ROiSfY4VFCrgL
Zdjęcie zamkniętego notesu i myszki do komputera. Na czarnym pasku napis: Działania na liczbach wymiernych.

Działania na liczbach wymiernych

Źródło: Fotolia, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

2. Porównywanie liczb dodatnich

W życiu codziennym ważną umiejętnością jest porównywanie wielkości. Porównujemy na przykład ceny w sklepach, wzrost ludzi, odległości między miastami. Porównywanie sprowadza się do odpowiedzi na pytanie: Która z liczb wyrażających daną wielkość  jest mniejsza, a która większa?

RaUZcc2NY4BVo1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Analizując przykłady i rozwiązując ćwiczenia zawarte w tym materiale, będzie okazja do   utrwalenia i rozwijania umiejętności dotyczących porównywania liczb wymiernych.

Przykład 1

Porównać dwie liczby to wskazać, która z nich jest większa (lub mniejsza), albo stwierdzić, że obie są równe.

R1Bzl2jxhtGj91
Animacja przedstawia i porównuje liczbę ludności w stolicach różnych państw.
Przykład 2

W tabeli zapisano w kolejności malejącej liczby mieszkańców wybranych stolic europejskich. Z zestawienia wynika, że najwięcej ludzi mieszka w  Moskwie.

Lp.

Nazwa stolicy

Liczba ludności

1

Moskwa

10470,318 tys.

2

Londyn

7556,9 tys.

3

Madryt

3573,729 tys.

4

Berlin

3405,483 tys.

5

Kijów

2744,384 tys.

6

Rzym

2724,347 tys.

7

Paryż

2153,6 tys.

8

Bukareszt

1930,39 tys.

9

Mińsk

1828,9 tys.

10

Warszawa

1716,854 tys.

11

Budapeszt

1698,106 tys.

12

Wiedeń

1680,447 tys.

Przykład 3

Aby zbadać, która z dwóch liczb jest większa, można zastosować odejmowanie (porównywanie różnicowe) lub dzielenie (porównywanie ilorazowe).

RVmjAouKRUau31
Filmik, w którym porównywane są obwody Słońca, Księżyca i Ziemi.
Przykład 4

Jeśli chcemy porównać dwie wielkości mianowane, trzeba zwrócić uwagę, aby  były zapisane za pomocą tej samej jednostki. W rozważanym przypadku w kilometrach kwadratowych.

RboujPOkKtxjn1
Animacja przedstawia i porównuje powierzchnie różnych państw.
Przykład 5

Najkrótszym dystansem na zawodach lekkoatletycznych na otwartym stadionie jest bieg na 100 metrów, nazywany klasycznym biegiem sprinterskim. Rekordzistów świata na tym dystansie nazywa się często najszybszymi mężczyznami lub najszybszymi kobietami świata.
Według danych na dzień 19.07.2023 roku najszybciej ten dystans pokonali:

  • Usain Bolt – 9,58 s (Jamajka)

  • Tyson Gay – 9,69 s (USA)

  • Yohan Blake – 9,69 s (Jamajka)

  • Asafa Powell – 9,72 s (Jamajka)

  • Justin Gatlin – 9,74 s (USA).

Z powyższego zestawienia wynika, że rekordzistą świata w biegu na 100 metrów jeszcze w lipcu  2023   r . był Usain Bolt.

Ważne!

Porównywanie ułamków dziesiętnych zaczynamy od porównania cyfr występujących w ich najwyższych rzędach. Jeżeli cyfry występujące w rzędach całkowitych są równe, należy porównywać cyfry w rzędach części dziesiątych, setnych, tysięcznych itd., aż do rzędu, w którym w jednym z ułamków pojawi się cyfra większa niż w drugim.

RMzpLddN9qiII1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać liczby dziesiętne na osi liczbowej.
Ważne!

Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają ten sam mianownik, to większy jest ten ułamek, który ma większy licznik.

RulYa5hNFrQQj1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać ułamki zwykłe o takich samych mianownikach na przykładzie pizzy.
Przykład 6

Który z podanych ułamków zwykłych jest większy: 27 czy 37 ?

R11d40TN7AqHc1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ponieważ 3>2, to 37>27.

Ważne!

Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają ten sam licznik, to większy jest ten ułamek, który ma mniejszy mianownik.

