R14sZpwJPjcRq
Ilustracja przedstawia kobietę siedzącą w klasie tyłem do widza. W dłoniach trzyma otwartą książkę. Naprzeciwko kobiety siedzą nastolatkowie, którzy pilnie jej słuchają i odpowiadają na pytania. W pierwszym rzędzie siedzi dwóch chłopców i dziewczynka. Za nimi siedzą dwie dziewczynki i chłopiec. Dzieci ubrane są w białe koszule z kołnierzykiem i granatowe swetry. .

Szkoła i edukacja wstępem do funkcjonowania na rynku pracy

Szkoła to drugie, po rodzinie, środowisko, w którym przebywa młody człowiek. Dlatego odgrywa ona niemal tak samo ważną rolę w życiu, jako miejsce kształtowania wzorców postaw i zachowań.

Społeczność szkolna

Nauczysz się
  • wymieniać i charakteryzować różne przejawy życia szkoły,

  • wymieniać organy szkoły i rozróżniać przypisane im zadania,

  • przedstawiać działania wybranego organu szkoły,

  • analizować akty prawne regulujące funkcjonowanie organów szkoły,

  • formułować wniosek na temat wpływu samorządu uczniowskiego na sprawy szkoły,

  • przedstawiać zasady, na których opierają się wybory do Samorządu uczniowskiego oraz sposób ich organizacji,

  • wyjaśniać, czym zajmuje się Rzecznik Praw Ucznia,

  • oceniać wpływ szkoły na kształtowanie umiejętności funkcjonowania jednostki w społeczeństwie.

Polecenie 1

Czy znasz regulamin samorządu uczniowskiego obowiązujący w twojej szkole? Sprawdź swoją wiedzę, wykonując podane zadania.

  • Jak zorganizowane są władze waszego samorządu uczniowskiego? Wymień nazwy i uprawnienia poszczególnych organów.

  • Które z organów samorządu uczniowskiego pochodzą z wyborów? Wymień główne zasady szkolnej/klasowej ordynacji wyborczej.

  • Kto w twojej szkole pełni funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego? Czy macie wpływ na jego wybór?

Sprawdź zgodność podanych przez ciebie odpowiedzi z obowiązującym w szkole regulaminem samorządu uczniowskiego.

RmOCJnTwE3JvG
(Uzupełnij) -.

Życie w szkole

Społeczność to zbiorowość ludzi, którzy połączeni są trwałymi więziami społecznymiwięź społecznawięziami społecznymi oraz wspólnymi wartościami i celami, obszarem zamieszkania, wykonywanym zawodem czy sposobem komunikacji.

Specyficznym rodzajem społeczności jest społeczność szkolna. Tworzą ją:

  • uczniowie, którzy kształcą się w danej placówce,

  • rodzice (opiekunowie prawni) uczniów,

  • nauczyciele,

  • pracownicy szkoły i osoby z nią współpracujące.

RWRifedm75gJv
Obecna ośmioklasowa szkoła podstawowa funkcjonowała już wcześniej, bo od 1966 do 2000 r. Po 2000 r. stała się sześcioklasowa, a dawne klasy VII i VIII zostały przeniesione do gimnazjum. Taka struktura funkcjonowała do 2017 r., gdy rozpoczęto reformę edukacji, w wyniku której zlikwidowano gimnazja i przywrócono ośmioklasową szkołę podstawową.
Źródło: Learnetic S.A., dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Millennium_schools_in_Poland#/media/File:Szko%C5%82a_Tysi%C4%85clecia_w_W%C4%99gierskiej_G%C3%B3rce.jpg, licencja: CC BY 4.0.

Społeczność szkolna istnieje po to, aby edukować młode pokolenie. Proces ten odbywa się w różnorodny sposób - nauczyciele wykorzystują do tego szeroki wachlarz metod nauczania i narzędzi w postaci środków dydaktycznych. Przez edukację nie należy jednak rozumieć tylko zdobywania wiedzy czy umiejętności, to także kształcenie postaw, promowanie określonych i pożądanych w danym społeczeństwie wzorców zachowania.

Środowisko szkolne, poprzez codzienne zajęcia lekcyjne, realizację projektów edukacyjnych, wyjścia czy wycieczki, pozwala nie tylko nauczyć się języka obcego, poznać historię własnego kraju czy wykonać trudne zadania matematyczne.

RBi1SSpUHWH4G
1
RP7h5JqKRWHvm
Społeczność szkolna.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA. Społeczność szkolna to grupa różnorodnych osób, których miejscem spotkań jest przestrzeń szkolna. To tu jej przedstawiciele mają okazję do podejmowania wszelkich działań, których celem jest nauka, opieka i wychowanie.

