R1rZmA67nkR9o
Tłum uliczny w jednym z miast. Widać budynki, witryny sklepowe, baner z reklamą, lampy uliczne, nazwę ulicy na budynku. I przemieszczający się tłum ludzi.

Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach

Tłum uliczny
Źródło: pexels, domena publiczna.

Procesy decyzyjne

Nauczysz się
  • definiować, czym jest decyzja,

  • wymieniać metody podejmowania decyzji,

  • przedstawiać proces podejmowania decyzji,

  • analizować metody podejmowania decyzji,

  • podejmować decyzje,

  • oceniać skutki podjętych rozwiązań,

  • formułować wnioski na temat wartości wynikających z samodzielnego podejmowania decyzji.

Ćwiczenie 1

Przeczytaj tekst i wykonaj polecenia.

Adam z grupą przyjaciół oglądał program rozrywkowy. Był zachwycony. Dawno 
nie widział tylu popularnych wykonawców. Grano jego ulubioną muzykę. Podziwiał taneczne umiejętności występujących w nim artystów. Jacek, starszy kolega Adama, skrytykował program. Wiolka, koleżanka z klasy, była nim znudzona. Powiedziała, 
że nie lubi jednej z występujących w nim tancerek. Adam był zaskoczony opinią kolegów. Nawet jego ulubiona koleżanka Zosia, wpisała na forum internetowym nieprzychylną opinię. 
— Adam – a co ty myślisz o tych nudziarzach? – zapytał jeden z kolegów.
— Macie rację nuda ... szkoda czasu – odpowiedział Adam.

  • Zastanów się, czy Adam postąpił właściwie. Odpowiedź uzasadnij.

  • Zastanów się, dlaczego Adam zmienił zdanie. Wypisz czynniki, które wywarły wpływ na jego zachowanie.

R75Z2RNSK9DJ2
(Uzupełnij).

Decyzja i jej rodzaje

Termin decyzja związany jest z sytuacją problemową, czyli taką, w której osoba lub grupa osób jest zmuszona świadomie wybierać między co najmniej dwoma rozwiązaniami (wariantami rozwiązania problemu). Problemem jest każda sytuacja zadaniowa (w życiu codziennym, w szkole lub pracy zawodowej), w której występuje jakaś trudność; to także pytanie, na które szukamy odpowiedzi. Rozwiązywanie problemów to myślenie przechodzące od stanu wyjściowego do stanu docelowego za pośrednictwem pewnego zbioru operacji umysłowych. Decyzja zawsze dotyczy czasu przyszłego. Człowiek nie decyduje, co będzie np. jadł na kolację dwa tygodnie temu. Wyjątkiem są przepisy prawne obowiązujące wstecz.

Rp5ZDICE21ktr1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: rodzaje decyzji Elementy należące do kategorii rodzaje decyzji Nazwa kategorii: ze względu na uczestnictwo w podejmowaniu decyzji Elementy należące do kategorii ze względu na uczestnictwo w podejmowaniu decyzji Nazwa kategorii: decyzje indywidualne Nazwa kategorii: decyzje grupowe Koniec elementów należących do kategorii ze względu na uczestnictwo w podejmowaniu decyzji Nazwa kategorii: ze względu na warianty Elementy należące do kategorii ze względu na warianty Nazwa kategorii: decyzje otwarte Nazwa kategorii: decyzje zamknięte Koniec elementów należących do kategorii ze względu na warianty Nazwa kategorii: ze względu na powtarzalność decyzji Elementy należące do kategorii ze względu na powtarzalność decyzji Nazwa kategorii: decyzje zaprogramowane Nazwa kategorii: decyzje niezaprogramowane Koniec elementów należących do kategorii ze względu na powtarzalność decyzji Nazwa kategorii: główne rodzaje Elementy należące do kategorii główne rodzaje Nazwa kategorii: decyzje strategiczne Nazwa kategorii: decyzje taktyczne Nazwa kategorii: decyzje operacyjne Koniec elementów należących do kategorii główne rodzaje Nazwa kategorii: ze względu na ilość informacji i warunki, w jakich podejmujemy decyzje Elementy należące do kategorii ze względu na ilość informacji i warunki, w jakich podejmujemy decyzje Nazwa kategorii: decyzje podejmowane w warunkach pewności Nazwa kategorii: decyzje podejmowane w warunkach ryzyka Nazwa kategorii: decyzje podejmowane w warunkach niepewności Koniec elementów należących do kategorii ze względu na ilość informacji i warunki, w jakich podejmujemy decyzje Koniec elementów należących do kategorii rodzaje decyzji
Rodzaje decyzji
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R4mlDVQELuBer
Ćwiczenie 2
Łączenie par. Rozstrzygnij czy podane zdania dotyczące definicji decyzji oraz warunków podejmowania decyzji są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz „P” jeśli zdanie jest prawdziwe lub „F” jeśli jest fałszywe.. Decyzja to postanowienie będące wynikiem dokonanego wyboru.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Decyzja to świadomy wybór dokonywany przed jednostkę lub grupę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W podejmowaniu decyzji konieczne jest istnienie co najmniej dwóch wariantów wyboru.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Słowo „decyzja” wywodzi się od łacińskiego słowa oznaczającego wariant.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W podejmowaniu decyzji istotne jest dokonanie wyboru wielu wariantów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Sposoby podejmowania decyzji

