeKoBJw
cyfryzacja

Słownik

anglicyzm
anglicyzm

element językowy, np. słowo, wyrażenie, występujący w języku polskim, zaczerpnięty z języka angielskiego lub na nim wzorowany

język potoczny
język potoczny

język używany w codziennych sytuacjach życiowych

mass media
mass media

[czyt. mas midia] - środki masowego przekazu, urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja

przedrostek
przedrostek

część słowa dodawana na początku wyrazu np. robić - przerobić

słowa niecenzuralne
słowa niecenzuralne

słowa nieprzyzwoite, których nie używa się w codziennej komunikacji

tekst polemiczny
tekst polemiczny

artykuł prasowy odwołujący się do innego, opublikowanego wcześniej tekstu i przedstawiający odmienny punkt widzenia na daną sprawę

wydawca
wydawca

osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie i emisję konkretnego programu w radiu lub telewizji

zachowanie nieracjonalne
zachowanie nieracjonalne

niekierowanie się rozumem, lekkomyślne, nierozsądne zachowanie