RaV0mgweaLF7L
1
RjJepzy2CAo21
Społeczność szkolna - lekcje.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – LEKCJE. Życie społeczności szkolnej to w zdecydowanej większości uczęszczanie na lekcje. Uczestniczą w nich uczniowie i nauczyciele. Miejscem, w którym zajęcia się odbywają, są oczywiście sale lekcyjne. Czasy, w których lekcja odbywała się z użyciem takich pomocy dydaktycznych, jak tablica i kreda, odeszły w przeszłość. Obecnie ich miejsce zajmują tablice interaktywne, projektory multimedialne oraz różnorodne programy komputerowe wykorzystywane do nauki różnych przedmiotów.

RrLLrgu59s62n
1
R3ldAxGTsbYvc
Społeczność szkolna - przerwy
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – PRZERWY. Pomiędzy lekcjami członkowie społeczności szkolnej spędzają czas na przerwach. Choć są to krótkie okresy, również w ich trakcie wiele się dzieje. Przerwy są bowiem okazją do nawiązania bądź zacieśnienia relacji koleżeńskich. W ich trakcie społeczność szkolna ma okazję do relaksu i odpoczynku, do poczytania ulubionej lektury, a także do zjedzenia posiłku. Są to momenty, w których tętnią życiem szkolne korytarze, stołówka i biblioteka.

R1aHFjqWkoANe
1
RFfR2vL4aAkak
Społeczność szkolna - zajęcia wspomagające.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE. Jednym z podstawowych celów szkoły jest nauczanie wiedzy i umiejętności. Czasami, gdy uczeń ma problemy z opanowaniem wymagań, organizowane są zajęcia wspomagające. Ich organizacją zajmują się szkolny logopeda i pedagog. Celem tych zajęć jest udzielenie wszechstronnej pomocy uczniom z trudnościami edukacyjnymi. Może ona dotyczyć konkretnych przedmiotów albo mieć formę wsparcia w opanowaniu konkretnych umiejętności (np. poprawnej wymowy czy zasad ortografii) bądź terapii pedagogicznej przeznaczonej dla uczniów mających trudności w czytaniu i pisaniu.

R1IP9hYFDXzf8
1
R18piURABrs0a
Społeczność szkolna - zajęcia dodatkowe
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – ZAJĘCIA DODATKOWE. Szkoła w ramach swojej działalności zapewnia także uczniom możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych. Ich celem jest rozwijanie indywidualnych zdolności i predyspozycji każdego ucznia. Czasami to także okazja do rozwijania własnych pasji i hobby wspólnie z innymi uczniami, którzy podzielają takie czy inne zainteresowania.

RZ5xmQTPeWh9O
1
R1YLZVeBZOux7
Zapętlony film, który przedstawia młode dziewczyny ubrane w stroje sportowe, które grają w koszykówkę. Znajdują się w sali gimnastycznej, w tle widoczne są czerwone krzesełka dla widowni.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – ZAJĘCIA SPORTOWE.

RMGsD7GKO9DTm
1
R2ZQDTZdFCQSs
Społeczność szkolna. Pomoc innym.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – POMOC INNYM. Szkoła, obok wiedzy i umiejętności, uczy także pożądanych postaw. Jedną z nich jest chęć bezinteresownego pomagania. Szkoła jest miejscem, w którym uczeń ma po raz pierwszy okazję sprawdzić się w wolontariacie. Jedną z organizacji działających na takiej zasadzie jest Caritas. W placówkach funkcjonują zaś szkolne koła Caritasu. Do najbardziej znanych akcji organizowanych przez tę organizację należą Pola Nadziei, których celem jest zbieranie pieniędzy na pomoc w organizowaniu opieki nad pacjentami hospicjów.

R1SHoRa1jpp06
1
RznPpK4lbBcXv
Społeczność szkolna. Pomoc innym.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – POMOC INNYM. Kształtowanie postaw to także kształtowanie umiejętności organizowania się czy reagowania na sytuacje kryzysowe. Przykładem takiego działania są zbiórki pieniężne bądź akcje pomocowe organizowane w ramach ogólnokrajowych akcji charytatywnych.

RaQ9KcZOKjjJ6
1
R1BZH4OWDHEwM
Społeczność szkolna. Świadomość i postawy.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – ŚWIADOMOŚĆ I POSTAWY. Szkoła odgrywa niezwykle ważną rolę w uświadamianiu uczniom, a przy okazji innym członkom społeczności szkolnej, ważnych zjawisk i problemów funkcjonujących w otaczającej ich rzeczywistości. Działanie to ma na celu wyjaśnienie ich, a przez to kształcenie postawy otwartości, tolerancji i poszanowania dla różnorodności. Szkoła uczy w ten sposób wrażliwości na potrzeby osób z autyzmem czy zespołem Downa, a także zwraca uwagę na problemy związane z ekologią, ochroną środowiska czy prowadzeniem zdrowego trybu życia.