R1WHaU2zuQYxe1
Animacja przedstawia w jaki sposób możemy porównywać ułamki zwykłe o takich samych licznikach na przykładzie pizzy.
Przykład 7

Który z podanych ułamków zwykłych jest większy: 15 czy 18?

RwaO5uTyW2WUY1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Ponieważ 5<8, to 15>18.

Przykład 8

Z okazji rozpoczynających się wakacji Ania i Basia wybrały się do nowo otwartej pizzerii. Dziewczynki zamówiły dwie małe pizze z pieczarkami, po jednej dla każdej z nich. Ania zjadła 47 swojej pizzy, natomiast Basia 23. Która z nich zjadła większą część pizzy?
Po sprowadzeniu odpowiednich ułamków do wspólnego mianownika, otrzymujemy

47=1221

23=1421

Ponieważ

1221<1421

to

47<23

Większą część pizzy zjadła Basia.

Przykład 9

Który z podanych ułamków jest większy: 35 czy 23?  Porównany ułamki, korzystając z osi liczbowej.

R1CDyLQttmeOC1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

23>35

Zapamiętaj!

Jeżeli dwa ułamki zwykłe mają różne liczniki i mianowniki, to należy sprowadzić je do wspólnego licznika lub mianownika, i dopiero wtedy porównać.

RPx6CwwlFu0nP
Ćwiczenie 1
Dostępne opcje do wyboru: 10, 202, 100, 500, 1000, 111, 100, 198, 101, 99, 20. Polecenie: Wskazane liczby porównaj ilorazowo. Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Najmniejsza liczba dwucyfrowa to luka do uzupełnienia .
Najmniejsza liczba czterocyfrowa to luka do uzupełnienia .
Najmniejsza liczba czterocyfrowa jest luka do uzupełnienia razy większa od najmniejszej liczby dwucyfrowej.Najmniejsza liczba trzycyfrowa nieparzysta to luka do uzupełnienia .
Liczba dwa razy od niej większa wynosi luka do uzupełnienia .Najmniejsza liczba trzycyfrowa to luka do uzupełnienia .
Liczba pięć razy od niej mniejsza wynosi luka do uzupełnienia . Największa liczba dwucyfrowa to luka do uzupełnienia .
Liczba dwa razy od niej większa wynosi luka do uzupełnienia .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0, licencja: CC BY 3.0.
RNywIGVyW0rua
Ćwiczenie 2
Rodzice z trojgiem dzieci porównywali swój wzrost. Okazało się, że najmłodsza Emilka jest 2 razy niższa od taty, a Kamil jest o 8 cm wyższy od mamy. Amelka, która ma 145 cm wzrostu jest o 55 cm wyższa od Emilki i o 25 cm niższa od Kamila. Oblicz wzrost każdego z członków rodziny, następnie wpisz otrzymane wartości do tabeli.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RTQNacpVaHbhl
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Największa spośród liczb: 255678, 254876, 254987, 255768 to 1. 97, 2. 255768, 3. 2500, 4. 10110, 5. 4200, 6. 365, 7. 98, 8. 255678, 9. 5000, 10. 410, 11. 10101, 12. 4300.Liczba o 50 większa od 360 to 1. 97, 2. 255768, 3. 2500, 4. 10110, 5. 4200, 6. 365, 7. 98, 8. 255678, 9. 5000, 10. 410, 11. 10101, 12. 4300.Liczba o 4400 mniejsza od 9400 to 1. 97, 2. 255768, 3. 2500, 4. 10110, 5. 4200, 6. 365, 7. 98, 8. 255678, 9. 5000, 10. 410, 11. 10101, 12. 4300.Która z liczb jest mniejsza: 98 czy liczba o 15 mniejsza od 112? 1. 97, 2. 255768, 3. 2500, 4. 10110, 5. 4200, 6. 365, 7. 98, 8. 255678, 9. 5000, 10. 410, 11. 10101, 12. 4300.Trzy tysiące zmniejszone o 5 setek daje liczbę 1. 97, 2. 255768, 3. 2500, 4. 10110, 5. 4200, 6. 365, 7. 98, 8. 255678, 9. 5000, 10. 410, 11. 10101, 12. 4300.Która z liczb jest większa: liczba 20 razy większa od 210 czy liczba 20 razy mniejsza od 86000? 1. 97, 2. 255768, 3. 2500, 4. 10110, 5. 4200, 6. 365, 7. 98, 8. 255678, 9. 5000, 10. 410, 11. 10101, 12. 4300.Która z liczb jest mniejsza: 10101 czy 10110? 1. 97, 2. 255768, 3. 2500, 4. 10110, 5. 4200, 6. 365, 7. 98, 8. 255678, 9. 5000, 10. 410, 11. 10101, 12. 4300.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Tabela przedstawia dane dotyczące rekordów świata w pływaniu na 50 metrów kobiet i mężczyzn. ( źródło Wikipedia)

