Szkoła i edukacja wstępem do funkcjonowania na rynku pracy
Społeczność szkolna
wymieniać i charakteryzować różne przejawy życia szkoły,
wymieniać organy szkoły i rozróżniać przypisane im zadania,
przedstawiać działania wybranego organu szkoły,
analizować akty prawne regulujące funkcjonowanie organów szkoły,
formułować wniosek na temat wpływu samorządu uczniowskiego na sprawy szkoły,
przedstawiać zasady, na których opierają się wybory do Samorządu uczniowskiego oraz sposób ich organizacji,
wyjaśniać, czym zajmuje się Rzecznik Praw Ucznia,
oceniać wpływ szkoły na kształtowanie umiejętności funkcjonowania jednostki w społeczeństwie.
Czy znasz regulamin samorządu uczniowskiego obowiązujący w twojej szkole? Sprawdź swoją wiedzę, wykonując podane zadania.
Jak zorganizowane są władze waszego samorządu uczniowskiego? Wymień nazwy i uprawnienia poszczególnych organów.
Które z organów samorządu uczniowskiego pochodzą z wyborów? Wymień główne zasady szkolnej/klasowej ordynacji wyborczej.
Kto w twojej szkole pełni funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego? Czy macie wpływ na jego wybór?
Sprawdź zgodność podanych przez ciebie odpowiedzi z obowiązującym w szkole regulaminem samorządu uczniowskiego.
Życie w szkole
Społeczność to zbiorowość ludzi, którzy połączeni są trwałymi więziami społecznymiwięziami społecznymi oraz wspólnymi wartościami i celami, obszarem zamieszkania, wykonywanym zawodem czy sposobem komunikacji.
Specyficznym rodzajem społeczności jest społeczność szkolna. Tworzą ją:
uczniowie, którzy kształcą się w danej placówce,
rodzice (opiekunowie prawni) uczniów,
nauczyciele,
pracownicy szkoły i osoby z nią współpracujące.

Społeczność szkolna istnieje po to, aby edukować młode pokolenie. Proces ten odbywa się w różnorodny sposób - nauczyciele wykorzystują do tego szeroki wachlarz metod nauczania i narzędzi w postaci środków dydaktycznych. Przez edukację nie należy jednak rozumieć tylko zdobywania wiedzy czy umiejętności, to także kształcenie postaw, promowanie określonych i pożądanych w danym społeczeństwie wzorców zachowania.
Środowisko szkolne, poprzez codzienne zajęcia lekcyjne, realizację projektów edukacyjnych, wyjścia czy wycieczki, pozwala nie tylko nauczyć się języka obcego, poznać historię własnego kraju czy wykonać trudne zadania matematyczne.
Społeczność szkolna a prawo
Oprócz prawa powszechnie obowiązującego, funkcjonowanie społeczności szkolnej regulują różne akty prawne, z których najważniejszym jest statut szkołystatut szkoły. Zawarte w nim zapisy określają, jakie organy funkcjonują w danej szkole i jakie są ich uprawnienia. Organami szkoły są:
dyrektor,
rada pedagogiczna,
samorząd uczniowski,
rada rodziców,
rada szkoły.
Statut Zespołu Szkolno‑Przedszkolnego Nr 1 w Gdańsku.Rozdział 2
Informacje ogólne§ 2
1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkolno‑Przedszkolny Nr 1 w Gdańsku. (…)
10. Organami szkoły są: Dyrektor Szkoły, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski.
11. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miasto Gdańsk z siedzibą: Urząd Miejski w Gdańsku, ul. Nowe Ogrody 8/12, 80‑803 Gdańsk. (…)
14. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Pomorski Kurator Oświaty.
§ 4.
1. Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa i trwa 8 lat, a jej struktura organizacyjna obejmuje klasy I‑III (pierwszy etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna), klasy IV‑VIII (drugi etap edukacyjny) oraz oddziały rocznego przygotowania przedszkolnego. (...)
9. Świadectwo ukończenia szkoły podstawowej uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.
Źródło: Statut Zespołu Szkolno‑Przedszkolnego Nr 1 w Gdańsku., dostępny w internecie: https://zsp1.edu.gdansk.pl/pl/page/bip-zsp1/bip-statut-szkoly-zsp1.