Ri231rRFabD4o
1
R1bAuV9gX9ejW
Społeczność szkolna. Świadomość i postawy.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
1

SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA – ŚWIADOMOŚĆ I POSTAWY. Niezwykle ważnym działaniem szkoły z punktu widzenia kształtowania postaw jest dbałość o kultywowanie w społeczności szkolnej patriotyzmu, a więc miłości do ojczyzny. Służą temu organizowane imprezy patriotyczne, akademie czy konkursy. Ich zadaniem jest przypominanie o takich wartościach, jak szacunek do ojczyzny, niepodległość czy honor i odwaga. Imprezy te są z jednej strony okazją do ukazywania przykładów postaw patriotycznych, zaś z drugiej wpajają wiedzę o ważnych postaciach i wydarzeniach z historii kraju.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 2
RPQEvLWLXARIc
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3
R1LJh1tHhuzif
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
RrECqc6KGbdF1
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1
R1dLkoGsH84eh
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Społeczność szkolna a prawo

Oprócz prawa powszechnie obowiązującego, funkcjonowanie społeczności szkolnej regulują różne akty prawne, z których najważniejszym jest statut szkołystatut szkołystatut szkoły. Zawarte w nim zapisy określają, jakie organy funkcjonują w danej szkole i jakie są ich uprawnienia. Organami szkoły są:

  • dyrektor,

  • rada pedagogiczna,

  • samorząd uczniowski,

  • rada rodziców,

  • rada szkoły.

Statut Zespołu Szkolno‑Przedszkolnego Nr 1 w Gdańsku.

Rozdział 2
Informacje ogólne

§ 2

1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkolno‑Przedszkolny Nr 1 w Gdańsku. (…)

10. Organami szkoły są: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski.

11. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miasto Gdańsk z siedzibą: Urząd Miejski w Gdańsku, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80‑803 Gdańsk. (…)

14. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Pomorski Kurator Oświaty.

§ 4.

1. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa i trwa 8 lat, a jej struktura organizacyjna obejmuje klasy I‑III (pierwszy etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna), klasy IV‑VIII (drugi etap edukacyjny) oraz oddziały rocznego przygotowania przedszkolnego. (...)

9. Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.

CART6 Źródło: Statut Zespołu Szkolno‑Przedszkolnego Nr 1 w Gdańsku., dostępny w internecie: https://zsp1.edu.gdansk.pl/pl/page/bip-zsp1/bip-statut-szkoly-zsp1.
R1biow23HimAH
Ćwiczenie 2
Połącz rodzaje wymienionych organów z właściwymi nazwami, wymienionymi w statucie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 1. Organ prowadzący Możliwe odpowiedzi: 1. samorząd uczniowski, 2. dyrektor szkoły, 3. Pomorski Kurator Oświaty, 4. rada rodziców, 5. rada pedagogiczna, 6. Gmina Miasto Gdańsk Organ sprawujący nadzór pedagogiczny Możliwe odpowiedzi: 1. samorząd uczniowski, 2. dyrektor szkoły, 3. Pomorski Kurator Oświaty, 4. rada rodziców, 5. rada pedagogiczna, 6. Gmina Miasto Gdańsk Organ szkoły Możliwe odpowiedzi: 1. samorząd uczniowski, 2. dyrektor szkoły, 3. Pomorski Kurator Oświaty, 4. rada rodziców, 5. rada pedagogiczna, 6. Gmina Miasto Gdańsk
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Rb052G6SE3ubR
Ćwiczenie 3
Uzupełnij tekst związany z informacjami zawartymi w statucie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 1. Treść paragrafu 4 statutu odnosi się do obowiązku szkolnegoobowiązku naukiobowiązku edukacyjnego. Zgodnie z informacjami w tym paragrafie organizacyjnie szkoła podstawowa obejmuje łącznie jedendwatrzy etapy. Chronologicznie pierwszy jest etap przygotowania przedszkolnegoedukacji wczesnoszkolnejedukacji w klasach IV-VIII. Po ukończeniu szkoły podstawowej uczeń uzyskuje świadectwo, które pozwoli mu kontynuować naukęumożliwia podjęcie pracykończy jego edukację.
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Obok statutu istnieje szereg regulaminów obejmujących różne aspekty funkcjonowania szkoły, np. zachowanie uczniów, relacje między uczniami, a nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, obowiązujący strój ucznia, zasady bezpieczeństwa w salach lekcyjnych, na sali gimnastycznej lub na terenie stołówki.

Dyrektor szkoły

Dyrektor szkoły kieruje placówką i reprezentuje ją zewnątrz. Jako osoba nadzorująca pracę szkoły jest odpowiedzialny za jej poziom dydaktyczny i wychowawczy. Dyrektor przewodniczy ponadto obradom rady pedagogicznej (czyli nauczycieli pracujących w szkole) i sprawuje opiekę nad uczniami.

RtvAGRsEpvDqJ
Dyrektor jest także kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych nauczycieli i innych pracowników szkoły. Oznacza to, że w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa może ich zatrudniać, zwalniać, przyznawać nagrody i wymierzać kary regulaminowe.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Podstawowym zadaniem dyrektora szkoły jest stwarzanie uczniom warunków niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju psychofizycznego. W tym celu dba o bezpieczne i higieniczne warunki nauki w czasie ich pobytu w szkole, a także w trakcie zajęć odbywających się poza terenem szkoły.

W relacjach z nauczycielami głównym zadaniem dyrektora jest sprawowanie nadzoru pedagogicznego. Pod pojęciem tym kryje się m.in. sprawowanie kontroli, analizowanie oraz ocenianie przebiegu i wyników pracy nauczycieli. Do najważniejszych obowiązków administracyjnych dyrektora szkoły należy:

  • decydowanie w sprawach przyjęć uczniów, przeniesień i skreśleń z listy uczniów,

  • kontrolowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli i wykorzystywania druków szkolnych,

  • organizowanie i nadzorowanie działalności sekretariatu szkoły, w tym załatwianie spraw osobowych pracowników, przyjmowanie interesantów, załatwianie bieżących spraw finansowo‑gospodarczych oraz korespondencji,

  • opracowywanie, doprowadzenie do przyjęcia i wprowadzania w życie regulaminów pracy, premiowania i wynagradzania pracowników, dyżurów,

  • zapewnianie szkole należytego wyposażenia w sprzęt i środki dydaktyczne oraz stała troska o właściwe ich ewidencjonowanie, przechowywanie, użytkowanie, konserwowanie, uzupełnianie i unowocześnianie.

Rada Pedagogiczna

W szkole, w której jest zatrudnionych trzech lub więcej nauczycieli działa organ o nazwie rada pedagogiczna. Jest to organ kolegialnyorgan kolegialnyorgan kolegialny, skupiający wszystkich pracowników dydaktycznych szkoły. Na jego czele stoi dyrektor szkoły. Do najważniejszych zadań rady pedagogicznej należy:

  • zatwierdzanie planu pracy szkołyplan pracy szkołyplanu pracy szkoły,

  • zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

  • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

  • ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

RSPucneAvfZhl
Rada pedagogiczna działa zgodnie z uchwalonym przez siebie regulaminem, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały rady są przyjmowane większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje zdanie przewodniczącego.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Ponadto rada pedagogiczna opiniuje (a więc wyraża swoje zdanie) na temat:

  • organizacji pracy szkoły (rozkładu zajęć),

  • projektu planu finansowego szkoły,

  • wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień,

  • propozycje dyrektora dotyczące przydziału zajęć dodatkowych.

Rada rodziców

Organem stanowiącym reprezentację rodziców (opiekunów prawnych) uczniów i umożliwiającym im wpływanie na funkcjonowanie szkoły jest rada rodziców. Organ ten umożliwia rodzicom kształtowanie pracy szkoły, zwłaszcza w polu jej działalności wychowawczej i profilaktycznej. Rodzice mają m.in. prawo podejmować decyzje o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami działającymi na rzecz edukacji. Rada Rodziców jest także wsparciem dla ogółu rodziców należących do społeczności szkolnej, choćby poprzez reprezentowanie tych rodziców, którzy mają zastrzeżenia do pracy szkoły.

Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, ze zm.)

Art. 83. Rada rodziców

1. W szkołach (…) działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. (…)

2. W skład rad rodziców wchodzą:

1) w szkołach - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału (...).

3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:

1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady (…).

Art. 84.

1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły (…), organu prowadzącego szkołę (…) oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły (…).

2.Do kompetencji rady rodziców (…) należy:

1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo‑profilaktycznego szkoły (…);

3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły (…), rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

CART8 Źródło: Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, ze zm.).
R10mLoDY1sfze
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawdziwą informację dotyczącą fragmentu ustawy Prawo oświatowe związanego z radą rodziców. Możliwe odpowiedzi: 1. Struktura rady rodziców i tryb jej pracy jest określony na mocy ustawy Prawo oświatowe., 2. Rada rodziców nie może gromadzić własnych funduszy finansowych, a jej działalność jest finansowana przez szkołę., 3. Do zadań rady rodziców należy uchwalanie i opiniowanie dokumentów związanych z pracą wychowawczą i profilaktyczną szkoły., 4. Rada rodziców jest organem reprezentującym ogół uczniów szkoły.
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RYRuWYnbb1jbK
Ćwiczenie 5
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania dotyczące ustawy Prawo oświatowe związanej z radą rodziców. W skład rady rodziców Możliwe odpowiedzi: 1. wchodzą rodzice wszystkich uczniów z każdego oddziału (klasy)., 2. wchodzi po jednym rodzicu z rad oddziałowych (klas) wybranym przez rodziców z tego oddziału., 3. wchodzi jeden rodzic wybrany przez uczniów z każdego oddziału (klasy)., 4. wchodzi jeden rodzic wybrany przez wszystkie rady oddziałowe (klasy).
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Rodzic, który jest zaangażowany w życie szkoły i stara się współpracować z nauczycielami na różnych polach działalności szkoły stanowi ważny element społeczności szkolnej. Sam zyskuje możliwość wpływu na jakość pracy szkoły, na poszerzanie jej oferty edukacyjnej, a także staje się pośrednikiem między szkołą a środowiskiem lokalnym. Działania te wpływają pozytywnie na wizerunek szkoły, a więc sposób, w jaki szkoła jest odbierana w najbliższym otoczeniu, także wśród rodziców dzieci, które jeszcze nie są uczniami danej szkoły. Swoją postawą wspiera też rolę szkoły polegającą na kształtowaniu u uczniów postaw prospołecznych i obywatelskich, w tym postawy zaangażowania.

