Nie wszystko jest całością - ułamki dziesiętne
3. Ułamki dziesiętne i wyrażenia dwumianowane
Czy wiesz, że do 1971 r. brytyjska waluta czyli funt był równy 20 szylingom, zaś jeden szyling - 12 pensom. Funt oznaczany był symbolem „£”, szyling literą „s.”, pens „d.”. W związku z tym coś co miało wartość 2 funtów, 5 szylingów, 3 pensy zapisywano w postaci „£2 5s. 3d.” lub „2/5/3”. Jeżeli podano tylko dwie cyfry, oznaczało to szylingi i pensy, np. „5/3” oznaczało to samo, co „5s. 3d.”, czyli 5 szylingów i 3 pensy.
Obecnie jeden funt brytyjski dzieli się na 100 pensów. Podobnie jak w pozostałych krajach Europy ceny podaje się stosując zapis dziesiętny kwot, ale symbol £ umieszcza się przed kwotą, np. £23.50 oznacza 23 funty 50 pensów.

W tym materiale dowiesz się, jak zapisujemy wyrażenia dwumianowane w postaci ułamków dziesiętnych i odwrotnie, jak wielkości zapisane z użyciem postaci dziesiętnej zapisujemy jako wyrażenia dwumianowane.
Wyrażenia dwumianowane to wyrażenia, w których występują dwie jednostki tego samego typu, np. , i .
Obejrzyj poniższą animację, aby poznać przykłady wyrażeń dwumianowanych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RseOlifsdIy73
Animacja przedstawia w jakich sytuacjach możemy stosować wyrażenia dwumianowane.
Przypomnijmy podstawowe jednostki miar i zależności między jednostkami. Będziemy z tego korzystać zamieniając jednostki i zapisując odpowiednie wyrażenia dwumianowane.
Zapisz podaną wielkość używając ułamków dziesiętnych.
Rozwiązanie:
Ponieważ , to .
Ułamek możemy zapisać w postaci dziesiętnej, wtedy .
Więc .
Zapisujemy nasze wyrażenie:
to
Rozwiązanie:
Ponieważ , to .
Oznacza to, że .
Zapisujemy nasze wyrażenie:
to .
Rozwiązanie:
Ponieważ , to ,
więc .
Zapisujemy nasze wyrażenie: .
Obejrzyj poniższy film prezentujący zapisywanie różnych wielkości za pomocą wyrażeń dwumianowanych i ułamków dziesiętnych.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RJ1gPmmKhzV62
Animacja pokazuje jak wyrażenie dwumianowe możemy zapisać przy pomocy liczby dziesiętnej.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16.
Zamień na złote i grosze.
9, 50, 70, 500, 620, 91, 90, 62, 1, 190, 910, 10, 19, 7, 3, 30
a) 1,30 zł = ............ zł ............ gr
b) 19,62 zł = ............ zł ............ gr
c) 91,09 zł = ............ zł ............ gr
c) 500, 07 zł = ............ zł ............ gr
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12.
Podane ceny wyraź w złotych.
1,48, 50,005, 50,05, 1,58, 2,85, 0,84, 0,9, 16,78, 0,09, 2,86, 0,084, 16,76
a) 9 gr = ............ zł
b) 84 gr = ............ zł
c) 2 zł 85 gr = ............ zł
d) 50 zł 5 gr = ............ zł
e) 158 gr = ............ zł
f) 1 678 gr = ............ zł
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10.
Przeciągnij i upuść.
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
a) 6 dm = .............. m
b) 8 dm = ..............m
c) 2 m 3 dm = ..............m
d) 7 m 5 dm = .............. m
e) 7 m 7 dm = .............. m
f) 1 m 50 cm = .............. m
g) 230 cm =.............. m
h) 5 m 5 cm = .............. m
jeden i sześćdziesiąt setnych metra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. dwanaście tysięcznych litra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. trzydzieści i osiem tysięcznych tony 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. sto dwie tysięczne kilometra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. siedem i siedem dziesiątych dekagrama 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. cztery setne kilometra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. trzysta osiem i pięć dziesiątych decymetra 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. dwieście jeden tysięcznych tony 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19.
Przeciągnij i upuść wyrażenie odpowiadające opisowi.
1 km 20 m, 7 dag 7 g, 1 m 16 cm, 380 dm 5 cm, 1 m 6 cm, 30 t 80 kg, 1 m 60 cm, 300 t 800 kg, 102 m, 40 m, 4000 km 4 m, 12 ml, 308 dm 5 cm, 201 kg, 30 t 8 kg, 308 dm 50 cm, 2010 kg, 0,120 l, 0,0201 t
a) jeden i sześćdziesiąt setnych metra ..........................
b) dwanaście tysięcznych litra ..........................
c) trzydzieści i osiem tysięcznych tony ..........................
d) sto dwie tysięczne kilometra ..........................
e) siedem i siedem dziesiątych dekagrama ..........................
f) cztery setne kilometra ..........................
g) trzysta osiem i pięć dziesiątych decymetra ..........................
h) dwieście jeden tysięcznych tony ..........................
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.