Styl

Kobiety

Mężczyźni

Styl grzbietowy

26,98 s 2018 r.

23,80 s 2021 r.

Styl klasyczny

29,30 s 2021 r.

25,95 s 2017 r.

Styl motylkowy

24,43 s 2014 r.

22,27 s 2018 r.

Styl dowolny

23,67 s 2017 r.

20,91 s 2009 r.

RCVASuPw9d5nT
Na podstawie tabeli uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Najlepszy wynik uzyskany przez mężczyzn to Tu uzupełnijs, natomiast najsłabszy to Tu uzupełnijs.Najlepszy wynik uzyskany przez kobiety to Tu uzupełnijs, natomiast najsłabszy to Tu uzupełnijs.Rekordzista świata mężczyzn dopłynął szybciej niż rekordzistka świata kobiet w stylu dowolnym o Tu uzupełnijs.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RyxTK41eKtok7
Ćwiczenie 5
Porównaj liczby. Wstaw jeden ze znaków: <, > lub = w puste pole. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakujący znak dla każdego przypadku. 25 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 45 158 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 138 26 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 25 31123 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 31132 717 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 12 67 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 78 6516 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 614 229 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 214 25 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 0,4 37 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 0,3 6,89 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 6,9 9,023 1. >, 2. =, 3. >, 4. =, 5. <, 6. >, 7. <, 8. =, 9. =, 10. <, 11. >, 12. =, 13. <, 14. =, 15. >, 16. <, 17. < 9,022
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1AraJSmZfndi
Ćwiczenie 6
Uzupełnij nierówności, przeciągając w luki odpowiednie znaki lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. 27 1. <, 2. >, 3. >, 4. <, 5. >, 6. >, 7. <, 8. < 4538 1. <, 2. >, 3. >, 4. <, 5. >, 6. >, 7. <, 8. < 142230 1. <, 2. >, 3. >, 4. <, 5. >, 6. >, 7. <, 8. < 563755 1. <, 2. >, 3. >, 4. <, 5. >, 6. >, 7. <, 8. < 12
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Ustaw ułamki w kolejności rosnącej.

RcKItBYPlsto8
Elementy do uszeregowania: 1. 6,59992, 2. 6,655, 3. 6,56, 4. 6,51, 5. 6,55009, 6. 6,6
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RshpL6pcfYVwf
Elementy do uszeregowania: 1. 1,305, 2. 1,302, 3. 1,301, 4. 1,3012, 5. 1,3002, 6. 1,30305
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1EQDtgHV0uVT
Ćwiczenie 8
Uporządkuj poniższe liczby rosnąco. Elementy do uszeregowania: 1. 0,201, 2. 0,321, 3. 0,23, 4. 0,231, 5. 0,32, 6. 0,31
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1dZiGByi0eIt
Ćwiczenie 9
Uporządkuj poniższe liczby rosnąco. Elementy do uszeregowania: 1. 11125, 2. 168, 3. 1,625, 4. 114, 5. 1,3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1VMMY89JpQar
Ćwiczenie 10
Wstaw ułamek tak, aby spełniona była nierówność. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz brakującą liczbę dla każdej nierówności. 27< 1. 23, 2. 17, 3. 49, 4. 57, 5. 38, 6. 49 <25 36< 1. 23, 2. 17, 3. 49, 4. 57, 5. 38, 6. 49 <56 38< 1. 23, 2. 17, 3. 49, 4. 57, 5. 38, 6. 49 <47 39< 1. 23, 2. 17, 3. 49, 4. 57, 5. 38, 6. 49 <47 23< 1. 23, 2. 17, 3. 49, 4. 57, 5. 38, 6. 49 <56 18< 1. 23, 2. 17, 3. 49, 4. 57, 5. 38, 6. 49 <28
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RLGPjPl6WFxGW
Ćwiczenie 11
Na sprawdzianie, w jednym z zadań, należało porównać wartości wyrażeń i wpisać między nimi znak >, <, =. W którym z przykładów uczeń klasy pierwszej popełnił błąd? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 12·35>0,2, 2. 67:17<713, 3. 2,3+0,81>3,011, 4. 45+1>1+0,8
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RCzDRiiT7SBwp
Ćwiczenie 12
Który z poniższych ułamków jest największy? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 4 9 , 2. 9 18 , 3. 18 38 , 4. 38 75
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1ROZ6ME8ez5E
Ćwiczenie 13
Które z poniższych liczb są uporządkowane w kolejności malejącej? Zaznacz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 116, 18, 14, 12, 2. 45, 23, 13, 415, 3. 89, 39, 59, 79, 4. 3,231; 3,232; 2,313; 2,211
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R8F72KUsOzOOy
Ćwiczenie 14
Uporządkuj podane liczby rosnąco. Wstaw je w odpowiednie pola. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. 35; 0,88; 0,8; 23; 2325

