R1rZmA67nkR9o
Tłum uliczny w jednym z miast. Widać budynki, witryny sklepowe, baner z reklamą, lampy uliczne, nazwę ulicy na budynku. I przemieszczający się tłum ludzi.

Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach

Tłum uliczny
Źródło: pexels, domena publiczna.

Konflikt i jego rodzaje

Nauczysz się
  • rozpoznawać rodzaje konfliktów,

  • uzasadniać, że konflikt w grupie może wynikać z różnych przyczyn,

  • porównywać sposoby rozwiązywania konfliktów i oceniać ich skuteczność.

Polecenie 1

Po przeczytaniu przytoczonego tekstu wykonajcie nastepujące polecenia.

Cała moja praca na nic. Zniszczyli wszystko – mówi, zwracając się do dyrektora szkoły. Znajdujący się przed szkołą trawnik rzeczywiście wygląda jak pobojowisko. Zdeptana trawa, zniszczone ogrodzenie. Codziennie tu grają w piłkę. Nie da się ich upilnować. Dlaczego pan nic z tym nie zrobi? – Dodaje mocno zdenerwowana. Gdzie mamy grać jak boisko szkolne jest ciągle zajęte? Nudzi nam się, musimy coś robić! Całą godzinę musimy czekać na autobus, którym wracamy do domu – bronią się uczniowie, wezwani na rozmowę z dyrektorem szkoły. Kategorycznie zabraniam gry na trawniku przed szkołą! Mam już dość ciągłych skarg z tym związanych. Ostrzegam! Wezwę do szkoły waszych rodziców – stanowczym głosem odpowiada uczniom dyrektor szkoły. Pani woźna załamuje ręce.

  • Wymieńcie strony przedstawionego konfliktu.

  • Patrząc z perspektywy wszystkich zainteresowanych osób, określcie, czego dotyczy przedstawiony konflikt.

Zastanówcie się,

  • kto i w jakim stopniu jest odpowiedzialny za zaistniałą sytuację;

  • czy uczniowie mogą samodzielnie rozwiązać przedstawiony konflikt.

Zaproponujcie działanie, które może doprowadzić do rozwiązania tego konfliktu.

RhyaCgVMABjvI
(Uzupełnij) -.

Czym jest konflikt?

Pojęcie „konflikt”konflikt społeczny„konflikt” oznacza sytuację, kiedy zderzają się ze sobą co najmniej dwie różne tendencje, postawy, poglądy, przekonania, interesy, cele, wartości, uczucia, potrzeby lub po prostu sposoby postrzegania rzeczywistości. Żadna ze stron nie akceptuje tych różnic, co prowadzi do konfliktu między nimi. W tym miejscu należy jednak rozróżnić między konfliktem a współzawodnictwem bądź rywalizacją, np. sportową. Ich podłoże jest bowiem inne i nie powinno się przenosić na sferę życia społecznego.

RxUqATU0jIgEI1
Tabela przedstawia warunki, które muszą zaistnieć, aby powstał konflikt. Źródło: Definicje konfliktu, dostępny w internecie: https://www.am.szczecin.pl/themes/user/site/am/assets/img/pages/Skrypt_Zarzadzanie_konfliktem.pdf.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Tam, gdzie żyją ludzie, tam muszą występować konflikty. Niemożliwe jest funkcjonowanie grupy społecznej bez konfliktów. Co więcej – są zjawiskiem zupełnie naturalnym i rozwojowym, jeśli tylko szukamy konstruktywnych sposobów na radzenie sobie z nimi.

Źródłem antagonizmów mogą być różnice w poziomie życia pomiędzy różnymi klasami społecznymi, dysproporcje w dostępie do dóbr materialnych czy dóbr kultury, różnice w podejściu do obowiązujących norm społecznych jak również tradycyjnych wartości.
Między narodami lub państwami spory mogą dotyczyć terytoriów, dostępu do zasobów naturalnych, ale też religii czy ideologii.
Konflikty mogą mieć charakter grupowy, lokalny, ale również mogą mieć wymiar międzynarodowy lub nawet globalny. W historii XX wieku globalny charakter miały dwie wojny światowe. Konflikty należy rozwiązywać. Wypracowano wiele metod osiągania konsensusu.

Kiedy możemy mówić o konflikcie?