Wiesz już, że ludzie żyją w różnych grupach społecznych. Nawiązują relacje między sobą. Nierzadko okazuje się, że mają odmienne opinie, oczekiwania, potrzeby. 
Jak zatem indywidualnie i wspólnie podejmować decyzje?

Przykładem aktywnego rozwiązywania problemu jest drzewo decyzyjnedrzewo decyzyjnedrzewo decyzyjne. Ten pomysł może być narzędziem do podejmowania grupowych lub indywidualnych decyzji.  Drzewo decyzyjne jest to metoda rozważania danego zagadnienia, posiłkująca się graficznym zapisem całego procesu konstruowania decyzji. Stosując ją, można nie tylko dostrzec różne rozwiązania, ale także zauważyć związki między nimi. Co więcej, drzewo decyzyjne ułatwia spostrzeżenie możliwych skutków przyjętego rozstrzygnięcia.

Warto pamiętać, że metoda ta świetnie nadaje się do pracy grupowej: pozwala skonfrontować różne opinie oraz tworzyć kompromisy. Usprawnia komunikację wśród członków grupy, zwiększa jej decyzyjność i zapobiega konfliktom. W atrakcyjny sposób podsumowuje wiedzę dotyczącą omawianego materiału.

Drzewo może przyjąć dowolną formę graficzną. Zazwyczaj stosuje się układ, w którym na dole rysunku zapisuje się problem, nad którym ma być prowadzona debata w danej grupie. Ważne jest ponadto określenie kierunków, w których będzie „rosło” drzewo, tworząc schemat decyzyjny. Ponieważ zazwyczaj współistnieją dwa lub więcej rozwiązania danego problemu, najpierw należy każde przedyskutować w grupie – dobrze byłoby, gdyby każdy członek zespołu przedstawił swoje zdanie i wymienił potencjalne wady i zalety wskazanego rozstrzygnięcia. Każdy omówiony pomysł należy następnie umiejscowić na drzewie czyli rozpisać wraz ze związanymi z nim szansami i zagrożeniami. Argumenty „za” i „przeciw” powinny zostać zanotowane w formie listy, aby można było porównywać ilościowo i jakościowo zalety i wady danego rozwiązania. Po rozpisaniu całości należy przedyskutować wynik, jakim jest powstały graficzny obraz dyskusji w formie drzewa.

R1WJlpHiiO7IO
Przykładowy schemat drzewa decyzyjnego.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Wzorując się na poniższym schemacie, podejmij decyzję, dokąd pojedziesz w czasie wakacji.