Rada szkoły

Rada szkoły jest organem szkoły, który reprezentuje ogół społeczności szkolnej. W jego skład w równej liczbie wchodzą przedstawiciele nauczycieli, rodziców oraz uczniów. Jest to też jedyny organ, którego istnienie nie jest wymagane przepisami prawa. Rada szkoły jest powoływana do pełnienia funkcji opiniodawczo‑oceniających, kontrolnych i interwencyjnych w szkole. Jej podstawowym zadaniem jest rozwiązywanie takich spraw związanych z funkcjonowaniem szkoły, jak uchwalanie i zmienianie statutu, opiniowanie projektu planu finansowego, wnioskowanie do organu prowadzącego szkołę o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela czy opiniowanie planu pracy szkoły.

Czym jest samorząd uczniowski?

Samorząd uczniowski jest organizacją złożoną z wszystkich uczniów, powołaną przez uczniów i dla uczniów. Jest reprezentantem całej społeczności uczniowskiej.

RnAYWT80qotiJ
Społeczność uczniowska
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/, domena publiczna.

Samorząd szkolny istnieje w każdej szkole. Działa na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty.

Dz. U. 2021 poz. 1082 Ustawa o systemie oświaty

Art. 85. [Samorząd uczniowski]

1. W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”.

2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.

3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

CART3 Źródło: Dz. U. 2021 poz. 1082, Ustawa o systemie oświaty, dostępny w internecie: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-oswiatowe-18558680/art-85.
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstu źródłowego - Ustawy o Systemie Oświaty wyjaśnij, kto tworzy samorząd uczniowski w szkole.

RSQ6uOE92zrNQ
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R1112R2BDQgYG
Ćwiczenie 7
Zaznacz punkt zacytowanego artykułu 85 Ustawy o systemie oświaty, który wskazuje na demokratyczny charakter powoływania Samorządu uczniowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. art. 85. 1., 2. art. 85. 2., 3. art. 85. 3., 4. art. 85. 4.
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Wybory przedstawicieli samorządu uczniowskiego odbywają się przynajmniej raz w roku szkolnym, a ich termin określony jest w regulaminie samorządu uczniowskiego.

Dz. U. 2021 poz. 1082 Ustawa o systemie oświaty

5. Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;

2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;

4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;

5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;

6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

CART3 Źródło: Dz. U. 2021 poz. 1082, Ustawa o systemie oświaty, dostępny w internecie: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-oswiatowe-18558680/art-85.
Ćwiczenie 8
RNLqXbuICuXBG
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RGS3pGgTUJqLt
Ćwiczenie 9
Łączenie par. Rozstrzygnij, czy podane zdania dotyczące zacytowanego fragmentu Ustawy o systemie oświaty są prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz “P” jeśli zdanie jest prawdziwe lub “F” - jeśli jest fałszywe.. Na czele Samorządu uczniowskiego stoi nauczyciel wybrany przez ogół uczniów.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przedstawiciele Samorządu uczniowskiego mają prawo do uzyskania informacji dotyczących przyczyn wystawienia przez nauczyciela konkretnej oceny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na terenie szkoły Samorząd uczniowski może prowadzić działalność, której celem jest nieskrępowane przekazywanie informacji przedstawicielom społeczności szkolnej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Samorząd uczniowski może organizować różne formy działalności związanej z życiem szkoły bez konieczności konsultowania ich z Dyrektorem szkoły.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
ĆWICZENIE: Wskaż prawidłową odpowiedź
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Dowiedz się, jakie działania prowadzi Samorząd Uczniowski w Twojej szkole. Podaj propozycję przynajmniej trzech innych spraw, którymi powinien się zająć.

R1D0vM2Mivd6x
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Wybory do władz Samorządu Uczniowskiego powinny być demokratyczne, czyli oparte o zasady:

  • powszechności – czynne prawo wyborczeczynne prawo wyborczeczynne prawo wyborcze posiadają wszyscy uczniowie i uczennice szkoły;

  • równości – każdy uczeń i uczennica ma jeden głos;

  • bezpośredniości – każdy głosuje samodzielnie;

  • większości – wygrywa kandydat lub kandydatka, którzy otrzymali największą ilość głosów;

  • tajności głosowania - która zapewnia dobrowolność i anonimowość aktu głosowania.

Wszyscy członkowie samorządu szkolnego posiadają czynne i bierne prawo wyborczebierne prawo wyborczebierne prawo wyborcze. Przygotowaniem wyborów, zatwierdzeniem kandydatur, nadzorem nad przebiegiem wyborów, oraz liczeniem głosów oraz ogłaszaniem wyników zajmuje się uczniowska komisja wyborcza złożona z uczniów nie kandydujących w wyborach.