Obok statutu istnieje szereg regulaminów obejmujących różne aspekty funkcjonowania szkoły, np. zachowanie uczniów, relacje między uczniami, a nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, obowiązujący strój ucznia, zasady bezpieczeństwa w salach lekcyjnych, na sali gimnastycznej lub na terenie stołówki.
Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły kieruje placówką i reprezentuje ją zewnątrz. Jako osoba nadzorująca pracę szkoły jest odpowiedzialny za jej poziom dydaktyczny i wychowawczy. Dyrektor przewodniczy ponadto obradom rady pedagogicznej (czyli nauczycieli pracujących w szkole) i sprawuje opiekę nad uczniami.

Podstawowym zadaniem dyrektora szkoły jest stwarzanie uczniom warunków niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju psychofizycznego. W tym celu dba o bezpieczne i higieniczne warunki nauki w czasie ich pobytu w szkole, a także w trakcie zajęć odbywających się poza terenem szkoły.
W relacjach z nauczycielami głównym zadaniem dyrektora jest sprawowanie nadzoru pedagogicznego. Pod pojęciem tym kryje się m.in. sprawowanie kontroli, analizowanie oraz ocenianie przebiegu i wyników pracy nauczycieli. Do najważniejszych obowiązków administracyjnych dyrektora szkoły należy:
decydowanie w sprawach przyjęć uczniów, przeniesień i skreśleń z listy uczniów,
kontrolowanie prawidłowości prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli i wykorzystywania druków szkolnych,
organizowanie i nadzorowanie działalności sekretariatu szkoły, w tym załatwianie spraw osobowych pracowników, przyjmowanie interesantów, załatwianie bieżących spraw finansowo‑gospodarczych oraz korespondencji,
opracowywanie, doprowadzenie do przyjęcia i wprowadzania w życie regulaminów pracy, premiowania i wynagradzania pracowników, dyżurów,
zapewnianie szkole należytego wyposażenia w sprzęt i środki dydaktyczne oraz stała troska o właściwe ich ewidencjonowanie, przechowywanie, użytkowanie, konserwowanie, uzupełnianie i unowocześnianie.
Rada Pedagogiczna
W szkole, w której jest zatrudnionych trzech lub więcej nauczycieli działa organ o nazwie rada pedagogiczna. Jest to organ kolegialnyorgan kolegialny, skupiający wszystkich pracowników dydaktycznych szkoły. Na jego czele stoi dyrektor szkoły. Do najważniejszych zadań rady pedagogicznej należy:
zatwierdzanie planu pracy szkołyplanu pracy szkoły,
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Ponadto rada pedagogiczna opiniuje (a więc wyraża swoje zdanie) na temat:
organizacji pracy szkoły (rozkładu zajęć),
projektu planu finansowego szkoły,
wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień,
propozycje dyrektora dotyczące przydziału zajęć dodatkowych.
Rada rodziców
Organem stanowiącym reprezentację rodziców (opiekunów prawnych) uczniów i umożliwiającym im wpływanie na funkcjonowanie szkoły jest rada rodziców. Organ ten umożliwia rodzicom kształtowanie pracy szkoły, zwłaszcza w polu jej działalności wychowawczej i profilaktycznej. Rodzice mają m.in. prawo podejmować decyzje o podjęciu współpracy z organizacjami pozarządowymi i stowarzyszeniami działającymi na rzecz edukacji. Rada Rodziców jest także wsparciem dla ogółu rodziców należących do społeczności szkolnej, choćby poprzez reprezentowanie tych rodziców, którzy mają zastrzeżenia do pracy szkoły.
Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, ze zm.)Art. 83. Rada rodziców
1. W szkołach (…) działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. (…)
2. W skład rad rodziców wchodzą:
1) w szkołach - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału (...).
3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
4. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady (…).
Art. 84.
1. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły (…), organu prowadzącego szkołę (…) oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły (…).
2.Do kompetencji rady rodziców (…) należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo‑profilaktycznego szkoły (…);
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły (…), rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Źródło: Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, ze zm.).