R1ZAR1TXPXM4B
Rozważ, czy zgadzasz się z tezą, że każda decyzja może zostać podjęta za pomocą schematu działania przedstawionego powyżej. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
RpfQAERoUA6Nj1
Schemat przedstawia proces decyzyjny. Proces decyzyjny jest procesem myślowym lub sztucznym, który realizuje funkcje podejmowania decyzji. Problem powinien być konkretny i szczegółowy, sformułowany prostym językiem, tak aby każdy mógł go zrozumieć i zaplanować kolejne kroki jego rozwiązywania. Przykład: Na jaki kierunek chcę złożyć papiery? Czasem można pomyśleć o rozbiciu złożonego problemu na kilka prostszych i je po kolei rozwiązywać. Przykład: W którym mieście chcę studiować? Uczelnia publiczna czy prywatna? Drugim krokiem jest zbieranie pomysłów na rozwiązanie. Pomaga w tym mapa myśli. Na grafice mapa myśli, której centralnym hasłem jest pojęcia „Miasta”. Od głównego hasła odchodzą linie do 3 haseł podrzędnych, są to: Warszawa, Wrocław i Kraków. Następnie od podanych miast odchodzą kolejne lnie do nazw znajdujących się tam uniwersytetów. Należy wypisać wszystkie pomysły, które przychodzą do głowy. Nie należy ich oceniać, gdyż może się okazać, że najbardziej absurdalne rozwiązanie jest tym najlepszym. Trzeci krok to szczegółowe przeanalizowanie wszystkich rozwiązań. Na początku opłaca się zebrać wszelkie dostępne informacje, tak aby było jak najmniej niepewności. Następnie należy przyjąć konkretne kryteria, według których będzie się oceniać każdy z wypisanych w kroku drugim pomysłów. Przykład: koszty życia, wysokość czesnego, odległość od domu rodzinnego Trzeba pamiętać, aby wybranych wskaźników nie było zbyt dużo, ponieważ może to utrudnić rozwiązanie problemu. Można też ustalić skalę ocen dla poszczególnych kryteriów. Po ocenie pomysłów według ustalonych kryteriów następuje krok czwarty – wybór rozwiązania. Sposobów dokonywania wyboru jest wiele. Najbardziej popularny to głosowanie. Można też zadecydować, że najlepszym rozwiązaniem będzie to, które uzyska najwięcej punktów (jeśli w poprzednim kroku były przyznawane punkty według skali ocen). Krok piąty to wdrożenie rozwiązania w życie. Decyzja podjęta? Należy ją zrealizować, zrobić to, na co się zdecydowało. Ostatni krok to ocena zrealizowanej decyzji. Warto zobaczyć pozytywne i negatywne skutki decyzji oraz wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
RIt6P3IHtwACh
Rozważ, czy zgadzasz się z tezą, że każda decyzja może zostać podjęta za pomocą schematu działania przedstawionego powyżej. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
RWSuzTXbdEoQY1
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Zalety i wady decyzji indywidualnych i grupowych

Decyzje indywidualne

Zalety:

  • szybkość podjęcia;

  • niski koszt;

  • jasna odpowiedzialność.

Wady:

  • możliwość myślenia tunelowegomyślenie tunelowemyślenia tunelowego;

  • może być problem z przyjęciem ich przez grupę;

  • mały zasób wiedzy i informacji.

Decyzje grupowe

Zalety:

  • większy zasób informacji i wiedzy;

  • więcej wariantów rozwiązań;

  • łatwiejsze do przyjęcia przez grupę.

Wady:

  • wymagają więcej czasu;

  • wysoki koszt;

  • rozmyta odpowiedzialność.

Materiał filmowy: rozmowa z Janem Melą, podróżnikiem i prezesem fundacji Poza Horyzonty, na temat rozwiązywania problemów w życiu codziennym i podczas dalekich wypraw.

R7eD6D4ZHMr4g
Film rozpoczyna się planszą Edukacja społeczna. Damy radę! - rozmowa z Janem Melą. W filmie występuje młody mężczyzna, który na twarzy posiada zarost oraz jest ubrany w wielobarwną koszulę. Stoi on na tle biblioteczki, w której na półkach ustawione są książki i pudełka.
Polecenie 3
Rw0GNM7lPbAyJ
Rozważ, czy zgadzasz się z tezą, że każda decyzja może zostać podjęta za pomocą schematu działania przedstawionego powyżej. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Polecenie 4
Rs3XffqiuI4q8
Rozważ, czy zgadzasz się z tezą, że każda decyzja może zostać podjęta za pomocą schematu działania przedstawionego powyżej. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Polecenie 5

Wykonaj ćwiczenie, pracując w kilkuosobowych grupach.

  • Zastanów się, jakie znasz sposoby podejmowania decyzji w grupie.

  • Podaj przykłady zastosowania wymienionych przez ciebie sposobów podejmowania decyzji z życia twojej szkoły. Zaprezentuj wyniki swojej pracy pozostałej części klasy.

R1eGvxU9RCsyr
(Uzupełnij) -.
Polecenie 6

Przeczytajcie podaną informację a następnie wykonajcie polecenie zamieszczone pod tekstem.