R10lpCPWZYbdm1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

By mówić, że mamy do czynienia z konfliktem, muszą zostać spełnione pewne warunki. Przedstawia je poniższy schemat:

RpQR2k13E2l7n1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: [bold]konflikt[/]
    • Elementy należące do kategorii [bold]konflikt[/]
    • Nazwa kategorii: muszą istnieć co najmniej [br]dwie strony{value=40}
    • Nazwa kategorii: często powstaje w sytuacji [br]niedostatku dóbr{value=40}
    • Nazwa kategorii: działania podejmowane [br]przez strony konfliktu [br]są przeciwstawne{value=40}
    • Nazwa kategorii: istotną rolę w konflikcie[br] odgrywa władza{value=40}
    • Nazwa kategorii: występują między stronami[br] różnice niemożliwe[br] do pogodzenia{value=40}
    • Nazwa kategorii: stosunki konfliktowe [br]są podstawowym procesem [br]społecznym i mają [br]poważne konsekwencje [br]społeczne{value=40}
    • Nazwa kategorii: proces konfliktowy [br]reprezentuje czasową[br] tendencję do rozłamu[br] w stosunkach [br]między stronami{value=40}
    • Nazwa kategorii: stosunki konfliktowe [br]nie rozbijają systemu,[br] lecz powodują przemiany[br] norm i oczekiwań{value=40}
    • Nazwa kategorii: żadna ze stron nie może [br]osiągnąć celów bez udziału [br]lub zgody drugiej strony{value=40}
    • Koniec elementów należących do kategorii [bold]konflikt[/]
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Rodzaje konfliktów społecznych

Jak widać, elementów składających się na konflikt jest wiele. Do sytuacji konfliktowej może dojść zawsze i wtedy powinniśmy umieć sobie z nią poradzić. Konflikt może wystąpić w życiu prywatnym, rodzinnym czy zawodowym, bo jest niestety zjawiskiem naturalnym w procesach międzyludzkich.

W życiu społecznym spotykamy się najczęściej z czterema rodzajami konfliktów.

Konflikty indywidualne

Człowiek popada w nie sam ze sobą, kiedy musi dokonać wyboru pomiędzy sytuacjami przykrymi, dwoma pożądanymi sytuacjami lub wtedy, gdy pewne zdarzenie jest z jednej strony atrakcyjne, a z drugiej powoduje określoną przykrość.

Konflikty interpersonalne

Konsekwencja bezpośrednich kontaktów międzyludzkich. Ludzie wzajemnie wpływają na siebie i osiągane przez siebie cele, co często prowadzi do sytuacji konfliktowych.

Konflikty międzygrupowe

Występują w grupach społecznych lub zawodowych, które funkcjonują w ramach jednej instytucji lub organizacji.

Konflikty międzyorganizacyjne

Skutek konkurowania i rywalizacji między organizacjami gospodarczymi i innymi, np. pozarządowymi.

RMr2RIAnUbOpJ
Ćwiczenie 1
Przyporządkuj rodzaj konfliktu do jego kategorii. konflikt ekonomiczny Możliwe odpowiedzi: 1. konflikt pomiędzy ministrem gospodarki a strajkującymi górnikami, 2. konflikt pomiędzy miłośnikami muzyki disco polo i muzyki klasycznej, 3. konflikt pomiędzy pracownikiem a pracodawcą o prawo do strajku, 4. spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami eutanazji konflikt kulturowy Możliwe odpowiedzi: 1. konflikt pomiędzy ministrem gospodarki a strajkującymi górnikami, 2. konflikt pomiędzy miłośnikami muzyki disco polo i muzyki klasycznej, 3. konflikt pomiędzy pracownikiem a pracodawcą o prawo do strajku, 4. spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami eutanazji konflikt wartości Możliwe odpowiedzi: 1. konflikt pomiędzy ministrem gospodarki a strajkującymi górnikami, 2. konflikt pomiędzy miłośnikami muzyki disco polo i muzyki klasycznej, 3. konflikt pomiędzy pracownikiem a pracodawcą o prawo do strajku, 4. spór pomiędzy zwolennikami i przeciwnikami eutanazji
Ćwiczenie 2
R1S2sfvHO8l33
(Uzupełnij).
Źródło: Opracowanie własne: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RB4phH9oIMqtr
Ćwiczenie 3
Połącz rodzaj konfliktu z właściwym opisem. Konflikt wewnętrzny Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt interpersonalny Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt między jednostką a grupą Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup Konflikt grupowy Możliwe odpowiedzi: 1. zachodzi między dwoma lub wieloma osobami, 2. związany z naszymi wewnętrznymi wątpliwościami, 3. zachodzi z powodu niezgody jednostki na przymus grupowy, 4. może być związany z hierarchią lub rozbieżnością celów grup
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Jak rozwiązywać konflikty?