RD4hQGsp3rSjc
Komisja szkolna.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RQbGFvjgU5UKu
Ćwiczenie 11
Na podstawie informacji pozyskanych z lekcji na temat Samorządu Uczniowskiego, zaznacz zdania zawierające prawdziwe informacje: Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego mogą uczestniczyć w spotkaniach Rady Pedagogicznej., 2. Opiekuna Samorządu Uczniowskiego wyznacza rada pedagogiczna., 3. Zasady wybierania przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego określa Dyrektor Szkoły., 4. Każdy uczeń jest członkiem Samorządu Uczniowskiego.
ĆWICZENIE: Wielokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Lokal wyborczy jest specjalnie wydzielonym miejscem, w którym przez cały czas trwania wyborów znajduje się urna wyborcza oraz miejsca umożliwiające dobrowolne, tajne i przemyślane oddanie głosu.

R1J8b7o4EmENr
Lokal wyborczy.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
RHCKQTO4gRoq3
Ćwiczenie 12
Zaznacz konstytucyjne prawo przedstawione na ilustracji. Możliwe odpowiedzi: 1. prawo do wolności słowa, 2. prawo do głosowania, 3. prawo do zrzeszania się, 4. prawo do informacji
ĆWICZENIE: Jednokrotny wybór
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Członkowie uczniowskiej komisji przebywają w lokalu wyborczym przez cały czas trwania wyborów, czuwając nad przebiegiem głosowania.

R1013rexnlagi
Urna wyborcza - wybory
Źródło: ArtRose, dostępny w internecie: https://pixabay.com/, domena publiczna.
Ćwiczenie 13

Na podstawie ilustracji Urna wyborcza - wybory wyjaśnij jakie konstytucyjne prawo zostało przedstawione.

R1ROIHGZwtJrd
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Termin i sposób przeprowadzenia wyborów umożliwiają wszystkim uczniom szkoły wzięcie w nich udziału.

Władze SU i opiekun SU są odpowiedzialni za zapewnienie wszystkim uczniom i uczennicom rzetelnej informacji o zasadach kandydowania oraz głosowania w wyborach.

W dniu wyborów obowiązuje zakaz agitacjiagitacjaagitacji wyborczej.

Zasady obowiązujące w wyborach do SU określa dokument zwany ordynacją wyborcza, która powinna być częścią regulaminu SU.

Co powinna zawierać ordynacja wyborcza?

  • opis podstawowych zasad przeprowadzania wyborów i praw wyborczych,

  • prawa wyborcze,

  • termin i tryb ogłoszenia wyborów,

  • tryb zgłaszania kandydatów,

  • sposób powoływania komisji wyborczej,

  • zasady dotyczące prowadzenia kampanii wyborczej,

  • sposób głosowania,

  • tryb zgłaszania i rozpatrywania skarg dotyczących nadużyć i naruszeń związanych z wyborami,

  • tryb unieważnienia wyborów i ogłaszania nowych.

RwWhYx75WBl0K1
W grze wcielasz się w rolę kandydata w wyborach do Samorządu Uczniowskiego Twojej szkoły. Podczas kampanii wyborczej podejmujesz decyzje, które zaważą na sympatii wyborców do Ciebie lub sile Twoich kontrkandydatów. Etap 1/4. Twoją pierwszą decyzją w grze jest wybór formy prowadzenia kampanii wyborczej: a) samodzielnie, b) sztab wyborczy. Etap 2/4. Zadanie drugie polega na stworzeniu i wybraniu odpowiednich haseł na plakat wyborczy. Należy wybrać 4 z 6 dostępnych propozycji: a) kącik wypoczynkowy dla uczniów - strefa ciszy, b) automat do zdrowych przekąsek, c) muzyka na korytarzach, d) zbiórka szkolna dla biednych przed świętami, e) salka kinowa, f) wasz głos, waasz wybór - częste głosowania w szkole. Etap 3/4. Podczas trwania trzeciego etapu kampanii, do dyrekcji szkoły zgłosiło się lokalne schronisko dla zwierząt z prośbą o wsparcie. Jako kandydat musisz zdecydować co zrobisz: a) angażujesz się w prace z dyrekcją szkoły i organizujesz zbiórkę na terenie obiektu, b) zachęcasz kontrkandydatów do wspólnej akcji na rzecz schroniska, c) zajmujesz się realizacją swoich haseł wyborczych. Etap 4/4. W ostatnim etapie kampanii Twój główny kontrkandydat prowadzi nieczystą kampanię. Zrywa plakaty wyborcze i za pośrednictwem mediów społecznościowych pisze dwuznaczne komentarze na temat Ciebie i Twoich postulatów. Co robisz? a) Nie reagujesz, czekasz na reakcję wyborców odnośnie zachowania kandydata, b) Przygotowujesz zestaw komentarzy do szkolnych mediów (portale społecznościowe/plakaty), za pomocą których oczerniasz kampanię kontrkandydata. c) Odnosisz się do komentarzy głównego oponenta i proponujesz mu rzeczową debatę publiczną z udziałem społeczności szkolnej.
Gra edukacyjna - wybory do samorządu uczniowskiego
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Rzecznik Praw Ucznia