Dyrekcja szkoły pozyskała środki finansowe umożliwiające zorganizowanie dodatkowych zajęć z języków obcych dla wszystkich uczniów szkoły. Jaki język wybrać? Zdecydowano, że powinni wypowiedzieć się w tej sprawie sami zainteresowani, czyli uczniowie. Dyrekcja zastanawia się, w jaki sposób uzyskać ich opinię.
1. Czy zorganizować szkolne ? Każdy z uczniów na specjalnie przygotowanej kartce będzie mógł wymienić język obcy, którego chce się uczyć.

2. Czy spotkać się z przedstawicielami poszczególnych klas, np. przewodniczącymi samorządów klasowych, i po dyskusji, w drodze głosowania, podjąć decyzję?

Podzielcie się na dwie grupy – zwolenników pierwszego i zwolenników drugiego rozwiązania.

  • Zastanówcie się, jakie są wady, a jakie zalety wybranego przez was rozwiązania.

  • Porównajcie wyniki prac obu grup.

R75Z2RNSK9DJ2
(Uzupełnij).

Podsumowanie

Bardzo ważną rolę w życiu społecznym odgrywają podejmowane przez nas decyzje, które często wywracają nasze życie do góry nogami. Podjęcie decyzji poprzedzone jest procesem myślowym, w którym następują po sobie w logicznym porządku określone czynności, powiązane ze sobą związkami przyczynowo‑skutkowymi, których efektem jest podjęcie decyzji. Czy można coś zrobić, by nasze decyzje były trafne? Tak, można skorzystać z procesu podejmowania decyzji.

Jednym ze sposobów podejmowania decyzji jest zastosowanie drzewa decyzyjnego. Nazywamy tak model decyzyjny, w którym w uporządkowany sposób przedstawia się możliwe warianty decyzji oraz konsekwencje ich wyboru. Graficzne przedstawienie w postaci drzewa decyzyjnego pozwala na jednoczesną analizę wielu wariantów decyzyjnych i kryteriów ich oceny, ułatwia też analizę sytuacji istotnych przy podejmowaniu decyzji. W efekcie możliwe staje się ustalenie i wybór najlepszego wariantu decyzji.