Odpowiedź: 1. 35, 2. 23, 3. 0,8, 4. 0,88, 5. 2325; 1. 35, 2. 23, 3. 0,8, 4. 0,88, 5. 2325; 1. 35, 2. 23, 3. 0,8, 4. 0,88, 5. 2325; 1. 35, 2. 23, 3. 0,8, 4. 0,88, 5. 2325 oraz 1. 35, 2. 23, 3. 0,8, 4. 0,88, 5. 2325.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R16luWO1KWYuu
Ćwiczenie 15
Uporządkuj podane liczby malejąco. Wstaw je w odpowiednie pola. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną wartość. 3,23; 32311; 3,223; 32,3; 2913
Odpowiedź: 1. 3,23, 2. 332311, 3. 3,223, 4. 32,3, 5. 2913; 1. 3,23, 2. 332311, 3. 3,223, 4. 32,3, 5. 2913; 1. 3,23, 2. 332311, 3. 3,223, 4. 32,3, 5. 2913; 1. 3,23, 2. 332311, 3. 3,223, 4. 32,3, 5. 2913 oraz 1. 3,23, 2. 332311, 3. 3,223, 4. 32,3, 5. 2913.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7945t2yxMubb
Ćwiczenie 16
Zaznacz zdanie prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Ułamek 16 23 jest większy od 1 2 i mniejszy od 3 4 ., 2. Liczba 2,755 jest mniejsza od liczby 2 3 4 ., 3. Różnica liczb 2 83 42 jest mniejsza od 1 42 ., 4. Iloczyn liczb 116·2,4 jest większy od ułamka 2,81.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 17

Dopasuj litery do odpowiednich ułamków: 34, 18, 12, 25.

RUVahQYMrQTa81
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1THArpUM7J1V
Połącz w pary litery i ich wartości liczbowe odczytane na osi. A Możliwe odpowiedzi: 1. 12, 2. 34, 3. 18, 4. 25 B Możliwe odpowiedzi: 1. 12, 2. 34, 3. 18, 4. 25 C Możliwe odpowiedzi: 1. 12, 2. 34, 3. 18, 4. 25 D Możliwe odpowiedzi: 1. 12, 2. 34, 3. 18, 4. 25
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Dopasuj litery do odpowiednich liczb: 3,3; 3,25; 3,6; 3,5; 3,255.

Rpqw5PP0i6Ngt1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RueXDYeC6nqyC
Połącz w pary litery i ich wartości liczbowe odczytane na osi. A Możliwe odpowiedzi: 1. 3,25, 2. 3,3, 3. 3,5, 4. 3,6, 5. 3,255 B Możliwe odpowiedzi: 1. 3,25, 2. 3,3, 3. 3,5, 4. 3,6, 5. 3,255 C Możliwe odpowiedzi: 1. 3,25, 2. 3,3, 3. 3,5, 4. 3,6, 5. 3,255 D Możliwe odpowiedzi: 1. 3,25, 2. 3,3, 3. 3,5, 4. 3,6, 5. 3,255 E Możliwe odpowiedzi: 1. 3,25, 2. 3,3, 3. 3,5, 4. 3,6, 5. 3,255
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższą grafiką, przedstawiającą podział administracyjny Polski oraz wykonaj wszystkie etapy tego zadania.