Ludzie, gdy znajdą się w sytuacji konfliktowej, mają skłonność do zachowania się w określony sposób. Pierwszą grupę stanowią osoby, które chcą zniszczyć drugą stronę. Druga grupa to osoby mające predyspozycje do uległości. Kolejną grupę tworzą ludzie, którzy chcą daną sytuację wygrać dla siebie. Ostatnią grupę tworzą osoby, które dążą do ugody. Możemy zatem wyodrębnić cztery główne podejścia do konfliktu, zwane również strategiami. Są to:

RHqpxMd8pxWu0
wygrać–wygrać Strony uważają, że można w sytuacji konfliktowej znaleźć takie rozwiązania, które pozwolą na zdobycie korzyści satysfakcjonujących obie strony., wygrać–przegrać Jedna strona usiłuje wykorzystać drugą, chce zwyciężyć, a to z kolei wiąże się z niepowodzeniem drugiej strony., przegrać–wygrać Strategia manipulacyjna, która polega na tym, iż jedna strona usiłuje przegrać spór z jakichkolwiek powodów; często ta technika nazywana jest podkładaniem się, ponieważ strona celowo pozwala drugiej stronie zwyciężyć w tej grze po to, by zyskać jej przychylność i wykorzystać ją w innej rozgrywce, która ma większe znaczenie., przegrać–przegrać Strategia psa ogrodnika – obie strony zamierzają pognębić konkurenta za wszelką cenę, nawet gdy wiąże się to z przegraną wszystkich uczestników konfliktu.

Sztuka rozwiązywania konfliktów wymaga takiej zmiany sytuacji i relacji międzyludzkich, by rozwiązania wypracowane przez obie strony były trwałe i dawały możliwość ich zmiany w przyszłości.

Wysłuchaj nagrania

RGgWlX2kyVQdh
Audiobook przedstawiający konflikt w obrębie jednej grupy, ale uwzględniający różne przyczyny wymienione w podstawie.
Audiobook przedstawiający konflikt w obrębie jednej grupy, ale uwzględniający różne przyczyny wymienione w podstawie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
R8wLlBPSwYweQ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5
RhQseOuyrjtcV
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
RDm52rImC6ChZ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Etapy rozwiązywania konfliktów

Chcąc rozwiązać konflikt, należy przejść przez konkretne etapy.

R1TDiOefD8zMK1
Dostrzeżenie konfliktu. Człowiek dostrzega konflikt, który może wystąpić, jeśli będzie dążyć do osiągnięcia planowanych celów. Analiza sytuacji konfliktowej. Na tym etapie człowiek rozpatruje informacje zawarte w sytuacji początkowej oraz cel, który chce uzyskać. Wytwarzanie pomysłów rozwiązania. W tej fazie człowiek wytwarza nowe informacje, które są niezbędne do rozwiązania konfliktu. Wytwarzanie pomysłów rozwiązania konfliktu jest ważnym etapem procesu rozwiązywania konfliktów. Weryfikacja pomysłów rozwiązania (ocena lub kontrola pomysłów). W wyniku weryfikacji osoba albo przyjmuje pomysł jako rozwiązanie, albo też go odrzuca. Powrót do faz poprzednich. Osoba może na każdym etapie rozwiązywania konfliktów powrócić do fazy poprzedniej. Przyczyną cofania się do poprzednich etapów są niepowodzenia w fazach następnych.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do najbardziej rozpowszechnionych i skutecznych sposobów rozwiązywania konfliktów społecznych należą: negocjacje, mediacje i arbitraż.

Negocjacje, czyli rozmowy, w których antagoniści, dostrzegając konieczność współpracy, podejmują próbę przezwyciężenia dzielących je różnic i znalezienia wzajemnie satysfakcjonującego rozwiązania.

RkXkWRnBeVs8K
Schemat przedstawiający etapy negocjacji
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat przedstawiający etapy negocjacji.

  • Otwarcie negocjacji - strony konfliktu zasiadając przy stole negocjacyjnym, powinny jasno określić wzajemne oczekiwania, czyli ustalić punkt wyjścia negocjacji.

  • Dochodzenie do kompromisu - strony negocjacji muszą być przygotowane na ustępstwa. Aby osiągnąć kompromis, należy przedstawić swoje racje, ale równocześnie wysłuchać argumentów drugiej strony.