Mimo że nie istnieją żadne regulacje w polskim ustawodawstwie jasno ukazujące możliwość ustanowienia w placówkach Rzecznika Praw Ucznia, to szkoły decydują się na tego typu rozwiązanie. Może to świadczyć o tym, że jest to funkcja potrzebna. Nie zawsze bowiem uczniowie chcą dzielić się swoimi kłopotami z psychologiem czy pedagogiem szkolnym.

Wybory Rzecznika Praw Ucznia organizowane są równocześnie z wyborami władz i opiekuna SU. Kandydatem na Rzecznika zostać może zarówno uczeń, jak i nauczyciel, a jego kadencja trwa rok.

R11ETSc5UKpkc
Uczeń rozważający, na kogo zagłosować w wyborach do Samorządu Uczniowskiego
Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/, domena publiczna.

Rola i działanie Rzecznika Praw Ucznia

  • stoi na straży przestrzegania praw ucznia w szkole,

  • posiada wiedzę na temat praw ucznia i aktów prawnych, w których są one zawarte,

  • rozpowszechnia wiedzę na temat praw ucznia oraz informuje o źródłach prawa, umożliwiając zarazem bezpośrednie zapoznanie się z nimi przez uczniów,

  • umożliwia stały kontakt ze sobą, aby móc podjąć interwencję,

  • działa zgodnie z zasadą poufności,

  • działa zgodnie z ustaloną na początku kadencji jawną procedurą.

Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, na czym głównie polega funkcja Rzecznika Praw Ucznia.

R15pcN0MzkGQ8
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
R3WqEdPrnc86Q
Ćwiczenie 15
Połącz w pary opisy funkcji w SU Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. kieruje pracą SU; reprezentuje uczniów na forum szkoły, przed Dyrekcją, Gronem Pedagogicznym i Radą Rodziców., 2. zadaniem opiekuna samorządu uczniowskiego jest stworzenie w szkole przestrzeni dla aktywności uczniów i umożliwienie im korzystania z prawa do działania; Opiekun samorządu uczniowskiego ułatwia uczniom wspólne działania, interweniuje w momentach trudnych i pomaga rozwiązywać pojawiające się trudności., 3. Informuje uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia; interweniuje w razie naruszenia podstawowych praw ucznia; mediuje w spraw spornych; udziela pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania. Rzecznik Praw Ucznia Możliwe odpowiedzi: 1. kieruje pracą SU; reprezentuje uczniów na forum szkoły, przed Dyrekcją, Gronem Pedagogicznym i Radą Rodziców., 2. zadaniem opiekuna samorządu uczniowskiego jest stworzenie w szkole przestrzeni dla aktywności uczniów i umożliwienie im korzystania z prawa do działania; Opiekun samorządu uczniowskiego ułatwia uczniom wspólne działania, interweniuje w momentach trudnych i pomaga rozwiązywać pojawiające się trudności., 3. Informuje uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia; interweniuje w razie naruszenia podstawowych praw ucznia; mediuje w spraw spornych; udziela pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania. Opiekun Samorządu Uczniowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. kieruje pracą SU; reprezentuje uczniów na forum szkoły, przed Dyrekcją, Gronem Pedagogicznym i Radą Rodziców., 2. zadaniem opiekuna samorządu uczniowskiego jest stworzenie w szkole przestrzeni dla aktywności uczniów i umożliwienie im korzystania z prawa do działania; Opiekun samorządu uczniowskiego ułatwia uczniom wspólne działania, interweniuje w momentach trudnych i pomaga rozwiązywać pojawiające się trudności., 3. Informuje uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia; interweniuje w razie naruszenia podstawowych praw ucznia; mediuje w spraw spornych; udziela pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
ĆWICZENIE: Połącz w pary
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.

Podsumowanie

Podstawowym miejscem edukacji formalnej jest szkoła. Pełni ona nie tylko funkcję kształcącą, ale także wychowawczą czy kulturową. Aby je realizować, szkoły posiadają organy, w tym dyrektora szkoły czy radę pedagogiczną. Szczególną pozycję zajmuje samorząd uczniowski, za którego pośrednictwem wszyscy uczniowie uczestniczą w życiu szkoły. Samorząd szkolny odgrywa też istotną rolę w kontrolowaniu przestrzegania praw ucznia. Prawa ucznia są regulowane nie tylko w dokumentach wewnętrznych szkoły, jak np. statut szkoły, ale w dokumentach prawa krajowego – konstytucji i ustawach.

Ćwiczenie 16

Wymień organy szkoły o charakterze kolegialnym.