Rodzic, który jest zaangażowany w życie szkoły i stara się współpracować z nauczycielami na różnych polach działalności szkoły stanowi ważny element społeczności szkolnej. Sam zyskuje możliwość wpływu na jakość pracy szkoły, na poszerzanie jej oferty edukacyjnej, a także staje się pośrednikiem między szkołą a środowiskiem lokalnym. Działania te wpływają pozytywnie na wizerunek szkoły, a więc sposób, w jaki szkoła jest odbierana w najbliższym otoczeniu, także wśród rodziców dzieci, które jeszcze nie są uczniami danej szkoły. Swoją postawą wspiera też rolę szkoły polegającą na kształtowaniu u uczniów postaw prospołecznych i obywatelskich, w tym postawy zaangażowania.
Rada szkoły
Rada szkoły jest organem szkoły, który reprezentuje ogół społeczności szkolnej. W jego skład w równej liczbie wchodzą przedstawiciele nauczycieli, rodziców oraz uczniów. Jest to też jedyny organ, którego istnienie nie jest wymagane przepisami prawa. Rada szkoły jest powoływana do pełnienia funkcji opiniodawczo‑oceniających, kontrolnych i interwencyjnych w szkole. Jej podstawowym zadaniem jest rozwiązywanie takich spraw związanych z funkcjonowaniem szkoły, jak uchwalanie i zmienianie statutu, opiniowanie projektu planu finansowego, wnioskowanie do organu prowadzącego szkołę o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela czy opiniowanie planu pracy szkoły.
Czym jest samorząd uczniowski?
Samorząd uczniowski jest organizacją złożoną z wszystkich uczniów, powołaną przez uczniów i dla uczniów. Jest reprezentantem całej społeczności uczniowskiej.

Samorząd szkolny istnieje w każdej szkole. Działa na podstawie Ustawy o Systemie Oświaty.
Ustawa o systemie oświatyArt. 85. [Samorząd uczniowski]
1. W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki.
3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.
Źródło: Dz. U. 2021 poz. 1082, Ustawa o systemie oświaty, dostępny w internecie: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-oswiatowe-18558680/art-85.
Na podstawie tekstu źródłowego - Ustawy o Systemie Oświaty wyjaśnij, kto tworzy samorząd uczniowski w szkole.
Wybory przedstawicieli samorządu uczniowskiego odbywają się przynajmniej raz w roku szkolnym, a ich termin określony jest w regulaminie samorządu uczniowskiego.
Ustawa o systemie oświaty5. Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Źródło: Dz. U. 2021 poz. 1082, Ustawa o systemie oświaty, dostępny w internecie: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-oswiatowe-18558680/art-85.
Dowiedz się, jakie działania prowadzi Samorząd Uczniowski w Twojej szkole. Podaj propozycję przynajmniej trzech innych spraw, którymi powinien się zająć.
Wybory do władz Samorządu Uczniowskiego powinny być demokratyczne, czyli oparte o zasady:
powszechności – czynne prawo wyborczeczynne prawo wyborcze posiadają wszyscy uczniowie i uczennice szkoły;
równości – każdy uczeń i uczennica ma jeden głos;
bezpośredniości – każdy głosuje samodzielnie;
większości – wygrywa kandydat lub kandydatka, którzy otrzymali największą ilość głosów;
tajności głosowania - która zapewnia dobrowolność i anonimowość aktu głosowania.
Wszyscy członkowie samorządu szkolnego posiadają czynne i bierne prawo wyborczebierne prawo wyborcze. Przygotowaniem wyborów, zatwierdzeniem kandydatur, nadzorem nad przebiegiem wyborów, oraz liczeniem głosów oraz ogłaszaniem wyników zajmuje się uczniowska komisja wyborcza złożona z uczniów nie kandydujących w wyborach.

Lokal wyborczy jest specjalnie wydzielonym miejscem, w którym przez cały czas trwania wyborów znajduje się urna wyborcza oraz miejsca umożliwiające dobrowolne, tajne i przemyślane oddanie głosu.
Członkowie uczniowskiej komisji przebywają w lokalu wyborczym przez cały czas trwania wyborów, czuwając nad przebiegiem głosowania.

Na podstawie ilustracji Urna wyborcza - wybory wyjaśnij jakie konstytucyjne prawo zostało przedstawione.
Termin i sposób przeprowadzenia wyborów umożliwiają wszystkim uczniom szkoły wzięcie w nich udziału.
Władze SU i opiekun SU są odpowiedzialni za zapewnienie wszystkim uczniom i uczennicom rzetelnej informacji o zasadach kandydowania oraz głosowania w wyborach.