  • Zakończenie negocjacji - warunki porozumienia powinny być zaakceptowane przez wszystkich zainteresowanych. Wskazane jest ich spisanie i złożenie pod nimi podpisów.

Mediacje, w trakcie których osoba trzecia, zwana mediatorem, pomaga w dojściu do akceptowalnego przez obie strony porozumienia. Proces ten ma charakter dobrowolny, poufny i nieformalny, ale może być również elementem oficjalnych kontaktów. Mediatorem powinna być osoba ciesząca się zaufaniem obu stron. Może nim być zarówno ktoś zupełnie stronom obcy, jak i osoba im bliska (np. brat, siostra, koleżanka). Celem mediacji jest stworzenie stronom warunków umożliwiających osiągnięcie dobrowolnego porozumienia, nie zaś narzucenie im rozwiązania. Mediacje prowadzone z poszanowaniem wymienionych warunków powinny przynieść trwałe i zadowalające obie strony rozwiązanie konfliktu.

RDbq1M3gpyRe5
Zasady pracy mediatora
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Schemat przedstawia zasady pracy mediatora.

Nie powinien określać  swojego stanowiska wobec stron i przedmiotu konfliktu.

Nie powinien wysuwać propozycji rozwiązania konfliktu.

Nie powinien  wywierać nacisku na strony konfliktu.

Nie powinien  opowiadać o sprawie, w której jest pośrednikiem.

Powinien zapewnić stronom poczucie bezpieczeństwa.

Powinien dbać o zapewnienie równych szans w mediacjach.

Powinien zapewnić rzeczowy, spokojny przebieg rozmów.

Powinien czuwać nad zgodnością z prawem osiągniętego porozumienia.

Polecenie 2
R12CuMB80yzkd
Określ rolę mediatora w procesie rozwiązywania konfliktów. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RDWAvgHkSiaBF1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Arbitraż, który także wymaga udziału osoby trzeciej, arbitra (na poziomie międzynarodowym – innego państwa lub kilku państw), do której obie strony konfliktu mają zaufanie lub która jest narzucona przez organizację międzynarodową. W takiej sytuacji strony konfliktu uznają rozwiązanie narzucone przez stronę trzecią za ostateczne. Tego typu forma rozwiązywania konfliktu może jednak doprowadzić jedynie do ukrycia problemu, który w późniejszym czasie odrodzi się z jeszcze większą siłą. Wyobraźmy sobie kłótnię między rodzeństwem, którą przerywa mama, każąc dzieciom pogodzić się. Mama nie musi dosłownie kazać - może wytłumaczyć stronom swoją decyzję oraz zadziałać siłą autorytetu.

Ćwiczenie 8

Na podstawie ikonografii dopasuj sposób rozwiązania konfliktu do przedstawionej sytuacji.

RF6qWCTp13hNz
Pierwsza ilustracja to grupa składająca się z chłopca i dziewczynki, którzy próbują znaleźć wspólne porozumienie. Dziewczynka z uniesioną dłonią wskazuje na dymek z napisem: proponuję następujące rozwiązanie. Natomiast chłopiec mówi: rozumiem, ale oproszę uwzględnić mój punkt widzenia. Dziewczynka ma założoną spódnicę i bluzkę z krótkim rękawem. Natomiast chłopiec ubrany jest w spodnie i bluzkę z kołnierzykiem. Pod stojącą dziewczynką jest napis: negocjacje. Druga ilustracja przedstawia grupę trzyosobową: dwóch chłopców i dziewczynkę. Dziewczynka stoi w środku. Ubrana jest w spódniczkę i bluzkę z krótkim rękawem. Ma otwarte usta. Nad jej głową widoczny dymek z napisem: Informuję, że strony powinny przyjąć następujące warunki porozumienia. Po prawej i po lewej stronie dziewczynki stoją chłopcy. Ubrani w spodnie, w koszule w z długim rękawem. Chłopiec stojący po prawej stronie ma podniesioną rękę w górę. Pod chłopcem stojącym po lewej stronie znajduje się napis: arbitraż.
ĆWICZENIE: Połącz ilustracje z nazwami sposobów rozwiązywania konfliktów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R14G998836QE9
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Konflikty są częścią naszego życia, są wpisane w naszą codzienność. Wybuchają z różnych powodów zarówno w rodzinie, grupie rówieśniczej, jak i szkole. Utrudniają życie, nierozwiązane niszczą więzi, uniemożliwiają skuteczne działanie. Należy zatem nauczyć się skutecznych metod ich rozwiązywania. Chociaż każda sytuacja konfliktowa jest inna, to za każdym razem warto odwoływać się do rzeczowej argumentacji, uważnie słuchać racji drugiej strony. Jeżeli emocje są zbyt duże, a konflikt wydaje się nierozwiązywalny, pomocą mogą służyć bezstronni mediatorzy i arbitrzy. Pamiętajcie, że w wielu sytuacjach skutecznej pomocy mogą wam udzielić: rodzice, nauczyciele, pedagodzy szkolni. Im warto zaufać!