R1FpDocbg1t72
(Uzupełnij) -.
R1Bn9JCd5G2Av
Ćwiczenie 17
Przyporządkuj podane informacje do właściwego organu szkoły. dyrektor szkoły Możliwe odpowiedzi: 1. działalność z zakresu wolontariatu, 2. organ kolegialny, 3. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły, 4. zatwierdzanie planu pracy szkoły, 5. organ, który może zbierać składki od rodziców, 6. kierownik zakładu pracy, 7. organ reprezentujący ogół uczniów, 8. organ reprezentujący ogół rodziców, 9. organ reprezentujący całą społeczność szkolną, 10. wydawanie gazetki szkolnej, 11. organ reprezentujący szkołę na zewnątrz, 12. organ reprezentujący ogół pracowników dydaktycznych rada pedagogiczna Możliwe odpowiedzi: 1. działalność z zakresu wolontariatu, 2. organ kolegialny, 3. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły, 4. zatwierdzanie planu pracy szkoły, 5. organ, który może zbierać składki od rodziców, 6. kierownik zakładu pracy, 7. organ reprezentujący ogół uczniów, 8. organ reprezentujący ogół rodziców, 9. organ reprezentujący całą społeczność szkolną, 10. wydawanie gazetki szkolnej, 11. organ reprezentujący szkołę na zewnątrz, 12. organ reprezentujący ogół pracowników dydaktycznych rada rodziców Możliwe odpowiedzi: 1. działalność z zakresu wolontariatu, 2. organ kolegialny, 3. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły, 4. zatwierdzanie planu pracy szkoły, 5. organ, który może zbierać składki od rodziców, 6. kierownik zakładu pracy, 7. organ reprezentujący ogół uczniów, 8. organ reprezentujący ogół rodziców, 9. organ reprezentujący całą społeczność szkolną, 10. wydawanie gazetki szkolnej, 11. organ reprezentujący szkołę na zewnątrz, 12. organ reprezentujący ogół pracowników dydaktycznych rada szkoły Możliwe odpowiedzi: 1. działalność z zakresu wolontariatu, 2. organ kolegialny, 3. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły, 4. zatwierdzanie planu pracy szkoły, 5. organ, który może zbierać składki od rodziców, 6. kierownik zakładu pracy, 7. organ reprezentujący ogół uczniów, 8. organ reprezentujący ogół rodziców, 9. organ reprezentujący całą społeczność szkolną, 10. wydawanie gazetki szkolnej, 11. organ reprezentujący szkołę na zewnątrz, 12. organ reprezentujący ogół pracowników dydaktycznych samorząd uczniowski Możliwe odpowiedzi: 1. działalność z zakresu wolontariatu, 2. organ kolegialny, 3. opiniowanie projektu planu finansowego szkoły, 4. zatwierdzanie planu pracy szkoły, 5. organ, który może zbierać składki od rodziców, 6. kierownik zakładu pracy, 7. organ reprezentujący ogół uczniów, 8. organ reprezentujący ogół rodziców, 9. organ reprezentujący całą społeczność szkolną, 10. wydawanie gazetki szkolnej, 11. organ reprezentujący szkołę na zewnątrz, 12. organ reprezentujący ogół pracowników dydaktycznych
ĆWICZENIE: Grupowanie elementów
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Podaj nazwę organu szkoły, którego możesz być członkiem.

R9yuFpAIXmJcL
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 19
RFza9LL0FDkjj
Uporządkuj hasła, umieszczając je w odpowiednich rubrykach. Demokratyczne wybory do samorządu uczniowskiego są: 1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe – czynne prawo wyborcze posiadają wszyscy uczniowie i uczennice szkoły;
1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe – każdy uczeń i uczennica ma jeden 1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe głos;
1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe – każdy głosuje samodzielnie;
1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe – wygrywa kandydat lub kandydatka/w niektórych szkołach kandydaci z jednej listy wyborczej, którzy otrzymali największą liczbę głosów;
Przeprowadzone podczas 1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe głosowania, które zapewnia dobrowolność i anonimowość aktu głosowania.
ĆWICZENIE: Wstaw w tekst
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownik

agitacja
agitacja

zjednywanie zwolenników dla jakiejś sprawy

bierne prawo wyborcze
bierne prawo wyborcze

prawo do bycia wybieranym

czynne prawo wyborcze
czynne prawo wyborcze

prawo do wybierania

organ kolegialny
organ kolegialny

oparty na współpracy grupy osób; działający i podejmujący decyzje zespołowo

plan pracy szkoły
plan pracy szkoły

harmonogram działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych podejmowanych przez szkołę w danym roku szkolnym; zawiera informacje o konkretnych zadaniach, formach ich realizacji, osobach odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz terminach wykonania

statut szkoły
statut szkoły

akt prawny regulujący zadania, strukturę organizacyjną oraz sposób działania szkoły

więź społeczna
więź społeczna

termin oznaczający stosunki społeczne, które łączą jednostki w grupy i zapewniają ich trwanie

R1CHFHm6RaJXE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.