R13WDFBmFYphm1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Etap 1

RzQILLO1mfdOa
Zaznacz wszystkie pary województw, które mają podobne powierzchnie. Możliwe odpowiedzi: 1. Podkarpackie i Kujawsko-Pomorskie, 2. Warmińsko-Mazurskie i Zachodnio-Pomorskie, 3. Mazowieckie i Śląskie, 4. Łódzkie i Wielkopolskie
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Etap 2

W poniższej tabeli podano, jaką część powierzchni Polski stanowi pięć województw.

Nazwa województwa

Część powierzchni Polski, jaką
w przybliżeniu stanowi to województwo

dolnośląskie

578

łódzkie

352

małopolskie

5104

mazowieckie

326

wielkopolskie

552

RtAIK1OwzRmrS
Uporządkuj nazwy województw według powierzchni, zaczynając od najmniejszej do największej. Elementy do uszeregowania: 1. Łódzkie, 2. Małopolskie, 3. Dolnośląskie, 4. Wielkopolskie, 5. Mazowieckie
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Etap 3

R1cuUU7JQZ99E
Na podstawie tabeli oblicz przybliżoną wartość powierzchni tych województw, jeżeli powierzchnia Polski wynosi około 312 000 km2. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Województwo małopolskie ma w przybliżeniu powierzchnię Tu uzupełnij km2.Województwo łódzkie ma w przybliżeniu powierzchnię Tu uzupełnij km2.Województwo dolnośląskie ma w przybliżeniu powierzchnię Tu uzupełnij km2.Województwo wielkopolskie ma w przybliżeniu powierzchnię Tu uzupełnij km2.Województwo mazowieckie ma w przybliżeniu powierzchnię Tu uzupełnij km2.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 19

Widomo, że powierzchnia Polski wynosi około 312 000 km2. Poniżej podano powierzchnię pięciu wybranych województw:

  • małopolskie – 15 000 km2,

  • łódzkie – 18 000 km2,

  • dolnośląskie – 20 000 km2,

  • wielkopolskie – 30 000 km2,

  • mazowieckie – 36 000 km2.

R18dtcmtDFOpB
Połącz w pary nazwy województw z ułamkami określającymi jaką stanowią część powierzchni Polski. łódzkie Możliwe odpowiedzi: 1. 552, 2. 5104, 3. 578, 4. 352, 5. 326 małopolskie Możliwe odpowiedzi: 1. 552, 2. 5104, 3. 578, 4. 352, 5. 326 dolnośląskie Możliwe odpowiedzi: 1. 552, 2. 5104, 3. 578, 4. 352, 5. 326 mazowieckie Możliwe odpowiedzi: 1. 552, 2. 5104, 3. 578, 4. 352, 5. 326 wielkopolskie Możliwe odpowiedzi: 1. 552, 2. 5104, 3. 578, 4. 352, 5. 326
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 20

Uzupełnij podpisy na ilustracji wpisując taką liczbę naturalną, aby spełniona była podana nierówność, a wstawienie liczby o 1 mniejszej spowoduje zmianę znaku nierówności.

R1TbCQObimM0p
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Uzupełnij tekst wpisując taką liczbę naturalną w miejsce kropek, aby spełniona była podana nierówność, a wstawienie liczby o 1 mniejszej spowoduje zmianę znaku nierówności.

RmZ1bRI1UXSI4
411< 7 w miejsce kropek należy wstawić liczbę Tu uzupełnij 34< 9 w miejsce kropek należy wstawić liczbę Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21

Uzupełnij podpisy na ilustracji wpisując taką liczbę naturalną, aby spełniona była podana nierówność, a wstawienie liczby o 1 większej spowoduje zmianę znaku nierówności.

RTMCAoyeTTRsi
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Uzupełnij tekst wpisując taką liczbę naturalną w miejsce kropek, aby spełniona była podana nierówność, a wstawienie liczby o 1 większej spowoduje zmianę znaku nierówności.