Problem 1

Zapoznaj się z prezentacją i wykonaj polecenia i ćwiczenia.

RuL1pICx5xK2x
Prezentacja multimedialna zawierająca 12 grafik. 1. Zdjęcie przedstawia fragment postaci kobiety i mężczyzny. Oboje stoją niedaleko od siebie i mają założone ręce. 2. Zdjęcie przedstawia salę konferencyjną. Znajduje się w niej długi stół konferencyjny i krzesła. Sala jest pusta. Po lewej stronie stoi 3 osobowa niebieska sofa. Po prawej stronie jest okno. Na stole stoi biała doniczka z kwiatkiem. 3. Zdjęcie przedstawia mężczyznę w garniturze i w białej koszuli, który wyciąga rękę na powitanie. 4. Grafika przedstawia troje siedzących ludzi. Nad ich głowami narysowane są chmurki. Chmurki są puste. 5. Zdjęcie przedstawia mężczyznę siedzącego przy stole. Mężczyzna ubrany jest w niebieską koszulę i  pisze coś na leżących przed nim kartkach. 6. Zdjęcie przedstawia dwie męskie dłonie w uścisku. 7. Grafika przedstawia dwie postacie. To kobieta i mężczyzna siedzący do siebie tyłem. 8. Grafika przedstawia dwie sylwetki rozmawiających ze sobą ludzi. W tle widać wagę szalkową. 9. Grafika przedstawia troje siedzących ludzi. Jedna z osób siedzi za biurkiem, przy komputerze. 10. Grafika przedstawia czworo siedzących ludzi. Dwoje ludzi siedzi po jednej stronie, druga dwójka po przeciwnej stronie. 11. Zdjęcie przedstawia pomieszczenie biurowe z dużym stołem. Siedzą przy nim trzy osoby.. 12. Zdjęcie przedstawia posąg Temidy. Trzyma ona w lewej dłoni wagę szalkową, a w prawej podniesiony ku górze miecz.
Grafiki: domena publiczna.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
R14nOkCje1u4M
Zastanów się, która z zaproponowanych metod rozwiązywania konfliktów jest najskuteczniejsza. Uzasadnij swoje zdanie. (Uzupełnij).
Polecenie 4
RlGaTD2wfnaMw
Podaj, dlaczego unikanie konfliktu to zły pomysł na jego rozwiązanie. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wymień, jakie znane Tobie spory powinny być rozstrzygane przez:

  • negocjacje,

  • mediacje,

  • arbitraż.

R1727fCqAHubK
(Uzupełnij) -.
RMWxuAdprfLdb1
Ćwiczenie 10
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownik

arbitraż
arbitraż

metoda rozwiązywania konfliktów, która podobnie jak mediacja wymaga obecności osoby trzeciej – arbitra, uważanego za eksperta lub autorytet w danej dziedzinie; rozwiązanie narzucone przez arbitra strony konfliktu uznają za ostateczne

konflikt społeczny
konflikt społeczny

to sytuacja, w której między co najmniej dwoma podmiotami (jednostkami lub grupami społecznymi) dochodzi do zderzenia sprzecznych interesów, postaw, wartości

mediacja
mediacja

metoda rozwiązywania konfliktów, w której osoba trzecia, zwana mediatorem, pomaga w dojściu do porozumienia akceptowanego przez strony konfliktu

negocjacje
negocjacje

rozmowy, w których strony konfliktu, dostrzegając konieczność współpracy; podejmują próbę przezwyciężenia dzielących je różnic i znalezienia wzajemnie satysfakcjonującego rozwiązania; proces negocjacyjny w głównej mierze opiera się na prezentacji i wspólnej ocenie przedstawianych przez strony argumentów

RyvBYShHL1m6E
(Uzupełnij).