Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach
Procesy decyzyjne
definiować, czym jest decyzja,
wymieniać metody podejmowania decyzji,
przedstawiać proces podejmowania decyzji,
analizować metody podejmowania decyzji,
podejmować decyzje,
oceniać skutki podjętych rozwiązań,
formułować wnioski na temat wartości wynikających z samodzielnego podejmowania decyzji.
Przeczytaj tekst i wykonaj polecenia.
Adam z grupą przyjaciół oglądał program rozrywkowy. Był zachwycony. Dawno
nie widział tylu popularnych wykonawców. Grano jego ulubioną muzykę. Podziwiał taneczne umiejętności występujących w nim artystów. Jacek, starszy kolega Adama, skrytykował program. Wiolka, koleżanka z klasy, była nim znudzona. Powiedziała,
że nie lubi jednej z występujących w nim tancerek. Adam był zaskoczony opinią kolegów. Nawet jego ulubiona koleżanka Zosia, wpisała na forum internetowym nieprzychylną opinię.
— Adam – a co ty myślisz o tych nudziarzach? – zapytał jeden z kolegów.
— Macie rację nuda ... szkoda czasu – odpowiedział Adam.
Zastanów się, czy Adam postąpił właściwie. Odpowiedź uzasadnij.
Zastanów się, dlaczego Adam zmienił zdanie. Wypisz czynniki, które wywarły wpływ na jego zachowanie.
Decyzja i jej rodzaje
Termin decyzja związany jest z sytuacją problemową, czyli taką, w której osoba lub grupa osób jest zmuszona świadomie wybierać między co najmniej dwoma rozwiązaniami (wariantami rozwiązania problemu). Problemem jest każda sytuacja zadaniowa (w życiu codziennym, w szkole lub pracy zawodowej), w której występuje jakaś trudność; to także pytanie, na które szukamy odpowiedzi. Rozwiązywanie problemów to myślenie przechodzące od stanu wyjściowego do stanu docelowego za pośrednictwem pewnego zbioru operacji umysłowych. Decyzja zawsze dotyczy czasu przyszłego. Człowiek nie decyduje, co będzie np. jadł na kolację dwa tygodnie temu. Wyjątkiem są przepisy prawne obowiązujące wstecz.
Sposoby podejmowania decyzji
Wiesz już, że ludzie żyją w różnych grupach społecznych. Nawiązują relacje między sobą. Nierzadko okazuje się, że mają odmienne opinie, oczekiwania, potrzeby.
Jak zatem indywidualnie i wspólnie podejmować decyzje?
Przykładem aktywnego rozwiązywania problemu jest drzewo decyzyjnedrzewo decyzyjne. Ten pomysł może być narzędziem do podejmowania grupowych lub indywidualnych decyzji. Drzewo decyzyjne jest to metoda rozważania danego zagadnienia, posiłkująca się graficznym zapisem całego procesu konstruowania decyzji. Stosując ją, można nie tylko dostrzec różne rozwiązania, ale także zauważyć związki między nimi. Co więcej, drzewo decyzyjne ułatwia spostrzeżenie możliwych skutków przyjętego rozstrzygnięcia.
Warto pamiętać, że metoda ta świetnie nadaje się do pracy grupowej: pozwala skonfrontować różne opinie oraz tworzyć kompromisy. Usprawnia komunikację wśród członków grupy, zwiększa jej decyzyjność i zapobiega konfliktom. W atrakcyjny sposób podsumowuje wiedzę dotyczącą omawianego materiału.
Drzewo może przyjąć dowolną formę graficzną. Zazwyczaj stosuje się układ, w którym na dole rysunku zapisuje się problem, nad którym ma być prowadzona debata w danej grupie. Ważne jest ponadto określenie kierunków, w których będzie „rosło” drzewo, tworząc schemat decyzyjny. Ponieważ zazwyczaj współistnieją dwa lub więcej rozwiązania danego problemu, najpierw należy każde przedyskutować w grupie – dobrze byłoby, gdyby każdy członek zespołu przedstawił swoje zdanie i wymienił potencjalne wady i zalety wskazanego rozstrzygnięcia. Każdy omówiony pomysł należy następnie umiejscowić na drzewie czyli rozpisać wraz ze związanymi z nim szansami i zagrożeniami. Argumenty „za” i „przeciw” powinny zostać zanotowane w formie listy, aby można było porównywać ilościowo i jakościowo zalety i wady danego rozwiązania. Po rozpisaniu całości należy przedyskutować wynik, jakim jest powstały graficzny obraz dyskusji w formie drzewa.
Wzorując się na poniższym schemacie, podejmij decyzję, dokąd pojedziesz w czasie wakacji.
Zalety i wady decyzji indywidualnych i grupowych
Decyzje indywidualne
Zalety:
szybkość podjęcia;
niski koszt;
jasna odpowiedzialność.