R1FVtHusdPyfo
511> 10 w miejsce kropek należy wstawić liczbę Tu uzupełnij 617<5 w miejsce kropek należy wstawić liczbę Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 22
R1FhkwgvupLXN
Wybierz liczby, które są większe od 34 i mniejsze od 79. Dopasuj podane liczby do odpowiedniej grupy, przeciągając je lub wybierz poprawne odpowiedzi z listy rozwijalnej. Liczby spełniające warunki zadania. Możliwe odpowiedzi: 1. 220288, 2. 217288, 3. 215288, 4. 214288, 5. 221288, 6. 213288, 7. 223288, 8. 216288, 9. 218288, 10. 219288, 11. 225288, 12. 226288, 13. 222288, 14. 224288 Liczby które nie spełniają warunków zadania. Możliwe odpowiedzi: 1. 220288, 2. 217288, 3. 215288, 4. 214288, 5. 221288, 6. 213288, 7. 223288, 8. 216288, 9. 218288, 10. 219288, 11. 225288, 12. 226288, 13. 222288, 14. 224288
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 23
RNPw3dsDWHP9U
W pewnej klasie 67 wszystkich uczniów stanowią chłopcy. Połowa chłopców tej klasy ma ciemne włosy. Czy chłopcy z ciemnymi włosami stanowią więcej, czy mniej niż połowę uczniów tej klasy? Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Chłopcy z ciemnymi włosami stanowią Tu uzupełnij niż połowa uczniów tej klasy.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 24
RHMlg9V2EQO9h
Grupa gimnazjalistów wybrała się na pieszy jesienny rajd do pobliskiego parku. Podczas pierwszej części rajdu uczniowie przebyli 717 całej trasy. Podczas drugiej części rajdu przebyli 65136 całej trasy. Podczas której części rajdu uczniowie pokonali więcej kilometrów? Uzupełnij lukę w odpowiedzi, wpisując poprawną wartość. Odpowiedź: Podczas Tu uzupełnij części rajdu.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
R4rjHvNPkPus9
Podczas zawodów tanecznych 415 wszystkich widzów uznało, że najbardziej widowiskowy był pokaz rumby. Natomiast 0,32 wszystkich widzów za najciekawszy występ uznało pokaz samby. Który pokaz, zdaniem widzów był atrakcyjniejszy? Uzupełnij poniższe zdanie podanym słowem. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: 1. Rumba, 2. Samba była atrakcyjniejsza dla widzów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26

Państwo Nowakowie wybrali się na zakupy do supermarketu.

Czy cena 1 kilograma proszku w każdym przypadku jest taka sama?

R1KlNIrnUJnsp1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R14sA5oCF3a34
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: 1. Tak, 2. 9,2 , 3. 10,9 , 4. 9,9 , 5. Nie, 6. 9,3 , 7. 7,6 , 8. 8,7 . W opakowaniu 5 kg cena z 1 kilogram wynosi 1. Tak, 2. 9,2 , 3. 10,9 , 4. 9,9 , 5. Nie, 6. 9,3 , 7. 7,6 , 8. 8,7 , a w opakowaniu 3 kg cena za 1 kilogram wynosi 1. Tak, 2. 9,2 , 3. 10,9 , 4. 9,9 , 5. Nie, 6. 9,3 , 7. 7,6 , 8. 8,7 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 27

Państwo Nowakowie wybrali się na zakupy do supermarketu.

Państwo Nowakowie chcą kupić 10,5 litra soku w opakowaniach jednego rodzaju. Jakie opakowania soku powinni wybrać, aby zapłacić jak najmniej?

R1MV0wHoqRI8b1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Reuqq7qV5yZT4
Uzupełnij poniższe luki. Kliknij w nie, aby rozwinąć listę, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Powinni wybrać opakowanie 1. 3,5, 2. 1,5, 3. 3,5, 4. 25,35 , 5. 36,33 , 6. 1,5 litrowe. Za 10,5 litra soku w opakowaniu 1. 3,5, 2. 1,5, 3. 3,5, 4. 25,35 , 5. 36,33 , 6. 1,5 litrowym zapłacą 1. 3,5, 2. 1,5, 3. 3,5, 4. 25,35 , 5. 36,33 , 6. 1,5, natomiast w opakowaniu 1. 3,5, 2. 1,5, 3. 3,5, 4. 25,35 , 5. 36,33 , 6. 1,5 zapłacą 1. 3,5, 2. 1,5, 3. 3,5, 4. 25,35 , 5. 36,33 , 6. 1,5.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

R1b8OvSPUG8s3
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.