Ćwiczenie 3
RxyptVKVetPUG
Wskaż, jakiego czasu dotyczą podejmowane przez nas decyzje. (Uzupełnij).
RqeJY95VFqDHR
Zaznacz odpowiedź najbliższą swojej. Możliwe odpowiedzi: 1. czasu zaprzeszłego, 2. czasu przeszłego niedokonanego, 3. czasu teraźniejszego, 4. czasu przyszłego
RXzo18jqFWt0r
Ćwiczenie 4
Pogrupuj rodzaje decyzji ze względu na podane kategorie. DECYZJE ZE WZGLĘDU NA LICZBĘ KRYTERIÓW Możliwe odpowiedzi: 1. decyzja jednokryterialna, 2. decyzja rzeczowa, 3. decyzja nierutynowa, 4. decyzja zawodowa, 5. decyzja rutynowa, 6. decyzja impulsywna, 7. decyzja wielokryterialna, 8. decyzja prywatna DECYZJE ZE WZGLĘDU NA ŚRODOWISKO PODEJMOWANIA Możliwe odpowiedzi: 1. decyzja jednokryterialna, 2. decyzja rzeczowa, 3. decyzja nierutynowa, 4. decyzja zawodowa, 5. decyzja rutynowa, 6. decyzja impulsywna, 7. decyzja wielokryterialna, 8. decyzja prywatna DECYZJE ZE WZGLĘDU NA CZAS NAMYSŁU Możliwe odpowiedzi: 1. decyzja jednokryterialna, 2. decyzja rzeczowa, 3. decyzja nierutynowa, 4. decyzja zawodowa, 5. decyzja rutynowa, 6. decyzja impulsywna, 7. decyzja wielokryterialna, 8. decyzja prywatna DECYZJE ZE WZGLĘDU NA STOPIEŃ POWTARZALNOŚCI Możliwe odpowiedzi: 1. decyzja jednokryterialna, 2. decyzja rzeczowa, 3. decyzja nierutynowa, 4. decyzja zawodowa, 5. decyzja rutynowa, 6. decyzja impulsywna, 7. decyzja wielokryterialna, 8. decyzja prywatna
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RVqWCcZuWVEUK
Ustaw w kolejności etapy procesu decyzyjnego. Elementy do uszeregowania: 1. Poszukiwanie wariantów rozwiązań., 2. Wdrożenie rozwiązania w życie., 3. Ocena rozwiązania i wyciągnięcie wniosków na przyszłość., 4. Wybór odpowiedniego rozwiązania., 5. Ocena poszczególnych wariantów., 6. Poprawne sformułowanie problemu decyzyjnego.
R101OinjSLjRo
Ćwiczenie 6
Sprecyzowanie problemu Możliwe odpowiedzi: 1. Którą z możliwości działania wybieram?, 2. Co chcę osiągnąć?, 3. Jak zmieniłby się ten wariant przy zmianie warunków wyjściowych?, 4. Jakie są możliwe rozwiązania problemu?, 5. Co się stanie, gdy wybiorę taką ścieżkę działania, a co będzie, gdy wybiorę inną?, 6. Co spowodowało problem? Określenie celu zasadniczego Możliwe odpowiedzi: 1. Którą z możliwości działania wybieram?, 2. Co chcę osiągnąć?, 3. Jak zmieniłby się ten wariant przy zmianie warunków wyjściowych?, 4. Jakie są możliwe rozwiązania problemu?, 5. Co się stanie, gdy wybiorę taką ścieżkę działania, a co będzie, gdy wybiorę inną?, 6. Co spowodowało problem? Wyznaczenie wariantów rozwiązania problemu Możliwe odpowiedzi: 1. Którą z możliwości działania wybieram?, 2. Co chcę osiągnąć?, 3. Jak zmieniłby się ten wariant przy zmianie warunków wyjściowych?, 4. Jakie są możliwe rozwiązania problemu?, 5. Co się stanie, gdy wybiorę taką ścieżkę działania, a co będzie, gdy wybiorę inną?, 6. Co spowodowało problem? Sprecyzowanie konsekwencji poszczególnych wariantów Możliwe odpowiedzi: 1. Którą z możliwości działania wybieram?, 2. Co chcę osiągnąć?, 3. Jak zmieniłby się ten wariant przy zmianie warunków wyjściowych?, 4. Jakie są możliwe rozwiązania problemu?, 5. Co się stanie, gdy wybiorę taką ścieżkę działania, a co będzie, gdy wybiorę inną?, 6. Co spowodowało problem? Wybranie optymalnego wariantu Możliwe odpowiedzi: 1. Którą z możliwości działania wybieram?, 2. Co chcę osiągnąć?, 3. Jak zmieniłby się ten wariant przy zmianie warunków wyjściowych?, 4. Jakie są możliwe rozwiązania problemu?, 5. Co się stanie, gdy wybiorę taką ścieżkę działania, a co będzie, gdy wybiorę inną?, 6. Co spowodowało problem? Dokonanie analizy wrażliwości Możliwe odpowiedzi: 1. Którą z możliwości działania wybieram?, 2. Co chcę osiągnąć?, 3. Jak zmieniłby się ten wariant przy zmianie warunków wyjściowych?, 4. Jakie są możliwe rozwiązania problemu?, 5. Co się stanie, gdy wybiorę taką ścieżkę działania, a co będzie, gdy wybiorę inną?, 6. Co spowodowało problem?
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 7

Wykorzystując schemat drzewa decyzyjnego, pomóż Maćkowi rozwiązać problem.

R1GWsA1HxP7iT
Rozważ, czy zgadzasz się z tezą, że każda decyzja może zostać podjęta za pomocą schematu działania przedstawionego powyżej. Uzasadnij swoją odpowiedź. (Uzupełnij).

Słownik

decydent
decydent

osoba podejmująca decyzję

decyzja
decyzja

świadomy, nielosowy wybór spośród co najmniej dwóch rozwiązań

drzewo decyzyjne
drzewo decyzyjne

graficzna metoda obrazująca proces podejmowania decyzji

myślenie tunelowe
myślenie tunelowe

mimowolne wybieranie jednego rozwiązania danej sytuacji i pomijanie lub niezauważanie innych

proces decyzyjny
proces decyzyjny

proces myślowy lub sztuczny, według którego realizuje się funkcję podejmowania decyzji; polega na rozpoznaniu i określeniu istoty sytuacji decyzyjnej, wskazaniu możliwości wyboru, określeniu najlepszej z nich i wprowadzeniu jej w życie

referendum
referendum

głosowanie ludowe; główna instytucja demokracji bezpośredniej; w referendum pełnoprawni obywatele wypowiadają się w drodze głosowania powszechnego w sprawach o istotnym znaczeniu publicznym

RyvBYShHL1m6E
(Uzupełnij).