W dniu wyborów obowiązuje zakaz agitacjiagitacji wyborczej.
Zasady obowiązujące w wyborach do SU określa dokument zwany ordynacją wyborcza, która powinna być częścią regulaminu SU.
Co powinna zawierać ordynacja wyborcza?
opis podstawowych zasad przeprowadzania wyborów i praw wyborczych,
prawa wyborcze,
termin i tryb ogłoszenia wyborów,
tryb zgłaszania kandydatów,
sposób powoływania komisji wyborczej,
zasady dotyczące prowadzenia kampanii wyborczej,
sposób głosowania,
tryb zgłaszania i rozpatrywania skarg dotyczących nadużyć i naruszeń związanych z wyborami,
tryb unieważnienia wyborów i ogłaszania nowych.
Rzecznik Praw Ucznia
Mimo że nie istnieją żadne regulacje w polskim ustawodawstwie jasno ukazujące możliwość ustanowienia w placówkach Rzecznika Praw Ucznia, to szkoły decydują się na tego typu rozwiązanie. Może to świadczyć o tym, że jest to funkcja potrzebna. Nie zawsze bowiem uczniowie chcą dzielić się swoimi kłopotami z psychologiem czy pedagogiem szkolnym.
Wybory Rzecznika Praw Ucznia organizowane są równocześnie z wyborami władz i opiekuna SU. Kandydatem na Rzecznika zostać może zarówno uczeń, jak i nauczyciel, a jego kadencja trwa rok.

Rola i działanie Rzecznika Praw Ucznia
stoi na straży przestrzegania praw ucznia w szkole,
posiada wiedzę na temat praw ucznia i aktów prawnych, w których są one zawarte,
rozpowszechnia wiedzę na temat praw ucznia oraz informuje o źródłach prawa, umożliwiając zarazem bezpośrednie zapoznanie się z nimi przez uczniów,
umożliwia stały kontakt ze sobą, aby móc podjąć interwencję,
działa zgodnie z zasadą poufności,
działa zgodnie z ustaloną na początku kadencji jawną procedurą.
Wyjaśnij, na czym głównie polega funkcja Rzecznika Praw Ucznia.
Podsumowanie
Podstawowym miejscem edukacji formalnej jest szkoła. Pełni ona nie tylko funkcję kształcącą, ale także wychowawczą czy kulturową. Aby je realizować, szkoły posiadają organy, w tym dyrektora szkoły czy radę pedagogiczną. Szczególną pozycję zajmuje samorząd uczniowski, za którego pośrednictwem wszyscy uczniowie uczestniczą w życiu szkoły. Samorząd szkolny odgrywa też istotną rolę w kontrolowaniu przestrzegania praw ucznia. Prawa ucznia są regulowane nie tylko w dokumentach wewnętrznych szkoły, jak np. statut szkoły, ale w dokumentach prawa krajowego – konstytucji i ustawach.
Wymień organy szkoły o charakterze kolegialnym.
Podaj nazwę organu szkoły, którego możesz być członkiem.
1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe – każdy uczeń i uczennica ma jeden 1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe głos;
1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe – każdy głosuje samodzielnie;
1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe – wygrywa kandydat lub kandydatka/w niektórych szkołach kandydaci z jednej listy wyborczej, którzy otrzymali największą liczbę głosów;
Przeprowadzone podczas 1. Bezpośrednie, 2. tajnego, 3. Nierówne, 4. różny, 5. jawnego, 6. Równe, 7. Normalne, 8. Powszechne, 9. Pośrednie, 10. równoważny, 11. Mniejszościowe, 12. Większościowe głosowania, które zapewnia dobrowolność i anonimowość aktu głosowania.
Słownik
zjednywanie zwolenników dla jakiejś sprawy
prawo do bycia wybieranym
prawo do wybierania
oparty na współpracy grupy osób; działający i podejmujący decyzje zespołowo
harmonogram działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych podejmowanych przez szkołę w danym roku szkolnym; zawiera informacje o konkretnych zadaniach, formach ich realizacji, osobach odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz terminach wykonania
akt prawny regulujący zadania, strukturę organizacyjną oraz sposób działania szkoły
termin oznaczający stosunki społeczne, które łączą jednostki w grupy i zapewniają ich trwanie









