Szkoła i edukacja wstępem do funkcjonowania na rynku pracy

Element jest częścią wątku pt. "Wątek 1: O prawidłowościach życia społecznego". Kliknij tutaj, aby przejść do spisu treści.

Wątek Społeczna natura człowieka, czyli jak funkcjonować w grupach społecznych składa się z 5 modułów, które zostały podzielone na strony tematyczne. Do realizacji każdego modułu są przewidziane elementy uczące. Elementy uczące umożliwiają realizację treści podstawy programowej oraz umożliwiają aktywizację uczniów zdolnych. W tym wątku uczeń jest wprowadzany w zagadnienia życia społecznego od najbliższej mu rzeczywistości tj. od problematyki człowieka jako istoty społecznej, poprzez funkcjonowanie w rodzinie i w systemie szkolnym aż do zasad prawnych określających funkcjonowanie człowieka w większych społecznościach. Moduł trzeci został przeznaczony na treści związane z funkcjonowanie szkoły, zespołu klasowego, samorządu uczniowskiego, organami szkoły, prawami i obowiązkami ucznia, rynkiem pracy i planowaniem dalszej edukacji. Opanowanie tych treści pozwala wprowadzić ucznia w drugi wątek pt. O pożytku, jaki niesie aktywność człowieka w społeczności. Nauczyciel ma możliwość regulowania czasem przeznaczonym na realizację treści w ramach proponowanych modułów. Może, a nawet powinien uwzględnić w nich aktualną problematykę dotyczącą poszczególnych zagadnień oraz modyfikować zaproponowane rozwiązania biorąc pod uwagę uzdolnienia i możliwości uczniów tworzących zespół klasowy.

Bibliografia

  • Źródło: 5 kompetencji miękkich poszukiwanych na rynku pracy w 2022 roku, dostępny w internecie: https://itwiz.pl/5-kompetencji-miekkich-poszukiwanych-na-rynku-pracy-w-2022-roku/.
  • Źródło: Dz. U. 2021 poz. 1082, Ustawa o systemie oświaty, dostępny w internecie: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-oswiatowe-18558680/art-85.
  • Źródło: Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59, ze zm.).
  • Źródło: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., dostępny w internecie: https://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm.
  • Źródło: Schemat reformy systemu edukacji w Polsce, dostępny w internecie: https://perspektywyzawodowe.pnwm.org/informacje-o-ksztalceniu/systemy-edukacji/system-edukacji-polsce.
  • Źródło: s. 114–115, dostępny w internecie: https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/RPO%20w%20sprawie%20szk%C3%B3%C5%82.pdf [dostęp 25.09.2021].
  • Źródło: Dr hab. Łukasz Gasiński, Opinia prawna: ingerencja szkoły w wygląd uczniów to łamanie prawa, dostępny w internecie: https://nicdoukrycia.mystrikingly.com/blog/opinia-prawna-ingerencja-szkoly-w-wyglad-uczniow-to-lamanie-prawa-pobierz.
  • Źródło: Statut Zespołu Szkolno‑Przedszkolnego Nr 1 w Gdańsku., dostępny w internecie: https://zsp1.edu.gdansk.pl/pl/page/bip-zsp1/bip-statut-szkoly-zsp1.
  • Źródło: Cyberprzemoc w szkole! Jak polscy uczniowie gnębią nauczycieli, dostępny w internecie: https://edukacja.dziennik.pl/artykuly/382426,cyberbullying-w-szkole-jak-polscy-uczniowie-gnebia-nauczycieli.html [dostęp 25.09.2021].
  • Źródło: Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Barometr Zawodów 2021, s. 18–22, dostępny w internecie: https://barometrzawodow.pl//forecast-card-zip/2021/report_pl/raport_ogolnopolski_2021.pdf [dostęp 2.11.2021], domena publiczna.
  • Źródło: Janusz Nowak, Nowa reforma oświaty – szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego?, dostępny w internecie: https://szkola-zawod-praca.ukw.edu.pl/index.php/szp/article/download/6/2/.
  • Źródło: Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku.
  • Źródło: Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 20.04.2020].