Wady:
możliwość myślenia tunelowegomyślenia tunelowego;
może być problem z przyjęciem ich przez grupę;
mały zasób wiedzy i informacji.
Decyzje grupowe
Zalety:
większy zasób informacji i wiedzy;
więcej wariantów rozwiązań;
łatwiejsze do przyjęcia przez grupę.
Wady:
wymagają więcej czasu;
wysoki koszt;
rozmyta odpowiedzialność.
Materiał filmowy: rozmowa z Janem Melą, podróżnikiem i prezesem fundacji Poza Horyzonty, na temat rozwiązywania problemów w życiu codziennym i podczas dalekich wypraw.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/R7eD6D4ZHMr4g
Film rozpoczyna się planszą Edukacja społeczna. Damy radę! - rozmowa z Janem Melą. W filmie występuje młody mężczyzna, który na twarzy posiada zarost oraz jest ubrany w wielobarwną koszulę. Stoi on na tle biblioteczki, w której na półkach ustawione są książki i pudełka.
Wykonaj ćwiczenie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Zastanów się, jakie znasz sposoby podejmowania decyzji w grupie.
Podaj przykłady zastosowania wymienionych przez ciebie sposobów podejmowania decyzji z życia twojej szkoły. Zaprezentuj wyniki swojej pracy pozostałej części klasy.
Przeczytajcie podaną informację a następnie wykonajcie polecenie zamieszczone pod tekstem.
Dyrekcja szkoły pozyskała środki finansowe umożliwiające zorganizowanie dodatkowych zajęć z języków obcych dla wszystkich uczniów szkoły. Jaki język wybrać? Zdecydowano, że powinni wypowiedzieć się w tej sprawie sami zainteresowani, czyli uczniowie. Dyrekcja zastanawia się, w jaki sposób uzyskać ich opinię.
1. Czy zorganizować szkolne ? Każdy z uczniów na specjalnie przygotowanej kartce będzie mógł wymienić język obcy, którego chce się uczyć.
2. Czy spotkać się z przedstawicielami poszczególnych klas, np. przewodniczącymi samorządów klasowych, i po dyskusji, w drodze głosowania, podjąć decyzję?
Podzielcie się na dwie grupy – zwolenników pierwszego i zwolenników drugiego rozwiązania.
Zastanówcie się, jakie są wady, a jakie zalety wybranego przez was rozwiązania.
Porównajcie wyniki prac obu grup.
Podsumowanie
Bardzo ważną rolę w życiu społecznym odgrywają podejmowane przez nas decyzje, które często wywracają nasze życie do góry nogami. Podjęcie decyzji poprzedzone jest procesem myślowym, w którym następują po sobie w logicznym porządku określone czynności, powiązane ze sobą związkami przyczynowo‑skutkowymi, których efektem jest podjęcie decyzji. Czy można coś zrobić, by nasze decyzje były trafne? Tak, można skorzystać z procesu podejmowania decyzji.
Jednym ze sposobów podejmowania decyzji jest zastosowanie drzewa decyzyjnego. Nazywamy tak model decyzyjny, w którym w uporządkowany sposób przedstawia się możliwe warianty decyzji oraz konsekwencje ich wyboru. Graficzne przedstawienie w postaci drzewa decyzyjnego pozwala na jednoczesną analizę wielu wariantów decyzyjnych i kryteriów ich oceny, ułatwia też analizę sytuacji istotnych przy podejmowaniu decyzji. W efekcie możliwe staje się ustalenie i wybór najlepszego wariantu decyzji.
Zaznacz odpowiedź najbliższą swojej.
- czasu zaprzeszłego
- czasu przeszłego niedokonanego
- czasu teraźniejszego
- czasu przyszłego
Ustaw w kolejności etapy procesu decyzyjnego.
- Ocena poszczególnych wariantów.
- Poprawne sformułowanie problemu decyzyjnego.
- Wdrożenie rozwiązania w życie.
- Poszukiwanie wariantów rozwiązań.
- Wybór odpowiedniego rozwiązania.
- Ocena rozwiązania i wyciągnięcie wniosków na przyszłość.
Wykorzystując schemat drzewa decyzyjnego, pomóż Maćkowi rozwiązać problem.
Słownik
osoba podejmująca decyzję
świadomy, nielosowy wybór spośród co najmniej dwóch rozwiązań
graficzna metoda obrazująca proces podejmowania decyzji
mimowolne wybieranie jednego rozwiązania danej sytuacji i pomijanie lub niezauważanie innych
proces myślowy lub sztuczny, według którego realizuje się funkcję podejmowania decyzji; polega na rozpoznaniu i określeniu istoty sytuacji decyzyjnej, wskazaniu możliwości wyboru, określeniu najlepszej z nich i wprowadzeniu jej w życie
głosowanie ludowe; główna instytucja demokracji bezpośredniej; w referendum pełnoprawni obywatele wypowiadają się w drodze głosowania powszechnego w sprawach o istotnym znaczeniu publicznym