8. Geografia własnego regionu i “Małej Ojczyzny”. Podsumowanie
Drogi Uczniu/ Uczennico.
Przez kilka lekcji geografii poznawaliście najważniejsze zagadnienia dotyczące własnego regionu i swojej „małej ojczyzny”. Teraz nadszedł czas, by je podsumować. Wykonaj tę samą mapę myśli, którą tworzyłaś/eś na początku działu – teraz powinna być ona znacznie bardziej rozbudowana i zawierać znacznie więcej informacji.
Informacje wpisz w pola z wykropkowaną linią, klikając dwa razy w dany element. Mapę można dowolnie edytować, w tym dodawać i usuwać pola. Panel do edycji każdego elementu pojawia się po najechaniu na niego kursorem.
Mapa myśli do uzupełnienia, przedstawiająca informacje dotyczące własnego regionu lub swojej „małej ojczyzny. W centralnej części znajduje się dymek z napisem Mój region/moja „mała ojczyzna”, od niego odchodzi sześć dymków do uzupełnienia przez ucznia. Możesz je uzupełnić albo zapisać w polu niżej swoje skojarzenia z określeniem „Moja mała Ojczyzna”.
Poniżej znajdują się wyznaczniki Twojego sukcesu, które pozwolą Ci w najlepszy sposób podsumować ten rozdział. Możesz skorzystać też z nich przy tworzeniu powyższej mapy myśli.
Wskażesz położenie swojego regionu geograficznego na mapie Polski.
Scharakteryzujesz środowisko przyrodnicze regionu oraz określisz jego główne cechy na podstawie map tematycznych.
Znasz skały występujące we własnym regionie.
Zaprezentujesz główne cechy struktury demograficznej ludności i gospodarki regionu na podstawie wyszukanych danych statystycznych i map tematycznych.
Przedstawisz w dowolnej formie przyrodnicze i kulturowe walory regionu.
Zaprojektujesz trasę wycieczki krajoznawczej po własnym regionie na podstawie wyszukanych źródeł informacji oraz w miarę możliwości przeprowadzisz ją w terenie.
Wykażesz zależności między elementami środowiska geograficznego na podstawie obserwacji terenowych przeprowadzonych w wybranym miejscu własnego regionu.
Przedstawisz formy współpracy między własnym regionem a partnerskimi regionami zagranicznymi.
Określisz obszar utożsamiany z własną „małą ojczyzną” jako symboliczną przestrzenią w wymiarze lokalnym.
Rozpoznasz w terenie główne obiekty charakterystyczne i decydujące o atrakcyjności „małej ojczyzny”.
Przedstawisz w dowolnej formie atrakcyjność „małej ojczyzny” jako miejsca zamieszkania i działalności gospodarczej na podstawie informacji wyszukanych w różnych źródłach.
Zaprojektujesz na podstawie własnych obserwacji terenowych, działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności.